Liefde is op internet niet te vinden I Volli volmaak 134 Gruuthuse-handschrift, waarschijnlijk van Jan Moritoen, eind 14de eeuw: 'Egidius, waar bestu bleven, mi lanct na di, gheselle mijn, du coors die doot, du liets mi t leven, dat was gheselscap goet ende fijn'. Luther (1483-1546) vond seks niet zondig, maar net zo noodzakelijk als eten en drin ken. Seks was een door God gegeven heer lijkheid. Een man die impotent raakte, moest zorgen dat zijn vrouw een viriele partner tot haar beschikking kreeg. Luther vond dat vrouwen thuis moesten blijven zit ten. ,,God heeft hen niet voor niets brede heupen gegeven en een behoorlijk funda ment om op te zitten." Giovani Jacomo Casanova (1725-1798), de beroemde minnaar die het huwelijk het 'graf van de liefde' noemde: 'Een vrouw is als een boek. Of het nu goed is of slecht, het moet beginnen met een mooie voor kant'. Johann Wolfgang von Goethe (1749- 1832) over zijn eerste liefde, met wie het al lemaal niet zo voorspoedig liep: 'Ik hou van haar. Ik denk dat ik uit haar hand gif zou eten. Maar het gaat niet goed: we zijn onze eigen duivels, we drijven onszelf uit het pa radijs'. Napoleon Bonaparte (1769-1821): 'De na tuur heeft de vrouw bestempeld als slavin van de man'. Schopenhauer (1788-1860):'Alleen de man wiens intellect is beneveld door zijn seksuele driften zal dat ondermaatse ras met smalle schouders, brede heupen en veelal korte benen het 'zwakke geslacht' noemen'. Marie d'Agoult over haar verhouding met Fransz Liszt (1811-1886): 'Ik ben in zijn le ven een obstakel; ik werp droefheid en ont moediging over zijn dagen'. Koningin Victoria (1819-1901), de konin gin die het liefst de kuisheidsgordel weer wilde invoeren en die de 'tafelkleden graag tot op de grond zag hangen, omdat anders de blote benen van de tafel te zien zouden zijn: 'Nu alweer de tweede dag na onze bruiloft, zijn liefde en tederheid zijn gren- zenloos, en het is een hemelse verrukking om zijn zachte wang te kussen, mijn lippen tegen de zijne te drukken. Ik voel me on aards. Oh! was er ooit een vrouw zo geze gend als ik?' Charles Baudelaire, dichter (1821-1867): 'Liefde is de behoefte aan zichzelf te ont snappen'. Emily Dickinson, dichteres (1830-1886): 'Dat liefde alles is, is alles wat wij van liefde behoeven te weten'. August Strindberg, schrijver (1849-1912), vrouwenhater: 'Ik ben geheel en al onaf hankelijk, behalve op één punt. Alleen kan ik geen kinderen maken. Daarvoor heb ik een vrouw nodig'. Winston Churchill (1849-1895) aan Muriel Wilson, dochter van een rijke scheepsmag- naat: 'Gooi de deur niet dicht. Ik kan wach ten. Waarom sluit je uit dat je ooit om mij zal geven?' hJ Vincent van Gogh (1853-1890): 'Schilderen 2 en neuken gaan niet goed samen. Het brein q raakt erdoor verzwakt. En als we als man Ui pertent willen blijven wat ons werk betreft, m moeten we er af en toe bewust van af zien'. h] p Marie Curie (1867-1934): 'Het is een bron 2 van teleurstelling om het hele leven te laten u afhangen van gevoelens zo stormachtig als *4 liefde'. Willy Gijsman met haar eigen Michael Jackson. NAAM: Willy Gijsman LEEFTIJD: 30 HOUDT VAN: Michael Jackson „Ik had vorig jaar op een dag de keuze, öf voer voor mijn schildpadden öf Michaels laatste single. En ik ben natuurlijk geen on mens, dus heb ik mijn schildpadden te eten gegeven. Maar in de loop van de dag belde een vriendin van me op en feliciteerde me met Michaels nieuwste plaat. Dus ik vraag haar, of ze dat niet een beetje overdreven vindt. Vertelt ze dat ik op het hoesje sta ver meld, als bedankje van Michael. Nou, ik heb gelijk geld geleend van mijn moeder en ben naar de cd-zaak gerend. Ik ben nu ruim zeventien jaar Michael Jackson-fan en zes jaar voorzitter