'Theater is een kwestie van gevoe
Sterren blijven weg bij benefiet voor Kosovo
Jimmyhat's jaar kan niet meer stuk:
op naar de finale van de Grote Prijs
Cultuur Kunst
Tarkan preekt in Ahoy'
voor eigen parochie
DINSDAG 13 APRIL 1999
chef jan rijsdam. 071-5356444. plv. chef annet van aarsenb
Tarkan in Ahoy: 'Het Turkse antwoord op Michael Jackson'. foto
wfa/cees spruijt
recensie louis ou mouun
Concert: Tarkan met tienkoppige band
Gezien: 12/4. Ahoy. Rotterdam
Tarkan kan Ahoy' op z'n erelijst
als entertainer bijschrijven. Wat
hem gezien z'n verregaande
ambities in het internationale
popcircuit beslist deugd zal
doen. omdat een eigen avondje
in de Rotterdamse amuse
mentstempel nu eenmaal aan
tikt op de prestigeladder. De
vrouwvriendelijke zanger uit Is
tanbul zal echter minder tevre
den zijn geweest over de op
komst gisteravond bij zijn eer
ste concert sinds z'n door-
braakhit 'Simarik'. Niet alleen
bleef de tweede ring leeg. de
verzamelde achterban was bij
na uitsluitend afkomstig uit de
eigen Turkse gemeenschap. Zo
dat moet worden geconclu
deerd dat hij er vooralsnog
slechts als platenartiest in is ge
slaagd om in Nederland snel de
taalgrens te slechten.
Een deel van de Turks natio
nalistische aanhang van de
zanger zou zijn weggebleven bij
het concert vanwege de span
ningen tussen Koerden en Tur
ken. Onder het aanwezige jeug
dige publiek waren gisteravond
ook veel tekenen van nationa
lisme. zoals het schreeuwen
van pro-Turkse leuzen en het
zwaaien met de Turkse vlag.
De sinds kort als 'voornaam
ste ambassadeur van de Turk
pop' geafficheerde Tarkan hield
in z'n presentatie wel volop re
kening met hen die z'n lands
taal niet machtig zijn door gere
geld over te schakelen op En
gelse aan- en afkondigingen.
Sympathiek natuurlijk, maar
kreten als 'Let's go crazy' deden
eigenlijk afbreuk aan de sfeer
die de 26-jarige zanger (achter
naam Tevetgotlu) met z'n mu
ziek opriep. Ook omdat het gros
van de pakweg 6000 liefhebbers
(onder wie meer jongemannen
dan Tarkans imago doet ver
moeden) dergelijke aanmoedi
gingen in het geheel niet nodig
hadden.
Z'n persoonlijke mix van ori
ëntaalse folklore met westerse
mainstream pop. in eigen land
aanvankelijk verketterd maar
intussen goed voor mega-ver-
kopen, werd aldoor uitbundig
meegezongen. En wanneer Tar
kan even 'terugschakelde' (door
bijvoorbeeld terug te grijpen op
een rits klassiekers uit de Turk
se volksmuziek), dan volgden
de fans zonder te haperen, om
zich vervolgens te ontladen met
het scanderen van z'n naam na
afloop.
Dat de algehele hysterie toch
best meeviel was deels te dan-
ken aan het kordate optreden
van de ordedienst, die zelfs wil
de ingrijpen toen het idool even
te lang met een op het podium
gesprongen meisje bleef dan
sen. Over z'n lichaamstaal ge
sproken, die mocht er zijn. Bij
na tweeënhalf uur lang demon
streerde Tarkan 'van top tot
teen' waarom hij ook wel 'het
Turkse antwoord op Michael
Jackson' wordt genoemd. Daar
naast bleek de blauwogige
charmeur vocaal heel wat in z'n
mars te hebben plus omringd
door een zeer degelijke tien
koppige band. De 'terugwer
kende kracht' van Ahoy' zelf
was helaas door z'n technische
ploeg zwaar onderschat: het
zaalgeluid was veel minder uit
gebalanceerd dan doorgaans
het geval is.
Russen
centraal op
Muziekfestival
Het derde Delft Chamber Music
Festival is voor een groot deel
gewijd aan Russische muziek.
