Bodyfashion voor een borstprothese Van ganzenveer tot mobiel bellen Trends Metz krult interieur DINSDAG 8 JUNI 1999 'Van bestaand aanbod word je niet vrolijk' Mobiel in vestzakformaat Wie veel onderweg is, wil te genwoordig bereikbaar zijn. maar daarnaast ook overal toegang hebben tot data en informatie op kantoor. Maar dat wil nog niet zeggen dat er overal een hele batterij elek tronische apparaten mee moet worden gesleept, zoals een mobiele telefoon, een lap top en een organizer. Siemens presenteert een apparaat dat al die functies in zich verenigt: de Personal Intelligent Com municator (PIC). De PIC past in elke handtas, want hij is niet groter dan een pocket- e boek. Anders dan de com u rerende producten is de F ft geen mobiele telefoon mi wat extra functies, maare mini-laptop met geintegr de mobiele telefoon. Deg n bruiker werkt via het c< m tabele toetsenbord of met E speciale electronische pe: ;c Men kan emailen en faxe; maar er kan ook worden i bruik gemaakt van SMS (Short-Message Service) e temet. Bovendien is er eei lefoon met headset. Infon tie: 070 .33.31.60.6. rot Louisiana is het eerste Holland se lingerielabel dat zich geheel richt op vrouwen met een borstprothese. In de winkel en ontwerpstudio van Louisiana Bodyfashion in Rotterdam kun nen vrouwen met een borstpro these terecht voor luxe lingerie, badpakken en nachtmode. Maar ook vrouwen met grote maten kunnen er een mooi set je lingerie vinden: cupmaat H is geen enkel probleem. Weinig spannend en nauwelijks keus. De 49-jarige Louisa The- dinga uit Rotterdam was vorig jaar op zijn zachtst gezegd een beetje teleurgesteld toen ze het aanbod in lingerie bekeek, ge schikt voor vrouwen met een borstprothese. In augustus had de voormalig arbeids- en orga nisatiepsychologe een operatie ondergaan, nadat bij haar borstkanker was geconstateerd. Een maand later al schreef ze haar ondernemingsplan voor Louisiana Bodyfashion, de eer ste winkel in Nederland met een eigen ontwerpatelier waar vrouwen met een borstprothese terecht kunnen voor luxe linge rie, leuke badpakken, topjes en nachtmode. „Van het bestaan de aanbod word je niet vrolijk," legt de kersverse onderneem ster uit in haar winkel aan de Admiraliteitskade. „Leuke mo dellen zijn er bijna niet, laat staan moderne kleuren. Ik kon erg weinig vinden." Op dit moment telt Nederland zo'n 70.000 vrouwen die met borstkanker te maken krijgen. Twee derde ondergaat een ge hele of gedeeltelijke borstam- putatie. De meeste vrouwen er varen dit als een zeer traumati sche ervaring. Daarom is goede begeleiding ook bij aankoop van de borstprothese en pas sende lingerie volgens Louisa Thedinga zeer belangrijk. Alle medewerksters in de winkel zijn bekend met borstkanker. Sommigen hebben zelf een operatie ondergaan. Eén heeft bovendien een verpleegkundige achtergrond, een ander komt bij BIC vandaan, het Borst In formatie Centrum. „Iedereen weet dus waarover het gaat en dat is heel belangrijk, want de vrouwen die hier komen willen ook hun verhaal kwijt." Zelfs een van de ontwerpsters in het atelier van Louisiana is een ex- borstkankerpatiënte. Al voor de opening van de win kel ontdekte Louisa Thedinga nog een groep vrouwen die gro te moeite heeft met het vinden van passende lingerie. „Vrou wen met een grote cup-maat hebben een vergelijkbaar pro bleem," vertelt ze. „Dan heb ik het over vrouwen met een om vang van 110 en een H-cup. Die hebben vaak nog meer gêne dan de vrouwen met een pro these. Er zijn vrouwen bij die het passen zo erg vinden dat ze al jaren zonder bh rondlopen. Het gevolg is dat ze allerlei klachten krijgen, zoals pijn aan de nek en de schouders." In haar winkel verkoopt ze daarom ook lingerie voor deze groep vrouwen. Het merk Ulla bijvoorbeeld is leverancier van mooie bh's en body's, waarbij cupmaat H of nog groter geen enkel probleem is. Thedinga: „Als je dik bent, oké, maar doe er wat mee. Dat is de filosofie van Ulla. Laat maar zien dat je mooi dik bent. Er is voldoende prachtige lingerie te koop. Dat is toch vele malen beter dan een tot body omgebouwd bad pak, waarin een vrouw haar toevlucht had gezocht omdat