Sjouwwet bedreigt theaters niet
Cultuur Kunst
Israëlische weduwe bekijkt Leids muurgedicht
Leidse Jimmyhat bijna zeker van fin
Ongevaar
kunst Bei
en Mesza
.|2N3 riittu?
i^xn iraxn nNizr^a^
Een brug tussen asielzoekers en Nederlanders Ploffende boterhamzakjes en jeuk in je oj
DINSDAG 16 MAART 1999
CHEF JAN RIJSDAM. 071-5356444. PLV CHEF ANNET VAN AARSEHc
Nuis krijgt gedichtenrubriek op radio
sliedrecht Oud-staatssecretaris van cultuur A. Nuis heeft vanaf
1 mei een rubriek in een nieuw cultuurprogramma van het lo
kale radiostation MerweRadio in Sliedrecht. De in Sliedrecht ge
boren Nuis zal gedichten van eigen hand voordragen. Voorlopig
zal de voormalig staatssecretaris gedurende twintig wekelijkse
afleveringen eigen gedichten voorlezen.
Vedernikov vervangt Rozhdestvensky
den haag Gennady Rozhdestvensky heeft wegens ziekte deze
week een reeks concerten met het Residentie Orkest moeten af
zeggen. De Russische dirigent Alexander Vedernikov is bereid
gevonden om hem te vervangen. Hij leidt donderdag - met een
enigszins gewijzigd programma - het concert ter gelegenheid
van de uitreiking van de Nederlandse Muziekprijs aan Pauline
Oostenrijk en reist komend weekeinde met het Residentie Or
kest mee naar Leverkusen.
Artiestengala in Groenoordhallen
leiden Marianne Weber, Vader Abraham, Koos Alberts, Nico
Landers, Imca Marina en Hannie verlenen hun medewerking
aan een groot Artiestengala voor 35-plussers op zondag 28
maart in de Leidse Groenoordhallen. De muziek is in handen
van Super Sound. Kaarten kosten vijf gulden en zijn verkrijg
baar bij Videoworld aan de Korevaarstraat 43, Decork Vloeren
aan de Klokpoort 53, Banketbakkerij Snijers aan de Botermarkt
15 en banketbakkerij Kallenberg aan de Lammenschansweg 74
in Leiden. Informatie via nummer 071-512 64 16.
Philip Catherine in de Waag
leiden In de Waag is op 20 maart een optreden van de ver
maarde jazzmuzikant Philip Catherine. De Engelse Belg', die
samenspeelde met onder anderen Toots Tielemans en Chet Ba
ker, leverde met Guitar Groove zijn meest recente album af.
Hierop werkte hij samen met drie fusionmuzikanten. In de
Waag wordt hij terzijde gestaan door drummer Hans van Oos
terhout en Hein v.d. Gevn, B/rtf-winnaar in 1998. Kaarten voor
het concert, a f 25,-, zijn verkrijgbaar bij Velvet, Nieuwe Rijn 27
in Leiden.
Kozakken met Katwijks Mannenkoor
katwijk Het Zwarte Zee-Don Kozakkenkoor treedt op vrijdag 9
april op samen met het Katwijks Mannenkoor De Noordzeezan-
gers in de Triomfatorkerk in Katwijk aan Zee. Het Kozakkenkoor
gaat twee maal per jaar op tournee langs Europese kerken en
kathedralen. Het programma omvat behalve sacrale liederen uit
de Russisch-orthodoxe kerk ook oud-Russische volksliederen
en melodieën. Het Don Kozakkenkoor zal ook enkele nummers
ten gehore brengen samen met de Noordzeezangers. Kaarten
(20 gulden) voor het concert, dat om 20.00 uur begint, zijn in de
voorverkoop onder meer verkrijgbaar bij de VW Katwijk.
Geruststelling Picasso-liefhebbers
Rotterdam De Kunsthal in Rotterdam is de afgelopen dagen
platgebeld met vragen over de grote Picasso-tentoonstelling.
