Donald Duck 65, maar nog lang niet rijp voor pensioen Het Gesprek van de Dag Opsporing in het slop Knap filmpje DONDERDAG 10 JUNI 1999 152 C 0 E N T A A R De werkelijkheid overtreft soms de stoutste fantasieën. Als deze uitspraak ergens opgeld doet, dan is het wel in de IRT-affaire. Al zes jaar verbaast dit land zich over het web van intriges, verdacht makingen en onopgehelderde activiteiten op het vlak van crimina liteitsbestrijding. Niemand weet nog wat waar is en wat niet waar. Toch wordt de burger telkens opnieuw geconfronteerd met schok kende mededelingen over hoe criminelen opsporingsambtenaren en justitiemedewerkers een loer hebben gedraaid of nog draaien. En er is niemand die licht in de duisternis brengt. De parlementaire commissie-Kalsbeek, zo genoemd naar voorzit ter en PvdA-Kamerlid Ella Kalsbeek, heeft onderzocht of alle aan bevelingen van de commissie Van Traa, die eerder een diepgaand onderzoek heeft gedaan naar door politie en justitie gebruikte op sporingsmethoden, zijn nagevolgd. Kalsbeek en de haren komen tot onthutsende conclusies. Niet alleen ontdekten de volksverte genwoordigers nieuwe feiten - er zou de afgelopen jaren met me deweten van politie en justitie 15.000 kilo cocaïne Nederland zijn binnengesmokkeld - die de vraag rechtvaardigen wie er in he melsnaam aan het opsporen is, maar ook dat er van alle goede voornemens weinig terecht is gekomen. Het is in de opsporing nog steeds een zooitje. Weliswaar is de 'crisis in de opsporing' volgens de commissie- Kalsbeek overwonnen, maar daarmee lijkt ook alles gezegd. Te kortschietende regelgeving en onderling wantrouwen binnen poli tie en justitie blokkeren de gewenste aanpak van criminaliteit. De opsporende en vervolgende instanties weten vaak niet waar ze aan toe zijn. Ze opereren bovendien zeer voorzichtig, omdat ze niet het risico willen lopen publiekelijk aan de schandpaal te worden gena geld. Met als lachende derde: de Bul Supers en de Hiep Hiepers uit de criminele branche. Op deze wijze is criminaliteit een goed ren derende vrijetijdsbesteding, met slechts beperkte risico's. De crisis mag dan voorbij zijn, de opsporing zit nog steeds diep in het slop. De situatie in Nederland is anno 1999 erger dan de uit wassen in sommige populaire politieseries. Een niet onbelangrijke politieke vraag is natuurlijk of deze praktijk door ambtenaren 'on der de pet' is gehouden, of dat de politieke leiding geheel of ge deeltelijk op de hoogte is gebracht. Op die vraag moet op korte ter mijn een antwoord mogelijk zijn. Depressie De warmste juni van de eeuw was die van 1917. De gemiddelde temperatuur in De Bilt bedroeg 18,3 graad tegen normaal 15,2. Op maar liefst veertien dagen werden temperaturen gemeten boven de 25 graden. Kom daar tegenwoordig maar eens om! Vrijwel alle kalendermaanden zijn de laatste 10-12 jaar belangrijk warmer (in de winter zachter) geworden, maar juni doet niet mee. Alleen de nachtelijke temperaturen zijn doorgaans aan de hoge kant, omdat wolkenvelden (het handelsmerk van juni) de nachtelijke uitstraling aan banden leggen. Waar ik zelf nog steeds een keer op hoop is een juni zoals die van 1959. Overdreven warm was het toen niet, maar wel uitgespro ken zonnig. In De Bilt en in de regio Leiden scheen de zon ruim 300 uur tegen een huidige normaal van 192. Vooral het tijdvak 11 tot 22 juni verliep zeer zonnig. Op de vijftiende na scheen de zon elke dag meer dan 10 uur en dat juist in een periode