Sublieme gekte en perfecte show Cultuur Kunst erste levende Leidse ichter 'tegen de muur' \>\0tf 0 Bird-A wards toegekend r'(k in üt Madonna: de Maria van deze tijd Twijfel tussen klucht en Shakespeare-vertolking ENSDAG 16 JUNI 1999 m rijsdam. 071-5356444, plv chef annet van aarsen 071 -5356443 •ijs voor Collegium Voci jcn aan den rijn Het tienerkoor Collegium Voci uit Alphen 1 vro ,den Rijn heeft afgelopen zaterdag de tweede prijs gewon- waterl jvan het Nationaal Kinderkoor Festival dat werd gehouden le Flint in Amersfoort. Het tienerkoor o.l.v. Yvonne Keizer :d mee in de tweede afdeling en zong een zestal liederen ponder het verplichte a capella gezongen 'Mijn ziel is louter nken'. Aanstaande zaterdag geeft het koor een concert in de eekmuziekschool aan het Burg. Visserpark te Alphen aan den k* oekoop voorzitter kunstenaarsclub "li iENi Oud-burgemeester Goekoop van Leiden wordt met in- !g van 1 juli voorzitter van de nieuwe organisatie voor uitvoe- ide kunstenaars VIE (Vereniging voor Intellectueel Eigen- m). De organisatie is opgericht om de belangen te behartigen Ie dag*uitvoerende kunstenaars met de Wet op de naburige rech- nendt i hebben gekregen. Die bepaalt onder meer dat uitvoerende 'n vani nstenaars recht hebben op een vergoeding wanneer hun istrijd, WOrdt gebruikt, bijvoorbeeld als achtergrondmuziek of als «ft tructiemateriaal in het onderwijs. Nederland telt naar schat- 1 g 51.000 actieve uitvoerende (podium)kunstenaars. De ver- iging heeft een comité van aanbeveling waarin onder ande- Marco Borsato, Nelly Ffyda, Ruth Jacott, Antonie Kamer- jh, Wibi Soerjadi en Ellen Vogel zitten. 'aardenmusical in Den Haag olle» Nederland krijgt deze zomer te maken met een nieuw waart ïomeen, een musical waarin behalve artiesten paarden een ofdrol spelen. 'Goa' is de titel van deze show, die op dinsdag augustus in Weert in première gaat. Later is de voorstelling der meer te zien in Den Haag. De musical waarin 55 artiesten 60 paarden optreden, is een sprookjesverhaal waarin het aait om het eeuwige gevecht tussen het kwade en het goede. resentatie cd Finkers uitgesteld flELQ» Het lijkt een grap uit zijn eigen show. De presentatie n n'euwe dubbel-cd van Herman Finkers is uitgesteld om- it de hoesjes in een verkeerde kleur zijn geleverd. De presen- ie van de cd 'Zijn minst beroerde liedjes' zou vandaag zijn. ,i anneer hij nu uitkomt is niet duidelijk. eiden, ENCEES VAN HOORE ANC Rondreizend theaterspektakel De Parade is er om je te laten verrassen Wat ooit begonnen is als Boulevard of Broken Dreams, en voortgezet als Teatro Fantastico is nu al weer aan zijn negende seizoen toe: De Parade, het rondreizend zomer- theaterspektakel in het Museumpark in Rotterdam, dat vanaf aanstaande vrijdag tot en met zondag 27 juni meer dan zestig theatervoorstellingen en attracties op het ge bied van toneel, dans, film, show, muziek, variété, spek takel en rariteiten voor de bezoekers uitstalt. Theater met een lage drempel, waar de artiesten zich in het zweet werken om het publiek in (en uit) de tent te lok ken. Waar driftig wordt geëxperimenteerd en waaraan, gelukkig, nog steeds iets van de 'broken dream' kleeft. premières. De Parade begint dit jaar in Rotterdam en trekt ver volgens naar Den Haag, Utrecht en Amsterdam. De hele Parade zien, dat is bij voorbaat onbegonnen werk. Meer dan drie voorstellingen op een avond lukt écht niet en een weloverwogen keuze uit het rotterdam frans alten De Parade brengt dit jaar onder meer een nieuwe voorstelling van Loes Luca en Peter Blok, een nieuw programma van Ju les Deelder, de 'Bedscènes' van Ton Pompert en de 'Eikels' van Le Gland d'Or. Stuk voor stuk gedicht 'Zwarte zwanen' de Leidse dichter Paul Ma- (54) is gistermiddag offici- ten doop gehouden door de hting Tegenbeeld. Het vers Marijnis, die dit jaar is ge- [O0fciineerd voor de Buddingh'- -, is het eerste gedicht van levende Leidse dichter dat plek vindt op een van de ren in Leiden. 