Kunst 'Afscheid gulden op hoogtepunt' Uitbundig concert Striking Strings Expositie met eeuw uinst in Noordwijk Poëzie poot uitgedraaid ■i Kandidaten voor de Zilveren Veer \VVeren^ 2?1TERPAG 3 JULI 1999mo n rijsdam. 071-5356444, plv chef annet van aarsen 071-5356443 Kunstacademie wil af van directeur aaastricht Directeur M. Brouwer van de Jan van Eyck Acade- nie in Maastricht is op non-actief gesteld. Dat heeft adjunct-di- ecteur L. Schumacher bevestigd. Volgens het bestuur zou trouwer, die pas anderhalfjaar in dienst is, niet goed functio- leren. „Het loopt niet", zegt Schumacher. Hij bevestigt dat er Dp korte termijn over haar werkzaamheden wordt gepraat. Filmregisseur Dmytryk overleden >s angeles De Amerikaanse filmregisseur Edward Dmytryk is onderdag op 90-jarige leeftijd overleden. Dmytryk was in 1947 en van de tien figuren uit de filmindustrie die tot een jaar cel verden veroordeeld, omdat ze weigerden vragen te beantwoor- len van de senaatscommissie die 'on-Amerikaanse activiteiten' mderzocht. Na zijn vrijlating kwam zijn naam op de zwarte ijst. In 1951 noemde hij alsnog de namen van 26 collega's die ommunistische sympathieën zouden hebben. Dat is hem in lollywood nooit vergeven. Schrijver Mario Puzo overleden fw york De Amerikaanse schrijver Mario Puzo is gisteren in ijn geboorteplaats New York op 78-jarige leeftijd overleden, 'uzo werd vooral bekend als schrijver van The Godfather, het ater verfilmde epos over een Italiaans-Amerikaanse maffiafa- lilie. stichting Expozee in Noord- jk heeft werk van dertig kun- inaars verzameld voor een positie, in de N.H. Kapel in Hoofdstraat, die honderd ir kunst in Noordwijk behan- lt. 'Kunst in Noordwijk 1900- 00' loopt vanaf vandaag tot met 25 juli. Alle werken, larvan een groot deel afkom- g van particulieren, zijn van nstenaars die op één of an- re manier verbonden zijn ;t de badplaats. De verzame- g bevat hedendaags werk van der anderen de vorig jaar erleden beeldhouwster Char- te van Pallandt, Maja van l11 en Daniel Tavenier. Maar k romantische laat-negen- nde eeuwse schilderijen van ïelpenvissers, vissersvrou- n en bollenboeren zijn te n. let zijn beelden die het na- rige Katwijk de naam van stenaarskolonie bezorgden, lar Noordwijk heeft even- :d een rijke kunstgeschiede nis. Ook al hebben de meeste kunstenaars daar niet de status bereikt van Jan Toorop of Willy Sluiter. Ook in Noordwijk was er veel vraag naar schilderijen van het harde vissersleven. Dat leverde een kunstenaar als Da niel Noteboom een goed beleg de boterham op. Noteboom hoorde net als Maarten Jung- mann, die bevriend was met Pi casso, tot die kunstenaars die moesten bestaan van de ver koop van hun schilderijen. Jungmann raakte echter meer door zijn bizarre gedrag be kend, dan door zijn artistieke prestaties, die door kunsthisto rici wel op waarde werden ge schat. Later in de eeuw betrok ken Charlotte van Pallandt en Maja van Hall hun ateliers in Noordwijk en gaven op die ma nier het dorp een nieuwe artis tieke impuls. Expozee in de N.H. Kapel, Hoofdstraat 96. Openingstij den: dagelijks van 14.00 tot 17.00 uur, maandag t/m/ vrij dag ook van 19.30 tot 21.30 uur. Gratis toegang. „Mevrouw Van Rooij, wat een schattige foto! En ik ben geneigd te zeggen: hij lijkt nog steeds." Met die woorden opende de presi dent van de Nederland- sche Bank, A. Wellink, gis termiddag in het Konink lijk Penningkabinet in Lei den de tentoonstelling 'Het is