Pure pop centraal op dertigste Pinkpop Berghpop met Fairport Convention Belgische 'Rosetta' wint gouden palm in Cannes Cultuur Kunst Jitmarkt' in Zoeterwoude lennie Jolink ernstig gewond Fabius Kwartet te lief Vluchtheuvel Mierlo bevalt Dynamo goed lINSDAG 25 MEI 1999 n rijsdam. 071-5356444. plv chef annet van aarsen 071-5356443 Hitchcocks vrouw schreef douchescene ionden De beroemde douchescene uit de film 'Psycho' is niet door Alfred Hitchcock zelf geschreven, maar door zijn vrouw. [)e ijzingwekkende moord in de douche is niet de enige bijdra- ;e van Alma Hitchcock aan de films van haar echtgenoot. Vol lens Hitchcocks dochter Patricia heeft haar moeder een veel ml jrotere bijdrage geleverd aan haar vaders films, dan bekend is. Hitchcock besprak met haar elk belangrijk detail van zijn crea tes en Alma zorgde ervoor dat de films vlekkeloos waren afge werkt. Opnieuw mot bij Boijmans otterdam Amper een dag nadat bemiddelaar Jurgens zijn dan presenteerde om de crisis bij het Rotterdamse museum Boijmans Van Beuningen te bezweren, is er alweer bonje in de :ent. Boijmans-directeur Chris Dercon zei bij Radio Rijnmond :hoot"i flat hij er nog steeds aan denkt stukken uit de collectie van het Astr,: museum te verkopen. Juist naar aanleiding van dit punt kwam 27/5 Paar we^en geleden een al langer sluimerend vertrouwens- conflict binnen het museum tot uitbarsting. Dercon had het plan opgevat een schilderij van de Amerikaanse kunstenaar dark Rothko te verkopen. Uit de opbrengst wilde hij onder an- ^ere uitbreiding van het museum financieren. Het personeel dste daarop het vertrek van de directeur. paste w Joopi i3.3a irwijl in Leiden dit jaar is af- twijk.l zien van de Uitdag is in Zoe- pvoude besloten om voor het een soort Uitmarkt te or- iniseren. Op zaterdag 4 sep- pmkste nber krijgen alle culturele renigingen en stichtingen van morgens tot 's its een uur de gelegenheid met kraampjes de aandacht vestigen op activiteiten in het euwe seizoen. Dat gebeurt in bij het gemeentehuis, de rpskerk, Ons Huis, bij jonge- tvereniging Utopia en op het rpsplein. De dag begint met de ope- van een tentoonstelling in gemeentehuis, verzorgd de kunstenaars die in 2000 18. 23! f) van 27/5 rmaal-zanger Bennie Jolink ainersi waar gewond geraakt bij een i-ongeluk. In de nacht van y" erdag op zondag reed hij in buitengebied van Zelhem ntaal tegen een boom. Met 12-11 POMPflhl ■lling NO 14- 0 13-11 penings Troubad te Mar eningsg iester Vi mddelb D-16.3C riadesei r Gordip i papier '6, dage! n horst e andern T/m 1! noordwuk pablo cabenda De Tröckener Kecks en Fairport Convention, de laatste volgens de Nederlandse popencyclope die 'de belangrijkste folkrock- groep uit de popgeschiedenis', geven 5 juni acte de présence op Noordwijks popfestival Berghpop '99. Het festival dat bedoeld is om regionaal talent een duwtje in de rug te geven, vindt dit jaar voor de zesde maal plaats op het terrein van zorgcentrum Willem van den Bergh. Dat ge vestigde namen als Tröckener Kecks en Fairport Convention spelen op het festival, is volgens organisator Albert Imthom niet in tegenspraak met het promo ten van regionaal talent. ,,We hebben de Convention in een zogenoemde sandwich formule geprogrammeerd, tussen twee bands uit de buurt, zodat die ook wat van de bezoekers die speciaal voor Fairport Conven tion komen, kunnen profite ren." Zeven bands uit de Bollen streek en Leiden spelen van half twee 's middags tot ver na el ven. The Blister Blues bijt het spits af en speelt een mix van Texas- en jump blues. Missfor- tune met zangeres Barbara Breedijk houdt zich bezig met melodieuze grunge vergelijk baar met de muziek van Hole en Heather Nova. De straatthe atergroep the Lunatics, oor spronkelijk uit Australië, ver toont zijn kunsten als intermez zo voor al het muziekgeweld. Daarna is het de beurt aan de coverband 'Meer Niet' (ditmaal met een aantal eigen composi ties), de stonerrock van het Leidse 'Crackerman' en punk metal van één van de finalisten van de Grote Prijs van