Chicago musicalsensatie van het seizoen Onsterfelijk door Dood in Venetië Cultuur Kunst 3 igela Groothuizen uit .asical 'Blood Brothers' egie houdt het raadsel in stand Berlijns orkest heeft verkeerde dirigent Concert als locomotief Maiden Voyage bijzonder orkest NDAG 10 MEI 1999 chef jan rijsdam, 071-52 1. plv chef annet van aarsen 071 -5356443 Ita) I wroii rdam hans visser jbS indt het verschrikkelijk, het is niet anders, zo laat »ten. Een cyste op haar janden heeft ervoor ge- ■01 dat Angela Groothuizen at hoofdrol in de musical 0 d Brothers' heeft moeten Ó.4 ven. Woensdag wordt het el operatief verwijderd. 1 rol in de show wordt tot |r» ind van dit seizoen over- ld„ men door Doris Baaten gela Groothuizen speelde 1 in 'deeltijd', om beur- Tiet Joke Bruijs. Donder- i 73Ü rad ze voor het laatst op. )'2,1bl ;en staat 'Blood Brothers' het eerst in het Amster- Koninklijk Theater dan met Joke Bruijs. Meiïerdag krijgt Doris Baaten ^.KuJ première. ;ela heeft al een tijdje last ïaar keel, maar het leek dat ze de reeks voorstel- ivek i gewoon zou kunnen af- in, ook al viel het haar Tij steeds zwaarder om op te tre den. Maar een kou heeft de kwaal zodanig verergerd dat de specialist die haar behan delt, doorgaan met optreden niet meer verantwoord vindt. Doris Baaten is pas jongstle den donderdag benaderd. Ze speelt mevrouw Jonkers, de moeder van een tweeling, van wie ze er één laat adopteren door een rijke familie. Uitein delijk komen de twee kinde ren elkaar toch weer tegen. Een melodrama met verder Danny de Munk, Frank Rigter, Lottie Hellingman en Annette Nijder. Het is niet de eerste keer dat Doris een grote rol overneemt. In 'My Fair Lady' verving ze Vera Mann als Eliza DooÜttle en in 'Evita' nam ze tijdens het tweede seizoen de plaats in van Pia Douwes, die daar voor de titelrol speelde. Ze maakte van beide vrouwen ei gen creaties, waarmee ze veel lof oogstte. Fantastische show met ondertoon van sarcasme Misdadigers die zich ontwikkelen tot mediasterren. Fred Ebb en John Kander waren hun tijd ver vooruit toen ze dat thema ruim twintig jaar geleden verwerkten in de voorstelling 'Chicago'. Destijds kreeg de cynische musi cal lauwe reacties, maar drie jaar geleden keerde de show op Broadway terug in een geheel nieuwe versie en toen bleek hoe actueel 'Chicago' nog altijd is. De hele wereld had zich net zitten vergapen aan het proces rond O.J. Simpson, de sportheld die ervan verdacht werd zijn vriendin te hebben vermoord. Dat proces ontwikkelde zich tot een mediagebeurtenis van de bovenste plank. In 'Chicago' gebeurt exact het zelfde, alleen speelt het verhaal zich af in de jaren twintig van deze eeuw. In een vrouwenge vangenis doen de moorddadige dames Velma Kelly en Roxie Hart hun best om onder een veroordeling uit te komen. Met de hulp van de gladde Billy Flynn, een slimme advocaat van de duivel, halen beide da theater recensie martin hermens Voorstelling: 'Chicago'. Teksten. Fred Ebb. Muziek: John Kander. Script: Fred Ebb Bob Fosse. Vertaling. Seth Gaaike- ma. Choreografie' Bob Fosse Ann Rein- king. Decor: John Lee Beatty. Regie: Wal ter Bobbie Muzikale leiding: Rene op den Camp Met Pia Douwes, Simone Kleins- ma, Stanley Burleson, Serge-Henri Valcke, Marjolein Touw e v a. Gezien 9/5 Bea- trixtheater, Utrecht. Open eind-productie. mes alles uit de kast om via de media hun misplaatste on schuld te bewijzen. Kander en Ebb maakten er een energieke en sexy musical van. Scherpe teksten, een men geling van dixieland-, rag- en jazzmuziek gecombineerd met de innovatieve dansstijl van Bob Fosse zorgden voor een opzienbarende productie. Ge stoken in een jaren-negentig jasje blijkt 'Chicago' - met een minumum aan decor - nog scherper en bitser dan twintig jaar