'Zwarte zwa- is door decoratieschilder Willem Bruins aangebracht een blinde muur aan de Ho- spoitfcoerd, ter hoogte van num- 158. Leerlingen van 't Vis- 't Hooftyceum hielpen mee de muur met een stuclaag ekleden. Lisa aul Marijnis is, wat de poë- 'betreft, een debutant. Daar- is het des te opmerkelijker hij tussen de beroemde bui en Nederlandse, veelal dode, dichters een plaats heeft gekregen. Ben Walen kamp van de Stichting Tegen beeld: „Hij is de eerste levende Leidse dichter die we bij de kop hebben genomen. Die nomina tie was een mooie aanleiding, maar we vinden zijn gedichten ook goed. Nu het eerste schaap over de dam is, zullen er mis schien meerdere Leidse dich ters volgen." In het gedicht vergelijkt Ma rijnis de zwarte zwanen met 'kokette weduwen die niet om hun doden/blijven treuren - zwart is in de mode.' De Leidse dichter heeft er sjieke dames van gemaakt, die niets om han den hebben en in een luxe ver veling ronddrijven. Misschien is het in de dood wel veel interes santer? Marijnis besluit het vers met de regels: 'Eén kijkt soms even of haar spiegelbeeld/zich onder water net zo erg verveelt.' Love Boat: een soort theatercruise voor 'smaakvolle singles en dito koppels' die zich aan boord kunnen laten verwennen. foto opd aanbod behoort evenmin tot de mogelijkheden, want sommige artiesten weten pas heel kort van tevoren wat ze nu precies gaan doen. De Parade is dan ook om je te laten verrassen; om ergens binnen te lopen en in de ban te raken van wat je ziet. En zo niet, geen nood, op naar de volgende tent. Geld en geluk Net als vorig jaar zijn ook nu Loes Luca, Peter Blok, Pierre van Duyl, Arend Niks, Dennis Ringeling en Ray van Santen, ditmaal geassisteerd door twaalf jongens en meiden, van de partij. 'Krambamboelie' heet de voorstelling die gaat over ge luk en geld, want dat gaat vaak samen. In dit geval verenigd in een staatslot. En wat er gebeurt als je wint. Wie 'Draaikonten' heeft gezien weet wat hij kan verwachten: sublieme gekte, perfecte show en een ijzing wekkend tempo. Verdoofd en slap gelachen strompel je na af loop naar buiten. Het verhaal is geschreven door Maria Goos, die ook tekende voor de be kroonde tv-serie 'Oud geld'. Het 'levend, muzikaal en fil misch zeemans-avontuur' 'Het Panorama' van regisseur en fil mer Joost Ranzijn moet de be zoekers in de sfeer brengen van Rotterdam en de haven, zoals het was en zoals het is. Het is een theatrale mix van vijf korte films, drie dia-shows, stoere verhalen en live gezongen zee mansliederen. Loes Luca is ook in dit panorama te zien, in de film 'Ketelbinkie', waarin ze de moeder speelt van het Rotter damse straatschoffie. Love boat Van de grote tent-producties moeten ook 'Love Boat' en 'Eu- roCharmant' worden genoemd. Love Boat is een soort theater cruise voor 'smaakvolle singles en dito koppels' die zich aan boord kunnen laten yerwen- nen. Van tennissen op het A- deck tot zoenen op de achter plecht, er kan veel op zo'n boot en dat gebeurt ook. 