'Adam en Eva kregen samen een kind. Dat was Jezus' Bubbelen in Oibibio Het is maandagavond en de geest moet verruimd. „Wat dacht je van Oibibio?", zegt mijn vriend aan de an dere kant van de lijn in de hoofdstad. „Oibibio? Nooit geweest. Is dat niet die armlastige Ro nald-Jan-Heijn supermarkt voor dolende afvalligen?" „Schijnt een erg prettige sauna met stoombad te heb ben. Beneden kun je eten. Laten we de rest gewoon zit ten." Oibibio blijkt wat ze noemen een centrum voor per soonlijke ontwikkeling. Niet ergens in een obscuur ach teraf lokaaltje. De geestelijk vader, oud-hockey-intema- tionaal Ronald-Jan Heijn heeft zijn miljoenenerfenis on dergebracht in een respectabel ogend voormalig hotel. Voor provincialen handig gelegen schuin tegenover het Centraal Station. Het restaurant doet in weinig denken aan de macro biotiek die een leek al snel met het nieuwe geloven in verband brengt. De menukaart belooft weliswaar veel licht verteerbaar voedsel, maar kan de competitie met een doorsnee brasserie goed doorstaan. Er wordt ruim genoten van nicotine en alcohol en zoals in elk ander ca fé nipt ook hier een luttele gast zuinig aan een vruch- tensapje. Weinig bezoekers wekken de indruk ooit de trappen naar de bovengelegen etages te hebben bestegen. Ook wij doen dat niet. We slaan de, overigens gesloten, cur suslokalen - waar je naar je echte zelf op zoek kunt - over en nemen de lift naar de hemel van het monument. Daar zijn de 'thermen' gedacht. De folder geeft een getrouw overzicht van het gebode- ne: 'Oibibio Thermen ademt een sfeer van rust en har monie uit. Het is een prettige omgeving waarin met oog voor detail aandacht is besteed aan de inrichting. De ge hele accommodatie wordt iedere dag met natuurvrien delijke schoonmaakmiddelen gereinigd en gedesinfec teerd. De twee houten eenpersoons bubbelbaden wor den na elk bad gereinigd. Naast chloorvrije saunafacili teiten beschikt Oibibio Thermen over een stoombad met stromend water en een buitenkamer waar koude lucht zorgt voor een verkwikkende verkoeling. Bij mooi weer kun je gebruik maken van het gezellige dakterras, met een prachtig uitzicht over de stad of heerlijk wegdoeze len in een hangmat.' De belangstelling is redelijk. We zijn onder yuppen, zoveel is duidelijk. Rustige, aangenaam ogende en zacht converserende mensen. Spiritualia zijn hier verboden, de natuur moet zijn loop krijgen. De sauna is ruim, het Turks bad weldadig. Hoogtepunt is het bubbelbad. Een houten tobbe, zoals vroeger thuis voor de was. Je kunt er helemaal in en het uitzicht door het raam voor je is ver bluffend. Die avond ligt Amsterdam onder een dik pak sneeuw en heeft het niets van de stinkende, rumoerige hel van alledag. New Metropolis en de Wester liggen er zorgeloos bij, het faillissement van het oude en het nieu we geloven lijkt ver weg. Ronald-Jan Heijn is er, zo meldt de krant, nog steeds niet bovenop. Dat moet in die cursussen zitten, waarvan alleen al de namen na de loutering van het bubbelbad een vermoeiende indruk maken. Humor is sowieso het enige waar je na afloop een lichte behoefte toe voelt en niet te vergeten: muziek. Want Oibibio staat van boven tot beneden stijf van die quasi Keltische muzak, die g dank in de gewone buitenwereld weer over haar hoogte punt heen is. TON VAN BRUSSEL Meer informatie: WWW.Oibibio.nl. gelijk •gelo- ven' in de seculiere betekenis van 'ergens vertrou wen in hebben'. Als je het sim pele geloof verliest dat de con ducteur in de trein je kaartje zal knippen, dat de buurvrouw te rug groet als je knikt, dat je beste vrienden niet klaar staan om je te verraden, en dat zelfs een vol slagen onbekende misschien wel zo vriendelijk wil zijn om een ambulance te bellen als je voor zijn voeten neerstort - kortom, als je het vertrouwen in de alle daagse blijken van welwillend heid kwijt raakt, dan is er geen samenleving mogelijk. Niet in het klein, en dus ook niet in het groot. Mijn vader gaf in zijn vrije tijd esperantolessen, in de hoop op meer begrip tussen