Bloot zijn in de natuur geeft gevoel van vrijheid m Met een ruggenprik haal je iets moois weg' Cosovo en de dilemma's an oorlogsverslaggeving pagina 'Meningen' staat open voor alle lezers. Bij uw brief gaarne vermelding van onderwerp en publicatiedatum van het artikel waarop u reageert. De redactie kan brieven bewerken, bekorten of weigeren. Alleen brieven met een volledige adressering komen voor plaatsing in aanmerking. Bijdragen sturen naar: Leidsch Dagblad, Postbus 54,2300 AB Leiden, of faxen naar: 071-5321921, of e-mailen naar: redactie.ld@damiate.hdc.nl UITGELICHT 4 vier weken is ook Neder- in oorlog met Joegoslavië die tijd besteedt de krant aandacht aan het nieuws e achtergronden over de bardementen, de vluchte- nstroom en de vele vra- die de NAVO-acties op- De verwarring is vredesactivisten van zijn nu geharnaste standers van bombarde- ,i ten en de inzet van idtroepen; NAVO-vrien- plaatsen openlijk vraagte- bij de gekozen middelen, igezindheid is er alleen in ulle mate waarmee Ne- inders geld storten voor ulp aan vluchtelingen. ongebruikelijke nieuws je achtertuin van Europa it journalisten dagelijks ten minste drie lastige af- ngen: hoe betrouwbaar is iformatie die ons bereikt? ver gaan we in het be en laten zien van de Dgsgruwelen en hoeveel te trekken we dagelijks de Kosovo-verslaggeving er de betrouwbaarheid de informatie maken we allemaal zorgen. De me- pjn op dit moment niet tot waarneming in staat, zijn afhankelijk van wat 1 len ons melden en dat zijn naai partijen in het con- (de Joegoslavische rege- de NAVO, de vluchtelin- Een onafhankelijke in- ttievoorziening is niet eerste belang. Dat bete dat de correspondenten irslaggevers die zich met [osovo-berichtgeving be- Duden voortdurend sla- slimmeisje laat zich wel heel ^atief uit over christelijk' geloof gen om de arm moeten hou den. Zij zijn er zelf niet bij, omdat de grenzen zijn geslo ten voor buitenlandse journa listen. Bij de berichtgeving over •het bombardement op een vluchtelingenkonvooi stond vorige week op de voorpagina een foto van een jongen bij een rokende puinhoop met op de achtergrond twee dodelijke slachtoffers. Voor en na publi catie is over het plaatsen van deze foto uitgebreid gediscus sieerd. Twee respectabele dagbladen, Trouw en NRC Handelsblad, plaatsten een ronduit gruwelijke foto waar op alleen maar lijken te zien waren. Ons beleid is dat wij in principe geen foto's van dode lijke slachtoffers plaatsen. Daarop is een uitzondering gemaakt, vanwege dit cruciale moment in de oorlog. Ten slotte de ruimte die wij dagelijks voor de berichtge ving in Kosovo uittrekken. Die overstijgt geregeld de twee pa gina's per dag en dan nog gooien we dagelijks veel weg. Van belang is dat de lezer zo veel overzicht blijft houden over de gebeurtenissen dat het hem of haar ook lukt in zicht te krijgen in het waarom, het hoe en het hoe nu verder? Bij een dramatische gebeurte nis als deze oorlog vertaalt journalistieke onmacht zich soms in een overdaad aan aandacht. Dan ligt het gevaar van 'Kosovo-moeheid' op de loer en daar heeft niemand belang bij. TON VAN BRUSSEL HOOFDREDACTIE asd, maar ook met erge- ik in uw dagblad van 7 een artikel waarin een 10- moslim-meisje vertelt laar geloof. ;zien van de vraag of een an die leeftijd wel in staat zó over geloofszaken te acht ik het zonder meer ast dat zij zich wel heel ef uitlaat over het christe- -Jloof, met name de essen- geloofspunten van het endom. Het was in dit ad ook beslist onnodig en fenst, daar zij toch iets ertellen over haar geloof. ienk