geleden. Joop van den Ende liet zijn oog vallen op 'Chicago' als ope ningsvoorstelling voor het nieu we Beatrix-theater in Utrecht. De vraag bleef hoeveel van deze op en top Broadway-show zou overleven in een Hollands pol dermodel-aanpak. Toegegeven, dat echte Amerikaanse show- bizzgevoel kennen we hier niet. Maar 'Chicago' toont in één klap aan dat er in Nederland wel degelijk sterke, humoristi sche en vooral ook (artistiek) overtuigende musicals gemaakt kunnen wordeh. Met Simone Kleinsma (Roxie Hart) en Pia Douwes (Velma Kelly) in de hoofdrollen be schikt deze 'Chicago' over twee perfecte leading ladies. Speelt Kleinsma een wat naïef en lief moordenaresje, Douwes schit- .tert als vinnige bitch. En waar Douwes danstechnisch net iets meer in huis heeft dan Kleins ma, straalt laatstgenoemde op timaal in de comedy-scènes. Samen vormen ze het vurig kloppende hart van deze ra zendsnelle musical. Stanley Burleson is geknipt voor de rol van Billy Flynn, de 'prins van de rechtbank'. Tot in detail weet hij de goede en vooral de slechte kanten van deze advocaat perfect te raken. Serge-Henri Valcke als Amos Hart, de saaie echtenoot van Roxie, lijkt zo uit de huiskamer van je saaie buren weggelopen. Zijn grote moment komt in de tweede acte en dat moment is grandioos. Marjolijn Touw als moeder van de gevangen vrou wen is vocaal sterk, maar zou in haar spel iets meer raffinement mogen hebben. Het ensemble is een verade ming om te zien. Ze brengen de dansen van Bob Fosse en Ann Reinking fenomenaal tot leven. Sexy, geil, grillig, spannend en met onweerstaanbaar gevoel voor detail. Gekoppeld aan een gedreven spelend orkest - dat terecht een plaats midden op het toneel gekregen heeft en continu betrokken is bij de ac- theater 2ensie susanne lammers 7< ing Het Verjaardagsfeest •inter door Theater van het Oos- Jeroen van den Berg. Spel: Sa- 3 huis, Kees Coolen, Frans de Wit St Dui En.sei première in 1958 viel de over het stuk. Nu wordt 'rjaardagsfeest' van Pin- klassiek beschouwd en ipïj i de regisseur en het ge- i ervan langs. Dat is niet 1 eerlijk, want het is wel een moeizaam stuk. precies op het toneel b^lrindt blijft verborgen en (lossingen die de kijker U lor zoekt, bevredigen dé helemaal. Wie dus, 1. Sn ran de schrijver, het raad- ")n*ftact laat, doet het ver en wie een oplossing eert, doet het ook niet Phe" en van den Berg van het :r van het Oosten gunt de zo goed en zo kwaad 2 filijk, een avondje doe-het- jl'"®*Bij binnenkomst zie je lgdrv lubollige en smakeloze (40 woonkeuken. Maar nog voordat het werkelijk begint wordt er een metershoge schrootjeswa- nd voor gezet en tegen dat dé cor speelt het stuk zich af. Het is de ontbijtkamer van een pension, waar één vaste gast het leven bepaalt. Stanley (Matthieu Güthschmidt) is de troetel van Meg (Sacha Bult huis). Haar man Petey (Frans de Wit) is een goedaardige lob bes, die alle kanten van zijn hu welijk inmiddels door en door kent en daar niet vrolijk van ge worden is. De zorg om Stanley is het enige dat dit huishouden nog een reden tot bestaan geeft. Bulthuis speelt haar rol van lief, naïef zörgdier vooral met haar ogen. Zorgelijk groot staan ze, en ze vragen erom gekwetst te worden. Dat doet Güth schmidt met zijn tekst, maar met zijn houding drukt hij voornamelijk uit hoe ver hij van de wereld is. Hij is de mislukte fantast, die weet dat hij slechts bij deze mensen een schuil plaats vindt. Die schijnzekere wereld wordt verstoord door de komst van twee mannen, die het op Stanley gemunt hebben. Wat ze met hem doen en waarom blijft verhuld. Maar aan het slot laat Stanley zich willoos afvoeren. De eerste verklaring die zich aandient, is dat de twee man nen een wrekende gerechtig heid, een vorm van geweten