Boijmans moet zwijgen V- Geen mooimakerij, geen leugens isco Classics Party een an grootste Leidse feesten Cultuur Kunst Tijdcapsule verbindt verleden en toekomst in Openluchtmuseum ^\0tf Queen: nieuwe cd Ook statistiek geeft geen greep op het bestaan - Wereldtournee Halliwell gaat door las a yfRSUMEx-Spice Girl Geri Halliwell gaat op wereldtournee, t heeft haar platenmaatschappij EMI gisteren wereldkundig naakt. Het Britse showbizzpersbureau WENN verspreidde rige week het bericht dat Halliwell de tour zou hebben afge- t omdat haar uitgever, Transworld Publishing, eiste dat zij Id st haar autobigrafie The STOP! zou afmaken. i'vvi lgens EMI gaat het om een onjuist gerucht en doet de zange- sle de komende zeven dagen vijf continenten aan om haar sol- :arrière te lanceren. De tournee begint in Londen en voert Ju volgens langs Rio de Janeiro, New York, Tokyo, Sydney en is» laan. De eerste solosingle van 'Ginger Spice', 'Look at me', en mt op 10 mei uit. 'h 0 2 ucchero slot Haagse KoninginneNach na J.HAAC» De Italiaanse zanger Zucchero is 29 april de afsluiter 'on i de tiende Haagse KoninginneNach. De organisatie van het ïtis popfestival maakte eerder bekend dat de band Blof, Ilse •Lange, Rory Block en de Haagse groep Grof Geschut hun op richting maken. drie locaties in de stad draait het de hele avond uitsluitend 'dance' met dj's uit onder meer Engeland en Nederland, t festival, aan de vooravond van Koninginnedag, trok vorig 1300.000 bezoekers. Dat veroorzaakte grote problemen. Veel •nsen raakten onwel in het gedrang, waardoor de politie het luitende concert van Anouk vroegtijdig beëindigde, nen met politie Haaglanden heeft de organisatie dit jaar een ligheidsplan opgesteld om het verwachte bezoekersaantal n 250.000 in goede banen te leiden. Ne> chef jan rijsdam. 071-5356444. plv chef annet van aarsen 071-5356443 Het nieuwe panoramatheater annex 'tijdmachine' bij de ingang van het te moderniseren Openluchtmuseum in Arnhem. arnhem anp van de grootste festijnen in len beleeft op zaterdag 17 1 zijn tweede aflevering in Jrcenoordhallen. The Grea- Disco Classics Party, zoals organisatiebureau Fun Par- het evenement heeft ge- pt, pakte vorig jaar zo goed net 6.000 bezoekers en en- ïsiaste reacties uit het hele dat het Leidse driemans- ip Paul Louwers, Richard teboom en Aart Kok het t aangedurfd om het avon- nog eens aan te gaan. 3 het lijstje van optredende sten staan de namen van Londonbeat, Pasaden- limmv 'Bo' Home, Gibson hers, Rose Royce en Three rees. De presentatie is in den van Comé Klijn, be- van de radio. voorverkoop van de kaar- (55 gulden) is reeds begon- en als de signalen niet be- gen kan het streefcijfer van 3 bezoekers dit keer wor- gehaald. In principe mogen 30 mensen de hallen aan de im de Zwijgerlaan bevolken rt Fun Party's wil dans ruimte garanderen en stelt daarom de bovengrens van 8.000. Met het discofeest mikt het trio op 'dertigplussers'. Een gat in de markt, stelt Neuteboom. Voor de generatie die is opge groeid met 'Grease' en 'Satur day Night Fever' is vrijwel niets te doen qua uitgaansleven. De liefde voor de muziek waar soul transformeerde in disco is on verminderd groot maar er wor den geen feesten meer mee ge bouwd. „Niet dat we vies zijn van house maar housefeesten hebben een heel andere ambi ance. Bovendien hebben we een leeftijd bereikt dat we niet uren achtereen kunnen blijven dansen."' Dat de behoefte aan dit type festijnen groot is, heeft Fun Party's al gemerkt met zijn disco-avonden in de Duin- en Bollenstreek. The Greatest Disco Classics Party, 17 april, aanvang 20.00 uur in de Groenoordhallen. Kaartverkoop onder meer via de Ticketlijn (0900-3001250) en bij zo'n 30 winkels in Leiden, Roelofarendsveen en de Duin en Bollenstreek. Een futuristisch, groenkoperen ei met daarin een tijdcapsule gaat verleden en toekomst met elkaar verbinden in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. De vernieuwde ingang met ei en cap sule, Hollandrama genaamd, moet medio 2000 klaar