Wraakzucht drijfveer voor biografie over W.F. Hermans iet Calis legt wortels bloot an hedendaagse literatuur 'Ja, duizendwerf vervloekt zij 't voetbalspel' Boeken erk debuut van Erwin Mortier 5ÉRDAG 18 MAART 1999 WIM VOGEL rier Marcel Uitgeven) Meulen- hoff Pnjs 29,90 r als hij met zijn groot- door haar fraaie tuin ergert ze zich aan 'de pa die links en rechts, en onverwachts, opschieten toch zo goed bewerkte •Ge vraagt u af, vanwaar die smeerlappen ko- £n dan hakt ze de knol en vertrapt ze hem onder thoenen zonder pardoen ies. 'Dat is er toch weer under.' Maar opschieten .kö i ze, ieder jaar opnieuw, jevi^ sde herinneringen aan en dus frontaties met het farnili- pvarte oorlogsverleden broers en echtgenoot IH|zeervoor 'de Snor', voor kozen, maar de Vlaamse neenden te dienen. En lertig jaren later dient dat |n krampachtig gesloten ren, alleen toegankelijk jen foute intimi, zijn familieroman Marcel Erwin Mortier (1965) eerste bladzijden over iut Vlaams gezin. Dat laus zo treffend benoem- (sjlriet van België is ons be- Dat Marcel ontroert en ert bewijst de kwaliteit auteur want als het ver- het thema bekend zijn, af van de motie inde stijl en van de corn eal [dpersoon is een sensitief Dter jongetje van een jaar negen dat in een para- 'nea::-. /s R<i Familieroman Marcelontroert en intrigeert dijselijke, landelijke omgeving opgroeit bij zijn grootouders, ergens in Vlaanderen. Twee vrouwen en één man beheer sen zijn leventje: zijn groot moeder, zijn schooljuffrouw en zijn oudoom Marcel, veertig jaar geleden vol enthousiasme en idealisme gesneuveld aan het Oostfront. Zijn kleine, over zichtelijke wereld wordt lang zaam maar zeker opengebro ken en ingevuld met vermoe dens, onthullingen, met beken tenissen en met de geschiede nissen en de portretten van de talloze doden die de grootmoe der als 'averechtse baker van haar ras' koestert. Subtiel vermengt Mortier bij na ongemerkt de tragische le vens van zijn kleine klootzak ken, die meenden iets groots te verrichten, met het nog steeds gefnuikte bestaan van hun na bestaanden. Heel bijzonder vind ik daarom de grootmoeder die als een soort Brechtiaanse moeder Courage, vol solidari teit en eigenzinnigheid, haar plan trekt en wel zorgt dat ze overleeft ondanks het verraad en de lafheid om haar heen. De naamloze hoofdpersoon wordt ook op zijn manier verra den. Zijn raadselachtige, fasci nerende, erotiserende school juffrouw blijkt zo haar eigen laf fe connecties te hebben gehad met Marcel en met de Duitsers. En zoals de vaardige coupeuse vingers van de grootmoeder de schooljuffrouw aankleden, zo onthullend zijn de inzichten waar het jongetje allengs ach terkomt. Verrassend is Mortiers the matiek natuurlijk niet. Maar zijn filmische, sterk scenische roman is wel heel erg goed ge schreven en perfect opge bouwd. Prachtig van taal, vol buitelende metaforen en origi nele beelden. Tegenover de luister van het platteland, de ontluisterende familietragedie. Weliswaar begraaft de hoofd persoon in de laatste zinnen de relikwieën daarvan, maar verle den tijd is zij daardoor nog niet. Daarvoor rijt ook deze kleine maar wonderschone roman weer veel te veel wonden open. Gedetailleerde verslaglegging van literaire ontwikkeling NON FICTIE RECENSIE HANS WARREN De vrienden van weleer Schrijvers en tijdschriften tus- en 1948 - 420 pag./gei1lustreerd/fl 49.90 - Meulen- hoff, Amsterdam nlang werkt Piet Calis (geb. 1936) aan een over een weinig belichte periode van onze iut: de jaren vóór de vijftigers doorbraken. 