Miljoenen extra naar podiumkunsten
Een oma met
een handtasje
Holland Festival verzet zich
tegen inbeslagname van foto
vol penissen moet blik
-Expositie
verleggen
Cultuur Kunst
Duistere droombeelden in 'Genesi'
Mongoolse
demonen
dansen in
Amsterdam
5DAG 8 JUNI 1999
M RIJSDAM. 071-5356444. PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443
>ny voor Oscar-winnares Judi Dench
jvoRKDe Britse actrice Judi Dench heeft in New York de
stigieuze Tony Award gewonnen voor beste actrice. Ze kreeg
de iici|n(ierscheiding voor haar rol in het toneelstuk 'Amy's View'.
g,taaich ontving eerder dit jaar een Oscar voor haar werk in de
kschoot 1 'Shakespeare in Love'. De uitreiking van de Tony Awards,
ei. oi72oneel- en musicaltegenhangers van de Oscars, was ook een
ces voor het aloude stuk 'Dood van een Handelsreiziger', dat
pienteel weer op Broadway is te zien. Het toneelstuk van Ar-
r Miller kreeg vier Tony's toegekend, waaronder die voor
te Acteur (Brian Dennehy). Miller (83) zelf kreeg een speciale
'HT Awarc* ziJn gehele oeuvre eert.
vuurt'
?™u"fiiis Rondtheater genomineerd
ag en|rFRDAMDe Leidse amateurtoneelgroep Het Rondtheater is
«ijk, Del de voorstelling 'Kunst' van Yasmina Reza genomineerd
ir de Top Theaterprijs 1999. Hieraan is een geldbedrag ver-
iden van 10.000 gulden. Er zijn nog vijf andere voorstellin-
,rtt 1 genomineerd. De voorstellingen, volgens de jury 'het mooi-
uniekepn het seizoen 1998/1999', zijn te zien op het Landelijk Fes-
iershoil Amateurtheater in de Engelenbak in de Amsterdamse Nes.
stronaij festival wordt aanstaande donderdag geopend. De jury -
r Thijs, Martin van Veldhuizen en Mechtild Prins - maakt op
Spacejuni bekend welke voorstelling met de Top Theaterprijs
tdt bekroond.
NDEl)
ndelinj
"ibilate naar Berlijn
rOERyyijKHarmonie kennt keine Grenzen. Onder dat motto reist
luw gJlCatwijks Christelijk Mannenkoor Jubilate aanstaande don-
«lunukjdag naar Berlijn. Het uit 200 mannen bestaande koor zal hier
Ul* va[| aantal optredens verzorgen. Jubilate maakt eens in de vijf
s eu;r een reis naar het buitenland. Het christelijk mannenkoor
rhout <|idt onder meer een muzikale hulde op de trappen van
N_.jloss Bellevue ter ere van de vertrekkende Bondspresident R.
"[zog. Dirigent Sander van Marion geeft die middag een orgel
tjes, 'jcert in de Berliner Dom. 's Avonds is er een groot concert
,a-i het Clara Schumann Chor in de Konzertsaal der Hochschu-
ler Künste. Jubilate neemt op zondag 13 juni deel aan een
ING ^'enst Berliner Dom.
idelir
h' Tjftiende Leidse orgeldag
i. GwdENLiefhebbers kunnen komende zaterdag kennismaken
Überoemde Leidse orgels, die die dag door Leidse organisten
at 66,Ljen bespeeld. De Leidse orgeldag, een soort bedevaarts-
ht voor de Nederlandse orgelliefhebber, wordt dan voor de
le keer gehouden. Om 10.00 uur begint de rondgang met het
itig. iuwe orgel van de Leidse universiteit in het Academiegebouw
Umm4 het Rapenburg. Via de Waalse Kerk (11.00 uur) en de Harte-
igkerk (11.45 uur) wordt vervolgens de Pieterskerk aange-
in, waar mensen vanaf 12.30 uur kunnen kennismaken met
:es M( vorig jaar gerestaureerde Van Hagerbeerorgel. Om 14.45 uur
>s eergt een concert in de Evangelisch Lutherse Kerk aan de Hoog-
JSse Kerkgracht.
