Makelaars voor allochtone kunstenaar Songs Hiatt gemaakt voor Ilse DeLange \>\0tf Het achterwerk en het wereldraadsel Cultuur Kunst Boyzone nu al zes jaar een b R Internationaal Dansthea heeft internationale allu WOENSDAG 26 MEI 1999 CHEF JAN RIJSDAM. 071-5356444. PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071. MUZIEK RECENSIE WIM KOEVOET Concert Ilse DeLange. Gezien: 25/5, grand café Bacchus, Leiden Roken mag dan schadelijk zijn voor de volksgezondheid, de sigarettenboer onder wiens auspiciën gisteravond Ilse De- Lange ruim een uur nummers van de Amerikaanse singer/s ongwriter John Hiatt bracht, zou wel eens de geschiedenis in kunnen gaan als degene die de zangeres de juiste weg heeft gewezen. DeLange, die reeds na één plaat, uitge bracht door Warner Brothers in Nashville, door het leven gaat als 'country-diva', liet gis teravond in het afgeladen Bacchus zien en horen dat ze van nog veel meer markten thuis is. Begeleid door een pri ma band zong ze zowel wat ballads als up tempo songs van Hiatt en dikwijls leek het alsof de in zowel eigen land als in Europa belachelijk on bekende Hiatt zijn nummers voor de jonge Almelose heeft gepend. Hiatt en DeLange moeten elkaar echter nog voor het eerst ontmoeten. Sterker nog, als DeLange zich strikt aan de spelregels van de Marlboro Flashbacks had gehouden, dan zou ze nummers van Bonnie Raitt hebben gespeeld. De formule van deze concer treeksen - Volumia!, Blof en Caesar zijn DeLange voor ge gaan - is immers dat Neder landse artiesten op hun muzi kale voorbeelden terugblik ken. En Raitt-fan DeLange wist tot voor kort niet of nau welijks wie Hiatt is. Het is een vriendin van de gitarist ge weest die haar heeft bijgepraat over de man die ongeveer twee keer zo oud is als zij zelf. Hiatt, nog altijd woonachtig in Nashville, heeft jarenlang zijn brood verdiend door countrynummers te schrijven. Meestal voor anderen. Aan zijn eigen platen voegt hij ook wel eens een scheutje country western toe maar voor een partijtje stevige rock of eén bluesy invalshoek kun je net zo goed bij hem terecht. Op vallend was dat DeLange vooral het soul-element in Hi- att's werk blootlegde. Dat was bij voorbeeld het geval bij een van de hoogtepunten van de avond, 'Angel eyes'. Knap en gewaagd was ook de vertol king van 'Inside job', een nummer met een wat moeilij kere maatsoort, dat van De- Lange en haar band een be handeling kreeg die jazzy en funky tegelijk was. DeLange speelde bepaald niet op 'safe'. Zo bewaarde ze Hiatt's bekenste lied, 'Have a little faith in me' tot het laatst en waren haar muzikanten niet alleen maar gekomen om haar te begeleiden. Zelf ge noot ze ook intens van de in derdaad heerlijke orgelsolo waarmee 'It feels like rain' was opgetuigd. Van de stempro blemen die ze tijdens haar Pinkpop-optreden volgens enige critici zou hebben ge had, was bij Bacchus niets te merken. DeLange gedijt ken nelijk beter in rokerige etablis sementen dan in de open lucht. Het overwegend jonge pu bliek reageerde uitgelaten op DeLange's verrichtingen, hoe wel de meeste bezoekers ver moedelijk niet zo bekend zijn met Hiatt. Of het enthousias me net zo groot was geweest als DeLange zich tot de coun try western-nummers van haar debuutplaat had beperkt, moet ernstig worden betwij feld. DeLange doet er goed aan de opnamen die werden gemaakt eens nauwgezet te bestuderen, vooral haar eigen gezichtsuitdrukkingen. Ze ge noot zelf zichtbaar met volle teugen van deze kans om uit het hoekje te ontsnappen waarin ze reeds na één plaat is gedrukt. De conclusie zou wel eens kunnen zijn dat Marl boro's Flashback voor DeLan ge geen eenmalig muzikaal uitstapje is, maar een wen kend perspectief. Cultuurverkenners en makelaars moeten jonge allochto ne kunstenaars gaan opsporen en