Alle Romeinen de lucht in stedelijk Schotland
a
De mythe van de snuff-movie
Pretentieloze pulp met vaart
Films
a a j_yv ictu\a' llt/lcj- vctxl
Rotli
FILM RECENSIE
PIETER VAN LIEROP/CPD
The Acid House. Regie: Paul McGuigan
Met. Ewen Bremner, Arlene Cockbum. Te
zien: Movie, Amsterdam; Kriterion, Am
sterdam.
De Schotse schrijver Irvine Wel
sh vestigde zich een naam met
zijn debuutroman Trainspot
ting, het met groezelige humor
opgeladen portret van kansloze
jongeren in de
zelfkant van
Edinburgh. De
felle verfilming
door Danny
Boyle met
Ewan McGre
gor in de
hoofdrol werd
een wereldhit.
Producent Alex Usbome die te
laat wakker werd om de film
rechten van Trainspotting te
kopen, sloeg toen maar toe met
een bod op The Acid House, het
tweede boek van Welsh.
Probleem was dat het geen
roman was maar een verhalen
bundel en zo werd de film die
Paul McGuigan te regisseren
kreeg een drieluik. McGuigan,
van huis uit documentarist,
heeft goed gekeken hoe Boyle
het aanpakte, maar echt élan
ontbreekt hem. De titel-episode
is zelfs een pijnlijke misser,
nauwelijks meer dan clip-achti-
ge impressie van een 'bad trip'
waarvoor de trucendoos wijd
open moest. Een jonge kerel
heeft een fout pilletje geslikt in
een kroeg waar plotsldaps een
vrouw overvallen wordt door
barensweeën.
The Granton Star Cause heeft
in elk geval een vindingrijker
verhaal. Een verloren voetbal
wedstrijd is pas het eerste stuk
je ellende dat Boab Coyle op
een kwade dag overkomt. Hij
zal ook nog zijn vriendin verlie
zen, uit het ouderlijk huis wor
den gezet en in elkaar worden
geschopt door een sadistische
politieman. In een pub komt hij
God tegen, die bij het zien van
Boab zo zeer van zijn eigen
schepping gaat walgen dat hij
de knul verandert in een stront
vlieg. Kitchensink-realisme en
humor van
prikkeldraad
vormen hier
een pittig
mengsel.
Een schim
van compas
sie is ten
minste nog
waarneem
baar in A Soft Touch, het ver
haal van Johnny, een onnozele
sul die zich braaf laat trouwen
met een hoogzwangere nymfo-
mane die totaal niet van plan is
monogaam te worden. Johnny
wordt opgezadeld met de zorg
voor de baby, terwijl in hun
droevige afbraakflat een agres
sieve benedenbuurman zich als
seksmachine gaat uitleven op
het gretige lijf van de jonge
moeder. Voor Johnny zit er wei
nig anders op dan zijn vernede
ringen te tellen.
De rauwheid van stedelijk
Schotland in de visie van Welsh
zijn stellig adequaat in filmter
men vertaald. Het is alleen wat
spijtig dat twee van de drie
scripts te zeer in die sfeerteking
zijn blijven hangen. Wat wel
verbluft is het vermogen van
een stel volmaakt onbekende
acteurs om de meest akelige ty
pes neer te zetten met een
maximum aan vanzelfspre
kendheid.
Drieluik naar boek
van successchrijver
Irvine Welsh
DS
IS DEN HAAG
Gérard Depardieu als Romein in Gallië T^\a roi1TT a\r\ a ton
Nicolas Cage daalt afin een poel des verderfs
FILM RECENSIE
ANDRÉ NIENTIED
8MM. Regie: Joel Schumacher. Met Ni
colas Cage, Joaquin Phoenix, James
Candolfini en Peter Stormare Te zien:
Luxor, Leiden; Tuschinski, Den Haag, Pa-
thé, Scheveningen.
