'Met weinig vakmanschap wordt veel geld verdiend' HOLN D F S T V L 'Werken met de computer reduceert je tot een computer Cultuur Kunst VRIJDAG 4 JUNI 1999 945 N RIJSDAM. 071-5356444, PLV CHEF ANNET V Mathilde Santing laat cultstatus achter zich Die 'angst' voor groot werd beves tigd toen Santing voor de Gay Games in de Amsterdam Arena werd gevraagd. „Ik heb daar ook niet eens echt gezongen, maar geplaybackt. Zelfs dat vond ik totaal niet klinken, kun je nagaan. Lullig, maar ik had het kunnen weten, want als zelfs de Stones daar geen goed geluid voor elkaar kunnen krijgen, dan kun je gerust aannemen dat het een onmo gelijke opgave is. Dus sindsdien be denk ik me wel twee keer, voordat ik op dat soort aanbiedingen inga," verwoordt de hoogblonde nachte gaal haar scepsis ten aanzien van 'uitvergrote' muziekspektakels. Ahoy' is evenwel een ander ver haal dan de hoofdstedelijke voetbal tempel. Omdat nagenoeg alle we reldsterren die haar voorgingen over 'Rotterdam' zeer te spreken zijn (ge weest) en ook omdat ze hier wordt gekoppeld aan een beroemde colle ga die ze zelf heel hoog heeft zitten. „Niet dat ik als artieste ooit in haar voetsporen heb willen u-eden, maar Shirley Bassey is natuurlijk wel ie mand die tientallen jaren met grote orkesten de hele wereld over heeft getrokken en die aanpak, dat uithou dingsvermogen heeft me altijd zeer aangesproken. Ik ben dan ook best een beetje trots nog eens met haar samen in een gala te staan," bekent Mathilde Santing inzake de Britse 'levende legende' wier fans ze in het sjiek aangeklede sportpaleis zo on geveer drie kwartier lang mag 'op warmen'. „Puur als zangeres ben ik haar meer gaan waarderen nadat ik door het zien van een documentaire veel meer van haar te weten ben geko men. Daarin vertelde ze dat ze na de dood van haar dochter haar stem volledig was kwijtgeraakt en toen al les op alles is gaan zetten om haar instrument weer terug te krijgen. De oplossing vond ze in het nemen van klassieke zangles, waarbij ze erachter kwam dat ze andere krachten moest aanwenden om bepaalde klanken te kunnen blijven voortbrengen. Haar zangtechniek is dus veranderd en daarmee ook haar geluid. Natuurlijk is ze Shirley Bassey gebleven, maar de nieuwe bevalt me wel beter dan de oude. Los daarvan is het natuur lijk geweldig fascinerend hoe ie mand op latere leeftijd, na zo'n ge weldige carrière, zich nog zoveel moeite getroost om te kunnen blij ven meetellen." Kunstjes Is hier sprake van ernstige verslaving aan glamour en applaus of van op rechte liefde voor de zangkunst? Ma thilde Santing wil (als niet-ingewij- de) beide mogelijkheden niet uitslui Mathilde Santing gaat groot. Zo ongeveer kijkt de Amsterdamse scnoonzangeres (40) zelf aan tegen haar vrij verrassende deelname aan het 'Gala Of The Year' rond Shirley Bassey, morgenavond in Ahoy'. Niet zonder verbazing overigens, omdat ze mega-formaat eigenlijk niet vindt passen bij haar subtiele stiel. „Ik ben altijd huiverig geweest voor dat kolossale werk." Door Louis Du Moulin ten. „Je hebt nu eenmaal een cate gorie artiesten die het als ouwe cir- cuspaardjes gewoon niet kunnen la ten om hun kunstjes te doen. Aan de andere kant, als je steeds maar weer wordt gevraagd, succes hebt en het zelf leuk blijft vinden, wat je van Shirley Bassey best mag aannemen, waarom zou je dan niet blijven op treden? Per slot van rekening is er ook nog zoiets als het bereiken van een bepaalde diepgang. Kijk bijvoor beeld maar eens naar Ray Charles, die inmiddels tegen de zeventig loopt, maar mij nog veel meer dan vroeger kippenvel bezorgt doordat- ie tegenwoordig zo volstrekt schaamteloos emotioneel tekeer kan gaan. Laat hem, uiteindelijk mis schien wel de nummer één op m'n favorietenlijstje, alsjeblieft nog even blijven, roep ik juist daarom tegen iedereen die het maar wil horen." Tegen die