God op onverwachte wijze terug in de wetenschappen y Geloven is een proces van vallen en opstaan Kerk Samenleving VRIJDAG 28 MEI 1999 redactie aad rietveld, 071- VANDAAG aq Augustinus van Canterbury wordt wel de apos- L. O tel van de Angelsaksen genoemd. Zo rond 596 MEI na Christus werd hij door paus Gregorius belast met de kerstening van de Britse eilanden. Na een mislukte poging probeerde hij het een jaar later nog eens en had geluk. De Britse koning Ethelbert was ge trouwd met de rooms katholieke prinses Bertha uit Frank rijk, waardoor het Augustinus van Canterbury en veertig van zijn meegereisde broeders van de Benedictijnerorde niet veel tijd kostte ook de ziel van de koning voor Christus te winnen. Zoals gebruikelijk in die tijd volgden veel van zijn onderdanen zijn voorbeeld. Een andere meevaller bleek de wijsheid van paus Gregorius, die voorzag hoe het te vuur en te zwaard bestrijden van oeroude religieuze ge bruiken tot problemen zou leiden. In plaats daarvan nam hij veel van de Keltische tradities over en gaf ze een chris telijke betekenis. Met de kerstening van de Britten behaal de de tot bisschop benoemde Augustinus niet alleen de heiligenstatus. Tot de dag van vandaag wordt het hoofd van de Anglicaanse kerk 'Aartsbisschop van Canterbury' genoemd. Zelfbewuste gelovigen promoten 2000 utrecht De Rooms-Katholieke Kerk wil met een zelfbewuste uitstraling het jaar 2000 in. Het promotiemateriaal voor de vie ring van de 2000-ste geboortedag van Jezus toont 'mensen die zelfbewust uitstralen dat het christelijk geloof hun leven draagt'. Het bisschoppelijk comité 2000 lanceert vandaag zijn promotie campagne. Posters, folders, vlaggen, stickers en ballonnen to nen drie personen die 'eigentijdse credo's' uitspreken: ,,Ik ge loof, dus ook in de toekomst; ik geloof, dus ook in elkaar; ik ge loof, dus ik kom in actie." De achterliggende gedachte is dat ge loven niet alleen duidt op 'in God geloven', maar ook op ver trouwen hebben in de toekomst. Debat over hulp aan illegalen utrecht Een breed maatschappelijk debat moet uitsluitsel ge ven over de vraag onder welke voorwaarden particuliere hulp aan illegalen wenselijk en zinvol is. Illegalen mogen juridisch gezien niet in Nederland verblijven en zijn voor hulp vaak aan gewezen op particuliere initiatieven. Het pleidooi voor een pu bliek debat komt van de Samenwerkende organisaties voor maatschappelijk activeringswerk in Den Bosch en het Missio nair Centrum in Heerlen. Zij lieten een onderzoek doen. Van de dertien onderzochte kerkelijke initiatieven voor hulp aan illega len, bleek daaruit, staan er zeven kritisch tegenover het vreem delingenbeleid. De elf onderzochte niet-kerkelijke projecten zijn vrijwel allemaal kritisch. Jeugdbond pakt seksueel misbruik aan bilthovenDe Hervormd-Gereformeerde Jeugdbond (HGJB) presenteert morgen een protocol inzake seksueel misbruik in het jeugdwerk. De bond sluit aan bij een protocol dat de Neder landse Jeugd Groep, de koepel van jeugd- en jongerenorganisa ties, vorig jaar opstelde. De richtlijnen verbieden seksuele han delingen en intieme relaties van een leidinggevende met een clublid, een jongere die deelneemt aan het kerkelijk jeugdwerk. Bescherming van het clublid heeft voorrang op bescherming van de leidinggevende. Bij een vermoeden van seksueel mis bruik moet de betreffende leider op non-actief worden gesteld. Bij gebleken schuld mag hij of zij niet meer in het jeugdwerk functioneren. Na berouw is een andere functie in de kerkelijke gemeente wel mogelijk. Kerkleiders willen Milosevic spreken moskou/boedapest Kerkelijke leiders uit Oost- en West-Europa willen met de Joegoslavische president Milosevic spreken over de mogelijkheden van een vreedzame oplossing voor de oorlog in Kosovo. Dit heeft de Russisch- Orthodoxe Kérk bekendge maakt. Het is de bedoeling dat de delegatie behalve Belgrado ook Washington en andere Navo-hoofdsteden bezoekt. Leden zijn metropoliet Kyrill, de rooms-katholieke bisschop van We nen, kardinaal Schönborn, en Jürgen Gohde van de Evangeli sche Kerk in Duitsland. De kerkleiders willen pleiten voor be ëindiging van de militaire acties en voor het stationeren van een internationale vredesmacht in Kosovo onder leiding van de Ver enigde Naties. