Rock 'n' Roll light van 'godenzonen' Parkpop houdt het tot Deborah Harry verschijnt Geluidsmixer nekt dEUS Cultuur Kunst Boyzone blikt in 'Live By Request Show' al volop terug Vrolijke lofzang op de hortus N RIJSDAM, 071-5356444. PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 hitney Houston maakt haar opwachting in Rotterdam, foto ap oncert Whitney Houston in Ahoy' itterdamWhitney Houston geeft op 7 september een eenma- concert in het Rotterdamse Ahoy'. De Amerikaanse ster zal idermeer nummers ten gehore brengen van haar laatse album ly love is your love', waaronder de hit 'It's not right but it's cay'. Het is dertien jaar na haar allereerste Ahoy'-concert dat en zangeres actrice wederom haar opwachting maakt in Rotter- lichael Jackson op benefietconcert jnchen Michael Jackson en circa vierhonderd van zijn 'beste ienden' hebben gisteren circa 60.000 mensen naar een groots ■nefietconcert in München gelokt. Onder anderen Status Quo, ie Kelly Family, Ringo Starr, Andrea Bocelli, Vanessa Mae en Nederlandse walskoning André Rieu verzorgden in het lympia-stadion optredens. De opbrengst komt ten goede aan arme kinderen op de wereld. Jackson werd direct na afloop i. n zijn optreden van ongeveer 35 minuten naar een ziekenhuis München gebracht voor een korte behandeling. Een woord erder van de organisatie wilde niet zeggen wat Jackson had aar vertelde wel dat het niets ernstigs was. Mogelijk heeft hij andwonden opgelopen door vuurwerk tijdens zijn show. jïsterdam Musici krijgen in totaal 3,5 procent loonsverhoging. Cji oonsverhoging voor musici at zijn de Koninklijke Nederlandse Toonkunstenaars-Vereni- ig (KNTV), de vakbond voor kunsten en media FNV Kiem, de •derlandse Toonkunstenaarsbond en de werkgeversorganisa- VKV vrijdag overeengekomen. De musici krijgen op 1 augus- 2,25 procent loonsverhoging en op 1 november nog eens 85 procent. Een maand later krijgen de muzikanten een ein- ïjaarsuitkering van 0,4 procent. Hoewel deCAO tot 1 april 00 loopt, is al wel afgesproken dat de eindejaarsuitkering vol- ind jaar 0,8 procent bedraagt. Werknemers boven de 55 jaar docenten met deeltijdbanen bij verschillende werkgevers ijgen de mogelijkheid om een dag minder te gaan werken, ter ijl ze 90 procent van hun oude salaris betaald krijgen. De aatregel moet de komst van nieuwkomers bevorderen. 'arry Slee topfavoriet Kinderjury 1sterdamKinderboekenschrijfster Carry Slee is onbetwist het ipulairst bij de kinderen. Slee werd zaterdag in twee leeftijds- tegorieën bekroond met de Prijs van de Nederlandse Kinder- ry 1999. Haar boek 'Meester Paardenpoep' werd gekozen tot it beste boek voor kinderen van 6 tot en met 9 jaar. In de cate- irie 10 tot en met 12 jaar won haar boek 'Afblijven'. Het is de 'aalfde keer dat de jury boeken bekroont. Tussen 1 februari en uni werden lezertjes via scholen, bibliotheken en boekhan- ils opgeroepen hun favoriete boek te kiezen. Uiteindelijk de in 50.000 kinderen mee. Armando ïn kleurrijke muren in Bonnefanten' tastricht anp Tv; ien muziek recensie louis du moulin Concert: Boyzone in het kader van 'Live By Request Tour'. Ge zien: 27/6, Ahoy', Rotterdam. Het wilde maar niet echt lukken met Boyzone in Nederland. Totdat het Ierse jongenskwintet de suikerzoete lentegroet 'No Matter What' op de markt bracht. Eindelijk prijs, ook in andere eer der terughoudende Europese landen. Lang ech ter lijkt de vreugde daarover niet te gaan duren. Want ondanks een enorme promotiecampagne liep Ahoy' gisteravond niet vol voor het Dubliner vijftal. En bij de pakweg 7000 dames (veelal dochters met moeder) die zich wel voor Ronan, Mikey. Keith, Shane