Vals en op intuïtie Ti ''Voor de doden hoefje geen geld in te zamelen Cultuur Kunst Volkenkunde verlengt Indianenverhalen Geniale kolder op randje smakeloosheid 'Ik heb alleen maar bloemen geplukt' Céline Dion komt niet IENSDAG5MEI 1999 CHEF IAN RIJSDAM, 071 -53564-11, PLV CHEF ANNET VAN AARSEN071 S3564.n Slecht bezochte Kosovo-avond in LVC Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden verlengt wegens ot succes zijn expositie Indianenverhalen met een half jaar. tentoonstelling over de indiaan en de indiaanculturen die 24 tember vorig jaar begon, trok tot dusverre 70.000 bezoekers, hoge aantal en de ruimte die het museum in haar program- heeft, leidden tot het besluit de tentoonstelling te verlengen 31 oktober 1999. Met de verlenging van de expositie hoopt museum dicht in de buurt van het bezoekersaantal te ko- n van de zeer succesvolle vorige expositie 'Naar Tibet met fje'. In een jaar tijd kochten hiervoor uiteindelijk ruim 1.000 mensen een kaartje. Ondertussen gaan achter de scher- n de voorbereidingen door voor een grote tentoonstelling r Bhutan, het eeuwenoude boeddhistische koninkrijk in de 1 nalaya. Deze tentoonstelling is te zien vanaf 18 december. LEIDEN WIM KOEVOET Zelfs in Leiden wordt de Kosovo-moe heid merkbaar. Leiden onderscheidde zich vorige week nog tijdens de bene fiet-avond in de Schouwburg. Die was uitverkocht terwijl het elders in het land afgelastingen regende en de kaartverkoop stokte. Maar in het LVC, waar gisteravond vijf sterke formaties uit de Leidse regio zich uitsloofden voor de vluchtelingen, kwamen slechts zo'n 250 mensen opdraven. Zij betaalden voor deze gelegenheid twintig gulden, voor LVC-begrippen een pittige prijs. Er gaat dus op z'n minst 5.000 gulden naar de vluchtelin gen. Een uitverkocht LVC had zo'n 55 procent méér opgeleverd. De op brengst had wellicht hoger kunnen zijn, speculeerden sommige muzikan ten vóór ze op moesten, als niet de toegangsprijs maar juist de tarieven voor het bier in de hoogte waren bijge steld. „Twee tientjes is voor veel jonge ren toch een te hoge drempel." Zeker in het begin van de avond was de sfeer op z'n zachtst gezegd niet op timaal. Dat had veel te maken met de snoeiharde metal en zelfs death metal van achtereenvolgens ISIS (waarvan een nieuwe cd in aantocht is) en Xeno- morph, die als eerste aan de bak moesten. De kleine groep bezoekers die de Leidse poptempel toen bevolk ten, sloeg voor het grootste deel op de vlucht voor de overdoses decibellen en verschanste zich bij de bar. De eerste dubieuze grappen gingen toen in het rond: „Zijn die jongens geen goed al ternatief voor de grondtroepen?" Waarmee niet gezegd wil zijn dat de Leidse formaties slecht speelden, inte gendeel. Maar voor vooral de wat ou dere bezoekers, van wie sommigen zo juist waren teruggekeerd van de plech tigheden bij het vredesmonument bij Molen de Valk, was deze omschakeling te extreem. LVC-voorzitter F. Délemarre stelde in zijn openingsspeech dat 4 mei toch een zeer geschikte dag is voor de Kos ovo-avond. Op Herdenkingsdag draait het weliswaar om de gevallenen maar als er een paar honderd kilometer ver derop een oorlog woedt, waaraan Ne derland bovendien meedoet, meent Delemarre, kun je het niet bij bezin ning laten. Met gepast cynisme lichtte hij het motto van de avond, 'Voor de Overlevenden' toe: „Voor de doden hoef je immers geen geld in te zame len." Ook mede-presentator wethou der A. Pechtold (D66) draaide er geen doekjes om. „In tegenstelling lot wat sommige regeringsleiders beweren, verkeert Nederland in oorlog. Sterker nog, het is ontzettend triest dat je op een beladen avond als deze moet vast stellen dat er weer deportaties zijn." Het zou toch nog gezellig worden! Zeker toen de van origine