beetje circus mag weer k Nacht van de Poëzie 'Underworld is nooit goed genoeg' fö? t :%Êji Cultuur Kunst ;1 Waakbeesttekeningen bij Sidac Studio Us and Them Kibbelen over kleding tijdens een begrafenis cCartney, iringsteen Joel in lock Hall Fame BERDAG 18 MAART 1999 ïch CHEF JAN RIJSDAM, 071-5356444, PLV. CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 'ssen Wag; pcfipENPE KUNST RECENSIE SANDRA SPUKERMAN Marie Oosterbaan en de Beeld- tekeningen en cartoons. Te 4 Jftn 28 maart, vr t/m zo 13 00 - )t0[ jur, Sidac Studio. Hogewoerd 77, L beesttekeningen. Het Xi enigszins dreigend en 7505 sief, maar de tekeningen nee de Leidse kunstenaar Oosterbaan momenteel ac Studio exposeert, zijn chter niet. Ze zijn eerder jenlijke, slechts hier en tikJe agressief en soms i, De manier van presen- Oosterbaan heeft ze in van 5 bij 5 achter glas op uur bevestigd - maakt dui- dat het haar niet om dat eest gaat. Zelfs het feit de waakbeesttekeningen jbaseerd op een krokodil- eldje dat ze vond bij het kken van een nieuw ate- loet niet ter zake. De teke- n ervan zijn hun eigen le- <ty ven gaan leiden. Herhaling, vorm, ritme, compositie en niet te vergeten het proces van het tekenen zelf, vormen de essen tie van Marie Oosterbaan's werk. Het meest geslaagd van de Waakbeesttekeningen is serie nummer drie. Daarin lijken de beesten in een vloeiende bewe ging aan alle kanten het papier op en af te lopen. Hier heeft Oosterbaan alle vrijheid geno men, terwijl zij zich bijvoor beeld in serie nummer twee duidelijk heeft beperkt. Daar respecteert zij de grenzen van elk vel papier, zodat iedere te kening binnen het eigen vlak blijft. De serie is daardoor min der een geheel en dus minder krachtig. Als de kunstenaar genoeg heeft van het tekeningen van waakbeesten, beperkt zij zich tot het trekken van enkel lijn tjes. Van rechts naar links, met in het midden een nieuwe aan zet. Ze trekt de lijnen met de hand. Er komt geen lineaal aan te pas. Dikke strepen latex en verschillende soorten olie ge ven kleur aan de zwartbruine, dicht op elkaar staande strepen. De rust en poëzie van deze wer ken, waar Oosterbaan er veel van maakt, klinkt ook door in de titel: Ik ga op muizenpootjes. Je kunt wegzakken in deze teke ningen en je overgeven aan het ritme van de herhaling. Dat geldt ook voor de laatste serie die Oosterbaan exposeert: Polranny fires van A tot Z. In series van drie heeft zij haard vuren getekend, die per vel iets van kleur en vorm veranderen. Net als de rest zijn ze te subtiel om in een oogopslag geheel tot je door te laten dringen. Marie Oosterbaan nodigde De Beeldleveranciers uit om hun cartoons naast haar eigen werk te tonen. In hun werk is een veelheid zichtbaar waarin herhaling ontbreekt. Deze groep kunstenaars, waarvan Pe- ti Buchel, Carolien Feldbrugge en Femke van Heerikhuizen de kem vormen, worden regelma tig ingehuurd door ministeries, instellingen en bedrijven om tijdens vergaderingen en brain stormsessies visueel te reageren op wat er gezegd wordt. Een beeld zegt meer dan duizend woorden" is daarbij het uit gangspunt. Hoewel de tekeningen en cartoons treffend zijn en vaak ook humoristisch, zijn ze bui ten hun ontstaanssituatie voor de buitenstaander niet altijd goed te begrijpen. Zonder de juiste context doet een cartoon het nu eenmaal niet. Daardoor blijven enkele helaas steken op het niveau van een aardig plaatje. Hier heerst de veelheid van het eenmalige. Terwijl de veelheid van Oosterbaan be