Nederland meer
dan ooit dansnatie
Cultuur Kunst
De speciale SE uitvoering. Deze zomer voor f 22.495,-
Triomf en woede na
Elisabeth Concours
<8>HYunani
\k -%•' i3M Tfc 0AC1MAMi
MAANDAG 31 MEI 1999 9454 -
Orbital en Lauren Hill sprankelend op Drum Rhythm Festival
Optimisten die beweren dat dansmuziek de popmuziek
van de jaren negentig is, draven iets te ver door. Het ge
mêleerde publiek dat afgelopen weekeinde de achtste
editie van het Drum Rhythm Festival bezocht, vertoont
weinig gelijkenissen met de horden die jaarlijks naar
Lowlands afreizen. Wel staat vast dat sinds de four-to-
the-floor-beat van de house ruwweg tien jaar geleden
zijn intrede deed, Nederland meer dan ooit een dansna
tie is geworden.
Bij een 'gewoon' popconcert is
het ondenkbaar dat mensen al
dansen voordat de eerste noot
gespeeld is. Op het wederom
uitverkochte Drum Rhythm
Festival - waar de groove de ro
de draad is - niet. Die onge
compliceerde houding werkt
sfeerverhogend.
In zaal Xenon, waar hypnoti
serende en hectische jungle de
ledematen alle kanten doet op
vliegen, lijkt het de bewegende
mensenkluwen niet uit te ma
ken welke draaitafel-artiest er
draait: als-ie maar goed is en
opzwepende plaatjes opzet.
Soms is het lastig uit te ma
ken of een optreden al is be
gonnen. Het ensemble Trip do
Brasil bouwt de set langzaam
op. Het eerste half uur is er be
halve een heerschap achter een
computer niets te zien. Te ho
ren wel. Een vette baslijn, een
beschaafd inhakend trance-rit
me en wat atmosferische bliep
jes uit de elektronische truken-
doos. Vervolgens een zwaarde
re beat, een nog dieper reso
nerende baslijn en een kakofo
nie van bliepjes, later aange
vuld met levende Latijns-Ame
rikaanse percussie.
Bij de Engelse techno-groot-
meesters Orbital, accentueren
de gedoseerde piepjes en bliep
jes de harmonie, zoals ook
blijkt op hun laatste cd The
Middle of Nowhere. Twee uur
lang brengt het duo de reeds
door meester-dj Carl Craig op
gewarmde massa in de Helium
gedoopte tent in beweging
middels heftig pompende en
afwisselende techno-composi-
ties, met licht symfonische in
vloeden die nog het meest aan
wegbereiders Kraftwerk refere
ren. Orbital zorgt daarmee voor
een van de vibrerendste mo
menten van het festival.
Lamb geeft een onevenwich
tig concert weg. Het geluid is
erbarmelijk. De bassen uit de
computer teisteren oren, neus
vleugels en borstbeen. De
groep uit Manchester maakt ge
bruik van veel verschillende rit
mes, maar wordt daar niet rit
mischer van. Pas als de onzeker
ogende zangeres Louise Rhodes
eventjes het veld ruimt slaat de
vlam in de pan. Het instrumen
tale Ear Parcel geeft aan dat
Lamb twee gedaantes heeft: de
gevoelig-breekbare, maar van
wege de monotone zang gauw
dreinerige popliedjes en de
naar schizofrenie neigende ge
luidssculpturen van Andy Bar
low.
Lauryn Hill benadert de per
fecte symbiose van melodie en
ritme met meer gemak. Het op
treden van de snel gerezen su
perster met de elastieken alt
stem oogst het hoogste percen
tage gillende fans. Hill en haar
veertienkoppige band laten het
publiek volop participeren in
een wedstrijdje tussen de dj's
en de instrumentalisten. Cy
press Hill versus Stevie Wonder:
het geeft goed aan waar Hill de
mosterd vandaan haalt. Rit
misch gepraat als tegenhanger
van soulvolle inspiratie. Het
zonnige sentiment van To Zion
(met zoontje op het podium)
versus een simpel 'yo!'.
Hip hop
Simpelheid regeert ook in de
Neon-zaal, waar hip hop vrij
dag de scepter zwaait. De rap
pers van Company Flow (van
het Rawkus-label) doen de b-
boys in de zaal hun vuisten bal
len. Een op old school-hip hop
gee'nte beat, gepeperde, gro
tendeels onverstaanbare raps
en de overweldigend machisti-
sche attitude slaan in als een
bom.
Verderop in het dansdorp is
het vredig. Luchtig geklede
dans verslaafden die in augus
tus ook naar Dance Valley gaan
om te zweten bij de dj's, staan
zij aan zij met cultuurliefheb
bers die je ook op de Uitmarkt
aantreft. Die laatste categorie is
vooral voor de Afrikaanse
pracht van Salif Keita en Baaba
Maal en de rasta-klanken van
Israel Vibration, The Postmen
en Prince Buster gekomen.
En dan die in Barcelona wo
nende Fin die Jimi Tenor heet,
een op Heino lijkende dandy
op saxofoon, hammond-orgel
en mini-moog-synthesizer, elk
liedje aankondigend met: 'one
more for the ladies'. De onder
koelde set van Tenor is koket,
swingend en vervreemdend te
gelijk. Dergelijke eigenzinnige
artiesten bezorgen een goed
uitgebalanceerd festival als
Drum Rhythm een welkome
spanning.
De gezichten spraken boekde
len. Een triomfantelijke win
naar, een woedende verliezer
en nog tien andere pianisten
verschenen zaterdagnacht één
voor één op het podium van
het Paleis voor Schone Kunsten
in Brussel. De uitslag van het
Koningin Elisabeth Concours,
met de 25-jarige Vitali Samosj-
ko (Oekraïne) als winnaar van
de eerste prijs, heeft weer veel
emoties losgemaakt.