'oglandse Kerk.
ezinsdag in Katwijks Museum
ij raatjwuKHet Katwijks Museum houdt zaterdag 12 juni voor het
s, Istèt in zijn bestaan een 'gezinsdag'. Voor de kinderen is er een
•urtocht. Ze kunnen bovendien de hele dag knutselen in de
'chl 6tciale kinderruimte van het museum. Er zijn ook verschillen-
optredens, onder anderen van 'de Verhalenman', een strij-
sduo en Kaatje Creatief Theater. Beeldend kunstenaar Daniël
/enier demonstreert hoe hij schilderijen met verf, ei en pig-
int maakt. Kinderen en hun ouders hebben tussendoor de
ïs om de 'museumschatten' te bekijken. De gezinsdag wordt
um |ouden van 10.00-16.00 uur. Gezinnen betalen overigens de
akanirmale entreeprijs.
pRSCHOTENHet Voorschotens Kamerkoor viert zaterdag haar
310 'jarig bestaan met een speciaal concert. Op het programma
lan Song of St. Francis van Howard Blake en Songs of Solo-
1tiekj>n. Dat laatste is speciaal voor deze gelegenheid gecompo
neerd door N. Hovius op teksten uit het Hooglied. Ronald Bae-
e oud bespeelt het orgel en de piano en hij wordt bijgestaan door
ren jgitte Melis op saxofoon, Marten Sijbrandij op de contrabas
e" ^Joachim Lubberts en Michiel van Leuveren op slagwerk. Het
1 eebileumconcert wordt gehouden in Het Kruispunt aan de
U schoolstraat 2 in Voorschoten.
Van der Ploeg wil vollere theaterzalen
Staatssecretaris Van der Ploeg (cultuur) gaat geld vrijma
ken om de afname van - gesubsidieerde - podiumkun
sten te stimuleren. Ook de gemeenten moeten van de
staatssecretaris een financiële bijdrage leveren. In totaal
zal dat enkele tientallen miljoenen guldens opleveren,
schat Van der Ploeg.
De staatssecretaris wil dat er
een redelijke verhouding komt
tussen de uitkoopsommen voor
gesubsidieerd en niet-gesubsi-
dieerd aanbod, zodat het de za
len financieel niet zoveel meer
uitmaakt uit welke categorie ze
voorstellingen programmeren.
„Gesubsidieerd aanbod moet
niet worden geprogrammeerd
omdat het goedkoop is, maar
omdat het goed is", aldus Van
der Ploeg gisteren in Den Bosch
bij een congres van de Vereni
ging van Schouwburg- en Con-
certgebouwdirecteuren (VSCD).
De bewindsman liep met zijn
bekendmaking vooruit op de
presentatie van zijn Uitgangs
puntennota, vandaag in Den
Haag. Daarin legt hij de uit
gangspunten vast voor de Cul
tuurnota voor het beleid voor
de periode 2001-2005.
Van der Ploeg wil de 'margi
nalisering' van het gesubsidi
eerde theater een halt toeroe
pen. Het publiek moet weer 'in
grote aantallen' naar voorstel
lingen die meer bieden dan
amusement alleen. „Het pu
bliek moet weer de overtuiging
krijgen dat zucht naar avontuur
loont. Als ik bepleit dat kunste
naars zich met hun publiek
moeten verstaan, dan ben ik
daarmee geen voorstander van
vervlakking, maar bedoel ik
precies het omgekeerde", aldus
Van der Ploeg.
De staatssecretaris slaat het
publiek hoog aan, zei hij, ver
wijzend naar de Toneel Pu
blieksprijs die zondag naar de
kwaliteitsvoorstellingen 'Ham
let' en 'Wilhelmina' ging. „Het
is daarom dat ik geloof dat de
producenten en de makers zich
om de donder wel iets gelegen
moeten laten liggen aan het pu
bliek. Niet om de autonomie
van de kunstenaars in de waag
schaal te leggen, maar juist om
die autonomie te waarborgen."
Van der Ploeg wil dat de
schouwburgen actiever publiek
gaan werven en dus investeren
in marketing en publiciteit. Ook
moet er meer overleg komen
tussen producenten en makers
aan de ene kant en schouwbur
gen en programmeurs aan de
andere kant. „Alleen dan kan
het enthousiasme en de over
tuiging waarmee een voorstel
ling of een concert is gemaakt
worden overgebracht op het
publiek."