achtergrond heeft ze zelf nog een flink aantal 'groei-jaren' voor de boeg, schat 'La Santing' in. Temeer daar ze alweer geruime tijd lekker in haar vel steekt en ook het gevoel heeft haar zaakje inmiddels - zeventien jaar na haar lancering via de mini-elpee 'Mathilde Santing' - stevig op z'n fundering staat. „Het heeft best lang geduurd, maar ik heb nu dan toch de overtuiging dat ik de perfecte structuur heb gevonden voor de manier waarop ik met mu ziek wil bezig zijn", aldus Santing, die altijd haar eigen creatieve coach en manager was en ook daarom in Nederland Muziekland bekend stond als een lastige tante. „Wat me wel blijft storen is dat je om je heen in toenemende mate ziet dat erg veel geld wordt verdiend, ter wijl er maar weinig vakmanschap tentoon wordt gespreid. Praat me daarom niet van het Eurovisie Song festival, waar zelfs geen orkest meer aan te pas komt en je alleen nog maar imitaties van de Dolly Dots, de Spice Girls en nog wat andere goed kope types ziet opdraven. Echte mu zikanten krijgen dus steeds minder de kans, omdat de orkestband zalig makend is geworden. Vandaar dat ik bij Barend Van Dorp ook heb aan gekondigd dat ik een actie ga begin nen voor het betaald gebruik daar van, zoals Amerika al jaren kent. Dan blijft het nog altijd duur om le vende muziek binnen te halen, maar valt wellicht een deel van het voor deel van de ingeblikte begeleiding weg." Commercials Santing (die stilletjes de uit haar voornaam geschrapte h weer in ere heeft hersteld) moet eerlijk beken nen zelf ook wel meer dan eens ge zondigd te hebben, maar dat was bijna uit pure overmacht: „Ik moest een forse belastingschuld wegwer ken en had nauwelijks een andere keus. Het werken met een orkest band vond ik trouwens niet eens zo heel erg onplezierig. Omdat je te recht komt in een circuit waar men al blij is dat je er bent. Je bent ge boekt voor een strak gastoptreden, meer wordt er dan ook niet van je verwacht. Maar voor mij is dat toch iets anders dan echt muziek ma ken." Ondanks haar snel opgebouwde solide reputatie als kwaliteitszange res tot ver over de grens heeft ze zich pas sinds een kleine twee jaar uit de (financiële) gevarenzone kunnen zingen. In eerste instantie dankzij haar eerste echte singlehit 'Beautiful People', die nota bene voortvloeide uit een reclamespotje voor Interpo lis. Dat balletje rolde onder meer tientallen theaterdeuren opnieuw voor haar open en kreeg dit voorjaar een nog glanzender opvolger in de vorm van 'Wonderful Life', ook te vinden op haar nieuwe cd 'To Others To One'. Beide commerciële zijsprongetjes - ooit hits van respectievelijk Mela- nie en Black - hebben haar zodoen de verder geholpen dan negen eer dere albums, beseft Mathilde maar al te goed. „Zonder die commercials zou ik natuurlijk nooit zo hebben ge scoord. Want voor dit soort muziek krijg je gewoon niet meer voldoende airplay. De platenmaatschappij is daarom maar wat blij met die steun vanuit de reclamewereld. Andersom heeft men in die hoek een duidelijke behoefte aan sterke, direct pakkende melodietjes, dus grijpt men met ple zier uit de doos. Het zijn twee ver schillende partijen die maar wat graag met elkaar meeliften in een ge zamenlijke bus en daar profiteer ik lekker van." Voornoemde klappers hebben haar achterban flink verbreed. Ma thilde Santing is niet langer een soort cultheldin, maar des volks. Zie de ruime aandacht die Henk van der Meyden dezer dagen aan haar be steedt: maar liefst drie pagina's Privé op rij, uiteraard op geheel eigen wij ze ingevuld, ofwel met hier en daar een loopje met de waarheid ('Ik ben niet lesbisch, dat heb ik natuurlijk nooit gezegd') dan wel een portie overdrijving. Met haar op stapel staande ver overing van de rest van de wereld zal het dan ook zeker niet zo'n vaart lo pen als 'Ome Henk' uit haar mond heeft opgetekend, ,,'n