Vijftig mille voor LVC Een feest als dit moet blijven groeien Cultuur Kunst ibekend rk Louis avids Tt op cd en Keuls Vassenaar Junior-wethouder spreekt voor zijn beurt Q CEES WAAL Voorouderbeelden van Joke van Tol maken expositie interessant 9 APRIL 1999 leumconcert St. Cecilia ut. Muziekvereniging St Cecilia uit Voorhout bestaat jaar. En om dat te vieren is het Duitse jeugdorkest Mu- n Neukieritzsch-Regis deze week te gast bij St. Cecilia, nd resulteert de logeerpartij in een groot uitwisselings in Panorama Tulip Land in Voorhout. Om acht uur stipt et gastorkest het concert, waarna de Voorhouters drie later het estafettestokje overnemen. Om half tien betre- [e orkesten samen het podium voor het schilderij Pano- lip Land voor een concert met tachtig muzikanten. Eer- week repeteerden de twee verenigingen al twee maal onder het genot van Duitse Zwiebelsclinaps en Voor- ;atenkaas. Na het concert van vanavond sluit Egerlan- l De Dwarsdrijvers de uitwisseling af met een gezellig luziekje'. lieum Willem van den Bergh open uk» Het museum van de Willem van den Bergh-stich- vjoordwijk opent morgen de deuren voor publiek, in ver- et het landelijk museumweekeinde. Het thema van de m i istelling is '75 jaar in beweging' ter ere van het 75-jarig \l j n van de stichting. De collectie toont hoe de afgelopen 'o 5 de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap is ,j >rd. Het museum is morgen van 10.00 tot 15.00 uur ge- X' De Willem van den Bergh-stichting is te vinden aan de t veg 20 in Noordwijk. 13 i bijschriften Uitbijlage over musea In het artikel over het komende museumweekeinde, gis- i de Uitbijlage van het Leidsch Dagblad, zijn door een 1 :he onvolkomenheid de fotobijschriften weggevallen, in e foto toont een deel van de opstelling in het Nationaal I,3; l ïistorisch Museum Naturalis in Leiden, van fotograaf der Vlugt. De andere foto laat een van de kolossale zien in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, van fef E. Moritz. De derde foto is van de poster die de aan- i! jstigt op het Museumweekend. Toch akkoord over jaarlijks overbruggingskrediet voor poppodium Het Leids Vrijetijdscentrum (LVC) heeft met de gemeen te een akkoord bereikt over een extra subsidie van zo'n 50.000 gulden. Het poppodium aan de Breestraat 66 krijgt dit bedrag elk jaar uitgekeerd tot de verhuizing naar het nieuwe onderkomen, op nummer 44, waar nu nog het Hoogheemraadschap van Rijnland is gevestigd, een feit is. Het LVC moet van de gemeente verhuizen in verband met het Aalmarkt-winkelproject. krijgt de grote zaal een nieuwe vloerbedekking, met in het midden een uitgelicht LVC-lo- go. De verbouwing van de en tree, ook een LVC-wens, gaat niet in vervulling. Volgens Pechtold is voor zo'n ingreep een bouwvergunning nodig en moet de gemeente, als eigenaar van het pand, dan direct peper dure, geluidswerende voorzie ningen treffen. Dat is, met het oog op de toekomstige verhui zing, geldverspilling, meent Pechtold. De maatregelen zijn vooral bedoeld, zegt Delemarre, „om duidelijkheid te scheppen voor bezoekers, vrijwilligers en staf." Voorzitter F. Delemarre denkt dat het LVC met het overbrug gingskrediet kan overleven. Het akkoord dat hij met cultuurwet houder A. Pechtold (D66) heeft bereikt, maakt een einde aan een impasse van zo'n half jaar. Met de extra financiële steun wordt het verkrottende onder komen opgelapt, is het LVC in staat de gestegen personeelkos- ten op te vangen en is het mo gelijk meer geld te steken in de programmering. Volgens wet houder Pechtold kan de buiten boel van het pand er weer 'fris en fruitig' bij komen te staan en Die weten al jaren niet waar ze aan toe zijn. Dat heeft alles te maken met de plannen voor het gebied tussen Aalmarkt en Breestraat waarvoor het LVC opzij moet. „Eigenlijk", stelt Delemarre, „is tot op de de dag van vandaag onzeker wat er gaat gebeuren. De wethouder zegt nu wel dat wij verhuizen, maar de mogelijkheid bestaat