waarin wol kenvelden van de Noordzee doorgaans een hoofdrol voor zich op eisen. Zomers warm was het onder meer op 24 en 25 juni en wat toen opviel was de geringe luchtvochtigheid. Zelfs in de nacht be droeg de relatieve luchtvochtigheid minder dan 50 procent. Pas tijdens de laatste vijf dagen van de maand werd het wisselvallig. Het actuele weerbeeld wordt ook morgen nog bepaald door een depressie op de Noordzee. Rond het systeem wordt veel bewolking aangevoerd waaruit in de ochtend wat lichte regen of motregen kan vallen. Vrijdagmiddag is het droog en wordt het wolkendek dunner, maar de met een west tot noordwestenwind aangevoerde lucht laat bepaald geen hoge temperaturen toe. Warmer dan 15-16 graden wordt het niet. In het weekeinde is het rustig en over het algemeen droog weer. Een enkele bui is evenwel niet uitgesloten. De atmosfèer blijft op grote hoogte namelijk vrij koud. Gisteren bleef het droog, was er vooral aan zee veel zon en steeg de temperatuur tot rond 17 graden. Schiphol rapporteerde een hoogste waarde van 17,1 graad. Donald Duck laat in de beantwoording van brieven in zijn weekblad soms blijken dat hij ouder worden niks leuk vindt. 'Hmmm... ik ben in '34 geboren,' reageerde hij in maart 1984 zuinigjes op een brief van een kind dat hem naar zijn leeftijd vroeg. Twee jaar later, op een soortgelijke vraag: 'Als je zo oud bent als ik, probeer je af en toe wel eens een jaartje te smokkelen'. Gisteren werd Donald Duck 65 jaar. Op 9 juni 1934 ging in Amerika het teken filmpje The Wise Little Hen in première, waarin het publiek voor het eerst met zijn opvliegende karakter kennis maakte. Op achttienjarige leeftijd kreeg hij in 1952 in Nederland zijn eigen weekblad. Altijd leuk, kijken naar beestjes op televisie. Zeker naar documen taires over mensapen, al was het alleen maar omdat die zo zeld zaam mooi lijken op onze vervelende buurman, parkeerwachter of collega. En als die dieren achter tralies zitten is dat helemaal mooi meegenomen. Met een beetje fantasie zie je je vijanden sip ronds lenteren in hun veel te krappe kooitje. Vandaar dat die documen taire van de TROS mij gisteravond zeer veel deugd deed. Maar de allermooiste natuurdocumentaire werd gisteravond niet uitgezonden door de TROS. Nee, de allermooiste documentaire zag ik tijdens enkele van de vele reclameblokken. Nou heb ik het nor maal niet zo op reclames, zeker niet als ze tientallen malen per dag worden uitgezonden. Maar voor deze, van Centraal Beheer, 'Even Apeldoorn bellen', maak ik graag een uitzondering. Dit korte film pje (twintig seconden, een halve minuut?) behoort tot het beste wat de televisie de kijkers de afgelopen tijd heeft voorgeschoteld. Net zoals alle vorige spotjes van Centraal Beheer begint het spotje ogenschijnlijk heel onschuldig, meteen tafereeltje dat zo uiteen programma van Martin Gaus ofAntoon van Hooffzou kunnen ko men. We zien hoe een wesp zich zittend op een bloem tegoed doet aan wat honing. Het beestje wordt echter net als de kijker verrast door een enorme waterdruppel die op de bloem valt. Daardoor ver liest cle wesp zijn evenwicht en duvelt in het water. Om vervolgens weer op te vliegen, ternauwernood te ontsnappen aan een vis die gretig wil toehappen en uiteindelijk te landen op het gezicht van een benauwd kijkend manspersoon. De wesp vliegt na een paar seconden wegen de man kijkt opgelucht. Volkomen ont recht, want het dier landt vervolgens op de rug van de man en kruipt achter zijn boord. 