gebeurd met de gul den'. Hij richtte zich tot de in de zaal aanwezige Am sterdamse, die nu de pos ter voor de expositie van het Koninklijk Penningka binet siert. Zij poseerde voor de foto in september 1945. caroline van overbeeke Fietje de Marie - inmiddels Van Rooij -, destijds 23 nu 77 jaar, ging vlak na de oorlog op de fo to voor de Nederlansche Bank met een arm vol bankbiljetten van 25 gulden. Ze werkte bij de bank in de periode van geldsa- nering en hielp vele kilo's bank biljetten vernietigen. In totaal werd toen zo'n 5 miljard aan Nederlandse waardepapieren uit de omloop gehaald. Het Koninklijk Penningkabi net laat op zijn tentoonstelling zien wat er de afgelopen hon derd jaar met de gulden ge beurde in het dagelijks leven. In totaal exposeert het Penningka binet tot 13 februari volgend jaar in zijn 'schatkamer' 979 verschillende munten en 79 bankbiljetten uit de periode van 1252 tot vandaag de dag. „We moeten afscheid van de gulden nemen op haar hoogtepunt", sprak Wellink. Kunnen wij nu ons winkelwagentje nog vrijma ken met een gulden, in 2002 is dat met de introductie van de Euro definitief voorbij. De bijzondere gast op de opening, mevrouw Van Rooij- De Marie, zag deze week tot R I K 5 M U S E U M Fietje van Rooij bij haar foto in het Koninklijk Penningkabinet: „Zó, dacht ik, dat is een bekend gezicht. Lang geleden!" foto henk bouwman haar grote verbazing haar foto in de krant, bij een verhaal over de expositie over de geschiede nis van de gulden in Leiden. „Zó, dacht ik, dat is een bekend gezicht. Lang geleden!" Ze pak te de telefoon en belde met het Penningkabinet in de hoop meer te kunnen achterhalen over de herkomst van de foto. „Toen ik vertelde wie ik was, dacht ik dat er aan de andere kant van de lijn een bom ont plofte", vertelt ze. „Ze waren al naar mij op zoek geweest, maar konden me niet traceren." Mevrouw Van Rooij had nooit kunnen bedenken dat de foto 44 jaar later opnieuw zou opduiken. „Ik werkte van 1945 tot 1946 op de afdeling Bankbil jetten. Het geld kwam binnen, er werd een gat in gemaakt, het werd gestempeld en vervolgens vernietigd. Er werkten toen bij na geen vrouwen bij de Neder- landsche Bank. Het was er duf en stoffig. Toch heb ik wel gela chen. Ik heb zelfs een keer on opzettelijk het alarm laten af gaan. Er zat een klein knopje bij het bureau dat me mateloos in trigeerde. Ik drukte erop, en er gebeurde niets. Dacht ik. Tot dat ineens de deuren openvlo gen en bodes kwamen binnen stormen. Ze gilden: „Het alarm is afgegaan: élle kluizen dicht!" De huidige baas van de Ne- derlandsche Bank, Wellink, leek het wel een goed idee de foto van 'het onschuldig kijkende meisje in dat gebreide truitje' te gebruiken voor personeelsad vertenties. Ook mevrouw van Rooij heeft goede herinnerin gen aan het vereeuwigde mo ment „Het was een heerlijk ge voel, met al die miljoenen in mijn armen! Nee, rijk ben ik niet geworden. Ik wacht nog steeds op de jackpot." Bijzonder geeltje leiden caroline van overbeeke Een 'voorlopig' geeltje uit 1814, geheel met de hand in gevuld en ondertekend, en eenzijdig gedrukt met een sierrand van muziekschrift. Dit bijzondere bankbiljet, de eerste in zijn soort, is in het bezit van het Koninklijk Pen ningkabinet in Leiden. Dit topstuk en vele andere kost bare bankbiljetten, gouden en zilveren munten zijn te zien op de tentoonstelling 'Het is gebeurd met de gul den' die tot en met 13 febru ari volgend jaar