Snuff-movies zijn volgens de
overlevering films waarin men
sen puur voor de - seksuele -
kick worden vermoord. Sinds
de naam zo'n 25 jaar geleden
werd bedacht is hun bestaan
met veel mysterie omgeven.
Vreemd genoeg heeft de mythe
van de snuff-movie nog steeds
niet aan kracht ingeboet. In
8MM wordt ze weer voeding
gegeven met een uitermate
groezelig en naargeestig film
pje. Niet 8MM zelf (al scheelt
het weinig), maar het
8mm-filmpje waar detective
Tom Welles (een redelijk inge
houden Nicolas Cage) mee
wordt opgezadeld.
Een weduwe vond het be
wuste filmpje na de dood van
haar man in zijn kluis, en ze wil
graag weten of het meisje dat
erin figureert inderdaad is ver
moord. De bioscoopbezoeker
mag een heel eind 'meegenie
ten' met wat het filmpje aan
vermaak te bieden heeft: een
angstig ogend meisje wordt
door een gemaskerde man op
bed gebonden, hij trekt en mes
en... dan volstaat het van afgrij
zen vertrokken gezicht van Ca
ge-
Cage's personage Welles mag
dan een detective zijn, hij is be
paald niet door de wol geverfd.
Thuis zit hij onder de plak bij
zijn vrouw (een ondankbare rol
van Catherine Keener), die hem
verbiedt in huis te roken - ter
wijl een goede detective toch
dient te roken, zeker in films.
En als hij op speurtocht gaat in
de onderbuik van Hollywood is
het duidelijk <le eerste keer dat
hij een sexshop van binnen
ziet. Gelukkig is de bediende
Max (een geestige Joaquin
Phoenix) meer dan behulp
zaam en leidt hij Cage naar een
nog morsiger subcultuur, die
weinig meer met porno, maar
des te meer met geweld te ma
ken heeft. Dit is het domein van
ene Dino Velvet (Peter Storma
re), een flamboyante regisseur
die zichzelf als de Jim Jarmusch
van de porno beschouwt en
rondloopt in paars fluwelen
creaties.
En dit barokke wereldje in
ook het domein van Joel Schu
macher, de regisseur van 8MM.
Na twee matig ontvangen Bat
man-films wilde de maker van
Falling Down en A Time To Kill
zijn bevlekte blazoen weer op
poetsen, dus nam hij een script
van de scenarist van Seven (An
drew Kevin Walker), en pro
beerde hij voor één keer de ker
misattracties buiten de deur te
houden. Dat lukt hem vrij aar-
dig.
Ook Cage houdt zich voor
zijn doen in. Cage is altijd okee,
maar wie hem in Snake Eyes zag
weet hoe hij uit de bocht kan
vliegen. Dat doet hij hier pas in
het laatste half uur, waarin niet
toevallig ook Schumacher de
controle over zijn film af en toe
verliest. Meesterlijke scènes (de
ontmaskering van de gemasker
de man) worden afgewisseld
met regelrecht jatwerk (Cage's
speurtocht door een verlaten
huis is een exacte kdpie van die
in The Silence of The Lambs).
De moddervette moraal (Ou-
dersch, past op uw kroost!) doet
veel van de suspense teniet.
Spannend is 8MM zeker,
naargeestig ook, maar waar
Seven je als een mokerslag in je
maag raakte laat 8MM alleen
een wee gevoel achter.
Nicholas Cage in 8 mm.
Scholieren van Herrington High op zoek naar een manier om de vijandige overname van de mensheid door
buitenaardse wezens een halt toe te roepen.
Buitenaardse wezens op Herrington High
FILM RECENSIE
MARK VAN DEN TEMPEL
The Faculty Regie: Robert Rodriguez. Met: Elijah Wood, Josh
Hartnett, Robert Patrick, Famke Janssen, Piper Laurie, Jordana
Brewster. Te zien: Trianon, Leiden; Pathé, Scheveningen.