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Oosthem-Abbega- Folsgare (Herv./Geref. Federatie), W. Klouwen, kandidaat uit Lei derdorp. Aangenomen: naar Bruinisse, G. Oberink te Akkerwoude-Murmer- woude. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Hendrik-ldo-Am- bacht, C.K. Koekkoek te Spijke- nisse, die dit beroep heeft aange nomen. CHRISTELIJKE GEREFORMEERDE KERKEN Tweetal: te Almelo, H. de Graaf te Harderwijk en E.J. van der Lin de te Drogeham. UNIE VAN BAPTISTEN GEMEEN TEN Beroepen: te Brunssum-Tree- beek, G. Bosveld te Doetinchem. nijmegen anp Religie lijkt niet alleen in het dagelijks leven terug van weggeweest, maar ook in de wetenschappen steekt God op een onverwachte manier de kop op. De 'terugkeer van God' is volgens de Nijmeegse theoloog Erik Borgman aanwijsbaar in de sociale, natuur- en literatuurwetenschappen en in de filo sofie. Borgman schrijft dit in het boek 'De theologie uitgedaagd. Spreken over God binnen het wetenschapsbedrijf. Dat wordt zaterdag aangeboden bij de opening van het Heyendaal Instituut Nijmegen, een onderdeel van de Ka tholieke Universiteit Nijmegen. Het in stituut onderzoekt het belang van de christelijke traditie voor de heden daagse cultuur. Borgman, theologisch onderzoeker in dienst van de Nederlandse domini canen, pleit in zijn artikel voor een cultuurtheologisch project. Dat is niet bedoeld om de theologie de allesbe heersende rol terug te geven die zij ooit had. Maar het lijkt Borgman mo gelijk om theologisch aan te knopen bij de terugkeer van God in de weten schappen. Met een zekere regelmaat pleiten natuurwetenschappers ervoor God een plaats te geven in hun vak, bij voorbeeld als oorsprong van de orde. Sociale wetenschappers houden zich ook bezig met vragen over een geloof in een bovennatuurlijke grond als voorwaarde voor een rechtvaardige maatschappij. In de literatuurweten schap worden allerlei theologische vragen aan de orde gesteld. Ook de fi losofische discussie is met de theolo gie op een nieuw spoor geraakt. Deze 'terugkeer van God' lijkt er op te wijzen dat wetenschappelijke tradi ties op hun grenzen stuiten en dat zij voor vragen staan, waarvoor zij via hun gebruikelijke procedures en in hun gewone taal geen oplossing kun nen vinden, schrijft Borgman. In het wetenschappelijk debat hier over kan zichtbaar worden, datw len in het vakgebied ongetwijfe li een randverschijnsel beschouwen ij eindelijk te maken heeft met kei;i gen van de discipline. Een en ander kan in verband den gebracht met discussies biniill theologie over het Godsbeeld handelen van God, over aan- en afwezigheid, over Gods baring en Godsverduistering, en spreken en zwijgen van en ovei aldus Borgman. ERI WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht KNMI Geldig tot en met zaterdag. Noorwegen: Vrijdag eerst wat zon, later toe nemende bewolking en op veel plaatsen regen. In de loop van zaterdag weer enkele opklarin gen. Vooral in het zuiden tijdelijk veel wind. Maxima rond 10 gra den, in het zuiden vrijdag lokaal nog 20, zaterdag ongeveer 16 graden. Zweden: Vrijdag overdag bijna overal droog en vooral in het zuiden zonnige perioden. Daarna tame lijk veel