66 seen tijd van grote hoop en bittere teleur- ;en, van vele verwachtingsvolle debutan- weinig auteurs die zich wisten te handha- laar ongetwijfeld is in deze periode het nent gelegd door de hedendaagse letter- Schrijvers als Hermans en Reve die des- èzeo: un loopbaan begonnen, zijn nog altijd niet in vooraanstaande plaats verdrongen. Ca- telt zijn verhaal aan de hand van wat er in idom de literaire tijdschriften voorviel, s verstandige keuze. Weliswaar waren in die commercieel gezien de letterkundige bla- len marginaal als nu. Maar in artistiek op- waren ze veel belangrijker dan tegenwoor- Tanneer een essayist, een prozaïst of een rvandaag iets te zeggen heeft, doet hij dat televisie of in de krant. Indertijd gebruikte laarvoor een literair tijdschrift. ieg onderneming van Calis zal tot vier boeken l In 1989 verscheen Het ondergronds ver en, over de illegale en clandestiene tijd en die in de bezettingsjaren werden uitge- L Zes jaar geleden kwam deel twee uit, dn van de titaantjes, gewijd aan de gang te6rjc. aken tussen 1945 en 1948 bij Columbus, ogen Podium. Nu zag het licht De vrienden eleer, over wat er in dezelfde tijd gebeurde iWoord, Criterium en Libertinage. In 2001 ies een halve eeuw na de geruchtmakende „l mavond waarop de Experimentelen zich led lieerden - hoopt Calis zijn reeks af te slui- ssJ iet een boek over onder meer Cobra, Blurb ,6'lls aak. Stellig zal ook dat weer een omvangrijk worden. Want de auteur die vele getuige- brieven en documenten heeft verzameld, ontwikkelingen in deze jaren voor de gro- traire omwenteling liefst van dag tot dag maakt dat zijn boeken bijzonder ge- Van Straten voert schrijver - postuum - een koekje van eigen deeg detailleerd zijn. Hij gaat uitgebreid in op de in houd van de bladen, licht de doopceel van alle betrokkenen enzovoorts. Er is Calis wel eens ver weten dat hij te volledig wil zijn. Maar wanneer deze dingen nu niet vastgelegd worden, kan het waarschijnlijk nooit meer. Voor het achterhalen van sommige feiten is het zelfs al te laat, blijkt hier en daar uit deze boeken. Hij is, zoals hij in De vrienden van wel eer bewijst, wel degelijk in staat hoofdzaken van bijzaken te scheiden. Hij werkt duidelijk naar een doel toe. Dat is zeker te zien aan zijn relaas over Het Woord, het tijdschrift dat uitgever De Bezige Bij onfatsoenlijk snel weer liet vallen. Ca lis benadrukt vooral dat dit het tijdschrift was waarin Bert Schierbeek zijn vernieuwend proza publiceerde, waarin Jan G. Elburg en Gerrit Kou- wenaar associatieve poëzie lieten verschijnen, en waarin vignetten van Lucebert werden afge drukt. Overigens was ook vrijwel alle andere nieuwe literaire bladen slechts een kort leven beschoren. Slechts twee tijdschriften hielden het wat langer vol. Podium bestond tot 1969.Libertinage - waarvan Calis nu de eerste jaren beschrijft - red de het tot 1953. Criterium was in 1948 in Liberti nage opgegaan. De interessantste en spectacu lairste hoofdstukken van De vrienden van weleer zijn aan Criterium gewijd. Reve maakte daarin zijn debuut, net als Jan Hanlo. Maar vooral Wil lem Frederik Hermans was zeer nadrukkelijk aanwezig.' Samen met onder anderen Adriaan Morriën had hij zitting in de redactie. Die twee waren volgens Calis 'een gouden team', maar ze hielden een kater aan de samenwerking over. In dit boek is de ruzie tussen Hermans en Morriën tot op de bodem uitgezocht. De eerste was financieel voor een belangrijk deel van het blad afhankelijk en zette zich volledig in. Zijn woede over de aarzelende en soms onwaarachti ge opstelling van de ander is daarom begrijpelijk. De vrienden van weleer werden in elk geval le venslange vijanden. De mooie verwachtingen vervlogen. Maar Piet Calis heeft dus nog een vro lijke finale in petto voor zijn indrukwekkende se rie waarin de wortels van de hedendaagse litera