'EuroChar- mant' van Riny Will is een soort luxe relaxhuis, waar 'hygi ene vereist en geboden' is. The atergroep De Gebroeders Flint presenteert 'De Huishoudbeurs on Tour' met nieuwe snufjes om het dagelijks leven nog aan genamer te maken. Deze ode aan de kaasschaaf, de dunschil- HYGIENE VEREIST EN GEBODEN 4 «IbWJIWJ1 JL U«! JD 'EuroCharmant' van Riny Will is een luxe relaxhuis, waar 'hygiëne vereist en geboden' is. foto gpd Ier en de flessenlikker gaat over een gezin dat in de ban is van tijdbesparing en efficiency. En daar loopt het niet goed mee af. Zo'n Parade-terrein is ook goed om oude vetes te beslech ten. Dit keer neemt Emily Bre mer, de afgewezen vriendin van prins Willem-Alexander, wraak in 'Emily's Revenge' met Isa Hoes als Emily Bremer en Marc-Marie Huijbregts als haar moeder. Het ware verhaal zal worden onthuld en om het ver teerbaar te houden wordt het omlijst met muziek, zang en dans. Na 'Mothercare' en 'Sis- tercare' is er nu 'Animal Care' van Woman in Comedy, want het valt niet mee als je hond manisch-depressief is en je sek sueel geïntimideerd wordt door je papegaai. Daar moet wat aan gedaan worden. Drie dames en een heer hebben het er op een tekst van Helmert Woudenberg moeilijk mee. Boerendrama Natuurlijk is het niet alleen maar gekte op de Parade. De theatergroep Het Gerucht komt met het boerendrama 'Koetjes en Kalljes' over twee pubers die aan elkaar vastzitten vanwege een baby maar niet weten wat ze met elkaar, het kind en het leven aan moeten. Er is ook veel muziek en elke middag is er in de Kinderparade, vanaf drie uur (vanaf zaterdag), van alles te doen voor kinderen van 4 tot 12 jaar: naar verhalen luis teren, poffertjes bakken, zelf theater en muziek maken, cir cusattracties en een aantal sprookjesachtige voorstellin gen. Op de woensdag- en zon dagmiddag is er een uitgebreid programma. De Parade, in het Museum park in Rotterdam, van vr 18 t/m zo 27 juni. Terrein open van 15.00 uur tot 01.00 uur (za en zo tot 02.00 uur). Toegang tot 19.00 uur gratis, daarna 5,- Kindervoorstellingen vanaf 15.00 uur, avondvoorstellin gen vanaf 19.00 uur. Toegang voorstellingen van 3,50 tot 20,- Kaarten bij de kiosk op Para- deterrein, de tenten vlak voor de voorstellingen, de Ticket Service (0900-3001250) en postkantoren. Voor het volle dige programma is er de Para de Krant. RIJSWIJK ANP ;tü ikt J m I id I r dn I v -La listf |e| 'arkthf n een strak aangesnoerd corset waarvan de puntige busten met staal zijn versterkt. In een zwart ten bodystocking met veel veterwerk n quasi-masturberend met een cola- ini.i flesje. Het kan allemaal niet op bij concerten van het seks- en popidool Madonna. Maar ook is zij het verlegen leisje in het plissérokje, de maagde- ijk kijkende jonge vrouw in de parfu- irtse|madvertentie, de gelukkige moeder, de intellectuele, slagvaardige dame die met een grote Havanna in de ge- a» manicuurde hand de vragen van Da vid Letterman op humoristische wijze pareert. fardt P00r een beroemde Amerikaanse ten u journalist is Madonna wel 'de ikoon van deze tijd' genoemd. Was de onbe vlekt ontvangen Heilige Maagd Maria, met haar kindje Jezus op de arm, het embleem voor de devote, godsvruch tige vrouw van de middeleeuwen, Ma donna is daarvan de twintigste-eeuw- se metamorfose. Voor het feminisme heeft zij een cruciale rol vervuld. Ze maakte de dames bitwijs: ze mochten net zo van seks genieten als de man, ook op dezelfde agressieve wijze. Er was volgens Madonna niets ver keerds aan 'het lustobject vrouw', om- de vrouw op die manier juist alle touwtjes in handen kreeg. De Amerikaanse mega-ster heeft voor een grote omslag gezorgd op het ge bied van de vrouwelijke lustbeleving. Onverholen kijken de dames tegen woordig naar de gebruinde lijven van bouwvakkers, die als jonge goden op de steigers staan. Eén van Madonna's roeest