Cultuur Kunst ^eidse archeologen vinden mummiekist 'Meest extreme muziek ooit gecomponeerd' Want na het zesde komt het zevende programma Vuurwerk op het klavier /eel liefde en fantasie bij Hotel Modern Palmen signeert het meest ertalers in debat over ennysons In Memoriam jan rijsdam, 071-5356444, plv. chef annet van aarsen 071 -5356443 recensie dick van teylincen Voorstelling: Vincent Bijlo speelt Scheve bomen. Regie: Mariska Reijmerink. Tek stadviezen: Harry Kies Decor: Henk de Vroom Gezien: 24/3, Leidse Schouw burg Het leven zit vol valkuilen als je blind bent. Vooral als je ook de leuke dingen wilt doen, zoals zelf kokend water op de koffie filter gieten in plaats van dat te laten doen door een koffiezet apparaat. Als je niet uitkijkt, ben je weken analfabeet. Wat niet wil zeggen dat Vincent Bijlo zich niet laat helpen door hulpmiddelen als de computer die ook lijntjes in braille op laat poppen. Bijlo is handig met hi tech en kan daar onderhou dend over vertellen. Als je een buitenlander zou moeten uiüeggen wat nou dat typisch Nederlandse verschijn sel cabaret is, kun je hem goed meenemen naar Vincent Bijlo. 'Scheve bomen' is een klassieke voorstelling in het genre: twee maal drie kwartier met een pauze ertussen, waarin liedjes monologen afwisselen waarvan de toon doorgaans humoris tisch bedoeld is, zij het dat er ook ruimte is voor sfeerteke ning en ontroering. En als het even kan wat engagement - di rect weer gerelativeerd, want we leven in de jaren negentig - maar toch zo dat er iets van blijft hangen. Natuurlijk zegt de vorm niets over de inhoud. Ie kan die tra ditionele opzet laden met ver rassende kolder, geniaal gefor muleerde woede, vlijmscherpe humor, briljante liedjes en scherpzinnig gepresenteerde bezieling. Bij Vincent Bijlo was daar weinig van te vinden. Sinds zijn winst van het Leids cabaretfesival (als ik het me goed herinner) een jaar of tien geleden maakte hij zeven pro gramma's. Hij is nog steeds de zelfde lange slungel met de bij zondere motoriek en het licht Utrechts gekleurde poldeme- derlands, speelt beter piano maar is verder weinig veran derd. Nog steeds is zijn blind heid een belangrijk onderwerp, maar het ontbreekt 'Scheve bo men' aan de venijnigheid van zijn eerste programma's. Wel lukt het hem in een paar liedjes mooi, zoals in het slotlied, om de ziende toeschouwer iets te laten voelen van de wereld van een blinde: andere vulden de tijd. Zijn grappen zijn soms grappig, maar vaker nogal afge likt in onderwerp (vloeken bij het doe-het-zelven, prachtige vriendin trouwt zak van een man met weerzinwekkende hobbies) en uitvoering. Bijlo's woordspelingen roepen soms de mindere periodes van Seth Gaaikema in herinnering (Windows voor blinden: blindows, veel mailen is een melige bezigheid). 'Scheve bo men' lijkt mij vooral gemaakt omdat na het zesde het zeven de programma volgt en niet uit noodzaak. recensie li dy van der spek Concert: Zweeds Symfonie Orkest Gavle o.l.v. Carlos Spier, m.m.v. Rosa Arnold, vi ool en Enrica Ciccarelli, piano. Gehoord. 24/3, Stadsgehoorzaal, Leiden Geen moment slaat de verve ling toe. Het Zweeds Symfonie Orkest Gavle houdt je een hele avond in de ban. Vol energie en jeugdige frisheid wordt er ge musiceerd. En als je kiest voor zo'n kanjer van een pianiste, die zich als een lenige tijgerin op het klavier stort, dan.laat je je al gauw verleiden tot over moed. Was 'Drottningholms-Musi- que' van J.H. Roman (1694-1758) al een triomfante lijke binnenkomer (deze Zweed heeft vast en zeker gesmuld van Handels 'firework' en 'water- music'), Griegs pianoconcert staat bol van levenslust en da dendrang. De power die de frê le Enrica Ciccarelli