De gesubsidiëerde gezel
schappen moeten zelf ook meer
publiek proberen te bereiken,
vindt Van der Ploeg: „Dit bete
kent onder meer ruimte voor
langere looptijden van geslaag
de produkties en meer ruimte
voor reprises."
iEUI'iTERDAM
Holland Festival gaat een
tit gschrift indienen tegen de
islagname van de foto van
Amerikaan Walter Chapell.
o werd zondag door het
laar Ministerie (OM) in
iterdam inbeslaggenomen,
'at het hier, volgens het
om kinderporno gaat.
e directie van het Holland
Festival is zeer verbaasd over een erectie heeft is in de Ver- krijgen.
het verwijderen van de bijna enigde Staten al vaak zonder De lokale tv-zender AT5
veertig jaar oude foto. De af- problemen tentoongesteld. Het vroeg de mening van het OM
beelding van Chapell met zijn Holland Festival hoopt met het over de foto's. Na een kijkje op
zoontje op zijn borst terwijl hij klaagschrift de foto snel terug te de tentoonstelling werd beslo
ten de plaat van Chapell en alle
catalogi waar de foto in staat in
beslag te nemen. „We hebben
eraan gedacht om meer foto's
te verwijderen, maar uiteinde
lijk is het bij deze gebleven",
vertelt persofficier J. Steen
brink.
Het OM weet nog niet wie zij
eventueel gaat dagvaarden.
Steenbrink verwacht binnen
een week meer duidelijkheid.
De wonderlijke carrière van Cesaria Evora
AMSTERDAM
TON OUWEHAND
Café AÜantico, de tiende cd al
weer van de Kaapverdische
zangeres Cesaria Evora, is uit.
Over de hele wereld trekt ze
volle zalen. Een wereldster die
gewoon is gebleven. „Als ik
heimwee heb, bel ik mijn klein
kinderen op."
Vriendelijk lachend komt ze
de lounge van het dure hotel
binnenwaggelen. Ze is gehuld
in een frivool blauw glitterjurk
je, maar oogt niettemin als een
lieve oude dame. Een oma met
een handtasje. In haar kielzog
een jong Engelssprekend gidsje.
Want de 57-jarige Cesaria Evora
mag dan inmiddels een beken
de verschijning zijn op de inter
nationale podia, ze spreekt nog
steeds geen woord over de
Kaapverdische grens.
Evora gaat zitten. Haar vrolij
ke bruine ogen kijken elk een
richting op en ze trekt haar
vriendelijke gezicht in een 'kom
maar op met je vragen'-plooi.
Haar tiende cd is alweer uit:
Café Atlantico. Of deze cd nou
typisch is voor de authentieke
volksmuziek van de Kaapverdi
sche Eilanden? Ze gaat er eens
goed voor zitten. De cd is in Pa
rijs, Havanna en Brazilië opge
nomen, vertelt ze. Dat hoor je
terug in de muziek. En de
meeste landen die aan de At
lantische Oceaan liggen hebben
hun muzikale sporen in de mu
ziek van de de Kaapverdische
Eilanden nagelaten. En de Por
tugese fado trouwens ook.
Kaapverdië is tenslotte vele ja
ren een kolonie van Portugal
geweest. Je hoort het allemaal
terug in haar muziek.
Haar carrière kent een eigen
aardig verloop. Als kind van een
jaar of zestien besloot ze zange
res te worden. Geen gek besluit,
want ze stamt uit een muzikan
tengeslacht. Vader was violist,
oom componeerde en ze had
een klarinet- en saxspelende
broer.
„Kaapverdië was een belang
rijke haven. Daarom waren er
allerlei soorten muziek voor
handen. Alles kwam wel voor
bij. Jazz, blues, Billie Holiday,
Edith Piaf. Ik vond het allemaal
wel leuk. Maar het meest inspi
rerend vond ik de muziek van
Kaapverdië zelf. Dat was de
muziek die ik ben gaan zin
gen."
„Een opleiding in zingen heb
ik nooit gehad. Dat kon ook he
lemaal niet op ons eiland. No
ten lezen kan ik nog steeds niet.
Met zingen ben ik gewoon be
gonnen. In kroegen en op pri-
vé-partijen. De mensen zeiden
dat ik een goede stem had,
daarom ben ik ermee doorge
gaan. Gewoon zingen. Zonder
enige technische kennis. Recht
uit mijn hart."
