t Kristin Hersh van 'soort demon verlost' 4 'Vier man passeren en pats goal' Nr. 25: Faas Wilkes ZATERDAG 3 JULI A Ar door PIET OCKS Hij was het idool van velen in de jaren vijftig. De bij HION als junior begonnen maar al snel naar Xerxes (van 1937 tot 1949 en van 1962- 1964) vertrokken Faas Wilkes (13 oktober 1923; Rotterdam) stond bekend om zijn snelle dribbels en zijn stijlvolle manier van passe ren, waarbij de bal als het ware aan zijn voe ten kleefde. Hij kwam na Xerxes uit voor Inter Milaan, Torino, Valencia, VW, Levante, For- tuna '54 en weer Xerxes. Hij speelde in totaal 38 interlands - waarin hij 35 maal scoorde - hoewel hij als professional tussen 1949 en 1955 door de KNVB was uitgesloten voor in terlandvoetbal. Onlangs passeerde Dennis Bergkamp hem met 36 treffers uit 68 wedstrij den. Slechts één smet kleeft aan zijn ruim 23- jarige, glanzende carrière: hij werd nooit kampioen. Of toch, één keer in 1937, in zijn eerste en enige jaar als junior van HION, zijn eerste club. „Faas," zegt Bob Janse, één van zijn vele trainers uit zijn prachtige voetballoopbaan, „was een grootheid met een ge weldige techniek. Een mannetje of drie, vier inclusief de kee per passeren en pats goal. Z'n klauw opsteken en weglopen." Zowel in Wilkes' nadagen (1963) als aan het begin van zijn carrière in 1948, het laatste seizoen voordat Faas naar Italië vertrok, was Bob Janse trainer van Xerxes. „Wij eindigden als tweede, maar we zouden landskampioen zijn geworden als Faas geen dubbele liesbreuk had opgelopen. We waren hem de rest van het seizoen kwijt." In zijn boek 50 Kasteeljaren schrijft Sparta's oud-eerste elftal speler en voormalig chiefscout Hans Sonneveld: „Onuitwis baar staat in mijn herinnering een wedstrijd net na de oorlog tussen een Nederlands bondselftal en een Engels militair elf tal in het Feyenoord-stadion. Eén speler kan ik me nog hele maal voor de geest halen: Faas Wilkes, die ik tot dat moment helemaal niet kende. Hij pikte de bal op bij de middenlijn en vervolgens zag ik iets, dat later het handelsmerk van hem is geworden. Heel kort kappend passeerde hij de ene tegen stander na de andere op een manier, die ik tot dan toe nog nauwelijks van een voetballer had gezien." In die periode had Faas Wilkes, die op 14 april 1941 op 17-ja- rige leeftijd debuteerde bij Xerxes in een wedstrijd tegen CW (6-0), al zijn eerste interlands afgewerkt. In Nederland was het woord amateurisme nog heilig, maar Wilkes legde zijn oor te luister bij profspelers uit het buitenland, met wie hij op 10 mei 1947 in Glasgow met een Europees elftal uitkwam te gen een selectie van Groot Brittannië. Het continentale elftal met sterspelers als Parola, Gren en Nordahl verloor met 6-1, maar Faas voelde zich in dat internationale gezelschap op zijn gemak. Hij hoorde hoeveel in professionele voetballan den als Italië en Frankrijk werd verdiend en wat de mogelijk heden waren. Weliswaar had Karei Lotsy, voorzitter van de Topsporters deze eeuw Honderd jaar sport, hon jaar prestaties van form Tijd voor het maken vaivt verbiddelijke ranglijst. W de beste Nederlandse topsj van deze eeuw? Gedurende het hele jaar\ elke week op deze plaat sportfiguur geportretteei van de redactie een plaat gekregen in de top 51 Faas Wilkes (rechts) brengt de Belgische achterhoede in paniek vlak voordat het zesde doelpunt wordt gescoord in een interland Holland - Oranje. KNVB, hem regelmatig gewezen op de slechte kanten van het profvoetbal, maar tot meer dan een mysterieuze glimlach liet Faas zich dan niet verleiden. Xerxes, zo heeft Faas Wilkes toegegeven in het prachtige boek van de Amsterdamse journalist Jan Liber Het voetballeven van Faas Wilkes toegegeven, deed in de jaren veertig wel eens 'iets' voor de spelers en Faas vond dat in 1948 al heel ge woon. „Alle clubs deden wat, vooral in het zuiden. Daar