niet dat het goed en ndig is om een kind naar voren te schuiven om de lezer te vertellen hoe door de mos lims over het christendom wordt gedacht. Ons land wordt geconfron teerd met een enorme toe stroom van moslims en in de toekomst zal dat ongetwijfeld nog vele spanningen geven in onze maatschappij. Laten we daarom verstandig zijn en trachten elkaar op hoger niveau aan te spreken. Zodat ergernissen en pijnlijke con frontaties zoveel mogelijk kun nen worden voorkomen. J. Henzen, Leiderdorp. Op 6 mei sluit de gemeente Noordwijk kust zijn volledig ingeburgerd. Dit is het strand tussen Langevelderslag en niet altijd zo geweest, maar het gevolg Duindamse slag voor blote zonaan- van de inzet van enkele 'pioniers'. De bidders en zwemmers. De Nederland- eerste naaktstranden van de jaren vijf- se Federatie van Naturistenverenigin- tig en zestig lagen afgelegen. Soms gen (NFN) fronst haar wenkbrauwen. waren ze afgeschermd met barricaden De NFN werd in van drijfhout tegen 1961 door de naturis- HP/KIIP teëen tenverenigingen in UrllwlC nieuwsgierige blik- het leven geroepen ken. En er was altijd als overkoepelend orgaan. Naast be langenbehartiger van het georgani seerde naturisme is de NFN ook de spreekbuis voor de openbare naaktre- creatie. Zo adviseert zij bijvoorbeeld overheden bij aanleg en inrichting van naaktstranden. Nederland telt ruim zeventig officiële naaktstranden en op 6 mei is dat er één minder. Wordt dit een algemene trend? Alvo rens hierop in te gaan, is het interes sant de geschiedenis van de naakt stranden in Nederland te beschrijven, evenals de motivatie van de naturis ten. Naaktstranden aan de Nederlandse Bernd Huijser is hoofd van het federatiebureau van de Nederlandse Federatie van Naturisten verenigingen in Utrecht. Hij schreef een opinie over het besluit van het gemeentebestuur van Noordwijk om het strand tussen Langevelderslag en Duindamse slag voor blote zonaanbidders en zwemmers te sluiten. nog de lange arm van de wet, die schenners 'der openbare eerbaarheid' verbaliseerde. Met de groeiende vrij heidsdrang aan het einde van de jaren zestig steeg ook het aantal bezoekers van de naaktstranden. Een paar hon derd bezoekers op een zomerse dag in Callantsoog was geen uitzondering. Daarom vroeg de NFN de gemeente in 1971 het naaktstrand te legaliseren. Toen de gemeente dit weigerde, lokte de NFN een proces uit. In eerste in stantie de rechter, en later ook het ho ger gerechtshof, oordeelden twee jaar later dat naakt zonnen en zwemmen op een openbaar strand niet kwetsend was voor het normaal ontwikkeld schaamtegevoel. Naakt zonnen of zwemmen mocht, mits naaktstranden afgelegen, klein en goed gemarkeerd waren. Omdat ondanks deze uitspraak behoudende gemeenten tóch naakt zwemmen of zonnen konden verbieden en de be hoefte bleef groeien, spande de NFN zich in voor een landelijke wetgeving. Die kwam er in 1986. Bloot is vanaf dan alleen strafbaar op een openbare plek, die voor ongeklede recreatie niet geschikt is. Bloot zonnen op een strand waar de meerderheid bloot is, is geen verstoring van de openbare or de. Bloot wandelen op Noordwijks Koningin Wilhelmina Boulevard, waar de meerderheid gekleed loopt, is dat wel. Waarom willen mensen zo graag naar een naaktstrand? Naturisme in haar zuiverste vorm is een levenswijze in harmonie met de natuur, waarbij het gemeenschappelijk naakt het zelf respect en het respect voor de mede mens bevordert, evenals de zorg voor natuur en milieu. Dit klinkt bijna té mooi, maar lezer, neem nu zelf eens de proef op de