Cultureel festival voor scholieren Lakenhal terughoudend met verkoop kunstvoorwerpen Lekker azijnig begin van Eenakterfestival Pancratius Cultuur Kunst Cappella Amsterdam: dramatisch en afwisselend Weer goud voor cd van Aafje Heynis 'Bij succes ligt onze belangstelling niet DONDERDAG 3 JUNI 1999 Koolhaas bouwt bibliotheek in Seattle Seattle De Nederlandse architect Rem Koolhaas heeft op dracht gekregen een nieuwe bibliotheek te ontwerpen voor de Amerikaanse stad Seattle. Na een rondreis langs gebouwen van Koolhaas in Nederland en Frankrijk besloten bestuurders van de bibliotheek unaniem de opdracht voor de nieuwbouw te gunnen aan diens in Rotterdam gevestigde OMA - Office for Metropolitan Architecture. De nieuwe bibliotheek moet in 2003 worden opgeleverd. Eric Clapton veilt honderd gitaren londen Eric Clapton (54) heeft besloten honderd gitaren uit zijn eigen verzameling op 24 juni bij Christie's in New York te laten veilen. Met de opbrengst wil Clapton drugsverslaafden helpen die opgenomen zijn in het mede door hem opgerichte Crossroads-centrum in Antigua in het Caribische gebied. Clap ton hoopt dat de veiling 700.000 tot 1 miljoen dollar (1,5 tot 2,1 miljoen gulden) opbrengt. 'Dageraad' trekt veel bezoekers leiden De tentoonstelling 'Dageraad der Moderne Kunst' in Stedelijk Museum De Lakenhal trekt veel bezoekers. Na twee maanden is het streefcijfer van 15.000 bezoekers al bereikt. De Lakenhal had verwacht dat dit bezoekerstal pas eind augustus te bereiken, maakte wethouder van cultuur A. Pechtold gister avond bekend tijdens een commissievergadering. Lakenhal-di recteur J. Bolten is ook in haar sas nu ze maar liefst drie maan den vóór ligt op haar schema. Een deel van de exploitatie is im mers gebaseerd op het bezoekersaantal. ,,En we Hijgen komen de maanden aan de zomerperiode een geduchte concurrent." Behalve veel bezoekers krijgt Bolten ook 'buitengewoon veel positieve reaches' op de Dageraad der Moderne Kunst. Album Backstreet Boys breekt record new york De Backstreet Boys hebben met hun nieuwe album 'Millennium' een Amerikaans verkooprecord gebroken: in de eerste week werden er 1.134.000 exemplaren van verkocht. De live-dubbelaar van Garth Brooks, recordhouder sinds november vorig jaar, verkocht in de eerste week bijna 10 procent minder. Een van elke hen in de afgelopen week in de Verenigde Staten verkochte cd's was 'Millennium'. De plaat komt deze week op 1 de Billboard-albumlijst binnen. Dubbelexpositie Isaac Israels botterpam/otterlo De Kunsthal in Rotterdam en museum Kröller-Müller in Otterlo wijden komend najaar een tentoon stelling aan Isaac Israels (1865-1934). Het is volgens de Kunsthal voor het eerst sinds vijftien jaar dat er in museaal verband spe ciale aandacht aan Israels wordt besteed. De Kunsthal toont 110 schilderijen, vijftig aquarellen, pastels en tekeningen en vijftig schetsboeken. Kröller-Müller laat 23 schilderijen en 279 werken op papier zien. De tentoonstellingen duren van 4 september tot en met 9 januari. muziek recensie lldy van der spek Concert: Nederland-Spanje door Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss, m.m.v. Andrés Cea Galan, orgel. Gehoord 1/6, Pieterskerk, Leiden. Het Van Hagerbeerorgel (1643) waarvan 'de onder het vernis vandaan gehaalde klankkleuren weer in hun oorspronkelijke luister te horen zijn', en Daniel Reuss' alternatieve koor, Cap pella Amsterdam - beide in 'confrontatie met de 80-jarige oorlog' - combineren voortref felijk. Daarbij opgeteld de uit gelezen programmakeuze geeft een kleurrijk, dramatisch en af wisselend concert. Cappella Amsterdam is niet het prototype van een uitgeba lanceerd superkeurig, haarzui- ver, strak en ingetogen koor. Nee, Cappella Amsterdam bruist. Ze weten verdraaid veel van opvoeren en indammen van dynamiek, van sprankelend coloriet, van sprankjes vibratie, zelfs van een zekere extase. Opvallend warm en zinde rend is de klankkleur van de al ten; de bassen zijn zwaar en warm als een wollen deken. Maar het is echt nodig dat de sopranen hier en daar versterkt worden met twee hoge, helder doordringende stemmen. Want in de opstelling van een dub- CHEF JAN RIJSDAM. 