Boodschap van Auschwitz moet be waan Buitenland WOENSDAG 5 MEI 1999 OEI De ingang van het vernietigingskamp Birkenau. Hier werden vele honderdduizenden mensen in de Tweede Wereldoorlog vergast. Niemand ontsnapt aan de waarheid in voonnalig vernietigingskamp 'De gevangenen moesten langs een van de artsen lopen Dege nen die geschikt waren om te wer ken, werden naar het kamp ge stuurd. De anderen gingen met een naar de vernietigingsinrich tingen' (Onder ede afgelegde verklaring van Auschwitz-commandant Höss) Auschwitz-Birkenau in de toekomst. Zullen de be zoekers van het voormalig vernietigingskamp ook in 2045 - honderd jaar na het beëindigen van de Twee de Wereldoorlog - nog kunnen zien wat de Holo caust inhield, hoe de slachtoffers van het Derde Rijk werden vernietigd? Wat de directie van het kamp betreft wel. Alles moet daarom zoveel mogelijk blij ven zoals het is. De boodschap van Auschwitz in de volgende eeuw. BIRKENAU MARCEL POTTERS Vier jongens hangen wat ver veeld rond bij de openstaande, zwart-wit-gebloktc slagboom. Eentje heeft zo'n kartonnen ca meraatje in de hand, wellicht zojuist aangeschaft bij de in gang. Ze speuren de omgeving af, op zoek naar een slachtoffer. Ali, daar komt een man aange- sjokt, 'n Amerikaan nog wel, een zware fototas met zich meetorsend. Ze vragen hem of hij even een plaatje van hen wil schieten. Hier, op deze plek. Even later gaat hij licht door de knieën. „Arbeit macht frei er zeker ook op", vraagt hij nog, tuiend door de zoeker. De jon gens knikken. Jolig blikt het viertal in de lens. Klik! Ze mom pelen een bedankje en lopen weg, over het gras, richting uit gang. Het is druk in Auschwitz, het museumkamp. Opvallend veel jongeren benen, begeleid door een gids, tussen de grote, ste nen barakken door. Voormalige kazernes die in 1939, net als de rest van Polen, in Duitse han den vielen. Het werd de plek waar eerst krijgsgevangenen - Polen, Russen - terechtkwamen en die later uitgroeide tot het centrum van een vernietigings kamp, met verderop Birkenau (Auschwitz II) en een werk kamp in de omgeving. Auschwitz is de plek waar de holocaust zichtbaar wordt ge maakt, vertelt Alicja Bialecka, gids en verantwoordelijk voor de educatieve afdeling. Hier worden de bezoekers geïnfor meerd, in woord en beeld. De barakken, waarin vroeger de ge vangenen van het Derde Rijk werden vernederd, crepeerden, zijn nu deel van een museum waarin dit zwarte hoofdstuk uit de geschiedenis wordt verteld. „In Birkenau", zegt ze over het veel grotere vernietigings kamp aan de andere kant van het spoor, „ben je veel meer op jezelf aangewezen, alleen met je gevoelens. Daar is niets toege voegd, is alles nog zoals het was. Ofschoon je Auschwitz en Birkenau wel in samenhang moet zien, als geïntegreerd ge heel." De entree van Auschwitz kan van elk museum zijn. Ook hier kun je foto's kopen, boeken, of wat te eten. Een kraampje met hotdogs, snoep of frisdrank. Een sober restaurant, rechts van de ingang. Binnen nog een winkeltje plus een kantoortje. „Voor alle bezoekers geldt dat ze worden geconfronteerd met het verleden", zegt Miroslaw Obstarczyk, die mede leiding geeft aan de afdeling die zorgt voor de exposities. Aan de hand van een gids wandelen grote groepen bezoe kers over het kampterrein, wol ken opwaaiend zand en alle gruwelijkheden trotserend. Er is geen ontsnappen aan. Je hoort cijfers, duizelingwekkende hoge aantallen, honderdduizenden, miljoenen doden. De bizarre verhalen, waar je met je verstand niet bij kunt. Dat bijvoorbeeld in het huis van kampcommandant Höss, net buiten de hekken, tijdens de oorlog drie kinderen werden geboren. Terwijl in Birkenau zwangere vrouwen of pasgebo ren baby's met