'Rol past als condoom'
Uil
Jubileum beeldenroute
in de Keukenhof
LEIDEN
REGIO
V A
I I
Tïïiams clowneske medicus in Patw Plains
M
Robin Williams:
„Ik eindig nog
eens met het
spelen van een
psychotische
gynaecoloog. Of
een gynaeco
loog die ook kan
toveren. Dat
zou pas leuk
zijn. Och, ik ge
loof dat ik ei
genlijk pas vijf
dokters heb ge
speeld. John
Wayne heeft wel
20 keer John
Wayne ge
speeld... Het
zijn rollen die
me aanspreken.
Beroepsmatige
afgunst, waar
schijnlijk. Ik
koester enorme
bewondering
voor artsen,
neurologen,
psychologen:
mensen als Oli
ver Sacks en
Patch Adams
die geen vakidi
oten zijn gewor
den maar een
geweldige affec
tie hebben met
hun patiënten.
En zeker Patch
is een geweldig
personage om
te spelen en
daar komt dan
als vanzelfspre
kend een be
langwekkende
filosofie bij die
ik graag help
uitdragen."
„Het scenario
van 'Patch
Adams' is geschreven door twee kerels
die Patch Adams hadden ontmoet, hem
een fantastische vent vonden en beslo
ten een film te ontwerpen over de tijd
dat hij medicijnen studeerde en zijn
ideeën ontwikkelde over een meer
menselijke bejegening van ziekenhuis
patiënten. Het plan was al tien jaar
oud. Pas toen Tom Shadyac als regis
seur aan boord kwam, bleek het te fi
nancieren. Maar het is wel een andere
film geworden, want aanvankelijk zou
den de filosofieën veel meer nadruk
hebben gekregen dan nu het geval is.
Shadyac heeft gezegd: 'Behalve filosofie
ligt er hier ook volop materiaal voor ko
medie. Het is de combinatie van de
twee dingen die het interessant maakt.'
En ik denk dat hij gelijk heeft."
„De rol past me perfect. Als een con
doom. Omdat het gaat om een man die
je tot leven moet brengen als de bijzon
dere 'performer' die Patch is in kinder
ziekenhuizen en tegelijkertijd als een
kleurrijke idealist met bovendien zijn
eigen persoonlijke drama."
„Mijn eerste ontmoeting met Patch
Adams zal ik niet gauw vergeten. Hij
deed de deur open en ik zie die merk
waardige figuur: een rijzige kerel met
heel lang haar en een fikse snor. En ik
mag me dan nogal vrolijk kleden, ik lijk
een doodgraver in vergelijking tot
Patch. Ik mocht een keer met hem mee
naar een kinderziekenhuis en hij ging
als clown. Hij was briljant. Zijn num
mer behelsde de imitatie van een dan
sende rubberpop en zo sloeg hij aan
het dollen met een jongetje van een
jaar of twaalf. Tijdens dat koddige
dansje wisselde Patch intussen relevan
te informatie uit met de ouders en leg
de tegelijkertijd een verstandhouding
met dat joch dat je helemaal zag ople
ven. Maar zo bizar als hij zich gedraagt
in ziekenhuizen, in wezen is hij heel
kalm en belangstellend."
Robin Williams in een witte jas, als dokter of psychiater, het
begint een vertrouwd beeld te worden. We kennen het uit films
als Awakenings, Good Will Hunting en What Dreams May Come.
En nu ook weer in 'Patch Adams', waarin hij de titelrol speelt als
de arts die in de jaren zestig een kleine revolutie in Amerika
teweeg bracht als lichtend voorbeeld van een meer humane
benadering van patiënten.
Robin Williams: „Negentig procent van de figuranten zijn echte patiënten. Het werd een
dolle boel." foto gpd
Als hij in een gesprek probeert uit te
zoeken wie je bent, analyseert hij snel
en scherp tot het punt dat je zegt: 'Zo is
het genoeg, bloter wil ik er niet bij ko
men te staan.' Maar toen ik hem bezig
zag in dat hospitaal, was hij verbluf
fend. Want vermomd als clown, is er
dan een zeer serieus en knap waarne
mer aan het werk."
„Ik weet niet hoe het in Europa is, maar
in de Amerikaanse maatschappij be
staat onmiskenbaar de neiging om za
ken als ziekte en dood weg te duwen.