071-5356444. PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 i 'Kunstshot' laat leerlingen uit de bovenbouw kennismaken met kunst Osdorp Posse in het LVC, cabaret in de Leidse Schouwburg, een schildercursus in de Hortus Botanicus en exposities in musea. Dat is een greep uit de plannen van de Leidse culturele instellingen voor een cultureel festival voor leerlingen uit de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, op 17 september aanstaande. Schouwburgdi recteur Bart van Mossel spreekt van een voor Nederland uniek pro ject om jongeren kennis te laten maken met de culturele instellingen en verschillende kunstuitingen. leiden robbert minkhorstburg en het LAKtheater. Andere heb ben zich snel aangesloten. Volgens Het initiatief voor het festival, met als Van Mossel, die gisteravond de com- titel 'Kunstshot', komt van de schouw- missie cultuur informeerde, doen vrij wel alle musea, de Stadsgehoorzaal en het LVC mee. Het ministerie van OCW, de gemeente, het VSB Fonds en de Stichting Promotie Theater Concert bezoek vinden het project zo bijzonder dat ze subsidie hebben toegezegd. De instellingen werken met een begroting van 70.000 tot 80.000 gulden. Kunstshot sluit aan bij de omvor ming van het onderwijs in de boven bouw van de havo en het vwo, die vol gend schooljaar ingaat. In de zogehe ten tweede fase (ook wel Studiehuis) krijgen leerlingen het vak culturele en kunstzinnige vorming. Voor dat vak zijn ze verplicht een aantal theater voorstellingen, optredens en exposi ties te bezoeken. Aan de vooravond van het nieuwe culturele seizoen en in de eerste weken van het schooljaar krijgen de scholieren een voorproefje. In het begin van het jaar willen de instellingen de leerlingen prikkelen, al dus Van Mossel, en daarna moeten ze op eigen houtje voorstellingen uitzoe ken. De programmering van 'Kunst shot' is volledig op jongeren toegesne- belkoor waarin de sopranen in de buitenflanken staan, legt één kant wel lichtelijk het loodje; de hoge tonen klinken daar be hoorlijk kelig en geknepen, ook niet honderd procent zuiver. Het legt echter een piepklein schaduwtje over een zonover goten terras. De eenstemmig, ritmisch ge zongen psalmen in een even iets afwijkende zetting van het oude berijmde psalmboek, doen elke rechtgeaarde protes tant boven de veertig rillen van nostalgie. Maar zo mooi en evocatief hoorde je ze niet in de kerken van weleer. Stralend in alle stemsoorten in 'Verheugt U in de Heer' en tot de dood toe verstild in 'Uit diepten van el lende'. Wat zijn die oude melo dieën toch gruwelijk mooi. De typische klank van luit en harp tokkelt in de zangstem. Prachtig zijn de bassen die 'Du fonds de ma pensée' als in bre de zware armen dragen. Glas helder is de polyfonie in het Magnificat te volgen, de uit spraak ketst, de tenoren in de slotzin doen uitstekend werk. De 'Cantiones Sacrae' van Sweelinck worden functioneel begeleid door het trio orgel, violone en cello. Er wordt een prachtige samenklank geprodu ceerd, waarin vooral de cello (Lucia Swarts) glans en kracht uitstraalt. Het orgel, solo, doet de rest. Groningen Voor 50.000 noorderlingen was het Stones- concert gisteravond vermoedelijk nét even van een ande re orde, dan voor de overige 25.000 aanwezigen op de Groningse drafbaan. Het blote feit dat Mick en Keith zich hadden verwaardigd naar de Martinistad te komen, gaf alleen al