hoorde je de wildste verhalen. Als het maar niet in de boeken kwam. Al die amateurbepalingen waren belachelijk. Als de club je een baantje gaf, dan mocht het. Een sigarenwinkel of een kroeg mocht de club je geven, maar je mocht niet een paar tientjes in de week aanpakken. Ja, na afloop van de wed strijd borrelen en een diner met je vrouw of je meisje erbij voor rekening van de club. Dat was doodgewoon. Maar als je zei: ik ga naar huis, waar mijn vrouw met een prakkie wacht, geef mij nou dat tientje dat ik anders ook opmaak, dan mocht het niet. Wat een wereld! Vroeg of laat moest daar ver andering in komen, want ons amateurisme was door en door ziek." In de zomer van 1949 koos Faas Wilkes voor een profcontract bij Inter Milaan. Halverwege 1952 ging hij voor één seizoen naar Torino, waarna nog drie succesvolle jaren bij het Spaan se Valencia volgden. Het laatste seizoen 1955-'56 was niet zijn beste. Het was het glansjaar van Real Madrid, waarin een begin werd gemaakt met de grote triomftocht door Europa. Vijfmaal achtereen werd de Europa Cup gewonnen. Faas' vorm liep terug als gevolg van hinderlijke blessures. Hij wilde terug naar Nederland en inmiddels waren de aanbie dingen binnengestroomd. Denis Neville, een jaar eerder aan gesteld als trainer van Sparta, was persoonlijk naar Valencia gekomen om met hem te praten. Sparta was bezig een kam pioenselftal op te bouwen, al zou het nog drie jaar duren eer het zover was. In het nieuwe seizoen 1956-'57 werd de eredi visie gevormd en daarin wilde Sparta goed voor de dag ko men. Sparta had een elftal met een pracht mentaliteit op En gelse leest geschoeid. Neville wilde dat team aanvullen met een technische speler en was daarom bij Wilkes uitgekomen. Faas voelde er alles voor, omdat hij het liefst naar zijn oude vriendenkring in Rotterdam terug wilde en omdat zijn vrouw Mona nog altijd het plan had om daar een damesmodezaak te beginnen. Neville had hem een voorstel gedaan, maar Faas hapte niet onmiddellijk toe, vooral omdat hij oojc nog aan biedingen had van Alkmaar, NOAD, Blauw Wit en Ajax. Een groots afscheid bij Valencia viel hem ten deel, waarbij hij tot erelid van de club werd benoemd. Met Sparta zou de zaak wel voor elkaar komen. Hij speelde als gast mee in een wedstrijd tegen een Brits legerteam. Spar ta won met 5-3, mede dankzij drie doelpunten van Faas. Maar Sparta vond de transfersom van ongeveer een ton ken nelijk aan de hoge kant, waardoor een contract uitbleef. Hij ging naar Alkmaar, maar ook dat werd niets. Plotseling kreeg hij een telefoontje van zijn vriend Jas van den Brink, een grote Rotterdamse fruithandelaar. Hij had ge hoord dat VW interesse had. Met die club kwam hij snel tot een akkoord. Blessureleed overviel hem evenwel, waardoor hij pas in januari 1957 weer aan spelen toekwam. Twee seizoenen verbleef hij in Venlo, waarna hij bij toeval weer - voor een jaar - in Spanje terecht kwam bij de tweede divisieclub Levante, de stadgenoot van Valencia, waarvoor ook Johan Cruijff vele jaren later in zijn nadagen nog uit kwam. Piet van der Kuil, rechtsbuiten van Ajax en het Neder lands elftal, had Faas in de arm genomen, omdat hij dolgraag naar een Spaanse club wilde. Met de auto reden ze naar Spanje, waar belangstelling bestond voor Van der Kuil. Om dat Ajax de transfersom hoog opschroefde, kwam er van een overgang niets terecht. Toen de twee in een restaurant in Valencia zaten, werd Wil kes opgemerkt door de voorzitter van Levante. Faas, al bijna 35 jaar, had wel oren naar nog een jaartje Spanje en hij kocht zich vrij bij WV. Na een seizoen moest hij terug naar Neder land. De Spaanse bond had voor zijn verbintenis met Levante een uitzondering moeten maken, omdat buitenlanders niet in de tweede divisie mochten uitkomen. Levante had een jaar respijt gekregen vanwege de naam Wilkes, maar moest