Men weet er niet goed raad mee en dat
vertaalt zich in de manier waarop dok
ters omgaan met patiënten. Als ziek
mens lig je er nogal hulpeloos en kwes-
tbaar bij wanneEr zo'n type in een witte
jasje komt bevoelen en bekloppen. En
dan hebben we het niet alleen over
vrouwenartsen waar we zo graag platte
grappen over maken. Het is van belang
onder ogen te zien dat patiënten niet
behandeld willen worden als een ding,
een nummer. En zeker zieke kinderen
moet je niet intimideren maar aan
dacht geven die ze prettig vinden. Het
is niet de bedoeling om te bepleiten dat
elke arts voortaan de ziekenzaal bin-
nenspringt met een feestneus op: 'Hal
lo allemaal, ik ben dokter Kinky!' Maar
iets minder pragmatisme zou zeker ge
zond zijn."
„In de voorbereiding voor deze rol heb
ik ziekenhuizen bezocht en ik stond
perplex van de levenshonger bij kinde
ren van wie je wist dat ze terminaal wa
ren. Het eerste jongetje dat ik aan
spreek in de film, dat was een tienjarig
leukemiepatiëntje dat ik speciaal was
gaan opzoeken. Maar hij trok me mee
om me voor te stellen aan al zijn
vriendjes. Dat werd een dolle boel. Ik
heb ze allemaal aan de film laten mee
doen. Negentig procent van alle figu
ranten zijn echte patiënten. Sommige
mensen schrokken daarvan. Die zei
den: 'Hoe kun je
zulke kinderen in de
film betrekken?'
Maar ze genoten er
van en je ziet het
zelf: er is iets speci
aals met zulke kin
deren. Ze hebben
een ongelooflijke
geestkracht. Zoals
dat kleine Boeddha
achtige meisje. Dat
zat in de laatste fase
van een chemokuur
met een goede kans
dat ze is genezen.
Laten we hopen dat
het'alsjeblieft zo is,
want soms komt het
terug. Maar dat
meisje met haar ka
le koppie was zo on
voorstelbaar geestig
en slim, zo inspire
rend en positief in
gesteld. Dat is aan
grijpend."
„Patch ziet niet
waarom een zieken
huis een instituut
zou moeten zijn dat
angst aanjaagt. Net
als in de film heeft
hij als adolescent
ooit geprobeerd om
zelfmoord te plegen
en is hij terechtge
komen in psychia
trische inrichtingen
die volgens hem er
ger waren dan het
vagevuur. Ik ken
een paar van die in
richtingen omdat ik
ze bezocht heb sa
men met Oliver
Sachs toen we Awa
kenings maakten en
ze zijn inderdaad
heel erg. Ik heb er
gens met 27 kerels
naar de tv zitten te
kijken, naar Fred
Astaire, zonder dat
er iemand een krimp gaf. Oliver kan bij
die instellingen in- en uitlopen omdat
hij als psychiater werkt voor de Mental
Health Programs van New York en New
Jersey. En omdat hij dat gratis doet, la
ten ze hem overal binnen, desnoods in
mijn gezelschap."
Robin Williams heeft nooit zelf als pati
ent de kans gekregen de dokters en
psychiaters te leren kennen. Zijn ge
zondheid was er te goed voor.
„Wel ben ik ooit stevig aan de drank en
drugs geweest, maar ik ben er van af
gekomen zonder hulp. Heb nooit deel
genomen aan zo'n twaalf stappen-pro
gramma. Gewoon zelf gedaan, in één
stap. Omdat mijn zoon geboren ging
worden. Dus ik ben gestopt met de
drank en de drugs. Niet dat het makke
lijk was. Maar ik was géén patient. Er is
ook ergens een artikel verschenen dat
beweerde dat ik manisch depressief
ben geweest. Onzin. Maar ik ben een
menselijk wezen. Ik ben wel eens de
pressief. Ik word wel eens ergens treu
rig van."
Zou Robin Williams niet eens een keer
een minder positieve rol willen spelen,
iemand waar niets leuk aan is of een
uitgesproken rotzak?
„Dolgraag. Dat vind ik zelfs belangrijk.
Ik kan je zo naar een bibliotheek mee
nemen en 100 schurken aanwijzen die
ik graag zou willen spelen; prachtige,
boosaardige rollen. Alleen al het oeuvre
van Shakespeare zit er vol mee. Ik zou
heel graag eens Jago willen doen. Maar
zulke schurken worden me hoogst zel
den aangeboden. Het is één keer ge
beurd. Twee jaar terug in The Secret
Agent, van Christopher I lampton. Maar
die film is door niemand gezien. Ja,
door twee mensen misschien. Ikzelf
was er daar een van. En dat was niet
stimulerend voor de animo van de pro
ducenten."
LIDOl tel. 071-5124130,
Steenstraat 39, Leiden.
Asterix Obelix tegen Caesar
al., dag. 19.00; vr za zo ma wo
ook 14.30.