te bezichti gen is. De Nederlandsche Bank, de centrale bank van Neder land, is op 1 april 1814 opge richt door koning Willem I. De Haarlemse drukker Johan Enschede Zonen kreeg de opdracht bankbiljetten te drukken die vervolgens met de hand moesten worden in gevuld. Dit eerste papiergeld werd uitgeven in series van 25, 40, 60, 80, 100, 200, 300, 500 en 1000 gulden en staat bekend onder de naam 'voorlopige soort'. De eerste briefjes werden door de di recteuren ondertekend op 5 april 1814. De biljetten van de 'voorlopige soort' werden in 1825 uit de omloop geno men. Er zijn nog slechts twee van deze allereerste bankbil jetten over, beide gedateerd op 5 april 1814. Het ene is een biljet van 1000 gulden en is in het bezit van De Neder landsche Bank, het andere had een waarde van 25 gul den en behoort tot de verza meling van Het Koninklijk Penningkabinet. De Leidse hoogleraar P. van der Chijs, beheerder van het Akademisch Penningka binet van de Leidse universi teit, had 150 jaar geleden een vooruitziende blik. Hij vond dat een penningkabinet be halve munten ook bankbil jetten diende te verzamelen. Het geeltje behoorde tot zijn collectie en hij stuurde het in 1849 op naar de Nederland sche Bank met het verzoek om het na ongeldigverkla- ring weer terug te sturen. De bank retourneerde het inder daad met het stempel 'Ver nietigd' erop. Het geeltje werd aan het eind van de 19de eeuw overgebracht naar het Koninklijk Penning kabinet. p Schone Schijn ergens tiert de leugefi zo welig s op begraafplaatsen. Wie on- ir de kluiten ligt, is per defini- lief geweest. Kijk maar naar inscripties op de zerken, in- die door wind en zand d jpgzaam worden weggeslepen. mpg nimmer heb ik een priester blik ten hemel zien heffen horen zeggen: „Daar lig je ,n In, klerelijer. Je hebt de hele lel belogen en bedrogen, n aar nu is het uit. Iedereen is zojj dat-ie van je af is." bedpg nimmer heb ik nabestaan- tn brandnetels op een kist ,m(jïn gooien. Nog nimmer heb r - hen horen zeggen: „Eindelijk, p die rotzak zijn we af.Het altijd huilen, snuffen en droe fheid oefenen. feemd, want rotzakken krepe- n net zo goed als heiligen en 3e gek heeft zijn gebrek. Maar 5 slechts aan een graf zeggen, dat mag niet. Dat is niet nme il faut. Dat heet bescha- g, een mooi synoniem voor iigenachtigheid'. ït Leidse kunstenaarsduo Al- |t Lakke en Onno Schilstra, jererend onder de naam Dorheen De Fundatie', wilde J Vlaamse schrijver Felix Tim- èrmans ter gelegenheid van n zoveelste geboorte- of sterf- e ig in het Vlaamse stadje Lier en met een parade in militair [stuum, een beetje enge para- j. Dit onder het motto: de larheid tot voorbij het graf. d'lnmermans' werk werd ooit ■or de fascisten de hemel in prezen. Zijn schrijfarm was jen het eind van zijn leven jnkerbruin. b gedurfd idee van Lakke en hilstra. Maar ach, waarom jk niet. Doden kunnen hun tieïtool niet trekken. Belediging et lof, het zal hen worst zijn. Ijn^ezen we dood, dan vriezen jdood. aar de familieleden van Tim ermans staken een stokje e,or het plan van onze plaatse- Ie artistieke Siamese twee- ig. Er volgde een proces. En kunstenaars wonnen, jn werd een symbolische hadevergoeding toegekend n één gulden in plaats van de irhonderdduizend die ze pden geëist. De gemeente Lier reageerde la cherig op de uitspraak van de rechter. Tja, voor één gulden ga je niet staan grienen. Het dom me is dat die ambtenaar niet echt door had dat heel het ge doe met dat proces deel uit maakt van het kunstwerk dat Lakke en Schilstra hebben be dacht. Ik heb dan ook eigenlijk alleen maar sympathie voor het plan van deze twee kunstenaars. Nu ze het proces een beetje verlo ren en een beetje gewonnen hebben, zou ik hen willen aan raden naar een Nederlandse schrijver uit te gaan zien. