Geen vaart, geen vuur
UIA
lï/mmi
Slagwerk voor kinderen
in Stadsgehoorzaal
Easy Riders in
het Filmmuseum
iiama,'d
LAKtheater
Cleveringaplaats 1
Tel, 071 -5124890
MISSION IMPOSSIBLE
Een avond met Toneelgezelschap Dood Paard -
drie toneelspelers en een dj - die gaat over praten
en acteren, muziek en ander geluid, compositie en
muzikaliteit, structuur en wanorde.
Dinsdag 6, woensdag 7 april, 20.30 uur.
Leidse Schouwburg
Oude Vest 43
Tel. 071 -5131944
•DE MEEUW
Het Noord Nederlands Toneel speelt Tsjechovs 'De
Meeuw' met o.a. Pleuni Touw, Peer Manscini en
Hugo Metzers.
Vrijdag 2 april, 20.15 uur.
•OPUS ONE
'De klokkenluider van de Notre Dame' door Opus
One met veel dans, muziek en film, een voorstel
ling voor kinderen vanaf 8 jaar.
Woensdag 7 april, 14.30 uur.
Parktheater
Cornells Geellaan 2
Tel 0172-472875
DONDERDAG
In een oud hotel logeren vijf gasten, die allen al
leen wiUen zijn. Tot een onverwachte gebeurtenis
hen dwingt zich in elkaar te verdiepen. Door To
neelgezelschap Het Groene Balkon.
Vrijdag 2 april, 20.30 uur.
HET ORGAAN VAN CORTI
De Gebroeders Flint laat zich bij het maken van
'Het orgaan van Corti' inspireren door de smelt
kroes van klanken en geluiden die ons dagelijks
omringen en de misverstanden die daarvan het ge
volg kunnen zijn.
Woensdag 7 april, 20.30 uur.
Schouwburg De Meerse
Raadhuisplein 3
Tel. 023 - 5637575
•DE DRESSER
In 'De Dresser' speelt een acteur op zijn retour nog
een keer 'King Lear'. Het is oorlog en eigenlijk is hij
ziek maar 'the show must go on'. Met Porgy Frans-
sen, Hans Dagelet en Yvonne van den Hurk.
Zaterdag 3 april, 20.15 uur.
TIBET
Mysterieuze dansen en fascinerende muziek uit Ti
bet. Een indrukwekkend samenspel van beweging,
kleurrijke kostuums, typische tonen van bergzang
en Tibetaanse instrumenten.
Donderdag 8 april, 20.15 uur
Muzenhof
Cor Gordijnsingel 4
Tel. 071 - 5410957
VOOR EEN NACHTJE
Theatergroep Saga speelt een 'thriller' over logeren
in een vreemd huis Voor kinderen vanaf 4 jaar.
Zaterdag 3 april, 14.30 uur.
Jongerencentrum Ex-Voto
De Gaasbak 1
Tel. 0252-231536
•PLANKEN WAMBUIS
Cabaretier Frank van Pamelen gidst zijn publiek
door het vaderlandmeetkundige middelpunt: Plan
ken Wambuis. Een bizarre dropping in de vrije na
tuur met onthullende gevolgen.
Donderdag 8 april, 20.45 uur.
Warenar
Kerkstraat 75
Tel 070-5118382
MUSSEN EN ZWANEN II
In de tweede versie van Mussen en Zwanen worden
vier nieuwe personages ten tonele gevoerd. In een
van de hoofdrollen Frédérique Huydts.
Woensdag 7 april, 20.15 uur.
Stadstheater
Theaterplein 10
Tel. 079-3427565
ROMEOEN JULIA
Het eeuwige liefdesdrama van Shakespeare ge
bracht door het Ballet en Orkest van de Staatsopera
Tatarstan.
Zaterdag 3 april, 20.15 uur.
HET FILIAAL
'Een rustige zondag' vertelt het wonderbaarlijke
verhaal van een klein meisje dat ontdekt dat zelfs
een grote reus wel eens klein en bang is. Voor kin
deren vanaf 5 jaar.
