Gerard Reves grote jaren Aanstekelijk boek over Yerkade-albun VERKADE'S WAXI1E THEELICHTEN Een 17de-eeuwse juffrouw met een groot hart Topthriller over fraude Verslag van een buitenstaander ill Teleurstellende gedichten Judith Herzberg DONDERDAG 15 APRIL 1999 Deel twee van het verzameld werk thriller recensie arno ruitenbeek Charles den Tex: Deal; uitgeverij Bert Bak ker Prijs ƒ34,90 Grootschalige fraude heeft sinds kort de volle aandacht van politie en justitie. Medio april rondde het Noord-Hol landse Inter Regionaal Fraude Team (IRFT) een onderzoek naar een bende chequesfrau deurs af. Thrillerschrijver Char les den Tex belicht een andere, even effectieve aanpak van deze onzichtbare' misdaad: de wraakactie. In zijn roman Deal toont de leiding van een, door internationale oplichters ten gronde gerichte handelsonder neming in medicijngrondstof fen in Amsterdam-Noord de broodnodige flexibiliteit. Het bedrijf. VeDeVer Chemtrade, en zijn in Parijs gevestigde Neder landse partner van Mons Chi- mie. sluiten een lucratieve overeenkomst af met de Hon gaarse afnemer Ujpest Pharma. De laatste, aan de Hongaren ge leverde partij goederen ver dwijnt echter net zo snel als de schimmige Belgische transpor teur. Pas als de torenhoge claim van Ujpest binnenrolt, blijkt dat Mons en daarmee VeDeVer een simpele, maar zeer belangrijke verandering in het contract over het hoofd hebben gezien. Dat betekent het einde voor de Amsterdamse firma van Van der Voort en zijn rechterhand Darob Dichter. De twee zitten, geholpen door de rijke zakenvrouw Lang- felder, niet bij de pakken neer. In Parijs beginnen ze een nieu we onderneming met maar één doel: de boeven terugpakken. Haarfijn bouwt Den Tex de spanning op rond de volledig herkenbare karakters en hun messcherpe dialogen. De ont knoping vraagt gewoon om ver filming. Van buiten ziet het boek er slaapverwekkend uit, van binnen is het bijzonder opwindend: het tweede deel van Gerard Reves Verzameld werk. Nog maar een paar maanden geleden, ter gelegenheid van zijn vijfenzeven tigste verjaardag, verscheen deel één van deze serie. Daarin was het werk vanaf zijn debuut tot en met 1962 opgenomen. De reeks zal zes delen omvatten en al over twee jaar volledig beschikbaar zijn. Een uitstekend initi atief, want Reve is voor velen de enige Nederlandse schrijver die het niet alleen verdient gelezen, maar ook herlezen te worden. literatuur recensie hans warren/gpd Gerard Reve Verzameld werk deel 2, re dactie Nop Maas 768 pag Uitgeverij Veen. Prijs 79,90 Dit tweede deel bestrijkt de pe riode 1963 - 1973. Ongetwijfeld Autobiografie Amsterdamse hoer opnieuw verschenen autobiografie recensie nop maas DOpenhertige Juffrouw, of DOntdekte geveinsheid (1680). Bezorgd door Joost Kloek, Inger Leemans en Wijnand Mijn- hardt. Uitgeverij Astraea Prijs 34,95 De onbekende schrijver die in 1680 het lichtzinnige werkje DOpenhertige Juffrouw of DOntdekte geveinsheid liet ver schijnen. heeft nooit kunnen dromen dat zich ruim driehon derd jaar later een drietal ge leerden - onder wie twee hoog leraren - over zijn tekst zouden buigen om hem voorzien van inleiding en woordverklaringen opnieuw uit te geven. DOpenhertige Juffrouw is de autobiografie van een Amster damse hoer. Haar verhaal werd al snel in het Frans en het En gels vertaald. De hele achttien de eeuw door werd het werk in Nederland gedrukt ten behoeve van de nieuwsgierige jongeling schap. Verschrikkelijk porno grafisch is het boek overigens niet; wat dit aangaat waren er - zeker in het buitenland - wel opzienbarender teksten te koop. DOpenhertige Juffrouw is vooral aantrekkelijk als een aanstekelijke erotische avon turenroman. met in de hoofdrol