'Even Apeldoorn bellen' verschijnt er in beeld, terwijl de camera uitzoomt en we de man op een eenwielertje zien rijden op een koord hoog boven een woest kolkende waterval. Elke keer als ik dat zie, trekt er een rilling over mijn rug. Alsof ook daar zojuist een wesp is gaan zitten. Die elk moment kan steken. Want ik zie dit keer niet mijn vijanden, maar mijzelf op televisie. Zittend op dat wieltje. Kortom, een zeer knap filmpje. Kunnen de reclamemakers van Centraal Beheer niet eens een speelfilm maken? Rijp voor pensioen is de onver woestbare eend nog lang niet. Te midden van de teloorgang van zo ongeveer elk striptijd schrift, houdt het weekblad Do nald Duck met ruim 300.000 abonnees stevig stand. Zijn filmcarrière heeft Donald Duck reeds lang achter zich ge laten. In 1956 stopte zijn gees telijk vader Walt Disney met de productie van de korte filmpjes waarin de eend optrad. Mis schien maar goed ook, want aan zijn weekblad moet hij zijn handen vol hebben. Alleen al voor de Nederlandse editie van zijn weekblad ontvangt hij ruim 60 brieven per dag, ofwel bijna 19.000 per jaar. 'Beste lieve Donald Duck,' schreef Mark Smeenk uit Laren in nummer 19 van 1979, 'Wordt u echt niet moe om al die brie ven te beantwoorden en na te lezen? Ik schrijf nu voof de vijf de keer. En dat begint me héél erg te vervelen. Hééééél erg!' Maar het kan altijd erger. Een briefje van Nanda Koopman schap uit Eemnes in nummer 8 van 1985: 'Beste D.D. Ik schrijf voor de 27ste keer. Ik begin er 'n beetje genoeg van te krijgen'. Donalds reactie: 'Waarvan? Schrijf je me dat in je 28ste brief?' Oom Donalds Brievenbus is voor elke nieuwe generatie kin deren die het weekblad aan zich weet te binden een koste lijk podium. In de eerste jaren moest het fenomeen stripweek blad nog vechten voor een plaatsje in de harten van de ou ders. Brieven van kinderen wer den in die tijd niet in extenso geplaatst, oom Donald reageer de alleen - met goede raad, als wijze opvoeder, een rol die dik wijls in tegenspraak was met de zotte avonturen die hij op de volgende pagina's beleefde. Tegenwoordig hoeft zijn week blad zich niet meer te bewijzen en de tijden zijn veranderd. Te genwoordig kan een meisje rus tig schrijven dat haar oudere zus in de puberteit is en daar door knap maf is gaan doen. Oom Donald: 'Maak je borst maar nat, dat staat jou ook te wachten...' Zijn bedenkers kunnen de on vergankelijke populariteit van hun schepping onmogelijk hebben bevroeden. Het officië le verhaal uit het Disney-impe- rium wil dat Donald werd be dacht naar aanleiding van 'zijn stem'. Clarence Nash, arbeider in een melkfabriek, vermaakte in zijn vrije tijd kinderen met zijn imitaties van dieren. Zijn talent kwam Disney-medewer kers ter ore, maar het duurde even voor men een eend be dacht had bij het nu zo wereld beroemde gesnater. In zijn eerste film mocht Do nald, getekend door Art Babbitt en Dick Huemer, het publiek vermaken in een allesbehalve sympathieke rol. In The Wise Little Hen speelt hij een werk schuwe levensgenieter die zich op allerlei manieren probeert te drukken voor de hulp die me vrouw Hen van hem verlangt. Maar het publiek liep weg met de schavuit. Binnen een jaar stak Donald in populariteit de zes jaar oudere Mickey Mouse naar de kroon. Zijn rollen wer den belangrijker, al kon lang niet elke Disney-tekenaar met zijn onstuimige karakter uit de voeten. Het waren vooral Dick Lundy en Fred Spencer