Grootse pro motiecampagne om mij internatio naal te laten doorbreken zit er echt niet in. Maar 'To Others To One' wordt wel in Engeland uitgebracht en daar ben ik best blij mee. Ik heb daar al veel opgetreden en heb er ook wel enige aanhang opgebouwd. Tenminste dat maak ik op uit de vra gen die op internet maar blijven bin nenkomen. Voor die mensen, die me in Ronnie Scott's of ergens anders in Londen hebben gehoord en gezien, ben ik kennelijk altijd hun Neder landse geheimpje gebleven. Daarom is het leuk dat ze straks ook m'n nieuwe repertoire gemakkelijk kun nen kopen. Aan meer respons denk ik zelf nou niet direct. Als ik in een ander land echt iets wil gaan beteke nen, dan zal ik het toch vooral van m'n live-reputatie moeten hebben. Want het is bijna overal net als hier: op de radio kom ik er haast niet doorheen." New York Lijfelijke aanwezigheid met vanzelf sprekend een eigen band komt neer op veel uiteenlopende investeringen. Misschien dat New York haar daar ooit nog eens toe kan verleiden. „Low key, daar naar toegaan en dan ter plekke een stel muzikanten om me heen verzamelen, dat lijkt me wel wat." Voorlopig echter ziet San ting zichzelf de komende maanden (zondagmiddag luidt ze haar vakan tie in met een gratis optreden in het Vondelpark) meer tijd en energie steken in een nu nog weinig con creet musicalproject. Daaruit destilleert ze met een beetje mazzel de Nederlandstalige Mathilde Santing: „Zonder die commercials zou ik natuurlijk nooit zo hebben gescoord. Want voor dit soort muziek krijj gewoon niet meer voldoende airplay. De platenmaatschappij is daarom maar wat blij met die steun vanuit de reclamew reld." fotI plaat die ze diep in haar hart al heel lang wil maken, maar waar ze door 'een soort drempelvrees' steeds niet aan toekomt. „Wat dat betreft lijk ik er met de dag kritischer op te wor den. Als je ook al die Nederlandse jongens op de radio hoort met van die slijmerige puberteksten, terwijl ze zelf ook nog eens 30 jaar of ouder zijn, dan word ik daar allesbehalve vrolijk van. En begin ik weer volop te twijfelen aan de mogelijkheden van onze taal in liedjes. Want voor mij moet een tekst meer vertellen dan een verhaaltje, eigenlijk net zo goed muziek zijn. Vandaar dat ik zo'n lief hebber ben van standards, waarin het altijd allemaal als vanzelf swingt. Dat kan in het Nederlands ooki Luister maar eens naar 'De La Wagen' van Michel van der Maar hoe vaak hoor je nou a poëtisch voorbijkomen?" Mathilde Santing zingt in het v programma van Shirley Basse] terdag 5 juni, 20.00 uur, in Al Kaarten: 155,125, 95 en 50 guld Brian Peter George St. John Le Baptiste De La Salie) Eno hoofdgast van het Holland Festival Eno (51) is moe. Hij heeft de hele ochtend voor de VPRO-ca- mera's moeten figureren en 's middags twee lange inter views weggegeven. Every inch de Engelsman die hij is, vraagt hij vriendelijk om enig belet. Hij wil zijn stem sparen. De pauze van tien minuten die hij zich zelf gunt, blijkt achteraf niet voldoende om weer helemaal op krachten te komen. „Is het mogelijk dat je vragen stelt met multiple choice-antwoorden? Ja, nee, geen mening?", vraagt hij vriendelijk. Vooruit dan maar. Als je gevraagd zou worden het nieuwe album van de Rol ling Stones le produceren, zou je dat dan doen? „Van wie zeg je? Sorry, ik hou die jonge bandjes niet allemaal meer bij." Er schalt een luide lach over het Leidseplein. Eno begint er al weer een beetje zin in te krijgen. Dan maar een vraag over die andere grote band, U2, waarvoor Eno, sa men met de Canadees Daniel Lanois, de platen 'The Unfor gettable Fire' en 'The Joshua Tree' produceerde. Momenteel werkt hij met de groep aan een nieuwe cd. Vind je jezelf eigenlijk produ cer op zo'n moment of voel je je meer een soort vijfde U2lid? „We ontwikkelen veel van het materiaal samen." Is dat een