Iedere onbegrepen puber die het gevoel heeft dat
ouders en onderwijzers van een andere planeet
komen, mag The Faculty niet overslaan. In deze
sf-shocker is dat namelijk aan de orde: een mid
delbare school wordt langzaam overgenomen
door buitenaardse wezens, en ze doen het zo
stiekem dat niemand het in de gaten heeft. Be
halve natuurlijk de school dropouts die toch niet
geloofd worden.
Dat het op Herrington High niet pluis kan zijn
leert een blik op het lerarenbestand: Robert Pa
trick (Terminator 2) als gymleraar en Piper Laurie
Carrieals dramadocente, daar laat je je kinde
ren toch niet bij achter? Tijdens het snuffelen
naar kopij voor de schoolkrant is schoolspetter
Delilah (Jordana Brewster) bij toeval getuige van
de hardhandige transformatiemethode van de
extra-terrestials. Z# brengen via het oor van een
slachtoffer een parasiet in, en het resultaat is een
school vol wezenloze leerlingen. Een snel opget
rommelde dwarsdoorsnee van het studentenbe
stand (bolleboos, sportheld, dealer, punk) gaat
op zoek naar een manier om de vijandige over
name van de mensheid een halt toe te roepen.
Voor The Faculty (de staf) hebben twee sterren
van de moderne pulpfilm de handen ineen gesla
gen: Kevin Williamson, de schrijver van de
Scream-reeks en Robert Rodriguez, regisseur van
Desperado en From dusk till dawn. Hun ambities
zullen niet al te hoog geweest zijn: een goedkoop
geproduceerde horrorfilm, losjes gebaseerd op
de zogeheten 'alien invasion' films uit de jaren
vijftig. Juist door dat bescheiden uitgangspunt is
The Faculty geslaagd te noemen. De film laat de
satirische mogelijkheden nooit de aktie over
stemmen, en mist in elk geval de stroom referen
ties die de Scream-films op den duur zo ver
moeiend maakten.
Met genoeg vaart om niet te lang stil te hoeven
staan bij de. aanzienlijke onwaarschijnlijkheden
voeren de makers ons langs de typische ingredi
ënten van een echte splatterfilm. Het begint met
een potlood die door de hand van de directrice
wordt gestoken, en eindigt met de vermorzeling
van een slijmerig monster onder een sporttribu-
ne. Tussentijds raakt Famke Janssen haar hoofd
kwijt en vindt de football-ster een rottende
vrouw in de douches.
De finale biedt klassieke paranoia: wie is reeds
zombie, wie nog steeds mens? En voor wie niet
waar The Faculty deze ontknoping vandaan
haalt, laat Williamson het een van zijn persona
ges maar even hardop zeggen: 'This is just like
Invasion of the Body Snatchersf
Na zeven tekenflims, gaat
deze week de eerste speel
film rond Asterix en Obe-
lix, de razendpopulaire
hoofdpersonen uit de
strips van Rene Goscinny
en Albert Uderzo, in pre
mière. Asterix en Obelix te
gen Caesar is de Neder
landse titel van de film
waarin Gérard Depardieu
en de kersverse Oscarwin
naar Roberto Benigni in
ternationaal de grote trek
pleisters zijn. Depardieu
kreeg de rol van Obelix -
een mooi stukje typecas
ting - en Benigni speelt de
onbetrouwbare Romeinse
officier Catastrofus. Samen
proberen ze Caesar van
zijn troon te stoten.
FILM RECENSIE
HENK MAURITS
Asterix en Obelix tegen Caesar Regie
Claude Zidi. Met: Gérard Depardieu, Gé
rard Depardieu, Christian Clavier, Michel
Galabru, Claude Piéplu. Te zien (Neder
lands gesproken) Lido, Leiden; Tuschins
ki, Den Haag; Pathé, Scheveningen Te
zien (in de originele Franse versie): City,
Amsterdam
In Frankrijk is de film inmiddels
een gigantisch succes. Bij ons
zal het zo'n vaart niet lopen,
maar deze nieuwste Asterixfilm
is zeker de moeite waard en be
ter dan veel van de flauwe te
kenfilms uit het verleden.