begeleiden. De toe gang tot de Nederlandse cultuurwereld is voor deze kun stenaars alles behalve makkelijk, vindt staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur). Aan die situatie moet een einde komen. ZOETERMEER ANP gebied van allochtone kunst te kort is geschoten. De culturele In zijn nota 'Ruim baan voor verscheidenheid mag dan groot culturele diversiteit' stelt Van zijn, vindt de staatssecretaris, der Ploeg dat het cultuurbeleid migranten nemen als publiek van de afgelopen jaren op het en makers nauwelijks deel aan de gesubsidieerde cultuur. Van der Ploeg stelt 40 tot 60 miljoen gulden beschikbaar voor nieuwe maatregelen. Zo zijn er de cultuurverkenners en makelaars die ervoor moeten gaan zorgen dat allochtone ta lenten een podium en subsidie krijgen. Verder wil hij meer fa ciliteiten en subsidiegelden re serveren voor allochtone kun stenaars. Bestaande collecties van mu sea dienen met een frisse blik, vanuit de ogen van allochtone bevolkingsgroepen, te worden bezien, stelt de staatssecretaris. Zo moeten musea 'community curators' inschakelen. Die kun nen uit diverse tentoonstellin gen kunststukken van bepaalde bevolkingsgroepen verzamelen voor één nieuwe expositie. Gesubsidieerde culturele in stellingen moeten al het moge lijke doen om een breed pu bliek te bereiken. Van der Ploeg wil hen dan ook afrekenen op wat ze doen om die diversiteit te bereiken, ongeveer zoals dat gebeurt met de programma voorschriften bij de publieke omroepen. Van der Ploeg wil verder dat er meer allochtonen in bestu ren, raden van toezicht en ad viescommissies komen. Vrou wen en mensen van buiten de randstad moeten daar ook be ter in worden vertegenwoor digd. Daardoor kan de kwaliteit van de 'kunst van minderhe den' beter beoordeeld worden. Het diversiteitsbeleid niet naast het 'gewone' cu beleid terecht komen, apart fonds heeft volgej staatssecretaris dan ook zin. Al was het alleen maa dat dan de indruk kan on dat het cultuuraanbod minderheden te weinig teit heeft om in het reg cultuurcircuit aan bod i men. Daarom denkt Va Ploeg meer aan stimule maatregelen. ROTTERDAM HARRY DE JONG Wie zes jaar geleden de jon- gensgroep Boyzone een kort le ven had toebedacht, zat er lelijk naast. De vijf Ierse jongeheren staan immers nog steeds hoog aangeschreven bij talloze tie nermeisjes in heel Europa en hun platen prijken voortdurend in de hoogste regionen van de hitlijsten. Niks geen eendags vliegen dus, die Shane, Step hen, Ronan, Mike en Keith. De mannen staan er op dit mo ment zelfs beter voor dan ooit, want de een dezer dagen ver schijnende verzamel-cd met een overzicht van hun beste nummers is op voorhand al goud en voor hun optreden in de Rotterdamse Ahoy' op 25 ju ni vliegen de kaarten de deur uit. Een mooie aanleiding om samen met Boyzone eens een filosofische blik over de schou der te werpen en op een rijtje te zetten wat zes jaar onafgebro ken succes in een mensenleven aanricht. Daarom schuiven we aan bij Stephen Gately, want hij is im mers samen met Ronan Keating het creatieve brein achter Boy zone. „Dit bestaan heeft veel mooie kanten, vindt Stephen. „We zien zoveel landen en ont moeten zoveel verschillende mensen. De meesten zijn aar dig, maar er zitten jammer ge noeg ook opportunisten tussen: mensen die zich aan je opdrin gen en vervolgens proberen mee te profiteren van je succes. Ik begrijp zulke lui niet: geluk zit niet in geld en roem. Het is dom om dat te denken." „Wij worden als Boyzone overladen met uitnodigingen om allerlei decadente feestjes bij te wonen. Ikzelf ga daar bij na nooit naar toe, want op zul ke plaatsen ontmoet je juist de 'onechte' mensen, de meelo pers. Ik heb een uitgesproken hekel aan feestjes gekregen. Ik stap veel liever een pub binnen om met een glas bier wat te