de mensen. Zowel de bevrijding van de ar beidersklasse als de wereldvrede lagen binnen handbereik, meen de hij, zodra iedereen tenminste één gemeenschappelijke taal leerde beheersen. Dat het met dat Esperanto niets geworden is heeft hij niet meer mee hoeven maken, zoals ook het finale de masqué van de Russische en Chinese heilsstaten hem be spaard is gebleven. Wonderlijk toch, die neiging om van het ene geloof af te vallen en meteen het volgende te omhelzen, hoewel dat zeker zoveel slachtoffers heeft gemaakt als de middel eeuwse inquisitie. En het aller wonderlijkste is misschien wel dat ik ondanks dat ben blijven denken dat hij te goeder trouw was; gewoon een aardige, naïeve man die zich vreselijk heeft ver gist Van iemand houden berust ook op een soort geloof denk ik, en daar moet je zuinig op zijn, soms tegen beter weten in, want dat de mensen elktidr aanroepen als het moeilijk wordt is ze nu eenmaal niet af te leren. En in te genstelling tot God wil een ander je gebed nog wel eens verhoren ook. EMMA BRUNT De schrijfster is journaliste en columniste, onder meer bij Het Parool. Ze heeft ver schillende boeken op haar naam staan, zoals 'De breinstorm; over depressie en Prozac'. 'Een Rus over de vloer" en 'Is het werk gedaan? De vrouwenbeweging in 2001'. Wat weten leerlingen in het voortgezet onderwijs nog van het christelijke geloof waarmee hun ouders - of grootouders - zijn opgegroeid? Heel weinig, zo blijkt als je met een stapel plaatjes een willekeurige schoolklas binnenstapt. Een engel is 'een supervrouw', Jezus 'een of andere zielige vent' en zelfs het scheppingsverhaal is soms onbekend. 'Het verhaal van Adam en Eva ken ik niet, alleen de schoenen'. Leerlingen van het Fio- retti College in Hille- gom (klas 3-vbo) sta ren naar een tekening van Jezus. Steven herkent hem niet. „Een of andere vent, hij ziet er een beetje zielig uit." Rutger, die de door nenkroon 'een bloemstukje' noemt, komt er ook al niet uit. Alleen Stefan kan iets meer over hem vertellen, want hij heeft weieens een film over Jezus ge zien. „Met allemaal suffe liedjes, er was toen niks anders op de tv." Hij doelt op 'Jesus Christ Su perstar'. Het hiaat in de kennis van de kinderen is opvallend. Terwijl ze toch zitten op een 'interconfes sionele school', voortgekomen uit een fusie tussen ver- Bijna geen van de ondervraagde leerlingen gaat regelmatig naar de kerk. Sommigen zijn er 'wel eens' geweest. Met kerst, vertellen ze, of 'toen opa doodging'. Een foto van een preekstoel roept dan ook geen herkenning bij ze op. Al pratende komt de klas er achter dat dat 'een ding is waarop zo'n man heilige woorden voorleest'. Of in de woorden van Frank: „Daar lezen ze iets op voor, maar dat duurt maar effetjes." Maar de naam van 'het ding' is onbekend. „Een altaar", opperen de meesten. „Zoiets staat in een moskee", meent een ander. „Nee, juist in een joodse kerk", zegt een derde. „Ik ken dit helemaal niet, uit welke tijd is dat dan?" vraagt Jos als hij een bergtop ziet waarop een schip is gestrand. Op de berghel lingen liggen duizenden naakte drenkelin gen. Het zal de Titanic wel zijn, concludeert hij vervolgens, niet zonder gevoel voor humor. Zijn klas- schillende protestantse en katholieke scholen. Maar genoten corrigeren hem direct. Want vreemd genoeg godsdiensties staat hier al lang niet meer op het rooster, blijkt de Ark van Noach wel bij vrijwel iedereen bekend „In de meeste lokalen is het kruis boven de deur verdwe- te zijn. In de boot zaten mannetjes en vrouwtjes van elke nen. Daar zit alleen nog een vale plek", vertelt docente diersoort, gered bij een grote overstroming, ook dat we- maatschappijleer en levensbeschouwing Margreet Kle- ten de meesten, al hebben ze die kennis niet uit een bij- ton. Van haar zullen de leerlingen trouwens niet veel wijzer worden waar het hun kennis van de christelijke cultuur be treft. „Nou, dat zou ik zou ook niet weten, hoor", zegt ze, als haar een afbeelding van de 'An nunciatie' of Aankondiging wordt voorgehouden. Tijdens