een vrouw die niet overmatig door preutsheid of conventio nele normen gehinderd wordt. Zij verkoopt haar lichaam voor geld en vindt dat daar niks mis mee is. Zwetende handen of zwetende billen - wat is het verschil? Haar drijfveer is in de eerste plaats geld en ze zegt er eerlijk bij dat de geilheid ook een rol meespeelt. Met een ze kere regelmaat verdedigt ze haar motieven en handelingen met een beroep op de oprecht heid. Anderen doen hetzelfde in het geniep of zouden het wel willen, als ze maar durfden. En door de hoerenlopers te bedrie gen geeft ze hen slechts een koekje van eigen deeg. Een merkwaardigheid is daarbij wel dat dit verhaal in schijn wordt gedaan door een zelfbewuste vrouw, maar dat de ongetwijfeld mannelijke auteur zich zo laat gaan in de schilde ring van de onbetrouwbaarheid der vrouwen, dat de schone sekse bepaald niet erg goed uit het verhaal naar voren komt. Hoe dan ook geeft het boekje een vermakelijke schildering van een deel van het erotische zeventiende-eeuwse leven. De luffrouw geeft college over hoe men zijn maagdelijkheid vaker dan eenmaal kan verkopen en doet allerlei middelen aan de hand om de frisheid des gelaats te herstellen. We lezen over een impotente Haarlemmer, een onbetrouwbare Italiaan, een diefachtige koorddanser die la ter zijn trekken thuis krijgt. Vorstverlet: schools debuut van Joost Huls roman recensie wim vogel Joost Huls Vorstverlet 157 pag Uitgeve rij Prometheus. Prijs 29,90. Duizenden dromen ervan. Honderden weten die droom op papier waar te maken en ko men echt tot het schrijven van een roman en van de tientallen manuscripten die uitgeverijen toegestuurd krijgen, bereiken er slechts enkele de boekhandel. En de tafel dus van de recen sent, waarna het wikken en we gen en oordelen opnieuw be gint. Volgens Thomas Rosenboom is Vorstverlet, het debuut van Joost Huls, 'Geestig en span nend, een boek met een echte intrige, komedie en tragedie te gelijk.' Terecht vond uitgeverij Prometheus deze blikvanger op de voorkant van het boek nood zakelijk, zelf zou ik nooit op dit soort kwalificaties zijn geko men. Want hoe is het mogelijk dat dit pruttelproza het ooit tot een heus boek heeft gebracht? Vorstverlet is een schoolvoor beeld van hoe het niet moet. O natuurlijk, structureel zit het al lemaal keurig in elkaar: veertien hoofdstukken die om en om in het heden en in het verleden spelen. En natuurlijk worden de onbeantwoorde vragen uit dat middelbare schoolverleden van de dertiger Theo de Geus be antwoordt in de drie weken die hij doorbrengt ergens in de Fi lippijnen bij zijn jeugdliefde Anna en haar man Hanno. Ook met leidmotieven als het eiland, een ringetje, een skelet wordt driftig gestrooid en motieven als dood, liefde en verraad schragen precies zoals dat hoort het verhaal. Maar met al leen een goed recept redt geen enkele kok het. Een citaat: 'Stilaan kwam Theo in goede luim. De han denarbeid en de stilte hadden een rustgevende uitwerking op hem. Zijn gedachten- werden rustiger en helderder. Zo be greep hij ineens dat Anna ver drietig was. Zij moest nog steeds in beslag genomen zijn door de dood van haar vader. Blijkbaar was het nog niet zo lang geleden dat ze het ontdekt had. Wat onnozel van hem dat hij daar nu pas aan dacht!' (p.37). Een ander citaat: 'Theo was geschrokken door haar uit barsting. Hij zocht naar een re den voor Anna's woede maar hij kon niets bedenken, behalve dat ze het plan te gevaarlijk had gevonden. Onthutst keek hij naar Hanno en Lacroix...'