etaleert laat het orkest niet onbewogen. In het 'Allegro moderato molto marcato' is de Stadsgehoorzaal bijkans te klein voor zoveel overweldigend vuurwerk. In dit deel kan het orkest het niet la ten om Ciccarelli te overtroeven en dat is voorstelbaar, maar wel een beetje te veel van het goe de. Bij het zien van zoveel prach tige arm, pols- en handentaai zou Rodin onmiddellijk zijn gaan beeldhouwen. De combi natie van enorme uitgebalan ceerde kracht en katachtige soepelheid en gratie maakt Cic- carellis spel tot een ware hap pening. Zo expressief en lenig hoor je dit pianoconcert zelden of nooit. Al spelend is zij diri gent over haar eigen doen en laten, waarbij de echte dirigent Carlos Spier zich belangeloos aanpast. Ook Shostakovichs 9e Symfo nie is een voltreffer. Het Allegro begint ironisch grappig: speelse fluitjes, trommeltje, piccolo kriebelen spottend door elkaar, fikse trompetten marcheren er doorheen. Maar zoals altijd kan Shostakovich niet zonder me lancholie. Het welt op in intens droevige frasen, eerst door een tere hobolijn, gevolgd door een even trieste klarinetsolo. De fluit en fagot doen aarzelend mee. Stuk voor stuk maken ze de flemende, iets gevoileerde dalende lijn om gehoord te worden. Dat vereist (geheel te recht) alle aandacht van de luis teraar. Het is genieten gebla zen. Leven alle instrumenten zich tegelijkertijd uit dan ontstaat er een onweerstaanbaar mooi, koperachtig coloriet. De Ro mance voor viool en orkest van Svendsen (1840-1911) is een ei landje van rust en ingetogen heid. waarin de 14-jarige Rosa Arnold soleert. Haar toon is nog klein en bij de inzet een beetje onzuiver, maar al spelend toont zij al innerlijke kracht en bewo genheid. fieuwe tekenaar Tom Poes gerhorst den berg De in België wonende tekenaar Dick Mate- igaat Marten Toonder opvolgen als tekenaar van Tom Poes. lie de teksten van de nieuwe stripverhalen gaat schrijven is og niet bekend. Marten Toonder stopte in 1986 met het teke- i ?n en schrijven van Tom Poes. Omdat er toch vraag naar nieu- e verhalen blijft bestaan, heeft hij nu ingestemd met een ver lig door anderen. lichael Caine (71) overleden idenDe drijvende kracht achter de Britse Booker Prize voor ^iem eratuur, Sir Michael Caine, is in Londen overleden. Caine, die f# in kanker leed, was 71. Caine leidde 23 jaar het bestuur van de eratuurprijs. die als de belangrijkste in Groot-Brittannië geldt. Wereldpremière Stijlcomponist in Leiden recensie susanne lammers li Dl 3e"'n- Heden Stad van Hotel Modern Door Pauli- te, Arlène Hoornweg, Harriet van Reek, Carolien eddfj ansche, Herman Helle en Ruud van der Pluijm. Ge zien: 24/3, LAKtheater, Leiden. ag sl enJ I jaren twintig is er een film gemaakt een dag Berlijn. De melkboer, het ver dat langzaam begint, en dan op volle het grotestadsleven dat tot het vol- ochtendgloren doorgaat. Heden een coproductie van Hotel Modern Lantaarn/Venster Werkplaats lijkt op, maar dan in het theater, voor iedereen zichtbare buitenkant et stadsleven wordt voorgesteld door gse dingetjes, die een heel ander e leven krijgen. In een decor van wol- bbers gemaakt van manshoge dozen het leven op gang. Een verkeersweg vol kadetjes en casino-broden trekt voorbij. Een hand met een wollen handschoen is een schattig hondje, totdat met een tube gemeen mosterdkleurige verf zijn ware aard onthuld wordt. Een ketchupfles wan delt voorzichtig de hoek om, maar een klapperpistooltjc wordt hem fataal. Een ba naan pleegt zelfmoord vanaf een hoge flat. Doodernstig, heel inventief kinderspel, en zo effectief dat de voetbalsupporters van Heineken-blikjes die midden in de nacht het plein onveilig maken, ondanks de hila riteit er zelfs in