Een levende legende WEER Permanente Haagse crisis II Geen proef met tv-chip tegen geweld Zwaargewicht DINSDAG 8 JUN11999 COMMENTAAR Het plotselinge aftreden van minister Apotheker van landbouw laat het land in verbazing, het kabinet in opluchting en D66 in ont reddering achter. Paars-1 struikelde destijds bijna over de vastbe radenheid waarmee D66 een ingrijpendere sanering van de var kenssector eiste dan de toenmalige minister van landbouw Van Aartsen voorstelde. Diens opvolger Apotheker vertrekt omdat hij het tegendeel wil. De lezingen over het waarom lopen uiteen. Apotheker zegt zelf geen energie te willen steken in een door de Raad van State en uit eenlopende rechters omstreden wet. Anderen houden het erop dat de minister, als veel van zijn voorgangers, de oren te veel heeft la ten hangen naar de boeren. Hoe dan ook: voor zijn opvattingen bestaat inderdaad geen politiek draagvlak, zo bleek gisteren uit de reacties op zijn aftreden. Zijn collega's konden hun opluchting nauwelijks verbergen, en dat bevestigt de indruk dat Apotheker in politiek Den Haag verdwaald is geraakt. Dat risico loopt zijn opvolger Laurens Jan Brinkhorst in elk geval niet. Hij is een door de wol geverfde diplomaat, weet meer dan genoeg van de landbouw- en milieusector, en heeft als enige handicap een in de politiek niet altijd handige voorliefde voor zijn eigen gelijk. De vraag is of de crisissfeer het Binnenhof nu heeft verlaten, of dat het kabinet zich ook de komende maanden door incidenten zal la ten regeren. De ministers blijven ontkennen, maar over Paars-2 hangt een vrijwel permanente grauwsluier. Het lijkt een regering waar in en buiten Den Haag bijna niemand van houdt, en dat ver hoogt de kans op ongelukken. Morgen bijvoorbeeld moeten minis ter Borst - die vorige week nog op aftreden stond - en de politiek onervaren staatssecretaris Faber zich verdedigen in de dioxine zaak. Het is vooral voor D66 een geluk bij een ongeluk dat de Europese verkiezingen traditioneel zó'n lage opkomst kennen dat uit de uit slag geen conclusies mogen worden getrokken over de populariteit van de sociaal-liberalen. De positie van de partij staat al voldoende onder druk, nu ook partijvoorzitter Kok de keuze van de fractie om door te regeren openlijk heeft bekritiseerd. De weg kwijt in een schoolbus Toch grappig hoe de actualiteit altijd een rol blijft spelen. Het nieuwe NCRV-progratnma Dr. Loes riep gisteren bij ons preciés dezelfde vraag op als de Europese verkiezingen. Namelijk: waar gaat het eigenlijk over? Dr. Loes -het zoveelste typetje van Loes Luca -rost in haar programma met een soort schooldoktersbus door het land. En daarin laat ze kinderen bijvoorbeeld play-backen op de muziek van Anouk. Of voor de spiegel vertellen of ze zichzelf mooi of lelijk vinden. Dat is allemaal nog wel te volgen. En bovendien redelijk om aan te zien. De kinderen zijn vrolijk en spontaan en dr. Loes stelt zich weliswaar vreselijk aan, maar houdt de vernielingen beperkt. Dat is anders bij de wat langere gesprekken die ze met drie kinderen voert. Op het eerste gezicht laat ze het trio - allen een jaar of tien, elf oud - netjes in hun waarde. Dr. Loes praat min of meer serieus met hen mee, en stelt hen behoor lijk volwassen vragen. Maar daar zit 'm nou net de truc. Kennelijk overmoedig geworden door zo veel aandacht, en ook een beetje uitgelokt door dr. Loes, beginnen tivee van hen vreselijk uit te wijden over hun veronderstelde hoogbe gaafdheid of over hun superioriteitsgevoel over minderbe deelden. Het worden meelijwekkende karikaturen. De arme kinderen zijn als was in de handen van dr. Loes, maar je wordt niet echt vrolijk van wat zij ervan kneedt. Het