(p.98). Het is deze risicoloze stijl zon der één onvertogen woord, zonder één pakkende vergelij king, een stijl waaraan de echte woede, de echte schrik, de ech te uitbarsting ontbreken, die in ieder geval mij met een diepe treurnis vervult. Ook de personages komen nauwelijks tot leven. Van karak terontwikkeling is geen sprake: of ze nu hun eerste romanti sche nacht beleven op een ei landje in de Westeinder, of vijftien jaar later ergens in Zuidoost-Azië: het zijn en blij ven grijze muizen die van het leven niets leren. Alleen Han no, die plotseling schizofreen blijkt te zijn geworden, be houdt zijn raadselachtighe den, wat bij schizofrenen wel vaker voorkomt. Waar hij en Anna overigens van leven (een landhuis, een zwembad, per soneel! dat is nu een van die raadsels die Huls niet oplost. Ik vermoed dat Huls vooral geleerd heeft hoe je een ro man moet schrijven. Ik raad hem aan al die lessen te verge ten. Het absolute nulpunt Joost, en dan maar afwachten wat er gebeurt. de mooiste tijd uit de literaire loopbaan van Reve. zijn sterk ste proza én zijn beste poëzie ontstonden in deze jaren. Hij vond zijn onverwisselbare toon, zijn hoogst persoonlijke mythe kreeg gestalte én hij bereikte een groot publiek. Met Op Weg Naar Het Einde (1963) werd hij de Reve zoals we Reve nog al tijd kennen. Voor een literair tijdschrift deed hij verslag van een schrijverscongres in de vorm van brieven. Al snel besef te hij dat dit het genre was waarnaar hij zo lang had ge zocht, het genre dat hem alle vrijheid liet. Hij maakte gebruik van die vrijheid. En hoe! Meteen haalde hij zich de woede van heel reac tionair Nederland op de hals met zijn zeer eigen visie op godsdienst en zijn ongekende openhartigheid over homosek sualiteit. Op Weg Naar Het Ein de is een verbluffend boek, hét middelpunt van Reves oeuvre, hij bouwt nog altijd voort op wat hij destijds heeft ontdekt. Nader tot U (1966) doet er ove rigens niet- of nauwelijks voor onder. Naast brieven bevat dit werk ook een reeks gedichten die niet meer uit de Nederland se literatuur zijn weg te denken. Het sleetse begrip 'geestelijke liederen' kreeg een verrassende inhoud: 'Gij, die Koning zijt, dit en dat. wat niet al, ja ja, kom er eens om, Gij weet waarom het is, ik niet. Dat Koninkrijk van U, weet U wel, wordt dat nog wat?' Tot de hoogtepunten in deze aflevering van het Verzameld werk horen ook de Vier Plei dooien. De auteur meende zelf dat deze teksten 'de diepste motieven' van zijn werk en per soon verwoordden. Twee van de vier pleidooien houden ver band met het geruchtmakende proces wegens godslastering. Hij verdedigde zichzelf overtui gend voor de rechtbank en voor het gerechtshof. In de Vier Pleidooien vindt men ook het meesterlijke ver haal Veertien Etsen Van Frans Lodewijk Pannekoek Voor Ar beiders Verklaard en de toe spraak die hij hield toen hem de P.C. Hooftprijs was toege kend. Hij noemde zichzelf daarin 'een romantisch-deca- dent' auteur en sprak het besef uit: 'Ik sta in de Nederlandse li teratuur van mijn tijd alleen. Ik kan op geen enkele tijdgenoot in Nederland wijzen, met wie ik mij enigszins verwant zou kun nen voelen.' Hij benadrukte die positie door met allerlei collega's gena deloos de spot te drijven. Bij- iVo voorbeeld de manier w Cees Nooteboom ('h jfl aapje') portretteerde pletterend. Maar kreeg het van Reve zoi ''st( ren als Reve zelf. Alles ''es heilig lijkt, wordt toe! inn biedig bejegend. Oppe 2,1 voering krijgt prompt nisch tegenwicht. Hij volkomen bloot, maai grijpbaar. Tussen 1963 tussen het brievenboek Naar Het Einde en ha ngj tenboek Het Zingend reikte hij daarin de nal Daarom is dit saai oge s van zijn Verzameld wa tijd een sensatie. Ive pel. IT geschiedenis recensie Want wraak is een belangrijke motor die de Juffrouw en haar verhaal aan de gang houdt. In teressant is ook dat. als de Juf frouw in het tweede