geciteerde uitspraken is: 'Ik zie niet in hoe een vent die naar een naakte vrouw kijkt in een tijdschrift, vrouwen een minderwaardige positie opdringt.' Met haar Blond Ambition Tour in de jaren tachtig veroorzaakte ze een storm van protesten bij de zedenpre- dikers. Dat Elvis met zijn suggestieve heupwerk de meisjes op de eerste rij gek probeerde te maken, kon nog door de beugel, maar dat een dame die zich noemde naar de Heilige Maagd de heren stapelgek maakte, nee, dat was not done. Vooral in Alle kunst is erotisch. Een uitdagend 'statement' van Bauhaus-architect Adolf Loos (1870-1933). In de horizontale lijn zag Loos een liggende vrouw, in de verticale een man die de liefde met haar bedreef. Die Freudiaans gekleurde visie gaat wellicht iets te ver. Maar dat veel belangrijke kunst een erotische lading heeft, is een onwankelbaar gegeven. In de serie 'Het blote oog' zwerven wij van de fraai gewelfde schouder naar de tere knieholte, laten wij een strelend oog gaan langs een aantal erotische kunstuitingen en gaan wij nader in op de achterliggende thematiek. In aflevering 18: Madonna, de ikoon van deze tijd. gezien. The dirtiest coffee-table book ever published, schreef de Amerikaan se pers. Madonna voelde zich in haar vrouwe lijke lustbeleving als een vis in het wa ter en typeerde de man als meelijwek kend en uitermate goed vervangbaar tijdens de geslachtsgemeenschap. ,,lk zou zo'n lastig derde been nooit wil len hebben," zei ze eens. Volgens velen was het allemaal fake en deed de popster maar alsof. Ma donna is het toonbeeld van de vrouw die sexy is maar zich daarbij niet door anderen laat exploiteren. Natuurlijk werd haar daardoor vanuit masculine kringen misbruik van macht verwe ten. Ze werd vergeleken met volks menners als Hitier en Hoessein. Ma donna: 'Okay, ik geniet ervan om de lakens uit te delen, altijd en waar dan ook. Maar het gaat natuurlijk om wat .je met je macht doet. Hitler en Hus sein hebben er misbruik van gemaakt. In de unieke positie waartoe ik me heb opgewerkt, probeer ik bij te dra gen tot een betere wereld.' Met nummers als 'Material World', 'Papa don't preach', 'Live to tell' en nog wat van die ongeëvenaarde kas successen droeg de 'Maria van deze tijd' haar eigen evangelie uit. Weg met het gezwets over hel en verdoemenis, geniet van je lichaam en doe alles om het genot te bereiken. Maar ook: wees goed voor je kinderen, koester hen, laat hen niet aan hun lot over. En als je toevallig je eigen plezier hebt nage jaagd en er komt een ongelukje van, draag dan de consequenties. Of zoals ze in het nummer 'Like a virgin' zingt: 'I've made up my mind, I'm keeping mybaby.' Met zo'n uitspraak zou de kerk toch blij moeten zijn. CEES VAN HOORE Aan orkestleider Henk Meutgeert, de Amerikaanse pianist Cecil Taylor en producent Dick de Winter zijn de Bird Awards 1999 toegekend. De onderscheidingen worden jaarlijks tijdens het North Sea Jazz Festival uitgereikt. Dit keer is dat op 9, 10 en 11 juli. Henk Meutgeert krijgt de Bird Award Nederland „voor zijn niet aflatende enthousiasme en zijn grote inzet, waarmee hij een unieke plaats heeft veroverd in de Nederlandse jazz", aldus het juryrapport. Cecil Taylor, representant van de zogenoemde avant-garde, krijgt de Bird Award International. „Hij heeft de taal van de jazz verrijkt met een nieuw idioom." Dick de Winter krijgt de Bird Award Special Appreciation voor het livejazzpro gramma Sesjun, dat hij al meer dan 25 jaar voor TRÓS-radio produceert. TONEEL Madonna in strak corset met puntige busten, foto archief Madonna als het nieuwe gezicht van Max