reden tot grote vreugde. En angst. In gerefor meerde kring was de laatste tijd gebeden om het concert te laten 'floppen', zoals een predikant het verwoordde. Concertgangers zouden onbenoembaar onheil over zich kunnen afroepen. Een dominee wist zeker dat 'Sympathy for the devil' het officieuze volkslied der satanisten is. Even leek het nog alsof de gereformeerde gebeden zou den worden verhoord. Om vijf over acht barste de hemel, middenin het voorprogramma, op een verschrikkelijke manier open. De Stones zelf hielden het aansluitend ruim twee uur droog en boden ruim twee uur entertainment waarbij Jagger vaker van shirt en jasje verwisselde dan Prince tijdens een compleet tournee. FOTO GPD HAN DE GRAAF den. Behalve een optreden van Osdorp Posse staan op 17 september onder meer een rapmusical en een 'skate- dance-event' op het programma. De dag moet eindigen met een 'leuk slot feest'. Veel Leidse scholen hebben zich al aangemeld. Van Mossel zegt dat de scholen in omliggende gemeenten ook worden benaderd. Hij rekent erop dat op 17 september twee- tot drieduizend leerlingen meedoen. De dag kost 40 gulden per leerling waaraan de scho lier zelf 25 gulden moet bijdragen. blaricum hans visser Er heeft zich rond de alt Aafje, Heynis een klein wonder vol trokken. De zangeres die in 1983 na een mooie internatio nale klassieke zangcarrière J stopte met zingen, ontving gis- j termorgen in Blaricum een jj gouden plaat, de tweede bin nen een maand. Kreeg ze de 1 eerste voor de cd met oude op namen die vorig jaar verscheen (met Bach, Handel en Brahms), f gisteren ging het om de cd j 'Dank sei dir Herr'. De cd verscheen pas een maand geleden, maar na twee j weken waren er al 15.000 exem plaren van verkocht. Goed voor goud. Op de cd is ze te horen met drie aria's uit Bachs Mat- 1 thaus Passion en verder werken van onder anderen Handel] Von Glück, Schubert, Franck en Richard Strauss, opnamen vooral uit de jaren vijftig. Bij platenmaatschappij Phi- j lips is de verbazing dan ook groot. ,,Deze cd wordt binnen- kort zeker platina. Aafje Heynis verkoopt nu beter dan bij voor beeld een Jantje Smit. Wibi Soerjadi of André Rieu, en niet i', alleen bij de klassieke platenza- ken, maar ook in winkels waar a doorgaans pop-cd's worden? jj verkocht." De hype rond de in de Zaan- I streek geboren en getogen zan- geres kwant een maand geleden Ij' op gang toen haar 75ste ver jaardag werd gevierd met een concert in Amsterdam, het her halen door de Avro van een te- levisiedocumentaire over haai ij zangcarrière en het verschijnen (i van de inmiddels 'gouden' cd. De zangers zelf was ontroerd toen ze uit handen van majooi j] Bosshardt de ingelijste gouden, plaat ontving. leiden wim koevoet Op het afstoten van (kunst- )voorwerpen uit de collectie van Stedelijk Museum De La kenhal rust geen taboe maar het motief mag nooit van finan ciële aard zijn. De enige reden mag zijn dat een stuk niet (meer) past in de collectie. „Geen schilderijen van Lucas van Leyden verkopen om de uitbreiding van De Lakenhal te kunnen betalen", aldus cul tuurwethouder A. Pechtold. Verkoopopbrengsten dienen bovendien te worden gebruikt om andere kunst, die beter in de collectie past, aan te schaf fen. Overigens verdient het in bruikleen geven van stukken de voorkeur boven verkoop. Over particuliere schenkingen moe ten vooraf duidelijke afspraken worden gemaakt, vooral over de termijn dat het museum zich over de geschonken voor werpen ontfermt. Volgens wethouder Pechtold (D66) moet De Lakenhal vaker nee durven zeggen. In het ver leden zijn totale inboedels in het bezit van het museum ge steld die weliswaar interessant, maar eigenlijk niet op hun plaats zijn in De Lakenhal. Schenkers mogen er niet langer vanuit gaan dat De Lakenhal hun stukken voor