Burberry's voor
het eerst tussen
'hip
Londen'
Bikini
is weer
terug
'megakini'
Colofon
De Britse ontwerper Wayne He
mingway vrolijkte zijn Red or Dcad-
collectic op met blote mannen, die
als 'streakers' over de catwalk ren
den. Foto Reuter
^r>--
een ontwerp van het
traditioneel Britse mo
dehuis Burberry's dat
zich voor het eerst pre
senteerde op de Lon-
dense modeweek. Foto
EPA
Een oudere dame show t
een zijden ontwerp. Foto EPA
Creatie van Alexander
McQueen, een van de inter
nationale Engelse designers.
Foto AP
I et traditioneel Britse mode
huis Burberry's verscheen voor
het eerst op de 'catwalk' bij de
uiterst hippe en toonaangevende
London Fashion Week. Het be
drijf investeerde dertig miljoen
gulden in modernisering en
waagde de stap naar de wereld
van de wervelende shows. Ruim
veertig internationale mode-ont
werpers toonden er hun collec
ties voor herfst en winter 1999
en trokken er toeschouwers als
Bryan Ferry, Boy George, Grace
Jones, Jade Jagger, Elizabeth
Hurley, Vanessa Redgrave en
Kate Winslet.
Aldus kregen de modegoeroes uit alle
delen van de wereld een nieuwe versie
voorgeschoteld van de trenchcoat en de
bekende bcige-wit-rood-/warte Bur-
berry-ruit. De facelift werd toever
trouwd aan de Italiaanse ontwerper
Robert Menichetti en de voormalige
president van Saks Fifth Avenue, Rose
Marie Bravo.
Ze handhaafden de bekende ingrediën
ten in nieuwe schnitt: de ruit gebleekt
en asymmetrisch, de trenchcoat slank
en tot op de knie en met wijde schou
derstukken.
Trenchcoat
Thomas Burberry vond de trenchcoat
uit aan het begin van deze eeuw. Het
model gaat nu ook de 21e eeuw in.
Burberry's hoopt er een ruimere markt
mee te bereiken dan die van de toeris
ten die het modehuis zijn gaan zien als
de verpersoonlijking van alles wat
klassiek Brits is.
Daarom kwam de Italiaanse ontwerper
ook met andere ontwerpen, in glanzend
lila in ruimte-achtige stoffen die zijn
'geleend' van NASA, motocross-broe-
ken en toegankelijker tweed met
sheepskin vest.
Voorjaar/Zomer '99
~ré~r
Wcstwood schitterde deze keer in Lon
den door afwezigheid. De ex-punk
ontwerpster is uitgeweken naar New
York. Ze vindt de Britse hoofdstad
moe en vol luie mensen, die niet meer
malen om wat ze aantrekken. Afwezig
was ook de belangrijke Brits-Italiaanse
designer Antonio Berardi, die wel op
de modebeurs in Milaan verscheen.
De media hebben dat opgevat als teken
dat 'Cool Britanniadat leven inge
blazen kreeg door bij uitstek mensen
als Berardi, inderdaad aan belang heeft
ingeboet. Zelf wijst hij erop, dat hij be
langrijke klanten heeft in Italië die nog
nooit zijn shows hebben gezien, en dat
Londen nog steeds de broeikas is van
nieuw talent dat op een gegeven ogen
blik volwassen de wereld intrekt.
In Londen wordt altijd uitgekeken naar
'The next big thinghet nieuwe grote
talent. De namen die in dat verband in
Engeland worden genoemd zijn Mar
kus Lupfer, Shelley Fox en die van de
ontwerpers achter 'Boudicca' - Brian
Kirkby, Zowie Broach en Blaak -, Sa
chiko Okada en Aaron Sharif, studen
ten aan de beroemde academie Central
Saint Martins. Zij toonden hun nog
vaak kleine collecties via alternatieve
presentaties tijdens de London Fashion
Week.