De Franse filmveteraan Claude
Zidi liet een orgineel script
schrijven voor deze 'Asterix'.
Daarvoor werd uiteraard wel
driftig teruggebladerd in de cir
ca dertig stripboeken die er in
middels zijn verschenen, terwijl
ook de tekenfilms uit afgelopen
dertig jaar nog eens onder de
loep werden genomen. In Aste
rix en Obelix tegen Caesar heb
ben de Romeinen een groot
kampement op loopafstand van
het dorp van Asterix en Obelix.
Regelmatig komt het tot een
treffen tussen de Gallische bar
baren en de geciviliseerde Ro
meinen onder leiding van Gaius
Bonus. Het wordt nog span
nender als Caesar zelf op be
zoek komt en hoe dan ook de
Gallische verzetshaard wil uit
roeien. De onbetrouwbare Ca
tastrofus, de rechterhand van
Caesar, weet met een list de
druïde Panoramix te ontvoeren
en hem het geheim voor de to
verdrank te ontfutselen. Daarna
weet hij Obelix voor zijn karre
tje te spannen en Caesar gevan
gen te zetten.
Het verhaal van Asterix en
Christian Clavier en Gérard Depardieu als Asterix en Obelix
Obelix tegen Caesar heeft op
zich weinig om het lijf, maar
met wat nevenverhaaltjes en
grappige plotwendingen wist
schriptschrijfster Valerie Gion
de film toch op te rekken tot
een dikke anderhalf uur. Zo
vormt de verliefdheid van Obe
lix de rode draad in de film, die
aan het einde nog een grappig
slot krijgt, wanneer Panoramix
met behulp van een nieuwe to
verdrank mensen kan klonen.
En zo lopen er op een gegeven
moment niet alleen twee Wal
halla's, maar ook de nodige As-
terixen en Obelixen rond. Ver
der moet de film het vooral
hebben van de bekende karak
ters en de leuke nieuwkomer
Roberto Benigni als Catastro
fus.
Asterix en Obelix tegen Caesar
voldoet aan alle te verwachten
stereotypen. In het Gallische
dorp overheerst chaos en ple
zier en de Romeinen zijn solda
ten van niets, die zich als luci
ferhoutjes de lücht in laten
slaan. Het is oubolligheid troef
en zeker geen 'spektakelcine
ma' zoals we die tegenwoordig
gewend zijn uit Hollywood.
Voor de vechtpartijen werd ge
bruik gemaakt van digitale
technieken, die niet altijd even
geslaagd zijn en soms een wat
knullige indruk maken. Maar
dat geeft de film tegelijk ook
wat aardigs: het is niet allemaal
zo volmaakt en de karakters
zijn sympathiek.
In de Nederlandse nasyn-
chronisatie worden hun stem
men perfect nagedaan door
respectievelijk Jack Wouterse
(de Nederlandse Depardieu) en
Johnny Kraaijkamp jr. Mooi is
ook de stem van Frits Lam-
brechts in de rol van Caius Bo
nus, een Romeinse centurion.
Hoewel de film, ook in de orgi-
nele versie wordt uitgebracht
met Nederlandse ondertitels,
gaat mijn voorkeur duidelijk uit
naar de schitterende Neder
landse versie, die in dit geval
een absolute verrijking is voor
de film.