eeuwig veilig stelt. Met deze en andere globale spelregels bij het zogeheten 'ontzamelen' van kunstvoor werpen uit het gemeentelijk be zit hebben gisteravond de raadscommissie cultuur en La kenhal-directeur J. Bolten van harte ingestemd. Welke stukken in aanmerking komen voor 'af stoting' wordt pas over een jaar duidelijk. Bolten verwacht te gen die tijd het collectieplan af te ronden. Volgens wethouder Pechtold staat in elk geval vast dat De Lakenhal nooit een top stuk de deur uitdoet. Een aantal raadsleden drong er op aan om in het geval van verkoop het voorwerp zo dicht mogelijk bij huis te houden. Als een Belgisch museum minder biedt dan een museum in Ja pan, moet het stuk toch naar België, vinden ze. WD'er A. Geertsema vroeg ook aandacht voor stukken die door de slech te staat van onderhoud niet toonbaar zijn. „Dat mag geen reden zijn om ze af te stoten. Ik zie liever een deltaplan om der gelijke voorwerpen te herstel len", aldus de liberaal. Directeur Bolten is net zo te rughoudend als de gemeente raadsleden. Geen haar op haai hoofd die aan een grote uitver koop denkt, ook al zou ze daar mee ruimte kunnen winnen. Zc is blij dat in Leiden de discussie niet naar aanleiding van een in cident wordt gevoerd, zoals in Rotterdam waar de directeur van Boymans een schilderij wij verkopen om een verbouwing te betalen. „Door regels op tcj stellen zijn kunstvoorwerpen niet overgeleverd aan de grillen van het stadsbestuur of de di recteur." Bronkhorst en Jongewaard op Holland Festival anouschka voskuul Met '1 2, 1 2 3 4', dat op 8 juni jjtijdens het Holland Festival in ■première gaat, hebben Truus Bronkhorst en Marien Jonge waard een uitputtingsslag voor hun dansers samengesteld, die aansluit bij hun eerdere werk als Truus Bronkhorst, Marien' Jongewaard and Friends en The Fall. Het gaat opnieuw om machtsverhoudingen. De dan gers rennen, knallen tegen de achtermuur op, springen, schreeuwen, hangen de cow -boy uit. Ze bewegen in een hoog tempo als raderen van een machine en springen ge welddadig op elkaar in, maar tussendoor dansen ze tere ada gio's. Truus Bronkhorst: „Het is •een moeilijk stuk. En niet alleen [fysiek, maar ook voor het hoofd." Marien Jongewaard: „Maar we zijn niet van die boemannen Ihoor. We hebben een goede verstandhouding met onze dansers en ze mogen nee zeg gen als iets niet gaat. Maar ja, hoe gaat dat bij dansers, die hebben toch wel de neiging hun grenzen op te zoeken," Waar die grenzen liggen, mo gen ze dit jaar dus in het Hol land Festival laten zien. Festi valdirecteur Ivo van Hove heeft ons gevraagd, vertelt Bronk horst. „We hebben niet gelob byd, hoor." Jongewaard: „Die man is echt een liefhebber. Liefhebbers kom je in ons vak maar weinig tegen, er zijn veel cynici. En natuurlijk zijn wij ge woon z'n persoonlijke voor keur, maar denk je ook niet dat dat voor een festival veel inte ressanter is dan naar de groot ste gemene deler te gaan kij ken?" Bronkhorst: „Ik vind het ge weldig dat we zijn uitgenodigd. We zijn ver onder de onderste tree van de ladder begonnen, en nu zijn we hier en doen we mee op eigen voorwaarden. We hoeven niet de grote artiesten uit te hangen en er zijn geen ei sen aan ons werk gesteld, Ivo heeft ons alleen voorstellen in overweging gegeven." Jonge waard: „En dat is geen pro bleem, want als je kunst maakt, ben je toch al in permanente discussie." Bronkhorst: „Dat maakt je oordeel ook scherper." Betekent het Holland Festival nog iets voor jullie toekomst? toneel recensie Truus Bronkhorst en Marien Jongewaard: „Liefhebbers kom je in ons vak maar weinig tegen, er zijn veel cy nici."