staat uit een veelheid door her haling. Herhalingen waar je uren naar kunt kijken, waar je van alles zelf bij kunt fantase ren en waarin je steeds meer subtiliteiten kunt ontdekken. \otste knaller is optreden van countryzangeres Ilse DeLange cht gaat er weer tegenaan. Voor de negentiende Negentien dichters, ditmaal, in Muziekcentrum enburg. Dat betekent ruim zeven uur poëzie, van 's ids acht tot diep in de nacht. Een paar dichters van en faam treden op - Hugo Claus, Eva Gerlach, itKouwenaar - maar ook nogal wat relatief onbe- le en nieuwe, jonge dichters. Tussen de gedichten zijn er entr'actes. Zo is er de acrobate Dominique i, een Franse dame die adembenemende toeren aalt in tientallen meters lange draperieën. Een beetje is mag weer, kennelijk. HT' INGE VAN DEN BLINK lang moest De Nacht 'serieus zijn, nadat er in kritiek was op de sachtige attracties die me steer van het poëziefeest ilden. Nu is :de tijd op- i rijp voor een beetje luch- ermaak en tromgeroffel Gelukkig maar, urenlang geconcentreerd ren, dat houdt zelfs de ste poëzieliefhebber niet tromgeroffel komt - na emacht - van Medicamen- le kan oere Braziliaanse slagwer- part die exotisch klinkende in enten als surdo, caixa, eiro, tamborim en agogo sien. ilicitair gezien de grootste ir is het optreden van de countryzangeres Ilse DeLange. Eveneens het vermelden waard: de flamencodanser Fernando Romero, die wordt begeleid door Paco Arriaga op gitaar. De (blinde) Utrechtse cabaretier Vincent Bijlo komt voor de tweede keer als entr'acte, onder het motto 'zien of gezien wor den, dat is de vraag'. Voor de liefhebbers van Griekse muziek is het optreden van de Griekse klarinettist Pe- tros-Loukas Chalkias iets om met spanning naar uit te zien. Chalkias speelt miroloi - klaag liederen. Daarbij lopen de luis teraar de rillingen over de rug, beloven de kenners. De bijna zeventigjarige Vlaamse reus Hugo Claus was al vaker op de Nacht van de Poëzie. Terecht, want hij is een van die dichters die geboren lij ken om op een podium te staan. Binnenkort verschijnt Claus' nieuwe bundel Wreed Geluk. De jonge Utrechtse dichter Ingmar Heytze (geboren in 1970) kwam als jongetje van twaalf al met zijn ouders naar de Nacht, nu mag hij zelf optre den. Voor de tweede keer. Vorig jaar sloot Heytze af, dit jaar be gint hij. Dat is traditie. Bij uitge verij Kwadraat verscheen on langs zijn derde bundel 'Sta op en wankel'. Schrijver Serge van Duynho- ven maakte drie jaar geleden flink stennis in Utrecht, omdat hij vond dat Muziekcentrum Vredenburg de poëzie van de jongeren negeert. Nu mag hij zelf optreden, vanwege zijn bundel Obiit in Orbit. Serge wordt vergezeld door videokun stenaar Gabriël Kousbroek, een kind van Rudy Kousbroek en Ethel Portnoy. De Zuid-Afrikaanse dichteres Antjie Krog komt ook. Zij stond vorig jaar al op het programma, maar was toen verhinderd om dat ze het bezoek van president Clinton aan Zuid-Afrika moest coördineren. Krog is in het da gelijks leven radiojoumaliste. Robert Dorsman vertaalde haar poëzie in het Nederlands. Behalve dichters die hun ei gen werk voordragen komen er in Muziekcentrum Vredenburg twee mensen optreden met poëzie van dode dichters. Criti cus Jaap Goedegebuure leest werk van Marsman voor, waar onder een niet eerder gepubli ceerd vers over Utrecht. Mars man had een intense haat-lief de verhouding met de stad. Lu cas Vandervorst, acteur en ar tistiek leider van het Vlaamse theatergezelschap De Tijd, leest poëzie