slagen je een beklemmend gevoel te geven. Er is echter ook nog een binnenkant. Die inkijkjes zijn niet altijd zo goed getroffen en meeslepend als de buitenkant. De blik die je gegund wordt in de grote kartonnen do zen, is kort en de beelden zijn wat vaag. Wat willen het etende meisje in het wit en de grote dreigende hand nou eigenlijk dui delijk maken, wat moet die in de pindakaas roerende man? Maar als er tekst bijkomt, wordt het beter. Schrijnend zijn de twee vrijgezelle dames over hun pas aangeschaf te grijze kleedje, dat in tegenstelling tot zij zelf wèl een verhaal heeft. Prachtig ook is de opsomming, helemaal aan het begin van de voorstelling, van de kamers en voorwerpen in een huis. Een ou demensen-huis overduidelijk, en nostal gisch gezellig met kachels, puzzels in de kast in de achterkamer, en een tosti-ijzer in de la van het fornuis. Uit de spullen rijzen mensen op. Die er ook weer in ondergaan: de opsomming eindigt met een zwart pla fond en slakkensporen onder het rode kast je in de achterkamer. Mensen bestaan in hun dingen en Hotel Modem laat dat zien in een ijzersterke vorm en met veel liefde en fantasie. De schrijfster van het Boeken weekgeschenk 1999, Connie Palmen, heeft tijdens de Boe kenweek handtekeningen ge zet in ruim twintigduizend van haar boeken. Volgens Paulien Loeris van de Stich ting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek is dit nog niet eerder vertoond. „Overal waar Palmen kwam, stond het rijen dik." Tijdens de Boekenweek, die zaterdag 20 maart werd afgesloten, kregen boekkopers 'De Erfe nis' van Palmen cadeau. In totaal bezochten ruim tien duizend mensen de signeer sessies en lezingen van de schrijfster. In vergelijking met vorig jaar steeg de totale boekom- zet met ongeveer 4 procent, schat de CPNB. De oplage van 'De Erfenis', 745.000 exem plaren, bleek net toereikend om alle bezoekers van de boekhandel tijdens de Boe kenweek van een exemplaar te vdorzien. En dat terwijl er dit jaar al 44.000 meer gratis boeken in omloop waren dan in 1998 toen boekkopers 'De heilige Antonio' van Amon Grunberg cadeau kregen. caroline van overbeeke Jvvas even schrikken. Maar it een jaar had dr Wim Tig- I universitair docent Engels h de Leidse Universiteit, ge it aan zijn vertaling van Al- j Tennysons treurdicht In uit 1850. Het ge ilt, „het Boegbeeld van de jloriaanse poëzie", was nog Kit integraal in het Neder- vertaald. En toen Tigges uiteindelijk aanbood aan ;verij Anthos-Ambo, meld- Ifmen dat er net een andere g van het gedicht gereed I gekomen. Die vertaling van Jhand van Rudy Bremer ligt piddels in de boekhandel, jlaar Tigges zette door. „Ik dhet zonde om mijn manu- t in de la te laten liggen", Ivond een uitgever: Direct Dutch Publications, in Den Haag. Hij ontmoette Bremer eind vorig jaar op een 'vertaai- middag' en vertelde hem dat hij ook met een uitgave zou ko men. „Bremer vatte dat sportief op, was er heel positief over. We spraken toen af dat we een avond zouden organiseren waarbij we over onze beide ver talingen met elkaar in debat zouden gaan." Het debat is vrijdag in het LAK-gebouw, zaal 235 en be gint om 20.00 uur. Dr Tjebbe Westendorp, collega van Tig ges, draagt vrijdagavond stuk ken uit het beroemde sonnet voor en vervolgens gaan de bei de vertalers, Bremer en Tigges, de discussie met elkaar en met het publiek aan over hun inter pretaties van het gedicht. leiden silvan schoonhoven Onder het spitse rieten dak van het Walter Maashuis speelde in een illuster verleden Horowitz. John Cage componeerde er zijn stukken. Messiaen zat er achter het klavier. De kapitale villa in Bilthoven ademt de vergane glorie van muzikale inspiratie, artistieke ruzies