som. Wandel op een mooie dag eerst langs het geklede en dan langs het naaktstrand. Constateer dat op het naaktstrand de bezoekers niet zij aan zij liggen, er een prettige rust heerst, de gettoblaster van de overburen je Op een 'gewoon' strand liggen de bezoekers op zonnige dagen zij aan zij, loop je de kans door de gettoblaster van de overburen van je stekkie te worden verjaagd en is de kans groot dat je in een verdwaald bierblikje of weggeworpen etenswaar stapt. Hoe anders is het doorgaans op het naaktstrand. foto united photos de boer niet van je stekkie verjaagt en dat de kans om in een verdwaald bierblikje of weggeworpen etenswaar te stappen heel Hein is. Maar er is nog een ande re reden om naar een naaktstrand te gaan: bloot zijn in de natuur geeft een gevoel van vrijheid. En dit valt niet uit te leggen. Dit moet men gewoon zelf ervaren. De gemeente Noordwijk sluit haar strand omdat volgens haar de reste rende naaktgedeelten voldoende voorzien in de behoefte. Dit zou bete ken dat de interesse in het naturisme tanende is. Onze ervaring is anders. Momenteel zijn ruim 65.000 mensen bij de NFN aangesloten in vereni gingsverband of individueel. Jaarlijks worden dit er meer. Er is hier sprake van geregistreerde naturisten, de ge tallen zijn meetbaar. Maar dit alles be treft slechts een fractie van het aantal mensen dat aan naaktrecreatie doet. Hier zijn nog weinig exacte gegevens Een enquête, gehouden in 1986 in opdracht van het toenmalige Ministe rie van Landbouw en Visserij, gaf aan dat ongeveer 10 procent van de Ne derlandse bevolking wel eens een naaktstrand bezocht. Een NIPO-en- quéte tien jaar later, spreekt zelfs van 18 procent. Los van cijfers zijn er de 'signalen uit het veld'. Zo zien wij dat de vraag van Nederlanders naar naturistische vakantiebestemmingen en het aanbod hiervan, gestaag groeit. En als het een klein beetje goed weer is, staat op het NFN-bureau de telefoon roodgloei end van mensen die willen weten, waar zich bij hen in de buurt een naaktstrand bevindt. Kortom, de NFN heeft reden aan te nemen dat de vraag naar naturisme nog groeit en verschilt hierin van mening met de gemeente Noordwijk. Het spijt ons uiteraard dat Neder land een naaktstrand armer is. Op ba sis van het voorafgaande zien wij hier in echter een incident en geen trend. De NFN blijft de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden en zal zeker in actie komen, als het nodig is. Indien mensen zich gedupeerd voe len door het gevoerde gemeentebeleid kunnen zij contact zoeken met de NFN, postbus 783, 3500 AT Utrecht. BERND HUUSER 'Uw waterschap, wat heeft u er aan? Uw waterschap vanuit de lucht. Uw stem over het water draagt verder dan u denkt'. Met deze slogans probeert het Hoogheemraadschap van Rijn land de burgers op te roepen hun stem uit te brengen vanwe ge de verkiezing van een nieuw bestuur voor het Hoogheem raadschap. Een belangrijke zaak want: 'Als ingezetene van 18 jaar of ouder kiest u de leden van het algemeen bestuur. Daar wor- Hoogheemraadschap moet met beide benen op de grond blijven den de beslissingen genomen die ook u kunnen raken', stelt één van de vele op milieu-on schadelijk papier gedrukte fol ders. Voorbeelden van dergelijke beslissingen zijn echter nergens in de folders te vinden. Een be slissing zoals bijvoorbeeld het aanleggen van een baggerstort- plaats in de Oostvlietpolder, een veelbesproken project van onder andere het hoogheem raadschap. Deze zaak raakt nu juist een hoop burgers uit de regio. Hier had het hoogheemraadschap aan de burgers