North Sea mixt pop en experiment Cultuur Kunst L nullen bij Koopman Een tunnel van grof geweld met een heel vaag lichtje ANP fotocollectie mogelijk naar Haarlem Lord Of The Dance zoeter Liedjes over liefde en verlangen 5DAG 12 MEI 1999 CHEF JAN RIJSDAM. 071 -5356444, PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 ja matinees 'Miss Saigon' iikigen Nederland krijgt maar geen genoeg van de musi- ^Saïgon' in het Scheveningse Circustheater. Nadat pro- joop van den Ende aankondigde dat 4 juli definitief het /alt, is er opnieuw een stormloop ontstaan op de toe- aarten. Om aan de grote belangstelling tegemoet te ko- ijn er op de zaterdagen 19 en 26 juni extra matinee-voor- t|en ingelast. Volgens een woordvoerder van Van den En- li 4 juli als slotdatum gehandhaafd. Op 21 november gaat tolger 'Elisabeth' in première in het Circustheater. lor wil terug op witte doek IElesi Elizabeth Taylor wil weer acteren in films of televi- ps. „Ik voel me beter dan ik me in jaren heb gevoeld", al- 67-jarige actrice in het amusementsblad Daily Variety, heeft zich de afgelopen jaren beziggehouden met werk laritatieve instellingen en het presenteren van parfums. jitieve reacties die zij kreeg als zij in het openbaar ver- i, hebben haar doen besluiten haar acteercarrière weer lemen. De afgelopen jaren kampte Taylor met haar ge beid. In februari 1997 werd zij geopereerd aan een goed- e hersentumor. Een jaar later brak zij een ruggenwervel. 1 eeuwen lang zijn er lie- deren gezongen en ge- -Ah. schreven over de liefde en 'erlangen. Mariene Dietrich is chien wel het sprekendste voor- d uit deze eeuw. Met 'Ich bin von fbis Fuss auf Liebe eingesteltt' ouwde ze impliciet het program- 'oor haar gehele artistieke carriè- i/olgeni 'en d^tne sans mercide fata- iam rouw die door mannen met open Tid werd nagekeken, de actrice over ilmond,! r fraaie onderstel de schrijver God- Gasthj d Bomans eens zei: 'Ik zou al blij als mijn vrouw één zo'n been Zarah Leander was Dietrichs jknie. Haar gevoileerde, hese stem ide tijdens de Tweede Wereldoor- over de loopgraven en deed de ge soldaten op hun britsen huive- d verlangen naar hun vrouwen is. ar in de liedjes van Dietrich en eriand llder gaat het nergens over de lief daad op zich. 'Heisse Küsse', dat maar dat de dartele tong daarbij rol speelt, dat de handen daarbij nel naar lager gelegen oorden ver alen, wordt niet prijsgegeven. Die Ijes bestaan natuurlijk wel. Ze wer- i stiekem gezongen in de fietsen- ia lingen van de scholen. De geschie- 20 lis heeft ze onder het tapijt geveegd 'schuin' en 'onbetamelijk', ide bundel 'Priapea' leest, een :k met versjes over de Romeinse 1 Priapus, de god die met zijn enor- penis een afwering vormde tegen s wat de oogst kon bedreigen, die 1. ringers en plunderaars moest ver en uit de weelderige boomgaarden, meteen dat er op dat gebied nooit nieuws onder de zon is geweest, it boek zijn de ondeugende ge- hten van een anonieme Romeinse nter uit de eerste eeuw na Christus ield. Het grote, afschrikwekken- geslacht van Priapus, staat daarbij Qtraal. theater recensie dick van teyuncen Voorstelling. Blasted van Sarah Kane door Het Nationale Toneel Vertaling Ariane Schluter Regie: Johan Doesburg Decor: André Joosten Kostuums: Elly op 't Land Licht: Reinier Tweebeeke Muziek: Paleis van Boem. Gezien. 