zijn. Het groenkoperen ei is ontworpen door Fran- cine Houben van het Delftse architectenbureau Mecanoo. Het vijftien meter hoge ei is alleen te bereiken via het nieuwe ingangsgebouw, dat Houben eveneens heeft ontworpen. Paul Gallis en Janine Brogt van Toneelgroep Amsterdam hebben de tijdcapsule in het ei verzonnen. Onge veer 150 bezoekers kunnen tegelijk in de koepel gaan zitten. Die beweegt naar alle kanten, kan ruim zeven meter omhoog en draait 360 graden om zijn as. Voor het ontwerp is mechanica, hy draulica en computertechniek gebruikt. De capsule legt een afstand van elf meter af. Temperatuurschommelingen, geluids- en geuref- fecten moeten bezoekers allerlei emoties en illu sies bezorgen. In een kwartier zien zij tal van ob jecten en landschappen uit de Nederlandse ge schiedenis. Volgens de ontwerpers is het Hol landrama niet te vergelijken met een Disneyland- achtig spektakel. Brogt: „De objecten die mensen zien zijn echt. We gebruiken geen filmbeelden. We zijn niet uit op oh's en ah's. Het is de bedoe ling dat mensen terugkijken naar hun eigen leven en dat van hun ouders en grootouders." Museumdirecteur J. Vaessen noemt het Hol landrama „een cruciale stap in de ontwikkeling van het museum." „Het is de brug naar de nieu we generatie bezoekers. We willen het stoffige imago afschudden en het bezoekerscijfer laten stijgen tot ongeveer een half miljoen mensen per jaar. Door de overdekte attractie is het museum minder afhankelijk van mooi weer en kunnen we het seizoen verlengen", aldus de directeur. De bouw van Hollandrama kost dertig miljoen gulden. De entree omvat behalve het ei een 160 meter lange muur met oud-Hollandse metsel technieken, een digitaal kenniscentrum voor de Nederlandse volkscultuur en twee tentoonstel lingszalen. De collectie kleding en sieraden van koningin Wilhelmina krijgt een vaste plaats. Directie akkoord met bemiddelingsvoorstel van wethouder Kombrink rotterdam gpd Directie en staf van Museum Boijmans Van Beuningen zijn akkoord met een bemiddelingsvoorstel van de Rot terdamse wethouder Kombrink (onder meer van cul tuur). um schriftelijk weten of zij staan achter de zeer negatieve bewoordingen waarmee zij vo rige week in de media directeur Dercon bejegend hebben. „Zij zijn natuurlijk wel ambtena ren," aldus de wethouder. Kombrink heeft gisteravond in een ruim vier uur durende crisisberaad met de Boijmans- conservatoren te horen gekre gen dat zij volledig achter de nieuwbouwplannen van het Om de vertrouwensbreuk tus sen directeur Chris Dercon en diens conservatoren te herstel len, wil Kombrink een of meer onafhankelijke buitenstaanders in de arm nemen. Tegelijk heeft hij directeur Dercon en zijn staf een spreekverbod opgelegd, „om geen nieuwe brokken te laten ontstaan." Kombrink wil van de stafleden van het muse museum staan en dat zij de di rectie geen financieel wanbe leid verwijten. Over de aan vaardbaarheid van verkoop van een kapitaal schilderij van Mark Rothko uit de collectie van Boij mans is eveneens nader overleg afgesproken met hulp van bui tenstaanders, bijvoorbeeld des kundigen van het Instituut Col lectie Nederland. De staf van Boijmans protes teerde vorige week schriftelijk tegen een plan van Dercon om genoemd schilderij te verkopen en met de opbrengst een deel van de nieuwbouw te financie ren. Uit de brief bleek dat de museumstaf het vertrouwen in de directeur had verloren. Vol gens Kombrink hebben de staf leden tegenover hem de kern van hun verwijten tegen Der con weer ingetrokken. „Ik zie nog perspectieven voor een oplossing, maar daar voor is een forse investering no dig van alle betrokkenen," zei Kombrink vannacht na zijn ge sprek in het museum. Zijn top ambtenaar Cees Weeda: „Er zijn over en weer harde woor den gevallen, maar toch was het een open en constructief gesprek." en oude man zit in zijn hemd op de rand van een bed. Bovenop hem, haar :elderige derrière naar ons toe ge- ;erd, zit een ruim bemeten jonge ouw. De handen van de grijsaard ivatten hebberig