die hem zijn soepele vormen uit de late re tekenfilms wisten te geven en het succes nog eens vergroot ten. Donald Duck als stripheld is vooral het werk van Al Talliafer- ro, die de korte krantenstrips vanaf de late jaren dertig ver zorgde en de ongeëvenaarde Carl Barks, die diepe menselijke psychologie aan de wilde woerd wist toe te voegen, Duckstad om hem heen creëerde, en nog altijd als voorbeeld geldt voor jongere Duck-tekenaars. Verbazingwekkend blijft hoe al deze verschillende dimensies uit het leven van de grijze eend vooral voor kinderen moeite loos door elkaar heen blijven lopen. Donald in het stripver haal is dezelfde als op het witte doek, dezelfde als in Disney land Parijs of Disneyworld. Ooit schreef een kind na het overlij den van Clarence Nash dat ze het zo zielig voor oom Donald vond dat zijn stem dood was. Een volwassene kan zo'n ge sprek onmogelijk zinnig voort zetten, maar oom Donald rea geerde onverstoorbaar briljant: Clarence Nash had inderdaad in sommige films zijn stem wel eens nagedaan... De onmogelijke menselijke trekjes die Donald worden aan gemeten, worden achteloos aanvaard: dat hij autorijdt (vol gens de jongste gegevens is het aloude rode karretje een Duck- atti Micro) en zijn tanden laat zien als hij kwaad wordt, is voor kinderen geen enkel probleem. Hoewel... Soms is er een slim merik die zo zijn twijfels krijgt. 'Hoi Duck,' schreef ene Stefan Forch in nummer 5 van dit jaar, 'achterop DD 21 zegt Katrien: 'Wat? Hebben julie die spuitbus uit de hal gebruikt voor jullie haar?' Maar eenden hebben he lemaal geen haar, maar veren.' Met moeite moest Donald er kennen: 'Klopt Stefan. Maar dat moeten we net als met haar ook gewoon wassen en kammen en zo. En dan praat je toch al gauw over 'haar'.' Maar meestal hoeft de krasse eend zich niet in zulke bochten te wringen. En al helemaal niet na dit briefje, dat misschien wel het mooiste is dat ooit in de Brievenbus heeft gestaan. Uit nummer 9 van 1999: 'Beste Oom Donald. Ik heb een vraag. Heeft u uw eh... eh...'. Geschre ven door Jan Emmens (9 jaar), met als PS: 'Ik weet het niet Baas over eigen borsten Het einde van het ouderschapsverlof van onze dochter komt in zicht. (Klein)zoon Olivier is nu bijna drie maanden. Volgende week begint er een nieuwe fase voor moederen kind: de een keert langzaam maarze ker terug naar haar werk, zij het parttime, de ander gaat drie dagen per week naar de crèche. De eerste ke ren nog maar een paar uurtjes, samen met zijn moe der, om te wennen. Die 'wendagen'zijn vooral nodig voor de moeder. Om de overgang en het afscheid niet te moeilijk te maken van je baby. Zelf herinner ik me die terugkeer op mijn werk als een aangrijpende erva ring. Het was niet alleen het losscheuren van mijn kind, fysiek en emotioneel, maar ook de ont dekking die eerste dag dat ik een echt moeder- hart had gekregen. Dat ik nooit meer zo zor geloos van huis zou kunnen gaan als vóór de bevalling. De overweldigende ervaring van bevalling en moederschap veranderen je ingrijpend, je hoofd is bij je werk, maar je hart bij je kind. Dat wordt we! minder, maar met die tweespalt moet je leren leven. Drie maanden mag je als vrouw in de ze samenleving dag in dag uit met je baby optrekken, je vertrouwt maken met dat wezentje dat al die tijd in je buik is gegroeid en dat, eenmaal uit die buik, volkomen afhankelijk is van jou. De natuur heeft het zo geregeld dat het kennismakingsproces tussen moeder en kind van