De beste stuntman sinds Buster Keaton
De schilder en zijn muze uit de goot
Films
'Klein voor Altijd1
speelse documentaire
over kleine mensen
Nachtegaal in een gouden kooitje
pERDAG 18 MAART 1999
M
^5 DEN HAAG
DN tel. 070-3471656. in win-
u(n Babyion
ar* «neare in Love al dag 16.15.
45; do Vr madiook
jldoBrasil al dag. 18.00,
dovr ma di ook 13.15.
Rennt 16 jr.. dag. 20.15.
Bella al., dag. 16.15,
21.45; do vr ma di ook
U0,16 jr.. dag. 15.30 18.00.
/sEen Luizenleven al.. (Ned.
123 zo WO 13.45.
lineal., za zowo 13.30.
.en de Chocoladefabriek al.,
siekt i«pruaz0»0l3.15.
20n$ POLE 1 tel- 070-3456756.
ëspeare in Love al dag. 13.00.
ter La 5.18 45. 21 30
aam? poiE2
ta'. ^private Ryan 16 jr.dag.
2O.0[i o;do vr ma di ook 13.30.
aEen Luizenleven al., (Ned.
zowo 13.30. 16.15.
ivrma di 17.15.
POLE 3
3èBella al., dag. 16.15,
),21.45; do vr ma di ook
ial„ (Ned. gespr.) za zo wo
POLE 4
lorse Whisperer 12 jr., dag.
201= 5.21.00; do vr ma di ook
pal., za zowo 13.30.
•OLE 5
pleplan 16 jr., dag. 21.45
1 Monsters 16 jr.. dag. 16.15,
dovr ma di ook 13.30.
svan Egypte al., (Ned gespr.)
.13 30.
Scheveningen tel 070-
g,Kurhausweg 2
ali. Ba ï0f the State 16 jr., dag.
1.5 40. 18.30, 21 20
bskof Zorro 12 jr., dag. 15.10,
As
The
k
oude;
üege 16 jr.. dag. 12 40 21.10
121 10
A Bug's Life al., dag.
Jovr ma di ook 12.10,
16 50
Ronin 16 jr dag. 21.30.
Payback 16 jr dag. 12.00, 14.30,
17.00. 19.30. 22.00
You've Got M@il al.dag. 13.40.
16.20. 19.00. 21 40
Very Bad Things 16 jr., dag. 12.00,
16.50, 19.20, 21.50; dovr ma ook
14 20.
Ever After al., dag. 12.00, 16.50,
19.20, 21 50
Stepmom 12 jr.. dag. 15.40, 18.40,
21 30
Sneak Preview 16 jr.. di 2110.
Disney's Een Luizenleven al., (Ned.
gespr.) za zowo 12.10, 14.30,
16.50.
Abeltje al., za zowo 14.20.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
Love is the devil 16 jr., dag. 22.00;
wo ook 16.15.
De Appel 16 jr., dag. 19.15; zowo
ook 16.15.
L'Éternité et un Jour 16 jr., dag
19.15; vr ook lè.30; zo wo 16.15.
Festen 16 jr dag. 22.00; vr ook
15.30; zo wo ook 14.00
Claire Dolan 16 jr., dag (beh. ma)
21.45.
Leaf on a Pillow 16 jr.. zo 14 00.
Pixote 16 jr., ma t/m wo 19.15, wo
ook 14.00.
Lagrimas Negras 16 jr., do 17.00; vr
15.30.
The Bride of Frankenstein 16 jr., ma
21.45.
Op Eigen Houtje al (vanaf 8 jaar,
Ned. ondertiteld), wo 14.00.
TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui
tenhof 20.
Shakespeare in Love al dag 10.40
13.10 15.50 18.3021.10.
You've got M@il al., dag. 10.50
13.30 16.10 18.50 21.40.
The Thin Red Line 16 jr., dag 17.20
20.50; do vr ma di ook 10.30 13.50.