Woensdag 7 april, 14.00 en 16.00 uur.
MISALLIANCE
Het ToneelHuis speelt een van de discussiestukken
van Shaw 'Misalliance'.
Donderdag 8 april, 20.15 uur.
Hoe ingewikkeld kan het worden als de dame van
het ene stel een verhouding heeft met de heer van
het andere stel en ze allebei een derde stel opgeven
als alibi? Door de Zoeterwoudse amateurtoneel
groep Utopia.
Maandag 5 april, 20.00 uur.
IMstftl
Het Muziekcentrum
Schenkelweg 6
EEN ZAKELIJKE AFFAIRE
Stadsgehoorzaal presenteert
ANUMADUTCHI
met Slag Werk voor kinderen vanaf 7 jaar
Stadsgehoorzaal, Breestraat 60, Leiden
tel. 071 -513 17 04
woensdag 7 april 15.00 uur
toegangsprijs met bon. kinderen: 7,50 (i.p.v. 10,00);
volwassenen 12,50 (i.p.v. 15,00)
Tegen inlevering van deze bon bij de kassa van de
Stadsgehoorzaal ontvangen lezers van het Leidsch
Dagblad de bovenvermelde korting van 2,50 op de
normale entreeprijs. Deze korting is niet van toepassing op
reeds verkochte kaarten en geldt niet voor houders van
CJP/Pas65
De korting geldt v
ir maximaal 4 personen per bon
.S'iNvHU Jv»
'Voor jullie Hollanders' is de letterlijke
vertaling van 'Anumadutchi', een
Haagse slagwerkgroep die woensdag
middag 7 april in de Leidse Stadsge
hoorzaal speelt Het concert, Slag
Werk, duurt een uur en is speciaal
voor kinderen vanaf 7 jaar geschikt.
De groep wisselt traditionele Afri
kaanse ritmes af met Westerse slagmu-
ziek en zo kan het jeugdige publiek ge
nieten van swingende en opzwepende
Afrikaanse ritmes, afgewisseld met ele
gante modieuze klanken en mysteri
eus ruisende windgongen.
Anumadutchi brengt om dit voor el
kaar te krijgen een hele batterij instru
menten mee met namen die je niet da
gelijks tegenkomt: sabar, tabala, bu-
garabu, balafoon en tiinbila om er
maar een paar te noemen. De in 1992
opgerichte slagwerkgroep Anuma
dutchi houdt zich al vele jaren bezig
met het bestuderen en uitvoeren van
voornamelijk Afrikaanse slagwerktra
dities. Enkele jaren geleden gingen zij
intensief samenwerken met Venancio
Mbande uit Mozambique en de Sene-
galees Aly N'Diaye Rose, zoon van de
beroemde meesterdrummer Doudou.
Van hen leerden zij de geheimen van
de traditionele Afrikaanse muziek.
Het belooft een spannend middagje
te worden met ook nog zelf gemaakte
Westerse composities. Maar ook hierin
gaat de Afrikaanse traditie schuil.
Dit spannende slagwerk-middagje is
voor lezers van het Leidsch Dagblad
tegen inlevering van onderstaande
bon met korting toegankelijk.
Een slagwerkconcert speciaal voor kinderen in de Stadsgehoorzaal. foto pan sok
FILMS AMSTERDAM
BELLEVUE CINERAMA 1 (020)
6234876
Rush Hour 16 jr.. dag. 14.00 16.45
19.15 22.00; za zo ma ook 11.00.
The Thin Red Line 16 jr., dag. 12.30
16.30 20.30.
CALYPSO 1 EN 2(020)6234876
8 mm 16 jr., dag. 12.45 15.30
18.30 21.30; za zo ma ook 10.15.
Saving Private Ryan 16 jr., dag.
13.00 20.00.
CINECENTER (020)6236615
Central Do Brasil al., dag. 16.15
18.45 22.00; zo ook 11.00 13.30.