- FOTO GPD LEX VAN ROSSEN Bronkhorst: „Ik heb geleerd daar niet meer aan te denken. Ik heb al zo vaak gehoord dat er mensen uit het buitenland in de zaal zaten, en daar hoor je dan nooit iets van. We gaan wel in New York optreden, maar niet doordat er hier een Ameri kaan in de zaal zat. We werken gewoon door en pikken hier en daar iets op." Jongewaard: „We zijn toch het meest geïnteres seerd in 'dat ding' dat we ma ken. Bij succes ligt onze belang stelling niet." Bronkhorst: „Na een geslaag de voorstelling in Groningen, hoe kapot je ook bent..." Jonge waard: zingend in de bus naar huis. Daar doe je het voor." Bronlchorst: „Succes is fijn vanwege het geld. Anders wordt het wel heel moeilijk om te maken wat je wilt. Hoewel succes ook verplichtingen met zich meebrengt, die je weer aan het randje van de afgrond bren gen." Jongewaard: „Maar het is geweldig om mee te doen aan een festival waar je altijd zo hoog tegenop hebt gekeken." Truus Bronkhorst en Marien Jongewaard: 1 2, 1 2 3 4. Te zien in Theater Believue, Am sterdam; van 8 tot en met 11 juni, aanvang 20.30 uur. susanne lammers Voorstelling; Eenakterfestival ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van Toneelvereniging St. Pancratius. Gezien. 1/6, Dorpshuis 'De Alkeburcht'. Roelofsarendsveen. Nog te zien: t/m 5/6. Aanvang: 20.00 uur In 1909 richtte de pastoor van Roelofarends- veen een toneelvereniging op. Hij hield een ste- j vige vinger in de pap. Zo beklom hij na de eer- ste avond van de gemengde voorstelling het to- I neel. Niet om zijn waardering uit te spreken, j maar om de drie geplande volgende voorstellin- gen te verbieden. Negentig jaar later is St. Pan- cratius met 27 actieve leden bloeiender dan I ooit. Sinds het 75e jubileum viert het gezelschap zijn lustrum onder meer met een eenakterfesti val, waaraan gezelschappen uit de hele streek meedoen. Dit keer zijn het er dertien, verdeeld over vijf avonden en daarmee is het festival een van de grootste van Zuid-Holland. Afgelopen zaterdag opende Het Volk met 'Het Volk in Dothan' van Alma Post de feestweek. Dinsdagavond speelden de Roelofarendsveners de eerste van de reeks eenakters. Met 'Tussen de happen door' van Alan Ayck- bourn koos St. Pancratius voor een lichte ko medie met een zwart randje. Een zakenman, druk, net terug van drie weken Rome, neemt I zijn vrouw mee uit eten. Zo te zien om iets goed te maken, want zij is niet echt in de stemming. Ze is haar leesbril vergeten en laat hem het me nu voorlezen, steekt ae ene met de andere aan, en laat alle borden onaangeroerd. Aan een belendend tafeltje nemen twee an dere gasten plaats: een werknemer van meneer en zijn vrouw. Zij komt net terug van vakantie, en ook zij zit er tegen haar zin. De spil van het stuk is de ober en vanuit zijn perspectief neem je de situatie waar. Hij ontdekt tussen de garna- lencocktail en de sole meunière hoe de vork in de steel zit en wie met wie de bloemetjes heeft buiten gezet. Een totale catastrofe blijft echter uit. Voor de twee paren, althans voor de man nen, is het veel gemalckelijker géén consequen ties uit het slippertje te trekken en dat maakt de strekking van deze eenakter behoorlijk cynisch. Een glansrol is weggelegd voor Jan Hoogen- boom als ober. Klierig en vervelend is hij, terwijl hij zich bedient van zogenaamd onderdanige gebaartjes. Zijn oren kruipen op de borden van de tafeltjes waar de intimiteiten besproken wor den en zijn gezicht spreekt boekdelen. Corrinne Nauta en Frans van der Ploeg spelen het echt paar dat al lang is uitgepraat met de nodige af standelijkheid. Thea Verlaan is iets te ingehou den het teleurgestelde vrouwtje, maar Wil van der Veen als de carrière-jagende workaholic compenseert dat weer. Geen gezellig stuk, zoals iemand ironisch op merkte, maar wel een blijspel met een lekker azijnig angeltje en een mooi begin van een lan ge toneelweek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19