kunnen uitleg gen waarom deze manier van baggerverwerking vanuit hun optièk de beste en meest mi lieuvriendelijke methode is in vergelijking met alternatieve verwerkingsmethoden. Dergelijke onderwerpen ge ven de verkiezingen zin. Het betrekt burgers inhoudelijk bij het hoogheemraadschap in plaats van domweg stemmen op onbekende personen die in een vijftal zinnen iets over wa terhuishouding mompelen. Maar misschien gaat dat het hoogheemraadschap wel iets te ver. Misschien maar liever geen kritische burgers die zich afvra gen of een baggerstortput in de Oostvlietpolder nu écht de bes te, meest milieuvriendelijke of alleen maar de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing is?! Hoewel., 'goedkoop' zal bij het hoogheemraadschap een niet vaak gebruikt woord zijn. Hiervan getuigen de tot twee keer toe verzonden overvolle verkiezingsenveloppen bevat tende zeer hoogwaardig (en dus zeer kostbaar) 4-kleurendruk- werk. Had dat nu niet iets eenvou diger gekund? In de verkwistende folders zagen wij een 'waterschap van uit de lucht'. Liever zien wij een verantwoord besturend hoog heemraadschap met beide be nen op droge grond. Niet alleen zorgend voor schoon en be heersbaar water, maar ook re kening houdend met de schaar se groene ruimten en de belan gen van de tuinierende burgers. H. Pieters, Comité Vrienden Oostvlietpol- Ons land krijgt steeds meer islamitische karaktertrekken zwangere vrouwen hebben t op een pijnloze bevalling, zij plaatselijk verdoofd sen te worden, door middel een ruggenprik, moet de daar op ingaan. Dat vindt tPvdA-Tweede Kamerlid it van Zuijlen. Momenteel vaak de gynaecoloog die arover het laatste woord Marjet van Zuijlen vindt prouwen zelf meer armslag moeten hebben. Is het nderdaad tijd voor zo'n J lentaliteitsverandering? van Ouden, gynaecoloog in het 111 ind Ziekenhuis in Leiderdorp: I levrouw aangeeft dat haar grens eikt, moeten wij haar de moge- d bieden van een pijnloze beval- i zijn twee verschillende manie- n verdoven. Aan de ene kant heb wij de eenvoudige pijnstillers n en. Dat gaat via een prikje in het De vrouw krijgt dan een stofje ffiend zodat de weëen beter op te zijn. Aan de andere kant is er Ti (genprik. Dat gaat via een pomp- verdoving inspuit. Als er vol- ontsluiting is en het kind naar kan wordt de pomp stilgezet, n komt dan weer terug. Het kan -Len dat het dan lang duurt voor I Titen van de vrouw terugkomen persen. Elke ruggenprik heeft licatiekansen. Het gebeurt zei- naar het kan bijvoorbeeld een i ng in het ruggemerg veroorza- nders dan in Amerika willen de Nederlandse vrouwen niet per ruggenprik, zij kiezen toch voor «paalde pijngrens. Zij zien de iets om je van de bevalling be drijn." skundige M. van Velzen-de Geij- Rijnsburg: ,,Ik vrees dat we i an ontkomen, aangezien het in de rest van Europa heel gebruikelijk is. Maar een ruggenprik gebeurt wel in het -ziekenhuis. En Nederland is één van de weinige landen waar nog volop thuis bevallen wordt. Zo'n ruggenprik is bovendien een hele ingreep. Het he le onderlichaam wordt verdoofd om tijdens de ontsluitingsfase geen pijn te voelen. Vaak is het zo dat als een vrouw moet persen, de verdoving nog niet helemaal uitgewerkt is. Zo'n vrouw kan dan niet goed persen. Het kinderhoofdje blijft langer vastzitten. Een ruggenprik heeft op latere leeftijd ook consequenties voor de zenuwen in de bekkenbodem. Ik denk dat Mar jet van Zuijlen ongenuanceerde uit spraken doet. Ze heeft 't over 'vroed- vrouwenmafia' en zo. Belachelijk. Het is absoluut niet zo dat ik vind dat ie dereen