Stepmom 12 jr.. dag 10.20 13.00
14.5518 40 21.30.
Little Voice 16 jr dag. 10.25 12.30
14 50 17.10 19.3021.50.
Meet Joe Black 12 jr., dag. 11.00,
14 40. 20.30.
Antz al., (Ned. ondertiteld) dag.
18.20.
Disney's Een Luizenleven al., (Ned.
gespr.za zo wo 11.30, 13.40
JS AMSTERDAM
)ench als koningin Elizabeth in Shakespeare in Love, onder meer
koor Bo in Leiden, Den Haag en Amsterdam.
v inteir
en PhiSi
Kii
nvanJ HE CINERAMA 1(020)
0:13.30. 16.15, 19.15.
,|IUECINERAMA 2
«Private Ryan 14.45,20.45
11,1 «nnce of Egypt 12 30. 16.30
ma* (020) 6234876
sGot M@il: 13.00, 15.45.
-21 30
isembs
sdeB:
20.15 «Ple Plan 21.30
JNTER (020)6236615
estramfralDoBrasil: 16.15, 18.45.
J.zo ook 11.00, 13.30Fearand
yenft «tmLas Vegas 16 15,19.00,
zo ook 11.00, 13 .30
16.15. 19.00, 22.00. zo ook
1345
He Bella 16.15, 19.00,
Ifcaoook 11.00, 13.45
'um® (AMSTELVEEN (020)
n»8M in the garden of good and
tovr za 20 30
tyFour Seven: di wo 20.30
|harffl 111020) 6 1 5 1 2 4 3
Flor.fi Hour; 19 30. 22.00; za zo wo
kenvT
11!
lerdsifkA 19.45.21.30
010)6234579
Hm 12.45. 15.00, 17.15,
Set 12145
Uu"' «rolthe state 12 45. 15.30
RIO li210°
jol), DW,
Belans'i "something About Mary
zart S 00.21.30
1500. 19.30
'[fL Insurrection 16.30,
5.21 15; do vr ma di ook
.^things 16.45, 19.00,
"dovr ma di ook 12.15, 14.30
(020) 6273434
"JlDo Brasil- 19.15. 21.30; vr
No® 14.30, 17.00
"Dolan: 20.00; vr ook 14.15;
"1645
A Simple Plan: do t/m zo 22.00
Velvet Goldmine: vr t/m zo 16.45; ma
t/m wo 22.00
NED. FILMMUSEUM (020) 5891400
East side stories: 19.00,21.30
Aprile: vr za 20.00, zo 15.30
The Shining: 21.45
Cinematheek 19.30
KRITERION (020) 6231708
Klein voor Altijd 17.15, 18.30
Elizabeth: 19 00
Jezus is een Palestijn 17.00, 21.30
(di niet 21.30)
Lola Rennt: 20.00, 22.00 (ma niet
22.00)
Sneak Preview: di 22.00
Fitzcarraldo: ma 22.45
RIALTO(020)6753994
Love is the Devil 19.45
Festival Oud In Beeld: za zo 12.00,
14.30, 17.30; vr 14.15, 18.00
De Appel: 20.00
L'Eternite et un jour (beh di) 21.45;
dot/rr\zowon ook 17.30, zo ook
15.00
Leaf on a Pillow: do za wo 15.30
Festen (beh di), 22.00; do wo
15.45
Die Salzmanner von Tibet do ma di
wo 17.45
First Strike; vr 15.30
Van Gogh: di 22.00
THE MOVIES 1 (020) 6386016
Festen. 17.00, 19.45, 22.00; zo ook
12.30, 14.45, wo ook 14.45
THE MOVIES 2
Lola Rennt 17.15, 19.30. 21.45. vr
zaook 00.15
THE MOVIES 3
The Truman Show: 20.00; za zo wo
ook 15.15
Fear and loathing in Las Vegas:
17.30, 22.15; vr za ook 00.30; za zo
ook 12.30
THE MOVIES 4
La Vita Bella 17.15, 19.30,
21.45
TUSCHINSKI (020)6262633
Shakespeare in Love: 12.15, 15.15,
18.15,21 15
Little Voice: 13.15, 16.00, 18.45
(ma nietom 16.00, 18.45), 21.45
The Thin Red Line: 12.30, 16.30,
20.30
La Vita Bella: 15 15. 18.15,
21.15.