injecties in het hart werden vermoord. Je ziet de staancellen in de kelder van dodenbarak 10. Door een luik vlakbij de grond werden mensen hierin gepropt, soms met vijf man tegelijk, zo dat zitten onmogelijk was. Slechts door een klein gat, bo venin een muur, kwam verse lucht binnen. De gevangenen stikten letterlijk. Scalps Achter glas zie je een zee van haar, dat na de vele vergassin gen werd afgeschoren. Het zijn meer scalps, hier en daar zie je de stukken huid er nog aan zit ten. Duizenden schoenen, bril len, protheses, kammen, bor stels en koffers. Met erop ge kalkt de namen van de eige naar; zij die dachten dat ze gin gen werken in het oosten. In de hoek een rood-bruine koffer: L. Grootkerk, 11-10-'05, Holland. De doden krijgen gezichten. Tientallen portretten hangen aan de wanden. Verbaasde koppen, een mismoedige blik in de ogen. Zoals die van Sedla- cek Wenzel, leraar. Nummer 24436. Geboren in 1906, arri veerde in Auschwitz op 12-12- 1941. Nog geen twee maanden 'De definitieve oplossing van het jo denvraagstuk betekende volledige uitroeiing van alle joden in Europa. Ik had bevel gekregen in juni 1942 in Auschwitz snellere methoden voor uitroeiing te ontwerpen' (Onder ede afgelegde verklaring van Auschwitz-commandant Höss) Een bosje bloemen in Birkenau. Op verschillende plekken hebben onbekenden bloemen achtergelaten ter nagedachtenis van de slachtoffers, zo als bij deze wissel vlak voor het perron van het vernietigingskamp. foto gpd marcel potters later was hij dood. Of Kleinhaus Szyja, advocaat. Kwam op 22- 10-1941 aan. Op 1-11-1941 stierf hij. Gevangene nummer 22512 kijkt in het niefs: Bala Jo- 'zefa. Op 13-10-1942 arriveerde haar transport. Twee weken la ter was haar lijdensweg ten ein de. Een paar weken, rekent een gids voor, dat was ongeveer het gemiddelde. De dood kwam doorgaans snel in Auschwitz. Ook voor Louis de Wijze (76) was de eerste kennismaking met Auschwitz de rails en het perron van Birkenau. Een 21 jaar oude joodse jongeman, in de kracht van zijn leven, wegge voerd uit Nijmegen en - na een bijna anderhalf jaar durend ver blijf in Westerbork - oostwaarts gestuurd. De beelden van de aankomst staan hem op het netvlies ge brand. De meedogenloze, snauwende SS'ers op het per ron, hun blaffende honden, de gevangenen die werden ge schopt en geslagen. Schnell, schnell! De ondraaglijke stank uit een wagon vol krankzinni gen, een deel van het transport. Birkenau leek in niets op alles wat hij tot dusver had meege maakt. De ongelukkigen werden een gebouw ingedreven en geteld. De Wijze: „We werden geselec teerd. Ik mocht naar links, an deren gingen naar rechts. Moe ders met kinderen, ouderen, rechtstreeks naar de gaskamers. Ik zag de verbrandingsovens, met mensenresten erin. Een panische angst, die iedere weerstand verlamde. Je was met stomheid geslagen. Die SS'ers waren zo bruut, onvoor stelbaar. De vernietiging was als het ware van hun gezicht af te lezen." Op 2 oktober 1942 werd het joodse gezin De Wijze uit Nij megen weggehaald. Louis sa- 'Heel vaak wilden vrouwen him kinderen onder hun kleren verstoppen, maar als wij ze vonden, werden de kinderen na tuurlijk ter vernietiging weggestuurd' (Onder ede afgelegde verklaring van Auschwitz-commandant Höss) men met zijn ouders, z'n jonge re zusje en een Duits pleegzus- je. Een trein bracht hen naar Westerbork, het doorgangs kamp, waaruit in totaal 102.000 mensen werden gedeporteerd. Daar hield hij het een tijdje uit. Z'n ouders en pleegzusje wer den al in februari 1943 'naar het oosten' gestuurd, hijzelf in maart 1944. Er was iemand ont snapt en als represaille werden ongeveer vijftig man, inclusief De Wijze, op transport gesteld. „Niemand wist wat