ZATE RDAG BIJVOEGSEL Samen de weg kwijt 7 930 ZATERDAG 20 MAART 1999 FOTO S UNITED PHOTOS DE BOER RON PICHEL oals zovelen van zijn generatie, heeft de veertiger Icke gebroken met het geloof van zijn ouders. Niet dat hij de religie ooit als een last heeft ervaren, maar op weg naar zijn volwassen wording kwam het hem eenvoudig te onlo gisch voor. Zo kon hij het niet verkroppen dat zijn vader levenslang tobde met een psy chosomatische kwaal. Hoe de kleine Vincent ook bad, zijn vader bleef ziek. „Later begon mij méér op te vallen, zoals het feit dat wij hier op aarde mensen hebben opgeknoopt voor vergrijpen die vele malen minder ern stig zijn dan wat God klaarblijkelijk doet. Een chirurg die een kind laat sterven op de ope ratietafel, kan uit zijn vak worden gezet, maar als God mensen afschuwelijk laat lij den, dan mag het ineens. Ik zou wel eens willen weten waarom." Zo'n houding tegenover het opperwezen past de mens niet, meent Van Deursen. Niet dat hij de behoefte heeft om zijn persoonlij ke geloof breed uit te meten - dat is tenslotte ook het doel niet van de bijeenkomst - maar hij wil er wel wat over zeggen. „Ik heb nooit een moment gehad dat ik God aan kritiek onderwierp. Je kunt God niet beoordelen als ware Hij een mens als wij. God is de Andere en moet niet naar onze maatstaven gemeten worden. Als ik zeg: in Zijn plaats had ik het anders gedaan, dus doet Hij het fout, dan' grijp ik boven mijn macht en kennis." Van Tillo sluit zich bij hem aan. „Het Godsbegrip wordt immers ook ingevuld met een begrip als oneindigheid en dat kun je niet toetsen. Mensen zijn gebonden aan hun eigen beper kingen." Als het over de oorzaak van de kerkverla ting gaat, zijn de sprekers het meer met el kaar eens. De laat-twintigste-eeuwse Neder lander neemt het heft liever zelf in handen; nog maar weinig mensen zijn bereid te luis teren naar de moraliserende preken van mijnheer pastoor of dominee. De groeiende welvaart is ook al niet bevorderlijk voor de kerkgang. De gemakken van deze wereld oe fenen nu eenmaal een grotere aantrekkings kracht uit dan de beloften van een veronder stelde andere wereld. Bovendien zijn de vorm en inhoud van de kerkdiensten uit de tijd. „Een kerkdienst was vroeger een vorm van amusement, een welkome onderbreking van de dagelijkse sleur", beweert Ter Borg. - Vergeleken met de televisie en allerlei andere vormen van moderne vrijetijdsbesteding is de kerkgang nu een saaie bedoening gewor den. Tot slot is de 'rationalisering van onze cultuur' debet aan het afkalvende religieus besef, denkt hij. Voor veel verschijnselen die vroeger nog onbegrijpelijk of angstaanjagend waren, bestaan nu wetenschappelijke verkla ringen. „Veel praktische zaken worden nu door de wetenschap opgelost. De kunstmest is de pest voor de kerk." Icke, die tot nu toe instemmend heeft zit ten luisteren, veert op. „Ik merk helemaal niets van die rationalisering. Het grootste landelijke dagblad heeft geen wetenschaps bijlage, maar wel een astrologiepagina, élke dag. En hoeveel mensen lopen niet met kris talletjes om hun nek, vanwege die hele New Age toestand?" De kerken mogen dan leeglo pen, de behoefte om ergens in te geloven is volgens Icke onverminderd. Simpelweg om dat er geen tegenstelling bestaat tussen ge loof en wetenschap, legt hij uit. „Ik kan exact beschrijven hoe het gaat met de planeten rondom de zon en de draaiing van de melk weg en de uitdijing van het heelal. Ik kan zelfs redelijk beschrijven waar ons gebrek Een goddeloze samenleving op drift Kunnen we zonder God? Of zinkt de samenleving weg in egoïsme en zinloos geweld als er niet langer predikanten en pastoors aan het roer staan? Bij aanvang van het volgende millennium zullen er op zondag meer zitplaatsen onder de kansels leeg blijven dan ooit tevoren. Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau is in 2020 driekwart van de Nederlandse bevolking onkerkelijk. Een gesprek met vier deskundigen, onder leiding van Ton van Brussel, adjunct-hoofdredacteur van deze krant. Locatie: het hervormde kerkje van Bloemendaal, waar de leegloop ook onmiskenbaar is, zo weet koster Van Houten vooraf te vertellen. Tijdens de eredienst kruipen hier nog maar zestig gelovigen bij elkaar. Uiteindelijk kan dat fout aflopen, vrezen de gesprekspartners. Sterrenkundige prof. dr. Vincent Icke, historicus Arie Th. van Deursen, rooms-katholiek priester en godsdienstsocioloog Gérard van Tillo en de ongelovige godsdienstsocioloog Meerten ter Borg houden de Tien Geboden gi'aag in ere. Is het niet voor henzelf, dan toch in elk geval voor de rest van de samenleving. Want wie bepaalt straks wat wel en wat niet mag als God het niet meer doet? zit, maar omdat ze heel willen blijven, omdat ze de volgende dag willen halen." De rol van het opperwezen raakt uitge speeld, voorziet Ter Borg. „Het verdwijnen van de religie is een maatschappelijke evolu tie." Op zich is die ontwikkeling niet zorge lijk, vindt de godsdienstsocioloog. „Als er vreselijke dingen gebeuren, zinloos geweld bijvoorbeeld, wordt er door sommige prela ten al snel geroepen, dat dat komt omdat we van God los zijn. Daar geloof ik niks van. Ik denk niet dat mensen minder aan waarden en normen gaan hangen." „Waardoor komt het dan wèl?wil Icke weten. „Je kunt toch constateren dat gewoon fatsoen en kerkgang tegelijkertijd aan het verdwijnen zijn? Als ik op straat per ongeluk tegen iemand opbots, begint die persoon meteen te schelden." Van Deursen valt hem bij. „Het geloof in het hiernamaals houdt mensen binnen de perken, omdat ze weten dat ze eenmaal rekenschap moeten afleggen. Dat besef leefde in de zeventiende eeuw heel sterk, maar is er nu nauwelijks meer." Het ene kwaad is het andere niet, vindt Ter Borg, die de zaken graag in de juiste propor ties blijft zien. „Als iemand je op straat een grote mond geeft, is dat gewoon normver schuiving. Door de democratisering zijn de normen en waarden van de lagere klassen, die minder verfijnd zijn, boven komen drij ven. Maar kijk nou eens naar het gemak waarmee ministers in de Eerste Wereldoor log honderdduizenden jongens naar het front stuurden, terwijl ze wisten dat die daar zouden sneuvelen. Als je dat vergelijkt met hoe er nu wordt gereageerd als er in Sebreni- ca één soldaat wordt gedood... De minister van defensie nam zelfs de moeite om naar de begrafenis te gaan. Op sommige punten is de gewelddadigheid erger geworden, vooral bij mensen die op vrijdag en zaterdag gaan stappen. Maar aan de andere kant is men ongelooflijk voorzichtig met geweld. En in hoeverre dat nu te maken heeft met het van God losraken van de samenleving... nou, dat is een heel ingewikkeld proces, daar is niet zo gemakkelijk een uitspraak over te doen. Als er een relatie zou liggen, wat ik betwijfel, zou je met evenveel recht kunnen verdedi gen dat het maar goed is dat we van God los zijn." De anderen zijn niet overtuigd. Van Tillo: Priester en godsdienstsocioloog prof. dr. Gé rard P.P. van Tillo (UVA) is afkomstig uit een traditioneel katholiek Brabants gezin, maar omschrijft zich tegenwoordig als kritisch ka tholiek. Kosmoloog prof. dr. Vincent Icke (UVA en Universiteit Leiden) is sinds zijn puberteit niet meer godsdienstig. Zijn ouders waren her vormd. Godsdienstsocioloog dr. Meerten B. ter Borg (Universiteit Leiden) is niet religieus. Je kunt ook dokter zijn zonder ziek te zijn." aan kennis ligt, maar de eerste de beste die langs komt en vraagt waarom dat zo is... en mijn verhaal houdt op. En dat is altijd al zo geweest." „Toch raakt de behoefte aan een God die eventueel ingrijpt steeds meer naar de ach tergrond", houdt Ter Borg vol. „Al is Hij er natuurlijk nog wel." Als voorbeeld beschrijft