ook dat het Aalmarktproject weer sneuvelt. Vergeet niet dat de wethouders Walenkamp en Koek jaren geleden ook al aan dit gebied zaten te sleutelen en dat er van hun ideeën ook niets is terechtgekomen." Delemarre houdt er ernstig rekening mee dat het LVC het nog wel een jaar of vijf, zes moet uitzingen op het huidige adres en denkt dat om die pe riode te overbruggen een extra bedrag van zo'n vier tot vijf ton nodig is. Wethouder Pechtold vindt dat te veel geld voor een pand dat de slopershamer wacht. Bovendien verwacht hij dat het Aalmarktproject op kor tere termijn wordt verwezen lijkt. Pechtold: „Het LVC, dat al zo lang wacht op duidelijkheid, baalt van al het ongewisse. Daar heb ik begrip voor. Door enkele tienduizenden guldens op jaarbasis toe te zeggen, die nen we twee doelen: het LVC weet nu waar het aan toe is tot het verhuist en ik zet mezelf en de rest van het college onder druk om haast te maken." „Het lange wachten op een nieuw gebouw betekent stil stand en die leidt weer tot ach teruitgang", zegt Delemarre. „Dat ga je merken aan bezoe- kerscijfers. Om dat te voorko men moet je het publiek laten merken dat er wat gebeurt. Vandaar dat oplappen van het gebouw. En juist omdat we er niet echt florissant bij zitten, ook niet na de opknapbeurt, moet je af en toe eens flink kunnen uitpakken. Vandaar dat extra geld voor de programme ring." terinstituut Nederland Louis Davids met een e cd. Er staat onder «n recentelijk terugge- nooit eerder verspreid Het is op 1 juli zestig len dat de 'grote kleine in het Nederlandse nt op 55-jarige leeftijd aan astma. cd, die het Theaterin- eigen beheer uitgeeft, iedjes van Davids sa- acht, zoals het overbe- e kleine man' en 'Als je n dubbeltje geboren enkele nummers na liedjes nooit eerder op lenen en "t Is voor de zelfs nooit eerder op dsdrager uitgebracht. om een proefper- we in onze eigen ar- hebben gevonden, itten nogal wat verza- die we hebben geërfd kocht. Vroeger werden rechtstreeks op de et, dat noemde je een ïing. Naderhand werd of de plaat echt in om- id gebracht. Dat is in niet gebeurd", aldus irdvoerder van het The- uut. toeren-specialist van id, Harry Coster, ont- opnamen van zoveel mis en tikken, zodat ogen, hese geluid van veer als nieuw klinkt. Louis Davids komt ook lis (1889-1957) op cd t Theaterinstituut. Van irist en zanger zijn on- te horen 'O, juffrouw ir' en 'Heb meelij Jet', van Davids verschijnt plage van 3000 exeni- die van Pruis is 1000 erst. Het Theaterinsti- :ht al diverse groothe- :e amusements- en ca- eld van weleer op cd un werk voor het nage- bewaren: Eduard Ja- jggfbos Speenhoff, Jean- (isse, Fien de la Mar, olte, Willy Derby en ly. Ook verschenen er rzamel-cd's. ssenaarse bibliotheek 0 jaar. Om dit te vieren •t hele weekend bijzon- viteiten; de bibliotheek zaterdag als zondag zaterdag (vanaf 10.00 nen bezoekers boeken meel laten taxeren taxateur van veiling- Stockum. 's Ochtends demonstratie boekbin- arna is de prijsuitrei- de verhalen- en knut- rijd van de jeugdafde- af 14.00 uur is wande- cyclopedie Martin Ros die een lezing geeft, ag treedt in de biblio- groep Nigunim op die muziek maakt. Om 12.30 uur vertelt Coen rhalen en sprookjes in oh (een mengsel van nds en Maleis), 's Mid- r een lezing van Yvori- die op dit moment in de belangstelling t haar nieuwe boek Me- 'jn moeder. Greatest Disco Classics Party Niet dat de eerste aflevering van de Greatest Disco Classics Party vorig jaar mei in de Groenoordhallen van blunders aan elkaar hing. Integendeel, meent organisator Richard Neuteboom, een van de drie leden van het in Leiden zete lende Fun Party's. „Toch span nen wij ons in om het evene ment volgende week zaterdag nog beter te laten verlopen. Dingetjes die toen niet liepen zoals het moest - waarvan het publiek overigens niets merkte - moeten dan wel goed gaan. En alles wat perfect was, kan altijd nog beter. Een evene ment als dit moet groeien. Al leen dan blijven de bezoekers