de Bol lenstreek Cauldron". Vanaf acht uur spelen de bands in een tent op het festivalterrein. The Ponies zullen als eerste regio nale band de ruimte vullen met onschuldige pop, vunzige rock en rammelende blues waarna het de beurt is aan Fairport Convention, folkpop die zijn wortels stevig heeft verankerd in de jaren zeventig. Het optreden van het daarop volgende Only Entertainment is de zwanenzang van de Noord- wijkse punkrockband. Daarna is het tijd voor de groep die van geen ophouden weet en het voornamelijk van zijn gedegen reputatie in het clubcircuit moet hebben dan van hun cd- verkoop: de Tröckener Kecks sluiten Berghpop af met een verzameling hits die de fans waarschijnlijk als vanouds woordelijk zullen meezingen. irwoude jan preenen het kunstproject Groene Hart zullen opzetten. Verder is er een tentoonstelling in de expo sitieruimte van de familie Kolff aan de Noordbuurtseweg met bijdragen van Zoeterwoudse kunstenaars, verzorgt Oud Zoe terwoude een expositie over de bouwgeschiedenis van de Zoe terwoudse kerken en zijn in De Meester/ Don Bosco werken te zien van Piet Wolvers en Fimoklei. Als afsluiting van de dag is er een feestavond in het onderkomen van Utopia. Met de dag is een bedrag ge moeid van 1.750 gulden. De or ganisatie is in handen van de werkgroep Zoeterwoudse cultu rele dag. Het is de bedoeling om de 'Uitmarkt' om het jaar te houden. Met een opkomst van 60.000 muziekliefhebbers onder streepte het oudste popfestival van Europa dit weekein de opnieuw zijn bestaansrecht. De dertigste, uitverkoch te editie van Pinkpop in Landgraaf beleefde bovendien een welkome 'primeur', want voor het eerst sinds men senheugenis bleef het publiek een regenbui en bijbeho rend modderbad bespaard. Met name Pinkpopmaandag draaide uit op een waar feest voor de echte popliefheb ber met onderhoudende optredens van onder anderen Robbie Williams, Skunk Anansie, Manie Street Prea chers, Kashmir, Sebadoh en Shawn Mullins. om half elf de slotdag openen. Voor veel oudere Pinkpoppers al een voorlopig hoogtepunt. Hoewel een vreemde bijt op een festival als Pinkpop houdt de ontwapende Ilse zich goed staande. Wel moet het niet lan ger duren dan een half uurtje, haar stem laat het dan bijna af weten. LANDGRAAF JAN HENSELS Na een zwakke openingsdag en een wervelende danceparty op zondag staat maandag in het teken van de pure pop, het lied je met kop en staart en niet te vergeten de vrouwen. Terwijl velen nog in de file staan, mag countryvedette Ilse DeLange beschadigde knie is hij op- lomen in het Slingeland Zie- ïhuis in Doetinchem. 'fjolink is inmiddels aan de geopereerd en zijn licha- lijke situatie wordt stabiel loemd. De Normaal-zanger jisteren van de intensive care van Pel huisd naar de zaal. Hoe lang genezingsproces gaat du- is niet bekend. Jolink denkt binnenkort wel weer op te inen treden, pening olgens de artsen houdt hij blijvend letsel aan zijn over. De hartritmestoor- iingsuï1611 bleven beperkt tot direct het ongeluk, daar heeft hij liddels geen last meer van. heeft er de schijn van dat een lichte hartaanval heeft iad, maar het kan ook door knal zijn gekomen", zegt D. Berkum, zaakwaarnemer van Normaal. „Het onderzoek daarnaar wees uil dat hij ge zond is." Hel meest hinderlijke is het gebroken borstbeen. Dat is voor Ben Jolink extra lastig omdat hij zwaar astmatisch is. Het ongeluk gebeurde nadat twee dagen in de Zelhemse Commodore-studio lang en heel intensief is gewerkt aan de country-cd, die in het najaar moet verschijnen. Op weg naar zijn huis in Hummelo is Jolink op een smalle weg uit de bocht gevlogen en frontaal tegen een boom gereden. De oorzaak is hoogstwaarschijnlijk overver moeidheid in combinatie met te hard rijden, meldt Van Ber kum. Het is niet voor het eerst dat de Normaal-voorman gewond is geraakt bij ongelukken. Tij dens een motorrally begin jaren tachtig in het Atlasgebergte is Tiij al eens aan de dood ont snapt toen hij bijna in een ra vijn stortte. Enkele jaren later reed hij met zijn auto frontaal