en Steve hadden opgedoft bleef de verwachte hysterie grotendeels uit. De ordedienst, die zich had ingesteld op een komen en gaan van een heel legioen flauwvallers, sprak zelfs van een rustig avondje. In hoeverre die (relatief) koele ontvangst ver band houdt met de recente 'outing' van laatstge noemde Boyzone viel in het Rotterdamse sport paleis moeilijk vast te stellen. Opvallend was het gebrek aan adhesiebetuigingen in het spandoe kendecor voor Stephen Gately, sinds vorige week een buitenbeentje vanwege de bekendmaking van z'n liefde voor z'n Nederlandse collega Eloy de Jong (ex-Caught In The Act). Die late onthulling (na vier jaar immers) kan Boyzone eigenlijk helemaal niet gebruiken. Om dat de groep al de handen vol heeft aan het neu traliseren van de geruchten over op stapel staan de solo-projecten. Alle toespelingen op een spoe dig einde na zes succesvolle jaren in vooral éigen land en Groot-Brittannië worden door kopman Keating en de zijnen categorisch als belachelijk afgedaan, maar de huidige 'Live By Request Show' doet toch wel sterk denken aan een eervol afscheid. Of was het zomaar een vergissinkje toen Ronan Ahoy' tijdens de aanloop naar de jongste single 'You Needed Me' liet weten 'We had a wonderful time', in plaats van dus nog even de tegenwoor dige tijd te hanteren? Ook muzikaal stond het soepel gepresenteerde pretpakket zwaar in het teken van het verleden. Waarbij andermaal bleek dat de vijf musketiers meer leunen op hun kwali teiten als zangers (zowel afzonderlijk als in koor) dan op visueel spektakel. In die zin is Boyzone veel meer naturel dan de Backstreet Boys, die in tussen wel heel erg zijn doorgeslagen richting 'Blitzkrieg-brainwash'. Daarom was het jammer dat de instrumentale begeleiding zo blikkig afstak bij de vocale kracht toeren van de jongeheren. Met wat minder syn thesizers en meer levende muzikanten (dan slechts vier) zou het algehele geluid zoveel war mer hebben geklonken. Voor het gros van de be zoekers telde evenwel iets anders aanmerkelijk zwaarder: de afzegging van Westlife als support act. Deze gedoodverfde opvolgers van Boyzone gaven op het laatste moment voorrang aan een belangrijk televisie-optreden in Duitsland. Dat ze hiervoor toestemming kregen is niet zo verwon derlijk. Ronan Keating is namelijk een van de vormgevers achter dit net zo lieve, ook uit Dublin afkomstige jongensclubje. Meezingen met De Kast in de feesttent in Zoeterwoude zoeterwoude Het belooft wat. Op het podium staat het drumstel in een indrukwekkend bouwwerk van steigers. Het soort dat in de jaren tachtig door heavy metaldrummers werd gebruikt om te benadrukken dat we hier te maken had den met gevaarlijke rock 'n' roll beesten die maar beter gekooid konden blijven. Je weet maar nooit, misschien is de drummer van De Kast vandaag in een wilde bui. Maar over het algemeen ligt de muziek van het Friese pop- wonder, dat in zijn twaalfjarige carrière het Abe Lenstra stadion uitverkocht, en hits scoorde met 'N Nije Dei' en 'Woorden zonder woorden', prettig in het gehoor, het is altijd meezingbaar en nooit agressief. gen van de Hema rookworst. Maar nog even zonder Syb van der Ploeg. Want zanger Syb is het aan zijn status als sekssym- bool verplicht een entree te ma ken. En wat voor één. Het is de ncdcrdaling van de heilige geest: Syb strekt zijn handen uit, en heel de Zoeter- woudse gemeente zingt op mi raculeuze wijze ineens in het Fries. Bij 'Blindelings' gaan felle spots recht in het publiek. Er stijgt rook op vlak voor de gitaar van Peter van der Ploeg die spontane ontbranding simu leert. Handenklappen en mee zingen tijdens 