en roemruchte huisconcerten. Zelfs het dak heeft de vorm van een vleugel en in de tuin bouwde architect en musicus Julius Röntgen een exacte kopie van het componis tenhuisje van Edward Grieg. Het hele terrein is een be schermd rijksmonument, waar het al honderd jaar een komen en gaan is van grote namen en illustere avant-gardisten. De pianist Kees Wieringa woont in een houten uitbouw van deze historische villa, die hij door middel van een stichting voor de muziekwereld heeft weten te redden. Hier vertelt hij over 'zijn' componist Jacob van Domselaer en de première van diens tweede pianoconcert aanstaande zondag in Leiden. Op het Dageraadconcert, de opmaat voor de tentoonstelling over onder meer De Stijl, in De Lakenhal, zal Wieringa achter de vleugel zitten in zijn strijd om de miskende componist Van Domselaer op de muzikale kaart te zetten. Van Domselaer heeft nooit tussen de promi nenten in het Walter Maashuis gezeten: zijn werk is eigenlijk nooit begrepen en in vergetel heid geraakt. „Ze verklaarden hem voor gek." Sinds de jaren dertig is hij nauwelijks meer uitgevoerd. Wierenga verheugt zich buitengewoon op de uit voering van het werk van deze raadselachtige Stijlcomponist. Een wereldpremière. De componist Jacob van Domselaer is eigenlijk een tra gisch figuur. Iemand die zulke extreme, abstracte muziek componeerde dat het publiek zich van hem afkeerde. Wierin ga: „Zijn opvattingen ontwik kelde hij samen met Mondri aan. Zij hielden zich bezig met de ingewikkelde ideeën van de Kees Wierin ga: „Muziek lijkt niet op de werkelijk heid." FOTO HANS VAN WEEL Larense filosoof Schoenmae- kers, die de basis heeft gelegd voor de hele Stijlbeweging. Zijn filosofieën gingen heel ver. Alle maal hele moeilijke theorieën over de horizontale en de verti cale dimensie van de tijdmaat die de basis van de muziek is, dat soort dingen." Het was in die roerige jaren van De Stijl dat schilders op zoek waren naar het antwoord op de vraag: hoe kunnen wij schilderijen maken die niet op de werkelijkheid lijken? „Toen drong het tot ze door dat er al een kunstvorm was die dat be reikt had: de muziek] Muziek lijkt niet op de werkelijkheid. Maar Van Domselaer ging nog verder. Die vond zelfs de mu ziek niet abstract genoeg. Die moest teruggebracht worden tot het hoogst noodzakelijke. Zijn muziek werd steeds extre mer, had geen ritme meer. geen melodie. Hij is daar uiteindelijk helemaal op stukgelopen. Toen heeft hij zich ervan afgewend - niet omdat het publiek het niet snapte want publiek interes seerde hem niet- maar hij kon zijn ei niet meer kwijt. Hij keer de toen terug naar een muziek soort die veel publieksvriende lijker is. Het tweede pianocon cert is dan weer heel klassiek en doet denken aan Chopin, Brahms en Mozart. Hij maakt nog wel gebruik van die theo rieën van Schoenmaekers, maar het klinkt niet zo kaal en ab stract meer als zijn vroege werk." Als je de muziek van Van Domselaer hoort, voel je direct de broeierige sfeer van een pe riode in de Nederlandse kunst waarin heel veel gebeurde; ru moerige en rokerige Dada- avonden waar Kurt Schwitters en Van Doesburg zomaar kon den opduiken. Want op dat soort avonden heeft hij ook ge speeld. „Het was een tijd waar in schilders en musici veel meer in eikaars werk geïnteresseerd waren. Dat zag je aan al die kunstenaarsgroeperingen. Sinds de jaren vijftig is dat ver schijnsel bijna helemaal ver dwenen." „Van Domselaer is een beetje mijn eigen ontdekking. Het heeft iets heel eigens -een echte verrijking voor de Nederlandse muziek! Onbegrijpelijk dat het al die jaren niet gespeeld is. Het tweede Pianoconcert is hele maal niet kaal en abstract. Bij Nederlandse muziek