Maar dan wel Russisch in een
brede betekenis. „Gevoelsmatig
horen voor mij de vroegere
Sovjet-staten daar ook bij", zegt
Isabelle van Keulen, artistiek
leider van het succesvolle festi
val, dat dit jaar van 30 juni tot
en met 8 augustus in het Delft-
se Museum Het Prinsenhof
wordt gehouden.
Er wordt een aantal grote ro
mantische kamermuziekwer
ken uitgevoerd, zoals het Pia
notrio van Tsjaikovski, het 'Trio
Elégiaque' van Rachmaninov
en de Cellosonate van Mjas-
kovski. Ook staan er werken
van Vainberg, Prokofjev en
Sjostakovistj op het program
ma. Onder de pianisten zijn er
een paar die voor het eerst naar
Delft komen, namelijk Boris
Berezovski en Kathryn Stott,
naast Bella Davidovitsj, die vo
rig jaar al optrad. Onder de vio
listen treffen we het opmerkelij
ke jonge Duitse talent Isabelle
Faust aan. Opvallend is ook het
optreden van de Franse celliste
Anne Gastinel.
Bert Klunder zaterdag in Leidse Schouwburg
De Alkmaarse cabaretier Bert Klunder komt uit een on
derwijzersgezin. Ook hij leek een onderwijzend leven te
gaan leiden, maar nu staat hij in de theaters met een
voorstelling waarin hij genadeloos met die wereld afre
kent. Komende zaterdag bespeelt hij de Leidse Schouw
burg. maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan: eens
per week geeft hij les aan jonge cabaretiers.
„Waarom koos ik niet voor het
onderwijs? En waarom wel voor
het theater? Dat doe je omdat
er iets met je mis is. Theater is
een vergaarbak voor overgevoe
lige gelden. Waar zouden Her
man Finkers en Hans Dorres-
tijn zijn zonder podium?"
„Het gaat niet om het bekend
worden. Zelf hoef ik met mijn
theaterprogramma dan ook
niet op televisie. Want hoed je
voor het moment dat je in de
grotere zalen kunt spelen. Het
risico dat er mensen zitten die
louter op je naam afkomen,
maar niet begrijpen wat je zegt,
is mij te groot. Laat mij maar
gewoon de bekendste onbeken
de Nederlander worden."
„De periode dat ik met Brigit
te Kaandorp in Amsterdam-
Noord 'Miss Kaandorp, Brigitte
de musical' speelde, was een
heel gelukkige tijd. Brigitte ken
ik al vijftien jaar. We doen af en
toe iets samen, voor de lol. We
zitten dan in het café en verzin
nen wat. Vaak pakt dat goed uit.
Want je weet hoe het werkt: een
goed liedje schrijf je in zes mi
nuten. Als je twee uur moet
zwoegen wordt het niks. 'Miss
Kaandorp' is dan ook tussen de
bedrijven door gemaakt, zonder
echt repeteren, want daar hou
den wij niet van. De vierde in-
speelvoorstelling liep als een
speer. We hadden een hit. Zel
den ben ik zo blij geweest. Na
afloop zijn Brigitte en ik in een
louche café in Halfweg terecht
gekomen. Om het te vieren zijn
we daar heel erg dronken ge
worden."
„Ik was vroeger een makkelijk
kind, maar mijn omgeving was
erg raar. Pas op de ulo ont
moette ik een leraar die mij be
greep: Otto Jacquet. Hij gaf
Frans en was mijn held. Daar
om komt hij even in mijn pro
gramma voor. Hij liet ons luis
teren naar platen van Georges
Brassens en Jaques Brei en ging
met ons naar Parijs. Bij hem
mocht ik mezelf zijn. Eigenlijk
is dat altijd de kern van mijn
strijd tegen de wereld geweest.
De kem ook van 'De doorwer
kers'. De man die ik daarin
speel, De Windt, is een strenge
leraar die zonder reden toch al
tijd gelijk denkt te hebben en
namens jou wel even uitmaakt
wat wel en niet mag. Veel lera
ren hebben daar een handje
van. Ze willen de wereld ord
enen: wie zijn huiswerk niet
maakt is lui, een andere moge
lijkheid is er niet. Zo'n man kan
zich niet voorstellen dat je in
plaats van huiswerk te maken
ook iets moois tot stand kan
hebben gebracht."