Beloved 14.30,20.30
A Bug's Life: do t/m di 12.00,
18.00; wo 13.15, 18.00
Stepmom: 12.00, 16.00, 18.00,
21.00
DE UITKIJK (020) 6237460
Shakespeare in Love 14.15, 16 45,
19.15, 21.45; zo ook 11.45
Het Chinese Staatscircus verbleekt bij een optreden van Jackie Chan
In Hong Kong was hij al sinds de jaren zeventig een fe
nomeen, maar in het westen lijkt hij pas nu echt door te
breken. Zijn naam is Jackie Chan, afkomstig uit Hong
Kong, inmiddels in de veertig, en dus hoogste tijd dat we
hem ook in Nederland wat beter leren kennen. Jarenlang
was Bruce Lee hier de onbetwiste meester in Chinese
vechtfilms, maar wat Jackie Chan in de Amerikaanse film
Rush Hour laat zien, doet niemand maar dan ook nie
mand hem na. Een acteur die met zijn stunts alle sterren
van het Chinese Staatscircus en het Cirque du Soleil doet
verbleken.
FILM RECENSIE
HENK MAURITS
Rush Hour Regie: Brett Ratner Met: Jac
kie Chan. Chns Tucker. Te zien Trianon,
Leiden, Pathé, Scheveningen.
Weten wie hij werkelijk is en
wat hij daadwerkelijk kan, zie je
pas in zijn films. Een meester in
de martial arts, de Chinese
vechtsporten, maar bovenal
een unieke acrobaat en stunt
man, die zich op onnavolgbare
wijze door ramen van auto's
naar binnen slingert, een kogel
regen ontwijkt door net op tijd
met stoel en al opzij te vallen of
aan een vaandel uit de nok van
een gebouw omlaag te zeilen.
De enige die de vergelijking
een beetje kan doorstaan is
Buster Keaton, een slapstick
komiek die met eenzelfde ge
voel voor timing en met een
stalen gezicht de meest fantas
tische stunts uithaalde. Lachen
was er bij Keaton nooit bij. in
tegenstelling tot Jackie Chan,
die lol heeft om zijn eigen
stunts en met een big smile
voortdurend zijn tegenstanders
te slim af is. Hij is weliswaar
geen komiek zoals Keaton,
maar wel eenzelfde soort acro
baat. Bovendien blijkt hij in
Rash Hour ook over de nodige
komische talenten te beschik
ken en zich goed staande te
houden naast stand up come
dian Chris Tucker.
Rush Hour speelt zich af in
de kringen van de LA-PD, de
politie van Los Angeles, waar
James Carter (Chris Tucker)
het buitenbeentje van het bu
reau is. Een bluffer met een
blaffer, die rijdt in een dure
Stingray en die ten onrechte
denkt dat hij de beste van het
korps is. Maar als het er echt
op aankomt krijgt hij een klus
je waar hij het geen kwaad kan
doen. In Rush Hour krijgt
wordt hij gedetacheerd bij de
FBI om de uit Hong Kong
overgekomen politieman, in
specteur Lee (Jackie Chan) zo
veel mogelijk buiten schot te
houden, want de FBI wil geen
pottenkijkers. Maar de eigen
wijze Carter laat zich de wet
niet voorschrijven door de FBI
en Lee laat zich de les niet le
zen door Carter. Het spreekt
vanzelf dat Carter en Lee eerst
elkaar vooral dwars zitten,
Chris Tucker en Jackie Chan (rechts) in Rush Hour.
daarna elkaar in de nesten wer- politieman aan elkaar worden
ken, maar aan het eind toch in gekoppeld -zoals Mel Gibson
harmonie de zaken weten op te en Danny Glover in Lethal
lossen. Nieuw in de formule Weapon- maar een Aziaat aan
van de buddie movie is dat nu zwarte agent. Dat levert uiter-
eens niet een blanke en zwarte aard de nodige taalgrapjes op.