het lichaam van ijn 'minnares', zijn kale hoofd rust in ïjgende onmacht tegen haar borst, loe de vrouw hem ook berijdt, het aait uit op een teleurstelling. De ide man kust wat en streelt wat, en larbij blijft het. Wie geen tanden leer heeft, kan het knapperige brood laar beter soppen. Een shockerend schilderij van de 'uitse kunstenaar Otto Dix (1891 - '69). Titel: 'Wanhopig paar'. Eén de vele schilderijen waarop Dix iet verval van het menselijk lichaam beeld heeft gebracht. De aftakeling Ji de man op het schilderij wordt geschermd door de imposante ge- talte van de vrouw. Dat is karakteris- 'k voor het werk van Dix. De vrou- m daarentegen heeft hij in al hun ftakeling op het doek gezet. Gerim- elde buiken waarover het schaam- aar woekert als onkruid; geil lachen- e, tandeloze monden, slappe bor den, dijen waarvan de huid een per- amentachtig aanzien biedt. Het zijn die door de tijd gemaltrai- ierde lichamen die Dix' aandacht okken. Zijn modellen waren veelal rostituée's, vrouwen die gepokt en emazeld waren in het exposeren en xploiteren van hun lichaam, net zo- ing totdat dat lichaam failliet ging. 'ix. die in twee wereldoorlogen vocht an het front, had zo zijn eigen idee- n over het portretteren van de mens. •r is overal oorlog', schreef hij, 'over- I prostitutie, overal rottigheid. De ude meesters wilden met hun af meldingen van vrouwen vooral het oog strelen. Hun vrouwen beant woorden aan een schoonheidsideaal dat in een beschermd natuurpark thuishoort. Ik teken en schilder uit weerstand daartegen en probeer door mijn werk de wereld in al haar ziek heid en leugenachtigheid weer te ge ven.' Dix werd door zijn critici beschul digd van een onbarmhartig realisme. Alle kunst is erotisch. Een uitdagend 'statement' van Bauhaus-architect Adolf Loos (1870-1933). In de horizontale lijn zag Loos een liggende vrouw, in de verticale een man die de liefde met haar bedreef. Die Freudiaans gekleurde visie gaat wellicht iets te ver. Maar dat veel belangrijke kunst een erotische lading heeft, is een onwankelbaar gegeven. In de serie 'Het blote oog' zwerven wij van de fraai gewelfde schouder naar de tere knieholte, laten wij een strelend oog gaan langs een aantal erotische kunstuitingen en gaan wij in op de achterliggende thematiek. Aflevering 7: de beschadigde lichamen van Otto Dix. is de juiste." "Vertrouw je ogen', dat was de lijfspreuk van Dix. De in 1891 in Thüringen geboren Dix, vocht aan het front van twee we reldoorlogen. Hij maakte gruwelijke tekeningen van het oorlogsbedrijf. De meeste kunskenners vergaven hem die exercitie nog wel. Maar dat hij le lijke vrouwen en oude hoeren tot in de finesses weergaf en zo de vrouw ontheiligde, vonden ze onvergeeflijk. Dix schilderde zijn modellen altijd met respect en deernis. Je ziet aan de blikken van de geportretteerden dat ze ondanks alles verzoend zijn met hun lichaam. Ze hebben maar één lijf en daarmee moeten ze het doen. Kijk naar de ontroerende tekening van Hansi, die de toeschouwer een beetje droevig en gelaten aankijkt. Haar rechterborst is groter dan de linker, haar benen zijn veel slanker dan haar buik. Een figuur waarin de symmetrie en harmonie ver te zoeken zijn. In het lichaam van Hansi spiegelt zich haar bewustzijn. De schilder doorbrak met zijn werk vele taboes. Zo portretteerde hij in 1922 een lustmoord, met humor. Zo probeert Dix de gruwel te bezweren. Zo alleen kan hij het zelf verdragen. Maar hij legt het geweld en het verval bloot, eerlijk. Veel mensen willen de dood, het verval en het geweld niet zien. Ook nu nog niet. Bix schreef: 'De Berlijner heeft altijd wat te doen, hij telefoneert, maakt afspraken, komt verhit op een afspraak, altijd iets te laat. De Berlijner is een slaaf van de maatschappij waarin hij leeft. Hij is passagier van een tram, restau- rantgast en ambtenaar. Maar hij is maar zeer zelden mens.' tekst: cees van hoore Hij was zelf van mening dat de kun stenaar de moed moest hebben om het verval, de dood, recht in de ogen te kijken. Geen mooimakerij, geen leugens. De erotische uitstraling van zijn naakten is nihil. Hij keek naar al die beschadigde lijven omdat ze hem iets vertelden over de ziel van de ge- portretteerden. 