Veel bellers blijken bang dat ze geen kaartje meer kunnen krij
gen. Dit naar aanleiding van berichten over de voorspoedig ver
lopen voorverkoop, waarin in korte tijd ruim 20.000 toegangs
bewijzen weggingen. Volgens de Kunsthal hoeven de Picasso-
liefhebbers niet ongerust te zijn dat ze tevergeefs naar Rotter
dam afreizen. Per tentoonstellingsdag zijn nog ongeveer 2000
kaartjes beschikbaar. Om de doorstroming te bevorderen is er
een speciaal kassapaviljoen geplaatst. Verder wordt er gewerkt
met tijdsblokken. Bezoekers die het gedrom willen ontlopen
kunnen een - duurder - kaartje kopen voor de donderdagavond.
Dan laat de Kunsthal maximaal duizend mensen toe. De expo
sitie, bestaande uit zeventig schilderijen, 280 werken op papier
en zestig stuks keramiek van de 'kunstenaar van de eeuw',
duurt tot en met 4 juli.
'Wilhelmina' alsnog in Den Haag
den haag Voor "Wilhelmina: Je Maintiendrai' wil het doek maar
niet vallen. Zou het voortdurend uitverkochte successtuk aan
vankelijk de laatste voorstelling op 1 maart beleven, deze week
zijn er in Utrecht nog vier opvoeringen aan vast geplakt. En in
middels kan impresariaat Jacques Senf melden dat Wilhelmina
komende zomer nog tien avonden terugkeert en wel in Den
Haag. Wilhelmina: Je Maintiendrai', geschreven door Ton Vor-
stenbosch, met Anne-Wil Blankers in de hoofdrol, was tot op
heden niet in de hofstad te zien (notabene de plaats waar het
verhaal zich voor het belangrijkste deel afspeelt), vanwege de
verbouwing van de Koninklijke Schouwburg. Van woensdag 21
juli tot en met zondag 1 augustus kan de productie echter on
derdak vinden in het Circustheater, waar de musical 'Miss Saig
on' dan definitief is vertrokken. Kaarten voor Wilhelmina in het
Circustheater bij het Bespreekbureau Haagsche Courant, de
Nationale Theaterkassa en De Reserveerlijn.
Directeur Leidse Schouwburg: „Nog veel voor verbetering vatbaar"
regio wim koevoet
De nieuwe arbeidsomstandighedenwet en het daaraan
gekoppelde ultimatum van 1 januari 2003 leiden niet tot
sluiting van theaters of concertzalen in de Leidse regio.
certgebouw aan de Leidse Bree-
straat onlang vanwege verge
lijkbare problematiek in het
nieuws. Zanger Boudewijn de
Groot beklaagde zich tijdens
zijn concert over de kruip-
door-sluip-door-routes die zijn
decor moest afleggen naar het
podium. Dat is dan ook niet ge
lukt waardoor er louter muzi
kanten en hun instrumenten op
de plankieren stonden. Volgens
B. Vieveen van de Stadsgehoor
zaal is daardoor ten onrechte
de schijn gewekt dat het voor
technici kommer en kwel is in
de Stadsgehoorzaal.
Sjouwen hoeft volgens Vie
veen nauwelijks bij het laden en
lossen aan de Aalmarktzijde
van de Stadsgehoorzaal. De
concertzaal beschikt over een
podiumlift die de hele breedte
van de plankieren beslaat en
waarmee om die reden het po
dium kan worden vergroot (aan
de voorzijde). „In het Concert
gebouw in Amsterdam moet al
les de trappen op en af worden
gesjouwd, hier niet. Ik weet wel
Tenminste, dat is de verwach
ting van de theaterdirecties. Dat
wil niet zeggen dat de Leidse
Schouwburg, het LAKtheater en
de Stadsgehoorzaal, het Al-
phense Parktheater en de Lei-
derdorpse Muzenhof reeds aan
alle aangescherpte criteria vol
doen. „Er is nog veel voor ver
betering vatbaar", zegt direc
teur B. van Mossel van de Leid
se Schouwburg, die nog niet zo
lang geleden voor vele miljoe
nen guldens is verspijkerd.
De Vereniging van Neder
landse Gemeenten heeft inmid
dels alarm geslagen. Zij verwijt
staatssecretaris Van der Ploeg
dat hij gemeenten - die dikwijls
financieel verantwoordelijk zijn
voor theaters - kostbare ver
plichtingen oplegt zonder dat
hij zelf over de brug komt. De
VNG vreest dat theaters moeten
sluiten als gevolg van de nieu
we arbeidsomstandighedenwet.
