A; De schuilmoskee voorbij Vader ■J 695: De Angelsaksische monnik Willibrord wordt benoemd tot eerste bisschop van Utrecht. Het is het begin van de vestiging van het christendom boven de grote rivieren en het einde van animis me en meergodendom in deze streken. 950: Monniken van het Gentse Sint Baafskloos- ter trekken in een nieuw gebouwde abdij te Eg- mond, die zich ontwikkelt tot centrum van we tenschap en cultuur in Holland. 1213: Duizenden mannen en jongens uit de La ge Landen gaan ter kruisvaart naar Palestina. Zelfs moeilijk lopende grijsaards - begerig naar een volle aflaat voor hun zonden - laten zich overhalen de reis te ondernemen. 1314: De bevolking van Tiel gooit de plaatselijke kapittelheren van de kerktoren, uit woede over de meedogenloze hebzucht waarmee de diena ren Gods belastingen innen. Het priesterschap is een lucratief ambt in deze dagen. De clerus is niet accijnsplichtig en doet herbergiers oneerlijke concurrentie aan door naast menige kerk een ei gen kroeg te exploiteren. 1332: Abt Eelko probeert de tucht in zijn klooster in Lidlum te herstellen. Maar zijn medebroeders blijken te gehecht aan hun drinkgelagen en het vrouwenbezoek; zij vermoorden de vrome abt in zijn slaap. 1384: Geert Groote sierft. Zijn agitatie tegen ge huwde priesters en rijke kloosterlingen ijlt nog lang na. Op diverse plaatsen in de Lage Landen ontstaan gemeenschappen van vrome mannen en vrouwen die streven naar eenvoudig leven. 1525: Jan de Bakker, gewezen pastoor van Woerden, komt als eerste protestant in Noord- Nederland op de brandstapel. 1535: Wederdopers proberen van Amsterdam een paradijs op aarde maken. Net als Adam en Eva lopen ze naakt; zij moeten hun anarchie be kopen met de galg en de brandstapel. De Neder landse hervormer Menno Simonsz brengt de we derdopers in het gareel met zijn Doopsgezinde Broederschap. 1566: De beeldenstorm barst los; woedende cal vinisten slopen beelden, schildenjen en alles wat in hun ogen riekt naar afgoderij uit de kerken. Het is een poging de kerken geschikt te maken voor de calvinistische eredienst. 1576: Alva arriveert in de Nederlanden om een einde te maken aan alle ketterij. De gehate 'Bloedraad' veroordeelt meer dan duizend men sen ter dood. Het taaie verzet tegen Spanje in het Noorden kan hij echter niet breken. 1578: De katholieke mis wordt in de meeste ste den in de Noordelijke Nederlanden verboden. 1618: Gevluchte joden uit Portugal en Spanje bouwen in Amsterdam de eerste synagoge in de Nederlanden. 1619: Het conflict tussen de gereformeerde Slijk geuzen (aanhangers van de predestinatieleer van Calvijn) en de remonstrantse Bavianen (protes tanten die geloven in de 'vrije wil' van de mens) vindt een treurig einde in de onthoofding van raadspensionaris Van Oldenbamevelt. De Slijk geuzen maken nu de dienst uit 1637: In opdracht van de Staten Generaal rolt een bijbelvertaling van de persen. Het is de eer ste officiële Nederlandse vertaling uit de grond teksten Het gezag van de 'Statenbijbel' blijft ruim drie eeuwen onbetwist Is we Frits Boikestein of Pim Fortuyn moe ten geloven heeft de Nederlandse samen leving een groeiende groep mensen bin nen haar grenzen met uiterst bedenkelijke denkbeel den: moslims. Met haat tegen buitenlanders hebben hun waarschuwingen niets te maken, houden ze vol. Want de islam, die zou gewoon vrouwonvriendelijk, fundamentalistisch en middeleeuws zijn. Bij ultra-rechts en extreem-links broeit de argwaan al langer. In de jaren tachtig publiceerde de Socialistische Partij haar eigen variant op Janmaats leuze 'vol is vol' met de nota 'Arbeid en Kapitaal'. Daarin betoogde de partij met zoveel woorden dat de migranten mogen blijven, mits ze hun godsdienst afleggen. Vermoedelijk zijn heel wat Nederlanders het daar gloeiend mee eens. Een pabo-stagiaire die onlangs op televisie in het VARA-programma 'Het Lagerhuis' haar recht verdedig de om een hoofddoek te dragen voor de klas, werd bij na publiekelijk aan de schandpaal genageld. Bema Yilmaz, directeur van de Nederlandse Islamiti sche Bond voor Ouderen, vindt dat de Nederlandse sa menleving met twee maten meet. „Iedereen is het er over eens dat je vrij moet zijn om je geloof te belijden. Behalve als het op moskeeën aankomt, want die hou den de integratie van