deel trouwt, zij het huwelijk als een commerciële transactie be schouwt. Het huwelijk als een vorm van prostitutie: dat is een idee dat we in de afgelopen eeuw nog regelmatig tegenge komen zijn. bijvoorbeeld bij Herman Heijermans en in de feministische beweging. De zeventiende-eeuwse taal waarin het boekje gesteld is, leest natuurlijk iets moeizamer dan modem Nederlands, maar dat went snel. Bovendien heb ben de editeurs voor woordver klaringen gezorgd. De iets gro tere inspanning wordt trou wens ruimschoots goedge maakt door de schilderachtige uitdrukkingen die de lezer ont moet: 'knikknelis-huis speelen', 'inwendige conversa tie hebben', 'pieken-schuuren' en 'poppen' voor 'van bil gaan'; de onmachtige Haarlemmer wordt aangeduid als een 'kween'; wie zwanger wordt 'krygt de buik vol beenen'; en een hoer verdient de kost 'met haar acgter-wangen'. Als de Juffrouw met een dronken Duitser naar bed moet, debi teert ze de wijsheid: 'met dron- keluiden wil 't wel waajen, dog selden regenen'. Zo is dat. rob van den dobbelsteen Marga Coesèl. Natuurlijk Verkade. Uitgeverij Terra. F- fds rtfi Sleeodr.StnefdderAmst. Ze deinden allemaal mee op de golven succes. Beschuitfabriek Hille (met om Der Vaderen Erf en Artis), Douwe Egben envlucht. Naar de Tropen) en Bussink's ür briek (Provincie-boeken). Maar geen s halen bij de populariteit van de Verkade- nu waarvan er in totaal 35 verschenen: 15 i n£ riode 1903 - 1918, 15 in het tijdperk 192 je! en nog eens 5 tussen 1965 en heden.! zelfs wel beweerd dat er niet één recla: qo in Nederland zoveel weerklank heeft p als die van de Zaanse koekfabriek. Een waarover natuurlijk nog best een stevip kan worden opgezet. Maar dat de Verkade-albums voon vooroorlogse jaren uitgroeiden tot een ,re nomeen, kan onmogelijk worden ontke nog eens extra blijkt uit het aanstekeli |I( dat de biologe Marga Coesèl samen dient met nadruk te worden vermeld bureau 'Fool Color' uit Haarlem maa menstellers hadden één groot voordeel chief van de in 1997 opgerichte 'Stichi houd Cultureel Erfgoed Verkade' puilt veer uit van het materiaal. Maar dan natuurlijk nog te worden gerangschikt dus, is met bijzonder veel smaak gedaan. En gedrevenheid ook. Zullen schrijfste mg makers iets over het hoofd hebben gezi ee< lijkt niet waarschijnlijk. Schrijver/bioloc Sc Thijsse krijgt de eer die hem toekomt. N en Edammer Kobus Koeman natuurlijk, de met Willem Wekenbach de meeste plaat derde. Zij vooral waren verantwoordelijk ongehoord hoge oplages die de Verkadi haalden Texel was in 1927 het eerste grens van honderdduizend exemplan schreed) en zij ook worden door Coesi breid in de spotlights gezet. Maar ooit geweten dat alles begon, bouwprenten (gratis bij de ontbijtkoi' Alkmaarse HBS-leraar Nanno Kranenl En ooit geweten dat de concurrentie al ÏR groen en geel van ergernis zag, dat ze a - ties begon te plaatsen in de trant van Koek behoeft geen prentjes?' Dat vera tegenoffensief kwam van Koekfabriek 'Ds a in Delden, een firma waarvan sindsdia meer is vernomen. De albums van Verka s£ entegen - het eerste was tekstloos - w snel zo populair dat er beurzen moesten georganiseerd waarop kinderen hun konden ruilen. Op de eerste 'plaatjesbeurs' (12 se; 1906 in Tivoli, Utrecht), kwamen 500 kim In Amsterdam, Groningen en Rotterdam zaal) - een maand later - waren het meer. Hele beursliederen werden er op i r' dagen gezongen en één daarvan staat al Laatste vier regels (wijs: In Naam van 0n open die poort): 'Ten slotte een juichtoon len tezaam/Hier thans in de Doele, heel voornaam;/Wij roepen thans allen mei vlam,/ Lange Leve Verkade Zaandam. De aanloop voor de plaatjesbeurzen i het laatste zo groot, dat er geen zalen m handen waren die alle belangstellenden bergen. Waarna er op het kantoor van Ve Zaandam maar een speciale ruilafdelii opgericht. Daar werkten op een ment dertig meisjes en zelfs dat bleek ro voldoende. Kunst. Ruim 2000 brieven* vormden immers geen uitzondering. poezie recensie hans warren/gpd Judith Herzberg. Bijvangst. 