'Postzegels verzamelen niet voor belegging' Trends Rust keert weer in slaapkamer Belgische blik vooruit DINSDAG 13 APRIL 1999 |5DA< THEA WAMELINK' Al een tijdje is de slaapkamer op de terugweg naar grootmoeders tijd, toen wit de dienst uit maakte. Aanvankelijk ging die ontwikkeling ge paard met veel romantische versierselen als ru ches en strikken, maar die hebben inmiddels plaatsgemaakt voor strak gestikte sloopranden en klassieke weefsels als damast in simpel geüjnde motieven, visgraat en ajour. Ook zijn er stoffen met boom- en bladmotieven in een contraste rende weefdraad. Stijlvolle, rustige versieringen. Veel dekbedsets zijn tegenwoordig verkrijgbaar in combinatie met transparante stofbanen in hetzelfde dessin als de vitrage, als de wandde coratie of als de hemel boven het bed. Paneelgordijnen zijn een trend. De invloed van op Zen geïnspireerde minimalisti sche woonstijlen uit Japan is hier dui delijk aanwezig. En ook China doet - onder meer met de woonfiloso- fie Feng Shui - een duit in het zakje. Japanse en Chinese karakters, gepenseelde bloemen, een theebalen- opdruk en talloze andere de coraties uit het verre Oosten versieren in toenemende mate het bedtextiel. De witte basistint wordt in veel geval len gecombineerd met zachte kleuren als blauw/grijs, crème, zand en melkchocola debruin. Hier en daar wat zwaarder aangezet met marineblauw en het bruin van pure choco la. Effen slopen en dekbedovertrekken hebben als bescheiden versiering vaak een afwerking met satijnkoord of - iets opvallender - in tint contras terende knopen dan wel een houtje-touwtje-slui ting. Knopen en houtjes worden overdag als op smuk vertoond, terwijl het kussen voor de nacht wordt omgedraaid. In sommige gevallen is ook het met stof overtrokken hoofdeinde van het bed van een dergelijke versiering voorzien. Wit is daarnaast vaak de basis voor een wat speelser decor: dekbedovertrekken voorzien van teksten, soms complete gedichten. Ook treffen we overtrekken aan met de bekende - soms heel vage - pvjamastrepen en madrasruiten, waarbij de ondergrond meestal wit is. Verder zijn er combinaties van strepen en bloe men in prachtige, tere kleurschakeringen. Veel dekbedsets hebben aan boven- en onderzijde een ander motief. De meeste dessins zijn zowel in weef- als in drukstoffen verkrijgbaar. Bij de stoffen zien we veel katoen, (half) linnen en chintz. De sprei is in ere hersteld. In plaats van een des sin kiest men hierbij vooral reliëfstoffen als wa felruitjes, tweeds en jacquards. Als in de zomer het dekbed net iets te warm is, kan men vaak de sprei als zomerdeken gebruiken. Nieuw is ook de lichtgewicht deken van fleecestof met gefeston neerde rand. Kan als sprei en als deken dienst doen. Aaibare plaids in fraaie, pastelgetinte rui ten worden eveneens als sprei toegepast. Veel fabrikanten leveren dekbedsets in combina tie met zowel gordijnen, behang als badtextiel. Badhanddoeken, badjassen, badmatten, tex tiele en goed wasbare douchegordijnen, alles in dezelfde stijl, dessinering en kleuren of in aanverwante combina ties. Zo kan men voor de slaapka mer bij voorbeeld blauw/grijze en zand /beige tinten kiezen en voor de badkamer meer ver zadigde kleuren als mari neblauw en chocolade bruin in verscheidene nuances. Bij de minimalistische slaap kamertrend passen effen of zacht getinte wanden al dan niet met een onopvallend dessin. Als te genwicht kiest men soms echter voor behang met een iets pregnanter karakter. Met grote, geometrische patronen in brede strepen en ruiten bij voorbeeld. Helt men ook hierbij over naar oosterse invloeden, dan zijn er op de Oriënt geïnspireerde behangsels met aard se en verweerde kleuren: grijsbruin, bamboe, oker en aubergine met sprekende accenten in Chinees rood. goud en zwart. Voor mensen die niet worden aangesproken door de rust en eenvoud van Zen en minimalis me is er eveneens voldoende keus voor de slaap kamer. Hun voorkeur zal misschien uitgaan naar blikvangende markiesdoekstrepen en weefruiten in stralend wit, helder geel en hemelsblauw. Of naar bedtextiel en stoffering met fleurige, felge kleurde bloemmotieven. De jaren zestig keren te rug in de vorm van wandafwerkingen in fluores cerende tinten die het goed doen in combinatie met forse geometrische dessins. Dat geldt zowel voor bedtextiel als voor raamdecoraties. Deze stijl ademt een uitgesproken zomerse sfeer met schakeringen die variëren van zachte pastels tot felle, verzadigde kleuren. 