kletsen met de andere gasten. Ja, gelukkig kan ik in Ierland nog genoeg pubs binnenwan delen zonder dat ik herkend word en meteen de sfeer ver pest is. Vooral als er alleen ou dere mensen zitten, is mijn anonimiteit gewaarborgd." „Ik ben enorm depressief ge weest en durfde een tijdlang mijn huis niet meer uit. Het succes met Boyzone was me al lemaal teveel geworden. Ik kon op straat niet meer tegen de re acties van de mensen als ze mij zagen. Ik werd gek van ai die hysterische taferelen. Anderhalf jaar geleden besloot ik dat ik wat aan mijn situatie moest doen. Want het leidt tot niets om bij de pakken neer te zitten. Ik ben ermee begonnen om mijn situatie te accepteren. Maar die onzekerheid, daar moest ik vanaf. Ik was zo arg wanend. Ik dacht dat mensen voortdurend achter mijn rug zaten te roddelen. Daarom sloot ik me op in mijn apparte ment en zat de hele dag met een fles wijn voor de televisie. Voor een man van 22 is dat be paald geen goede levenswijze. Op dat moment betaalde ik de tol van de roem, zou je kunnen Honderd milj voor aankope verandert wei DEN HAAG ANP hc Boyzone: voortdurend in de hoogste regionen van de hitlijsten. zeggen. Mijn gedrag is achteraf natuurlijk wel te begrijpen. Want ik sta als lid van Boyzone voortdurend in de belangstel ling, maar heb zelf niet in de hand wat er allemaal om me heen gebeurt. Ik moet bijvoor beeld altijd maar weer afwach ten wat er nou weer over mij in de bladen staat. Maar ik heb nu geleerd om daarmee te leven." „Ik ben inmiddels van Dublin verhuisd naar het platteland. Ik heb een oud molenaarshuis ge kocht, dat wordt omgeven door bossen en stromende beekjes. Wat ik momenteel het liefst doe is een boek lezen en luisteren naar het stromende water. Of een lange wandeling door de bossen. Dat is de perfecte ma nier om in balans te blijven met FOTO OPD/LAWRENCE WATSON de vaak hectische optredens van Boyzone. Ik was zeventien toen ik bij die groep kwam. Zo vanaf de middelbare school in de showbusiness. Iedereen voorspelde ons een kort leven en elk jaar duikt het gerucht weer op dat we uit elkaar gaan. Maar we zij er nog steeds. En voorlopig zal dat nog wel even zo blijven. Hoop ik." De honderd miljoen guli het kabinet vorig jaar be voor kunstaankopen, va niets aan het probleem te magere budgetten musea. De Raad voor heeft becijferd dat de aankoopregeling, die we wikeld en moet worden voerd door de Moi Stichting, aan rente slechts drie miljoen guli opleveren voor alle mu men. Van de honderd moeten ook nog eventui kopen in het kader van Behoud Cultuurbezit gedaan, de wet om te men dat voor Nedef langrijke kunst naar het land verdwijnt. Het moet niet worden verwi den i de 110 miljoen die vorig >ërsï de gelden van De Nei sche Bank voor kunst v [)e stemd en reeds grotend ieef een Mondriaan is gespe Sodi „Het probleem van koopbudgetten blijft >n I actueel en onze aanbei oc; zijn nog steeds geldig' Raad voor Cultuur in efaig aan staatssecretaris V Ploeg van Cultuur. Aan gen van de Raad zijn: van de structurele n ferd voor aankopen door ip r musea, instelling van e en fonds voor de aankoop en bijzondere voorwerpen rug: Collectie Nederland ei ia; stelling van een sub jgi fonds voor aankopen ii och der van de Wet Behomize tuurbezit. and Sdi Eéi DANS RECENSIE Alle kunst is erotisch. Een uitdagend 'statement' van Bauhaus-architect Adolf Loos (1870-1933). In de horizontale lijn zag Loos een liggende vrouw, in de verticale een man die de liefde met haar bedreef. Die Freudiaans gekleurde visie gaat wellicht iets te ver. Maar dat veel belangrijke kunst een erotische lading heeft, is een onwankelbaar gegeven. In de serie 'Het blote oog' zwerven wij van de fraai gewelfde schouder naar de tere knieholte, laten wij een strelend oog gaan langs een aantal erotische