andere manier om te zeggen dat je samen de songs schrijft? „Je zou het schrijven van songs kunnen noemen, denk ik, maar schrijven is het foute woord. Niemand schrijft iets. Ik schrijf geen noten, de drummer schrijft geen scores. Het enige wat neergeschreven wordt zijn woorden en dat is vaak aan het eind van het proces." Het is een woord dat regel matig opduikt in relatie tot Eno: proces. Hij heeft vaak gezegd dat hij het proces belangrijker vindt dan het eindproduct. Toch maakte hij ondertussen Zijn volledige naam is zo mooi dat hij nog eenmaal opgeschreven John Cale en U2, is grondlegger van ambient music en video-ar- moet worden: Brian Peter George St. John Le Baptiste De La Salie tiest. Tussen de bedrijven door doceert hij aan een kunstacademie Eno. Kortweg: Brian Eno. Of nog korter: Eno. Lid van de eerste be- en schrijft hij artikelen en essays. Eno is hoofdgast van het Hol- zetting van Roxy Music, werkt(e) met David Bowie, David Byrne, land Festival, dat morgen in Amsterdam begint. Door Luuk Verpaalen feite is het met platen zo dat als ik ze afheb, ik er niet meer naar luister. Platen zijn dood materi aal, eigenlijk. Vooral je eigen platen. Je vermoordt ze op het moment dat je ze aan het ma ken bent. Niet altijd, maar vaak wel." Waarom maak je ze dan toch? „Omdat ik wil dat de muziek bestaat. Op het moment dat ik klaar ben met het maken, be staat het. Maar al tijdens het maken denk ik na over het vol gende waarvan ik wil dat het bestaat. Als ik een plaat af heb, luister ik er jaren niet naar. En als ik er dan weer naar luister, is het erg interessant wat er dan gebeurt. Soms hoor je dingen en die zijn zo slecht dat je je af vraagt waarom je je dat toen niet hebt gerealiseerd. Of dat het juist zo briljant is dat je denkt: hoe heb ik dat in godes- naam gedaan. Ik heb dat gevoel in het bijzonder met teksten. Ik kan me niet herinneren ze ge schreven te hebben, ik kan met niet herinneren waar ze van daan kwamen en wat ik dacht wat ze betekenden. Het is alsof ze geschreven zijn door een vreemdeling die ik nooit ont moet heb." Gebeurt dat nog steeds als je teksten schrijft? „Ik schrijf niet zoveel teksten meer. Mensen verliezen het vermogen om teksten te schrij ven. Jonge mensen kunnen heel gemakkelijk teksten schrij ven. Als je ouder wordt, gaat dat steeds moeilijker. Ik heb dat een indrukwekkende hoeveel- dat ik net zo geïnteresseerd ben gemerkt bij zoveel mensen. Op heid cd's. „Ik denk dat als ik het in hoe dingen tot een bestaan de een of andere manier ver over processen heb, ik bedoel komen als in de dingen zelf. In dwijnt het vermogen om taal Brian Eno: „De computer kan erg gemakkelijk de situatie domineren. Ik wil dat de muzikanten de kracht van een plaat uitmaken." foto gpd toe te staan gewoon uit jezelf te laten voortkomen. Je wordt je te bewust van jezelf of zoiets. Bij veel jongere mensen vliegen teksten er gewoon uit." In een groot interview dat Eno een paar jaar geleden gaf aan het Engelse magazine 'Wi red', sprak hij de hoop uit dat er meer 'Afrika' in onze cultuur zou komen. „Wat ik duidelijk trachtte te maken met mijn op merkingen is dat computers en de hele wereld die daaromheen hangt, zo blank is. Ik zie om mij heen zoveel Silicon Valley! Dat vind ik achterlijk. Het idee dat je een gereedschap maakt dat volledig gebaseerd is op een klein deel van je hersenen en niets van de rest van je lichaam gebruikt, vind ik zo deerniswek kend. Ik heb dit lichaam en het representeert drie of vier mil joen jaar evolutie en geaccu muleerde kennis en ik gebruik er niets van. That's fucking stu pid. Ik denk dat er een grote re volutie nodig is om dat te ver anderen." „Afgelopen nacht zag ik iets dat precies samenvatte waarom ik hou van het idee van Afri kaanse cultuur. Een vriendin van mij is net naar Afrika ge weest en kwam terug uit Nige ria