haar lessen behandelt ze liever onderwerpen die de kinderen aanspreken, legt ze uit, zoals drugs, alcohol en zinloos geweld. bel gehaald. Suzanne kent het verhaal uit een kinder boek en Anton kent het van een televisieserie 'die tot vervelens toe doorging'. Een andere bron van kennis blijkt Suske en Wiske te zijn. Een dramatische tekening van het half bewusteloze slachtoffer van een roof moord dat door een vriendelijke passant op een ezel wordt geladen, roept in eerste in stantie geen herkenning op. Maar als de op- lossing wordt gegeven ('De barmhartige S.VM - Samaritaan'), gaat er bij de meesten een lichtje op. „Lambik gaat in Suske en Wiske alle zeven - - geboden uitvoeren. Kleedt de naakten, voedt de Een oude prent van Adam en Eva armen, dat soort dingen," vertelt Suzanne. „Ze- in het paradijs stelt klas 3-vwo van de ven? Dat waren er toch tien?", vraagt Marëille onze- openbare Schoter Scholengemeenschap in ker. Nee, nee, Suzanne weet het zeker, het waren er ze- Haarlem-Noord voor problemen. Sanne wijst op de ven. menselijke figuur met een uitzonderlijk lange staart die De zondagse kerkgang is de laatste 25 jaar in een rap zich om de appelboom heeft gewikkeld. „Dat is de slang, tempo afgenomén. Op dit moment noemt veertig pro- Wie een appel at, werd gebeten door de slang." Haar cent van de bevolking zich niet kerkelijk. Onder jongeren klasgenoten reageren instemmend: die appel mocht niet is de onbekendheid met kerk en religie dus groot gewor- gegeten worden. Maar op de vraag waarom niet, blijven den. „Wij praten hier thuis niet over, dus dat weet ik ze het juiste antwoord schuldig. „Volgens mij omdat God niet", zegt Stefan als hij de lijdende Christus ziet. die appel voor zichzelf wou hou den", meent Suzanne. „Nee, omdat die giftig was," zegt San ne weer. Terwijl de vwo'rs het schep pingsverhaal verwarren met het sprookje van Sneeuwwitje, vra gen de vbo'rs zich hardop af wie Adam en Eva nou precies waren. Ze stamden af van de apen, heeft een jongen wel eens gehoord. Niels gelooft daar niks van. „On zin, want zij lopen veel te recht op voor de eerste mensen. Die liepen net zo krom als de apen." Alleen Stefan, die het bijbelver haal kent, weet te vertellen dat zij de eerste mensen op aarde waren. Het duo kreeg kinderen, en die kregen op hun beurt ook weer kinderen. „Dat kan nooit," reageert Peter. „Want dat is inteelt." Jimmy komt tenslotte met de op lossing van dit mysterie. „Adam en Eva kregen samen een kind en dat was Jezus." Maatschappijleraar Willem Lindeijer van de Schoter Scholengemeenschap vraagt zich weieens af of hij zijn leerlingen niet iets zou moeten meegegeven van het christelijke erf goed. Maar dat blijkt in de praktijk bijna on begonnen werk. Het christendom is voor de meeste kinderen een totaal onbekende we reld. Ga er dan maar eens aan staan. „Als ik de politieke partijen behandel, moet ik de kinderen eerst het onderscheid uitleggen tussen katholiek en protestant." Aan de ver schillen tussen klein rechts (RPF, GPV en SGP) begint Lindeijer al helemaal niet. „Ik heb al mqeite genoeg om duidelijk te maken dat de EO niks met de paus te maken heeft." Voor een klaslokaal vol vragende gezichten herhaalt hij tegenwoordig regelmatig het vol gende cynische advies. „'Als je niet weet waar het van daan komt, kun je veilig gokken op de bijbel'. Op de paashaas na natuurlijk. Die komt niet uit de bijbel." MONIQUE VAN HOOGSTRATEN KEES VAN DER LINDEN 1796: De Nationale Vergadering van de Bataaf - sche Republiek besluit 'dat geen bevoorrechte noch heerschende kerk in Nederland meer kan of zal geduld worden'.. Er komt een einde aan de privileges van de calvinisten; alle geloofsrichtin gen, waaronder de rooms-katholieke, joodse en doopsgezinde, zijn voortaan gelijk voor de wet. 1834: Onder aanvoering van predikant Hendrik de Cock besluit de kerkenraad van Ulrum de Ne derlandse Hervormde Kerk de rug toe te keren; de 'Afscheiding' is een feit. Honderden gerefor meerden volgen het voorbeeld en wijken uit naar Amerika, op de vlucht voor de repressie van de overheid 'i Amerikao land van ene eer- langen! 