You've got m@il al., dag.
21.30.
LI DO 2
Holy man al., dag. 19.00
21.30; vr za zo ma wo ook
14.30.
LID0 3
Payback 16 jr., dag. 18.45; vr
za zo ma wo ook 14.30; ma di
wo ook 21.30.
Saving Private Ryan 16 jr., vr
za zo 21.00.
LID0 4
Abeltje al., vr za zo ma wo
14.15.
8 mm 16 jr., dag. 18.45
21.30.
STUDIO tel. 071-5124130,
Steenstraat 39, Leiden.
Shakespeare in love al., dag.
18.45 21.30.
Een luizenleven vr za zo ma wo
14.30.
Sneak preview ma 21.30.
LUXOR tel. 071-5121239, Stati
onsweg 19, Leiden.
Patch Adams al., dag 18.45
21.30 zo ma ook 14.15.
TRIANON tel. 071-5123875,
Breestraat 31, Leiden.
Rush hour 16 jr., dag. 19.15
21.30.
The Faculty 16 jr., dag. 19.15
21.30.
KIJKHUIS tel. 5661585, Vrou
wenkerksteeg 10, Leiden.
La Vita Bella al., dag. 19.00
21.30.
Festen 16 jr., dag. 19.45
22.00.
VOORSCHOTEN
CULTUREEL CENTRUM tel.
071-5612377, Prinses Marijke-
laan 4, Voorschoten.
De prins van Egypte al., za zo
ma wo 13.45.
Abeltje, al., za zo ma wo
15.30.
ALPHEN A/D RIJN
EUROCINEMA tel. 0172-
420800, Van Boetzelaerstraat 6,
Alphen a/d Rijn.
The Faculty 16 jr., dag. 18.45.
Shakespeare in love al., dag.
13.45 18.30 21.15 (niet opdi
do); zo ma ook 16.00.
8 mm 16 jr., dag. 21.00.
Patch Adams dag. 18.45
21.30; vr za wo ook 13.45; zo
ma ook 13.30 16.00.
You've got m@il al., dag.
18.45 21.30; wo alleen
18.45.
Abeltje al., vr za zo ma wo
13.45; zo ma ook 16.15.
Een luizenleven al., vrza wo
14.00; zo ma 13.45 16.30.
Sneak preview 16jr.,wo
21.30.
LEIDEN®IO
MUZIEK
VIMM41WM*
Het Wapen van Voorschoten
Voorstraat 16
Tel. 071 - 5612887
CAROLINE DE ROOIJ QUINTET
Jazzconcert door Caroline de Rooij (zang), Tone
Feinig (piano), Stefan Thaler (contrabas), Christof
May (saxofoon/klarinet) en René Winter (drums).
Jamsession 18-19 uur.
Zondag 4 april, 15.00 uur.
Elephant Club, Dekker
Veerpolder 14
Tel. 071 -3058888
SWINGING SUNDAY
Optreden van topvocalist Wim Koopmans.
Maandag 5 april, 15.30-19.30 uur.
Cultuurpodium Boerderij
Amerikaweg 145
Tel.079-3211012
DEATH METAL FEEST
Met God Dethroned, Centurian en Cirith Gorgor.
Vrijdag 2 april, 21.00 uur.
Stadstheater
Theaterplein 10
Tel. 079 - 3427565
HOHEMESSE
Op Goede Vrijdag brengt het Ljatoshinski Ensem
ble Kiev een van de beroemdste koorwerken van Jo-
hann Sebastiaan Bach.
Vrijdag 2 april, 20.15 uur.
vmmvm.u
Café de Meester
Zuidbuurtseweg 57
Res. tel. 071 -3416700
BLUEGRASS
Optreden van de zeskoppige band "White Mountain
Bluegrass' uit New Hampshire (USA).
Vrijdag 2 april, 19.30 uur.
SNUFFELMARKT
Duizenden artikelen, zoals ski's, speelgoed, au-
toaccessoires.wijwielen, huishoudelijke artikelen,
antiek, kleinmeubelen, boeken, enzovoort.
Zaterdag 3 april, 9.00-17.00 uur; maandag 5
april, 10.00-17.00 uur.
De hardstenen passiebloem van Michiel van Pinxteren staat letterlijk en figuurlijk in relatie tot zijn
omgeving. foto »pr
LISSE MIEKE PREUDE-MEUER
Als aanvulling op de bloemenpracht
heeft de Keukenhof elk jaar een tijde
lijke beeldententoonstelling rond een
bepaald thema. Ter ere van het vijftig
jarig bestaan van de bloemenshow
heeft gastconservator Ansel Sandberg
dit jaar gekozen voor beelden uit "Ver
leden, heden en toekomst'. Naast
werk van kunstenaars die twintig jaar
geleden ook al eens in Lisse exposeer
den, staan sculpturen opgesteld van
kunstenaars van de afgelopen tien jaar
en wordt de 'toekomst', de derde poot
van het thema, ingevuld door enkele
nieuwkomers.