Chan in Rush Hour, onder meer te zien in Den Haag en Amster-
AMSTERDAM
01(020)6234876
13.15, 16.00, 18.45,21.30;
sok 10.30
02
lMonsters: 12.30, 18.15; za
26,i 10.30
!d 14.45, 20.45
«TER (020) 6236615
jnse? i'Do Brasil 16.15,18.45,
■overt (zoook 11.00, 13 30Fearand
kas: ngin Las Vegas: 16 15. 19.00,
i,zo ook 11.00, 13.30
aanse 16.30, 19.15, 21.45; zo ook
1,14.00
0MAI iè Bella: 16.15, 19.00,
JaJfUoook 11.00, 13.45
AMSTELVEEN(020)
M.m. 5
•erri$È Bella: do vr za di wo 20.30
(020)6151243
Kultydo zo t/m wo 19.00,
17.45,20.15,22.45
vanB |j
bonis k
20)6234579
Obelix Tegen Caesar
21.45 (org versie); 12.15,
16.45, za ook 10.00 Ned ge-
Joe Black: 14.45, 18.00
vordti sSomething About Mary
en zij i 21.30; za zo ook 10.00
■le[® 16.45,21.30
m'cW !'ek: Insurrection: 19.15; do v
aanS ook 12.15, 14.30
:ulty; 12.45, 15.00, 17.15,
•21.45; a zo ook 10.30
(020) 6273434
30HOoBrasil 19.15, 21.30; vr
'*oook 14.30, 17.00
Dolan: 20.00; vr ook 14.15;
woook 16.45
A Simple Plan: do t/m zo 22.00
Velvet Goldmine: vr t/m zo 16.45; ma
t/m wo 22.00
NED. FILMMUSEUM (020) 5891400
Abel: 22.00
Cinematheek: 19.30
KRITERION (020) 6231708
The Acid House 19.30, 21.45 (dit
met om 21.45)
Lola Rennt: 18.45, 22.15 (ma met
om 22.15)
Jezus is een Palestijn: 17.00, 20.30
Elizabeth: 17.15
Sneak Preview di 22.00
Tokyo Drifter: 22.15
RIALTO (020)6753994
Love is the Devil 19.45 (beh di)
De Appel: 20.00
L'Eternite et un jour: 21.45, do t/m
zo won ook 17.30, zo ook 15.00
Leaf on a Pillow: dovrza wo 15.45
Festen: (beh di), 22.00; do za zo wo
15.30
Die Salzmanner von Tibet: 17.45
(beh di)
L'Appartement vr 15.30
Artemisia: di 22.00
THE MOVIES 1 (0^0) 6386016
The Acid House: 17.15, 19.30,
21.45
THE MOVIES 2
Festen: 17.00, 19.45, 22.00; zo ook
12.30, 14.45; woook 14.45
THE MOVIES 3
Fear and loathing in Las Vegas
20.00, vr za ook 00.15
Lola Rennt: 17.30, 22.15; vrza ook
00.15
THE MOVIES 4
La Vita Bella: 17.15, 19.30.
21.45; zazo ook 12.45, 15.00; wo
ook 15.00
TUSCHINSKI (020) 6262633
Shakespeare in Love 12.30, 15.30,
18.30, 21.30, za ook 10.00
The Thin Red Line: 12.30, 16.30,
20.30
You've Got M@il 12.45, 15.30,
21.30, zazo ook 10.00
Little Voice: 13.15, 16.00,21.45;
za zoook 10 45
A Bug's Life: 18.45
Stepmom: 15.15, 18.15, 21.15; do
vr ma di ook 12.15
La Vita Bella: 12.30, 15.30,
18.30, 21.30; a zoook 10.15.
DE UITKIJK (020) 6237460
Shakespeare in Love: 14.15, 16.45,
19 15. 21.45; zoook 11.45
dag. 11.20 13 40 16.10.
Disney's Een Luizenleven al., (Ned.
gespr.) zazo 11.10 13.20; wo ook
13.20.
Abeltje al., za zo wo 13.20.
De Prins van Egypte al., za zo wo
14.50.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
Love is the devil 16 jr., dag. 21.45;
wo ook 14.00.
De Appel 16jr.,dag. 19.15; zo wo
ook 16.15.
L'Éternité et un Jour 16 jr., dag.
19.15; vr ook 15.30; zo woook
16.15.
Festen 16 jr., dag. (beh. do) 21.45;
vr ook 15.30; zo wo ook 16.15.
Claire Dolan 16 jr., dag (beh. ma)
21 45.
II Giardino dei Finzi-Contini 16 jr.,
ma di wo 19.15; woook 14.00.