Festen 16 jr., dag. 16.30 19.15
21.45; zo ook 11.15 14.00.
La Vita Bella al., dag. 16.15 19.00
22.00; zo ook 11.00 13.45.
Fear and loathing in Las Vegas 16 jr.,
dag. 16.15 19.00 22.15; zo ook
11.00 13.30.
CINEMA AMSTELVEEN (020)
5475175
A Perfect Murder 16 jr., do vr za di
wo 20.30.
CINEMA 1 EN 2 (020) 6151243
Holy Man al., dag. 18.30 21.30
Rush Hour 16 jr.. dag. 19.00 22.00
CITY 1 7 (020) 6234579
Asterix Obelix tegen Caesar al.
19.00 21.30 (org versie); 13.30
16.00 16.45; za zo ma ook 10.45
(Ned gespr.).
Patch Adams al., dag. 13.15 16.00
18.45 21.30; za zo ma ook 10.30.
Very bad things 16 jr., dag. 14.30
16.30 19.00 21.30.
Enemy of the state 16 jr., dag. 13.00
15.45 18.30 21.15; za zomaook
10.30.
Payback 16 jr.. dag. 19.00 21.30;
dodiook 13.30 16.30.
The Faculty: 16 jr.. dag. 14.00
16.15 19.30 21.45; za zomaook
11.30.
Holy Man aldag. 13 45 16.15
18.45 21.30; za zo ma ook 11.15.
DESMET (020) 6273434
La Vie Rêvée des Anges 16 jr., dag.
17.30 22.00.
Central Do Brasil al., dag. 19.15
21.30; vr za ma wo ook 14.30.
Little Voice 12 jr., dag. 20.00.
A Simple Plan al.. dag. 17.00
Sitcom al.dag 15.30 vr t/m zo
16.45; ma t/m wo 22.00
NED. FILMMUSEUM (020) 5891400
Easy Riders, Raging Bulls dag.
19.00 21.30; zomaook 15.30. Abel
al., dag. 22.00. Cinematheek dag.
19.30.
HET KETELHUIS (020) 6840090
No Trains No Planes 12 jr., dag.
22.00; za zo ook 19.45. Balkan Ba
roque: do vr 20.30; za zo 18.00; di
wo 19.00.
KRITERION (020)6231708
No Trains No Planes 12 jr., dag.
19.0021.30 (di niet 21.30).
The Acid House 16 jr., dag. 19.30
21.45 (beh ma).
Lola Rennt 16 jr., dag. 19.45.
Jezus is een Palestijn: 16 jr., dag
17.15.
Elizabeth al., dag. 17.00
Five Easy Pieces 16 jr., dag. 22.45.
RIALTO(020)6753994
La Vie Rêvée des Anges 16 jr., dag.
17.30 22.00 (beh di).
Love is the Devil 16 jr., dag. 19.45
(beh di).
De Appel al. dag. 20.00.
L'Eternite et un jour 16 jr., dag.
21.45; zo ma ook 15.00.
Festen 16 jr., dag. 17.45
Die Salzmanner von Tibet al.. dag.
15.30 (beh vrdi).
L'Appartement al., dag. vr 15.30.
De Domeinen Ditvoorst di 22.00
THE MOVIES (020) 6386016
Festen 16 jr., dag. 17.15 19.45
22.00; vr t/m ma ook 12.45 15.00;
wo ook 15.00.
La Vita Bella al dag. 17.00 19.30
21.45; vr t/m ma ook 12.30 14.45;
wo ook 14.45.
Fear and loathing in Las Vegas 16 jr.,
dag. 17.30 20.00 22.15.
Lola Rennt 16 jr. dag. 17.15 20.15
The Acid House 16 jr., dag. 22.00.
TUSCHINSKI (020)6262633
Shakespeare in Love al dag. 12.15
15.15 18.1521.15; za ook 10.00.