Historicus en emeritus-hoogleraar prof. dr. Arie Th. van Deursen (VU) heeft de steeds vrijzinniger wordende Gereformeerde Kerken in Nederland verruild voor de orthodoxe Ne derlandse Gereformeerde Kerk. hij het inconsequente gedrag van een goede vriendin van hem, een overtuigd atheïste. „Toen haar zoon een hersenoperatie moest ondergaan, bad ze tot God. Toen de operatie was geslaagd, hadden de chirurgen dat ge daan." Volkomen begrijpelijk gedrag, vindt Ter Borg. „Mensen geloven niet omdat ze geïnteresseerd zijn in hoe de wereld in elkaar „Ik denk toch dat de maatschappij harder wordt naarmate het christendom zijn greep op de normen en waarden verliest. Dat hoeft niet onmiddellijk te gebeuren als mensen niet meer naar de kerk gaan, want ze maken evengoed deel uit van een christelijke cul tuur die eeuwen oud is, maar als je naar lan den kijkt waar de kerkgang al langere tijd af genomen is, dan vallen je toch dingen op. In de Scandinavische landen en de Oostblok landen is een andere maatschappij ontstaan. Normen en waarden moeten als het ware worden afgedwongen door wettelijke rege lingen, terwijl ze vroeger ook deels van bin nenuit kwamen." Van Deursen ontpopt zich nu als de som berste van het gezelschap. „Waar halen we straks de regels vandaan waar we ons gedrag aan meten? En wie houdt ons daaraan?" Een ethiek zonder God voert naar de afgrond, vreest hij. „Volgens mij wordt de ethiek straks gewoon bij meerderheid van stemmen vastgelegd. In dit licht is historisch gezien de abortusdiscussie heel interessant. De mens heid heeft een paar duizend jaar lang abor tus gezien als een crimineel delict. Fatsoen lijke mensen kijken daar nu totaal anders te genaan. Mensen maken dus hun eigen nor men, ze besluiten bij meerderheid van stem men. Als dat niet door bepaalde beginselen wordt geleid, kan er van alles uitkomen." Op den duur ontspoort de samenleving zonder God, vreest Van Deursen. „Er zit geen rem meer op." Ter Borg is minder pessimistisch dan Van Deursen, toch kijkt ook hij met zorg naar de toekomst. „De teloorgang van het christelij ke geloof betreur ik vaak, omdat het geloof dat er voor in de plaats komt ons niet veel brengt, integendeel. Het geloof in economi sche groei - bijvoorbeeld - veroorzaakt op den duur allerlei natuurrampen." Ook Icke sombert. „Als diersoort dragen we bepaalde normen en waarden met ons mee, of we nu expliciet gelovig zijn of niet. Dat je iemand niet zomaar een klap op zijn kanis kan ver kopen, lijkt mij universeel. Op zich vind ik dat bemoedigend, maar wat mij beangstigt is dat er wereldwijd een toenemende mate van fundamentalisme is. Wij zitten hier over re delijk-controversiële zaken te praten zonder elkaar naar het leven te staan. Maar dat is niet algemeen gebruikelijk op deze wereld. De godsdienstrellen op Ambon hebben tot dusverre aan vijfhonderd mensen het leven gekost." Als enige is Van Tillo - toch - gematigd op timistisch. „Ik vind het sowieso een goede zaak dat je niet meer van die grote volksker ken hebt. Door de verzwakking van de gele deren en de organisatie is er weinig power voor fundamentalisme, dat geldt wat mij be treft zowel voor het christendom als voor de islam. Maar aan de andere kant vind ik dat de kerken niet helemaal weg moeten, omdat mensen dan minder weerbaar worden. Ze hebben toch een verankering nodig. Gods dienst is volgens mij nooit bedoeld geweest zoals het nu vaak wordt bedreven, als een continubedrijf waar je altijd aanwezig moet zijn. Op sommige momenten in het leven hebben mensen een houvast nodig. Een ge doceerde religie dus, daar pleit ik voor, en niet een enorm systeem dat mensen kan gaan bedreigen. De situatie zoals die zich nu aan het aftekenen is, lijkt me ideaal." KEES VAN DER LINDEN Zie ook verder in deze bijlage

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 41