van de Leidse fanclub. Ik heb honderden platen en cd's verzameld - en maskers, parfum en kle ding. Ik heb zo'n zeventig concerten gezien en hem twee keer persoonlijk ontmoet en di verse keren aan de telefoon gehad. Ja hij is wel eens erg verlegen en verstrooid maar dat zie je wel vaker bij genieën. Maar hij kan ook onverwacht spontaan zijn hoor. Veel sponta ner dan de meeste mensen denken. De laat ste keer dat ik Michael ontmoette, was zijn zoontje net geboren. Hij zat in de auto en vroeg naar me. Dus ik die auto in. Ik heb hem persoonlijk het cadeautje overhandigd voor zijn zoon. En ik dacht, ik geef hem ge woon een hand, weet je wel, want Michael die is niet zo van de zoenerige en ik houd er niet van om mezelf op te dringen. Buigt ie zich opeens naar voren en geeft me zomaar twee smakken. Spontaan toch? Nee joh, ik ben nooit verliefd op hem geweest. Ja, mis schien toen ik twaalf jaar was, maar dat ebt vanzelf wel weg. Zo iemand is toch onbereik baar. Ik steek er nu wel heel veel tijd omdat het kan. Kijk, ik ben nog jong en single. Zo gauw ik een vriend krijg, wordt het toch an ders. Maar voorlopig ga ik nog met mijn glit terpetje of -handschoen naar zijn al zijn con certen. Nee, nee, nooit én een handschoen én het petje. Je kunt ook overdijven." NAAM: Mike Obiku LEEFTIJD: 30 HOUDT VAN: zichzelf „Als je je down voelt moet je jezelf opkrik ken. Andere mensen doen dat met andere zaken, ik met foto's van mezelf. Hét zijn her inneringen aan hoogtepunten in mijn voet balcarrière, en ze motiveren me om steeds maar beter te presteren. Gelukkige momen ten uit mijn dagen bij Feyenoord, Mallorca, in Japan en nu bij AZ. Ze maken het leven net iets gemakkelijker en leuker. Nu koester ik ze allemaal op zolder in een altaar geheel gewijd aan mezelf. Dus als ik een beetje sombere dag heb, of als mijn eigenwaarde een dieptepunt heeft bereikt, ga ik tussen al die foto's staan en die inspireren me. Het zullen er nu wel duizenden zijn. En van alle maal kan ik tot op de datum nauwkeurig be palen wanneer en in welke wedstrijd ze zijn genomen. De mooiste is die waar ik net een sudden death goal heb gemaakt tegen Ajax. Je ziet mij terwijl ik omhooggedragen word door al mijn teamgenoten. Dat was zo mooi, hè. Dat geeft energie en zelfvertrouwen. IJdel is mis schien niet het juiste woord, maar je kunt wel zeggen dat ik van mezelf houd, zeker. Maar dat is toch iets goeds? Niet alleen voor mezelf, ik probeer het ook uit te stralen naar mijn ploeggenoten. Als ik zelfvertrouwen heb, kan ik ze troosten als zij een slechte dag hebben. Zo ben ik. Mijn teamgenoten storen NAAM: Chantal Uylenbroek LEEFTIJD: 19 jaar HOUDT VAN: haar paard Mike „Toen ik een jaar of zeven was mocht ik van mijn moeder op paardrijles. Ik was altijd al dol op paarden in het algemeen. Op mijn vijftiende kreeg ik mijn eigen veulen. Mike was toen drie maanden oud. Sindsdien houd ik vooral van Mike. Ik ga heel ver in mijn passie, maar het blijft natuurlijk wel een paard. Ik praat wel tegen hem, maar niet zoals ik tegen volwassen mensen praat. Soms wordt er wel gezegd je hebt zeker expres een mannetje uitgekozen'. Alsof het iets seksueels is. Maar dat is hele maal niet zo, het gaat om de lol, om het be grijpen van zo'n dier. Een paard heeft een ei gen persoonlijkheid. Je weet op een gegeven moment waar 'ie bang voor is en watie leuk vindt. Je gaat er eigenlijk mee om alsof het een kind is. Je leert 'm dingen en je verzorgt Hij herkent mij. Aan mijn stem, mijn geur en mijn manier van lopen. Als ik er aan kom kijkt 'ie al over het schot. Elke dag ben ik minstens twee uur met hem bezig. Hij wordt altijd verwend, maar zijn verjaardag is een extra verwendag. Ik heb zelfs een keer