derde kind, een is lamitisch meisje meteen bijna sprookjesachtig beeld van Al lah en de duivel, glipt langs het randje van de afgrond van belachelijkheid. Kennelijk vond dr. Loes het te ver gaan ook haar erin te duwen. Maar de verwarring slaat definitief toe tijdens de sketches die Loes Luca tussen de gesprekken heeft doorgegooid. Een absurdistisch Klokhuisfilmpje over filosofie en scooterrijden - een vage verwijzing naar 'Zen en de kunst van het mo- toronderhoud'?, vroegen we ons na twee uur piekeren af - en iets over zelfhaat en zelfrespect waar we ook niet echt een touw aan konden vastknopen. Kortom, echt opknappen van die dr. Loes doe je niet. WIL BUYS' Onstabiel weer De Europese drukverdeling oogt deze week zomers. De straal stroom, de zo belangrijke meanderende windrivier op ongeveer 10 kilometer hoogte, is helemaal naar de poolstreken weggeduwd. Hogedrukgebieden bij Schodand en een luchtdrukmaximum in wording boven het noorden van Europa zijn de gangmakers achter de verbanning van de straalstroom. Jammer genoeg bevindt zich boven de Noordzee een depressie die als het ware aan de ketting ligt van de hogedrukgebieden. Onder invloed van het lagedrukgebied blijft de atmosfeer onstabiel van opbouw en vallen er van tijd tot tijd buien. Bovendien bereiken de middagtemperaturen geen hogere waarden dan rond 16 graden. Doordat de depressie onder invloed van een uit Midden Europa afkomstige storing intensiveert staat er aan de kust vanavond en de komende nacht een vrij krachtige tot krachtige westenwind. Morgen nemen de drukverschillen af waardoor de westenwind weer iets aan kracht inboet. De buienactiviteit is woensdag vooral in de kustgebieden niet meer zo groot. Verder is er nu en dan zonneschijn maar de temperaturen bereiken geen ho gere waarden dan 17-18 graden. Woensdagavond neemt van het noorden uit de bewolking toe, mogelijk later op de avond of in de nacht van woensdag op donderdag gevolgd door regen. Gisteren trok er tijdens de ochtenduren een klein regengebiedje over onze regio. Daarna brak de bewolking en steeg de temperatuur tot 18-19 graden. In Bloemendaal werd het 19,1 graad. De atmosfeer was echter behoorlijk onstabiel het geen al weer vrij snel tot uiting kwam in de vorming van fikse plensbuien die van onweer en plaatselijk ook hagel vergezeld gingen. Over het algemeen viel er in onze regio tot vanochtend 8 uur meer dan 10 mm. Op Schiphol werd 14, in Stompwijk 13 mm afgetapt. In Rotter dam, meetpunt Delfshaven, viel maandagmiddag zelfs 34 Familie Fagel gaat nog steeds gebukt onder moord op broer Gerard Tien jaar jaar geleden werd Gerard Fagel in zijn slaapkamer boven zijn restaurant De Hoefslag in Bosch en Duin vermoord. In koelen bloede, door drie inbrekers uit Nijmegen. De daders zijn veroordeeld en inmiddels, na aftrek wegens goed gedrag, weer op vrije voeten. Zijn broer Paul: „De familie zal er nooit vrede mee hebben." Paul Fagel heeft de afgelopen tien jaar vrijwel niet in het openbaar over de geruchtma kende moord op zijn bekende broer willen praten. Het Am sterdamse Gerechtshof veroor deelde de drie daders in 1993 tot gevangenisstraffen van zes tot acht jaar. De rechtbank achtte de inbraak en de moord bewezen aan de hand van het computersysteem van de Cen trale Recherche Informatie dienst (CRI). In dat systeem zijn 600.000 vingerafdrukken opge slagen van mensen die met de politie in aanraking zijn ge weest. De vingerafdrukken kwamen overeen met die op in brekersspullen, direct na de moord gevonden op 800 meter afstand van De Hoefslag. Volgens de rechtbank was er geen sprake van moord met voorbedachte rade of van enig verband tussen Gerard Fagel en de daders. De moord