dat 'oos ten' nu precies inhield, waar je naartoe ging. We zullen hard moeten werken, dachten we, en het zal er koud zijn. Wij waren met vijftig jongens, in de kracht van ons leven. En in Wester bork verhongerde je niet. Laat ik het zo zeggen: we wisten ze ker dat we het niet beter zou den krijgen dan hier." Botte mesjes De Wijze ging na de selectie naar het kampgedeelte Ausch witz I. Met botte mesjes en ton deuses werden de mannen kaalgeschoren, hoofdhaar en li- chaamshaar werden verwij derd. Met een kroontjespen werden vliegensvlug wat cijfers in zijn arm geprikt. Nummer 175564. De door scheermessen geteisterde lichamen werden met lysol ingesmeerd. Ter ont smetting. Berustend: „Ik was geen Louis de Wijze meer, maar een nummer. Zo voelde ik me ook." Hij werd toegevoegd aan een werkcommando in het nabij Auschwitz gelegen Arbeitslager Monowitz. Dat leverde arbeids krachten voor Buna, een fabriek die synthetische rubber produ ceerde. Het betekende welis waar geen directe dood in de gaskamers van Birkenau, maar een martelgang die uiteindelijk alsnog tot vernietiging kon lei den. „We hadden weinig voedsel en werden zonder onderbre king opgejaagd. Mensen die zwak of ziek werden, gingen alsnog naar het crematorium. Je moest dan naakt voor zo'n arts verschijnen. De Mussel- manner, degenen die op het bot waren weggeteerd, werden eruit gepikt. Van hen werden later alleen de kleren terugge vonden." Gleiwitz In januari 1945 naderden de Russen Auschwitz vanuit het oosten. Het betekende evacua tie van het kamp en te voet naar Gleiwitz - een naam die tijdens de mensonterende, verschrik kelijke tocht een haast mystieke klank zou krijgen. In een snij dende kou, in bijna onafgebro ken sneeuwstormen ging het westwaarts. Wie moe werd of ziek, wie achterop raakte, kreeg een nek schot. Met bosjes tegelijk stier ven de uitgemergelde, verne derde gevangenen. Het kamp werd bereikt, maar in de barak ken was veel te weinig plaats. De Wijze en nog wat 'gelukki gen' wisten al vechtend een plekje in de gang van het ge bouwtje te bemachtigen. De zwaksten moesten de nacht buiten doorbrengen. Slaap en dood gingen in el kaar over; het eerste ochtend licht bood een blik op de ver stijfde, bevroren lichamen. Als wassen beelden, sommigen met een laagje sneeuw bedekt, omgaven ze de barakken. Na Gleiwitz volgden nog veel meer ontberingen totdat het hem op 16 april 1945 lukte om te ontsnappen. Pas op 9 juni keerde hij terug in Nederland. Daar vond hij zijn beide zusjes terug; de jongste was met een van de laatste transporten uit Westerbork vertrokken en werd in mei 1945 door de Amerika nen in Theresiënstadt bevrijd. Zijn oudere zus was in 1942 door toeval aan arrestatie ont komen en wist onder te duiken. Auschwitz is tegenwoordig - hoe vreemd dat ook klinkt - een bedrijf. Met feitelijk één taak: zorgen dat wat er nu nog is, niet verloren gaat. De Bood schap van Auschwitz moet wor den bewaard, doorverteld, zo lang mogelijk. Historici doen onderzoek, er wordt veel re search gedaan naar de verschil lende aspecten van de holo caust. Er is voorlichting, het enorme archief wordt bijgehou den. De collectie wordt aange vuld, verzorgd en er wordt het nodige gepubliceerd. Iedereen dient te worden be reikt, zonder onderscheid des persoons. Het is misschien wel het moeilijkste aspect, zegt Mi roslaw Obstarczyk van de expo sitie-afdeling. „Het moet volle dig en toegankelijk zijn, voor al le bezoekers. Er moet één boodschap van uitgaan en die moet voor zowel kinderen als overlevenden van het kamp be stemd zijn. Of je nu bijvoor beeld joods of Pools bent. En dat is best lastig, met al die ver schillende achtergronden." Bijna het hele museum is ge baseerd