You've Got M@il al.dag. 12.45
15.30 21.30; za zoook 10.00 Patch
Adams al., dag. 12.45 15.30 18.30
21.30 (beh wo) Little Voice 12 jr.,
dag. 16.00 18 45 The Faculty 16
jr., dag. 13.00 21.30. Stepmom 12
jr., dag. 15.15 18.15 21.15; dovr
ma di ook 12.15. La Vita Bella al.,
dag. 15.30 18.30 21.30; dodiook
12.30.
DE UITKIJK (020) 6237460
Shakespeare in Love: al., dag. 14.15
16.45 19.15 21.45; zoook 11.45.
Jarenlang werkte Jos Stel
ling aan zijn meesterwerk
De Vliegende Hollander,
maar de film flopte gena
deloos. Stelling had zo
lang aan het scriptge-
schaafd dat er te veel on
uitgelegd bleef, en de fan
tasierijke locatie-opna
mes konden de film he
laas niet redden. Het is
begrijpelijk dat Stelling in
zijn volgende Nederland
se speelfilm precies het
tegenovergestelde deed:
één locatie, en alles uitleg
gen, zodat het verhaal -
helaas - overduidelijk
wordt.
Centrale plaats van
handeling in No Trains,
No Planes is de buurt
kroeg van Joop (Henri
Garcin) waar iedereen op Peer Mascini
een gelijke (lees: chagrij
nige) behandeling kan re
kenen: de bijna blinde
Benny (Peer Mascini) met
zijn hond, het uitgebluste echtpaar (Le-
ny Breederveld en Aat Ceelen), de ver
lopen intellectueel Jacques (Kees
Prins), de dellerige Paula (Ellen ten-
Dainme) en Rietje (Katja Schuurman),
de dochter van de kroegbaas.
Als vaste klant Gerard (Dirk van
Dijck) aan het begin van de dag, waar
op de film zich afspeelt, binnenkomt
heeft hij voor iedereen een cadeau
meegenomen. Gerard gaat namelijk
een verre reis maken, vertelt hij tot ver
velens toe aan iedereen die het wil - en
vooral die het niet wil - horen. Waar
deze 'loser' het geld vandaan haalt, lijkt
niemand zich af te vragen, en ook komt
er niemand op het idee om aan de
alarmbel te trekken: bedoelt Gerard zijn
'verre reis' soms in overdrachtelijke
zin?
Om aandacht te trekken brengt Ge-
Gene Bervoets en Ellen ten Damme in 'No trains, no planes'.
rard zijn broer ter sprake, de charme
zanger Mario Russo (Gene Bervoets).
Nu is men wèl geïnteresseerd, al was
het maar uit ongeloof dat deze 'loser'
familie is van de immens populaire
zanger. Russo wordt erbij gehaald, wat
ook weer niet Gerards bedoeling was.
Want bij binnenkomst trekt Russo op
professionele wijze alle aandacht naar
zich toe en raakt Gerard opnieuw op de
achtergrond.
Nu is die Gerard ook wel een zeur
piet, maar dat is eerder te wijten aan
het breed uitgesponnen script van No
Trains, No Planes. Het verhaal (geïnspi
reerd op de novelle Broederweelde van
Jean-Paul Franssens) is te mager voor
een lange speelfilm, zelfs wanneer je
die nog zo overvloedig stoffeert met
grappige typetjes. Want typetjes blijven
typetjes, al hebben Peer Mascini en
Kees Prins de lach nog zo aan hun kont
hangen. No Trains, No Planes voelt als
een Kronkel van Simon Carmiggelt die
tot een half boek is opgerekt, of een Pe
ter van Straaten-tekening die tot een
strip is aangelengd.