Ze groeide uit tot een beken
de verschijning op Kaapver-
disch grondgebied. Maar in
1975 stopte ze.
Het roddelcircuit draaide di
rect op volle toeren. Was Cesa
ria Evora ernstig ziek? Had 'de
zangeres op de blote voeten'
zoals ze werd genoemd een
zangverbod? Of had ze gewoon
de lotto gewonnen? „De reden
was puur persoonlijk. Gewoon
geen zin meer. Ik had had het
wel gezien allemaal. Ik wilde
me aan de opvoeding wijden
van mijn twee zoons."
Tien jaar lang bleef haar
zangstem exclusief voor het ge
zin. Maar in '85 kreeg ze plotse
ling de vraag of ze in Portugal
wilde komen zingen op 8
Cesaria Evora: „Gewoon zingen. Zonder enige technische kennis. Recht uit mijn hart."
maart, in het kader van de In
ternationale Vrouwendag. „Ik
was nog nooit het land uit ge
weest, het leek me wel een
mooie kans."
Na dat ene optreden in Por
tugal is het heel snel gegaan. De
zangeres werd ontdekt. Ze dreef
mee op de enorme belangstel
ling voor wereldmuziek. En nu
reist ze de hele wereld over met
haar muziek, tolk en handtasje.
Merkt ze nog verschil in publiek
of ze voor tweeduizend man in
Zweden staat te zingen, in Pa
rijs of in Rome? Ze lacht zoals
oma's dat doen.
„Vraag me niet hoe het kan,
maar de mensen zijn overal en
thousiast. Ik begrijp niets van al
die verschillende talen, maar ze
klappen overal even hard. Na
afloop van elk concert moet ik
handtekeningen uitdelen. Over-
foto gpd/eric mulet
al hoor ik via mijn tolk dat mijn
muziek de mensen in hun hart
raakt."
Door haar drukke agenda is
ze soms maanden van huis.
Maar moeilijk heeft ze het er
niet mee.
„Waarom? Mijn moeder is
dood. Mijn twee zoons zijn de
deur uit. Als ik heimwee heb, of
ik mis mijn twee kleinkinderen,
dan bel ik ze gewoon op."
De tentoonstelling 'De Dansen
de Demonen' van Mongolië in
vanaf vrijdag 25 juni te zien in
De Nieuwe Kerk in Amsterdam.
De collectie bestaat uit 120
kunst- en cultuurobjecten uit
Mongolië, het Staatsmuseum
De Hermitage en de Academie
van Wetenschappen in St.-Pe-
tersburg.
De meeste kunstvoorwerpen
komen uit musea en tempels in
Oelan Bator, de hoofdstad van
Mongolië. Deze nationale col
lectie is aangevuld met Mon
goolse objecten uit musea in
St.-Petersburg. De tentoonstel
ling geeft een beeld van de sja-
manistische en boeddhistische
culturen van Mongolië. Na de
val van het wereldrijk van Dzj-
cngis Khan kwam het van oor
sprong sjamanistische Mongo
lië meer onder invloed van hel
boeddhisme. Deze godsdiensi
brak in de zestiende eeuw defi
nitief door. De sjamanistische
goden en demonen werden on
dergeschikt gemaakt aan de
Boeddha en opgenomen in
boeddhistische rituelen.
Goden en demonen uit beide
stromingen speelden een be
langrijke rol in de boeddhisti
sche tsam-dans. De dansen
waren gekleed in rijk versierde
kostuums en imposante mas
kers, die nu op de tentoonstel
ling te zien zijn. Vergulde bron
zen beelden van de beeldhou
wer Zanabazar (1635 - 1723)
vormen het hoogtepunt van de
expositie. Hij werd in Mongolië
beschouwd als de grootste ma
ker van Tibetaans-Boeddhisti
sche sculptuur en als heilige
vereerd.Koningin Beatrix openi
de expositie.
'Attack' in de Amsterdamse kunstenaarssociëteit wil inhaken „op de groeiende tendens onder kunstenaars
om de gangbare grenzen tussen de verschillende kunstvormen te doorbreken." foto gpd/ceeszorn
grens tussen gekte en geniali
teit, tussen erotiek en porno
grafie, tussen mens en onmens,
tussen wetenschap en mythe,
tussen geval en ongeval, tussen
weer en onweer'. Hun beelden
zetten volgens hem vraagtekens
bij vastgeroeste categorieën.