64 pag. Uitgevenj de Har monie. Prijs 26,50. Vissers varen uit om tong, kabeljauw, of een andere bepaalde vis te vangen. Altijd blijven er echter ook soorten in hun netten achter waarop ze niet uit waren: de bij vangst. Dat kunnen grote en kleine vissen zijn, waardeloze of juist waardevolle, maar ze werden min of meer per ongeluk gevan gen. Bijvangst heet ook het nieuwe gedich- tenboek van Judith Herzberg (64), al jaren lang een van de grote persoonlijkheden van de Nederlandse literatuur. Het is een titel die op een of andere manier haar poë zie karakteriseert. Want haar gedichten lij ken onopzettelijk te ontstaan. Op doelbe wuste uitspraken, stellige gedachten zul je haar niet gauw betrappen. Ze is vooral be dreven in het profiteren van het toeval. Er wordt eindeloos geaarzeld, langdurig ge zocht, van alle kanten afgetast, zo veel mo gelijk omcirkeld in dit werk. Ook om een andere reden vind ik Bij vangst een toepasselijke titel. Want je krijgt de indruk dat zij in deze bundel vooral haar bijvangsten bijeen heeft gebracht. Dat wil zeggen dat de gedichten heel gevari eerd zijn, in onderwerp, in benadering én in kwaliteit. Bij een schrijfster als Judith Herzberg die zo intens experimenteert met wat nog nét wel en wat nét geen poëzie meer is, die zo afhankelijk is van de prach tige inval en de grandioze vondst hebben doffe en briljante gedichten elkaar altijd af gewisseld. Ze raken je, en dan ook hele maal. Ofwel laten ze je onverschillig, en wel volstrekt. Maar de verhouding tussen geslaagde en mislukte gedichten is deze keer teleurstellend uitgevallen. Er zijn nogal wat verzen als het kwatrijn In droogte die de vlakke notitie nauwelijks ontstijgen: 'Arabische tuinen zijn zuinig met water/ elke plant staat alleen met niets eromheen/ elke roos heeft hoogstens een roestig blik/ soms een pot, of een perk in steen.' Ook vele langere gedichten blijven vaag, missen een pointe, de elegante draai die Herzberg aan haar beste werk weet te geven. Mondriaan begint uitdagend ge noeg: 'Stel dat we allemaal geboren waren in een tijd/ waarin alleen abstracte kunst bestond.' Vervolgens laat ze een seniele Mondriaan de figuratieve kunst uitvinden, maar daarna wast ze kennelijk geen raad meer met de ongekende mogelijkheden en strandt het gedicht. Gelukkig is bijvangst voor Judith Herz berg niet zonder meer een ander woord voor bijwerk. De bundel bevat ook gedich ten die je niet graag zou missen in haar oeuvre. Een vers als Rijkrijmo bijvoor beeld. of de verzen Lijn 1, Kraaiennest en Welcome in Free World waarin ze op aller minst plichtmatige wijze getuigt van haar sympathie voor de verliezers in de heden daagse samenleving. Of die even heldere als geheimzinnige verzen Nog raarder dan dat Jijen en Iemand om aan te vertellen wat niet van belang is over gemis. Het is een rijkere vangst dan in de gemiddelde Nederlandse dichtbundel. Maar van een schrijfster van haar formaat verwacht je netten vol, netten vol. Iemand om aan tellen wat niet va s lang is Het regent en niei - om aan te vertellei - hoe nat ik ben. Hi gent en niemand om aan te vertelle er mijn nieuwe schot n; nu al lek zijn. ben in een plas gei n en mijn schoener lek, ik ben nat, dö door. Jac, en jij? Hoe hard het regei r Het regent heel Heel erg hard. Harder dan ooit. (gedicht uit besproken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 22