'Teken van Le ven'. De stadionsvolkszang van de band, verplichte figuren, net zoals de aanstekers en het rondje voorstellen. Maar er zijn ook ballads. Tijdens 'In de wol ken' gaat een verdekt opgestel de schemerlamp (code: huise lijkheid) aan en speelt Syb de akoestische gitaar. Dan is het weer tijd voor versnelling want pablo cabenda Het publiek spreekt wat dat be treft boekdelen. In de feesttent op het Sportpark in Zoeterwou de staan vrijdagavond vaders met dochtertjes op hun schou ders. Na afloop kan de kleine bij de merchandisetent een De- Kast-knuffel kopen. En ver domd als het niet waar is, je kan bij de kraam zelfs chippen (met dank aan de KPN en de Nederlandse banken). Er zijn moeders met dochters, en hon derden meisjes met vriendjes. Hij heeft in zijn linkerhand een biertje en in zijn rechterhand haar linkerbil. En tegen het geluidsdecor van beukende golven tegen een gamelanorkest in een striemen de slagregen komen ze op. De Friese godenzonen, moeders zonen, jongens die ondanks hun succes de neus niet opha len voor de simpele verlokkin- 'stilstand is achteruitgang dus ik ga er tegenaan'. Het geleende sturm und drang idioom van de naïeve rockzanger. Rijen fans schijnen het van hem te verlan gen. Ze kijken naar hem en smeken het: Syb, Syb schudt je gouden lokken en laat de meis jes dansen. En superster Syb schudt ze. Maar hij kan meer. De man is behalve sekssym- bool ook nog eens maatschap pijkritisch. In 'Klaarwakker', de sluitpost 'engagement' in het repertoire van De Kast, is Syb op zijn hoede voor verkoop trucs en verborgen camera. Want op 'de digitale snelweg of gewoon op straat willen ze alles aan je slijten.' Nou, nou Syb. Laat dat de KPN, en de verza melde banken van Nederland maar niet horen. Ach, wat maakt het allemaal ook uit. Aan het eind van het concert zingt Syb: „Als ik kon vliegen..." 1600 Anderen: „Dan was ik nu bij jou." En we me nen het. Ook al blijft wel heel veel steken in oudbakken vers- -refrein-vers, hebben de balla ds de zweem van gevoeligheid en de up tempo nummers de schijn van bevlogenheid, maar niets een kern van originaliteit. Wat overblijft is met sympa thiek bravoure gebrachte ge zichtsloze familiepop, rock 'n' roll light. Maar er gloort hoop aan de horizon, getuige de titel van de nieuwe tot drie keer toe aangekondigde cd. Het klei nood gaat 'Onvoorspelbaar' he ten. Als dat niet van lef getuigt. Bonnefantenmuseum edt voortaan alleen plaats kunst. De afdeling ar- leologie heeft plaatsge- aakt voor een ruimere op- lling van de oude kunst, ie hangt in het Maastricht kunsthuis niet langer aan tte, maar aan gekleurde uren. Gisteren werden in -t museum verschillende ntoonstellingen tegelijk ge iend. Het niet langer exposeren n archeologische vondsten de ruimere opzet van de rste etage maken het mu- um een stuk overzichtelij- r. „Het was eigenlijk niks, •t was een rommeltje," ikt hoofdconservator oude inst, Peter van den Brink mg. De bloedrode muren iaraan de Italiaanse schil- irkunst nu hangt heeft Van ftn Brink afgekeken van de netiaanse paleizen. De uren van de andere ruim- zijn vaak op gevoel geko- i. „Maar altijd met de ilderijen als uitgangs- nt", benadrukt hij. Het opvallendst zijn de anje muren waartegen hilderijen hangen die het useum in permanente uikleen heeft gekregen van :t Rijksmuseum. De titel n deze tentoonstelling is ijksmuseum aan de Maas'. Behalve oude werken blijft ook hedendaagse kunst in it Bonnefantenmuseum te iden. Voor het eerst is een [oot aantal bronzen sculp- Iren van Armando bijeen ibracht. De beelden date- In uit 1988-1999. Het zijn -eds terugkerende onder- rpen: de urn, de vlag, de Ider, de kop, de wielen van in strijdkar. 