Curator Swinnen schaart de
foto's op 'Attack!' onder het
verschijnsel paroxisme, dat vol
gens Van Dale onder meer 'hef
tige vulkanische uitbarsting'
betekent. Franse theoretici ge
bruiken het woord ook wel als
beeldspraak voor het aandui
den van uitersten: een vulkaan
uitbarsting kan immers zowel
een toeristische attractie zijn als
de daadwerkelijke explosie in
de aardbol zelf. De foto's gaan
volgens Swinnen over uitersten
en over pogingen te ontsnap
pen uit een categorie waarin
men zichzelf begrensd heeft.
Zwart-wit gesteld: wie de foto
van Walter Chapell van een va
der met erectie naast de blote
dij van zijn zoontje shockerend
vindt, moet hoognodig een fris
se wind door zijn benepen, be
grensde geest laten waaien. De
ze foto maakt deel uit van de
penissencollectie van een ano
nieme verzamelaar die op deze
expositie een apart onderdeel
THEATER RECENSIE
MAX SMITH
Voorstelling: Genesi. from the Museum of Sleep. Regie, bewer
king en toneelbeeld Romeo Castellucci Productie. Sociètas Raf-
faello Sanzio. TTA Theater Westergasfabriek, Amsterdam, t/m
Lucifer heeft bij de Italiaanse theatermaker Ro
meo Castellucci in zijn beeldende voorstelling
'Genesi, from the Museum of Sleep' niets van
een engel. Het is een lange, broodmagere man
die in de eerste akte in het halfduister als een
doodgraver bij Madame Curie en andere toe
hoorders de schepping van de mens komt verkla
ren. Hij doet dat in het oud-Hebreeuws, dat niet
wordt vertaald.
Dan probeert hij zich tussen twee metershoge
flexibele stangen te wurmen, als wil hij in een an
dere wereld binnendringen. Dat lukt hem pas
wanneer hij al zijn kleren heeft uitgetrokken. Met
een oerschreeuw en loeiharde muziek die je
haast van je stoel laat denderen, belandt hij in
het prille begin van de mensheid, ten tijde van
Adam en Eva. Het scheppingsverhaal vertaalt
Castellucci in surrealistische beelden, gelardeerd
met zowel klassieke als moderne muziek en met
geluidseffecten. Hij verwerkt er ontstellend veel
historische kennis in en verwijst naar zoveel fei
tenmateriaal dat hij in zijn nagenoeg tekstloze
beeldtaal niet gemakkelijk te volgen is.
Eva, de oermoeder, wordt voorgesteld door
een naakte, gerimpelde oude vrouw met hangen
de borsten, die via een lang touw een bouwsel
dat op een weefmachine lijkt in werking zet. Een
zwarte acteur speelt voor een satanische figuur,
van wie een uitgetrokken sok en kippenpoot als
weerkerende symbolen van het kwaad fungeren.
Een brandend zwaard geeft de verdrijving van
Adam en Eva uit het paradijs aan. Het gekronkel
van een slangenmens in een aquarium wekt de
suggestie van ontreddering.
De Bijbelse vertelling van Kaïn die zijn broer
Abel vermoordt is het basisgegeven van deze the
aterproductie, die op het Holland Festival haar
wereldpremière beleeft. Volgens de opvatting van
Castellucci is pas na deze broedermoord bij de
mens het besef ontstaan van de cyclus van leven
en dood. Een cirkelgang die in alledrie de bedrij
ven met een metalen cirkel wordt gesymboli
seerd. Deze grondgedachte trekt hij door naar
het artistieke scheppingsproces, waar ook steeds
sprake is van een einde en een nieuw begin.
Pas in het derde en laatste gedeelte wordt deze
moord door twee mannen in een desolate, on
herbergzame omgeving en tussen twee rond
scharrelende straathonden gestyleerd uitgebeeld.