met veel doeken. Ze had een weefsel met een gedrukt pa troon erin. Daaroverheen was een patroon geprint dat niets te doen had met het originele contourpatroon. Het was ab stract terwijl het patroon eron der bestond uit bloemen. En daar weer overheen was een ikat aangebracht. Ikatten is de draden op bepaalde plaatsen kleuren. En dat weer in com- pleet andere ritmes. Zo krijg je die drie dingen over elkaar heen die geen van allen aan el kaar gerelateerd zijn. Dat is fan tastisch. Ik ben ondertussen zo ziek van design waarin alles met alles te maken heeft zodat het gemakkelijk gemaakt wordt voor de kijker. Ik hou van din gen waar alle lagen gescheiden stromen en waar het jouw werk is ze te verbinden, ze in over eenstemming met elkaar te brengen." „Wat ik kenmerkend vind voor aan Afrika ontleende cul tuur, en dat geldt ook voor sommige Oosterse culturen, is het vermogen om om te gaan met veel verschillende soorten informatie in één keer. Dat ge voel van toestaan dat veel din gen tegelijk gebeuren en niet proberen daar controle over te hebben, dat vind ik heel Afri kaans. Of eigenlijk zou ik moe ten zeggen: niet-Westers." Wat is er mis met je concen treren op één ding? „Helemaal niks maar als dat je enige manier is van cultureel gedrag dan heb je een pro bleem. Omdat het je niet voor bereidt op iets dat gebeuren kan in de rest van je leven." Is er sinds je die opmerking maakte over meer 'Afrika' in on ze cultuur iets veranderd? „Niet veel, maar ik vind één ding wel opvallend: ik zie een grote verandering in opname studio's. Tot zo'n tien jaar gele den wilde elke studio het mo dernste spul, de nieuwste appa ratuur, de beste computers. Maar rond die tijd begonnen mensen ook te ontdekken dat ze hielden van het geluid van oude apparatuur. Ze wilden de zelfde oude compressors die men gebruikte op Elvis' stem, ze hielden van die oude fuzz- box die Jimi Hendrix had. En zo kroop langzaamaan dat spul weer terug in de studio's." „Maar het meest interessante is dat je muzikanten krijgt die zeer bewust instrumenten kie zen die erg beperkte mogelijk heden hebben. Ze kiezen in strumenten waarmee ze een re latie kunnen opbouwen. Als je een elektrische gitaar koopt, doe je tadatadataaa, je draait een knopje om, en nog een en je hebt alles gedaan wat die gi taar kan doen. Al het andei leren over die paar keuzes,j grijpen dat je voor een bepi specifiek geluid je dat en moet doen. Dat verbindt 1 onmiddellijk met een andeii deelte van je geest en je chaam. En dat is zoveel nj gelikt. Kijk naar iemand die taar speelt en kijk naar iemj die een computer gebruikt computer reduceert jou een... computer." Maar jij werkt toch juist j met computers? „Tot voor kort was het moeilijk om computers op goede manier in te zetten muziek. Wat je moest doenl de muziek rondom de com ter bouwen. Veel bands vonj dat een groot probleem. In f heb je twee soorten bd bands die computers gebruil en bands die gitaren gebruiB Er zijn niet veel crossovers." Is U2 zo'n crossoverbandÊ „Ja, maar op het nieuwe bum gaan we terug naar het bruik van gitaren." Helemaal geen computers „Jawel, ik gebruik ze. Maa denk dat ik technieken heb( wikkeld waarmee je compii kan gebruiken om de mu heen. Zodat de muzikanten! verplicht worden rondom computer te werken. Dat is hele probleem: de compi kan erg gemakkelijk de situi domineren. Ik wil dat de n ziek van de muzikanten kol Het is hun plaat. Ik wil dat de kracht ervan uitmaken. 1 moet niet mijn fucking coni| ter zijn die je hoort." Eno tijdens het Holland Fe val: Ruimtelijke installatie het Stedelijk Museum. Val juni t/m 6 juli. Uitvoering' Music for Airports door Amerikaanse groep Bang o Can. Schiphol Plaza, 8 ju Uitvoering The Shutov Ass< bly door het Metropole Orl olv Dick Bakker. Paradiso, en 20 juni.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 20