zijn. Stanley wordt gestraft voor zijn lethargie, voor de misluk king die hij van zijn leven ge maakt heeft, voor zijn gebrek aan liefde. Maar deze verklaring is te zweverig om bij de aardse opzet van de voorstelling te passen, die bol staat van de na turalistische details. Bovendien wringt dan de vertolking van Kees Coolen en Wannie de Wijn als Goldberg en McCann. Mafi- oos en gewetenloos, eerder op lichters dan hemels gerecht. En hun missie lijkt eerder het reso cialiseren van Stanley te zijn, zoals ze het zelf letterlijk zeg gen; dus weer een mens-in-het- gareel van hem maken. Van den Bergs regie houdt het raadsel in stand. Wat er werkelijkheid gebeurd is en wat niet, het blijft aan de kijker dat uit te maken. Maar belangrijker dan het opwerpen van vragen is het opwekken van meegevoel, en dat lukt ondanks alle ver warring. leiden Lee Towers wist zijn publiek als vanouds in de ban te houden tijdens het Nederlands Sterren Feest afgelopen zaterdag in de Leidse 3 Octoberhal. Towers was het onbetwiste hoogtepunt van het artiestengala dat voor de derde maal werd gehouden. Het Sterren Feest stond net als vorige keren in het teken van de Nederlandse muziek. Behalve Lee Towers traden op Imca Marina, Dennie Christian, Dries Roelvink, Hanny, De Straatklinkers, Arthur van Steijn, Willeke D'estell, Ronald van der Lee en het One Two Trio. foto taco van der eb Dirk Bogarde (1921-1999) 5*1 s de droom van elke ac- staVeJom ooit zo mooi dood te als het Dirk I I is geweest. En dan moe- id 2 re niet denken aan zijn heiden op 78-jarige leef- tiano an de gevolgen van een ffs. tanval, afgelopen weekend ^jj~ inden, maar aan de sublie- iiorai nale van 'Death In Veni- n v le film waarin Bogarde de even drol speelde die hem on- elijk heeft gemaakt, it van 1971 daterende sterwerk van Luchino Vis- 2 i, naar een roman van s nas Mann, speelde de iiven e acteur op aangrijpende f* i Aschenbach, het alter Fur van componist Gustav m Ier. Hij heeft een fatale °°é8 e onder de leden en heeft e Hu ichepen achter zich ver- d, als hij de kans grijpt om zv/K et strand van het Vene- lawii ise Lido nog een paar da- erm te genieten van wat hij be- 'rijdi uwt als de ultieme 3 i onheid op aarde, in de g 5 pon van een engelachtige >y c< ische adolescent. JuLnj r die visioenen verzoend jur zijn snel naderend einde, e h elt hij zich in een strand- van Hotel Des Bains en elt in slaap. Als het gaat nen en het strand is verla- 11 zit Aschenbach daar nog 11 is. En als de regen de J rte verf uit zijn haren be te spoelen, wordt de lonheidsminnaar daar niet ie's r wakker van. Stf Bogarde heeft ooit gezegd toe iet spelen van deze 'en lenbach voor hem het te- iofl leel was van een moeilijke 1 a ive, omdat de rol hem pas- spc s een maatkostuum. En e 1 gedistingeerde Brit hield de ^an maatkostuums. De in- ;en homoseksuele erotiek, el Des omringende esthetiek, yperbeschaafde beheer- J van zeer diepe emoties, '|ia vas allemaal karakteristiek ?ljc Bogarde zelf en voor de rde e rollen die hij heeft ge in- ld. De stijl van Aschen- '0' i had hij van huis uit mee- d® egen, als zoon van een in eerland geboren kunstcriti- a,s van The Times, a filmaspiraties waren in 1939 schuchter van stapel ge lopen met een figurantenrol in George Formby's klucht 'Come On George', toen de oorlog uit brak. Pas in 1949 werd de film loopbaan hervat. Hij kreeg aanvankelijk vooral rollen te spelen die hij zelf eens typeer de als 'delinquenten in ver kreukelde regenjassen, op de vlucht voor de politie'. Vervol gens ontwikkelde hij zich tot held van huisvrouwenfilms. Die melodrama's bezorgden Bogarde in het Engeland van de jaren vijftig een immense populariteit. Meest succesvol was zijn reeks dokterfilms ('Doctor in the House', 