2000 THE NEW MILLENNIUM HISHES YOU THE best ii o p e IK TUB F U r 0 LET'S MAKE A Ngw S T A R T AND TIIE C RELAX, DIS LOOK FORWARD MILL De tekst op het millennium dekbed van Essenza is vervuld van goede voornemens. Veiling gaat voorzichtig om met nalatenschappen FRANS DE LUCT. Ons land telt naar schatting een mil joen verzamelaars van postzegels. Wie er serieus werk van maakt, spaart niet alleen via de post, maar koopt ook in postzegelwinkels, snuffelt op beurzen van verenigingen, en bezoekt veilin gen. Vooral de veilinghuizen zijn een miljoenen branche geworden. Ooit gold het verzamelen van postze gels als een goeie belegging. Vooral de jaren zeventig staan te boek als een gouden tijd. „Iedereen met een beetje geld stopte dat onder meer in postze gels. Nederlandse topstukken, zoals de tien gulden zegel van Wilhelmina uit 1913 of uit 1900, gingen vlot weg voor 1600, 1700 gulden. Nu doen die de helft. Het was toen een wilde tijd, waarin het ging om snel geld verdie nen. Tegenwoordig zijn we weer terug bij de verzamelaar, en zo hoort het ook", zegt Wil Leopardi van het vei linghuis in Nijverdal dat zijn naam draagt. „Postzegels verzamelen doe je niet om te beleggen, maar om er ple zier aan te beleven." Leopardi begon eind jaren zeventig, na een opleiding aan de heao, als com mercieel medewerker bij het postze- gelveilinghuis Twenrhia in Almelo. In 1982 begon hij met zijn eigen veiling huis. Hij was inmiddels beëdigd taxa teur en opgeleid tot veilingmeester. De Nederlandse Vereniging van Post zegelhandelaren (NVPh) telt onder zijn leden slechts negen veilinghuizen. Daarnaast is er een zeer groot circuit van hobbyisten en (semi-)beroepshan delaren die vooral handel drijven via de talrijke beurzen van plaatselijke postzegelverenigingen. Die worden meestal in de weekeinden gehouden in cafézalen. Ze trekken drommen volk, en vaak ook worden daar kleine veilinkjes gehouden. De meeste kavels vinden aftrek tegen de inzetprijs die in de catalogus staat vermeld, of iets daarboven. Leopardi: „Ik richt mij met de inzetprijzen echt op de verzamelaars. Als de prijzen op mijn veiling daar steeds ver bovenuit zouden gaan, dan heb ik het niet goed gedaan. De mensen moeten weten dat ze het ongeveer op het door mij aan gegeven prijsniveau kunnen krijgen. Het prijsniveau op veilingen ligt voor naoorlogse zegels uit Nederland op circa 10 tot 15 procent van de officiële cataloguswaarde, afhankelijk van de Leopardi schat dat de negen veilinghuizen die lid zijn van de Nederlands voor een jaaromzet van 40 tot 50 miljoen gulden. liging van Postzegelhandelaren, samen goed zijn FOTO GPD/WERNER RAUWERDINK kwaliteit van de zegels. Bij vooroorlog se zegels ligt het gevarieerder. Postfris, dus ongebruikt, zijn ze uit die tijd schaarser. Gestempeld doen vooroor logse zegels circa 20 tot 25 procent van de waarde die in de catalogus staat vermeld. Bij partijen en verzamelingen zijn het uiteindelijk de betere stukken die de trekkers zijn voor de waarde van een kavel". „Globaal kun je zeggen dat je voor partijen en voor topstukken de moge lijkheid hebt om die het voordeligst op een veiling te kopen. Gaat het gewoon om kleine aanvullingen op je verzame ling, dan kun je beter eerst op beurzen van verenigingen kijken, maar het prijsniveau ligt daar hoger, daar betaal je gauw 40 tot 50 procent van de offici ële waarde". Andere mogelijkheden bieden de rondzendboekjes waarop via vereni gingen kan worden ingeschreven. Die boekjes worden samengesteld door le den, zowel liefhebbers als (semi-)han- delaren, waaruit per zegel kan worden gekocht. Volgens Leopardi is het rela tief duur om langs die weg nieuwe aanwinsten te verwerven, maar het is vaak wel de manier om net die ene ze gel in je bezit te krijgen die in een serie ontbreekt. Een belangrijke functie vervullen de postzegelwinkels. De verzamelaar kan daar terecht voor benodigdheden als