ambassadeurs van dit feest. In het andere geval keren ze zich tegen je en dan is het einde oe fening." Zonder er omheen te draai en, sommen Neuteboom en zijn compagnons Paul Louwers en Aart Kok de kinderziektes van vorig jaar op. Zo waren de wachttijden voor de wc's te lang, klaagde menige bezoeker over de hoge consumptieprij zen en haperde de publiciteits- machine in die zin dat voor ve len onduidelijk was of de aan gekondigde artiesten ook echt zouden optreden. „We kregen reacties in de trant van: 55 gul den voor een dj die plaatjes draait van disco-grootheden, bekijk het maar." Op advies van Kok, die er speciaal voor 'de communicatie' is bijge haald staat nu op-de affiches het woordje 'live', om duidelijk te maken dat de artiesten echt optreden. Ook al nemen ze niet allemaal muzikanten mee Paul Louwers, Richard Neuteboom en Aart Kok (vlnr): „Gelukkig zijn we met z'n drieën zodat de stemmen nooit staken." FOTO PR/DANNY ANDREAS maar een tape, playbacken is er niet bij. Alle artiesten zingen echt. De drie hebben gekozen voor Spargo, The Three De grees, Gibson Brothers, Lon- donbeat, Rose Royce, Pasaden- a's en Jimmy 'Bo' Home. Daar zijn veel discussies aan vooraf gegaan. „Onze persoonlijke voorkeuren botsen wel eens, ja. Het is dan ook maar goed The Three De dat we met z'n drieën zijn zo dat de stemmen niet staken. Waar we het wel bij voorbaat over eens zijn is dat we vijf uur lang 'top of the bill' willen brengen. We bouwen niet. be waren niet de leukste dingen voor het laatst, het moet van het begin tot het einde knal len." Hoewel Fun Party's, dat ook bedrijfsfeesten en disco-avon den op kleinere schaal organi seert, de Leidse regio, Alkema de en de Duin- en Bollenstreek als werkterrein beschouwt, is de Greatest Disco Classics Par ty in de Groenoordhallen be doeld als een landelijk evene ment. Dat verklaart waarom Neuteboom, Louwers en Kok hun tour de force via reclame spotjes op drie radiozenders aan de man brengen. Ook zijn er afspraken gemaakt met pro grammamakers van de tv-zen- ders SBS6, Net5, Fox, Discove ry, TMF en Kanaal 7, die de aandacht op het feest zullen vestigen. Dit samen met het magazine dat is uitgegeven, de gsm van 'commimicator' Kok die blijft piepen als een muis in barens nood, de inschakeling van een artiestenbureau, van een be drijf dat 100.000 watt aan licht belooft en van een ander be drijf dat ondanks de niet-opti- male akoestiek van de Groen oordhallen 'totale klankbe- heersing' garandeert, wekt de indruk dat Fun Party's een ui terst professionele club is, die niets aan het toeval overlaat. Zelf noemen de drie hun be drijfje echter iets dat 'ze erbij doen' en 'een uit de klauwen gelopen hobby', die zonder de medewerking van hun vrou wen nooit had kunnen uit groeien tot wat het nu is. Veel zeggend in dit verband is dat hun kantoor bestaat uit een bureau met een faxapparaat erop. .Alles gaat van huis uit." Op kwajongensachtige wijze vertellen ze over het plakken van de posters. „Daarvoor heb ben we geen personeel. Dus dat doen we ook zelf. We zijn al achternagezeten door de poli tie omdat we spiksplinternieu we afvalpakken hadden volge- kletst." „We staan zelf ook te kijken van de reacties op onze activi teiten. Soms worden we gebeld door de vreemste snuiters die door hun neus kunnen fluiten of zoiets dergelijks en ons vra gen of wij misschien werk voor ze hebben." De drie steken met de Grea test Disco Classics Party, zo vinden ze zelf, 'vreselijk hun nek uit', vooral in financiële zin. De maar liefst 6.000 bezoe kers van hun grootse discofeest maakten vorig jaar alles goed. Voor de tweede aflevering, vol gende week zaterdag, geldt zo'n beetje hetzelfde. De drie willen liever niet zeggen hoe veel geld gemoeid is met deze nieuwe Greatest Disco Classics Party, maar dat het een bedrag is van zes cijfers lijdt geen twij fel. Door het binnenhalen van zo veel mogelijk betalende be zoekers, moet Fun Party's de investeringen terugverdienen. „Maar we doen het niet alleen voor het geld. We mogen 10.000 mensen binnenlaten maar hebben de grens op 8.000 gesteld, omdat we vinden dat er ruimte moet zijn om te dan sen en van en naar de bar te lo pen. Ons grote genoegen bele ven we niet aan onophoudelijk kassagerinkel maar aan die rammen op je schouders: „Hé maat, wat een fantastisch feest heb je in elkaar gedraaid. Als wij kippenvel krijgen van dat soort reacties, wat moeten de artiesten dan wel niet voelen?" Greatest Disco Classics Party. 