Factor, foto reuters Frankrijk ging men tekeer tegen haar perverse bewegingen. Ze zou de mo raal van de Franse jeugd ondermij nen. En het Vaticaan liet een officieel bericht uitgaan dat Madonna voor de beminde gelovigen taboe was. Een tweede klap bracht Madonna de moraalridders toe met haar boek 'Sex' Een werk vol suggestieve opnamen waarop ze te zien is in sado-maso chistische taferelen, bij zelfbevredi ging, groepsseks, in lesbische liefde, kortom: in alle standen. Een uitge kiende publiciteitscampagne ging vooraf aan de verschijning van het boek. Het werd verpakt in aluminium folie dat alleen door de koper met een scherp mes kon worden opengesne den. Geen enkel exemplaar mocht door de pers van tevoren worden in- RECENSIE SUSANNE LAMMERS Voorstelling: De presentatie '99: Toneel school Amsterdam met Driekoningen avond. Regie: Cijs de Lange Spel: Lemba de Miranda, Tjebbo Cerritsma, Waldemar Torenstra, Pauline Greidanus e.a. Gezien: 15/6, Leidse Schouwburg. Met een geschift stuk vol gek heid begon de Toneelschool Amsterdam de jaarlijkse pre sentatie van de eindexamen producties van de landelijke to neelscholen. 'Driekoningen avond' van William Shake speare gaat over liefde en ver kleedpartijen. Een tweeling spoelt na een schipbreuk aan op Illyrië, het zusje verkleedt zich als man om in dienst te ko men bij de Hertog op wie ze verliefd is. Deze is verliefd op een schone gravin, die weer valt voor het zusje. Daarbij komen talloze andere verhaallijnen, een ingewikkeld net, waarin ie dereen zich verstrikt, maar na tuurlijk komt het goed. Toneelschool Amsterdam twijfelt een beetje tussen totale klucht en trouwe Shakespeare- vertolking. Al te mooie tekst passages worden serieus ge speeld, zoals de onsterfelijke beginwoorden: 'If music be the food of love', maar over het al gemeen overheerst aanstekelij ke meligheid. Terecht, want dit stuk moet, wil het verteerbaar blijven, halfgaar worden ge bracht. Het verhaal is onderge schikt gemaakt aan het theatra le vertoon. Alle aandacht wordt gedirigeerd naar de spelers en hun komische spel. Maar soms valt de spanning weg doordat het verhaal toch verteld wil worden en dan krijgt die aan pak iets halfhartigs. De uitein delijke afwikkeling wordt zelfs met niet meer dan een paar ta bleaux vivants kort aangeduid. 'Driekoningenavond' moet het hebben en krijgt het van de rake typetjes op topsnelheid en de Amsterdammers blijken daarin over het algemeen be hoorlijk overtuigend. Ster daar in is Lemba de Miranda, die het tweelingzusje in travestie speelt. Als verliefd jong meisje is ze een keurige jongedame met een verleidelijk timbre en een beschaafde dictie; als knechtje van de hertog speelt ze met een zwaar Surinaams ac cent een gemankeerde macho. Prachtig is ook Tjebbo Gerrits- ma als de verwaande butler van gravin Olivia, die zich grandi oos in de zeik laat nemen. Pauline Greidanus als be diende van de gravin irriteert in het begin als militaristische Duitse met een keihard accent, maar ze weet dat zo meesterlijk vast te houden, dat je je daar mee verzoent. Hoogtepunt van haar optreden is de scène waar in ze de butler in de luren legt met een fake-liefdesbrief van de gravin. De mooiste dubbelrol wordt gespeeld door Waldemar Torenstra. Als homoseksuele matroos is hij hartveroverend en als nar, de enige professio nele gek, staat hij met grote vanzelfsprekendheid boven alle partijen. De wijze dwaas, die al le kluchtigheid weer binnen proporties brengt en er, bijna in zijn eentje, toch nog een echte Shakespeare van maakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21