1840: Met gevoel voor drama begraaft dominee Ledeboer in de tuin van zijn pastorie van Benthuizen de gezangenbundel van de Neder landse Hervormde Kerk. Overal in het land sticht hij zelfstandige gemeenten van diepgelovige ge reformeerden, die wars zijn van 'valsche rijmela rij'. 1853: Het Vaticaan ontdoet Nederland van zijn status als missieland; er komen vijf bisdommen. Argwanende protestanten verenigen zich in de Aprilbeweging en sturen een boze brief aan de Koning. 1861: In zijn 'Gebed van den onwetende' be schrijft Multatuli zijn teleurstelling over een God die niet ingrijpt in ellendige omstandigheden. Zo'n God kan geen macht bezitten en bestaat dan ook niet. Zijn stem wordt niet gehoord; on kerkelijkheid blijft in Nederland tot het einde van de 19de eeuw een zeldzaam fenomeen. 1879: De eerste islamieten vestigen zich in Ne derland. Bij een telling in 1879 geven dertien mannen en 36 vrouwen op tot de 'Mahamme- danen' te behoren. 1886: Uit protest tegen de vrijzinnige koers van de synode, stelt de Amsterdamse predikant Abraham Kuyper zich aan het hoofd van 'de Dolerenden' (bedroefden) binnen de Nederland se Hervormde Kerk. Samen met andere ontevre denen sticht hij in 1892 de Gereformeerde Ker ken in Nederland. 1897: De lutherse predikant Ferdinand Domela Nieuwenhuis treedt uit de kerk om zich te wijden aan het opkomende socialisme. Priesters en pre dikanten moeten zich scharen aan de zijde van de vertrapten in plaats van hen aan te moedigen tot gehoorzaamheid aan het gezag, meent hij. Vooral in de steden verwerft hij veel aanhang. 1911: De doopsgezinde Annie Mankes-Zemike (1887-1972) mag zich de eerste vrouwelijke pre dikant in Nederland noemen. Zij wordt bevestigd in Bovenknijpe (Friesland). 1930: De massale kerkverlating in de twintigste eeuw begint in de Nederlandse Hervormde Kerk. Rekende in 1909 nog 44 procent van de Neder landers zich tot de vaderlandse kerk, in 1930 is dat aantal gedaald tot 34 procent. Het aantal on- kerkelijken bedraagt in dat jaar 14 procent. 1944: Notabene in oorlogstijd komt het tot een scheuring in de Gereformeerde Kerken; een twist over de doop leidt tot het vertrek van de hoogle raar Schilder. Zijn volgelingen noemen zich vrij gemaakt-gereformeerd. 1955: In Den Haag wordt de eerste moskee in Nederland ingericht. Het aantal islamitische ge bedsruimten groeit in de daaropvolgende veertig jaar tot bijna vierhonderd. 1964: Het huwelijk van de hervormde prinses Irene met een Spaanse prins en haar overgang naar het rooms-katholieke geloof zetten Neder land op zijn kop. 1971: Rome benoemt de behoudende kapelaan Ad Simonis tot bisschop van Rotterdam. Rooms- katholiek Nederland ontwaakt uit de roes van vernieuwing, ingezet door het Tweede Vaticaans Concilie. Nieuwe conservatieve bisschopsbenoe mingen volgen. 1973:-Na eeuwen van scheuren, besluiten de protestanten tot plakken. Gereformeerden en hervormden starten het 'Samen-op-wegproces', dat moet leiden tot fusie. Later sluiten ook de lu theranen zich aan. Maar zelfs over de voorge stelde naam van de fusiekerk ('Verenigde Protes tantse Kerk in Nederland') bereiken ze na 25 jaar overleg geen overeenstemming. 1998: Opnieuw commotie rond een Oranje-hu welijk. Bij de oecumenische inzegening van het huwelijk van prins Maurtis en prinses Marilene nemen verschillende Oranjes, onder wie prinses Juliana, de hostie. 2011: Wederom opschudding: Willem Alexander bekeert zich tot de islam en huwt zijn jonge Ma rokkaanse vriendin, de latere koningin Fatima. 2020: Volgens berekeningen van het Sociaal Cultureel Planbureau uit 1994 is 75 procent van de Nederlandse bevolking thans onkerkelijk. 2031: De moskeeën lopen leeg. Minister Jan Pronk (Ouderenpartij 75+) van cultuur verklaart de Sultan Ahmet moskee in Zaanstad tot rijks monument en stelt voor het te verbouwen tot een complex seniorenwoningen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 49