dan wel in een jaar promoveren naar de eerste divisie. De promo tie werd op een haar na gemist. Typerend voor Faas Wilkes, die nooit in zijn loopbaan kampioen is geworden. Nadat hij definitief een streep onder zijn Spaanse avonturen had gezet, keerde hij terug in Nederland, waar hij nog drie jaar lang bij het sterrenelftal van Fortuna '54 en in het Neder lands elftal actief was. Op 26 mei 1964 nam hij als 40-jarige in de uitwedstrijd tegen Roda JC afscheid van Xerxes, -dat juist was teruggekeerd in de tweede divisie van het betaalde voet bal. „Toch opvallend", noemt Bob Janse het, „dat Xerxes met Faas Wilkes nooit is gepromoveerd of kampioen is geworden. Pas na zijn afscheid pakten we de stijgende lijn op en promo veerden we naar de eerste en vervolgens naar de eredivisie. Faas was geen teamspeler, alles was op hem afgestemd. Het hele elftal speelde in dienst van hem en dat was logisch. F.aas was een hele grote en zeer populair!" 25. Faas Wilkes 26. Betiene Vrieseko 27. Floris fan Bovela 28. Nelli Cooman 29. Ron Zwerver 30. Gerrit Schulte 31. Marianne Timme 32. Jan Timman 33. Beb Bakhuys 34. Zus Braun 35. Leontien van Moe 36. Willem van Hanej 37. Tinus Osendarp 38. Ties Kruize 39. Jan Raas 40. Rik Smits 41. Piet Roozenburg 42. Kees Verkerk 43. Piet van de Pol 44. Ellen van Langen 45. Gianni Romme 46. Marcel Wouda 47. Bok de Korver 48. Rein de Waal 49. Bep van Klaveren 50. fust Göbel Nieuw album en concert voormalige Throwing Muses-zangeres De Amerikaanse Kristin Hersh was tien jaar lang het gezicht van de vooral in ons land erg populaire rockgroep Throwing Muses. Sinds een jaar of drie maakt de zangeres met het- eigenzinnige stemgeluid en de mysterieuze liedjes platen en treedt ze op onder haar eigen naam. Deze week verschijnt haar vierde solo-album 'Sky Motel'. Maandag 12 juli aanstaande speelt Hersh in de Melkweg Max te Amsterdam. Natuurlijk mag Kristin Hersh ge fotografeerd worden. Maar dan wel met jongste zoon Wyatt slapend op schoot. Echtgenoot Billy is even met het andere kind, Ryder, naar de tand arts. De tweejarige Wyatt is net in slaap ge vallen. Moeder - beroep: rockmuzikante - poseert en beantwoordt vragen terwijl ze de peuter tegen haar borst gedrukt houdt. Kris tin Hersh ten voeten uit. Ze heeft een tamelijk stabiele aanhang in steden als New York, San Francisco, Boston en Seattle, vertelt ze. Veel trouwe fans in Groot- Brittannië, Nederland, België, Frank rijk en Duitsland. En die toevallige nummer één-hit in IJsland was mooi meegenomen. Ze leeft ervan met haar gezin, maar een vet pot is het niet. Toch houdt ze al sinds 1986 als rockmuzikante het hoofd boven water. Eerst tien jaar lang met haar groep Throwing Müses. Sinds 1997 maakt ze platen onder haar eigen naam - wat overigens niet zo bijs ter veel verschil maakt. Haar handelsmerk: cryptische liedjes die voor tal van interpretaties vatbaar zijn en het .ene moment met een poezelige meisjesstem gezongen worden, die dan plotseling om slaat in het manische gekrijs van een furie. Een stem als een gekarteld fileermes, als vin gernagels die over een schoolbord krassen. Ze is zich van die vocale kwaliteit bewust, zegt ze, terwijl ze zachtjes het hoofdje van Wyatt wiegt, maar als ze aan het zingen is dan denkt ze daar geen moment over na. „Als ik zoiets op commando zou moeten doen, dan kreeg ik geen noot meer door mijn strot." Het leverde Kristin in ieder geval een trou we aanhang op, die gefascineerd was door het verhaal van de zangeres dat ze haar songs niet doelbewust schreef, maar als een soort medium uit de lucht zei te plukken. De songs waren er al en wachtten alleen nog maar op haar om gezongen te kunnen wor den. Wat dat betreft is haar nieuwe album Sk}> Motel een breuk met het verleden. „De reden was dat de liedjes op een gegeven moment gewoon niet meer op de gebruikelijke ma nier