17 april in de Groenoordhallen met: Spargo, Londonbeat. Pasadena's Jinvny 'Bo' Home. Gibson Brothers, Rose Royce. Three Degrees en presentator Comé 21 chef jan rijsdam. 071-5356444, plv. chef annet van aarsen 071-5356443 Tussen het vertrek van burge meester Cees Goekoop en de komst van de nieuwe burge meester drs J.KT. Postma keken de wethou ders of de por tefeuille van de burgemees ter nog wat verder uit te kleden was. En jawel: Cees Goekoop deed nog monu mentenzorg. Sinds kort hoort monu mentenzorg in de porte feuille van Alexander Pechtold. Weliswaar is Alexander nog maar junior- - wethouder, maar hij heeft kunstgeschie denis gestu deerd en zou dus moeten, althans kunnen, weten waarover monumenten zorg gaat. Kennis en inzicht ble ken echter niet bij Alexanders uitlatingen over een eventuele plaatsing van het pand van de studentenvereniging Minerva op de monumentenlijst. Zonder enige discussie of advisering wist de junior-wethouder dat hij het pand niet 'mooi' vond en het 'tegen de vlakte' moest. Schoonheid is niet onbelang rijk, maar toch slechts één van de criteria om een gebouw als monument te beschermen. Zo is De Meelfabriek niet zozeer van wege haar schoonheid bescher- menswciardig, maar vanwege haar landelijke uniciteit en haar verbondenheid met de ge schiedenis van Leiden. Uit cul tuurhistorisch oogpunt is bij voorbeeld ook een bijzondere verscheidenheid van bouwstij len uit verschillende perioden interessant. Dat doet zich voor bij de 19e en 20ste eeuwse be bouwing in de Breestraat en aan de Aalmarkt. Zoals de voormali ge Lucas van Leydenschool (Aal markt 6) uit 1861/2; de Stadsge hoorzaal (Breestraat 60) uit 1890/1; de winkel met art nou- veau-decoratie van boekhandel De Slegte (Breestraat 65) uit ca. 1900; het weer te herplaatsen Van Nellegebouw aan de Aal markt uit 1927; het NBBS-kan- toör (Breestraat 52) uit 1933/4; Vroom en Dreesman (Aalmarkt 22) uit 1934/6. Van de bouwwerken in de binnenstad uit de jaren vijftig en zestig is geen gebouw zo ken merkend voor die tijd als stu dentensociëteit Minerva (1963). Het pand van architect J. W. C. Boks harmonieert met zijn hori zontale geleding niet echt met de verticale gevels van de Leidse binnenstad. Het andere zeer ze ker beschermenswaardige ge bouw van na de oorlog, het kantoor van het Hoogheem- raadschap Rijnland (architect Geert Drexhage 1975/8), sluit be wust wel op het verticale ritme aan. Het belang van gebouwen als deze moet zorgvuldig in kaart gebracht, overdacht en bediscussieerd zijn, vóórdat een verant woordelijk wethouder wat roept. Zeker als de afwe ging van heel diverse belan gen aan de or de is, heeft een stadsbestuur der argumen ten serieus te nemen. Wie maar wat roept, neemt ook zijn part ners in beleid (tegenwoordig 'stakeholders' genoemd) en deskundige ambtenaren niet ernstig en stoot ze af in plaats van ze te binden. Onze Alexander ontwikkelt een wel heel eigenaardige ma nier van omgaan met zijn (po tentiële) bondgenoten. Vorige zomer werd het Cultureel Plat form Leiden opgericht. In plaats van samenwerking te zoeken, maakte Alexander de voorzitter en secretaris van het Platform zwart en verdacht. (Dat deed hij weer zo onhandig, dat niemand hem daarbij maar even serieus nam). Alexander heeft externe adviseurs ingehuurd, zoals de voormalige zangeres van de popgroep Earth and Fire, Jerney Kaagman. In het paginagrote interview in deze krant lazen we: Affiniteit met, of