kunstuitingen en gaan wij nader in op de achterliggende thematiek. In aflevering 15: de extase van Salvador Dali. Wie kijkt naar de extati sche afbeeldingen die schilders en beeld houwers in de loop der eeuwen heb ben gemaakt van heiligen, kan zich niet onttrekken aan het idee dat de weergegeven gemoedseruptie dicht in de buurt komt van het menselijk org asme. Die half open mond; dat serene gelaat, waarop zich een mengeling van smart en genot aftekent. Vinden we dat ook niet terug in de eenvoudi ge kamer waarin twee mensen zich op een bed met elkaar verenigen? Dichters hebben het orgasme wel om schreven als het moment waarop we 'door een kier in de werkelijkheid even naar de hemel kunnen kijken'. We raken even los van onszelf en de aardse beslommeringen. Leonardo da Vinei schreef dat de wereld het men selijk geslacht voorgoed zou kwijtra ken als dat ene moment er niet meer zou zijn. Al dat gestreel, geplak, ge duw, gehijg en getrek, het is niets an ders dan de worsteling, het gevecht, om dat ene zalige moment te kunnen bereiken. Salvador Dali, een erotomaan pur sang, heeft een en ander gestalte ge geven in 'Le phénomène de l'extase'. een foto-collage uit 1933. Het is niet toevallig dat hij tussen de genietende gezichten van de dames enkele ge laatsdetails van heiligenbeelden heeft gemonteerd. Op de collage zijn vrijwel alleen vrouwen te zien. De man links boven komt 'mooi' klaar, maar is daarmee ook meteen een beetje fatte rig. De man onderin de collage doet met zijn aanplakbaard komisch aan. Het orgasme van mannen was voor Dali kennelijk minder interessant dan dat van de vrouw, hoewel zich van hem 'een bovenaardse verrukking meester maakte bij de aanblik van het scrotum, dat reservoir van nog niet geschapen wezens'. Dali was geobsedeerd door erotiek. Vlak voor hij in 1989 stierfliet hij een vriend een bepaald soort slakkeneie- ren meebrengen, een lekkernij die volgens de kunstenaar de lust kon op wekken. De Spaanse surrealist had een grote afkeer van dood en verval. Zijn haar en snor moesten zwart als inkt blijven en zijn rug net zo recht als zijn kristallen wandelstok. Hij lachte met een vreemd en strak gezicht, uit angst voor rimpels. Daïi bleef zijn leven lang trouw aan zijn gemalin en zuster in de kunst Ga la, een vrouw die woedend de hoom op de haak smeet toen ze hoorde dat ze oma was geworden. Hij regisseerde samen met haar erotische fantasieën. Dali zag een duidelijke parallel tussen de schilderkunst en de liefde: 'De schilderkunst werkt net als de liefde via de ogen en stroomt er via de haren van het penseel weer uit.' Vooral het achterwerk van wouwen had voor hem een bijna magische aantrekkingskracht. Hij zag er de de volheid van de kosmos in weerspie geld. In die 'kosmos' kon je doordrin gen zonder je te hoeven verliezen in een kind. Het schilderij 'Geautosodo- miseerde jonge maagd' is een verkap te uiting van dat verlangen. In Port Lligat, waar hij woonde met Gala, om ringde hij zich 'met de fraaiste achter werken die men zich kan voorstellen.' 'Ik krijg de mooiste vrouwen zover dat ze zich uitkleden. Ik zeg altijd dat de grootste geheimen via het achterwerk te doorgronden zijn en ik heb zelfs een diepe analogie ontdekt tussen de billen van een van mijn bezoeksters in Port Lligat en het ruimte-tijd-continu- um, dat ik het continuüm van de vier billen heb genoemd. Mijn geluk is compleet als ik een anale coïtus kan bijwonen. Ik ben erin geslaagd een jonge Spaanse ertoe te overreden zich door een jongen in mijn bijzijn van achteren te laten nemen. Samen met mijn vriendin ga ik in een kamer op de divan zitten. De beide acteurs be treden het toneel door verschillende deuren: zij naakt onder een kamerjas, hij geheel naakt, met een stijf lid. Hij draait haar direct om en gaat