'Een kind ziet in zijn ouders het gezicht van God
Kerk Samenleving
Bloedbaden in badkuip blijven moslims aankleven
1171
H,
U
DONDERDAG 1 APRIL 1999
979
redactie dick van der plas. 071-!
Bisschop Möller uit het ziekenhuis
groningen Bisschop Möller van Groningen (75) is uit het zie
kenhuis ontslagen. Zijn herniaoperatie kan voorlopig niet door
gaan. De bisschop moet de komende tijd volledig rust houden
om aan te sterken. Hij kan geen bezoek ontvangen, zo heeft het
bisdom gisteren bekendgemaakt. Möller heeft 27 dagen in het
Academisch Ziekenhuis Groningen doorgebracht. Hij moest
verscheidene onderzoeken ondergaan, in afwachting van een
mogelijke herniaoperatie. Maar Möllers nierproblemen verhin
deren deze operatie, zo bleek eerder deze maand. De bisschop
tobt al jaren met zijn gezondheid. In 1991 onderging hij een
niertransplantatie. Möller is dankbaar voor het gebed voor hem
in het hele bisdom en voor de zeer veel goede wensen die hij
ontving, schrijft vicaris-generaal C. Grasveld in een brief.
'Tsjetsjeense baptist onthoofd'
ermelo De leider van de baptistengemeente in Tsjetsjenië,
Alexander Koelakov, is waarschijnlijk door tegenstanders ont-"
hoofd. De stichting Open Doors, die opkomt voor verdrukte
christenen, heeft dat dinsdag vanuit Tsjetsjenië vernomen.
Koelakov (65) werd voor het laatst gezien op 12 maart, toen hij
in een bus stapte. Eind vorige week zag een vrouw uit zijn ge
meente tot haar grote schrik zijn hoofd tentoongesteld in een
kraam op de markt van de hoofdstad Grozny. Zij kende hem
goed en is ervan overtuigd dat het hoofd aan Koelakov toebe
hoorde. In Tsjetsjenië zijn berovingen, verkrachtingen, ontvoe
ringen en moorden aan de orde van de dag. Het is niet onge
bruikelijk om afgehakte hoofden ten toon te stellen om tegen
standers wees in te boezemen. Alexander Koelakov had de lei
ding van de baptistengemeente overgenomen nadat voorganger
Alexei Sitnikov vorig jaar oktober was ontvoerd. Sindsdien is
niets meer van hem vernomen.
Strijder tegen folders nog niet tevreden
arnhem Student W. Sliedrecht, strijder tegen huis-aan-huis
verspreiding van reclamemateriaal voor erotische producten, is
niet teweden met een recente uitspraak van de Reclame Code
Commissie. Hij wil dat het college van beroep een folder van
Wegener Direct Marketing Groep als strijdig met de goede
smaak, de goede zeden en het fatsoen bestempelt. De commis
sie oordeelde vorige week dat de betreffende folder afbeeldin
gen bevatte die de grenzen van het toelaatbare overschrijden.
Bij het ongewaagd verspreiden van reclamemateriaal met eroti
sche producten moet de opvatting van degenen die hiervan niet
gediend zijn. zoveel mogelijk worden gerespecteerd.
'Bewustzijn en levensinzichten'
haarlem De Witte Roos, centrum voor spirituele bewustwor
ding, organiseert op zaterdag 24 april een lezing over 'bewust
zijn en levensinzichten'. Gepraat wordt over "Wat is het doel in
ons leven' en welke rol spiritualiteit, dromen, visioenen en me
ditatie daarin spelen. De bijeenkomst is van 10.30 tot 12.30 uur,
Wilhelminastraat 22 in Haarlem. Entree tien gulden. Informatie
bij Vincent du Croq, tel. 036 537 74 61 of vically@worldonline.nl
Moslimfeest ten einde
karachi Omringd door enkele honderden toeschouwers doet
een islamitische slachter zijn werk op een plein in Karachi, Pa
kistan. Moslims vieren hier het einde van hun religieuze feest
doorgaans met het offeren van een geit of een koe, maar in dit
geval wordt een kameel geslacht. Het vlees wordt traditiege
trouw verdeeld onder de armen, buren en familieleden.