tegen een boom waarbij hij eveneens ernstig gewond raak te. Normaal heeft toen een aan tal maanden met Willem Duyn als zijn vervanger getoerd. Met Heather Nova, Lauryn Hill, Jewel, Skunk Anansie en Alanis Morissette drukken de dames een behoorlijk stempel op de slotdag. Zangeres Skin van publiekstrekker Skunk Anansie speelt zich letterlijk in de kijker door met doodsver achting in een cameratoren te klimmen. Skin behoort tot de artiesten die zich van hun geën gageerde kant laten zien. Zij deelt 's middags handtekenin gen uit bij de stand van Amnes ty International. Dan heeft de organisatie al zeker tienduizend handtekeningen opgehaald te gen de doodstraf in de Verenig de Staten. Ook het Nederlandse geweten van de rock, Heide roosjes zanger Marco Roelofs, grijpt de gelegenheid aan om de Amnesty-actie onder de neus van de verwende festival ganger te wrijven. Pinkpop speelt met name op de slotdag op safe met toegan kelijke pop en groepen op her haling (onder meer Heather Nova, De Heideroosjes en Ala nis Morissette). Dat resulteert in soms voorspelbare maar wel veelal lekker in het gehoor lig gende pop. Soms klinkt het zelfs heel erg braaf, zoals bij singer/songwriter Shawn Mul lins die af en toe wel een heel erg hoog Kenny Rogers-gehalte heeft. Een aangename verrassing blijkt het Deense bandje Kashmir met schaamteloos ro mantische pop in de lijn van Radiohead. De Denen kregen pas vijf dagen voor het festival te horen dat ze mochten spelen in plaats van de uitgevallen New Radicals. Ex-Take Thatter Robbie Williams blijkt een en tertainer pur sang. AI krijgt hij ironisch genoeg de festivalwei- de pas echt in beweging met een coverversie van 'Song 2' van Britpopgroep Blur. De braafheid van de muziek vertaalt zich ook in de samen stelling van het veelal heel jon ge publiek. Het lijkt wel een pauze van een middelbare school. Tijdens een voetbal wedstrijd gaat het er tegen woordig ruiger aan toe dan op een goed georganiseerd festival als Pinkpop. Vrienden en vrien dinnen die over het de stoffige weg langs de festivalweide slen teren, bakvissen die in katzwijm vallen voor Robbie Williams en rustig naar de bands luisteren de popliefhebbers bepalen het beeld. Pinkpop 1999 maakt zaterdag een aarzelende start. De thuis blijvers hadden waar het gaat om de muziek geen ongelijk. Veel van de 35.000 campinggas- ten gebruiken de eerste festival dag voor het opzetten van hun tentje, om uit te rusten van de reis en om lekker te feesten. De muziek komt op het tweede plan. En eigenlijk kunnen al leen Afro Celt Sound System met hun mix van dance en we reldmuziek en de hardcorepun- Festivaljury laat filmwereld in totale verbijstering achter nnes pieter van lierop et Filmfestival van Cannes erd zondagavond afgesloten schilden et een 'palmarès' die vrijwel beelden Ie insiders in totale verbijste- inin t*en heeft achtergelaten en jkunste jarenlang gevolgen kan ler «ben voor de toch al matige v reidheid van met name de nerikanen om nog films be- i Jj hikbaar te stellen voor wat !jfsi t meest prestigieuze festival wereld heet. Als winnaar ram het pas op de allerlaat- competitiedag vertoonde ^l'^Sf^tuk 'Rosetta' uit de bus, rd door de Belgische oers Luc en Jean-Piere Dar- nne. Emilie Dequenne, hoofdrol- eelster in dezelfde film, won prijs voor de beste actrice, moest die eer delen met Hem Gui verine Caneele, de hoofdrol- eelster in 'L'Humanité', een ografisch bijna-Belgische m van Fransman Bruno Du- ook"l9-2 'nt. De film van Drumont 'rd tevens bekroond met de [aardens een na hoogste onderschei- ig, de Grand Prix Cannes 59, terwijl deze film nog een BibiioO rde onderscheiding opstreek E WuM et een acteursprijs voor Em- jren bitj| miiel Schotte. Dat zijn bij el- M'S vijf prijzen voor Waals- 'gië en Frans-Vlaanderen. 