allochtonen tegen. Er bestaat vrijheid van onderwijs, behalve als het om islamitische scholen gaat, want die zijn niet goed voor de integratie. Het idee leeft dat ons geloof de integratie in de weg staat." Als gelovig moslim loopt Yilmaz dagelijks tegen voor oordelen aan. Zo gaan veel Nederlanders er direct van uit dat zij 'verwesterd' is omdat ze geen hoofddoek draagt. „Terwijl ik juist als overtuigd moslim door het leven probeer te gaan." Het tegenovergestelde maakt ze ook mee. Een vrouw die een hoofddoek draagt, wordt direct voor fundamentalist versleten. Yilmaz zucht wanhopig. „Er bestaat een verkeerd beeld van de islam, ingekleurd door de berichtgeving in de kranten over het regime in Afghanistan dat vrouwen verbiedt op straat te lopen, of de situatie in Iran. Maar dat zijn extreme voorbeelden waar hier geen enkele moslim achter staat." De positie van de moslims in Nederland lijkt in veel opzichten op die van de joden in de vorige eeuw, meent hoogleraar geschiedenis en literatuur van het rabbijnse jodendom Judith Frishman van de Katholie ke Universiteit Utrecht. „De joden, hoewel geen immi granten, kregen pas in 1796 burgerrechten in Neder land. Daar rezen toen veel protesten tegen. 'Ze zijn zo arm, als we ze toelaten tot het burgerschap, komen er duizenden bij uit het buitenland. Dat wordt een last voor onze maatschappij', werd er gezegd. En: 'Ze heb ben andere zeden en gewoonten, ze behoren tot een andere natie en kunnen dus nooit loyale burgers zijn'." Zoals ook ooit het bouwen van synagogen, kan de komst van een moskee tegenwoordig rekenen op te genwerking. De islamitische gemeenschappen in Bar- neveld en Sliedrecht kunnen daar over meepraten; met eindeloze bezwaarprocedures slagen omwonenden er in de start van de bouw op te houden. Frishman: „In de zeventiende eeuw verzette onder meer de hervorm de kerk van Middelburg zich tegen de komst van een synagoge. Al gold die anti-stemming niet voor de hele Republiek. In Amsterdam zijn in die tijd verschillende grote synagogen neergezet." De hoofddoekjesdiscussie klinkt haar eveneens be kend in de oren. „Sommige joden zagen er anders uit. Jodinnen droegen vaak een hoofddoek of een pruik, de Behalve kerktorens en windmolens steken nu ook minnaretten boven de dijken uit. Binnen amper tien jaar tijd is de islam zichtbaar geworden in Nederland. Veel moslims hebben hun gebedsruimten in garages en noodlokalen ingeruild voor fiere moskeeën in Noord-Afrikaanse of Ottomaanse stijl. Hoe gewoon wordt de islam in Nederland? mannen hadden baarden en andere hoeden op. Dat werd een bezwaar gevonden." Maar toen de joden in de loop van de negentiende eeuw hun aparte kleding- gewoonten lieten varen, was het weer niet goed. „Toen ontstond de angst dat je ze niet kon herkennen." Frishman ziet echter ook verschillen. „De tweede ge neratie moslims is veel bewuster en mondiger dan de joden in de vorige eeuw, toen nog niet het principe be stond van 'het recht op anders zijn'. Tegenwoordig worden we opgevoed met het idee dat we het recht hebben op anders te zijn. De moslims doen niks an ders dan dat recht opeisen. De eerste generatie ging er nog van uit dat ze terug naar huis zou gaan, maar de tweede generatie niet. Opeens zijn de moslims aanwe zig. Zichtbaar en mondig. Het is bijna naïef om daar verbaasd over te zijn." De islam is dus zichtbaar, maar groeit ook de accep tatie? De Leidse hoogleraar godsdienstgeschiedenis van de islam in Europa P. van Koningsveld, zet daar zijn vraagtekens bij. „Een belangrijke vraag is hoe de weerstand tegen de islam zich in de volgende eeuw ontwikkelt. De sociaal-economische ontwikkelingen zullen de belangrijkste factoren zijn. Als de concurren tie op de arbeidsmarkt toeneemt, krijg je het zonde bokverschijnsel. Dan zijn het de moslims die het heb ben gedaan." De toenemende invloed op het lokaal be stuur van het Vlaams Blok in België en het Front Natio nal in Frankrijk bevallen Van Koningsveld dan ook al lerminst. Blijven de vooroordelen tegen moslims in Nederland bestaan, dan zal de islamitische gemeenschap zich ze ker gaan roeren, verwacht hij. „Ook al hebben een he leboel moslims een lossere binding met de islam dan wordt verondersteld. Nog geen vijftien procent gaat re gelmatig naar de moskee, nauwelijks