zou het gevolg zijn geweest van een pa niekreactie van de inbrekers, die op geld uit waren en ont dekten dat Fagel thuis was. De man die het dodelijke schot los te, werd door de rechtbank bo vendien verminderd toereke ningsvatbaar verklaard. Met het vonnis werd formeel een eind gemaakt aan alle rod del- en complottheorieën rond de moord. Er zou sprake zijn geweest van een afrekening, connecties met de maffia en betrokkenheid van Fagel bij drugshandel. Paul Fagel: „Met mijn broer Ton heb ik dagen bij de politie gezeten. Het recher cheteam heeft alle ruim 1500 tips die er over deze zaak zijn binnengekomen nagetrokken. Allemaal, met grote nauwkeu righeid. Ze hebben recher cheurs naaf India gestuurd, omdat er een stagiaire uit India in de keuken werkte. Ze zijn naar Engeland geweest, omdat daar verbindingen zouden kun nen liggen. Ze zijn naar San Francisco gevlogen, omdat Ge rard ook daar een restaurant had. Maar het heeft allemaal geen enkel aanknopingspunt opgeleverd, geen enkel. Het was gewoon een uit de hand gelopen inbraak." De daders kwamen af op het gerucht dat er een half miljoen gulden in De Hoefslag zou lig gen. „En ze kwamen op een tijdstip dat ze Gerard niet thuis verwachtten." Paul Fagel bekent moeite te hebben gehad met het feit dat de moord alleen maar puur toeval was. „Maar ervan over tuigd dat de politie al het moge lijke gedaan heeft, moet je je daar bij neerleggen. En als je het nu, tien jaar later, terugkijkt zeg ik: zulke dingen gebeuren De tien jaar geleden vermoorde Gerard Fagel. „In de horecawe- reld wordt nog vaak met respect over hem gesproken", aldus broer Paul. foto gpd kennelijk. Kijk maar naar Leeu warden, Gorcum, dat meisje in Zwaagwesteinde, of die twee Nederlandse echtparen in Frankrijk. Het gebeurt, en als je daar het slachtoffer van bent, heb je domme pech." Paul en broer Ton, beiden top koks, zijn het roerend eens. Met de dood Gerard is tien jaar te rug het hart uit hun familie ge schoten. „Gerard was het bind middel in de familie. We had den allemaal horecazaken, maar Gerards Hoefslag was het clubhuis van de familie." Een bizondere familie: Moeder Fa gel werd door Wina Bom in haar biografie over de Fagels respectvol aangeduid als Mada me Mère met haar tien kinde ren, negen zoons en één doch ter. Acht van haar zoons zouden in de voetsporen van haar in echt genoot Martin treden. Martin. Fagel senior opende in 1936 zijn eerste zaak, een cafetaria in Apeldoorn. De formule, toen nieuw voor Nederland, bleek zo'n succes dat in 1938 een tweede cafetaria in Rotterdam geopend werd en vervolgens een derde op het Utrechtse Vre- denburg. Na de Tweede We reldoorlog nam Fagel het be kende hotel Kagenaar aan het Stationsplein in Utrecht over. Daar leerden de Fagel-zoons het vak. Later zouden ze bijna allemaal zelf zaken openen. Wulf Engel was van 1975 tot 1985 chef-kok in De Hoefslag. Samen met Fagel maakte hij De Hoefslag in Bosch en Duin tot dé toonaangevende zaak in cu linair Nederland. Engel: „Ge- Mystieke harmonie Aan de Westerstraat in Amsterdam, u bent daar met een vrijgezellenparty vast weieens doorheen gevallen, bevindt zich het Pianola museum. De pianola, dit terzijde, is het draai orgel onder de piano's en speelt uit zichzelf als er een rol met gaatjes doorheen wordt ge voerd. Op het toetsenbord zie je vervolgens de onzichtbare vingers van een dode over het ivoor dansen, in een exacte afdruk van het handwerk van de man die de rol ooit heeft in gespeeld:je kunt de pianola het muzikale equivalent van een spiritistische seance noe men. Met het starten van de motor komt on zichtbaar George Gershwin uit de hemel da len, en geeft als afgetekende leegte vanaf de pianokruk