ze weigerde om nog ergens een bh te gaan passen." Lousiana Bodyfashion verkoopt zowel protheses als lingerie, bad- en nachtmode. Klanten kunnen een keuze maken uit alle merken protheses die er zijn. Het merendeel daarvan wordt gemaakt in Duitsland. Voor het passen zijn drie speci ale kamers waar de klant in alle rust en met begeleiding haar keuze kan maken. „Het passen vergt soms wel één twee uur tijd," verklaart de onderneem ster. Ze verkoopt diverse merken lin gerie, die geschikt is voor een borstprothese. Daarnaast ont werpt het eigen atelier nieuwe modelletjes. „Het principe is al tijd hetzelfde," legt ze uit. „Er wordt een ruimte in de bh of het badpak gemaakt, waarin de prothese past. Wij noemen dat overigens een envelopje. Dat kun je ook in een topje maken. Of in een avondjurk of een nachthemd. Op dit moment hebben we onder eigen label één hele goede bh in de collec tie. De rest wordt in opdracht gemaakt, want het is allemaal maarwerk." Met het merk Tweka is Thedin ga in onderhandeling over een aangepast badpak: „Dit merk heeft een goedkoop sportbad- pak in de collectie. Daarin gaan we zelf een prothese maken. Dit betekent dat we een prothese badpak voor onder de honderd gulden kunnen leveren. Vergeet niet, dat een prothese-bh of an der kledingstuk altijd twee keer zo duur is en dat is voor vrou wen met minder inkomen nog eens een extra vervelende bij komstigheid. Daarom zullen we blij zijn als de ziekenfondsen vijftig gulden voor een prothe se-bh gaan vergoeden." Sportieve Generaties Leuke modellen zijn er bijna niet, laat staan moderne kleuren. foto gpd ANAGRAM Op elke verticaleregel dient een woord van vier eenvan vijf en een vanzes letters te wor-den ingevuld. Hetwoord van vijf let-ters bestaat uit deletters van hetvoorgaande woord- plus 1, het woordvan zes lettersbe- staat uit de vijfletters van hetvoor gaande woordplus 1Als de helepuz- zel juist is inge-vuld, vormen delet ters in de vetomlijnde kolom een- woord. 1. Dierenverblijf - monsterlapje - plek: 2. huwelijk - niet krom - na; 3. lattenkist - zeeschildpad - inkerving: 4. gevechtswagen - dagblad - licht bordpapier; 5. staat - soort hert - door water omgeven land: 6. boeren plaats - melkzeef - rivier in Enge land; 7. vlak - verfbordje - koninklij ke toestemming; 8. landbouwer - handeling v.e. tandarts - elfenko ning; 9. kier - rijgsnoer - tafeldoek; 10. Europeaan - slot - rangtelwoord. Oplossing van maandag: Horizontaal: 1. Fase: 4. bram: 7. In- dië: 9. ar: 11. Eos; 12.we; 13. set: 15. pad: 16. egel: 18. lire: 19. uni: 20. Ares; 22.kaas; 25. leg; 27. lat: 28. in: 29. pos: 31. la: 32. poter; 34.slap; 35. naad.Verticaal: 1. Frase: 2. si: 3. ene: 4. bis: 5. re: 6. moede: 8.dor; 10. rege ren: 12. wartaal; 14. te; 15. pi; 17. lus; 18. lik;20. alias: 21. eg; 23. al: 24. stand; 26. bot: 29. pop; 30. Sen; 32. pa: 33. ra. Zijde beschilderen Decorfin is eenb grip in de wereld van hobby en home-decoratioi Vrijwel ieder ere talent kent de hc byverven. Het a1 timent is nu uitg breid met Decor Silk. Deze zijdew speelt in op detii om ook fijne stol te decoreren. De corfin Silk is een deverf op watert sis. Niet alleen di zijde maar ook ai dere zachte en fij stoffen kunnen n Decorfin Silk wol den beschilderd Vijftien kleuren, 50inl. 8.95 guldei De bladeren van de Lotus - plant, die in Azië het symbool is voor reinheid, zijn praktisch niet nat te krijgen. Waterdrup pels rollen er als knikkers van af en nemen tegelijkertijd ook vuil mee. Dank zij de weten schappelijke verklaring van dit Lotuseffect is er sinds kort een muurverf voor gevels met de zelfde eigenschap. Deze zoge noemde Ispo Lotusan-verf heeft een microscopische structuur die is afgeleid van die van de Lotusplant. Eet maal op de buitenmuur ge schilderd kleven regendm pels en vuildeeltjes niet aai het oppervlak. Hierdoor be ven gevels schoon en droo blijven, waardoor algen en mossen er geen voedingsb dem op vinden. De verf, in verscheidene kleuren, is va 25 gulden per liter te koop formatie: Isoned BV, Tiel.' lefoon: 0344.62.06.66. De collectie meubels en woon accessoires van Maroeska Metz is uitgebreid met statige, am