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn. Lees de prachtige werken van wijlen Adriaan Venema er maar op na. Maar één ding vind ik een beet je flauw. Ik begrijp dat ze erg droevig zijn dat ze die vierhon derdduizend gulden niet heb ben gekregen, maar dat ze daarom dan meteen de Stich ting Tegenbeeld, waaraan ze een kantoortje hebben ver huurd, een oor willen aannaai en door ineens servicekosten in rekening te brengen voor dat wrakkige optrekje, is toch wel erg kleintjes. Natuurlijk, kun stenaars kunnen ook niet van de lucht leven en de verf wordt duur betaald, maar dit is de verkeerde methode. Dit riekt naar winstbejag. Dit is de me thode van de zwartklusser die door de belasting is gesnapt en daarom zijn buurman maar een poot uitdraait. Schilstra en Lak- LEIDEN - Was het geld op, was het laat ingetreden meelij, was het de harde dictatuur van bu reau bomenbeheer, was het de zachte hand van de boomchi rurg, de hand die troost na het snoeien, was het een decreet van de hogepriesteres der struikach- tigen, zij die ze hoort praten? Wat het ook was, hoe het ook zij, nu is hij zo: 'Ecce arbor'. Daar staat hij, hij kan niet anders. Zelfs niet ruisen. En dat komt door extern (dat betekent dat de gemeente zulke gekken zelf niet in dienst heeft) adviesbureau Boomtotaalzorg, (all in pakket voor maar 299,95, van wortel massage tot bladmanicure.) Onderzoek wees uit dat de con ditie van de populier op de par keerplaats aan de Marnixstraat slecht is en de takken eruit kun nen waaien. Kappen! Of nee, toch maar niet. Als je alleen de takken eraf haalt is het gevaarlij ke gezwiep geweken en iemand van wijkbeheer vond zo'n geam puteerd boompje toch wel iets geinigs hebben. „Kunnen we daar niets mee?" Natuurlijk kun nen ze daar iets mee. Ze laten er een kunstenaar op los. Want kunstenaars kunnen alles en eten weinig. Eentje die niet te duur is, dan krijgen ze er bij Wijkbeheer ook nooit spijt van. Ze zijn nu driftig op zoek naar zo iemand. Nog goedkopere suggesties, want gratis: versier de stam met vlaggetjes, ballonnetjes en ser pentine (popart), plak takken bossen op de bast (postmodern), laat hem stiekem toch door de kunstenaar omhakken (perfor mance art, conceptuele kunst). foto hielco kuipers ke hebben gedreigd de Stich ting Tegenbeeld op straat te flikkeren als er niet wordt be taald. Tja, dat zijn nare dingen. Straks moet Ben Walenkamp van de Stichting Tegenbeeld zijn pijp verkopen. En dan zijn we onze eigen Harry Mulisch- zonder-oeuvre kwijt. Dat zou toch doodzonde zijn. Daarom: gezwind naar België en in hoger beroep, heren! Wie weet, komt het grote geld dan toch eindelijk naar jullie toe. Ethische principes, weg ermee! Laat ze maar lullen als je straks dood bent. Het gaat in het le ven om de duit en de fluit. Tot in de eeuwen der eeuwen. cees van hoore muziek recensie lidy van der spek Striking Strings door het Leids Strijkorkest o.l.v. Lex Veelo, m.m.v. Tinka Regter, vi ool Gehoord 2/7, Lokhorstkerk, Leiden. De Lokhorst zit vol vrienden en bekenden van 'Striking Strings', destijds ontstaan uit leden van de diverse Leidse