'Doctor At-Sea', 'Doctor At Large', 'Doctor's Dilemma') waar hij zich later net zo hard voor ge schaamd heeft als voor de ge watergolfde kuif waarmee hij in die jaren rondliep. Maar de bijzondere distinctie van zijn acteren begon steeds vaker de kwaliteit te overstij gen van de films waarin hij was te zien en dat leidde uiteinde lijk tot serieuzere projecten. De film die zijn verdere loopbaan het meest heeft gedefinieerd was 'Victim' waarin hij de tra giek verbeeldde van een man die zijn homoseksualiteit moet ervaren als een sociale vloek. En nog meer spraakmakend werd twee jaar later zijn titelrol in The Servant', een net zo ve nijnige aanval op het treurige, benepen Engeland van die tijd. Het hoogtepunt van Bogarde's filmcarrière viel tussen 1963 en 1976, toen zijn naam een waar merk werd voor de Europese art cinema. Vier keer werkte hij met Joseph Losey ('The Ser vant' in 1963, 'King and Coun try' in 1964 "Modesty Blaise' in 1966 'Accident' in 1967) twee keer met Luchino Viscon ti ('The Damned' in 1969, 'Death in Venice' in 1971) en Richard Attenborough ('O, What A Lovely War' in 1969 en 'A Bridge To Far' in 1977) en verder onder anderen met Lili- ana Cavani ('The Night Porter' in 1974 )en Rainer Fassbinder ('Despair' in 1978). Speciaal controversieel was 'The Night Porter', waarin Bogarde een nazi speelde die na de oorlog opnieuw Charlot te Rampling ontmoet als een kampgevangene met wie hij een sadomasochistische ver houding had gehad en met wie hij terugvalt in dat perverse oude patroon. In de nuqhtere jaren tachtig werden hem geen filmrollen meer aangeboden waarmee hij eer kon inleggen. In 1990 heeft Bernard Taver- nier hem nog een keer weten terug te halen om hem de va der van Jane Birkin te laten spelen in 'Daddy Nostalgie', maar tot echt een comeback heeft dat niet geleid. pieter van lierop» muziek recensie aad van der ven Concert: Berliner Philharmonisches Or- chester olv Claudio Abbado Werken van Mozart en Bruckner Gehoord: 8/5, Concertgebouw, Amsterdam Berliner Philharmonisches Orchester o.l.v. Bernard Haitink, Werken van Bntten en Mahler Gehoord: 9/5, Concertgebouw, Amster dam (uitzending: 16 mei, Radio 4,14.00) Aan symfonische pracht geen gebrek. In het Amsterdamse Concertgebouw wisselden het Concertgebouworkest en het Berliner Philharmonisches Or chester elkaar af. Wie er bij was, kon ook deze keer vaststellen, dat het harde werkers zijn, die Berlijnse musi ci. Niet alleen hun virtuositeit, maar ook hun energie is op zienbarend. Maar wie er alleen zaterdag avond was, kreeg een onvolle dig, om niet te zeggen verkeerd beeld van dat orkest. Toen speelde het onder leiding van nota bene chefdirigent Claudio Abbado. Gisteravond trad Ber nard Haitink aan. Een verschil van dag en nacht. Als ooit duidelijk werd, dat het Berlijnse orkest in 1988 de verkeerde dirigent heeft geko zen, dan was het wel deze keer. Abbado hield in Bruckners Ne gende symfonie zijn musici vol strekt niet in bedwang. In zo'n Meesterspeurders in 'Maand van het Spannende Boek' amsterdam anp Onder het motto 'Van Marlowe tot Maigret' staan dit jaar tij dens de Maand van het Span nende Boek meesterspeurders centraal in boekwinkel en bi bliotheek. De maand van het spannende boek is van 28 mei tot en met 30 juni. De Britse misdaadauteur Minette Walters schreef op uitnodiging van de Stichting CPNB het geschenk boekje voor de maand van het spannende boek 1999; 'De ton deldoos'. Het gaat over de Ierse Siobham Lavenham die op het Engelse platteland wordt ge confronteerd met brandstich ting en moord. Wie tijdens de maand van het spannende boek voor ten minste 29,50 gul den aan boeken koopt, krijgt een exemplaar cadeau. situatie lijkt het Berliner Phil harmonisches Orchester