Noordwij- kerhoutse Mashed Potatoes hun toe gankelijke liedjes speelden, met veel muzikale verwijzingen naar perioden die achter ons liggen. Van de gepu reerde eigenheimers speelden nog Ska-D-Lite en de Leidse belofte Jim myhat, finalist bij de Grote Prijs van Nederland, eind dit jaar. dré Rieu eert Strauss met cd, tournee en tv-special Alex van Warmerdam bouwt meer lagen RECENSIE DICK VAN TEYLINCEN De trust en De Mexicaanse hond spelen Adel Blank. Tekst, regie, decor en mu ziek: Alex van Warmerdam. Gezien op 4 mei in hei LAKtheater, Leiden. Daar nog te zien tot en met zaterdag In het mannen-, of beter nog jongenstoneel van Alex van Warmerdam zijn gaandeweg steeds meer vrouwen geslopen. In Graniet (1982) komen alleen mannen voor, in De wet van Luisman (1984) werd de eerste (naakte) vrouw nog gespeeld door een man, en in Onnozele kinderen (1986) en De leugen broeders (1988) verschenen de eerste vrouwen van vlees en bloed op het toneel: de echtge note en de lichte vrouw. In zijn vorige stuk Kleine Teun (1996) trokken twee vrouwen aan de man in het midden. In Van Warmerdams nieuw ste stuk heeft een vrouw het he lemaal voor het zeggen: Adel Blank (gespeeld door Sylvia Poorta) terroriseert een gezel schap dat langzamerhand een familie blijkt te zijn, al worden de precieze verhoudingen niet helemaal duidelijk. 1 laneveld (Jaap Spijkers) is het hoofd van deze huishouding, die verder bestaat uit kokkin, meid, knecht en hond. Met veel allure en ge zag deelt Adel Blank de lakens uit. Haar machtswellust gaat zo ver dat ze Haneveld opdraagt de volgende dag een snor te hebben, en er eerst nog een paar afkeurt voor ze tevreden is. Uiteraard kan dat niet goed blij ven gaan, en wanneer ze de touwtjes uit handen geeft, is de wraak van de verknipte familie wreed. Adel Blank speelt weer in een typisch jaren-vijftig-rijtjeshuis met in het interieur veel jon- gensdingen: de kop van een snoek, exotische schelp, een opgezette ekster, een kegel en de slagtand van een olifant. In het decor roepen negen deu ren: "Dit is een klu-hucht!" Vaak bestaan ze alleen uit vlie- gengordijn in giftig gekleurde plastic stroken. Veel van tie grappen zijn pint als in een der derangs boulevardstuk. De hond moet buiten poépen, laat zijn broek voor op het toneel zakken en het dienstmeisje ruimt de drol op. Dat soort on dcrbroekenlol zou al snel on verdraaglijk wórden als die Op zichzelf zou staan, maar Van Warmerdam bouwt meer lagen in zijn stuk. De machtsspelle tjes in het huls aan de kust zijn ook verontrustend; soms zijn ze (toneel)werkeiijkheid, soms ab surdisme en soms een toneel stukje. Wie op dat moment de leiding heeft, bepaalt de ver houding tot de werkelijkheid. Ook door liet uitstekende spel van de Trust- en Mext caanse Hond-acteurs blijft de vette humor draaglijk. Sylvia Poorta is eeri gevaarlijke mees teres, die weet wanneer ze moet doseren, wanneer Ze kan toe slaan en wanneer ze verloren heeft. Jaap Spijkers (Haneveld) is de tweede in de pikorde; een cruciale plaats omdat hij zowel vernederd wordt als vernedert. Gonnie (een heel sterke rol van Halina Reijn) staat ver genoeg van de top om zich wat te kun nen onttrekken aan de hiërar chie, en heeft haar eigen wa pens. Van Warmerdam zoekt in Adel Blank meer dat) anders het randje van de smakeloosheid op. Hij valt daar meestal net niet overheen en als hij dat doet, doet hij het bewust. Je kunt het stuk zien als een studie naar macht, maar ook als een onderzoek naar hoe ver je .kunt gaan. Geniale grappen op aller lei niveaus zijn er intussen ge noeg, met als een van de hoog tepunten de oefenscène met oe personeelsbel. U kunt tot en met zaterdag nog terecht in het IAK voor een avond vermaak dat verder gaat dan amuse ment. j de valpartij vlak voor zijn huis