kwamen. Het repertoire van mijn vorige solo-album, Strange Angels uit 1998, stamde nog uit de Throwing Muses-periode. Op dat moment was het over met de liedjes die van alle kanten op mij af leken te komen. Eigen lijk was dat ook wel een heel goed gevoel. Ik was als het ware toch van een soort demon verlost." Ter overbrugging nam Kristin een album met traditionele volksliedjes op, Mur der. Misery and then Goodnight, die alleen per postorder te bestellen is. Maar toen werd het toch weer echt tijd voor een plaat met nieuw werk. „Op een gegeven moment moest er na tuurlijk wat gebeuren. Toen ben ik voor mij zelf wat gaan zitten gitaar spelen en zo ont stond het ene regeltje na het andere." Dat het uiteindelijke resultaat niet wezenlijk an ders is dan haar eerdere werk wil de Ameri kaanse meteen toegeven. „Misschien heb ik mij in het verleden wel een beetje voor de gek gehouden als ik zei dat mijn liedjes van elders kwamen en had ik het spel tussen het bewuste en onbewuste nog niet zo goed door. Het heeft natuurlijk altijd wel in mijzelf gezeten..." Sky Motel klinkt weer behoorlijk 'rock'. Als een groeps-album. En aangezien Kristin straks ook weer met een band op tournee gaat waarin nota bene ex-Muses drummer Dave Narcizio, mag je je afvragen wat het verschil met Throwing Muses is. Weinig dus, zoals de op haar tweeëndertigste nog immer opvallen meisjesachtig ogende Hersh on middellijk toegeeft. De huidige formule als solo-artieste met ingehuurde begeleiders voor de tournee is alleen aanmerkelijk goed koper. En er moeten vier monden gevoed worden in huize Hersh. Een gelijksoortige verklaring is er voor het diverse en versnipperde karakter van haar nieuwe plaat. De directeur van haar platen maatschappij kwam langs om te vragen hoe het er mee stond. Enthousiast begon Kristin te vertellen over zes verschillende albums waar ze tegelijk aan sleutelde: haar instru mentale project waarvoor een paar songs af waren, een serie akoestische songs waar ze aan begonnen was, een paar dingen met haar man Billy en wat liedjes in de vertrouw de Throwing Muses-stijl. 'Maar ik wil gewoon een Kristin Hersh- plaat en ik wil hem snel. Dus hark al die lied jes die je hebt maar bij elkaar,' reageerde de platenbaas. Dat werd Sky Motel, een titel waar overigens niets mysterieus achter ge zocht moet worden. „Het is gewoon een be staand motel in New Mexico dat zo heet. Op het bord langs de weg staat de naam met een pijl die de lucht in wijst. En iedereen kijkt dan omhoog. Alsof daar wat bijzonders te zien is. Maar er is niets... Ja ik vind het prachtig als mensen mijn teksten op allerlei verschillende manieren interpreteren. Hoe meer eigen verhalen er in gelegd worden, hoe meer ik van mijn songs leer", zegt Hersh. „Ze worden als een spie gel, een beeldscherm waarop ik mijzelf tel kens in een andere gedaante zie. Telkens ontdek ik andere dingen en daardoor kan ik sommige van die oudere liedjes ook blijven zingen. Anders was ik ze allang spuugzat ge weest." Haar echtgenoot en manager Billy komt bin nen met zoon Ryder. Terug van de tandarts. De wang van het jochie is nog dik; half ver doofd ploft hij in een fauteuil en verstopt zich achter een stripboek. „Ik neem mijn ge zin mee als ik voor interviews naar Europa kom", zegt de zangeres. „Mijn man is mijn manager en ik kan de kinderen toch niet zo maar achter laten? Ik geef toe dat het vaak chaotisch is voor hen, maar een leven waarin vader en moeder altijd pas om zes uur 's avonds thuis zijn en verder alleen maar haast hebben is toch ook niet ideaal? Het gaat eigenlijk heel goed zo..." PETER BRUYN Kristin Hersh met zoon Wyatt: „Ik neem mijn gezin mee als ik voor interviews naar Europf Mijn man is mijn manager en ik kan de kinderen toch niet zomaar achter laten?" FOTO LEX V7V|

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 52