al lang geleden te hebben vergeten wat een pianissimo is. Dan wordt Bruckner slachtoffer van Prui sisch machtsvertoon. Dan klinkt een strijkerstremolo alsof er een boom wordt doorge zaagd. Amper vijf minuten na het begin van het eerste deel had het orkest al zijn kruit verscho ten. Dat was uiteraard funest voor de spanningsopbouw. En het scherzo ontaardde in agres sief geblaf. Waarna het adagio gelukkig binnen de perken bleef. Veel geconcentreerder en veel geïnspireerder speelde het orkest gisteravond onder lei ding van Haitink, die al jaren lang één van de meest geliefde gastdirigenten in Berlijn is. In Mahlers Vierde symfonie was de samenwerking hechter en intensiever dan ooit het geval is geweest bij Haitink en het Con certgebouworkest, zelfs tijdens hun meest harmonieuze perio de. Een weergaloze uitvoering was dit, duidelijk in de kleinste details, transparant en glan zend, in een voortdurend fluc tuerende beweging. Er was aan dacht voor nostalgie, maar ook de talrijke snaakse capriolen en accenten (houtblazers) kwa men prachtig tot hun recht. De nog vrij onbekende Deen se sopraan Inger Dam-Jensen zong de solo in het laatste deel van Mahler fraai, maar een beetje vlak. Maar engelachtig klonk dit 'himmlische Leben' in elk geval wel. Minstens zo over tuigend was zij in 'Les Illumina tions' van Benjamin Britten, waarbij overigens de zeer tem peramentvol spelende Berlijnse strijkers haar af en toe over vleugelden. Abbado had Bruckner ge combineerd met Mozarts Con cert voor fluit, harp en orkest. Eigenlijk had die uitvoering ar tistiek meer te betekenen dan die van de kolossale symfonie die er op volgde. Mozarts KV 299 was hier een en al sierlijk heid en verfijning. En dat is voor dit stuk eigenlijk genoeg. Bovendien kunnen de solopar tijen moeilijk beter worden ge speeld dan door musici als Em manuel Pahud en Marie-Pierre Langjamet, respectievelijk so lofluitist en soloharpiste bij dit orkest. Claudio Abbado heeft al aan gekondigd, dat hij na afloop van zijn contract-periode op stapt. Dat duurt nog een paar jaar. Tegen die tijd zal er weer druk gespeculeerd worden. Be staan er eigenlijk nog dirigen ten, die tegen dit orkest opge wassen zijn? tie - en een haast hitsige verta ling van Seth Gaaikema strat hier het bewijs dat musical op topniveau in Nederland echt kan. Het geheim van deze over weldigende 'Chicago' schuilt in de flitsende eenheid van de groep. Iedereen - solisten, en semble, orkest - heeft zijn eigen Grote Moment en krijgt van re gisseur en choreografe ook alle gelegenheid om dat neer te zet ten. Die eenheid is bijzonder; ze ontbrak vaak in de andere musicals die dit jaar de revue passeerden. En dat maakt met recht van 'Chicago' de musical- sensatie van dit seizoen. 'Geef ze een show die fantastisch is, maar waarvan de ondertoon sarcastisch is', zingt de club op toneel. Dat is ook precies wat je te zien krijgt. van de Amsterdamse 8ach Solisten, met soli door Henk Rubingh, viool en Toon Durville, hobo. Gehoord 9/5, Stadsge hoorzaal, Leiden De 'Concerti' van Antonio Vi valdi (1678-1741) zijn in de muziekgeschiedenis vooral van belang vanwege hun puur mu zikale kwaliteiten. Zijn solocon certen krijgen nog eens een ex tra dimensie door de verande ring in dramatische spanning. De solist wordt bij Vivaldi de leidende persoonlijkheid in het geheel. En zo is de eerste violist Henk Rubingh van de Amster damse Bach Solisten prominent aanwezig in zowel 'La tempesta di mare' in Es als in het Concert voor viool en strijkers in D. In de twee presto's van La tem pesta rukt de storm als een wil de om zich heen; het largo fun geert hier als stilte tussen twee rukwinden in. Rubinghs streek is opwindend, geagiteerd in korte felle halen, kortademig, weerbarstig