in Maastricht tijdens lieutmtknoping van de Amstel Gold Race heeft hij niets Do lierkt. Rond die tijd stond André Rieu voor het Johann luss Denkmal in hartje Wenen. Om opnamen te ma- i voor de tv-special die het eerste Duitse net morgen- rid van hem uitzendt in het kader van het verschij- van zijn nieuwe cd: André Rieu, hunderd Jahre luss. (toning van de Weense Wals ff 100 jaar geleden, op 3 juni 9, en dus wilde Rieu iets Kvs doen. „Mijn eerste ge- nte was: ik doe al zoveel bss. Maar tijdens de samen- Bng van de cd begon ik er ids meer plezier in te krij- En nu hij af is, denk ik: dit mooiste cd die je ooit ge- tkt hebt." ij heeft iets met de muziek Strauss. Vertelt graag het taal uit zijn jeugd dat hij als fetje het carnavalsconcert I het Limburgs Symphonie fest bezocht, het orkest rvan zijn vader chef-diri- was. „Het was fascinerend te zien hoe die Strauss-wal- de zaal opeens in beweging rn" bg steeds klappen luiste- ts de maat op de onsterfelij- muziek van Strauss, bewe- hun lichaam heen en weer neuriën zachtjes de melo- In. Nu op de klanken van orkest. „Als ik op de bühne '.an weet ik: zo moet je het ■n. Dat voel ik gewoon." ilijkenissen tussen de be de componist en zijn (bij na) even beroemde vertolker dringen zich op, vindt zijn pla tenmaatschappij: ze komen beiden uit een muzikale fami lie, hebben beiden een vader met dezelfde naam die ook als musicus actief was en begon nen beiden op zeer jonge leef tijd viool te spelen. Net als An dré Rieu had Johann Strauss een charismatische uitstraling waardoor hij probleemloos een groot publiek kon bespelen. Vooral de vrouwen lagen aan zijn voeten. De Maastrichtse Stehgeiger wil van dit soort vergelijkingen niets weten. „Als er dan al een overeenkomst isvdan is het wel het feit dat deze geniale com ponist en violist zijn hele leven lang moest leven met het voor oordeel: walsjes spelen kunnen we allemaal. Ik maak hetzelfde mee. Ook van mij zeggen ze: 'Die speelt alleen maar walsen.' Maar om deze muziek zó uit te voeren dat ze overkomt bij het publiek moet je er grote affini teit mee hebben. Je moet voe len dat je het zo moet spelen en niet anders. Ik denk dat Strauss dat zelf ook zo ervaren heeft." Het is een kwestie van het goede tempo kiezen, vindt hij. „Dat is echt heel belangrijk. En moeilijk. In een wals van Strauss zitten wel driehonderd tempi. Een goed tempo is een kwestie van intuïtie." Op zijn nieuwe cd wisselen walsen, marsen, polka's en operettemelodieën elkaar in vlot tempo af. Er zijn veel stuk ken die de melancholische kant van de componerende violist belichten. Rieu's favoriete nummer is 'Wer uns getraut', het bekende duet uit de Zigeu- nerbaron. „Die melodie gaat je door merg en been, het is net Wag ner." Met gesloten ogen en meedeinende armen neuriet hij mee. „Teksten ken ik niet, wil ik ook niet kennen. Ik doe het puur op mijn gevoel. Ik denk dat de teksten afbreuk doen aan de muziek. Zelfs op de 'Schónen blauen Donau' is een tekst gemaakt. Een regelrechte ramp. Strauss heeft er pas suc ces mee gekregen toen hij de wals in Parijs zuiver instrumen taal uitvoerde." Aan het verschijnen van de nieuwe Rieu-cd is een grote tournee gekoppeld die hem de komende maanden door West en Midden-Europa voert. In Nederland is André Rieu met deze Strauss-toer alleen te zien in het Congresgebouw in Den Haag, komende zaterdag, en in het Concertgebouw in Amster dam op 13 mei. In Amsterdam is de violist voor de zevende keer te gast. „Maar nog steeds heeft die zaal iets extra's voor me. Dat had ik ook in de City Hall in New York en in de Mu- André Rieu: „Het moet allemaal perfect zijn." sikvereinsaal in Wenen. Ik voel Emden waar de concertregi- dan zoiets als: 'Hier hebben ze stratie voor de televisie-special allemaal