zonder pijnstillers thuis moet bevallen. Maar ik zie ook dat door dit soort kunstgrepen vrouwen het ver trouwen in zichzelf kunnen verliezen." H. ten Hove, huisarts te Katwijk: ,,Ik denk dat het toch wel een wat gekun stelde situatie is. Ik heb al veel zwan gere vrouwen meegemaakt, maar nog nooit op voorhand een verzoek om een ruggenprik gehad. De meeste vrouwen houden aan een bevalling zonder prik juist een groter gevoel van eigenwaarde over. Zo'n 15 tot 30 jaar geleden was er een periode waarin veel keizersnedes werde uitgevoerd. Dat gaf achteraf heel wat complicaties, zowel voor de vrouw als voor het kind. Daar is men toen van teruggekomen. Waar geen medische indicatie is, moet je dit soort dingen niet doen." H. ten Hove, fractievoorzitter van de RPF te Katwijk: ,,Het staat in de bijbel dat 'mannen in het zweet des aan- schijns hun brood moeten verdienen'. Maar of dat ook voor vrouwen geldt. Ik denk dat er principieel geen bezwaar is. Het behoort zelfs tot de Christelijke Als vrouwen na de bevalling alleen „iets uit een groen kleed tevoorschijn zien komen, heb ben ze vaak spijt. Het was dan net of ze er niet bij waren geweest." foto anp ethiek om pijn en ellende tegen te gaan." E. van Egmond, yoga-lerares en zwangerschapsbegeleider te Leiden: „Als vrouwen het zelf willen, moeten ze een ruggenprik krijgen. Ieder mens is vrij. Maar de meeste vrouwen vin den het fantastisch om te bevallen. Als ■vrouwen zich bewust zijn van de bete kenis van een natuurlijke bevalling, zal het overgrote deel niet voor een prik kiezen. Een paar jaar terug zag ik op tv een reportage over een kliniek in Parijs waar iedereen een prik kreeg. Die vrouwen zagen alleen iets uit een groen kleed tevoorschijn komen. Het was net of ze er niet bij waren geweest. Al die vrouwen hadden spijt. Met een ruggenprik haal je iets moois weg. Het is juist zo'n kick voor vrouwen, als ze weten dat ze het helemaal zelf hebben gedaan." I. Bink-Arnoldus uit Alphen aan den Rijn is acht maanden zwanger van haar eerste kind: „Ik weet niet in hoe verre het pijn gaat doen, want ik ben nooit eerder bevallen. Maar ik vind dat er wel heel simpel over een bevalling gedacht wordt. Bij een kou wordt er heel makkelijk naar een paracetamol- letje gegrepen. Maar bij een bevalling, waar zoveel pijn bij komt kijken, wordt ineens heel moeilijk gedaan over pijn bestrijding. Een ruggejiprik is dan wel erg extreem. Maar het is wel typisch dat het vaak mannen zijn die zeggen dat je pijn moet lijden, omdat het ach teraf meer voldoening geeft." E.van Hall, emeritus hoogleraar Vrouwenziekten, Verloskunde Voortplanting in het Leids Universi tair Medisch Centrum (LUMC): „Daar wil ik het volgende over zeggen. Eén, ik ben gepensioneerd. Twee, mijn tele foon staat doorgeschakeld, ik zit nu in Spanje. En drie. ik heb daar niet zo'n uitgesproken mening over." Mevrouw S.- Akbar, huisarts in Lei den: „Ik heb er niet zo'n uitgesproken mening over. Het moet per geval beke ken worden, wat de toestand van een vrouw is, hoeveel stress erbij komt kij ken." K. Hoes (36) uit Leiden, moeder van twee kinderen: „De eerste bevalling verliep zonder complicaties. Mijn tweede kind kwam via een keizersnee ter wereld. Dan krijg je altijd een rug genprik. Maar ik zou er niet voor plei ten om nu ineens alle vrouwen via een ruggenprik te laten bevallen. Ik ben heel benieuwd hoe het dan met het gevoel zit, daar zou ik wel meer over willen weten. Als je kind heel moeilijk ter wereld komt en je ligt 48 uur te be vallen, dan vind ik dat een ruggenprik zeker