een nummertje weg dat exact zo klinkt als die ene keer dat hij het levend speel de. En het Pianolamuseum beschikt niet alleen over het virtuele toucher van Gershwin, ook andere componisten en pianisten liggen er, als duizenden gaatjes in rollen papier, te wachten op uw oren en ogen. De beheer der van dat museum is overigens een merkwaardig man: hij verwart zijn ei gen extreme ijver en toewijding aan de pianolamuziek met een Offer dat hij brengt voor de Mensheid, en wordt dan ook woedend van elke vorm van tegenstand. In zijn hoofd is de wereld een enorm complot geworden, speciaal gericht tegen Pianolamusea. Toen bijvoorbeeld een etage in het pand waar zijn museum zit door de gemeente aan een gezin Werd verhuurd, in plaats van aan hem en zijn piano la's, onstond een burenruzie met het karakter van een hei lige oorlog. Op grote plakkaten voor de ramen bracht de piano la-meneer de hele buurt verslag uit van de laatste, schandalige ontwikkelingen. De vader van het gezin boven-het-museum werd beschreven als gewelddadig. JUSTUS VAN OEL rard wist hoe je van een restau rant een gastvrij bedrijf kon maken. Altijd de mens centraal stellen, zei hij, altijd naar je gas ten kijken en zorgen dat die het naar hun zin hebben. Hij was ook werkelijk in mensen geïnte resseerd. Alles aan zijn gasten en zijn medewerkers interes seerde hem, zolang het maar niet saai was. Op saaie mensen was hij snel uitgekeken." Broer Paul: „Gerard reed als hij zin had naar Parijs en belde je dan wild enthousiast op: 'Paul, ik zit hier in een restaurant op de Place Madeleine en hier ge beurt het. Stap in je auto en kom naar me toe'. Hij durfde controversiële dingen. Hij had samen met Wulf al twee Mi- chelinsterren veroverd met De Hoefslag en zette rustig pizza op de kaart omdat hij dacht dat de gasten dat wel leuk zouden vinden. En het werkte. Na Ge rards dood is er eigenlijk niks leuks, niks nieuws meer in de horeca gebeurd. Niemand durft meer iets controversieels. We zijn in de horeca allemaal een soort boekhouders geworden, die proberen om het hoofd bo ven water te houden." „Gerard was niet zo. Gerard verdiende letterlijk geen cent in z'n zaak. Hij was blij dat hij z'n leveranciers en de 55 mensen die op de loonlijst stonden hun salaris kon betalen. Zelf vond hij dat hij een prachtig leven had. Zolang er maar iets ge beurde in z'n zaak en de gasten het naar hun zin hadden. Hij wist van bijna alle gasten de achtergronden, kende hun ver jaardagen. Dan zorgde hij dat er een bloemetje op tafel stond als ze binnenkwamen. Dat maakte hem zo uniek." Dat Gerard Fagel vanaf midden jaren zeventig tot aan zijn dood in 1989 de Nederlandse horeca heeft beïnvloed, staat buiten kijf. Wat is daar na tien jaar nog van over? Is er nog wel invloed, is er zelfs nog wel sprake van le vende herinneringen? „Jazeker", zegt Paul. „In de ho- recawereld wordt er nog met vaak met respect over Gerard gesproken. Er is een Gerard Fa- gelprijs, die elk jaar wordt uit gereikt voor goed gastheer schap of een uitzonderlijke prestatie. Maar meestal wordt die in intieme kring uitgereikt. En we hebben elk jaar, op of rond Gerards verjaardag op 13 juni - dat was ook de dag waar op hij tien jaar terug begraven werd - een Fageldag met de fa milie. Op die manier herdenken èn vieren we Gerard." Paul Fa gel formuleert het zachtjes: „Onze familie is nooit meer de zelfde geworden." BERT VAN NIEUWENHUIZEN de politie ter verantwoording geroepen wegens haar lamlendige afzijdigheid, en de mensheid in het algemeen werd vlammend geattendeerd op de Muzikale Eeuwigheid, die nu vanwege gemeentelijke kortzichtigheid moest lijden on der levensgevaarlijke kinderfietsjes op de