11/5, LAKtheater, Lei den, Nog te zien aldaar, vanavond. Twee mensen op een formica hotelkamer: de vleeshomp Ian en het kindvrouwtje Cate. Ze hebben ooit een soort relatie gehad, maar hoe ze samen op de kamer terecht zijn gekomen, is onduidelijk. Hij is journalist en voelt de plicht om zijn va derland daadwerkelijk te be schermen tegen indringers van buiten, maar wat precies zijn missie is, blijft vaag. Hij is grof in alle opzichten. Hij zuipt, rookt en rochelt erop los en houdt op een manier van zijn ex-vriendin die wanhopig en dierlijk-geil tegelijkertijd is. Zij laat er geen twijfel over bestaan dat ze niks meer met hem wil, maar komt toch soms half tege moet aan zijn wensen. Ze lijkt het slachtoffer van zijn geweld, maar heeft twee troeven: ze is niet bang voor hem en heeft de macht van haar geslacht. Intus sen wordt het geweld van bui ten steeds dreigender. Bij elke klop staat Ian met zijn revolver in de aanslag naast de deur. Nee, voor een avondje smaakvol toneel hoeft u niet naar Blasted. Sarah Kane schreef het stuk op haar drieën twintigste, terwijl de oorlog in Bosnië woedde. Engeland was gechoqueerd, de ranzige krant- jes vielen collectief over zoveel vunzigheid en bleven haar agressief volgen. Bedreigingen hoorden voortaan tot haar da gelijks leven. Maar de toneel schrijvers van haar eigen gene ratie, zoals Mark Ravenhill, za gen haar talent. Kane schreef nog drie stukken en pleegde be gin dit jaar zelfmoord. Regisseur Johan Doesburg is nooit bang geweest voor con fronterend toneel en heeft een fascinatie voor geweld. Hij laat zien wat Kane beschrijft. Dat is niet om vrolijk van te worden, maar dankzij het spel van Jack Wouterse en Ariane Schluter verzandt Blasted niet in ge- weldkitsch, maar schemert er ook in de zwartste scènes iets door van betrokkenheid bij de wereld en elkaar. Als het geweld werkelijk bin nendringt, verliest de voorstel ling veel aan kracht. Francis Broekhuysen is als soldaat een cliché van een klein maffia mannetje. Hij verkracht Ian en vertelt verhalen over zijn ver moorde vriendin, maar het blijft oppervlakkig. Hij wordt vermoord en lans ogen worden uitgestoken. Pas als Cate terug komt met gin, worst en een straaltje bloed langs haar dij, is weer wat van de beklemming terug. Elke regisseur van Blasted staat voor de bijna onmogelijke taak het realistische geweld het hoofd te bieden met de stilering die nou eenmaal eigen is aan toneel. Deze versie van het stuk doet niet echt pijn, maar Does burg, Wouterse en Schluter (die ook een uitstekende vertaling maakte) komen soms veront rustend dicht in de buurt. haarlem jan kuys Het Spaarnestad Fotoarchief onderhandelt momenteel over het in beheer nemen van het ANP-fotoarchief. Het gaat om ruim 800 fotoboeken op A3-formaat en dertig laden- kasten met negatieven. Tot het ANP-archief behoort ook een deel van het prestigieuze Polygoon-archief. Joop van Gennip, direc teur van het Haarlemse archief, ziet de gi gantische ANP-collectie als een prachtige aanvulling op zijn verzameling. De ANP-collectie is nu opgeslagen in Utrecht in een niet gekoelde en niet gekli- matiseerde ruimte. Zowel de foto's als de negatieven dreigen forse schade op te lo pen. Om dat te voorkomen dient het mate riaal snel onder deskundig beheer te wor den genomen. Het Spaarnestad Fotoarchief beheert al ongeveer vier miljoen foto's. Van Gennip zal op korte termijn bij de gemeente aan de bel trekken om te bezien of extra ruimte voor het archief te realise ren is. Koopman de trap op gerend naar het orgel. Expressief en