tuur worden blootgelegd. Hans van Straten heeft een jaar of veertig lang min of meer vriendschappelijke relaties onderhouden met Willem Frederik Hermans. Op basis van zijn herinne ringen, enkele interviews die hij met Hermans maakte en een dikke knip selmap heeft hij nu een lij vige biografie geschreven, met de bitse titel 'Her mans' en de al te pretenti euze ondertitel 'Zijn tijd, zijn werk, zijn leven'. BIOGRAFIE RECENSIE NOP MAAS Hans van Straten, Hermans. Zijn tijd, zijn werk, zijn leven Uitgeverij Aspekt Prijs 79,90 Meestal worden biografieën ge schreven door bewonderaars; soms verkeert tijdens het schrijfproces die bewondering in afkeer. Van Straten laat zich in zijn boek niet uit over de mo tieven waarmee hij aan het werk is gegaan. Maar bewonde ring is zijn drijfveer zeker niet geweest. In de slotbladzijden geeft hij de lezer te verstaan dat Hermans bepaald niet de be langrijkste schrijver van zijn tijd was. omdat... hij nooit enig suc ces gehad heeft in het buiten land (België en Zuid-Afrika kennelijk niet meegerekend). En in de 562 voorafgaande bladzijden laat hij geen gele genheid voorbijgaan om Her mans vliegen af te vangen. Hij schetst Hermans als een soort literaire terrorist met pa ranoïde trekken, als een patho logische gelijkhebber, die met feiten manipuleerde zoals het hem uitkwam. Volgens Van Straten werd Hermans agressie ve optreden tegen collega-au teurs geïnspireerd door afgunst. Een veelgebruikte truc van Her mans was volgens hem om ie dere vergissing of 'miskleun-te- -goeder-trouw' van zijn tegen standers onmiddellijk als 'leu gen' of 'laster' te brandmerken. Het heeft er alle schijn van dat wat dit aangaat Van Straten met zijn boek Hermans een koekje van eigen deeg heeft willen pre senteren. Dat is om diverse re denen een bedenkelijke affaire. Want in de eerste plaats mist Van Straten het talent waarmee Hermans zijn geschriften aan trekkelijk en verteerbaar maak te. Compositorisch rammelt het boek, stilistisch verheft het zich niet boven redelijke journalis tiek. De toon die de auteur zich aanmeet is die van een oude. brommerige kruidenier. Beden kelijk is ook dat Van Stratens postume polemiek de indruk van lafheid wekt. Waarom zo lang gewacht met het aan de W.F. Hermans grote klok hangen van die klei nere en grotere leugens? Maar het meest bedenkelijk is na tuurlijk dat Van Straten het zo druk heeft met zijn persoonlijke Toegegeven: Van Straten had afrekening dat hij verzuimt de te mc&en met belangrijke be lezer een volwaardige biografie perkingen. De erven Hermans te bieden. werkten niet mee. Wat de mo tieven daarvoor waren, is on duidelijk, maar als je ziet hoe Van Straten te werk gaat. kun je de familie achteraf geen onge lijk geven dat ze niet met hem in zee is gegaan. Omdat hij de nagelaten papieren van Her mans niet kon - en ook niet wil de - gebruiken, blijft Van Stra ten voortdurend aan de buiten kant van de beschreven gebeur tenissen. Eigenlijk komt de mens achter de schrijver en openbare persoonlijkheid nau welijks aan de orde. Behalve de bekende affaire over zijn ver meende plichtverzaking krijgt zijn wetenschappelijke loop baan nauwelijks aandacht. De vriend- en vijandschappen krij gen evenmin reliëf als het ge zinsleven van Hermans. Ja, wel insinueert Van Straten enkele keren dat Hermans uitsluitend om het geld getrouwd is. Op zijn Van Stratens: het funda ment van deze insinuatie lijkt niet zozeer in de feiten gezocht te moeten worden als wel in Van Stratens wraakzucht ten opzichte van de weigerachtige weduwe. Valt er dan niets positiefs over het boek te zeggen? Voor uit dan: Van Straten geeft op zijn manier een overzicht van de talrijke