First Strike 16 jr., vr 15.30.
Sneak Preview 16 jr., ma 22.00.
Op Eigen Houtje al. (vanaf 8 jaar,
Ned. ondertiteld), wo 14,00.
TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui
tenhof 20.
Asterix Obelix tegen Caesar al., (or
ginele versie) dag. 19.10 21.50.
Shakespeare in Love al., dag 10.40
13.1015.50 18.3021.10
You've got M@il al., dag. 10.50
13.30 16.10 18.50 21.40.
Stepmom 12 jr., dag. 18.40 21.30;
do vr ma di ook 10.20 13.05 16.00.
8 mm 16 jr., dag. 10.30 13.00
15.40 18.35 21 20.
Meet Joe Black 12 jr., dag. 14.40
20.40.
Little Voice 16 jr., dag. 10.25 12.30
18.20.
Asterix Obelix tegen Caesar al.,
(Ned. gespr.) dag. 11.20 13.50
16.20.
Disney's Een Luizenleven al., (Ned.
gespr.) zazo wo 12.00 14.10 16.30
OMNIVERSUM tel. 070-3545454,
Pres. Kennedylaan 5
Whales al., zazo ma di wo 12.00
14.00 17.00 (ma met 12.00). zie
ook Reuzen der Aarde.
Africa's Elephant Kingdom al., za zo
ma di wo 11.00 13.00 16.00 18.00
(ma niet 11.00). zie ook Reuzen der
Aarde.
Everest al., za t/m wo 15.00 19.00.
Thrill Ride al. za t/m wo 20.00.
Reuzen der Aarde al. za t/m wo
21.00.
pN tel. 070-3471656, inwin-
Babylon.
espeare in Love al dag. 16.15
5ui( J21.45; do vr ma di ook 13.30.
do Brasil al., dag. 18 00
do vr ma di ook 13.15.
Rennt 16 jr., dag. 20.15.
Bella al., dag. 16.15
o vr ma di ook 13.30.
BEU I*111 *6 jr., da6- 15.30 18.00.
Lay y's Een Luizenleven al., (Ned
estl iza zo wo 13.45
al zazo wo 13.30.
de Chocoladefabriek al.,
gespr za zo wo 13.15.
-zaaftOPOLE 1 tel. 070-3456756,
sgielaan 16.
ispeare in Love al., dag. 13.00
518.45 21.30.
POLE 2
gPrivate Ryan 16 jr.. dag
5 21.00; do vr ma di ook 13.30.
s Een Luizenleven al.. (Ned.
lach, )za zo wo 13.30.
POLE 3
laBella al., dag. 16.15 19.00
n 5, do vr ma di ook 13.30.
nal., (Ned. gespr.) za zo wo
"OLE 4
lorse Whisperer 12 jr.. dag.
521.00; do vr ma di ook 13.30.
o 13.30.
uur Jiin red line 16 jr., dag. 13.30
521.00.
Scheveningen tel. 070-
J8. Kurhausweg 2.
acuity 16 jr .dag. 11.50 14.20
1KP 519.10 21.40.
?t opi iyofthe State 16 jr., dag.
aytfj21.30.
Obelix tegen Caesar al.,
1.20 13.40 16.10.
ilaskof Zorro 12 jr., dag. 15.50
Ann
Drum jiege 16 jr., dag. 13.20 21.50.
xk 16 jr.. dag. 12.00 14.30
Ouu Q19.30 22.00.
116 jr.dag. 15.30 18 30
Jres( 0; do vr ma di ook 12.40.
e Zaa tGot M@il al., dag. 16.10,
'0 uu 521.30; do vr ma di ook 13.30.
Bad Things 16 jr., dag. 12.30
19.30 21.50; do vr ma ook
hour 16 jr., dag. 11.30 13.50
518.30 21.00.
ka<J «Preview 16 jr., di 21.20
ïlenl ix&Obelix tegen Caesar al.,
Dire-J
ang