Geheel naakt mag ook. Wayne He
mingway vrolijkte zijn Red or Dead-
collectie op met blote mannen, die als
streakers de catwalk op renden en weer
wegholden. Nodeloos, vonden de criti-
De internationale designers - zoals
Philip Treacy, Alexander McQueen en
Nicole Farhi - lieten in Londen zien
dat iedereen weer alles kan aantrekken.
Het zwart en grijs van dit jaar mag vol
gende winter nog steeds, sober gesne
den, maar minder somber door accen
ten als truitjes in knallende neonkleu-
ren. Rokken kunnen ook weer lang, in
lagen, met leren gilets of poncho's in
goudkleurig mohair. De broeken voor
mannen zijn buitenmodel en ze krijgen
lange so I date nj asjes in tweed.
Ook supermodel Naomi Camp
bell verscheen op de catwalk tijdens
de Londense modeweek. Ze presen
teert hier een creatie van ontwerper
Matthew Williamson. Foto EPA
ci, die ook niet warm werden van de
moddervette heer, die bij Red or Dead
zijn trui een designertent van mohair
- mocht optillen om het woord 'uniek'
te onthullen, dat op zijn enorme pens
als graffiti te zien was. Bevrijding van
de dikke man, of gewoon vervelend'.'
Of verhulling van het feit dat Heming
way volgens de kenners verder niet al
te geïnspireerd te werk was gegaan met
zijn 'chic voor daklozen' Zijn collec
tie werd gedragen door niet-modellen
in alle soorten en maten. Dat werd wel
gewaardeerd in Londen, dat zich wil
ontdoen van het image van de brood
magere verslaafde topmodellen.
Maar de stunt met de dikke man werd
verwezen naar het domein van de
'freak shows' van de ontwerpers. Die
stuurden in het recente verleden ook
Marianne Faithful de planken op in een
doorschi jnende Lainy Keoch-creatie en
een al even rijpe Anita Pallenberg, dc
minnares ooit van Rolling Stone Keith
Richards, die van Vivicnne Westwood
een korte overslagrok kreeg en een
diep decolleté.
Luie mensen
&iusj amnstu U3g[ ^a/cT>\
De bikini is
weer terug en
hoe, ook tij
dens deze mo
deshow van
Vogue in Mos
kou. Het is een
model uit de
voorjaar/zo
mercollectie
van het Itali
aanse mode
huis Gucci.
Foto EPA
nesskleding dan
van zwemkleding
en zouden ook
niet misstaan in
de sportschool.
Een trendy bikini
of zwembroek is
eigenlijk niet ge
noeg. Ook de kle
ding die je naar
strand of zwem
bad aantrekt, is
belangrijk. Die
dient eigenlijk ge
heel te zijn afge
stemd op de bad
kleding. Badmo-
demerken houden
zich tegenwoordig
niet alleen bezig
met dc kleding
stukken waar je
daadwerkelijk in
kunt zwemmen,
maar bieden een
'totaalpakket'
aan. In dezelfde
kleur van je bikini
of zwembroek
zijn er nog diverse
andere kleding
stukken te krij
gen: rokjes, T-
shirts, broekjes,
omslagdoeken,
hoedjes, petjes en tassen. Zo kun je ge
heel in stijl op het strand verschijnen.
Bij dc heicnbadmode is liet de/e zo
mer 'lulligheid' troef. Ook hier zijn de
fifties en seventies-invlocden merk
baar. Dat resulteert in een beetje suffe
strakke, grote broeken al dan niet met
opgestikte zakken. De dessins bestaan
geheel in sixtiesstijl uit ruiten, bloe
men, psychedelische figuren en zelfs
vlinders. Ook de sportieve strakke
zwemslip, jarenlang een beetje in het
verdomhoekje gestopt, is weer back in
business.