affaires die in Her mans' schrijversloopbaan aan de orde waren. Hij geeft samen vattingen van de verhalen en romans - gelardeerd met te rechtwijzingen aan de schrijver. Die beschouwingen over het werk van Hermans worden ove rigens niet geïntegereerd in het levensverhaal. Vaak verworden de schrifturen van Hermans hier tot onleesbare operalibret- ti. Ook geeft Van Straten wel in lichtingen - zij het incompleet en willekeurig - over de recep tie van Hermans' werk. Het boek zou dus dienst kunnen doen als een soort naslagwerk voor mensen die over bepaalde gebeurtenissen ingelicht willen worden. Een probleem daarbij is wel, dat het boek alleen een personenregister bevat. Er is geen register van titels van tijd schriften en werken, zoals trou wens ook een bibliografie van en over Hermans ontbreekt. Op een aantal plaatsen sporen de nootcijfers in de tekst niet met de noten zoals die achterin zijn afgedrukt. Volgens Van Straten heeft Hermans tegen hem gezegd dat hij testamentair had vastgelegd dat zijn correspondentie tot vijftig jaar na zijn dood ontoe gankelijk zou blijven. In Piet Calis' recente studie De vrien den van weleer is echter wèl van brieven van Hermans gebruik gemaakt. Dat embargo bestaat kennelijk niet. Dat geeft uitzicht op een volwaardige biografie in de toekomst. Anna Enquist en Ronald Giphart verdiepen zich in voetbalspon LITERATUUR RECENSIE HANS WARREN 1) Anna Enquist De kwetsuur. Tien ver halen - 232 pag /f34,90/gebonden f45 - De Arbeiderspers. Amsterdam-Antwer- pen 2) Ronald Giphart De Voorzitter Episodische novelle - 160 pag /f 27,50 - Podium, Amsterdam Anna Enquist (1945) en Ronald Giphart (1965) horen tot de meest gelezen Nederlandse schrijvers van dit moment. Ze hebben allebei belangstelling voor voetbal. Anna Enquist ge tuigt daarvan in vijf verhalen uit haar pas verschenen bun del De kwetsuur, Ronald Giphart in zijn nieuwe novelle De Voorzitter. Haalt voetbal het slechtste in de mens naar bo ven? Al heel lang geleden schreef de Nederlandse dichter Chari- varius (1870-1946) een 'Voet- bal-hymne' die zich bijna laat lezen als een toekomstvoor spelling. 'O Spel, dat hoofd en hart der knapen vult,/Die da gelijks 't gedaas der krant ver slinden./In hartstocht, die geen smaak voor 't hoog're duldt,/Dat mensen beesten maakt, en zienden blinden -II Hoort, hoe het plebs uit rauwe kelen brult,/Terwijl het aan 't afzichtlijk schouwspel smul- t,/Als daar een horde woe- staards en ontzinden/In 't schunnig schop-werk vuile vreugde vinden...', begon Cha- rivarius zijn sonnet. Jammer genoeg heeft die dichterlijke vermaning niet ge holpen. Integendeel, voetbal vult de hoofden en harten van meer mensen dan ooit. En de bedenkelijke kanten van het voetbal zijn in de tijd van het grote geld en het supportersge- weld, de televisie en de spon sors alleen maar toegenomen. Desondanks is voetbal langza merhand een onderwerp ge worden dat ook door sommige schrijvers serieus wordt geno men. We kennen tegenwoordig zelfs een literair voetbaltijd schrift 'Hard Gras'. Anna En quist heeft daarin enkele ver halen gepubliceerd die nu te rug te vinden zijn in haar bun del De kwetsuur. Ook Ronald Giphart behoort tot de mede werkers. Eerdere versies van zijn hilarische novelle De Voor zitter werden in het blad opge nomen. Ondanks hun interesse denk ik dat beide schrijvers het op zekere hoogte eens zullen zijn met de bezwaren van Cha- rivarius. Gipharts novelle is een bijtende satire over wat er in de profvoetballerij gaande is. En Het kwartje zonder Piek- en Daltarief. f 0,21 per minuut ex. BTW al spelen Enquists verhalen zich af in een betrekkelijk on schuldige wereld, ook bij haar ontaardt voetbal