wind en wolken en voor al in het noorden en midden eni ge tijd regen. Maxima vrijdag van 13 graden in het noorden tot 22 in het zuiden. Zaterdag iets fris ser. Denemarken: Vrijdag vrij zonnig en maxima rond 23 graden. In de avond kans op een bui. Zaterdag af en toe zon, vrijwel overal droog en tamelijk veel wind. Middagtem- peratuur ongeveer 18 graden. Engeland, Schotland, Wales en Ierland: Geregeld zon maar ook enkele re gen- of onweersbuien. In het noorden tijdelijk veel wind. In Schotland en grote delen van Engeland zaterdag droog. Mid- dagtemperatuur van 13 graden in het noorden tot 24 bij Lon den. België en Luxemburg: Flinke zonnige perioden en voor namelijk vrijdag kans op een re gen- of onweersbui. Middagtem- peratuur vrijdag van 21 graden aan zee tot 25 in het binnen land, zaterdag maxima rond 27 graden. Noord- en Midden-Frankrijk: Veel zon maar ook kans op een regen- of onweersbui. Middag- temperatuur vrijdag rond 25 gra den, zaterdag circa 28. Portugal: Af en toe zon en vooral in het noordwesten kans op een bui. Middagtemperatuur van 17 gra den bij Porto tot 25 in het zuid oosten. Madeira: Zonnige perioden en hoogstwaar schijnlijk droog. Maxima onge veer 23 graden, zaterdag iets frisser. Spanje: Zonnige perioden en vrijwel over al droog. Maxima aan de kusten tussen 24 en 28 graden, in het noordwesten rond 20 graden. In het binnenland middagtempera- tuu r rond 30 graden. Canarische Eilanden: Zonnig, zaterdag wat meer be wolking en een kleine kans op een bui. Maxima tussen 23 en 28 graden. Marokko: Westkust: droog en flink wat zon. Maxima aan de stranden tussen 20 en 25 graden. Tunesië: Veel zon en maxima van 30 gra den vlak aan zee tot 36 in het binnenland. Zuid-Frankrijk: Veel zon en in de bergen moge lijk een onweersbui. Maxima van 24 graden aan de Cote d'Azur tot 30 in het binnenland. Mallorca en Ibiza: Flinke zonnige perioden bij maxima van ongeveer 29 graden. Italië: Veel zon maar vooral in de ber gen in het noorden ook enkele verspreide regen- of onweersbui en. Middagtemperatuur tussen 25 en 30 graden. Corsica en Sardinië: Veel zon bij maxima van 25 tot 30 graden. Malta: Zonnig bij maxima van ongeveer 27 graden. Griekenland en Kreta: Veel zon maar in het binnenland ook kans op een lokale regen- of onweersbui. Maxima rond 25 graden. Turkije en Cyprus: Aan zee veel zon, landinwaarts meer bewolking en enkele on weersbuien. Maxima aan de kus ten tussen 24 en 28 graden. Duitsland: Flink wat zon maar vrijdag in het westen en zaterdag in het oosten ook een lokale onweersbui. Mid dagtemperatuur ongeveer 28 graden, zaterdag aan zee circa 20. Zwitserland: Flinke zonnige perioden maar vooral vrijdag ook enkele ver spreide regen- en onweersbuien. Middagtemperatuur tussen 25 en 30 graden. Oostenrijk: Flinke zonnige perioden maar ook enkele verspreide regen- en onweersbuien. Maxima ongeveer 28 graden. ZATERDAG 29 MEI 1999 Zon- en maanstanden Zon op 05.29 Zon onder 21.44 Maan op 20.45 Maan onder05.34 _Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 04.16 16.35 03.49 16.08 Laag 00.05 12.24 23.46 12.05 L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) bewolkt onweer W warmtefront fff* regen sneeuw mypm koufront 4Uk opklaringen hagel lagedruk mist windrichting H hogedruk zonnig 19 temperatuur luchtdruk in 1000 hecto pascal KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-512 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J, Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE F. Blok, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties: 071- 5323 508 Familieberichten: 023- 5317 33 023- 5320 216 Redactie: 071- 5321 921 Hoofdredactie: 071- 5315 921 ADVERTENTIES r j Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 