'e Spanjaard Pedro Almo- var, die tien dagen lang de Is Us had aangevoerd in drie :hillende businessbladen, I uiteindelijk afgescheept H de regie-prijs. Alexander Sokoerov, die net zo lang hek kensluiter in dezelfde polls was geweest met Moloch, waarin een platvloers dagje wordt verbeeld uit het leven van Hitier en Eva Braun op hun Alpenkasteel Braun schweig, verwierf de prijs voor het beste scenario. En de hoogbejaarde Portugees Ma- noel d'Oliveira tenslotte werd winnaar van de jury-prijs voor 'La Lettre', een ijzingwekkend stijve verfilming van een acht- tiende-eeuwse roman van Ma dame De La Fayette over noodlottige passie, schuld en boete, eindigend in een kloos ter. Het lijkt erop alsof bijna elke film waarin ook maar een zweempje van lol in het leven of plezier in het maken van films te ontwaren viel, syste matisch buiten de bekronin gen werd gehouden. Van geen van de winnende films met Almodovars 'Todo Sobre Mi Madre' als uitzondering mag worden verwacht dat er een substantieel publiek voor zal bestaan. Dat het oordelend college unaniem de Belgische film 'Rosetta' de hoogste eer gaf, is overigens uitstekend te verde digen. De gebroeders Darden- ne, eerder de makers van het voortreffelijke 'La Promesse', hebben zichzelf overtroffen met hun hartbrekend docu- mentaire-achtige relaas over een Waals meisje dat knokt voor een schamel bestaan tot ze er uitgeput bij neervalt. Het dubbel bekronen van 'Rosetta' lijkt evenwel te veel van het goede, al valt dat als gebaar volledig in het niet bij het drievoudig bekronen van 'L'Humanité', een werkstuk waar zelfs menig bewonderaar van Bruno Dumonts vorige film ('La Vie De Jésus') nauwe lijks meer serieus bij wist te blijven. Het is typisch de film van iemand die met een de buutfilm op succesvolle wijze een paar originele akkoorden had aangeslagen en dan met diezelfde akkoorden in een tweede film op hol slaat. Nu die excessieve tweede film on der drievoudige lof is bedol ven, valt te vrezen dat het met Dumont nooit meer goed zal komen. De jury heeft dapper willen zijn, stelling willen nemen te gen alles in de wereldcinema dat riekt naar Hollywood of de tendens het publiek te paaien met gratuite verstrooiing. Er zijn goede maar geen hemel bestormende films gemaakt door Atom Egoyan, Jim Jar- musch, Tim Robbins en David Lynch die in puur vakmatig opzicht veruit superieur ble ken aan de verrichtingen van de vakbroeders die nu de prij zen mee naar huis kregen. En al die Noord-Amerikanen, plus de Aziaten waar de festivalor ganisatie tevoren zo hoog van op gaf, zijn nu als 'losers' naar huis gestuurd. muziek recensie susanne lammers Floraconcert: Fabius Kwartet. Strijkkwartetten van Haydn en Mendelssohn. Gehoord: 23/5, Oranjerie, Hortus Botanicus, Lei- De cyclus voorjaarsconcerten die ook dit jaar in de Oranjerie van de J4ortus gegeven worden, heet 'The Singing Garden', naar het laatste con cert, een 'Singspiel' van Burckhardt Söll. Het eer ste concert, op eerste Pinksterdag, was een aardi ge appetizer: twee strijkkwartetten door het Fabi us Kwartet. Maar ook niet veel meer dan dat. Lie ve, luchtige muziek, nadrukkelijk ook als zodanig gespeeld. Joseph Haydns Leeuwerik-kwartet kenmerkt zich door lieflijkheid, en die wordt door de inter pretatie van het Fabius Kwartet sterk aangezet. Het kwartet kreeg zijn bijnaam vanwege het ho ge, poëtische melodietje waarmee de eerste viool begint, en die sfeer houdt het Fabius Kwartet het kers van Right Direction over tuigen. Het optreden van Nash ville Pussy met onder meer een lesbische act en een vuurspu wende bassiste maakt in ieder geval de tongen los. De Ameri kaanse band houdt het midden tussen de omstreden por- norockact Rockbitch en Motor- head. Muzikaal is het met veel 'motherfuckers' gelardeerde optreden nogal eentonig. De tweede Pinkpopdag be gint het er al een beetje op te lijken met een opzwepend op treden van de technohelden van Underworld en een relaxte set van het Rotterdamse reg gae-hiphopgroep Postmen. Ook Lamb, voor de tweede keer op Pinkpop, weet te overtuigen met jazzy drum 'n' bass. De dance op Pinkpop is zowat he lemaal verbannen naar de zon dag. De liefhebbers van techno en aanverwante stijlen malen daar niet om. Vooral het optre den, tegen