'Het nieuwe gezicht van de ide kunst' en Rijksmuse- n aan de Maas' zijn te zien t 28 november. 'Armando - ulpturen' tot 12 septem- Zangeres Deborah Harry sloot met haar band Blondie het parkpopfestival af in het Haagse Zuiderpark. den haag anp Tussen de 250.000 en 300.000 bezoekers van Parkpop '99 trot seerden gisteravond een heftig noodweer dat boven Den Haag losbarstte. De hele middag al hing er een dreigende doogte boven het Zuiderpark. Maar toen even na half acht zangeres Deborah Harry met haar band Blondie het podium besteeg, kwam het hemelwater alsnog ongenadig los. De weelderige zangeres, in de jaren zeventig wereldberoemd als zingende blonde pin-up, overzag het strijdtoneel vanaf de bühne. Met humor probeer de Harry haar toehoorders een hart onder de riem te steken. „Dance in the rain and be beautifull", lispelde ze, verwon derd kijkend naar het regengor dijn over het park. En om haar solidariteit te benadrukken, wierp ze haar eigen paraplu trefzeker in het publiek. „Kennelijk hadden veel men sen op slecht weer gerekend," zei een woordvoerster van de politie. „Want bij het laatste op treden van Parkpop keken de bandleden neer over een zee van plastic en paraplu's. Maar de regen heeft geen problemen veroorzaakt, de meeste bezoe kers bleven gewoon tot het op treden van Blondie voorbij was." Net als in voorgaande jaren stond het programma van Parkpop '99 weer garant voor een gezinsuitje. Presentator Jan Douwe Kroeske praatte de acts aaneen en veel kinderen geno ten zichtbaar en luidkeels van Acda De Munnik. Een van de hoogtepunten van het gratis popfestival vormde het optre den van de Belgische formatie Soulwax, waarvoor veel toe schouwers speciaal naar Den muziek recensie susanne lammers Floraconcert: The Singing Garden, een liedspel. Muziek: Burckhardt Sóll. Tekst: Marjolein van Dam. M m v. Djoke Wink ler Prins, Rachel Ann Morgan, Ad Fem- hout, Brian Masuda, Allison McRae e.a. Gezien: 27/5, Orangerie Hortus Botani cus, Leiden. Als opera een roman is, is een liedspel een novelle. The Sin- ging Garden van Burckhardt Söll op teksten van Marjolein van Dam is een Liederspiel van gedichten en observaties over de Leidse Hortus. Van Dam schreef liefdevolle teksten, met vertederende, geestige en dro merige regels, die door de mu ziek van Söll opgetild worden. Alle aspecten van de tuin wor den verkend. Eerst vliegen we als een vogel boven de stad en zien we tussen de stenen de tuin liggen. En dan krijgen de tuin en haar bewoners zelf het woord - van het kleinste bloem pje en het nietigste insectje tot aan de hoogste bananenboom. De sfeer van een klaterende zo merdag, wanneer alles bloeit, wordt geschetst, maar ook die van een winterse dag waarop je een sterk geloof moet hebben om te weten dat alles ooit weer opkomt en groen wordt. De muziek is wendbaar en express- sief en Söll gebruikt alle muzi kale stromingen om zijn ver haal te vertellen. Heel bijzonder aan 'The Sin- ging Garden' is de integratie van beeldende kunst. Frans de Wit maakte een prachtig door zichtig beeld dat ook als per cussie-instrument gebruikt wordt. Somsak Chaituch's wui vende witte halmen bewegen sierlijk op de volle klank van Allison McRae's cello en in 'In de Victoria-kas' weerspiegelt een kleurige harp van Werner Assenmacher de Ierse harp van Josja van Zadelhoff. Maar 'The Singing Garden' is vooral een belevenis vanwege Rachel Ann Morgan en Djoke Winkler Prins. Hun stemmen vullen el kaar mooi aan. Winkler Prins heeft een stralende, koele so praan en het romige, warme timbre van Morgan kleurt daar prachtig