Voordien, in het tweede bedrijf, is er een abstrac
te verwijzing naar Auschwitz. Niet uit geschied
kundig oogpunt, maar zoals Castellucci het in
76tERDAM FRANCOISE LEDEBOER
de Amsterdamse kunste-
:ssociëteit Arti hangen fo-
van penissen in vele ver-
ijningsvormen. Hele kleine,
'erale, mooie grote, walgelij
ke'! exemplaren in erectie naast
blote kinderdij, omwikkeld
een touw, omhoog gerezen
t vastgeklonken boeien, tij-
is het vrijen, enzovoorts, en-
'orts. Volgens Holland Fes-
artistiek leider Ivo van Ho-
Teijdwingen deze foto's de kijker
gewoonteblik te verleg-
Justitie nam afgelopen
DEjekeinde een foto in beslag
np de Amerikaanse foto-
Walter Chapell is te zien
met een duidelijke erectie,
kind tegen de borst houdt.
Iet de fototentoonstelling
ick!' wil Van Hove inhaken
Ei de groeiende tendens onder
Istenaars om de gangbare
:en tussen de verschillende
7 yjnstvormen te doorbreken,
expositie past bovendien in
gevarieerde programma
nee hij een diverser pu-
:k bij het festival wil betrek-
dan voorheen. Het is tegen-
'tdig mode het onderscheid
en 'hoge' en 'lage' kunst in
Engels uit te drukken. Van
jye typeert de fotografie in
als het medium bij uitstek
aan de grenzen tussen high
Mow art morrelt.
6jDe fotografen die Johan
Vinnen op zijn verzoek selec-
grftde bewegen zich volgens
pi Hove op het scherpst van
P snede. Zij onderzoeken 'de
vormt.
De kwaliteit van de fotogra
fen die Swinnen selecteerde
kan overigens zonder meer on
der de noemer 'hoge' kunst
worden geschaard. De wereld
beroemde Japanner Nobuyoshi
Ar aki maakte in opdracht van
het HF een prachtige wand met
poëtische kleurenfoto's van het
leven op de Wallen, waarvoor
hij ook beeldschone prostituees
bereid vond te poseren. Hans
Nelemann is present met in
drukwekkende monumentale
foto's van Maori-mannen vol
tatoeages, Sakiko Nomura intri
geert met haar geheimzinnige
zwart-wit foto's van mannelijke
naakten en de enorme gezich-
tenwand van Bart Michielsen is
ronduit prachtig.
Dat Van Hove met 'Attack!'
de gewoonteblik en de grenzen
van zijn festivalgangers wil ver
leggen, is niet nieuw. Robert
Mapplethorpe, Erwin Olaf en
anderen slaagden daar met hun
erotische foto's al veel eerder in
en bovendien zonder beelden
die louter te kwalificeren zijn
als pornografie. Maar wie zoals
hij een 'divers publiek' wil trek
ken, doet er inderdaad verstan
dig aan op een expositie ook
een visueel bombardement aan
penissen op te hangen.
De Holland Festival-exposi
tie 'Attack! Fotografie op het
scherpst van de snede' in Arti
(Rokin 112, Amsterdam) duurt
tot en met 26 juni. De ope
ningstijden zijn dagelijks van
12.00 tot 20.00 uur.
een interview heeft toegelicht, vanuit een zuivei
theologisch aspect. In een wine ruimte spelen
zijn zes kinderen in witte pakken een op het oog
onschuldig spel. Een rijdend speelgoedtreintje,
een Davidsster op een van de kleren, de verande
ring van water in bloed en het afslachten van een
van de kinderen duiden wel op die verschrikkin
gen.
Verleden jaar heeft Castelluci op het Holland
Festival voor nogal wat rumoer gezorgd. Niet zo
zeer vanwege zijn vreemdsoortige interpretatie
van Shakespeares 'Julius Caesar', als wel omdat
twee meisjes met anorexia en een man met een
gat in zijn keel als gevolg van kanker tot de ver
tolkers behoorden. Ook in deze inclusief twee
pauzes vier uur durende 'Genesi' komen er men
sen voor met lichamelijke gebreken: de Kaïn-fi
guur heeft een ongelukkige arm en van één
vrouw is een borst geamputeerd. Voor Castelluc
ci heeft dit niks met goedkope sensatie te maken,
maar met een directe confrontatie met de pijn en
de wreedheid die het leven nu eenmaal in zich
draagt. Daarom ook die harde elektronische
klanken waar je haast gek van wordt en die raad
selachtige vormgevingen, die als duistere droom
beelden niet altijd verstandelijk zijn te duiden,
maar die wel intrigeren.