onver wijld aan de slag om in haar binnen te dringen. Dat lukt hem zo snel dat ik opsta om te zien of het geen valse ver toning is.' Als de vrouw haar hoogte punt nadert, roept ze: 'Dit is voor Da li, voor de goddelijke!' Net als vele andere kunstenaars zag Dali in de geslachtsdaad 'de door vol strekt niets te vervangen manier om de levenden in vervoering te brengen.' Volgens Dali konden we tijdens het orgasme, zoals Achterberg het om schreef, 'even bij God op tafel kijken.' TEKST: CEES VAN HOORE FOTO'S: ARCHIEF MAARTEN BAANDERS Voorstelling: 'Het Goud van Xian' door Het Internationaal Danstheater. Gezien: 25/5, Leidse Schouwburg. Ze gingen op reis om folkloris tisch dansmateriaal te verzame len. De hele zijderoute legden ze af, van Armenië tot ver in China. Bij terugkeer moeten ze bijna duizelig geweest zijn, zo overstelpend was de massa dansbewegingen, kostuums, muziek en muziekinstrumen ten die ze hadden meegeno men. Maurits van Geel en Fer dinand van Altena werken voor Het Internationaal Danstheater. In 1991 verwerkten ze de oogst van hun studiereis in 'Dansend langs de Zijderoute'. De voor raad was groot genoeg om dit jaar ook nog 'Het Goud van Xi an' samen te stellen. Het was weer een overweldi gende voorstelling, niet alleen door de grote verscheidenheid aan dansen, maar ook omdat ze van een soort waren die je niet vaak ziet. In de vaak zeer uitge kiende en levendige choreogra fieën kwamen de danspassen en -gebaren helder tot hun recht. Afwisseling was er volop. De mysterieuze T'ai Chi-dans van de terracotta krijgers uit de oudheid die bij Xian in China opgegraven zijn, was verras send voor een folkloristische avond. Komisch deden daarna de dansen op stelten aan. Naast een lieflijke Chinese waaierdans zagen we krachtige s\\ al d schouderbewegingen i ïzet. golië en van de Avaren. Veel dansers schitte solist. Vooral de dans adelaar uit Mongolië Gehurkt en geconcent een loerende roofvogel de danser zijn armen i gels die een geweldig - i uitstraalden en tegelij subtiele vingerbewegii deden denken aan de ÖERS speelt in de veren. Ook |^t wen gaven sterke sol vooral de eigenzinnig et j narang' uit Tadzjikisu tekk danseres die de indrul >n de vrouwen-groepsdai j^r Avaren introduceerde aucj€ heid en scherpte wai aar en ook de overige vroi de de armen zwaaiden Jar j- passen maakten, was ee r mannelijke kracht en iorm gewoon voor een volks je Terecht was er plaats ingeruimd voor n t ci. Al jaren laten zij ng x schap en veelzijdighe „ger( Vooral de soefi-achtig ee]t (zweverige, in extase b r( zang met trommels ei men niums) was een grol s vrij evenals het droog- atig. optreden van de mon( 0ep Iers. De dansers hel iUvve verbluffende prestatie >id Ze dansten secuur e fuw|- moeiteloos van het 5pee naar het andere over. forej( nationaal Danstheal b0l weer bewezen intei lrpSS allure te hebben. iogh< n en nopj Tellen 'mobiele' kunst noodzak Wal DEN HAAG ANP De Raad voor Cultuur adviseert staatssecretaris Van eerst eens alle kunst te 'tellen' die voor de door hem 'mobiliteit' in aanmerking komt. De bewindsman is dat teveel kunst onnodig opgeslagen ligt in museum®. Ik moet volgens hem meer geëxposeerd en uitgewisseld vi ndig De Raad is het met Van der Ploeg eens dat het publif kker lecties van de Nederlandse musea zoveel mogelijk mol 11 me. zien. Maar lang niet alles, zeker niet zoveel als de staal n als ris denkt, komt voor expositie en uitwisseling in „Veel voorwerpen zijn te kwetsbaar of in te slechte stalorz.icl toond of vervoerd te worden. Daarnaast worden ook ichtgi werpen verzameld vanwege hun documentaire waai enscl behoeve van onderzoek." Van der Ploeg zou daarom 1 proj dracht moeten geven aan het Instituut Collectie Nedei \Ver het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 18