BEROEPINGSWERK
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen: te Kollumerzwaag:
J.P. Strietman te Wagenborgen.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen: te Haarlem: GJ. van
Aalst te Ridderkerk.
Bedankt: voor Puttershoek: C.
Harinck te Houten.
BOND VAN VRIJE EVANGELISCHE
GEMEENTEN
Beroepen: te Hendrik Ido Am
bacht i.c.m. Gouda: K. Kruithof
te Yerseke i.c.m. Wemeldinge.
ruswuk anp
Van verhalen over geslachte
schapen in badkuip, schuur of
op het balkon zullen de mos
lims in Nederland wel nooit af
komen. Voorzitter M. Ates van
de Turks-Islamitische Culturele
Federatie (TICF) hoort ze al ja
ren. En toch raakt het dinsdag
geëindigde islamitische offer
feest volgens hem steeds meer
ingeburgerd. „Het angstbeeld is
nu wel verdwenen."
Tijdens het offerfeest (ld al-
adha) aan het einde van de
jaarlijkse bedevaart naar Mekka
slachten veel moslims een
schaap. Ze herdenken daarmee
het offer van Ibrahim (Abra
ham). Volgens het verhaal in de
koran en de bijbel stond Abra
ham op het punt om in op
dracht van God zijn zoon te of
feren, toen God dat op het laat
ste moment verhinderde en een
offerdier zond dat hij in plaats
van zijn zoon mocht slachten.
De rituele slacht van offerdie
ren in slachthuizen is in Neder
land keurig geregeld. Ook in de
islam staat het voorkomen van
dierenleed voorop. Het slacht
dier mag het mes niet te zien
krijgen en moet zo snel en pijn
loos mogelijk worden gedood.
Toch moet de Algemene In
spectie Dienst (AID) elk jaar in
actie komen om illegale slach
ters op de bon te slingeren. Dit
jaar kregen zestig mensen een
proces-verbaal.
Er zat ook een 'badkuipinci
dent' tussen. Een inwoner van
het Zuid-Hollandse Moor
drecht werd opgepakt wegens
het ritueel slachten van een
schaap in de badkamer van zijn
woning. Zulke praktijken kun
nen niet door de beugel, vindt
ook Ates. „Wettelijk en religieus
is er geen enkel argument voor
illegaal slachten." De bij de
TICF aangesloten moskeeën
houden dat de gelovigen elk
jaar weer voor. „Ik geloof dan
ook niet dat het in onze achter
ban gebeurt."
Zolang de capaciteit in de
slachthuizen echter tekort
schiet om alle moslims van een
Tijdens het offerfeest (ld al-adha) aan het einde van de jaarlijkse bedevaart naar Mekka slachten veel moslims een schaap.
geslacht schaap te voorzien,
zullen er volgens Ates enkelin
gen blijven die hun toevlucht
tot boerenschuur of badkuip
nemen.
Ook voorzitter A. Qayyoem
van de stichting Halal Voeding
en Voedsel (HW) wijt de illega
le praktijken aan het feit dat de
slachthuizen niet aan de vraag
kunnen voldoen. „Als moslims
in Nederland kunnen we ge
woon niet met ons allen gaan
slachten."
De moslimgemeenschap zou
volgens Qayyoem kunnen den
ken aan een jaarlijkse loting ten
tijde van het offerfeest om de
beschikbare slachtcapaciteit te
verdelen. Moslims die buiten
de prijzen vallen, kunnen geld
naar hun land van herkomst
sturen om daar een schaap te
laten slachten en het vlees on
der familie of armen laten ver
delen.
Ook Ates probeert moslims al
jaren te stimuleren om die weg
te kiezen. In de landen van her
komst heeft de sociale functie
van het slachten van een
schaap ook meer betekenis dan
in Nederland. Daar zijn immers
meer armen die traditiegetrouw
in het vlees van de geslachte
schapen mogen delen.
Directeur Yassin Hartog van
de Stichting Platform Islamiti
sche Organisaties Rijnmond
(SPIOR) pleit voor een jaarlijkse
'offerfeestcampagne' van de
Rijksdienst voor de Keuring van
Vee en Vlees in de media van is
lamitische organisaties. „Ga
niet lopen hobbyen. maar trek
een nummertje bij het slacht
huis", zou de boodschap moe
ten zijn.