vijf procent be zoekt een islamitische basisschool. Maar de emotione le binding is er natuurlijk wel, en die zal voor de lange re termijn van grote betekenis zijn. Het bloed der mar telaren is het zaad der kerk, om het zo maar eens te zeggen. Naarmate je een geloof onderdrukt, blijkt het des te persistenter te zijn. Als het ultra-rechtse geluid de overhand krijgt, ontstaan hier heel lelijke toestan den." Van Koningsveld verwacht overigens geen funda mentalistische beweging zoals in het Nabije- of Verre Oosten. „We hebben in Nederland slechts te maken met enkele heel kleine fundamentalistische groeperin gen, die zijn geïnspireerd op ontwikkelingen in het bui tenland. Zij zijn voor de toekomst van de islam in West-Europa niet interessant. De vraag is of er een ei gen binnen-Europees radicalisme kan ontstaan. En dat zal van de nieuwe generatie moeten komen. In de ge schiedenis kennen we daarvoor geen precedent. Onder islamitische immigranten in de VS heeft zich ook geen radicalisering voorgedaan." Yilmaz hoopt dat de islam in Nederland op den duur wordt gezien als 'gewoon een van de wereldgodsdien sten'. „Maar dat zal niet vanzelf gaan. De moslims moeten ervoor zorgen dat de islam zoals ze werkelijk is, beter bekend wordt. En vanuit de Nederlandse sa menleving moet er de bereidheid zijn om de vooroor delen opzij te schuiven." En dan nog zijn we er niet, waarschuwt ze. „Een mooie moskee is maar één as pect. De feitelijke behoeften van de moslims in Neder land liggen op andere terreinen dan religie. Ze willen werk. sociale zekerheid en een beter bestaan." KEES VAN DERUNDEN 2000 1421 Mirjam Ates (fractieleider CDA-Zoeterwou- de), bekeerd tot de islam. „In religieus opzicht doet het nieuwe mil lennium me niets. Dat drong pas tot me door toen ik in de krant las hoe psy chiaters in Israël zich voorbereiden op de komst van een hoop christenen die in halve extase de jaarwisseling gaan vieren. Het is dan precies 2000 jaar na de geboorte van Christus. Mij doet dat weinig. De islami tische jaartelling zegt me trouwens ook niet veel, we zitten - geloof ik - nu ergens in veer- tienhonderdzoveel. Als politica ervaar ik de komende jaarwisseling wel als een drempel. Het inspireert je toch om je af te vragen hoe de aarde er over pakweg dertig jaar uit ziet." 2000 5759 Rabbijn Lody van de Kamp (Neder lands Israëlitisch Kerkgenootschap Amsterdam). „Ik kijk met span ning uit naar het millenniumpro bleem, dan weet ik hoe wij het over 250 jaar moeten doen. Nee, dat is natuurlijk een grap. De komen de jaarwisseling is voor miljoenen mensen op de we reld een heel bijzon der moment: een dag van goddelijke rechtspraak. Je wordt elk jaar opnieuw door God beoordeeld op wat je hebt nagelaten en wat je het komende jaar gaat doen. Niet iets om feest bij te vieren. Joods nieuwjaar valt trouwens op de eerst dag van de joodse maand tisr; 1 januari bete kent voor mij niets. Overigens valt me wel op, dat het jaar 2000 niet het juiste jaartal is; het is een beetje nattevingerwerk. Jezus is helemaal niet precies 2000 jaar geleden ge boren." Mijn vader was de zoon van een gereformeerde koster, opgegroeid in een van die armoewoninkjes die tegen de muur van de Oude Kerk in Am sterdam geplakt zitten; zo on diep dat je er dwars doorheen kunt kijken - alsof het een etala ge is. En de andere vensters op dat pleintje laten ook al weinig te raden over, want daar houden de hoeren open huis. Misschien was het dit contrast dat mijn va der als jongetje op de gedachte heeft gebracht dat er iets wrong in de heilsboodschap op zon dagochtend, want toen hij wat ouder werd koos hij partij voor de armen, voor 'het volk' van Marx, en begon hij de kerk te ha ten. Pas lang na zijn dood, reali seerde ik me dat zijn tamelijk onwereldse vorm van anarcho- -communisme (LeonTrotski was zijn held) meer tegen de kleinburgerlijke bekrompenheid van zijn ouderlijk milieu gericht leek dan tegen het kapitalisme. Over de gecompliceerde maat schappelijke ontwikkelingen in Rusland kreeg ik bij voorbeeld nooit iets te horen; hij volstond met het obligate argument dat alle stalinistische misstanden (waarvan hij de volle omvang niet zal hebben beseft, hoop ik maar) verbleekten bij die in het recente verleden, want 'in de tijd van de tsaar