Voorjaar/Zomer '99
De zwemslip is er weer
en verdringt de wijde, on
flatteuze boxershort. Fot
GPD
Langzaamaan begint er dus een kente
ring te komen in de mannenzwem-
broek. De boxershort die de laatste ja
ren steeds groter en zakkeriger werd,
lijkt een beetje van zijn troon gestoten
te worden door zijn strakkere en glad
dere broertje. De boxerzwembroek is
deze zomer dus niet meer echt hip, al
hoewel veel mannelijke badgasten zul
len blijven zweren bij dit model.
versierd met een strik. Ook geheel in
stijl van de fifties en sixties is dc terug
keer van het kuise badpak. Ook hier
lijkt de regel te gelden: hoe groter hoe
beter. Veel badpakken lijken meer op
jurkjes, met gestikte rokjes, of broek-
pakjes, compleet met ceintuurs, zakken
en pijpjes.
De jaren zeventig zijn in de badmode
te herkennen aan de schuifbare, drie
hoekige bovenstukjes en broekjes die
laag op de heupen gedragen worden en
vastgemaakt worden met strikjes of
touwtjes aan de zijkant. Ook de ge
haakte bikini, een crime om in te
zwemmen vanwege het grote absorp
tievermogen is weer helemaal up to
date. De kleuren zijn heel jaren zeven
tig: bruin, oranje, mosgroen of met
psychedelische dessins.
Fitnesskleding
Ook de sportieve trend doet het goed,
deze zomer op het strand. Elk sport
merk heeft op dit moment een uitge
breide collectie strandmode. Dc spor
tieve bikini's hebben inecr weg van fit-
e uitvinding van het
tweedelige badpak oftewel
de bikini zorgde indertijd
voor nogal wat beroering
bij het puriteinse volksdeel.
In de loop van dc jaren
werd aan deze badkleding
steeds minder stof verspild.
Kleiner en kleiner werd hij,
totdat er alleen nog maar
een minuscuul broekje
overbleef: de monokini was
J geboren. Ging eerst nog
schoorvoetend het boven-
stukje uit, op een gegeven
moment was topless dc
trend.
Maar: de tijden veranderen en
deze zomer zullen de blote bor
sten het veld moeten ruimen voor
dc bikini, die weer helemaal bon
ton is. De bikini is dus weer te
rug en hoe. De bh's zijn zelfs zo
groot dat gesproken wordt van
een 'megakini-'trend.
De badmode grijpt deze zomer,
zowel in kleuren en dessins als in
dc modellen, terug op de jaren
vijftig, zestig en zeventig. De bo
venstukjes, maar ook de broekjes
zijn zoals gezegd groot cn opval
lend. Nieuw is de bandeau: een
strapless band om het bovenli
chaam. Deze reep stof kan qua
grootte variëren van smal tot heel
J breed. Ook het haltermodel is te
rug in het badmodebeeld. Dus
naast de bandjes om de schouders slui
ten de bandjes nu ook weer in de nek.
Sixties
Dc jaren vijftig en zestig zien wc onder
meer terug in de dessins. BB- oftewel
Vichyruitjes en bloemmotieven zijn
helemaal terug van weggeweest. Ook
zuurstokkleurtjes als roze, oranje, tur
koois en gifgroen zijn erg sixties. Qua
modellen zien we grote broeken al dan
niet met opgestikte ceintuurs en/of
zakjes cn aangeknipte pijpjes.
Dc bovenstukjes zijn groot en hebben
vaak verstevigde cups en ingebouwde
beugels. Dc bandjes gaan over de
schouders, komen uit in de nek, of
worden gekruist over de rug gedragen.
Veel bovenstukjes zijn aan de voorkant
Aan deze modebij lage
werkten mee:
Vormgeving:
Herman Wijte
Eindredactie:
Paul Snijdewind
Coördinatie:
Peter Smit
De herenzwembroe-
ken zijn groot en strak.
Ze hebben 'lieve' des
sins, uitgevoerd in
'snoeperige' kleurtjes.
Foto GPD