SoW-kerken
laten kritiek q1
op Dienstboek
zwaar wegen
driebergen anp
i eig<
De Samen op Weg-kerkei aa'
ten de kritiek van het Cfama
legorgaan Joden en Chritege
nen (OJEC) op een ids
meend anti-joodse teks^test
hun liturgisch handt
zwaar wegen. Bij de sangav'o
steling van de definitpouc
versie van het zogehU hij
Dienstboek zal een spetfidel
evaluatiecommissie tercgeer
met de bezwaren van i on
OJEC rekening houden, an e
Dat heeft de Genehou
Raad voor KerkopbcjafiÉ
Theologie en Opleiding n str
de drie protestantse keh 30
aan het OJEC laten wéam
Het orgaan voor joods-cK sta
telijke dialoog had de lej
gevraagd het voor jodenti:
ledigende Beklag Godsef)e
het Dienstboek te schlgens
pen. In de middeleeiO lei
tekst, onderdeel van de lh vol
gie op Goede Vrijdag, klidt v<
God Zijn volk aan wegenpe 1
kruisiging van Jezus. men
De redactie van ügeri
Dienstboek was er zich Eken
gens de raad van bewusissen
het Beklag Gods gemakkfik e
verkeerd begrepen kan \Pep
den en tot „anti-joodser zijl
voelens" kan leiden, de
voorafgaand gedicht van'rkte
vius moet daarom duidmd.
maken dat het Beklag GP°'i
niet aan het joodse 3e p
maar aan de christelijke elk
meente is gericht: ,,'t En?ntei
de Joden niet, Heer JeP ar
die u kruisten". f bot
In de eerste druk vanfis d
Dienstboek blijkt in de Ide
lichting op het Beklag Qar
een belangrijke zin te fje b
weggevallen. „Met vreztfi ag'
beven spreekt de kerk ctte I
woorden uit, gezien |n n.
eeuwenlange agress om
houding tegenover het jcren i
se volk, juist in de paastpr m
had er moeten staan. Pe L
een
Godsdienstpsychologe Jongsma-Tieleman neemt afscheid
(ling
Het is een uitspraak die in overlijdensadvertenties nogal
eens wordt gebruikt. 'Haar of zijn leven was dienen',
staat er dan. De Groninger godsdienstpsychologe P.
Jongsma-Tieleman (65) heeft een broertje dood aan deze
uitdrukking. „Zelfopoffering klinkt heel vroom, maar is
niet zelden een doodlopende weg. God vraagt niet van
ons dat wij onze medemens dienen ten koste van
onszelf. Je hoeft jezelf niet volledig weg te cijferen."
den haag koos bulsma/gpd
Jongsma illustreert dit aan de hand
van het leven van Jezus Chrisms, de
volmaakte mens: „Vaak wordt er
overheen gelezen in de bijbel. Maar
Jezus stuurde de mensen om zich
heen weg, toen hij zich terug wilde
trekken om even bij te tanken.
Zelfs in onze tijd zit zelfopoffering nog
altijd ingebakken als een soort hoogste
goed in de christelijke cultuur.
Jongsma-Tieleman komt regelmatig in
aanraking met de slachtoffers ervan.
„Als je dat van je ouders mee hebt
gekregen, kan het drukken als een
zware last. Kerken brengen
onderdrukking vaak in verband met de
Derde Wereld, maar ik kom
onderdrukten ook tegen in m'n eigen
kerkelijke gemeente.
Het is de taak van ouders om hun
kinderen een gevoel van veiligheid bij
te brengen. Soms schieten ouders
hierin tekort; vaak doordat ze zelf het
product zijn van een falende
opvoeding. Als een kind opgroeit
zonder een basisgevoel van veiligheid
en geborgenheid, kan bij het kind de
angst ontstaan, dat het de ouders
kwijtraakt. „Het allerergste wat er dan
kan gebeuren, is dat het kind voor de
ouders gaat zorgen in plaats van
andersom. Van jongs af aan ontstaat
dan het patroon dat je als mens er
eerst voor moet zorgen dat anderen
het goed hebben, om pas daarna aan
jezelf te denken."