Hoewel de Stadsgehoorzaal
geen theater is, was het con-
dat inpandig lossen en laden
ideaal is, maar dat kun je niet
realiseren in een gebouw mid
denin de historische binnen
stad. Daar moet je gigantisch
veel voor openbreken."
Hij wijst er ook op dat de
Stadsgehoorzaal een concert
zaal is en geen toneelzaal. „Bij
Boudewijn de Groot was er ook
iets anders aan de hand dan hij
zelf verkondigde. Er was ge
woon te weinig tijd om het de
cor op te bouwen en dus liet
men het achterwege. Dat ge
brek aan tijd is ontstaan door
dat het heel moeilijk is aan de
Aalmarkt te komen. De routes
die naar de Stadsgehoorzaal lei
den, die zijn pas kruip-door-
sluip-door.'
Directeur B. van Mossel van
de schouwburg zegt dat hij blij
is met de nieuwe wet. Sinds de
renovatie worden in het oudste
theater van Nederland decor-
wanden mechanisch gehesen
maar voordien sjouwden tech-
nici hun ruggen stuk. .Alles
moest worden opgetild en op
gehangen en na afloop weer
worden gedemonteerd. Daar
kwamen ook nog contrage
wichten aan te pas, van zo'n
12.5 kilo per kluit. De nieuwe
wet is ook van toepassing op de
decorstukken zelf. Die moeten
beter handelbaar zijn."
Van Mossel voorziet een
groot probleem voor theaters
die nog mechanische systemen
moeten laten aanbrengen. „Er
zijn maar twee bedrijven in Ne
derland die daarin zijn gespeci
aliseerd. De druk op die twee
zal enorm zijn, want alle thea
ters zullen 's zomers, als ze toch
al dicht zijn, de werkzaamhe
den willen laten verrichten."
Wat nog niet in orde is bij de
schouwburg zijn de arbeidsom
standigheden voor het perso
neel van gezelschappen dat de
vrachtwagen moet lossen. „Ide
aal is als zo'n vrachtwagen een
ruimte kan binnenrijden waar
warme lucht wordt binnenge-
blazen, maar dat is hier niet
haalbaar. Nu moet men bij
temperaturen onder nul ge
woon in de vrieskou laden en
lossen."
Ook de hellingbaan waar de
decorwagentjes soms met grote
snelheid komen afdenderen, is
niet naar wens. „Een heflift
strekt tot aanbeveling. In de
contracten wordt vastgelegd
dat gebruikmaking van de hel
lingbaan eigen risiso voor het
gezelschap is. In theorie zou
dat kunnen leiden tot afzeggin
gen maar de praktijk is dat ie
dereen hier heel graag wil op
treden."
In het LAKtheater zijn de af
gelopen periode aanpassingen
gedaan waardoor de arbeids
omstandigheden zijn verbeterd.
In de Leiderdorpse Muzenhof
moeten wel eens voorstellingen
worden afgeblazen omdat de
corstukken niet passen. Maar
volgens H. van der Zanden, van
de theatercommissie die Mu
zenhof bestiert, is dat niet vaak
het geval. „Het draait hier
hoofdzakelijk om cabaret en
muziek. Normaal gesproken
komen daar weinig grote decor
stukken aan te pas."
Woordvoerster J. Streef van
het Alphense Parktheater zit
nog het minst in over de nieu
we wet. „In 2003 bestaat het
Parktheater niet meer. Er komt
een nieuw, groter theater voor
in de plaats en ik mag aanne
men dat dat aan de wet vol
doet."
beeldende kunst
recensie bernadette vaü
Expositie: Schilderijen van
ko en glasobjecten van Mc
zien: t/m 21/3, vrijza z,
uur, Galerie Henk J Pruijsen i
46, Warmond
lp
Ut
leiden cees van hoore
De weduwe van de joodse dich
ter Yossef Sarig heeft vanmid
dag het door de Stichting Te
genbeeld op de blinde muur
van Groenesteeg 70 in Leiden
aangebrachte muurgedicht van
haar man bezichtigd. Ter gele
genheid hiervan droeg zij het
gedicht voor in het Hebreeuws.