Chris Tucker bewijst een ver
bale kloon te zijn van Eddie
Murphy, maar zonder diens
aanstekelijke lach en ook niet
altijd even leuk. De scènes met
Chan leveren bij vlagen vuur
werk op, maar Tucker is soms
ook hinderlijk aanwezig en leidt
dan zelfs de aandacht af van
Jackie Chan die, in al zijn be
scheidenheid, de enige echte
grote ster is van deze film.
Francis Bacon blijft een raadsel, net als zijn doeken
FILM RECENSIE
MARK VAN DEN TEMPEL
Love is the Devil Regie: Jan Maybury
Met. Derek Jacobi, Daniel Craig. Te zien
Haags Filmhuis, Den Haag.
Wie ooit een schilderij van
Francis Bacon (1909-1992)
heeft gezien zal dit niet snel
meer vergeten. Een paus die,
gevangen op zijn troon, een
stille kreet van het doek
schreeuwt. Een homp vlees,
die bij nader inzien een ge
spierde man blijkt, ontdaan
van huid. Een vlezig zelfportret
van een pafferige man met
spuuglok en ongezonde blos
jes. In Love and the Devil zit
geen enkel schilderij van Ba
con, maar wie bekenjl is met
diens werk ziet die nachtmer-
rie-achtige beelden overal te
rug. Gezichten, monsterlijk
vervormd door een glas of
weerspiegeld in een mes.
De erven Bacon waren niet
blij met het plan van de BBC
om avant-garde regisseur John
Maybury een filmisch portret
van de schilder te laten maken.
Ze weigerden toestemming
diens doeken af te beelden. Ba
con is big business, de duurste
Britse kunstenaar van deze
eeuw; wie weet wat voor scha
de een schandaalbiogfafie zou
aanrichten. Belachelijk natuur
lijk, want zoals Maybury zelf
zegt, het zou pas schokkend
zijn geweest om Bacon als
trouwe huisman af te beelden.
De schilder hield van het leven
in de goot, sadomasochistische
seks en schandknapen. De fas
cinatie voor pijn, geweld en
dood maakte zijn schilderijen
vitaal en spannend.
Derek Jacobi en Daniel Craig in Love is the Devil.
Het is een groot compliment
voor Maybury dat je de schilde
rijen helemaal niet mist. Ner
gens voert hij het clichébeeld
op van de kunstenaar, worste
lend met materie of wachtend
op inspiratie. Deze Francis Ba
con, zo meesterlijk gespeeld
door Derek Jacobi, leeft, heeft
lief, wordt dronken en beledigt
zijn vrienden in de kroeg. Hij is
een kille, egoïstische man,
vooral hard voor de grote liefde
van zijn latere leven, George
Dyer (Daniel Craig). Deze krui
meldief viel letterlijk Bacons le
ven binnen. Hij donderde tij
dens een inbraakpoging door
een dakraam. Je mag alles mee
nemen zei de schilder, maar
eerst kom je mijn bed in.
Maybury toont ons Bacon
door de ogen van Dyer. Hij
voert beide mannen op als el-
kaars tegenpolen. De gevierde
kunstenaar tegenover de mis
lukte crimineel. De sterke per
soonlijkheid tegenover de grote
twijfelaar. Bacon liet zich domi
neren tijdens de seks, maar was
verder Dyer in alles de baas, en
liet daar nooit enige twijfel over
bestaan. Het is het beeld van
een kunstenaar, parasiterend
op zijn muze. Maybury trekt
niet al te nadrukkelijke paralel
len tussen het werk en het leven
van de schrijver, maar dat iets
van de wreedheid uit de schil
derijen terug te voeren is op Ba
cons privé-leven wordt wel
duidelijk.