kennis van het Leidse culturele leventje heeft ze niet". Misschien is deze adviseur van Alexander wel eens in Leiden geweest. Maar open hartig vertelt zij dat ze nog al tijd niet weet wat er precies van haar wordt verlangd. Ernstiger is hoe de junior-wethouder de eigen mo numentencommissie bruus keert. Er is nog maar net een nieuwe, buitengewoon geschikte en gemotiveerde voorzitter voor deze monumentencommissie gevonden. Die nieuwe voorzitter leest nu in de krant, dat het nog uit te brengen advies van zijn commissie er volstrekt niet toe doet. Bij het Dageraadconcert van enige weken terug, pleitte de nieuwe burgemeester opvallend bescheiden voor meer samen werking bij cultuur. Helaas heeft Alexander deze wijze woorden gemist, doordat hij weer te laat binnen kwam. Zo lang de junior-wethouder nog niet geleerd heeft hoe hij bij cul tuur samenwerking gestalte moet geven en op zijn beurt moet wachten, is het beter een belangrijke portefeuille als mo numentenzorg aan de burge meester terug te geven. n beeldende kunst recensie silvan schoonhoven Expositie: Kunstknng '88 Duin-en Bollen streek, schilderijen en ruimtelijk werk van Margaret van Effennk-Vooys. Mieke van Ingen, Joke van Tol-Bontenbal en Dea Veldhuyzen van Zanten. Te zien: t/m 8/5, di. t/m za. 10.00-17.00 uur, Katwijks Mu- Bezoekers van het Katwijks mu seum krijgen tot 8 mei diverse soorten vis voorgeschoteld. Sprotten, horsmakrelen, schol len en haringen, opgehangen aan haken of opgediend op ta fel, met dode ogen kijken ze de bezoeker afwachtend aan. De olieverfschilderijen zijn te zien op een expositie van de Kunst kring '88, een collectief van vier kunstenaressen die onderling erg verschillen in stijl en tech niek. Behalve vis laat Margareth van Efferink-Vooys ook nog an dere. maar minder originele thema's zien, zoals visservrou wen aan een winderig strand. Ook te zien op de expositie van Kunstkring '88, en het meest in teressant is het werk van Joke van Tol-Bontebal. Zij maakt raadselachtige voorouderbeel den zoals je die pleegt aan te treffen in rokerige hutten in Donker Afrika. Aan dit soort af godsbeelden doen de massieve en uit zwarte klei opgetrokken vormen tenminste denken, maar bij nadere beschouwing zijn de figuren toch meer wes ters dan Afrikaans. De gestalten hebben vaak langgerekte ledematen of staan op vervaarlijk hoge stelten. Twee wezens zitten op de uit kijk vanaf een soort platform op twee lange palen. Andere beel den zijn eerder plomp dan langgerekt. Een lomp figuur heeft zijn vormeloze kop zon der gezicht tussen zijn schou ders hangen, naar de grond ge richt, terwijl zijn plantenarmen hoog in de lucht zijn geheven in een gebaar van vreemde en misplaatste vreugde. In een an der werk stapelt de kunstenares mensen op elkaar in een wan kele toren van boomstronken en platformen. De vloertjes van elke verdieping worden om hooggehouden door de bene denburen. Joke van Tol-Bontenbal, die opgeleid werd aan de Vrije Aca demie van Den Haag deed in spiratie voor haar beelden op in Mali. Zij noemt haar creaties 'krachtbeelden'. Verborgen in de vormen zijn volgens haar ei genschappen als wijsheid, ou derdom. vruchtbaarheid, hul peloosheid en ouderschap. Het uitvergroten van bepaalde li chaamsdelen, zoals hoofd, be nen of borsten, legt dan de na druk op die betreffende eigen schap. Van de andere twee exposan ten, Mieke van Ingen en Dea Veldhuyzen van Zanten, ge bruikt de laatstgenoemde uit bundige kleurvlakken in ab stracte composities in acryl. Mieke van Ingen is spaarzamer met kleur. Inspiratiebronnen zijn de natuur en de Bijbel. Haar werk heeft een naïef-kin- derlijke en door het spaarzame kleurgebruik wat melancholi sche sfeer. Deze expositie is met name interessant door de raadselach tige voorouderbeelden van Van Tol. Het andere werk is conven tioneler en als je het bekijkt voel je de ogen van de voorou derbeelden in je rug priemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21