Samosjko, die op dezelfde
avond op een formidabele ma
nier Rachmaninovs Derde con
cert had gespeeld, was dolge
lukkig. En het publiek gunde
hem zijn triomf. Hij was trou
wens al vanaf het begin een
kansrijke deelnemer. Teleur
stellingen waren er ook. Maar
die werden moedig doorstaan.
Met één uitzondering. Wat de
Rus Vladimir Sverdlov deed -
ten overstaan van voormalig
Koningin Fabiola van België -
was onvergeeflijk.
Sverdlov werd als zesde ge
plaatst. Zijn verontwaardiging
iiet hij overduidelijk blijken. Hij
weigerde de juryleden op het
podium een hand te geven, de
poneerde demonstratief de
bloemen op de vloer, en keek
met een van woede vertrokken
gezicht de zaal in. Het publiek
reageerde zeer afwijzend op de
ze slechte verliezer. Op vrijdag
avond was alle eer nog volledig
naar Sverdlov gegaan. Zijn in
terpretatie van Chopins Tweede
pianoconcert was zeer boeiend.
Er waren weliswaar wat eigen
zinnigheden, maar hij is een
musicus die veel te zeggen
heeft.
De afgelopen week speelden
de 12 finalisten in Brussel. De
formule is bekend: elke avond
twee pianisten, die het ver
plichte werk voor piano en or
kest spelen, een klassiek solo-
werk en een pianoconcert.
Zoals gebruikelijk was vrijwel
iedereen zaterdagnacht geble
ven om de uitslag te horen. De
grote zaal puilde uit van het pu
bliek dat zat en stond om niets
van het evenement te missen.
Onder hen bevonden zich con
cert-organisatoren, impress*
rio's en pianisten onder wie
Mitsuko Uchida en Laura Mil.
kola (de nummer twee va
1995). Wibi Soerjadi had ee
plaatsje op het balkon bove
het podium, vanwaar hij voo
de televisie commentaar gaf
de wedstrijd, waaraan hij ze
overigens nooit heeft meege
daan.
De finalisten bleken zeer uii
eenlopende karakters te heb
ben. De Italiaan Roberto Comi
nati houdt ervan in het middel
punt van de belangstelling fe
staan en speelt met groot f.
mak, maar dat hoeft and?
musici niet altijd te bevallt,
Martha Argerich bijvoorbe^
houdt van meer 'pit'. Zij 2
niet in de jury, maar woont
Brussel en volgde de wedstri
nauwgezet. Cominati werd vi
de en was daar niet zo gelukk
mee. Hij had gedacht hoger
kunnen eindigen.
Het spel van de twee pianii
ten, die donderdag speelde
was van twee uitersten. Sb
Wosner uit Israël bracht e
fijnzinnig klassiek programn
met een pianoconcert van Mi
zart. Na hem kwam de Ri
Alexander Ghindin, die in
Tsjaikovski krachtig uitpaki
Dat sorteerde meer effect, wa
hij behaalde de tweede pri
Ning An uit China legde besl
op de derde. En Wosners su
tiele Mozart werd toch nog b
loond met een vierde prijs.
De klassificering loopt
Brussel tot zes, en de overi|
zes finalisten worden alfab
tisch afgeroepen. Na afloop v;
de ceremonie op het podiu
ging de plechtigheid verder
een zijkamertje van het Pale
voor Schone Kunsten, waar F
biola eerst de juryleden 01
ving. Daarna waren de laure
ten aan de beurt, met als gro
afwezige Vladimir Sverdlov.
Eén van de juryleden merk
op, dat de goede indruk e
Sverdlov had gemaakt met z
spel, nu door zijn onbetame
ke gedrag wel verdwenen w
De winnaars zullen de kome
de weken concerten geven
België en Nederland, en d
verder hun vleugels uitslaan.
V/FA
LEIDEN: GEENJAAR AUTOBEDRIJF, HALLENWEG 2, TEL. 071 - 5225575. KATWIJK: AUTO DUIVELAAR*, BLOKMAKERSTRAAT 4, TEL. 071 - 4027811.
'SERVICE-DEALE
De ruime Hyundai Excel is er al vanaf f 19.995,-
Het is zomer bij Hyundai. Een
eens lekker in het zonnetje te
zetten. De Excel Hatchback SE
bijvoorbeeld.
Behalve dat u er heel
ruim in zit, zit deze uit
voering ook heel ruim in z'n
reden om onze modellen accessoires. Stuurbekrachtiging. Elektrische ramen vóór. Getint glas.
Brede banden met sportieve wieldoppen. Achterspoiler met derde
remlicht. Elektrisch verstelbare buitenspiegels. U krijgt
het deze zomer allemaal standaard
voor slechts f 22.495,-.
Alleen wat z'n verbruik betreft,
is de Hyundai Excel aan de zuinige kant.
Hyundai Atos, al vanaf f 16.795,-
Dankzij de sterke 1.3i motor. Verder laten we ons licht ook nog
graag even schijnen op de veel
zijdige Atos.
Deze zomer zijn diverse
uitvoeringen leverbaar
met gratis Tropic-pakket
ter waarde van f 1.250,-.
Hyundai Lantra Wagon, al vanaf f32.995,-
En de complete Lantra Wagon die nu verkrijgbaar is vo(
de prijs van een Sedan.
Kom daarom vandaag of uiterlijk morgen langs voor e<
proefrit. Want de zomer in Nederland is voorbij voor u 't weet.
3 JAAR PRODUCTGARANTIE 6 JAAR CARROSSERIEGARANTIE