albums en stockboeken, maar ook voor aanvullingen, of om zich te abon neren op de wereldwijde nieuwtjes- dienst voor nieuwe uitgiften. En uiter aard kunnen in de winkels alle denk bare zegels worden gekocht. Wel ligt het prijsniveau aanzienlijk boven dat van de veilingen. Handelaren doen immers ook zelf inkopen op veilingen, en hebben vervolgens marges nodig om er wat aan te verdienen. Hoe komt Leopardi aan zijn veiling materiaal? Hij hoeft daar geen kleine advertenties voor te zetten, zoals klei ne opkopers doen. „Je bouwt een naam op, en dan weten de mensen je wel te vinden. Wat wordt aangeboden is afkomstig van zowel verzamelaars als (kleine) handelaren, die op die ma nier van hun overtollig spul afkomen. Waar je vooral op zit te azen zijn nala tenschappen. Als er ergens een baron overlijdt, hopen we in deze branche allemaal op een telefoontje van de erf genamen. Want verzamelingen waar een levenlang met liefde aan is ge werkt, die zijn vaak het interessantst. Daar kun je de leukste kavels van ma ken". „Het is een hele verantwoording om nalatenschappen op hun juiste waarde te schatten. De familie heeft meestal een veel te hoog beeld van wat zo'n verzameling waard is. Ze denken bij voorbeeld: opa heeft zijn hele leven postzegels gespaard, hij heeft 24 al bums, dus die moeten wel 50.000 gul den waard zijn. Maar als opa geen geld heeft uitgegeven om de echt dure ze gels te aan te schaffen, dan kom je toch echt op een veel lager bedrag uit. De kunst is om het vertrouwen dat ze in je stellen niet te beschamen, en via een goede verkaveling er voor te zor gen dat er een reële opbrengst uit de veiling komt. Die opbrengst moet ook hoger zijn dan. wanneer ze de hele ver zameling aan een handelaar zouden meegeven. De veiling brengt verkopers en kopers op een eerlijke manier bij el kaar. Dat is het mooie van dit werk, en soms ook het spannende". Op elke veiling gaan miljoenen postze gels om. Hoe komt Leopardi aan al die kennis om die op hun juiste waarde te kunnen schatten? „Ik ken de Neder landse postzegelcatalogus wel onge veer uit mijn hoofd, en ken de hoofd lijnen van alle andere landen. Ik heb uiteraard de nieuwste catalogussen van de hele wereld (Yvert en Michel). Maar voor je beoordeling is vooral be langrijk dat je goed ziet hoe een verza meling in elkaar steekt en welke bij zondere stukken erin zitten. Ik bedoel het niet arrogant, maar ik weet veel en heb een erg goed geheugen". Postzegels verzamelen is typisch een hobby voor iedereen, of je nu een gul den of duizend gulden te besteden hebt, of je nu een eenvoudig beroep hebt of lid bent van een raad van be stuur. Postzegels verzamelen kan een mens enorm veel voldoening geven. Hoeveel geld je ook hebt, nergens kun je in een klap de hele wereld bij elkaar kopen. Het blijft de sport van het ver zamelen. Daarin leer je niet alleen or delijk denken, je steekt er ook een hoop van op. En je wordt er kien van, je leert vaardigheden ontwilckelen. Ook bij postzegels verzamelen geldt: kennis is macht". 3456789 10 WÊÊÊÊmÊmmÊÊÊÊÊÊÊÊÊiÊÊ^mÊÊÊm PUZZEL AnagramOp elke verticale regel dient een woord van vier, een van vijf en een van zes letters te worden ingevuld. Het woord van vijf letters bestaat uit de letters van het voorgaande woord plus 1, het woord van zes letters bestaat uit de vijf letters van het voorgaande woord" plus 1. Ais de hele puzzel juist is ingevuld, vormen de letters in de vet om lijnde kolom een woord. 1Ladder - diefjesmaat - klaar; 2. patroon - luchtbel - vrucht; 3. vogel - wasdom - beweeglijk;4. bloedvat - familielid - renpaard; 5. ongeschonden - gestolen goed kopen - dochter van Zeus; 6. hoffeest - gelijkmatig - talent; 7. inwendig orgaan - vervoermiddel - actief koolpoeder; 8. een weinig - mannelijk dier - onverschrokken; 9. vuurwapen - niemendal - hevig; 10. roofdier - drinkgerei - kwaal. Oplossing van maandag: Horizontaal: 1. Lak; 5. alm; 7. teder; 8. lee; 9. esp; 11. tiran; 14. me; 16. es; 17. rad; 18. lat; 19. af; 20. si; 22. lepel; 25. sla; 27. eik; 29. gebed; 30. aks; 31. dos. Verticaal: 2. Ate; 3. keet; 4. leer; 6. las; 8. lam; 9. en; 10. pos; 12. Indië; 13. allee; 15. erf; 16. ets; 19. als; 21. ink; 