„Al mijn programma's gaan
over mensen die door hun per
soonlijke gelijk te scheppen, in
hun eigen val lopen. Terwijl het
de bedoeling is dat je van je
fouten iets leert, dat je bij de
dood, wat wijzer bent gewor
den. Want met gelijk willen
hebben doe je niemand een
plezier. Daarom was voor mij
ook de theaterschool zo'n kwel
ling. Daar gaven mensen les die nen schrijven als we andere
zelf niets konden. De leraar stukken maar goed zouden
dramaturgie zei dat ook wij een analyseren. Tot hij Peter van
goed toneelstuk zouden kun- Straaten een gastcollege liet ge-
gen op de ander oij
vindt dat ze mooi aai
Zo is het ook met theaii
een kwestie van gevoel
God gegeven talent. ju
zei het al: alles van w
weerloos."
„Ik geef nu zelf in Ho
eens per week les aani jan
die 'iets met cabaret w «n
doe dat in het besef hiü'
eigen beperkingen. in c
wat ze doen is zondi l^0
goed. Kunstonderwijs s f1
ook nergens op. Ik gen
soort werkplaats waar
hun brommer kunnen
len. Waar ze kunnen on
of hun droom leveni |0U'
Bert Klunder:
„Laat mij
maar gewoon
de bekendste
onbekende
Nederlander
worden."
foto
jaap van
der klomp
ven. Die analyseerde nooit en
begreep echt niet waarom hij
zijn verhalen schrijft zoals hij ze
schrijft. Hij laat de ene zin vol-
„We leven nu in dejj
gentig, mensen denken
wereld maakbaar is. Vt £n.
heb je een trainer, maj
langrijke dingen van
heb je niet onder contro jent
hebben mensen meer
dan talent. Maar hetu
om de goede combiii
die twee. The
gitaarspelen gewoon
Cruijff vond voetballa
een leuk spelletje. Gera 'Ier
zegt het zo mooi: 'In d
digheid doen wij ons dit P'°:
„Succes krijg je niei
het moet. Want dan
mis. Eigenlijk gaat alle
doe over God, niet in di 1V0
lijke betekenis, maar IeP
het onzegbare. Want dit
uit deze wereld verdwa
liefde is weg. Daarom en
nu tegen het platter
het mateloze. Met versu |P(
de concentratiekamp
dacht. Het gaat in dit Ie 2^
de onlogica, om de liefd 5'P'
nooit mag ontkennen."
Theaterprogramma
Doorwerkers', zaterda net
Leidse Schouwburg.
Leidse mui
minder in t
ns
leiden pablo cabenda
out
Het Nationaal Ml ook
weekeinde heeft in I ur.
iets meer dan 20.000 b B
stellenden getrokken, nt
leken met de cijfers va ieh
jaar betekent dal een stm
van ongeveer 5.000 I me
kers. Een terugloop v ige
cijfers is voor een deell lent
klaren door de verlaagd lee
bliekelijke interesse ra pen
Nationaal Natuurhist hoi
Museum Naturalis. Isd
jaar trok het grootste esc
um van Nederland in dez
dagen 10.000 gasten. D
moest de nationale sd
mer van natuurlijke hi
zich tevreden steller.
7100 bezoekers (in tegl H
ling tot het aantal vat a
dat gisteren in de «I
stond vermeld). 1
Voorlichter Frits del
van Naturalis is in het
niet ontevreden over w
fers. „Je moet in wit
schouw nemen dat t
jaar doelbewust geen eva
me hebben gemaakt en
het museum. Vorig jai ielz
schenen we twaalf b e c
twee weken op televia vijs
dat heeft wezenlijk bij iers
gen aan die 10.000I ent
kers. Een prachtig gets er
niet van, maar de c en i
dreigde ons wel eveni Dire
het hoofd te groeier, et C
blijkt dat zonder reclaJ zo<
mensen de weg naar N sv
lis kunnen vinden en ze
een prima zaak." Hij
Ook het Rijksmusea epe
Oudheden had te I
met een terugval. Ong t\i
500 bezoekers minde! Bja;
vorig jaar vonden dt otei
naar het museum a£ ion
Rapenburg. Dat kwafl oo
gens voorlichtster I eru
van Boxtel ook doorh erk
dat dit jaar de enorni i zi
bliekstrekkers zoals 'J ndie
mies onder het mes' f! Nee
Sensaos ('98) ontbraken ibbe
Landelijk gezien is t nun
sprake van een recordi i l
bezoekers. De 850.00J nek
langstellenden van het n I
seumweekeinde in ièn
ruimschoots overt! ar
door de 900.000 mitsen Ne
zoekers van dit jaar, mei
duizend meer dan vorig
Het meest in trek wat
musea die iets speciaal
den georganiseerd of
de toegang gratis was,
een woordvoerder van |Q
nisator Stichting Ml*
jaarkaart. Veel musea fl
ten zich verheugen ia
verdubbelde belang'"
ten opzichte van 'nor 23.