geprobeerd hem een ge bakje te laten eten. Gewoon een beetje zot tigheid, want het beest beseft zelf natuurlijk helemaal niet dat 'ie jarig is. Hoe nieuw internet ook is op de markt van liefde en geluk, er doen al talloze prachtige anekdotes de ronde over virtuele liefde en de gevolgen in het werkelijke leven. Over ge slaagde huwelijken, maar ook over fikse ver gissingen. Neem het verhaal van het stel dat al chattend behoorlijk in elkaar geïnteres seerd raakte en op een bepaald moment een afspraak maakte. Naar verluidt schrok de jon ge vrouw erg toen ze ontdekte dat ze daar voor een romantisch etentje met haar bloed eigen - en getrouwde - vader had afgespro ken. Mensen die zoeken naar liefde op internet, zweren bij anonimiteit. Dat is een belangrijk deel van de charme van deze 'aanpak'. Velen praten er in het werkelijke leven niet graag over. Een 42-jarige Haarlemse vrouw wil haar verhaal wel kwijt - al is het dan onder een gefingeerde naam. Annemet benadrukt aan het begin van ons gesprek dat ze niet wanhopig op zoek is naar een relatie. Ze typeert zichzelf als iemand met een leuk en vol leven, met een goede baan, lieve vrienden en een flink sociaal net werk, die af en toe het alleen zijn meer dan zat is. Haar 'tijdelijke' verslaving heeft meer te maken met het feit dat ze chatten 'reuze spannend' vindt. Leg eerst eens uit hoe het werkt, hoe kom je er toe te gaan chatten? „Tsja het begint natuurlijk met het net op gaan en kijken wat er allemaal te koop is. Om maar meteen een open deur in te trappen - iedereen die internet weet het - er gaat letter lijk een wereld voor je open. En je kunt alle kanten op. Ik ben eerst flink gaan surfen. Als muziekliefhebber kwam ik op sites terecht van artiesten aan wie je dan bij voorbeeld e-mailtjes gaat sturen. En als lesbische vrouw ga je natuurlijk ook op zoek naar ho mosites. Ik kwam op een gegeven moment in een gay-chathouse terecht met zo'n honderd lesbische rooms. Ik snapte er in eerste in stantie helemaal niets van. Je moet het je bij na letterlijk voorstellen als een huis met ka mers waar je in en uit kunt lopen en waar vaak mensen zitten met wie je kunt praten. Op je scherm zie je links het gesprek, gewoon getypte regels onder elkaar, en rechts staat een kolom met namen - meestal nicknames - van degenen die op dat moment aanwezig zijn. In de Nederlandse chatroom waar ik vaak kom, herken ik zo langzamerhand zo'n vijftig, zestig vrouwen in meerdere of minde re mate. Overdag is het vaak rustig en zijn er veel vaste bezoekers en 's avonds kan het soms behoorlijk druk zijn." En dat gaat daar dan de hele tijd over liefde en seks? „Oh nee, absoluut niet. Kijk we zitten daar natuurlijk niet voor niets als niet-heterovrou wen - er komen ook veel bi-vrouwen - bij el kaar, maar seks is zeker niet het belangrijkste onderwerp. Ik zal wel een vooroordeel beves tigen als ik zeg dat dat bij de mannen anders is, maar dat is wel zo. Een homo-yriend van mij is op zoek geweest naar leuke mannen chat-rooms, maar heeft ze niet kunnen vin den. Daar wordt - om het maar even plat te zeggen - met heel andere lengtes gemeten. De sfeer in de room waar ik vaak kom, is het best te omschrijven als gezellig, gewoon gezellig. Er wprdt veel gekeet - het is af en toe pure flauwekul. Nu vind ik dat nog leuk maar ik weet dat dat niet lang meer zal duren. Het aardige is natuurlijk dat je op een gegeven moment echt op elkaar gaat reageren, waar mee ik niet wil zeggen dat je elkaar leert ken nen. Dat kan wel als je met iemand 'privé' praat. Door op een naam te dubbelklikken kun je apart praten, vergelijk het maar met een onderonsje op een drukke verjaardag. Mijn ervaring is dat in die privégesprekken echt serieuze