hadden de boeren geen schoenen en omwikkelden hun voeten met boomschors'. Gek genoeg waren het niet de protestanten die het in zijn op tiek moesten ontgelden, wat meer voor de hand had gelegen, gezien die vader, maar de katho lieken. Alsof je het katholicisme moest beschouwen als de 'oer soep' waaruit alle andere wester se vormen van religie tevoor schijn waren gekropen, gelijk evenzovele amoeben. Bij ons thuis golden vooral die passages van Marx waarin het geloof werd ontmaskerd als de 'opium van het volk'. Als kind was ik er dan ook van overtuigd dat alle discriminatie verkeerd was, behalve als die zich richtte tegen de kerken en hun verte genwoordigers, want dat je die moest wantrouwen was volgens hem - en ik nam het grif over - gebaseerd op een oordeel, en niet op een vooroordeel. Zo langzamerhand begin ik te begrijpen dat het natuurlijk juist die streng gereformeerde opvoe ding is geweest die hem zijn an tipapisme heeft ingegeven. Op den duur is hij dat kennelijk gaan verbinden aan een bevrij dend revolutionair ideaal, aan socialisme en anti-kerkelijkheid per se, zonder dat de vijand hem nou zo heel duidelijk voor ogen stond, wat ook geen wonder is, want wij kénden helemaal geen roomse mensen. Goed, toen ik eenmaal was gaan studeren en een abonnement had op Vrij Ne derland (waarin het spoor van roomse politici geduldig werd teruggevolgd, net zo lang tot Ru- die van Meurs uitkwam bij de openstaande la in de kassa van een corrupte notaris) ja, toen be greep ik wel dat het anti-papisti- sche sentiment in ons land geen uitzondering was en bepaalde historische wortels had. De discussie daarover is in middels verstomd, achterhaald door de ontkerkelijking, dus ik zou onderhand wel wat milder gestemd kunnen zijn. En dat ben ik ook, up to a point, want je kunt de Limburgers niet blijven nadragen wat de paus er alle maal uitflapt, laat staan dat je ze nog steeds medeverantwoorde lijk kunt stellen voor de rijke roomse traditie op het gebied van intellectuele intolerantie, seksuele hysterie, ketterjachten en vrouwenhaat, maar daar staat tegenover dat h?t religieuze fun damentalisme weer overal op duikt, ditmaal niet in Europa, maar wel in Amerika en in een aantal islamitische landen. De black Muslims van Louis Farrakhan in Amerika onder scheiden zich niet eens gunstig van de geestendrijvers in Iran of Algerije, zodat hel wel lijkt of de redelijkheid altijd meteen de deur uitvliegt als de religie haar intrede doet; zelfs de zwarte emancipatiebeweging, die toch zo beheerst en rationeel van start ging onder leiding van Mar tin Luther King, veranderde op slag in een propagandamachine voor antisemitisme en vrouwen- discriminatie zodra er een religieuze heils verwachting aan werd gekoppeld. Ik had ook kunnen schrijven 'onder leiding van dominee Mar tin Luther King', om mijn afkeer van alles wat naar religieuze in spiratie zweemt een beetje te re- i lativeren. En inderdaad: de ker kelijke organisaties in Amerika zijn bij uitstek de instanties ge bleken die voor hoop en houvast kunnen zorgen in de zwarte get to's. Zelfs ik moet onderhand toegeven dat mijn verstrooide, zachtmoedige vader niet alleen blind was voor de semi-religieu- ze tirannieke trekken die het communistische 'geloof aan kleefden, maar ook voor het feit dat er minder gevaarlijke vor men bestaan van religieus 'opiumgebruik'. Wat niet wegneemt dat ik nog steeds de invloed ervaar van het anti-klerikale sentiment uit mijn J jeugd. En wat alleen maar ster ker is geworden, is het ongeloof dat me nog altijd bekruipt als ik bedenk dat er überhaupt zoiets bestaat als 'geloof in een Opper wezen. Hoe verzinnen de men sen dat toch! Zelfs als werkhypo these om het verbijsterende ge geven van al het bestaande te j verklaren, om begrijpelijk te ma- .J ken dat er iets is en niet niets, kom je toch niet snel op het idee dat een 'scheppend brein' dit al lemaal precies zó heeft bedoeld? Laat staan dat je je een 'brein' voorstelt dat pervers en sadis- 1 tisch genoeg is om al het 'ge schapene' te teisteren met ver spilling en verwoesting, en dan toch van mensen, van die ene j; diersoort die de Goddelijke voor-1 keur zou genieten, een blind ver- j trouwen in Zijn Hoger Plan en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 48