Tot dusver was nauwelijks
iets bekend over de dichter.
Mathilde Boon en Lambrecht
Kok, eigenaars van het pand
aan de Groenesteeg, zijn achter
de geschiedenis van de dichter
aangegaan. Boon: „Mijn man
spreekt en leest Hebreeuws. Op
een keer zaten we te eten in een
restaurant toen we in gesprek
kwamen met een joodse fami
lie. Die mensen beloofden er
achteraan te gaan. Enige tijd la
ter kregen we bericht van de
weduwe."
Yossef Sarig is gestorven in de
Jom Kippoeroorlog op 3 okto
ber 1973. Hij werd maar 29 jaar
oud. Sarig schreef gedichten en
filosofische essays en compo
neerde tal van liedjes en mu
ziekstukken. Mathilde Boon:
„Hij was eigenlijk meer bekend
als liedjeszanger en -componist
dan als dichter. Hij was een
soort Marco Borsato van Israël,
vrij bekend ook. Sarig kon ver
schrikkelijk mooi schrijven. Zijn
gedicht in de Groenesteeg gaat
over graven. Het komt uit de
bundel 'Twenty poems'. Dat
gedicht vonden we zeer toepas
selijk omdat we hier in de na
bijheid van het kerkhof zitten.
Ik ben blij dat nu ook de wedu
we het gedicht heeft gezien."
rrnx n3|7T nyV
T v mi
v t T-:t
,aVl(72 XYDX IX
hqdt Trimn n-tox
t t v
'jOV (1944-1973)
Vooral op sombere, rej lit
ge dagen is het een fee nc
Galerie Pruijsen aani m
straat in Warmond bi er
gaan. Aan de wanden
grote abstracte sch
waarvan de prachtige!
al vanaf de straat to b
Gloeiend oranje, heldi
en warm geel trekken
de aandacht. Toch zijn
derijen van de Hongaj ogi
stenares Marianne Bi
schreeuwerig. Integer
zijn rustpunten die
prettig zijn om naari we
Elk schilderij is een af gei
harmonieuze kleuren nt
tie, waarin de ogei
kunnen ronddolen.
Wie op die manier
leuke ontdekkingen,
ken bijvoorbeeld de kl nf
je bij binnenkomst
veel minder sterk aan e,
aanvankelijk leek. Dat
der andere doordat Bi
gebruik maakt van
In het schilderij g
terreis' staat het hi
sneeuw, ijs en kou, m
het ook een contrast
blauw en rood op de
deelten van het doek
traliseert, zorgt voor
evenwicht. Schilderije:
uit de verte uit lome nc
ken te bestaan, zijn d< n
werkelijkheid veel ge: ^e,
is
der.
onl
Mathilde Boon en Lambrecht Kok, eigenaars van het pand aan de Groenesteeg: „Het gedicht gaat over graven. Dat vonden we zeer toepasselijk
hier in de nabijheid van het kerkhof." foto mark lamers
Ook de materialen d 1(j,
aan haar werk toevoti 1 jj
daarbij een handje, [tv
lapjes stof, bladgoud, sl
was gegoten bladeren
belins geknipte bloem
vendigen en verfijnen
ken verf. Dat levert lx
schilderijen op. Mo T
over het algemeen we P'°
terend en sprankelen ,n'
geen kleuren of vo: 1de
botsen. Tegenstellin; !ZC
een schilderij juist
kunnen maken, ontbre 01
Ook in de glasobjeeva
héaf landgenote Mi
zaros, eveneens bij
PruijSen te zlëri, gaath
nig levendig aan toe 'aa
donkere gestalten, i
denken aan beelden m Lj
sieke oudheid. Meth
ten ogen en gestolde
gen zijn het net slape d-1
tend op het momenti 'oe
wakker mogen vvordet
Beide kunstenaan 'de
werk dat bij een bree ft.
in de smaak valt. He
die er mooi uitziet er
heeft. Maar tegelijkerl
vernieuwing met
brengt. Eigenlijk is b
nogal braaf en
Voor wie vooral let oj
heid is dat niet erg.
bij .zij
th fris
silvan schoonhoven
Als het mitrailleurvuur weer
klinkt op de Veluwe, krimpen
de asielzoekers in elkaar. Voor
sommige bewoners van asiel
zoekerscentrum Crailo, dat
dicht bij een militair oefenter
rein ligt, lijkt het alsof ze thuis
zijn. Als de rust is teruggekeerd
scharen ze zich weer om de
pingpongtafel; het wachten
gaat door.