071- 5356 230 u RUBRIEKSADVERTENTIE Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 071- 5143 545 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per halfjaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging ver!L 1 het automatisch afschrijven va abonnements- geld, ontvangen 1,- betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (bin1 worden verzonden geldt een toeslag i1. aan portokosten per verschijndag. LEIDSCH DAGBLAD OPCASSET Voor mensen die moeilijk lezen, sle. hebben of blind zijn (of een andere) 1 leeshandicap hebben), is van het regionale nieuws uit het Le Dagblad op geluidscassette beschil m( informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectuur, Buenos Aires hall bew. Casablanca half bew. Johannesburg onbew. Los Angeles zwaar be> 1 19 8 0.0 New Orleans 25 15 0.0 New York 28 15 1.0 TelAviv 33 25 0.1 16 7 0.0 22 18 0.0 26 22 0.5 21 14 0.0 29 20 0.0 26 20 0,2 23 7 0.0 31 17 0.0 19 11 0.1 N H U I Z Rijnland Ziekenhuis, vestiging bt. tlisat>eth: Z4 u. per dag. n p Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd^ feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111. Léz Marijke Janse de Jonge (49) doet haar werk als predikan te voor de gerefor meerde kerk aan de Vinken- laan in Noordwijk vanuit de overtui ging, dat ze mensen kan begeleiden in het proces van geloven. Een proces dat vol gens haar gepaard gaat met twijfels en openbaringen. Janse de Jonge is één van de weinige theologen, die zowel bij een ge reformeerde faculteit heeft gestudeerd, als bij twee katholieke. Afkomstig uit Dor drecht, en opgegroeid m een sy nodaal gerefor meerd gezin, be gon ze in de piek jaren van de 'six ties' met een oplei ding aan de sociale academie in Amster dam. Daarna werkte ze als maatschappe lijk werkster en stu deerde tegelijkertijd theologie. In 1987 werd ze predikant in Wassenaar, waar ze nog woont met haar man en twee doch ters. Voor haar kinde ren nam ze drie jaar ouderschapsverlof, om in 1995 weer te beginnen in Noord- wijk. De gereformeerde kerk is de I éU lopen dertig jaar enorm veran derd. Sinds 1967 laten ze vrouwen toe in het ambt, dat wil zeggen als diaken, ouderling en predikant. De kerk in z'n geheel heeft een meer progressief ka rakter gekregen. Er zijn veel discussies geweest over dingen als homoseksualiteit, vrouwenrech ten en spiritualiteit. Juist in de begintijd van die veranderingen zat ik op de sociale academie in Den Haag. Ik weet nog dat ik gefascineerd raakte door. een boek van Diettrich Bonhoeffer en de interviews over geloof op televisie van Han Lammers. In die interviews kwamen existentiële vragen aan de or de, over de rol van godsdienst en over wat theo logie betekende voor de maatschappij. De domi nante richting was: God als werkhypothese. Je geloof als werkhypothese om aan de slag te gaan in de maatschappij. Theologie kreeg in de jaren zestig zeker een im puls door die maatschappijvernieuwing en de mocratiseringsbeweging. Theologen gingen daarin mee. En zelf was ik natuurlijk net zo bezig met die existentiële vragen, over leven en dood, en zingeving. Met die achtergrond liep ik een keer op de gangen van theologische faculteit van de VU in Amsterdam en besefte dat ik mij daar thuis voelde. Dat heb ik altijd gehad: ik voel mij thuis tussen theologen. Het zijn op de één of andere manier gelijkgestemden, mensen die worstelen met de zelfde vragen. Als je van je stuk werd gebracht door bijvoorbeeld Nietzsche, de filosoof met de mokerhamer, is er altijd weer iemand die je wijst op een schrijver als Tillich, die ook al die twijfels had doorgemaakt. Daar heb ik veel aan gehad. Je wordt weer bij de hand genomen en begeleidt. Mensen denken dat