nog steeds heel exact worden de uitgesproken affecten op fantasierijke wijze uitgedrukt. Opvallend helder laat hij de ge waagde dissonanten en drama tische contrasten tot hun recht komen. Jan Jacob Froberger (1616-1667) is een leerling van Frescobaldi. Zijn Toccata's vor men het model voor de latere mengvormen van toccata en fu ga zoals we die aantreffen bij Buxtehude (1637-1707) en J.S. Bach. Koopman danst over de toetsen in Frobergers Toccata II in d. Hij wil dit 'zuiver' impro- visrend stuk echt laten stralen. Zijn spel blijft overal transpa rant, en helder geregistreerd. In Buxtehudes 'Preludium, fuga en ciacona' gaan alle registers open en dan blijkt het plenum niet voor een kleintje vervaard. Zelfs bij zóveel geluid wordt de klank van de aaneen geregen akkoorden niet vet en plakkerig. Ook in het eerste orgelblok van Sweelinck passeren juwe len: de stoere melodie in de bas (Ballo del Granduca in G), de kerstkrib die zich tot een ko ningstroon van -allure ontwik kelt (Puer nobis nascitur in C), de echo die consequent lager gespeeld wordt dan het motief (Echotoccata) in helle, nasale registratie en tot slot het leutige Est-ce mars in C met spranke lende watervlugge loopjes. Voor de orgelliefhebber is het smul len! dans recensie «louis du moulin Voorstelling 'Lord Of The Dance' Ge zien: gisteravond. Ahoy, Rotterdam Nog te zien: t/m zondag. Lord Of The Dance' kan op het podium best zonder z'n geeste lijke vader Michael Flatley. Maar het Keltische dansspekta- kel mist met hem toch wel het persoonlijke charisma die de Ierse Amerikaan als de originele Herendanser met zich' mee droeg. Het voetenwerk van z'n opvolger Damien O'Kane mag minstens zo imponerend zijn, z'n algehele uitstraling is lang niet zo hanig en tegelijkertijd ook minder mysterieus. Waar door de tweede editie van de razend populaire neo-folklo- reshow een stuk zoeter is dan de oorspronkelijke, bleek gister avond bij de eerste van maar liefst negen voorstellingen in Ahoy'. In de eerste tourneever sie van Lord Of The Dance' was Flatley feitelijk slechts 'ge doseerd' aanwezig. De kleine laatbloeier sprong leep-zuinig om met z'n energie, maar wek te wel de schijn dat vrijwel alles om hem draaide. Dat van de veel jongere Damien O'Kane (nog) niet zo'n magnetiserende werking uitgaat is slechts ten dele te wijten aan z'n onschul diger, wat slungeliger voorko men. Ook de soli van de tegen spelers van de Herendanser zijn in deze follow up uitgebreider. Met name die van de twee vrouwen op z'n pad, de goede blondine Saoirse en de donkere verleidster Morrighan, krijgen volop de kans hun flitsende danskunst en hun fraaie vorm geving te etaleren. De 'sexy touch' van deze 'Part Two" is opvallend al is het verloop min der verhalend dan de eerste show. MUZIEK nsie li dy van der spek Ton Koopman Gehoord: 11/5, Pieterskerk, Leiden. kenis van J.P Sweelinck 621) voor orgelspel en jeschiedenis is zeer lij geeft als een van de Bde instrumentale kunst en formele plaats. Swee- ereikt dat door de mo- fenetiaanse stijl van Ga- n Merulo te verenigen j virtuoze componeer- ken van Engelse virgina- ,s Dowland en Byrd. i wellicht de reden waar- i Koopman het virginaal iet orgel in de Pieters- :eft opgesteld om eens laten horen wat Engelse listen als William Byrd jPJ 623) presteren op dit ïent. Dat maakt hij waar klank van het virginaal zer dan van het klave- ïatras bovendien niet 'wohl- iert', waardoor sommige len