gestaan'." was. „Zo'n special kost gigan- Meer zenuwen dan normaal tisch veel geld, je bent met een heeft André Rieu op deze 'heili- grote zender in zee gegaan. Dat ge' plaatsen niet. Een kwestie legt allemaal een enorme druk van gewenning. Dat was on- op je." Daar komt nog bij dat langs wel het geval in de Nords- Rieu zelf de regie voert en de eehalle van het Noord-Duitse hele aankleding van de hal, die werd omgetoverd tot een Weense balzaal, in handen had. De kroonluchters, het parket in de zaal, het podium het werd allemaal in het atelier van Rieu in Maastricht gemaakt. Hij is een perfectionist zeker als het om een zo belangrijke tv-speci al gaat. „Alles moet perfect zijn, <1 haar gezit ij wilde het hoofd van een prostituée zover om draaien, dat hij tegelijker- haar gezicht en haar welgevormde nt kon zien. Hij wilde haar vast- beren en door een bediende zo lang Bern laten beroeren tot ze stierf van bot. En hij wilde en deed nog veel eer. Lees 'Justine oü les Malheurs de Vertu' er maar op na. Mogen wij u en voorstellen: markies Donatien luis Alphonse de Sade, een man met b pokdalig gezicht en kastanjebruin pr. De beschermheilige van de sa- Iten. Sade ziet op 2 juni 1740 in Parijs |t schrille levenslicht. Zijn vader aurt hem naar een Jezuïetenschool, s hij de paters daar vaarwel heeft ge- gd, wordt hij luitenant. In 1763 is hij ét twee meisjes tegelijk verloofd. |dat hij in mei van dat jaar is ge duwd met één van de meisjes, Mile. jMontreuil (dat wil zeggen: met tar geld), wordt hij in oktober gear ceerd. Hij heeft Rose Keller, een pge weduwe, meegenomen naar b buiten in Arcueil en haar daar, |der bedreiging van een mes, ver- fecht Het eerste zedenschandaal in p lange reeks. flens een rechtszaak, waarin De Sa- wordt beschuldigd van mishande- Ig en sodomie, verklaart ene Jeanne Sstard dat de markies haar heeft be- ald om vuiligheid met haar uit te ha ll Bij het samenzijn slaat hij gods- Iterlijke taal uit en vertelt hij haar p hij eens heeft gemasturbeerd in b monstrans. Hij wil een hostie in lar vagina duwen en haar daarna men. Als God bestaat, zo zegt de irkies, zal Hij wel ingrijpen. Hij slaat inne tijdens die sessie hard met een eep en vraagt haar om bij hem het- fde te doen. Sade is zijn hele leven lang op de •cht geweest voor de politie. Zijn vrouw blijkt geen haar beter dan hij zelf. Op een dag nemen ze zeven meisjes in dienst, die in het landhuis tot liederlijk gedrag worden gedwon gen. De Sade belandt uiteindelijk voor lange tijd in de gevangenis. In de Bas tille schrijft hij: „Als ik niet binnen vier dagen word vrijgelaten, zal ik mijn schedel tegen de muur kapotbeuken." Maar hij blijft opgesloten in de toren. Negentien ijzeren deuren staan tussen hem en de vrijheid in. De Franse revo die kunst is erotisch. Een uitdagend 'statement' van Bauhaus-architect Adolf Loos (1870- 933). In de horizontale lijn zag Loos een liggende vrouw, in de verticale een man die de liefde net haar bedreef. Die Freudiaans gekleurde visie gaat wellicht iets te ver. Maar dat veel belang- ijke kunst een erotische lading heeft, is een onwankelbaar gegeven. In de serie 'Het blote oog' werven wij van de fraai gewelfde schouder naar de tere knieholte, laten wij een strelend oog ;aan langs een aantal erotische kunstuitingen en gaan wij nader in op de achterliggende the matiek. In aflevering 12: markies Donatien Louis Alphonse de Sade. doen. Maar als we die anderen en onszelf door hen pijn te doen genot kunnen verschaffen, waarom niet? Als het goede blond is, is het kwaad het donkere broertje. Op het eind van het liedje, als hij bijna sterft, laat hij zes mooie vrouwen de kamer binnenko men. Hij nodigt de priester uit zijn seksuele honger te stillen. Zelf slaapt hij in op de