weekeinden. Maar er»
ook uitschieters, zoals ;er
het Marine Museumini vq
nestad Den Helder dü x0
tienhonderd bezoekers
in plaats van de gebniil
tweehonderd. lang
amsterdam franchise ledeboer
vervolg van voorpagina
Bezoekers van de uitverkochte
benefiet 'voor de kinderen van
Kosovo' in Theater Carré zorg
den vannacht voor een op
brengst van 143.000 gulden.
Presentator Freek de Jonge
mocht daar halverwege de
nacht een ton bij optellen voor
de televisieregistratie van van
avond en bijdragen van spon
sors die de teller op 250.000
gulden brachten. Marco Borsa-
to maakte op het toneel van
Carré bekend dat zijn cd 'De
Speeltuin' al 30.000 gulden
heeft opgebracht en dat de rest
van de opbrengst ook naar War
Child gaat.
De benefietvoorstelling voor
de internationale hulporganisa
tie 'War Child' was een initiatief
van Herman van Veen en Freek
de Jonge, die in een week de
belangeloze medewerking van
een aantal bekende musici en
artiesten regelden. Carré stelde
de zaal en de techniek gratis ter
beschikking en ook het perso
neel van het theater was van
nacht belangeloos in touw. Als
extra steun in de rug verleende
het ministerie van financiën
bovendien vrijstelling van BTW
en zagen de voorverkoopadres
sen af van verkoopprovisie.
Zijn speciale Carré-voorstel-
Jaap van Zweden steekt Freekt de Jonge een oog uit tijdens het benefietconcert voor Kosovo.
lingen vaak het domein van be
kende Nederlanders die zich
door een haag van visuele me
dia naar hun plaats begeven,
vannacht lag dat anders. De
dichte drommen die zich rond
half twaalf voor het theater aan
de Amstel verzamelden, oog
den als een dwarsdoorsnede
van de bevolking. Eén bezoek
ster meende zeker Bas Wester
weel te ontwaren, maar de
'sterren' waren in elk geval
massaal thuis gebleven.
De 2000 bezoekers bleken
een voorbeeldig publiek, dat
foto anp/juan vrijdag
zelfs muisstil luisterde naar het
bepaald niet lichtvoetige derde
deel van de vijfde symfonie van
Sjostakovitsj door het Orkest
van het Oosten onder leiding
van Jaap van Zweden. Ook lie
deren van Brecht in een uitvoe
ring van Jasperina de Jong en
Richard Strauss-liederen door
Charlotte Margiono konden re
kenen op een aandachtig ge
hoor. War Child-ambassadeur
Marco Boriato begon met een
roerend pleidooi 'voor de hulp
organisatie ('Ik ben ook vader')
en zong een mooie uitvoering
van zijn single. Een verdwaalde
fan op de voorste rij beloonde
hem daarna met het toewerpen
van een sjaal. De sterkste num
mers zongen Boudewijn de
Groot en Mathilde Santing, die
allebei een ovationeel applaus
kregen. Van Veen en De Jonge
eindigden de avond met het
duet Staakt makkers, staakt het
vuren, helpt de kinderen en de
buren'.
Het enige minpunt van de
benefiet was de presentatie van
Freek de Jonge. Hij vond het
onder meer nodig het Amster
damse accent van Jaap van
Zweden te imiteren en meende
dat de koningin niet naar China
had moeten gaan ('Is er ook
eens een koningin in eigen land
als we in oorlog zijn.Maar
zijn boodschap We willen een
ander geluid laten horeh dan
dat voor geweld') werd op deze
benefiet, hoe kon het ook an
ders, ontvangen met een ova
tioneel applaus en enthousiast
gefluit. De tv-uitzending op Ne
derland 3 van 'Staakt het vuren'
begint vanavond om 20.30 uur.
competitie, waar we er ook al
met de hoofdprijs vandoor gin
gen. Dit jaar kan al niet meer
kapot voor ons, ook al winnen
we de Grote Prijs niet. Worden
we daar geen eerste, dan zou
dat zelfs wel eens beter kunnen
zijn. Want op alle winnaars rust
tot dusverre een vloek, ze raken
in de vergetelheid of vallen uit
elkaar. Het zijn juist de num
mers twee en drie die doorbre
ken. Kijk naar Urban Dance,
Lois Lane, Trockener Kecks, De
Dijk."