bachtelijk vervaardigde, ovale eettafels. Een prototype had zij al laten zien op de Residence woonbeurs van 1998. De tafels zijn in allerlei afmetingen en houtsoorten te bestellen. Er zijn ook enkele unieke exemplaren bij. Metz presenteert haar tafels te zamen met ander werk van haar hand in smaakvolle ambi- ances. Elk stuk is op de een of andere wijze gedecoreerd met de voor Maroeska kenmerken de krul. Soms uit zich dit han delsmerk opvallend zoals bij de Ilios stoel met 'gekrulde' rug, dan weer uiterst subtiel zoals in het damast weefsel van de dek bedovertrekken. Bij de meeste tafels is de krul verwerkt in het metalen onderstel. Steeds weer - of het nu om een tegel gaat dan wel een lichtkroon - vraagt de ontwerpster zich af op welke wijze ze haar handtekening functioneel kan toepassen. „Als dat me niet meer lukt, moet ik er mee stoppen." Maroeska Metz manifesteert zich steeds duidelijker als ont werpster voor alle facetten van het interieur. Zij spiegelt zich hierbij onder meer aan de de signers van de Wiener Werk- statte, die eveneens totaalinteri eurs ontwierpen, van eierdop jes tot tapijten, van complete serviezen tot stoffering, van lampen tot wandversiering. Haar inspiratie vindt zij niet al leen in deze periode maar ook in de klassieke meubelen uit de achttiende eeuw, in Empire in terieurs, het ecclectisme van de laat negentiende eeuw en te vens in de moderne architec tuur. Metz werd vooral bekend door haar luisterrijke lichtkronen. Haar collectie verlichtingsar maturen omvat momenteel een scala van wand-, plafond-, ta fel- en vloerlampen. Zeer deco ratief zijn verder haar spiegels, vazen en (glas)ornamenten. Daartussen duikt dan opeens zo'n typisch Hollands product als de kaasschaaf op, maar dan wel eentje op z'n Metz'. Evenals de asbak, de sierkurk, de kaar- sendover, wandtegels, deur krukken, karpetten (op maat en met de hand gemaakt), zelfs sieraden en handtassen. Metz en haar team - „zonder vakkundige en creatieve mede werkers ben je nergens" - ver vaardigen het leeuwendeel van de collectie in eigen atelier. Mallen gebruikt men niet. Elk onderdeel wordt steeds weer opnieuw gemaakt. De voor Arx ontworpen meubelen worden echter door de fabrikant gepro duceerd, evenals de collectie bed- en badtextiel voor Van Es Bed- en Badmode. Het knopen van de wollen karpetten wordt aan een gespecialiseerd atelier uitbesteed. Maroeska Metz draagt hier een door haarzelf ontworpen armband, foto cpd/patricia steur 'Nieuw verhaal', roepen we in een microfoon tegen de com puter. Wat er op het scherm aan tekst stond, verdwijnt su biet. Maar wat we daarna ook te berde brengen, er verschijnt geen letter meer op de monitor. Het spraakgestuurde apparaat blijkt afgestemd op het geluid van de jeugd en herkent alleen (sommige) woorden die uit een kindermond komen. De computerhoek zal zeker in trek zijn bij jonge bezoekers van de tentoonstelling 'Met de hand geschreven', die in het Natio naal Schoolmuseum in Rotter dam wordt gehouden. Bij oude ren tiert vooral het jeugdsenti ment bij het zien van school banken, kroontjespennen, gummetjes en noem maar op. Wie binnenkomt op de exposi tie, staat meteen in het compu tertijdperk. Daarna voert de tentoonstelling stap voor stap terug naar eeuwen geleden. Wat te denken bijvoorbeeld van het schoonschrift dat een schoolmeester met de ganzen veer vastlegde. "Vive la plume schreef hij in sierlijke letters. En daarachter: 'Lang leve de pen'. Het Scryption in Tilburg, het Museum van het Boek in Den Haag en het Nationaal School museum hebben 1999 uitgeroe pen tot het jaar van het hand schrift. Is daar nog toekomst voor, vragen sommigen zich af. Tijs van Ruiten, conservator van het Nationaal Schoolmuse um: „Er komt een generatie aan die steeds minder zal schrij ven." Dat is, zegt hij, vooral het gevolg van de tweede fase in het onderwijs die al op veel scholen is ingevoerd, het zoge heten studiehuis. Leerlingen moeten zelfstandiger leren wer ken en gebruiken daarvoor mo derne apparatuur. Schrijven komt er nauwelijks aan te pas. „Of dat erg is, moet iedereen voor zichzelf uitmaken", meent Van Ruiten. „In