van Guido Gezelle. De negentiende Nacht van de Poëzie wordt gepresenteerd door Anton Korteweg en Piet Piryns. Nacht van de Poëzie, Muziek centrum Vredenburg, za. 20 maart, 20.00 uur. Optredende dichters: Anneke Brassinga, Hugo Claus, Miguel Declerq, Tom van Deel, Charles Ducal, Serge van Duynhoven, Piet Gerbrandy, Eva Gerlach, Ing mar Heytze, Peter Holvoet- Hansen, Gerrit Kouwenaar, Antjie Krog, Wiel Kusters, Pe ter van Lier, Th. van Os, Wil lem Jan Otten, Mustafa Stitou, Miriam van Hee, Menno Wig man. Entr'actes: Petros-Lou- kas Chalkias, Vincent Bijlo, Fernando Romero Paco Ar riaga, Dominique d'Angelo, Medicamento, Ilse DeLange, An Pierlé. ROTTERDAM Helmut New ton fotogra feerde in 1988 Prinses Caroli ne in Monaco. De opname maakt nu deel uit van een grote over zichtstentoon stelling in Rot terdam met werken vande wereldbe roemde foto graaf en zijn echtgenote Alice Springs. De tentoon stelling in de Kunsthal, ge naamd Us and Them, omvat 120 werken en is te zien vanaf zaterdag tot en met 9 mei. FOTO ANP THEATER RECENSIE SABINE VAN DEN BERG Voorstelling: 'Pepermuntjes' door Tienertoneelclub Punk. Idee: Tessa Dijksman Regie: Judith Porcelijn. Choreogra fie: Rudi Bernard Vormgeving Bianca van Dongen. Ge zien: 13/3, Theater De Ware Liefde, Leiden. Nog te zien, aldaar: 19/3 en 20/3 De actrices Maria en Eva vragen zich na de voorstelling hardop af waarom het publiek blijft zitten terwijl het toneelstuk is afgelo pen. Ze komen tot de conclusie dat de toe schouwer misschien wil weten hoe het ver haal verder gaat. Maar dat weet niemand. Tienertoneelclub Punk speelt de voor stelling 'Pepermuntjes'. De manier waarop het stuk door Bianca van Dongen is vorm gegeven, verdient een luid applaus. De kos tuums zijn eenvoudig maar kleurrijk: de tieners dragen paarse en blauwe broeken. Drie lichtgekromde driehoekige schermen worden na elke scène anders neergezet zo dat het toneelbeeld continu veranderd en verkleind kan worden als een intieme sfeer dit behoeft. Een houten kist doet dienst als bank, als verkleedkist en als lijkkist. Thema van de voorstelling is 'de dood'. Sanja ver liest haar allerbeste vriendin Marianne door een ongeval. Ze is ontroostbaar en boos dat haar vriendin haar niet gewaar schuwd heeft, dat deze de vrachtwagen die haar aanreed niet opmerkte en dat zij Mari anne ooit tijdens een ruzie dood wenste. Een zwaar onderwerp dat in dit stuk luchtig wordt aangesneden. Toch wil de voorstelling niet vlotten. Met horten en sto ten krijg je de tekstfragmenten voorgescho teld omdat er voortdurend changementen zijn waarin de schermen op een andere plek worden gezet. Als bezoeker zit je dus veel en net te lang in het donker. En het stuk is niet zo boeiend dat je popelt om het vervolg te kennen. Soberheid kan een voor stelling sieren. Maar deze tekst is vooral simpel en alledaags, het enige opvallende woord uit een hoger taalregister is 'heen gaan' dat door Toon wordt gebruikt. Een jongen die zijn vader verloor. Hij wordt een stuud genoemd want hij zit op het gymna sium. En daarom slaat hij natuurlijk zulke taal uit. Het ligt allemaal wel erg voor de hand. Bij de begrafenis van Marianne kib belen haar schoolvriendinnen over hun kleding en dan hoop je toch dat één van hen zegt hoe onbelangrijk dat wordt als je iemand moet begraven. Maar dat mag je van dit stuk helaas niet verwachten. Tijdens de dienst blijft Sanja thuis. Ze kan het niet aan. Deze Sanja is de meest in teressante rol. Ook