Nieuw
De winnende set van Jimmyhat
in Rotterdam bestond uit de
vier stukken Demon disco, Sha
dow boxing, Speed is wonderful
en Star overdose. Relatief nieu
we stukken waarvan de thema's
respectievelijk escapisme,
machteloosheid en de jachtige
samenleving zijn. „Waar Star
overdose over handelt, weet Ik
zelf eigenlijk nog altijd niet zo
goed maar dat ook dat geen
vrolijk nummer is, staat wel
vast, ja", aldus ene dolgelukkige
Holswilder.
Eigenlijk gaat het Jimmyhat al
sinds 12 juli vorig jaar bijzonder
voor de wind. De groep beet op
die dag het spits af van het
Leidse Werfpop en verbaasde
vriend en vijand met een ver
bluffend sterk optreden. Tot dat
concert was Jimmyhat het best
bewaarde popgehcim van Lei
den, dat na de inmiddels tot op
de draad versleten successen
van Catapult, Rubberen Rob
bie, The Shoes en The Shorts
hard toe was aan een door
braak van een popgroep.
Jimmyhat zorgt daar nu voor
met een muziekstijl die zeker
sinds de zelfmoord van Nir
vana's Kurt Cobain door de
pers al ettelijke keren is dood
verklaard en begraven: grunge.
Niet dat er geen grunge meer
wordt gemaakt.
Stonerock
Stonerrock is dan ook een soort
schuilnaam waarmee vooroor
delen van de dames en heren
critici moet worden voorko
men. Holswilder: „Zelf vinden
we trouwens niet dat we uitge
sproken stonerrock maken
maar ik begrijp dat je hoe dan
ook een etiket krijgt opgeplakt."
Opvallend aan de muziek van
Jimmyhat is dat ze zo glashel
der, bondig en toegankelijk is.
De groep speelt geen verstop
pertje achter vette lagen gitaar -
noise, zoals Soundgarden, Pearl
Jam en Nirvana op de bühne en
soms ook op de plaat pleegden
te doen. En in de persoon van
Holswilder heeft de groep een
ideale voorman. Zijn stem is
nog imposanter dan zijn ver
schijning.
Potentie
De jury was het er in Rotterdam
unaniem over eens dat Jimmy
hat slang voor condoom) de
winnaar moest zijn en meent
dat de band commerciële po
tentie heeft. Dat komt mooi uit,
stelt Holswilder want de band
wil in juli de studio in voor de
eerste cd en heeft liever dat een
platenmaatschappij de plaat
uitbrengt dan dat in eigen be
heer gebeurt.
Behalve plaatsing voor de
Grote Prijs houdt Jimmyhat ook
1500 gulden aan het winnen
van de Popjacht over, alsmede
twee dagen studiotiid en een
Intcrnctpage. Holswilder: „Het
lijkt allemaal niet op te kunnen.
De sfeer in de band is uitste
kend. We ruiken succes."
Eindelijk weer een Leidse band
die een deuk in een pak boter
kan schoppen. Zanger Dennis
Holswilder van de Leidse sto-
nerrockformatie Jimmyhat kan
zich volledig vinden in deze ka
rakterisering van de stand van
zaken. Hij en zijn drie broeders
in het kwaad wonnen afgelopen
weekeinde in het Rotterdamse
Nighttown de finale van de
Popjacht. Jimmyhat mag zich
nu de beste band van Zuid-
Holland noemen. Bovendien
heeft het Leidse gezelschap zich
hiermee geplaatst voor de Gro
te Prijs van Nederland, de be
langrijkste popprijs, waarvoor
op 27 november wordt gestre
den.
Melkweg
Holswilder kan zijn geluk niet
op. „We zijn heel erg blii, ik ga
al een paar dagen uit m'n dak.
De Grote Prijs wordt In de
Melkweg gehouden. Daar spe
len of in Paradiso, dat is m'n
droom. Beide komen in een
jaar tijd uit, want we hebben
eerder dit jaar al in Paradiso ge
speeld, ook weer tijdens een