meet af aan meteen enorme in tensiteit verloopt, juist ook door het geven HELEEN CRUL van borstvoeding. Maar als je borstvoeding geeft, dan is dat losscheurproces als je weergaaf werken nog lij- felijker, want het betekent het einde van het zelf voe den, omdat het bijna niet met werken is te combine ren. Mijn dochter wil toch borstvoeding blijven geven. Ze heeft een elektrisch kolfapparaat aangeschaft dat haar in staat stelt dagelijks een paar flesjes af te kol ven die dan op de crèche kunnen worden gegeven. Behalve dat het ouderschapsverlof in Nederland aan zienlijk korter is dan in Scandinavische landen. Duitsland, Frankrijk en Italië geven Nederlandse vrouwen mét Amerikaanse vrouwen, het minste en het kortste borstvoeding. Dat zegt iets over de menta liteit van cle maatschappij waarin ze leven, en de ma te waarin vrouwen daarvoor gezwicht zijn. Toch zijn de zegeningen van borstvoeding zo talrijk dat ze uit oogpunt van volksgezondheid de hoogste prioriteit zou moeten krijgen. De baby bouwt een ongeëvenaar de immuniteit op tegen allerlei ziekten, waaronder ook allergieën, met name astma. Moedermelk bevat ook stoffen die de ontwikkeling van intelligentie en de motoriek stimuleren. Vrouwen die borstvoeding geven hebben een kleinere kans op boistkanker. En daar naast is borstvoeding een hele leuk vorm van interac tie tussen moeder en kind en dé manier om hun band te verdiepen. Toen ik in 1970 voor het eerst borstvoeding gaf. was dat in de hogere sociale klassen nagenoeg uit de mo de. Zozeer zelfs dat de g)'naecoloog die mijn bevalling deed zich het verbaasde commentaar veroorloofde: 'Ik dacht dat jij zo geëmancipeerd was'. 'Daarom juist', was mijn antwoord. Want emancipatie is ook: je bor sten gebruiken waarvoor ze eigenlijk zijn bedoeld. Maar juist vanaf dat tijdstip: de jaren zeventig, heeft het emancipatiestreven zich ontwikkeld tot 'gelijk worden aan mannen'en meedoen op mannenvoor- waarden. Op gebieden als voortplanting, zwanger schap en moe-derschap blijkt bij uitstek dat vrouwen niet gelijk zijn aan mannen. In plaats van deze po tenties die het menselijk geluk en de toekomst van een samenleving dienen, te respecteren en te waarderen, worden ze echter als een chronische handicap van vrouwen gezien. Onlangs besloten twee jonge vrouwelijke advocaten gebruik te maken van him rechten, als jonge, zogende moeders. Met het wetboek in hun hand claimden ze bij hun werkgevers 'zoogrechf. Zij wisten namelijk dat de werkgever wettelijk verplicht is moeders toe te staan hun baby borstvoeding te geven. Thuis, of als dat te ver weg is, op het werk. Grote consternatie op het kantoor van de advocaten, maar ze kregen een ruimte waar ze de baby's die werden gebracht door een hele hulpdienst -echtgenoot, oma, buurvrouw, etc.- konden voeden. De mannelijke weerstand was enorm. 'Ik ruik melk. Ruik jij ook melk', was een steeds terugkerende intimiderende grap, waarbij de heren luidruchtige snuifbewegingen maakten. Vrouwenborsten zijn in onze westerse maatschappij vooral een bron van tegenstrijdige 'werkelijkheden' geworden. Voor een baby is het eten, voor inannen seks. voor een arts ziekte, voor ondernemers geld. De culturele exploitatie van borsten is ten koste gegaan van hun natuurlijke functie en opbrengst. Het wordt hoog tijd dat we weer baas over eigen borsten worden. Illustrator Carl Barks met zijn creaties. FOTO MARJA SEPPANEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 2