denken we vaak aan allerlei kneuterige dingen, maar wat deze man maakt is zó onconventioneel. Kenners zeggen dat het de meest extreme muziek is die ooit gecomponeerd is in Neder land. Om dat uit te voeren is toch een beetje lef nodig." Het Dageraadconcert is op 28 maart om 15.00 uur in de Stadsgehoorzaal. Werken van de volgende componisten staan op het programma: Alp- hons van Diepenbroek, Wil lem Pijper, Jacob van Domse laer en Matthijs Vermeulen. :heologen van het Rijks- ïseum van Oudheden LTStc de Universiteit Leiden snu iben in een Oud-Egyp- oetl h grafveld bij Sakkara in w i beschilderde mum- ^ekist uit ongeveer 1450 zaln)r Christus opgegraven. in ast de mummie van een 1 n bevat de kist een ik- tscarabee, een bronzen t g en een verguld borst raad met blauwe glazen len. De mummie was rn een houten neksteun in kist gelegd. De manier i begraven wijst er vol- Q. is het onderzoeksteam dat de overledene een n van aanzien was. x annet van aarsen ï£?l naam hebben zij niet om- een grafsteen ontbreekt. 1/1 gegeven is opmerkelijk. Be- fijke heren werden in het le Egypte van zo'n 3500 jaar den bijna nooit anoniem faven. De vondst van het verschaft de wetenschap- nieuw inzicht in de oor- ong van de begraafplaats bij a, dertig kilometer ten Cairo. Tot nu toe aangenomen dat het graf- stamt uit de periode van meer de farao's Amen- III, Toetanchamon, Ho- leb en Ramses II (circa 1-1250 voor Christus). Maar ng van het nu gevonden iten opzichte van eerder ge- irofH den graven en de versiering de kist doen vermoeden dat begraafplaats honderd jaar Ier in gebruik werd geno- ppl i,rond 1450 voor Christus. lJ|i let grafveld bij Sakkara dt al sinds 1975 jaarlijks be- it door archeologen van het smuseum van Oudheden, l/ft ï331 's eerste expeditie in enwerking met de Leidse rersiteit. De opgraving staat ';r leiding van dr. René van tem van de universiteit. Het r J erzoek heeft onder meer tot i. I informatie te vergaren de historische context van De gevonden mummiekist met mummie van een man uit circa 1450 voor Christus. de Egyptische collectie in het Rijksmuseum van Oudheden. Het museum bezit sinds het begin van de 19e eeuw een gro te verzameling beelden en re liëfs, onder meer uit graven bij Sakkara. Reliëfs uit het graf van Horemheb (de hoogste legerof ficier ten tijde van Toetancha mon, later zelf farao) en de beeldengroep van schatbewaar der Maya (een soort minister van financiën tijdens de rege ring van Toetanchamon) en zijn vrouw Merit behoren tot de topstukken van de museumcol lectie. Tijdens eerdere expedities naar Sakkara hebben de arche ologen van Oudheden tien graf complexen onderzocht. Doel was in de eerste jaren het terug vinden van het graf van Maya. dat voor het laatst was gezien door de Berlijnse geleerde R. Lepsius, die in de jaren 1842- 1845 een expeditie leidde naar Sakkara. Lepsius gaf de plek van het graf echter verkeerd aan. Na ruim tien jaar onder zoek hadden de wetenschap pers eindelijk geluk. In 1986 werd het graf van Ramose, een legerofficier, gevonden. Dit had twee schachten waarvan er één via een doorbraak leidde naar het graf van Maya en zijn vrouw Merit, 22 meter onder de grond. Volgend jaar is de restauratie van dit rijk gedecoreerde graf voltooid. De mummiekist die nu is ge vonden, was begraven in een kuil in het zand. De vondst is ter plaatste opgeslagen voor onderzoek en restauratie. Vol gens een woordvoerster van Oudheden zal de kist niet naar Leiden worden verscheept. Na terugkeer van de onder zoekers uit Egypte, geeft expe ditieleider Van Walsem op 13 april een lezing in het museum over de resultaten van de op gravingen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 13