sneeuwwitte borst van een der vrouwen. De psychiater Krafft-Ebing introdu ceerde de term 'sadisme', genoemd naar de markies. Die term wordt meestal in samenhang met het woord 'masochisme' gebruikt. Daarvoor speelde Krafft-Ebing leentjebuur bij de schrijver Leopold von Sacher-Ma- soch, die in 1835 werd geboren in Lemberg. Een van diens bekendste boeken is 'Venus in Bont', waarin hij een prachtige vrouw beschrijft die hij min of meer stil wil zetten, wil laten bevriezen, wil ketenen met woorden. Omdat zij zich dan bevindt op de grens van dood en leven, net zoals beelden dat doen. Zowel Sacher-Masoch als De Sade hebben veel invloed op de beeldende kunsten gehad. Wie de foto van de ge ketende vrouw van Gilles Berquet be kijkt, wie zijn blik laat gaan over Ru- dolf Schlichters schilderij 'Domina mea' (rechts), ziet een toestand van spanningsvolle rust. Wat komt er? Ge not of pijn? Leven of dood? De vrouw in de touwen en de man op de grond wachten af. Stil als beelden, maar met wild kloppend hart. Wil eigenlijk niet alle beeldende kunst eerst iets dood maken om het daarna het eeuwige le ven te geven? Leeft het portret niet veel langer dan het gezicht dat ervoor heeft geposeerd? Schat, blijf stilzitten, blijf stil iiggen, anders doe ik je wat! lutie brengt hem echter op vrije voe ten. Alle gevangenen krijgen gratie. In 'Dialoog tussen een priester en een stervende man' bepleit hij dat de mens wel aan zijn natuurlijke neigin gen móet toegeven, maar dat hij daar van soms door de doctrine van het burgermansfatsoen wordt afgehou den. 'Ik heb spijt dat ik niet aan al mijn driften heb toegegeven', zegt hij tegen de priester. 'Ik heb alleen maar bloemen geplukt, terwijl ik armen vol rijpe vruchten kon rapen.' De on deugden horen volgens De Sade net zo goed bij het leven als de deugden, zijn even noodzakelijk. God bestaat niet, alleen de natuur. Waarom ont ploft kruit als je er een vuurtje bij houdt? Dat gebeurt volgens een na tuurwet, maar is het een goed feno meen? En wat heeft God daarmee te maken? Natuurlijk moeten wij voor sommige ondeugden worden gestraft. We moeten anderen geen kwaad FOTO fPA de muziek, de beelden, de mix. En je moet wel eerlijk zijn, de authentieke sfeer proberen over te brengen. Want mijn sterke kant is het concert, dat moet ook op tv overkomen. Als je geen concert van mij gezien hebt, dan weet je niet wie ik ben." GÖTEBORG/DELFT ANWDPA De populaire Canadese zange res Céline Pion heeft gisteren haar concerten in Europa afge zegd. Volgens het Duitse pers bureau DPA zou ook het voor 14 juni geplande optreden in de Amsterdam Arena niet dooi gaan, maar de Nederlandse concertorganisator Mojo in Delft weerspreekt dat met klein „We hebben meteen na het bericht met de Engelse agent gebeld en die noemt het ver haal absolute onzin", aldus een woordvoerder van Mojo gister middag. Dion heeft voor deze zomer optredens op de kalen der staan in Göteborg, Mün- chen, Brussel. Parijs. Zürich, Sheffield, Edinburgh en Lon den. I let is volgens Mojo nog onduidelijk welke van die con certen vervallen. Als reden gal Dion op dat zij veel tijd wil doorbrengen met haar man Re né Angelil. Hij lijdt aan huid kanker. In een persbericht meldt ze: „Het spijt me dat ik mijn fans teleurstel. Maar René komt op de eerste plaats." Céline Dion is een van de succesvolste artiesten van dit moment. Haar album Let's talk about love werd in de Verenig de Staten de op een na best ver kochte plaat van 1998.. De eer ste plaats was voor de sound track van de film Titanic, die vooral populair is vanwege het door Dion gezongen My heart will go on. Het Franse weekblad Paris Match riep de tweetalige Canadese zangeres uit tot Vrouw van het Jaar 199H.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21