omdat zij door twee meisjes wordt gespeeld. De een verbeeldt Sanja voordat zij haar vriendin verliest, de ander speelt de rouwende die wonderpe- permuntjes eet waarmee zij de herinnering aan de overledene kan oproepen. Daar naast slagen deze jonge actrices er met hun spel in te overtuigen. De tieners van Punk moesten met een fascinerend gegeven aan de slag, en dat komt duidelijk naar voren. Toch hadden zij wel een vleugje poëzie verdiend, en dat heeft 'Pepermuntjes' niet te bieden. Studiogenie Rick Smith wantrouwt woorden en toevaligheden Parzen Elmerson, Karl Hyde en Rick Smith van Underworld. ROMFORD JOHN OOMKES Dance was jarenlang het muzikale genre van anonimi. Niet de artiest, maar de club bezoeker stond centraal in de muzikale be leving. Het Britse trio Underworld plaatste het spotlicht weer op de eigen kunstzinnige identiteit van de muzikant. Karl Hyde, Dar ren Emerson en Rick Smith zijn na het re volutionaire album DubNoBassWithMy- HeadMan, 1993 uitgegroeid tot wereldster ren die dance een gezicht verschaffen. Hun nieuwste plaat, Beaucoup Soup verraadt nog verdergaande ambities. Underworld is de top-act op Pinkpop 1999. Underworld zorgt voor een voortgaande re volutie in dance-land door alle overbodige toeters en bellen overboord te gooien. Beaucoup Soup heeft als gevolg van de nieuwe muzikale functionaliteit iets te bie den aan zowel dansgekken als houten kla zen. De samples zijn smaakvol, hebben het mysterie van de geluidenbank van de hoor spelkern. De collages zijn pakkend en over stijgen het niveau van de doorsnee techno met speels gemak. Hier en daar zijn zelfs duidelijke overeenkomsten merkbaar met de Amerikaanse minimal music van Steve Reich en John Adams. De albumtitel is afkomstig uit een conver satie met vrienden die Rick Smith, feitelijk 'eindredacteur' en producer van de band, toevallig in 1978 opnam tijdens een korte vakantie met zijn vrienden Phil en Todd in de Bayou, de Mississippi-delta in Loui siana. Een deel van het gesprekje siert Jum bo op, een compositie annex collage met een vette synthesizer-bas en heldere, zilve ren keyboards. Ze worden gecombineerd met een serie toevallige, flemende woord jes uit de mond van zanger Karl Hyde. De suggestie die van Jumbo uitgaat is bedwel mend: alsof je getuige bent van twee filmjes die tegelijkertijd in ongelijke slow-motion worden afgedraaid. Klank, sound, ritme zijn belangrijker dan welke betekenis ook, en toch is ook die aanwezig. Net zoals in een droom en even moeilijk te duiden. Smith is verlegen van aard en praat om die reden zelden met de pers. Hij is bevreesd voor de zeggingskracht van zijn woorden lang nadat ze zijn uitgesproken - misschien een erfenis van zijn vader, als predikant een man van Het Woord. Smith plaatst zijn eigen bandrecorder naast de mijne: ,,Ik be gon met het opnemen van mijn eigen in terviews toen ik me afgelopen najaar besef te met hoeveel mensen ik de kans zou krij gen om over onze nieuwe plaat te praten. Het gaat me niet zozeer om wat journalis ten of radiomakers tegen me zeggen - al kan dat een eye-opener zijn - maar om hun stemmen. Ik sample al het geluid om me heen en doe dat al jaren". „Het gaat me vooral om de ambiance waarin iets wordt gezegd, de gevoelens waarmee dat gepaard gaat, de sfeer. De on derliggende betekenis van geluid, anders gezegd. Dit opname-apparaat wordt thuis op de huisstudio aangesloten en de tapes worden opgeslagen. Ik word gefascineerd door sound-bytes, kleine