op wat de slachtoffers van de nazi's nalieten, wat er in het kamp werd gevonden, aan vernietiging ontsnapte. Vanuit Duitse hoek komt nauwelijks materiaal. „Die mensen zijn toch terughoudend, omdat het moeilijk is toe te geven dat hun familie erbij was betrokken. Toch kan ik me een wonderlijk voorval herinneren. De dochter van de plaatsvervangend com mandant kwam hier een keer tje. Ze wilde informatie hebben over haar vader. We waren overdonderd." Gerechtigheid Auschwitz is dus maar het hal ve verhaal? Nee, klinkt het stel lig. Aan de hand van de slacht offers, is het overgrote deel ver teld. Toch: heeft het verhaal wel een einde? „In Auschwitz staat de galg, waaraan kampcom mandant Rudolf Höss na de oorlog werd opgehangen. Hier heeft de gerechtigheid gewon nen. Maar van de 7.500 nazi's die in Auschwitz zijn geweest, kwamen er uiteindelijk maar 780 voor een rechter. Diezelfde gerechtigheid is dus niet vol bracht..." Eén van de wachttorens is in middels tot de grond afgebro ken. Binnenkort wordt die op nieuw opgebouwd. Auschwitz zal binnen afzienbare tijd op internet te vinden zijn, zij het in bescheiden vorm. Geen virtual tours, dus. De algemene expo sitie zal aan de hedendaagse tijd worden aangepast. Ausch witz en Birkenau zullen behou den blijven. Hoe zal het kamp eruit zien in 2045, honderd jaar na het einde van de Tweede Wereld oorlog? Obstarczyk: „Op dit moment doen we er alles aan om het kamp te bewaren in de huidige staat. Het meeste zal dus nauwelijks veranderen. Be halve dan de dingen die je moet vervangen. Zoals het prikkel draad, dat elke vijf jaar wordt vernieuwd. De torens zijn voor tachtig procent nog origineel, de lampen allemaal. En als we er iets aan toevoegen, dan zet ten we die gegevens er uiter aard bij..." Ex-Auschwitz-gevangene Louis de Wijze kan het nog im mer niet bevatten. De indertijd intense liefde van het Duitse volk voor Adolf Hitler. .Alle maal met hun arm gestrekt voor die misdadiger, vrouwen en meisjes die bloemen naar hem gooiden. Je hoeft bij mij ook niet aan te komen met 'Wir haben es nicht gewusst'. Na tuurlijk wisten ze beurde." ''Mi Haat i° An Auschwitz, zegt hij, i wijs wat er kan gebei de haat tussen mense'^' den tot zo'n afschuwi daad." Samen met etA' die later een boek schreven over Louis keerde hij in 1987 tl Auschwitz. Een co J met het verleden. daar, bij de tafel waa als je stokslagen krei I. mij ook overkomen, waar Poolse verzetsnisv benauwde, koude cell souterrain werden an Barak 10, waar met vr ee meest afschuwelijke e menten werden uitge nc plek waar we werd DO jaagd, met honden ant. aan. En de SS'ers dieet schappen afsloten, w 3e als eerste zou wordde pen." K Nee, zegt hij stellig, B1 geen syndroom aan /pn overgehouden. Noch an die geschiedenis ve nc weggestopt. Als er eei >n film op televisie komt, er er niet voor weg. Ste n1 hij volgt de serie 'Hitl V langers' op de voet. Na de oorlog was h fe trokken bij de manie :a het kamp Westerbork toekomst wordt bew Wijze was de «man i heeft gezorgd voor h( wekkende monumen 102.000 steentjes, die tig de omvang weer het drama dat zich afgespeeld. Auschwitz zelf is ooi nument, meent hij. vend monument, een ken voor al het vres daar is gebeurd. En al des tijds eraan kna moeten alle middelei aangewend om te zo het in stand blijft. Do vaste overtuiging. moet het zijn kinder»' J len, vertel het door. V( dat het specifiek om ging, dat totaal moes vernietigd." Rest de vraag van W witz is. Er valt een li stilte. Uiteindelijk: J is van alle Europese j door Hitier zijn vernir ieder mens die in die geleden en van wie er je in zit. Van hen is h zodanig moet het al ven."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 6