de loop van de tijd is er veel gekomen en weer verdwenen. Dat zou met het handschrift dat ooit ook is ontstaan, evengoed kunnen gebeuren. Dan komt er weer wat anders voor in de plaats. Er wordt tegenwoordig al weinig geschreven, maar je ziet dat mensen wel dure pen nen kopen; zij willen hun per soonlijkheid nog wel in een handtekening laten zien." De conservator bekent zelf slechts Met de pen in de aanslag: een klas krijgt schrijfles in een tijd dat zelfs ballpoints nog niet beston den. foto gpd af en toe de pen ter hand te ne men. „Het zijn eigenlijk krab beltjes; notities die je maakt als je aan het bellen bent of het boodschappenlijstje. Jonge mensen lossen dat weer anders op. Je ziet ze in de supermarkt voor een schap staan met hun mobiele telefoon. 'Wat zal ik meebrengen', overleggen ze met thuis." Op school heeft het schrijven ook een andere plek gekregen, leert de tentoonstelling. De laatste jaren is er een steeds sterkere trend om schrijf- en taalonderwijs met elkaar te ver binden, meldt de begeleidende brochure. 'Schrijven wordt dan niet meer als losstaand vak ge zien'. In de methode 'Schrijf ac tief bijvoorbeeld wordt ervan uitgegaan dat leerlingen zelf ontdekken hoe een letter ge schreven wordt. Maar de schrijfdocent bestaat nog steeds, vertelt Tijs van Ruiten. „Er zijn er nog een stuk of der tig", weet hij. "Ze geven les op pabo's aan de mensen die straks kinderen het schrijven moeten leren." Veel tijd wordt er niet aan besteed. In de drie jarige opleiding zijn voor het schrijfonderwijs in totaal 24 uur ingeruimd. De expositie laat allerlei schrijf methoden uit de twintigste eeuw zien, zoals 'De loopende hand', 'Verbonden blokschrift' en 'Eerst duidelijk ...dan snel'. In een vitrine liggen de schrijf- middelen vanaf de negentiende eeuw. Uitgestald zijn onder meer de schelvispen voor staand schrift, de kroontjespen voor lopend schrift (dik/dun) en de redispen voor koord- en blokschrift. Bezoekers kunnen zelf aan de slag met de kroon tjespen of griffel om een van de schrijfmethoden uit te probe ren. De 'schrijfmuur' aan het eind van de tentoonstelling biedt de bezoeker de gelegenheid zelf iets neer te pennen. Bekende namen gingen al voor. Op ver zoek van het museum schreven onder anderen premier Kok, minister Peper, Leo Beenhakker en dominee Hans Visser in hun eigen handschrijft de zin van Gerrit Kouwenaar: „Dat de pen er zijn letters bij aflikt." Daar onder prijkt hun handtekening. Harry Mulisch weigerde. Van hem hangt op de schrijfmuur het volgende briefje: 'Ik kan on mogelijk mijn naam onder de tekst van iemand anders zetten. Dat is plagiaat.' 'Met de hand geschreven' duurt tot 4 oktober. Het Nationaal Schoolmuse um, Nieuwemarkt 1-A, Rotterdam, is van dinsdag tot zaterdag open van 10 tot 17 uur, op zondag van 13 tot 17 uur. Op maandag en feestdagen is het museum gesloten. Lotusplant voor muurverf Ten minste 1999 grootouders en kleinkinderen zullen zon dag 20 juni om 14.30 uur in de openlucht van Stadspark Sonsbeek in Arnhem deelne men aan de record poging half uur aerobic voor het Gui- ness Book of Records. Onder leiding van Aerobic kampioen Jan Hoogeveen (met moeder en zoontje) zal op het reus achtige sportveld de samen werking tussen oud en jong centraal staan. Het Nationaal Comité Jaar van de Ouderen organiseert deze poging in sa menwerking met Nederland in Beweging en het Neder lands Gymnaestrada Comité. De Dag van de Generaties is een nieuw initiatief. Geen commerciële dag waar ca deaus kopen voorop staat, maar een feestelijke dag met een doelstelling: het samen brengen van de generaties. Een dag voor ontmoeting, sa menwerking en uitwisseling tussen jong en oud. De re cordpoging is een van de activiteiten. De nationale ring in Ar nhem zal naar v< wachting ruim 20.000 me bij elkaar brengen. Alle aci teiten in het Park Sonsbee zijn vrij toegankelijk. Raad pleeg www.generaties.nl v meer informatie. Deelnen aan de recordpoging kun: zich melden met een briel kaartje waarop naam. adit leeftijd en telefoon: Dagv de Generaties, Postbus 19! 6801 BZ Arnhem.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 20