fragmenten uit conversaties die op zichzelf lijken te staan maar toch het gehele weergeven. Zoals een ansichtkaart synoniem kan zijn voor een hele vakantie, als het ware de herinnering aan die vakantie weer kan 'triggeren', te voorschijn trekt". Nog geen drie jaar geleden kwam daar nog een dimensie bij. Underworld had de Britse filmhit Trainspotting voorzien van een ge weldig stuk dance-muziek. Born Slippy had een onweerstaanbare groove en werd een opzichtige wereldhit, vooral omdat toevalli ge 'ad-libs' (losse uitspraken) van zanger Karl Hyde een eigen leven gingen leiden. Hyde, een alcoholist die zijn drankpro bleem de baas is, hoor je schreeuwen om bier: „Lager! Lager! Lager!" Sindsdien zijn bestellingen in Britse pubs nooit meer be leefd geplaatst. Het mega-succes maakte Underworld echter voorzichtig: het trio dook langer onder in de studio dan ooit te voren en wachtte, na eindeloos durende re mixen, met het uitbrengen van Beaucoup Soup. Smith zegt dat het incident met Born Slip py hem hyper-bewust heeft gemaakt van de impact die het meest menselijke instru ment, de stem, kan hebben. Rick: „Ik zoek naar het onbeschrijfelijke, naar iets dat me raakt. Dat geldt voor elektronische klanken, maar ook voor deze akoestische trillingen. En omdat wie ik ben wordt bepaald door wat ik doe. ga ik door het leven als een nooit volledig bevredigde jager op geluid. Al die wonderbaarlijke geluidjes vind je te rug op onze platen. Ergens op Beaucoup Soup zegt Karl heel zachtjes: 'Klik!'. Ik heb inmiddels enkele mensen gesproken die dat hebben gemerkt. Het lijkt een kleinig heid; het is het niet. Ik voelde me begrepen, zelfs - het klinkt gek- veilig". Wie Smith de hamvraag stelt, krijgt een eer lijk antwoord. „Ik ben in mijn hart niet te vreden over Beaucoup Soup, maar dat komt omdat ik nooit vind dat mijn werk ook maar de vergelijking kan doorstaan met wat ik me er van tevoren van voorstel. Maar dat is mijn makke. Het is net als bij het praten over onze concerten. We mixen live studiomateriaal zo radicaal dat de vorm en de klank van onze muziek ingrij pend verandert. En je dus altijd merkt dat het of fantastisch of kloten gaat. Maar het komt vaak voor dat ik me erger terwijl er achteraf nogal wat bezoekers zijn geweest die uit hun bol gingen. Maar mijn eerlijk heid heeft te maken met mijn professiona liteit. Dit is mijn werk. Hier zou ik fantas tisch in moeten zijn". „Mijn onvrede over wat ik bereik drijft me verder en verder. Underworld is nooit goed genoeg", zegt Rick Smith. Hij voegt er aan toe dat dit nou een uitspraak is waarvoor hij bang is. „Dit zijn nou woorden die een eigen leven en een eigen betekenis kunnen krijgen en uit hun context kunnen worden geciteerd." Underworld maakt onderdeel uit van een groter kunstcollectief, Tomato, dat beel dende kunst en audio-visuele media com bineert. Tomato creëert zo dromen in de vorm van reclamespotjes voor Adidas, Ni ke. Pepsi, Sony Playstation en het deftige Britse dagblad The Times. De suggestieve fabriek gaat deze zomer mee op tournee en zal ook tijdens het Underworld-optreden op Pinkpop ieders fantasie prikkelen. Smith: „Iedere keer dat we live spelen, zijn we in staat alles te veranderen. Onze platen zijn daarom een momentopname. We zijn continu in beweging. Daarom is het uit brengen van een plaat ook zo'n crime. Ik weet niet waar, waarom en hoe te stoppen. Wanneer ben je nou klaar?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 17