gang, enzovoort enzovoort. U begrijpt, in die onrustige periode stond ik zeker twee maal per week likkebaardend de on twikkelingen op het raam te volgen en zo viel mijn oog ook op de andere berichten. Bij voorbeeld dat laatst, bij de sloop van de Am sterdamse Elthetokerk, het orgel was terugge vonden van het -al eerder gesloopte- land huis Kareol in Aerdenhout. En dat dat orgel nu veilig was ondergebracht in het Pianola museum. Ik weet niet of u dat gevoel ook kent -een gevoel dat ik vaak heb: van de richting loosheid van het bestaan, waar het verleden als stof in onze voetstappen verwaait, de in druk dat wij niets betekenen en niemand zijn, geen bestemming hebben, het gevoel dat de wereld te groot voor ons is. Maar soms, heel even, past het allemaal, en hebben wij een ei gen plaats temidden van de dingen. Dat nu, was het geval toen ik op de beplakte ramen van het Pianolamuseum las: 'Kareol-orgel gevonden in Amsterdamse El thetokerk'. Hoe kon het ook anders! Want de Elthetokerk in Amsterdam, daar heb ik een kinderleven lang direct naast gewoond. En de ondergang van het prachtige landhuis Kareol in Aerdenhout, ook daar ben ik bijgeweest. Een omstreden sloop, want dat Kareol was niet zomaar een villa maar het levenswerk van een rijke Wagner-gek, een bakstenen Al- penberg ver verheven boven de saaie blufliut- ten eromheen, een monument dat natuurlijk nooit gesloopt had mogen worden. En ik was er bij geweest. En nu was ik er ten derde male bij, bij de ont- knoping van dit alles, in mijn eigen Wester straat. Alsof ik het werkelijke verband was tussen die drie dingen - de kerk, het Kareol en het orgel. Mystieke harmonie. Alsof er systeem in zat. Alsof de wereld eindelijk even alleen om mij draaide. Een proef met antigeweldchips in televisies in Nederland gaat voorlopig niet door. Volgens een woordvoerder van het ministerie van justitie verhindert een gebrek aan inter nationale afspraken dat Philips de proef kan uitvoeren. Hij wil niet zeggen of het om uit- of afstel gaat. De chip had ervoor moeten zorgen dat de televisie tijdens filmscènes met geweld op zwart gaat. De omroepen zou den daartoe een code moeten meezenden met program ma's. Ouders kunnen dan zelf instellen bij welk gehalte aan geweld het beeld verdwijnt. De Nederlandse omroepen waren in principe al akkoord over het meesturen van dergelijke codesignalen. Justitie stelt echter dat eerst afspraken gemaakt moeten worden met andere Europese omroepen. Volgens de zegsman zou de proef anders weinig zin hebben: tv-kijkers kunnen an ders op buitenlandse zenders nog steeds geweld tegenko men. „De proef is nu domweg niet uit te voeren." Een bijna 500 kilo wegende Amerikaan is met be hulp van een vorkheftruck uit zijn woning in Brooklyn (New York) gehaald. Volgens berichten in de media is de 46-jarige Michael Hebranko door een raam van zijn huis naar buiten getrans porteerd en naar een ziekenhuis afgevoerd voor het ondergaan van een vermageringskuur. Hij zei dat hij al lang snakte naar hulp, maar bang was om uitgelachen te worden. Hebranko haalde in 1989 het Guinness Book of Records toen hij met de hulp van de fitness-goe roe Richard Simmons zo'n 360 kilo afviel. Vervol gens kwam hij weer zo hevig aan dat hij in 1996 ook al met een vorkheftruck uit zijn huis getakeld moest worden. De Amerikaan werd op een brancard vastge snoerd waarop doorgaans kleine walvissen ver voerd worden. De ambulance die hem naar het ziekenhuis bracht had de afmetingen van een schoolbus. Restaurant De Hoefslag in Bosch en Duin bracht het tot twee Michelin-sterren dankzij de inzet van Gerard Fagel. foto gpd marc van der kort

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 2