een ondergaande zon, van Underworld brengt ve len in trance. Darren, Karl en Rick doen de derderangs hard rock van zaterdag snel vergeten. hele stuk lang vast. Het klinkt allemaal heel mooi en gepolijst, zo transparant en beschaafd, dat het gaandeweg steeds moeilijker wordt je aandacht erbij te houden. De schöngeisterei keert zich te gen de muzikanten en de muziek wordt glad en vlak. Pas in het vierde deel, molto allegro e viva ce, spelen ze minder voorzichtig en komt de mu ziek los. In dat korte laatste deel wordt het einde lijk spannend. Het Kwartet opus 12 van Felix Medelssohn- Bartholdy lijdt een beetje aan hetzelfde euvel, al leen valt de onevenwichtigheid van de interpre tatie hier nog sterker op. Het Fabius Kwartet lijkt een werkelijke visie te ontbreken. De eerste drie delen worden zeer ingehouden, haast aarzelend, vertolkt en pas in het laatste deel komt, bijna uit het niets, de pit erin. En dat datrzo heftig, dat het contrast met de vorige delen eigenlijk te groot is. Dan komt alle broeierigheid, die in de eerste de len zorgvuldig gemaskeerd is. in volle heftigheid tot uiting. Alsof het stuk zich eindelijk aan een smorende deken heeft weten te ontworstelen. mierlo louis du moulin Pinkpop voor de op zeker gaande watjes, Dynamo Open Air voor de avontuurlijke festi valtijgers. Die scheiding der geesten werd afgelopen week einde nog eens benadrukt middels een extra ruige afleve ring van het Brabantse hard- rockevenement voor en door zo'n 42.000 liefhebbers uit alle windstreken. Het hogere 'ver kenningstochtsgehalte' van de veertiende editie was zeker ook te danken aan de nieuwe, andermaal tijdelijke locatie: de voormalige vuilstortplaats in Mierlo. Niet bepaald verrassend, maar wel goed voor een ware climax was zondagavond het bijna twee uur durende slot akkoord van Metallica. Want zoals mocht worden verwacht fungeerde de Amerikaanse mega-act aan het eind van een driedaagse uitputtingsslag (in totaal 78 uur muziek) nog even als een uiterst sfeervol bindmiddel. Vanwege natuur lijk de directe herkenbaarheid van het uitverkoren pinkster menu en toch ook de even ge raffineerde als gedreven pre sentatie van het door zanger gitarist James Hetfield aange voerde kwartet. Met tachtig bands, als to taalpakket op de affiche aan gekondigd als 'bigger, better and more evil', was Dynamo dit keer meer dan ooit een energieverslindende puzzel voor hen die gingen voor zo veel mogelijk. Tegen die ach tergrond was Frankrijks hoop in bange heavy melaldagen Out maar wat blij met de 'pole position' op vrijdagmiddag: anders dan op de meeste an dere festivals staat het openen garant voor meer dan gemid delde aandacht. Daarna 'kluunt' een ieder volgens z'n eigen podiaroute, inclusief af en toe een retour tje camping. Is het niet om te slapen of te ontnuchteren dan wel voor het vermaak aldaar (bungee-jump, Sky Fever, ska ten, restaurants, markt). Juist dat zo belangrijke randgebeu- ren was weer bijna van ouder wets niveau. De organisatoren van 'het harde alternatief voor Pinkpop' konden na afloop slechts ontevreden zijn over de klachten over geluidsover last. Weliswaar niet meer dan een handjevol en amper steekhoudend (volgens door lopende eigen metingen), maar evengoed riskant. Wel licht is Dynamo volgend jaar voorgoed van z'n huisves tingsprobleem verlost als in Nuenen het nu nog in aanleg zijnde evenementenpark Gul- bergen kan worden betrok ken. Die vorm van helderheid annex waardering verdient het festival ook zonder meer, ge tuige de enorme internationa le uitstraling die naast de tra ditionele toestroom van een slordige 10.000 Duitsers resul teerde in een ontvangst van vele tientallen bussen uit Frankrijk, Italië, Hongarije en zelfs Turkije. Zangeres Skin van Skunk Anansie behoort tot de artiesten die zich van hun geëngageerde kant laten zien. FOTO GPD/SANNF LINSSEN Voorjaarsconcert in de Oranjerie van de Hortus: luisteren naar lieve, luchtige muziek, foto taco van der eb

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21