bepaald onzuiver, it klinken. Ook voor het toont Sweelinck zich eester. Hoogtepunt is imatische Fantasie' in itme speelt hier een gro- (oopman buit de moge- in van de verschillende ie onderverdelingen en itrasten tussen rustige le figuren volledig uit, indrukwekkend tal precies'. Voor o.a.de alla levatione' in d van laldi (1583-1643) is Elvis Costello, Bryan Ferry, Youssou N'Dour en Oleta Adams en Ladysmith Black Mambazo Alle kunst is erotisch. Een uitdagend 'statement' van Bauhaus-architect Adolf Loos (1870-1933). In de horizontale lijn zag Loos een liggende vrouw, in de verticale een man die de liefde met haar be dreef. Die Freudiaans gekleurde visie gaat wellicht iets te ver. Maar dat veel belangrijke kunst een erotische lading heeft, is een onwankelbaar gegeven. In de serie 'Het blote oog' zwerven wij van de fraai gewelfde schouder naar de tere knieholte, laten wij een strelend oog gaan langs een aantal erotische kunstuitingen en gaan wij in op de achterliggende thematiek. Aflevering 13: Priapus en de topper Je t'aime moi non plus. Mariene Dietrich: 'Heisse Küsse'. FOTO ARCHIEF De dief of dievegge die appels komt trekken/ en niet mijn kromme sikkel, stelen, krijgt van Priapus letterlijk met die gemeen verwondt./Mijn ellenlan- de roede. 'Ik ben niet bang: als jij mijn ge paal zal je van binnen rekken/en volle appels steelt, krijg jij de blote tak geeft een facelift aan je rimpelige die staan blijft toebedeeld.' 'Pas op! kont.' Zo luidt de eigentijdse vertaling Als ik je pak, zal ik niet mijn knuppel van Harm-Jan van Dam. Vergeleken bij de liederen en gedichten van deze Romeinse dichter zijn de in ranzige seksclubs gedraaide nummers als: 'Lexy, ik ben so sexy, haal je tong nou uit mijn oor, want ik moet morgen naar kantoor' maar kwezelige produk- ten. Zowel in de 'house' als in andere pop muziek zijn legio voorbeelden aan te wijzen van liedjes waarin de seksuele gymnastiek centraal staat. Op Internet worden cd's aangeboden die als sfeer muziek dienen voor menig peeska mertje. Onder veelzeggende titels als 'Alice in Gummiland' en 'Sexual Sym phony'. Maar liederen waarin de daad zelf op suggestieve wijze ten gehore wordt gebracht, zijn nog steeds schaars. De grote klapper is nog steeds 'Je t'aime moi non plus'. Serge Gains- bourg en Jane Birkin die zich op de plaat gezamenlijk naar een orgasme zwoegden. Het lied 'explodeerde', zoals een mu ziekcriticus het omschrijft, 'in januari 1969 in het nietsvermoedende gezicht van de popwereld'. In Zweden, Span je, Brazilië en Engeland werd de single verboden. Vanuit het Vaticaan sprak de paus er de banvloek over uit. Maar ondanks die pauselijke banvloek, kwam de plaat, uit in acht talen en werden er in één maand twee miljoen exemplaren van verkocht. Serge Gainsbourg, zoon van een bar- pianist, was al veel langer een talent vol liedjesschrijver voor artiesten als Brigitte Bardot, Dalida en Fran<;oise Hardy. Jacques Brei gaf hem de raad meer zelf te zingen. En dat deed Gainsbourg. Op zijn eigen, onnavolg bare, manier. Een talent van het zui verste water. Maar pas met 'Je t'aime moi non plus', eigenlijk een van zijn mindere creaties, brak hij door. „Voor mij is provocatie net zo belangrijk als zuurstof', zei Gainsbourg eens in een interview, natuurlijk met in zijn mond die eeuwige Gauloise zonder filter. Sa men met Jane Birkin hijgde hij zich naar wereldbekendheid. Het bracht hem zoveel geld op dat hij, tot