vaak in een afzichtelijk schouwspel. Op de rand Het wordt nog altijd een beetje raar gevonden: letterkundigen die zich in voetbal verdiepen. Maar deze twee auteurs hou den zich, volgens menigeen, dan ook op aan de rand van de literatuur. Bij Ronald Giphart is dat ongetwijfeld een kwestie van berekening: hij houdt er van te provoceren, óver de grens te gaan van wat betame lijk wordt geacht. Maar hij weet wat hij doet. met vrolijke knip ogen bewijst hij steeds weer de regels van het literaire spel pre cies te kennen om ze vervol gens toch te overtreden. In het geval van Anna Enquist krijg je de indruk dat zulke overtredin gen aan onhandigheid te wij ten zijn. Ze blijft, ondanks haar succes, in haar proza en poëzie overkomen als een zondags schrijver. Het schrijven gaat Giphart gemakkelijk af: hij jongleert vir tuoos met de taal en spot dat het een lust is. Enquist heeft er duidelijk moeite mee: een ladhje kan er nooit af en ze probeert het in de verhalen uit De kwetsuur allemaal zo sim pel mogelijk te houden Waagt zij zich toch aan beeldspraak, dan loopt het vaak verkeerd af. Zo is er sprake van voetballers die 'zich als dolle hommels in de vermeende loop van de bal' storten. En ze schrijft dit soort onbegrijpelijke dingen: 'Als een bloem in een vijver is het ei land naar de waterspiegel ge groeid.' Vijf van de tien verha len uit haar boek zijn voetbal verhalen. Drie daarvan zijn het lezen waard. Het beste verhaal uit het boek is Grieks voetbal, dat speelt in de tijd dat de Fle- vo-polders werden droogge legd. De kinderen op het werk- eiland voetballen graag en ze verheugen zich op een wed strijd tegen een team van het vasteland. Hun onderwijzer vat het zeer ernstig op. Hij wordt steeds fanatieker. 'Roei ze uit! Vaag ze weg tot elke prijs. Lie ver de dood dan de nederlaag', moedigt hij de kinderen aan. Dat loopt uiteraard niet goed af. In De Voorzitter van Giphart gaat het niet over verdwaasde amateurs, maar over cynische profs. Gevoetbald wordt er ei genlijk nauwelijks, des te meer praat men over zaken en zaak jes. De realiteit wordt door de schrijver uitvergroot, er gaat geen bladzijde voorbij of je moet om deze grimmige ko medie lachen. De hoofdper soon van het verhaal is Epi Brons, iemand die zich in het leven redt met fraude, chanta ge en intimidatie. Hij is een liefhebber van macht en van vrouwen ('God verdomme, zoals ik hou van kutten'). Hij verdient veel geld met zijn bedrijf 'Intertegel' en hij is de baas van de voetbal club Bandstad '83, die het niet al te best doet in wat hij de 'PT- Teletubbiecompetitie' noemt. Bons meent een meesterzet te doen wanneer hij Johan Cruijff als trainer aantrekt. Maar de resultaten blijven po ver, en donkere wolken begin nen zich boven de voorzitter samen te pakken. Z'n tegen standers slaan terug. Zijn vrouw verlaat hem. Van zijn kinderen komt niets terecht: een dochter wordt gek, een zoon mislukt als voetballer, en het ergste is dat een andere zoon besluit zijn leven aan de literatuur te wijden. De fiscale recherche verschijnt op het to neel. 'Intertegel' gaat failliet. Ook wordt hij afgezet bij Band stad '83. Ronald Giphart geniet duide lijk van zijn lekker gekke ver haal, van zijn verrukkelijk slechte hoofdpersoon en van de ontluistering van de edele sport. Maar na al deze boeken wordt de neiging om de on dubbelzinnige conclusie van Charivarius te onderschrijven alleen maar groter: 'Ja, dui zendwerf vervloekt zij 't voet balspel,/waarbij Bedrogen wordt, gewed, gekonkeld- /Voort! vuige voetbalbende - vaar ter hel!' Het kwartje dat in heel Nederland zakendoet. f 0,21 per minuut ex. BTW

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19