je geloof hebt, of niet. Maar geloof is een proces dat je doormaakt met vallen en opstaan. Je blijft altijd zoeken. Maar je vindt ook altijd iemand op je pad, of een boek of film, die je verder kunnen helpen. De beslissing om predikant te worden is één ding, maar het proces dat je doorloopt in de rest van je leven vergt ook een roeping. Dat heeft te maken met je eigen spi ritualiteit, de verbondenheid en het echte con tact met je omgeving en andere mensen. Ik heb ooit, op latere leeftijd al, een visioen ge had, een aantal voorspellende dromen, en een mystieke ervaring, waarin ik ervaarde dat God ons probeert te bereiken door een sluier heen. Het is heel moeilijk onder woorden te brengen. Middeleeuwse mystici, zoals Johannes van het Kruis en Ruysbroeck, zeggen ook 'woorden schieten te kort'. Maar er is iets waardoor wij niet zomaar recht streeks in contact met God kunnen komen. Wan neer je dan toch zelf zo'n, wat ik maar noem 'al lesomvattende ervaring' opdoet, is dat een be langrijke inspiratiebron om verder te gaan met dit werk. Dat geeft je 'de roeping'. Ook, en mis schien wel juist, in een periode dat het niet zo goed gaat met de kerken, geeft die 'bevind!?] de nodige kracht en bezieling. Nadat ik door die gangen van de VU had gelopen ben ik daar, zij het een blauwe maandag, theolo gie gaan studeren. Omdat ik enige tijd later een baan kon krijgen in Brabant, verhuisde ik met mijn opleiding naar een katholiek seminarie. Daarnaast moet ik zeggen dat ik min of meer uit gekeken was in de gereformeerde wereld. Het be gon mij een beetje te beklemmen. Iets wat mij wel aantrok, was het kloosterwezen, de monastieke traditie van de katholieken. En hun meer filosofische benadering van het geloof. Maar het belangrijkste was dat ik even buiten mijn eigen milieu wilde zijn. Ik voelde dat als een bevrijding. De gereformeerde kerk was toen in mijn ogen één hele grote familie. Helaas kun je als vrouw bij de katholieken geen priester wor den. Er is een tijd geweest, vooral in de jaren ze ventig, dat het in de oecumene erg goed ging. Maar dat is later behoorlijk teruggedraaid. Bo vendien ging ik merken in mijn confrontatie met de katholieken, dat mijn wortels toch binnen de reformatie lagen. Je voelt op de één of ander manier hoe gerefor meerd je diep van binnen eigenlijk bent. Ik merk te dat bijvoorbeeld aan de manier waarop katho lieken met de Bijbel omgaan. Anders. Ze de kerkboeken en liturgische gezange ;oed, maar zetten de Bijbel minder centi irotèstanten. Ik ben in de jaren vijftig g bracht, toen er een sfeer heerste van: 'he en zo, en dit is waar en dat niet'. Er waren twijfels en vragen. Je krijgt dan als kind eqEf sief pakket van bijbelverhalen mee. Neem de profeet Elia. In mijn jeugd had vaak verhalen gehoord over hem, dat hij (de heven figuur werd, een onaantastbare gr uit een andere wereld. Katholieken zetter hun traditie de bijbel minder centraal, en daardoor op zo'n manier ermee om, dat de Elia meer een persoon werd. Het verh meer leven. Hij werd een mens van v bloed. Ik heb daar veel van geleerd. Anderzijds is het wel zo dat katholieken het geloof en de Bijbel van binnenuit Ier nen via de priester of voorganger. Prote zeggen eerder: 'dat kunnen we zelf wel.' palen hun geloof meer aan de hand van lezen, en hun spirituele, bevindelijke leve varingen. Neemt niet weg dat het jammer is dat de reformatie minder oog heeft voor het mysterie, het meditatieve en de kloostertraditie. Dingen die protestanten hebben herontdekt en nu meer en meer gaan overnemen. door ONNO VAN 'T KLOOSTER Marijke Janse de Jonge: „Er is iets waardoor wij niet zomaar in contact met God kunnen komen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14