Love is the Devil is met zijn
plotloze structuur en sfeervolle
beeld van loonden in de jaren
zestig bijzondere cinema. Mij
bleven vooral de acteerpresta
ties bij. De eerbiedwaardige Sir
Derek Jacobi heeft diep moeten
reiken voor het uitbeelden van
deze ongrijpbare kunstenaar. Je
denkt hem te kennen, maai' te
gelijk blijft hij een raadsel, net
als zijn doeken. Haast nog in
drukwekkender is Daniel Craig
als de gedoemde Dyer. Hij is
het speeltje van de kunstenaar,
en zodra hij dit ten volle beseft
komt het echte leven in alle
gruwelijkheid op hem afge-
suisd. Craig geeft Love is the De-
vil wat de film emotioneert: een
hart.
DOCUMENTAIRE RECENSIE
PIETER VAN LIEROP
Barbara den Uyl die zo veel
krakers en asbest in haar oeu
vre doet weet te verrassen met
een welhaast speelse documen
taire met de titel Klein Voor Al-
rijd. De film gaat over dwergen,
lilliputters of wat de betamelij
ke benamingen ook mogen
zijn; 'kleine mensen' in elk ge
val. Genetische afwijkingen,
groeistoornissen, spelingen der
natuur, de redenen dat sommi
ge mensen een lengte van an
derhalve meter niet halen, is
niet waar de cineaste ons mee
wil lastig vallen.
Het was mogelijk geweest een
beschouwing te wijden aan de
wisselende waardering die
dwergen in de loop der eeuwen
ten deel is gevallen. In het oude
Egypte hadden ze een bijna
goddelijke status. Aan konink
lijke hoven werden ze soms ge
koesterd, schitterend vereeu
wigd door een schilder als Vel
asquez en soms behandeld als
koddige narren. In latere tijden
zijn ze gebruikt voor circusver
tier of kermisvermaak. De fasci
natie van Barbara den Uyl ging
echter uit naar het functioneren
van 'kleine mensen' in de mo
derne maatschappij.
De onpraktische kanten zijn
legio. Keuken en badkamers
dienen te worden aangepast. In
de supermarkt is het nodig een
bankje mee te slepen, voor de
hoge schappen. Altijd en overal
worden er eigenaardige blikken
getrokken die plotseling pseudo
beleefd veranderen in een ge
forceerd: 'Ik zie hier helemaal
niets bijzonders!' Het schijnt te
wennen. Echt vervelend is het
als op dansles de meisjes gil
lend weghollen wanneer een
dwerg vraagt om een foxtrot.
De 'kleine mensen' met wie
Den Uyl ons laat kennismaken
tillen er allemaal zo zwaar niet
aan. Ze staan monter in het le
ven. Een natuurbeschermer van
een paar turven hoog vangt zijn
bisamratten zonder enig besef
van nadeel. Er is een echtpaar
dat het afwijkende postuur ge
bruikt voor optredens als smur
fen.
De film neemt ons mee naar
een verenigingsdag op het plat
teland. Een feestdag met een
big aan het spit, tafelkout over
gemeenschappelijke proble
men, zingen, dansen, rappen.
Maar het mooiste wat Den Uyl
ons heeft te bieden is een wan
deling van een dozijn dwergen
door de polder. Tussen poelen
en grasland en bij een dijk
waarboven zich spierwitte wol
ken stapelen, gebeurt er iets
met de proporties. Aan de wan
delaars valt ineens niets
vreemds meer af te zien, maar
elke glooiing, iedere helling, el
ke struik wordt dramatischer.