studentenor kesten. Jaarlijks wordt een aan tal stukken ingestudeerd uit verschillende stijlperiodes, deze keer van C.Ph.E. Bach tot Astor Piazzolla. Voor zo'n 'empfind- same' jongen als Carl Philipp Emanuel is het clavecimbel nog nodig, dat Theo Goedhart stijl vol en maatvast 'hanteert'. Het streven van Bach jr is dat zijn muziek het hart raakt en gevoelens oproept. Aanvanke lijk worden er inderdaad gevoe lens opgewekt, maar helaas niet de juiste. In het eerste deel is het af en toe een rotzooitje, wat Lex Veelo met vriendelijke hand er beheerst uitslaat. Ook de kor te solomotiefjes van de eerste violen in het derde deel zijn niet om over naar huis te schrij ven. Positieve, prettige gevoe lens gaan pas overheersen in de loop van het laatste deel, wan neer er van een 'swingende beat' sprake is bij de celli, waar door het hele orkest meege- stuwd wordt. De violiste Tinka Regter speelt zoals ze opkomt: stevig en kordaat. In het programma wordt al vermeld dat Regter met verve speelt en die kwalifi catie kan haar niet ontnomen worden. Haar toon is vlam mend en volumineus, het tem po dat zij in samenspraak met Veelo heeft gekozen ligt boven het gemiddelde, haar dynamiek is extravagant, vooral richting forte, Mendelssohns vioolcon cert in d loopt als een trein. Veel minder opzienbarend is Regters inlevingsvermogen. Ei genlijk gaat dit hele concert er te heftig aan toe. Er lijkt geen tijd voor beschouwing, lyrische momenten, weloverwogen ti ming. Prachtig wordt er gespeeld in de 'Variaties op een thema van Tsjaikovski' van Antony Steph. Arensky (1861-1906). De violen zetten het thema in, mooi breed uitgesponnen. De celli vervullen hier een indrukwek kende rol. In alle variaties, maar met name in de zesde, is het coloriet van de grote strijkers enorm warm en sterk. Hier wordt sfeervol en evenwichtig gemusiceerd. Ook in Villa Lobos' 'Suite' ko men de strijkers tot hun recht in mooie golvende bewegingen in het eerste deel en een ge heimzinnige wat diffuse klank kleur in het tweede deel. Met Piazzolla, de meester van de 'Tango Nuevo' heeft Striking Strings een divers en uitbundig concert tot een vitaal einde we ten te brengen. Voor herhaling meer dan vatbaar. Kent u personen of organisaties die zich op cultureel gebied hebben onderscheiden in de regio Leiden (inclusief de Duin- en Bollenstreek en de Rijn- en Veenstreek), dan heeft u tot 1 augustus de gelegenheid om hen aan te bevelen voor de cultuurprijs De Zilveren Veer. Via onderstaande bon kunnen kandidaten schriftelijk worden voorgedragen. Uit alle ingestuurde kandidaten kiest de jury vijf genomineerden, die in september bekend worden gemaakt. Daarna bent u opnieuw aan zet: door middel van een genummerd stemformulier kunt u uw voorkeur uitspreken voor de win naar. Let wel: slechts 1 inzending per persoon (voorzien van naam en adres), er wordt streng ge controleerd. AANMELDING GEGEVENS VAN UW KANDIDAAT VOOR DE ZILVEREN VEER 1999 Omschrijf zo volledig mogelijk met welke activiteit uw kandidaat zich onderscheidt op cultureel gebied en welke speciale bete kenis uw kandidaat heeft voor de regio Rijnland. Uw gegevens Naam: Naam persoon of gezelschap: Adres: Postcode: Naam contactpersoon: Woonplaats: Adres: Telefoonnummer Postcode: Woonplaats Stuur deze bon op naar: Leidsch Dagblad Zilveren Veer Antwoordnummer 10050 2300 VB Leiden (Een postzegel is niet nodig)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 23