Jongsma-Tieleman vindt dat de Kerk
moet afrekenen met de misvatting dat
je ten koste van alles moet dienen. „De
Kerk moet laten zien dat je als mens
bij God tot rust mag komen. Je bent
Zijn schepping en Hij vindt het alleen
maar goed wanneer je op gezette
tijden voor jezelf opkomt." De
psychologische verklaring voor het
ontstaan van deze wijdverbreide
misvatting is voor haar het bewijs dat
de godsdienstpsychologie van
betekenis kan zijn voor de theologie.
Jongsma nam onlangs afscheid van de
theologische faculteit van de
Rijksuniversiteit Groningen (RuG),
omdat ze de pensioengerechtigde
leeftijd bereikte. Acht jaar werkte ze bij
de RuG. Tot er een opvolger is
gevonden, blijft ze als gastdocent
actief. Daarnaast werkt ze sinds 1977
als (parttime) psycho-therapeute aan
de huidige Kuno van Dijkstichting
(voorheen stichting Nieuw
Hooghullen) in Eelde.
Ze benadrukt de verantwoordelijkheid
van ouders bij de (godsdienstige)
opvoeding van een kind. „In de bijbel
staat dat de mens geschapen is naar
het beeld van God. Op dit positieve
gegeven kun je altijd terugvallen. Uit
de literatuur blijkt, dat de ervaringen
van een kind in de eerste levensjaren
vaak bepalend zijn voor de vorming
van het Godsbeeld (liefhebbend en
welwillend of juist eisend en
afkeurend). Een kind ziet in zijn
ouders het gezicht van God."
In sommige kringen wordt godsdienst
bijgebracht als vooral iets moralistisch.
Dat kan verlammend werken, is de
ervaring van Jongsma-Tieleman.
Vooral als de zondigheid van de mens
ook nog eens flink wordt onderstreept.
„Daar wordt veel psychologische
schade mee aangericht." Zij ziet zonde
Leidsch Dagblad
IJL
iï%
Foto uit de archieven
Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque
(geen overschrijvingskaart) ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op te stu
ren naar het Leidsch Dagblad, t a v. Leidsch Dagblad Archieven. Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante
betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvang de foto binnen drie weken.
ANNO 1899
ANNO 1974
Zaterdag 1 april
ALGEMEEN - De voetbal
commissie, belast met
de keuze van het elftal,
dat op eersten Paasch-
dag Nederland tegenover
de "English Wanderers"
zal vertegenwoordigen,
deelt mede, dat de wed
strijd zal worden ge
speeld op het terrein der
Haagsche V.-V. aan den
Wassenaarschen weg en
aanvangen om halfdrie.
ADVERTENTIE-Neem
eens de proef met de
Dortmunder Union Brau,
Beiersch Pilsener, La
ger, D. Gerste, Vollenho-
vens Stout en Engelsche
Bieren, gebotteld op de
Isobarometrische Tap-
machine.
Het bier behoudt daar
door zijn volle aroma,
terwijl de koolzuurdruk
de mousseering bevor
dert.
Aanbevelend, J.P. Rie
del, Boommarkt, Fabri
kant in Minerale Wate-
Maandag 1 april
KATWIJK - Een 1 april-grap heeft
het Katwijkse politiekorps van
morgen gebak bij de koffie opge
leverd. De telefoniste van het Kat
wijk-Rijnse centrale verwarmings-
bedrijf Oudshoorn had het afgelo
pen weekeinde een inbraak in
scene gezet. Een tevoren in de
kluis geledigde geldkist lag over
de grond, half leeggedronken gla
zen stonden in het kantoor en di
verse ordners en mappen lagen
over de vloer verspreid. De be
drijfsleider, die vanmorgen rond
kwart over zeven als eerste het be
drijf binnenkwam, was niet direct
op een 1 april grap bedacht. Hij
waarschuwde directie en politie.
Drie rechercheurs en een politie-
fotograaf zijn ruim een uur bezig
geweest met het opnemen van de
zaak. De telefoniste maakte pas
later "de dader" van de inbraak
bekend. Toen ze vanmorgen op
haar werk verscheen en zo veel
politiemensen zag had ze de grap
niet onmiddelijk durven vertellen.
Een deputatie van Oudshoorn is
voor tienen met gebak voor het
hele politiekorps naar het bureau
gestapt om de zaak weer goed te
LEIDEN - Jan van Rossum (op de rug gezien) in actie tijdens de finale tegen De Rooy. Van Rossum zou deze partij vrij gemakke
lijk op zijn naam schrijven. foto archief leidsch dagblad
maken. De directeur heeft de grap
van zijn personeel kunnen waar
deren.