Alsof dat oer-Hollandse land
schap nog het allerbeste bij zul
ke kleine mensen past.
FILM RECENSIE
ANDRÉ NIENTIED
Little Voice. Regie' Mark Herman Met' Jane Horrocks. Brenda
Blethyn, Michael Came en Ewan McGregor. Te zien: Kijkhuis,
Leiden, Tuschinski, Den Haag.
Jane Horrocks, zangwonder in Little Voice.
De film Little Voice is gebaseerd op het succes
volle toneelstuk The Rise and Fall of Little Voice,
dat weer werd opgehangen aan het vocale talent
van Jane Horrocks. Deze actrice, bij ons vooral
bekend uit de comedy-serie Absolutely Fabulous,
is in staat iedere zangeres - van Mariene Dietrich
tot Marilyn Monroe - perfect te imiteren. Dat hu
zarenstukje wordt geleverd in een variété-num
mer halverwege de film,en je moet wel een door
gewinterde cynicus zijn om er geen kippenvel
van te kijgen.
De rest van de film, vol overacting en vet aan
gezette kluchtigheid, bezorgt je echter een ander
soort kippenvel: het soort dat je krijgt als iemand
met zijn nagels over het schoolbord schraapt.
Dat regisseur Mark Herman het grote gebaar niet
schuwt, bleek al uit zijn vorige film, Brassed Off.
Hoe roerend dit portret van een
mijnwerkers-fanfare tegen de achtergrond van
mijnsluitingen ook was, met tragische types als
een suïcidale clown zette hij het melodrama op
zijn tijd veel te vet aan. In Little Voice trekt hij die
lijn naar het sentiment helaas verder door.
De weinig spraakzame Laura (Horrocks) wordt
spottend LV, Little Voice, genoemd door haar or
dinaire moeder (Brenda Blethyn, die in Secrets
and Lies veel subtieler te werk ging). LV is een
huismus die het liefst op zolder bivakkeert, tus
sen de elpees die ze van haar overleden vader
heeft geërfd. Door veelvuldig mee te zingen met
Shirley Bassey en Judy Garland vlucht LV weg uit
haar grauwe bestaan.
Moeder heeft uiteraard een veel ordinairdere
smaak, niet alleen muzikaal maar ook op het ge
bied van mannen. Op een avond komt ze stom
dronken thuis in het hitsige gezelschap van de
met goud omhangen impressario Michael Caine.
Die ruikt nog meer goud als hij LV hoort zingen.
Hij organiseert een eenmalig optreden in de
plaatselijke nachtclub, maar moet de kopschuwe
LV dan wel zover krijgen daadwerkelijk het podi
um te betreden. Ironisch genoeg exploiteert Her
man met deze toneelbewerking het vocale talent
van Jane Horrocks op soortgelijke wijze als Mi
chael Caine: dat Die Rise and Fall of Little Voice
een geslaagde theatervoorstelling was geweest,
was niet genoeg, er moest ook nog een film ko
men.
Uiteraard is het grote verschil dat Jane Hor
rocks voor de film niet op valse voorwendselen
de set op werd gejaagd, maar in een interview
verzuchtte Horrocks dat ze eigenlijk al afscheid
van de rol had genomen en meer wil zijn dan een
variété-act. Helaas wordt haar muizige verschij
ning in de film gemangeld door Blethyn en Cai
ne, die er wild op los schmieren. De enige subtie
le vertolking komt van Ewan McGregor, maar die
is als timide duivenmelker juist weer niet geloof
waardig. McGregors rebelse pretoogjes verraden
dat hij geen schuchtere tegenhanger van LV is,
en dat ondergraaft het dramatischekarakter van
de film nog verder. Wat resteert is de eerder ge
noemde en werkelijk verbluffende imitatie-act
van Horrocks. En, als toegift, een hartverscheu
rende versie van It's Over, bijeen gebruld door
Michael Caine - voor dat andere soort kippenvel.