moet. In éen normale situatie zou ik zelf kiezen voor een natuurlijke bevalling. Maar ik heb niet het gevoel dat ik bij mijn tweede bevalling iets ge mist heb." In het Leidsch Dagblad van 8 april werd de rubriek Kerk en Samenleving beheerst door een artikel van de hand van Louis Burgers, getiteld 'Islam krijgt Nederlandse karaktertrekken'. Een fascinerende titel, omdat ze omkeerbaar is: 'Nederland krijgt islamitische karaktertrek ken', en dit laatste is voor ons Nederlanders uiteraard van veel ingrijpender betekenis. Of de Islam al dan niet Ne derlandse karaktertrekken krijgt is voor ons moeilijk vast te stel len, en kan ons betrekkelijk on verschillig laten. Maar dat ons landje steeds islamitischer wordt, daar kun je niet om heen. Uit de inleiding: 'Christe nen en joden leven inmiddels al eeuwen harmonieus in Neder land samen. Voor de moslims geldt dat nog niet. Angst, maar vooral gebrek aan kennis, ken merkt de relatie met dit 'nieu we' gelooff...)'. Uit het artikel: "Inmiddels telt Nederland zo'n 750.000 Moslims. Dat is rond 3,5 procent van de totale bevol king. Er zijn rond 400 moskee- en". Van die 3,5 procent zullen we eerst maar even 4,7 procent maken, uitgaande van 16 mil joen inwoners. Maar wie wer den er meegeteld? Ook de ba by's? Wanneer men uitgaat van de mensen die belijdend gelovi ge zijn, dan is de Islam al de tweede godsdienst in Neder land, en maakt zij dus van 'be wust godsdienstig levend Ne derland' heel wat meer uit dat 4,7 procent. En die 400 moskee- en, nog altijd hybride elemen ten in ons land- en stadsge zicht, die zie je niet over het hoofd. En waar zou toch die 'angst' vandaan komen? Schrij ver wijt dit vooral aan de be richtgeving. Dit lijkt me juist, want zolang er nog vrije be richtgeving is, blijven we op de hoogte. Bijvoorbeeld van de dood van Abdelkader Rahmou- ni, de tweede man van de zeer gewelddadige Gewapende isla mitische Groep, en 18 andere rebellen (Leidsch Dagblad 8 april). Verder staan me nog zo wat berichten bij over Zuid Su dan, Egypte, Libanon, Iran, Irak, Uganda, en zeer recente lijk van de Molukken en inmid dels een groot deel van Indone sië Ik wil volgaarne op gezag van de heer Burgers aannemen dat de Islam een tolerante en vredelievende Godsdienst is, maar waar vind ik een tweede religie die er 'zeer gewelddadige Gewapende Groepen' op na houdt? Zelfs niet in Ierland, want daar gaat het primair om de losweking van Ulster van het United Kingdom. Aan de Utrechtse universiteit werkt als hoofddocent gods dienstwetenschappen de heer Ghassan Ascha. Hij zegt: "Ne derland als liberaal en seculier land, krijgt met de komst van de Islam te maken met een be volkingsgroep die vooral ortho dox en streng gelovig is". (Leidsch Dagblad, 8 april.) Dat kreeg Afghanistan ook. toen de Taliban het daar voor het zeg gen kregen, en dat heeft het ge weten! Ik kan mij levendig voorstel len dat talrijke Nederlanders vrezen dat het allemaal een beetje minder onschuldig en geruststellend is dan de heren Burgers en Ascha ons te gelo ven voorhouden. Temeer daar vele moslims zo ostentatief blij ven vasthouden aan kaftan, hoofddoek, de eigen taal en ge bruiken, thans ook eigen scho len, straks Imamopleidingen enz. Het zijn gestes die kunnen betekenen dat men zich anders voelt en wil blijven voelen dan wij. Resumerend denk ik dat 'Nederland krijgt Islamistische karaktertrekken' hogere ogen gooit dan het omgekeerde. Maar het is me alles waard om ongelijk te krijgen. H. Peeters, Oegstgeest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 23