zaken worden uitgewisseld. Je kent het wel, gesprekken over ervaringen in de liefde, maar ook over werk of andere za ken. We zijn eigenlijk, hoe raar het ook klinkt, in die chatroom net echte mensen. We la chen elkaar uit, maar zijn ook soms heel lief en zorgzaam." Net echte mensen, maar je kent elkaar niet? „Nee, je vormt je een beeld op basis van tekst en krijgt maar een paar kleine andere aanwij zingen. Snelheid bij voorbeeld kan iets over iemand zeggen, al is een verstorende factor daarbij dat er natuurlijk een verschil is tussen iemand die blind typt en een ander die zich met één vinger moet redden." Goed, maar nu de hamvraag: Vind je er ook liefde? „Tsja, wat zal ik zeggen, Je ziet in de chat lief des opbloeien, maar hoort ook over zeer te leurstellende ervaringen. Ik ben zelf ongeveer het tegendeel van een scharrelaar, maar wie daar op uit is, kan d'r hart volgens mij opha len. Bij mij werkt het vooralsnog meer thera peutisch - ik heb kennelijk meer behoefte om kapotte onderdelen bij mezelf te repareren, dan dat ik nou zo nodig de prinses op. witte paard in de armen wil sluiten. End i werkt fantastisch. Want hoe ik het ook wen i of keer, ik zit vooral mezelf een levensgra i spiegel voor te houden. Ik zal je eerlijk verte 1 len dat ik al wel een fikse verliefdheid heboj t gelopen. Ik heb een persoonlijke ontmoetin i gehad met vijf vrouwen, van wie ik er éém leuk vond en vind. Ik heb haar later noge keer op bezoek gehad. Nou ja, dan ben jedi n verliefd, maar ik kom er steeds meer achii jf dat het met mij en de liefde nooit zo boten tl omdat ik altijd te veel van verliefdheid bi uitgegaan. Ken je dat? Dat je vergeet te kijkt of degene op wie je valt ook iemand is tn wie je in het dagelijks leven overweg kunti van wie je kunt houden? Ik heb het vaakgt noeg gehad dat ik obsessief achter iemar aanliep met al mijn verlangens en er dan vaak veel te laat - achterkwam dat het si pelweg mijn soort mens niet was. Ik leer dat ik dat niet moet doen. Beetje laat mis schien, maar dat maakt me niet uit. Ik vu echte liefde kennelijk toch belangrijker." En die kun je in de chatroom wel kwijt? „Ja, gek genoeg in zekere zin wel. Ik onnw er wanhopige meisjes, tegen wie ik hopet wel eens iets zeg waar ze verder mee kunne Je komt getrouwde vrouwen tegen die r* ontdekken dat ze op vrouwen vallen ene het punt staan met hun man te gaan prait en daar vreselijk tegenop zien. Ik ontmoet mensen die het onderscheid niet kunm 'f maken tussen de virtuele werkelijkheid ent!el echte werkelijkheid - aan wie je echt mo 'l! vertellen dat je misschien wel verliefd ku worden in de chat, maar niet echt vani mand kunt houden zonder haar of herai zijn minst in het echt onmoet te hebbe Bl Maar ik heb ook bloedserieuze gesprekb waarbij veel herkenning is. Dan zit ik son ®c bijna te janken achter die computer. Nietvt ellende hoor - het is een - hoe pathetisch h misschien ook klinkt - heel fijn gevoel, H F heeft te maken met liefde voor mezelf. Ie v daar is helemaal niks mis mee. Ik ben dege 601 die achter die computer zit en ik merk dat te'c sinds ik chat in het werkelijke leven open ^ol ben geworden. Eigenlijk moet je dat hele a haal van liefde en internet zo zien: het ise blijft n'attte vingerwerk. Echte liefde daarin je mensen van vlees en bloed voor nodig." RENEE DE BORST Mike Obiku met verzorger Gerard Meijer (links) en een van zijn geliefde foto's. foto john de pater zich daar niet aarden het kan ze denk ik ook niet echt schelen. Ze zien alleen maar de po sitieve kanten. En zo lang mijn prestaties goed blijven, vinden ze het wel best. Mijn vrouw vindt het ook geen bezwaar. Het doet haar ook goed. Alleen moest ik - toen ik ging samenwonen - wel alle