Waarmee tevens gezegd is dat de me
lancholieke sfeer goed getroffen is. El
len ten Damme is als de slons met het
gouden hart het meest complete perso
nage, en de acteurs die voor hun komi
sche talent zijn ingehuurd stellen niet
teleur. Katja Schuurman valt evenmin
door de mand in haar serieuze speel
filmdebuut (in De Zeemeerman was ze
nauwelijks een minuut in beeld): ze
weet zich dapper staande te houden als
de opstandige dochter van de kroeg
baas. En Gene Bervoets is lekker vet als
de gladde zanger. Het is alleen jammer
dat al dit talent door niets meer dan
Hollywood in de jaren zeventig
Easy Rider sleutelfilm voor de jaren zeventig.
foto archief
AMSTERDAM HENK MAURITS
De jaren zeventig zijn weer
even terug in het filmtheater.
Want vandaag begint in het
Filmmuseum in Amsterdam
het programma Easy Riders.
Raging Bulls, dat volledig ge
wijd is aan Hollywoodfilms
uit de jaren zeventig. Een
prachtig programma met
zo'n dertig films, samenge
steld door Jan Doense, de
vaste cultfilmprogrammeur
van het Filmmuseum.
Doense kreeg van het
Filmmuseum carte blanche.
Hij begon met een lijst sa
men te stellen van de films
die hij zelf nog wel eens te
rug wilde zien. Zo is een pro
gramma ontstaan met klin
kende titels als The God
father, M'A'S'H, The French
Connection, Chinatown,
Taxi Driver, Jaws en andere
inmiddels tot 'klassiekers'
uitgegroeide films uit de
seventies.
Bij de samenstelling van
het programma dacht Doen
se in eerste instantie aan de
films die hij zichzelf nog wist
te herinneren uit die tijd: ,,lk
kwam toen al snel op titels
als Jaws, the Godfather, Taxi
Driver, Mean Streets, the
Conversation en ben die
gaan vergelijken met de film
ografie van Biskind. Daar
door kwam ik ook nog op
filmmakers waar je niet zo
snel aan zou denken - Hal
Ashby bijvoorbeeld - maar
die wel onderdeel waren van
de club van toen." Volgens
Doense gaat het om films die
vaak een combinatie zijn van
entertaiment en boodschap.
,A1 die films hebben wel een
onderlaag van kritiek in zich
en gaan bijvoorbeeld over
corruptie, politiek gesjoemel.
Zelfs in Jaws, waarin de cor
rupte toeristenindustrie aan
de kaak wordt gesteld. Het
zijn vaak maatschappijkriti
sche films, films die com
mentaar leveren op maat
schappelijke omstandighe
den en gebeurtenissen."
Dat is volgens hem een
heel duidelijk kenmerk van
Hollywood in de jaren ze
ventig. Daarvoor was het al
leen entertainment wat de
klok sloeg. Een ander ge
meenschappelijk kenmerk in
de films van toen is volgens
Doense dat er meer op straat
werd gefilmd en minder in
de studio, met als grote
voorbeeld natuurlijk Easy Ri
der, die een sleutelfilm werd
voor de jaren zeventig.
Doense: „Het realisme in de
ze en andere films was veel
groter dan in veel van de
Hollywoodfilms daarvoor."
Een derde kenmerk voor die
tijd was dat films werden
verkocht op de naam van de
regisseur en niet meer op die
van de sterren.
Doense: „In de jaren ze
ventig werden de regisseurs
plotseling de sterren." Hoe
wel hij moet toegeven dat
New Hollywood ook de start
betekende voor een nieuwe
generatie acteurs als Jack Ni
cholson, Robert de Niro, Du-
stin Hofman en Al Pacino.
Zij behoorden met de film
makers vaak tot dezelfde sce
ne, de kliek die elkaar kende
van decadente feesten en
partijen met de spreekwoor
delijke, sex, drugs en rock 'n
roll. Volgens Doense vormde
de scene ook een belangrijke
verbindende factor in die
tijd. „En het feit dat ze met
elkaar het oude Hollywood
een rotschop wilden geven
en een nieuwe orde wilden
vestigen."
Het programma Easy Ri
ders, Raging Bulls is gedu
rende de hele maand april te
zien in het Filmmuseum van
Amsterdam.