grote verontwaardiging van het Franse pu bliek. tijdens een televisie-interview met een vijfhonderdfrancs-biljet zijn Gauloise kon aansteken. LEIDEN CEES VAN HOORE De vierentwintigste editie van het North Sea Jazz Festival (9, 10 en 11 juli, Congresgebouw Den Haag) kent weer veel grote jazznamen, veelbelovende nieuwelingen en populaire muzikanten die tegen de jazz aanhangen. Die laatste groep artiesten is nodig om de pure jazz op het festival te kunnen bekostigen. De organisatie van North Sea doet daar niet geheimzinnig over: als grote publieks trekkers worden nu al de namen genoemd van Elvis Costello, Bryan Ferry, Incognito, Al Jarreau, B B King, Wilson Pickett, Youssou N'Dour, Oleta Adams en Ladys mith Black Mambazo. den haag peter van eukelenburg Nieuwe en min of meer experi mentele jazz is mede daardoor mogelijk: de nieuwste Franse impromuziek, de jonge jazz van het Califomië van nu, de ver bindingen naar de klezmer en een overzicht van de jazz-ont- wikkeling in Zuid-Afrika. Jonge muzikanten die het gemaakt hebben krijgen extra aandacht: op de vrijdagavond spelen in dezelfde zaal achtereenvolgens Joshua Redman, Roy Hargrove, Eric Vloeimans, Branford Mar- salis en Nicholas Payton. Een thema-avond is er ook in een zaal met achtereenvolgende optredens van vier oude slag werkgroten: Max Roach, Louie Bellson, Elvin Jones en Al Fos ter. Daar tegenover staat weer een fiks aantal optredens van bij een breed publiek populaire fusion-muzikanten: Pat Methe- ny, Dave Weckle, Tuck Patti, John Scofield en Steps Ahead. North Sea Jazz breidt uit van vijftien naar zestien podia. Tij dens de drie dagen treden 170 groepen op. Ongeveer eender de daarvan is Nederlands. Bij zonder is dat de Nederlanders Eric Vloeimans (trompet) en Jo ris Teepe (bas) ieder als leider optreden van bands die voor het grootste deel uit Ameri kaanse topmuzikanten bestaan. Een deel van de concerten is via radio en tv te volgen. North Sea Jazz liet het nieuwe festivalprogramma gisteren tij dens een bijzonder rommelige bijeenkomst in Den Haag be kendmaken door Jules Deelder. Diens humor was na tien minu ten uitgewerkt, maar hij nam ruim een half uur voor zijn pre sentatie. Zijn uiterst persoonlij ke en eenzijdige voorkeuren (ei genlijk kan alleen de saxofoon er mee door en Nederlandse jazz kan volgens hem eenvou dig niet bestaan) joeg veel mu zikanten de zaal uit. Het soloto- neelstuk 'Angel Eyes' over Chet Baker, op tekst van Deelder en gespeeld door John Buijsman, heeft overigens ook een plaatsje gekregen in het festival. Enkele Nederlandse Edison- genomineerden kwamen mede door Deelders provocaties niet meer aan spelen toe. Eric Vloei mans en Benjamin Herman de den nog een korte poging, maar Yuri Honing en Henk Meutgeert lieten zich niet ho ren. De bijzondere Amerikaanse Nicholas Pay ton op een van de podia van North Sea Jazz. FOTO CPD jazzvioliste Regina Carter was er nog wel in geslaagd de al half leeggestroomde zaal te boeien met haar geheel nieuwe, virtuo ze en zeer muzikale spel. De internationale Edison- jazzgenomineerden zijn Miles Davis, Dave Douglas, Tuck Patti en Kenny Wheeler. De Edison Jazz Oeuvreprijs '99 is voor pianist Herbie Flancock, die dertig jaar in het vak zit. Op North Sea zal hij ter gelegen heid daarvan optreden met de Nederlandse zangeres Trijntje Oosterhuis, die daarmee seri eus haar debuut maakt in de jazz.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21