foto's die ik door het hele huis had hangen, verhuizen naar mijn altaartje op zolder. Nu hangen in de rest van het huis alleen foto's van mijn vrouw en mijn zoontje, vooral veel van mijn zoontje. En dat is ook goed, want ik houd ook veel van hen." Chantal Uylenbroek met haar paard Mike. foto hielco kuipers Hij hoort er gewoon bij, hij is een gezins lid. Zo heb ik ook albums met foto's van hem en heb ik zijn eerste hoefijzers bewaard. Die zijn nog heel klein. Ik zal altijd voor hem blij ven zorgen. Ook als hij straks oud is en niet meer kan rijden. Je kunt een dier niet zo maar weg doen. Je opa of oma duw je toch ook niet van een bruggetje?" Liefde is een tweesnijdend zwaard: je kan niet zonder, maar als het mis gaat is liefde een pijnlijke last. De neiging samen te wonen is sterk, maar niet tot elke prijs. Dat is altijd al zo geweest. De laatste tijd is er echter iets bijzonders aan de hand: nog nooit hebben in Nederland zo veel mensen alleen gewoond. Wel 3,1 mil joen, dat is 20 procent van de bevolking. Je vraagt je af hoe dat mogelijk is. Is de neiging van mensen samen te wonen en kinderen op te voeden dan geen onveranderlijke, biologi sche bepaaldheid? Je zou denken dat ik als bioloog geloof dat dit zo is, maar het is net andersom. Een bio loog gelooft dat juist niet. Van elk van je ou ders krijg je een stel genen. Je begin als één bevruchte eicel, waar alles wat je later wordt in besloten ligt. Tijdens de verbluffende ont wikkeling van cel tot compleet wezen zijn er voortdurend invloeden van de omgeving aan het werk. Biologische 'bepaaldheid' ligt niet uitsluitend in de geërfde genen, maar ook in de invloeden van buitenaf. En er is ook niets dat volledig 'sociaal bepaald' is. Er is altijd een wisselwerking tussen erfelijkheid en om standigheden, of het nu gaat om de vorming van botten of hersenen, dan wel sociologi sche zaken. Gezelschap kan veel waarde hebben, maar is regelmatig ook een last. Apen - verwant aan onze verre voorouders - kennen dat dilem ma ook. In dicht struikgewas zijn roofdieren slecht te zien. Daar zitten de apen van een groep dicht bijeen zodat ze niet in hun een tje verrast kunnen worden. Met z'n alle let ten ze op en waarschuwen elkaar als er een roofdier verschijnt. In het open veld, waar het zicht goed is. houden ze veel meer af stand van elkaar. Dat doen ze ook op een ei land waar geen roofdieren zijn. Ze zitten dus op eikaars lip voor de veiligheid en lang niet altijd uit aanminnigheid. Liefde versterkt vanzelfsprekend de neiging tot samenzijn en samenwonen. Veiligheid, beschutting en eten tellen echter ook zwaar mee en kunnen i son mensen die elka {too zien toch bij elkt Bij de niet ra soorten apen \ii> 'en t de typen van sa den verdeeld ini Sind men: gibbons, ot land gorilla's. Elk van lerw eigen type van si men als' vaste paartjes, len soortgenoten woi nog den. Orang utan maai met jonge kinda beefi Chimpansees ga pld van de grote grof) dien delijk en wissela JÖee band. Gorilla's,! tord groepen met een Va groep bestaat uil war meer) en een aan kom; len 'zullen deels baat- manier waarop! gen i de verschillendei hvar: van de vele miijt mine verlopen zijn is die ji wikke ld dat het ttsti; Belangrijk is dal bet c hoofdzaak klopf* tee afwijkende varia men< flexibiliteit binna san t van samenleven gere Bij mensen bei bet s; leving. De mees ®nta ren, maar andeis leed en vrouw met «i *aak steden is dezefl fe zij paarsgewijs leva dooie rianten komen Tot veel vaker voor *el o de typen. Sames derlai gelaagde struct® sen i noten, buren, w v»or ga's, clubgenoten jen c bijgangers. Deze bang onder invloed ven r schappelijke oio tlleer heb je tegenwo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 48