Bezoekers kunnen de route langs de
vijftig beelden volgen aan de de hand
van een bij de kassa verkrijgbare plat
tegrond. De kunstwerken staan zowel
buiten langs de paden op het gras of
tussen de bloemperken, als binnen in
de paviljoens.
De bijdragen van Wout Maters, Nic
Jonk en Eric Claus en J.J Beljon maken
duidelijk dat het niet de minsten wa
ren die twintig jaar geleden in de Keu
kenhof exposeerden. Hun bijdragen
aan de jubileumexpositie geven de
route een feestelijk kunsthistorisch
tintje. Bij de nieuwkomers springen de
drijvende acrylaat-objecten van Mari
anne van Schaik en de kleurige kera
miek van Ingrid Breuers er echt uit. De
brutaal gekleurde drijfstekels en felge-
glazuurde tulpentotem en stapel
landschappen vormen een aangena
me afwisseling met de rustige kleuren
van steen, brons, roestvrij staal, hout
en maimer van de overige beelden.
De mensfiguur speelt de hoofdrol in
de bronzen van Paul Kubic, Karei Go-
mes, Filippa de Boer, Henny Zwart en
Renée van Heusden. Interessant is om
te zien hoe ieder van hen het thema
op totaal andere wijze aanpakt. Tus
sen de inzendingen zitten - hoe kan
het anders met vijftig beelden - helaas
ook een paar missers. Zoals de witte
acrylaat piano, een concertvleugel ge
vuld met hyacinten, van Marinus Klap
en de totaal tegen de achtergrond
wegvallende transparant glazen con
structies van Frank Biemans. Daaren
tegen is de glaskunst van Carina
Mathot interessanter. Haar met tekens
en symbolen bewerkte 'altaartjes' zijn
te vinden in het Prins Willem Alexan
der Paviljoen.
Ook de houten bijdragen van Martin
Klopstra en de geestige metalen 'Nest-
zetel' van Henk Dronkers vallen op.
Binnen het beperkte stramien van de
Keukenhof - het mag allemaal niet te
extreem zijn; de bloemen spelen de
hoofdrol - is gastconservator Ansel
Sandberg erin geslaagd een aantrekke
lijke tentoonstelling samen te stellen.
Met recht een jubileumexpositie.
Keukenhof is nog tot 19 mei dage
lijks van 9.00 tot 19.30 uur geopend.
Het Leidse Volkshuis
Garenmarkt lb
Res. tel. 071 -5149180
KINDERCAFÉ
De Leidse Welzijns Organisatie houdt een kinder
café met daarin kinderbar, knutselactiviteiten, mu
ziek en workshop. Vanaf 7 jaar.
Woensdag 7 april, 14.00-16.00 uur.
EE3HHE35HB
Het Dorpshuis
Pieter de Hooghstraat 3
Tel. 0172-589072
•KUNST EN KITSCH
Twee deskundigen van het Venduhuis in Den Haag
taxeren uw voorwerpen. Vellmga is gespecialiseerd
in schilderijen, tekeningen en aquarellen. Mevr.
Stomps weet alles over sieraden en juwelen. Sa
men kunnen zij veel vertellen over meubilair, aar
dewerk en boeken.
Woensdag 7 april, 20.00 uur.
ALLES VOOR DE CLUB
Tentoonstelling uit de archieven van de Koudekerk-
ste sportclubs Voetbalvereniging Koudekerk, de
gymnastiekvereniging Aspasia en de v.m. ijsclub
Het Torentje.
Zaterdag 3 april, 13.30-16.30 uur.
Houtkamp en de Heemtuin. Start vanaf het Milieu
Educatief Centrum bij de kinderboederij in de
Houtkamp.
Zondag 4 april, 15.00 uur.
lil'I'liMïlfW
Café-Restaurant De Duinpoort
Langevelderlaan 22
Inl.VW tel. 071 -3619321
BOS- EN DUINWANDELTOCHT
De routes gaan door de Boswachterij Hollands
Duin, gelegen tussen Noordwijk aan Zee en Zand-
voort. De wandeling voert door bos en duin en over
het strand. Afstanden 5, 10, 15, 25, 40 km. Orga
nisatie: Leidse Wandelvereniging 'Willen Is Kun
nen'.
Zaterdag 3, maandag 5 april, starttijd 9.00-15.00