22. la; 23. peer; 24. leed; 26. lek; 28. Ido. Anagram den ingevuld. Het woord van vijf let ters bestaat uit de letters van het voorgaande woord plus 1, het woord bestaat uit de vijf letters van het voorgaande woord plus I. Als de hele puzzel juist is inge- uld. - ïen de ii de vet REDACTIE MARGOT KLOMPMAKER EN SASKIA STOELINGA Van ezelsrug tot raveelbalk 0 Het is een blad voor mensen met twee linkerhanden, zegt hoofdredacteur Tonie Broek- huijsen van Doe Het Zelf. „De mensen die je op zater dag in de bouwmarkten ziet." De groep eigen huisbezitters in Nederland stijgt nog steeds, en ook het aantal mensen dat zelf aan het klus sen slaat nadat de aannemer het pand heeft verlaten. Dat zelf klussen geschiedt met wisselend succes, en dus staat de telefoon bij Doe Het Zelf op maandag niet stil. Dan zitten er namelijk twee 'technische mannen' achter de telefoon, die vragen van lezers beantwoorden. Over het verwijderen van loden lei dingen en het aanleggen van hotelschakelingen, maar ook over 'dat leuke vaasje achter aan op die foto in het laatste nummer.'De o[ Het Zelf is de afgelopen, flink gestegen. In 1990k rond de 80.000 exempt nu worden er 140.000 r 0 NL mers per maand gedrukt Doe het Zelf is er voorali de praktische informatit vindt Broekhuijsen. VeiÜ over stress en ellende tij; verbouwingen 'zijn natu erge prettige onderwerp tijdens verjaardagen, bij is dat bijzaak.' Missers,! ten, gedoe en ge jammei klusgebied vind je in de[ Het Zelf terug in de colm van de hoofdredacteurs en in de maandelijkse ni De Verbouwing, van de van Tineke Beishuizea rubriek gaat eigenlijk alt maar over één ding", vat Broekhuijsen samen: „I het mis ging." De Duitser Mathias Hoff mann ontwierp voor het Bel gische familiebedrijf Belgo Chrom de 'Wulf s avantgarde Selection'. De collectie, in de stijl 'Transparent Future' valt op door het uiterlijk van as- grijs, als aluminium ogend metaal in combinatie met nikkel en matwit glas. Onder de naam Kubic is er een serie salon- en eettafels, een bijbe horend dressoir en etagère, bijzettafels en schemerlam pen. De vloerlamp zowel als de tafellamp heeft een voet van blauw, gehamerd ha steen die fraai harmonie met het asgrijze metaall bij de eettafel ontwierp! mann de Oddie Stoel, w van het frame in dezelfde combinatie van asgrijs n en nikkel is uitgevoerde:°a waarvan zitting en mg id stof zijn bekleed. De prijs de stoel is ca. 750 gulden van de forse eettafel (240 cm) bedraagt bijna 2.900 den. Info: Belgo Chrom,; 0032 9 3815252 Expositie chinees porselein Trapmanvazen met en zonder decoratie. Chinees porselein is in ons land al eeuwen geliefd. De Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) vervoerde in de achttiende eeuw scheepsladingen vol van dit fraaie porselein, dat in op dracht werd vervaardigd en vaak met westerse voorstel lingen was versierd. Daarom kreeg het trouwens de naam Chine de commande. Nog steeds is bestellen mogelijk zoals blijkt op de expositie 'Chine de Commande' bij The Frozen Fountain in Am sterdam. Men kan er kennis maken met de ontwerpen van Norman Trapman, die in China heeft gewerkt. Hij heeft er een collectie porseleinen vazen, schalen, lampjes en zelfs tafelbladen ontworpen, die onder zijn begeleiding zijn uitgevoerd. Het Chine de commande komt in hoofd zaak uit de stad Jingdezhen, ongeveer 500 km van Shang hai. Daar zijn duizenden |UP drijfjes die met groot val a'o manschap - en dikwijls? aan heel handmatig - porself iOS vervaardigen. Men trefte ïzoi een hoge graad van spec dri- satie aan in onder meerb sen blauw beschilderde pont Kosc lein, serviesgoed, het fan rose, geboetseerde beeld en eierschaal porselein.' man Trapman heeft des schilders ter plaatse ven NOS diverse van door hem or worpen producten 'klassi te decoreren. Daardooris het ware een nieuwe ger. qq' tie Chinees porselein opl met0 stelling ontstaan, die ged Uuj rende acht weken in The LOO' zen Fountain te zien is. 3 april tl ml 29 mei, Thef "'v zen Fountain, Prinsen#t (Thu 629, Amsterdam, Export- greep 'Chine de Commande'. 0, enlur ma van 13-18 uur, di, u* vrij van 10-18 uur, do vu 21 uurenza van 10-1T\

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 10