LEIDEN - Voorzitter Piet Bieg-
straaten van de Sportstichting
kon gisteravond omstreeks half
zeven 48 bekers en bekertjes uit
reiken aan de winnaars van het
open Leids Badmintontoernooi in
de 5 Meihal. De goede organisatie
was in handen van "BC Leiden"
en de ca. 270 partijen verliepen
vlekkeloos. "BC Leiden"-voorzit-
ter, Jan Post, kon in alle opzich
ten tevreden zijn met de gang van
zaken. Zowel in de Heren-enkel B
als Dames-enkel B had deze ver
eniging winnaars.
niet zozeer als iets wat slecht is. ,,|E"
spreek liever van je doel missen. Jl
komt hierdoor verder af te staan vi
de gelijkenis van God."
Bevrijding en verlossing van de mi
staan voor de Groningse psycholo
voorop. „Voor mij is God in de eel
plaats genade." Ze is van de geneifc
die grote delen van de Heidelbergftfll
Catechismus uit het hoofd heeft
geleerd. Op onderdelen van deze i
geschriften zegt ze grote kritiek te" ha*
hebben. Toch staat ze helemaal ai
de zinsnede in de Catechismus, der L
mens uit dankbaarheid voor dezeor c
verlossing tot goede daden komt.vei
De scheidende godsdienstpsychoh 90
die jarenlang in haar plaatselijke i tw
gemeente kerkelijk werk heeft venddel
(onder meer als jeugdwerker en ah ge
ouderling), is naar eigen zeggen skatsg
beïnvloed door de omstreden tl de
gereformeerde theoloog Kuitert. 1 zijr
„Kuitert schreef! al in 1982 dat stole
godsdienstige ervaringen over jezlt mi
moeten gaan. Dat heeft me heel slarin
aangesproken." rkert
een
WKÊÊKKt*
WÊKÊÊÊÊmmammmhh
C O L O F
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
Q nsm
nget
ar tc
KANTOOR
Rooseveltstraat 82 071-5356 356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma t/m/vr. 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00
DIRECTIE
B.M. Essenberg,
W.M.J. Bouterse (adjunct)
J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
T. van Brussel (adjunct)
L.F Klein Schiphorst (adjunct)
REDACTIE
f Blok, chef eindredactie algemeen
T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en
Veenstreek
D.C van der Plas. chef eindredactie regio
J Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst
W. Spierdijk, chef sportredactie
E Straatsma, chef redactie Regio Leiden
R.I.M. van der Veer, chef redactie
Duin-en Bollenstreek
W F Wegman, chef redactie Leiden
TELEFAX
Advertenties 071- 5323 508
Familieberichten: 023- 5317 337
023- 5320 216
Redactie: 071- 5321 921
Hoofdredactie: 071-5315 921
ADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17
071-5356 230
RUBRIEKSADVERTENTIES
071-5128 030 Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17
071-5143 545
ABONNEMENTEN
bij vooruitbetaling:
per maand (acceptgiro) j
per kwartaal (acceptgiro)
per half jaar (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtiging verstrek
het automatisch afschrijven
abonnements- geld, ontvangen 1,- kor
betaling.
VERZENDING PER POST
Voor abonnementen die per post (binnenli
worden verzonden geldt een toeslag
aan portokosten per verschijndag.
Of
INTERNET:
v.leidschdaqblad.nl
y E-MAIL
redactie.Id©damiate.hdc.nl
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEB/
Voor mensen die moeilijk lezen, slechte
hebben of blind zijn (of een andere
leeshandicap hebben), is een samenvat.
van het regionale nieuws uit het Leidsr
Dagblad op geluidscassette beschikbaa01"
informatie 0486-486486 'g TJ
(Centrum voor Gesproken Lectuur, Graant e
Auteursrechten voorbehouden nie
Dagbladuitgeverij Damiate 8aa
ichte
Woo
K
N H U I
ONGEVALLEN DIENST
Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag
Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd
feestdagen).
Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst.
INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN
Diaconessenhuis: tel. 071-5178178.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131.
Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.
Ipen
n ai
Irkse
Dgen
n he
pnse
|e va
t jaa