'Als je iemand por tretteert, moet je hem liever niet ken nen. Ik wil hem helemaal niet ken nen, wil alleen zien wat er is: het ui terlijk. Het innerlijk komt dan vanzelf naar voren. Het spiegelt zich in het zichtbare. Veel meer in de oren en in de handen dan in de ogen en de mond. Als je iemand te lang kent, raak je geïrriteerd. De onbevangen heid van de blik gaat verloren. De eerste indruk die je van iemand krijgt, londen Acht jaar na de dood van zanger Freddy Mercury willen oud-leden van de Engelse popgroep Queen een nieuwe cd maken. Drummer Roger Taylor heeft tegenover het Engelse showbizzpers bureau WENN bevestigd dat hij met gitarist Brian May later dit jaar de studio ingaat. Hij hoopt dat basgitarist John Deacon, die hij „eeuwenlang" niet heeft gesproken, zich bij hen voegt. Wie als zan ger optreedt, is nog niet duidelijk, maar de meeste kans maakt Ge orge Michael. Michael is eens voor zijn vriend Mercury ingevallen bij de vertolking van het bekende Queen-lied Somebody to Love. FOTO EPA foto's: archief recensie dick van teylingen Voorstelling. Dood paard speelt Mission Impossible van Rob de Graaf Met Kuno Bakker, Manja Topper. Oscar van Woen- sel en dj Steve Green Gezien 6/4, LAK- theater, Leiden. Nog te zien aldaar van- Op het moment leven er 5,8 miljard mensen op aarde. Het totaal aantal ooit geboren men sen bedraagt 85 miljard. De cre ativiteit van het marktdenken kent geen grenzen. Onze herse nen bestaan voor tachtig pro cent uit water. Driekwart van alle bowlingbanen liggen in China. De goedkoopste land mijn kost vijf gulden. Een be doeling hebben maar die niet kunnen benoemen. Mission impossible is de nieuwste voorstelfing van Dood paard, de groep die behoort tot de allerjongste lichting theater makers. Het leeuwendeel van de tekst bestaat uit (echte of quasi-)statistische gegevens en stellingen. Drie acteurs spreken ze de zaal in, meestal via micro foons. Ze hebben niet of nau welijks contact met elkaar. Een dj zorgt achter zijn apparatuur voor een klankdecor. Tussen alle uitspraken en ge gevens door vertellen acteurs persoonlijke verhaaltjes over een wandeling naar de markt, scheldpartijen, nieuwe kleren, ruzie met de buren. Aan het woord lijken vaak onzekere, twijfelende, soms zelf licht psy chotische personages. De ac teurs streven er niet naar om de toeschouwer werkelijk te raken of zelfs te betrekken bij hun we derwaardigheden. „Ik denk dat er lang geleden grote verhalen waren. Zulke grote verhalen dat je er je hele leven in kon wonen. De Mach tige handen van God en het Lot. De Reis naar de Verlich ting. De Opmars van het Socia lisme. Maar die zijn allemaal dood of de wereld is volwassen geworden of werd seniel of heeft ze vergeten, dus daarom verzinnen we nu allemaal onze eigen verhalen. Kleine verhalen. Maar we hebben er allemaal een." Dat citaat uit Shopping fucking van Mark Ravenhill, nog zo'n jonge theatermaker, geeft de achtergrond van Mis sion impossible goed aan. Dood paard presenteert zijn bood schap over het einde van de boodschappen niet zonder ta lent, maar het gevolg van de ge kozen machteloosheid en af standelijkheid is een wat na- velstaarderige, kabbelende voorstelling. Een wereldbeeldje hier, een stellingnametje daar, en allemaal tamelijk inwissel baar. Statistiek klinkt exact, maar geeft ook geen houvast in de mission impossible van het leven. Het individu zegt wat het te zeggen heeft en dan is de vol gende aan de beurt. Een soort Montessoritoneel. Toch is het geen straf om anderhalf uur te kijken en te luisteren, bijvoor beeld door de humor die geluk kig niet uit de voorstelling ge bannen is. Want wist u dat in China twintig procent minder architecten tien procent meer gebouwen afleveren in dertig procent minder tijd?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21