in het hoge register; slank en nerveus in het eerste allegro, opzwepend in het tweede met zijn kordate fugati- sche begin. Ook als het concertino (vier violen) tegenover het ripieno (het volledige orkest) staat, laat Rubingh zich de kaas niet van het brood eten. In het (slot)concert voor vier violen en strijkers in b voert hij de boven toon. Als de 'tweede viool' het thema krijgt toebedeeld, krijgt ze weinig ruimte om haar baan iets minder ruig uit te zetten. En als de motiefjes niet hele maal exact genoeg naar Ru binghs zin samensporen, wordt er streng omgekeken. Maar op een enkele strubbeling na bij de eerste violen verloopt de avond als een voortrazende locomo tief; een concert waarin de stijl van de barok hoorbaar lonkt naar de stijl van de Klassieken, het nieuwe muzikale ideaal. Minder dominant legt Toon Durville z'n wil op aan het or kest in het concert voor hobo en strijkers in a. Het larghetto heeft hier al een programma tisch, beeldend karakter. Ele gant en fier verloopt het aan vankelijk in kleine schokkende pasjes van de strijkers, dan pas voegt de hobo zich in het ge heel, blaast een lange droeve melodielijn, slechts onder steund door eerste en tweede violen; het continuo zwijgt. Als de hobo er genoeg van heeft, uitwijkt, gaan de strijkers zoals ze gekomen zijn: stapvoets. Prachtig is de felle hagelbui van violen in het allegro en bevlo gen zoekt Durville zijn weg, in warme intieme kleurschakerin gen. Gezien 8/5, Hot House in de Burcht. Lei- Het zal zelfs de doorgewinterde jazzliefhebber ontgaan zijn, maar de grote, merendeels Ne derlandse formatie die onder de naam Maiden Voyage af en toe de Nederlandse podia aan doet bestaat al bijna twintig jaar. Na het overlijden van de Britse trompettist Jeff Reynolds in 1983 heeft saxofonist Paul Stockér, van oorsprong Ameri kaan, de leiding overgenomen Het is op z'n zachtst gezegd nogal lastig om zo'n grote groep professionele muzikan ten (vier trompetten, vier trom bones, een tuba, vijf saxofoons en ook nog de ritmesectie in clusief gitaar) bijeen te laten ko men voor langere tournees, zo dat de continuïteit vooral in het repertoire te vinden is. Zo was de aangekondigde stersolist Er ic Vloeimans vervangen door de in deze context misschien juist beter passende Jarmo Hoogendijk. De muziek van Maiden Voya ge is van het begin af stevig ge worteld in de historische big band-traditie vanaf Fletcher Henderson tot Sun Ra. Een an dere specifiek kenmerk is het aandeel Zuid-Afrikaanse kwela. De ouderwetse big band-deug den zijn naast de modernere invloeden ruimschoots aanwe zig; een grote dynamische ex pressiviteit, een brede klank kleur met nadruk op agressief koper en een stevige dosis ont spannen swing kenmerken het geluid van Maiden Voyage. De stijl van arrangeren van Paul Stocker, zowel voor het oudere, bekendere werk als voor de eigen stukken van Stoc ker, bassist Jacko Schoonder- woerd en pianist Tony Heimer, lijkt er vooral op gericht om het groepsgeluid zoveel mogelijk in de breedte uit te bouwen. Het nieuwere materiaal van vooral de laatste twee is vaak nogal complex, maar biedt goede mo gelijkheden om te spelen met oudere vormen in meer heden daagse contexten. Over het ensemblewerk is bij na alleen maar goeds te mel den, maar ook de individuele capaciteiten van de solisten maken van dit orkest iets bij zonders; eigenzinnige improvi satoren als Sean Bergin, 'loon de Gouw, Willem Schoenma ker, Tony Heimer of de leider zelf zorgen voor de nodige mu zikale surprises tijdens het op treden. Ook op Big Band-ge bied heeft Nederland zich de laatste jaren een bijzondere po sitie binnen de internationale jazzwereld weten te veroveren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 27