bij. In het duet over een verse vijg wordt daar ook inventief mee gespeeld: Morgan zingt de sen suele kijk, Winkler Prins be schouwt het nuchter en samen zingen ze een juweeltje waarin twee visies geestig contrasteren en zich vermengen. In 'O, ge suis door je naalden' vinden beiden elkaar juist in eenzelfde dromerige sfeer van subtiele op- en neergaande bewegingen van takken in de wind. Hun ex pressiviteit buiten ze uit in het liedje over de wilde wingerd te gen de Orangerie. De lyrische ode over het rood verkleurende blad verandert honderdtachtig graden in de teleurgestelde vei zuchting: 'Merde! C'est verde', die diep onder uit de keel komt In dramatiek en ironische theatraliteit overtreft Morgan iedereen. Ze zingt in '1 die for the brightness you show' alsof ze in een nachtclub zit. Ze to vert met één woord hele werel den die glanzen en fonkelen, en laat ze onmiddelijk weer verva gen door triestheid om te eindi gen met een suggestieve 'orgy of colour'. 'The Singing Garden' is een lieflijke en vrolijke lof zang op de hortus. Knap ge maakt en knap vertolkt. foto gpd/phil nijhuis Haag waren gekomen. De negentiende aflevering van Parkpop bracht meer ar tiesten. Ook Robben Ford The Blue Line, Supersub en 3 Colours Red maakten hun op wachting. De Jamaicaanse rap dichter Mutabaraku verving de uitgevallen Braziliaanse band Mundo Livre. Met speels gemak wiegde hij het publiek met zijn dromerige hiphop-reggae naar hogere sferen. Editie '99 was om twee uur geopend met de band Gorki, in plaats van Noordkaap, waarvan de zanger zaterdag naar het ziekenhuis moest. muziek recensie hans keuzers Holland Festival, concert dEUS. Tom Barman/zang, gitaar, Craig Ward/gitaar, Danny Mommens/bas, Klaas Janszoons/vi- ool. Julle DeBorgher/duims, Tim Vanhamel/gitaar Gezien 26/6, Carré, Amsterdam. Zanger/frontman Tom Barman van dEUS be groet het publiek in Carré met een gemeend „Doe alsof U thuis bent". Zaterdag kunnen de zuiderburen maar drie-kwart van de kwalitei ten overbrengen, niet omdat ze te weinig in houd hebbben, die was namelijk dik in orde, maar omdat de geluidsmixer een onuitgebalan ceerd geluid de zaal inslingert. 'Little Aritmetics', het singletje van 'In A Bar, Under The Sea' kan nog net door de versterkte beugel, maar bij het prijsnummer 'Suds So da', al vroeg gespeeld in de set, blijft het karak teristieke valse vioolintro ver op de achter grond. Het onsamenhangende geluid is de pest voor het rustige werk. Bij 'Magdalena' en 'Sister Dew' toch potentiëel koude-rillingen-vverk, komt de hardnekkige bas van Danny Mom mens veel te prominent in beeld en zijn de sul) tiele gitaarlijnen van gitarist Craig Ward nauwe lijks te onderscheiden. Goed, je ziet de goede man bezig op zijn gi taar maar Ward lijkt een gitaarheld uit een stomme film. Gelukkig lijdt het heftige, meer experimentele werk minder onder de mix. Het filmische 'Everbody's weird' ondersteunt met lekkere drumroffel, en het heerlijke schreeuw spel van Ward en Barman tijdens 'Fell of the floor, man' bezitten een unieke dynamiek en onheilspellende explosiviteit. Het sterk aan Tom Waits refererende Theme form Turnpike' en de dreigende toegift 'Worst Case Scenario' zetten de groep nog op het goe de spoor maar dEUS kan de kwaliteit van de top-cd Ideal Crash' jammer genoeg maar ge deeltelijk tonen. dEUS heeft de reputatie virtuo ze concerten af te wisselen met zeer matige. In augustus kan dEUS zich revancheren met een huisbezoek op Lowlands. De huismixer van za terdag zorgt persoonlijk voor gebak en blijft met zijn tengels van de knoppen af.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 25