De tafeltennistafel staat cen
traal in de theatervoorstelling
Ping Pong, geregiseerd door
Annick Nevejan en John Malpe-
de. Asielzoekers uit het opvang
centrum in Crailo spelen de
hoofdrollen. Eigenlijk acteren
ze niet: ze spelen gewoon zich
zelf en laten zien hoe hun leven
zich van dag tot dag voort
sleept. Ze kunnen niets anders
dan afwachten. De scenes
waarin de vluchtelingen hun
geschiedenis vertellen worden
aan elkaar geregen door me
chanisch, bijna robotachtig ge-
tafeltennis. Shakila Azizzada,
regie-assistente van Ping Pong,
kwam vijftien jaar geleden zelf
als Afghaanse vluchtelinge naar
Nederland. „We willen met dit
stuk een brug slaan tussen
asielzoekers en Nederlanders."
Want wie weet eigenlijk wat er
zich afspeelt achter de slagbo
men van een asielzoekerscen
trum? „Terwijl je toekomstige
buurman er misschien wel
woont."
Azizzada spreekt veel met de
acteurs over hun ervaringen in
Crailo. Volgens haar is het stuk
te beschouwen als een regel
rechte motie van wantrouwen
tegen het Nederlandse asielbe
leid. „De overheid zou zorgvul
diger met de mensen moeten
omspringen. De wachttijden
zijn zo lang dat de onzekerheid
Asielzoekers laten in Ping Pong zien hoe het leven in hun gemeen
schap zich van dag tot dag voortsleept. foto reyn van koolwijk
ondraaglijk wordt. Natuurlijk elk moment kunnen worden te-
zijn asielzoekers niet meer in ruggestuurd."
direct gevaar als ze in Neder- Hoewel je zou verwachten
land zijn. Maar ze kunnen het dat een groep mensen die in
gevoel van onveiligheid niet hetzelfde schuitje zit een groot
van zich afschudden omdat ze saamhorigheidsgevoel ontwik
kelt, is iedereen toch bang om
zijn ervaringen te delen. „De
bewoners volgen het nieuws
over hun land van herkomst
veelal op CNN, maar onderling
durven ze de ontwikkelingen
niet te bespreken. De angst
voor undercovers zit er goed
in." En dat is niet onterecht
volgens Azizzada. Ze herinnert
zich een geval waarbij een man
die werkzaam was geweest voor
de Afghaanse veiligheidsdienst
gewoon tussen de asielzoekers
zat en in minder dan geen tijd
een A-status had. Deze zaak
zorgde voor een storm van pro
test onder Afghanen en had een
golf van onderling wantrouwen
tot gevolg. Dat wantrouwen
zorgt er voor dat mensen vaak
eenzaam zijn.
Het acteren leidt de deelne
mers af van de dagelijkse pro
blemen. Maar wat gebeurt er
met hen na de tournee als het
applaus is weggestorven? Aziz
zada is erg bezorgd over het
zwarte gat waarin de asielzoe
kers zullen vallen. Ze breekt
zich het hoofd over de vraag
hoe er ook na de voorstelling
iets voor hen gedaan kan wor
den. Gezien het succes van de
voorstelling zit er misschien
een tweede tournee in. „De ac
teurs zijn over hun angst heen-
gegroeid om zich te uiten te
genover de buitenwereld", zegt
Azizzada. „Ze zijn een hele
hechte groep geworden en er is
een mooi contact tussen hen
ontstaan." En dat is zeldzaam
in Crailo.
Ping Pong is morgenavond
te zien in het Theater aan het
Spui in Den Haag en aan
staande donderdag in het
LAKtheater in Leiden (uitver
kocht).
theater
recensie dick van teyungen
De gebroeders Flint spelen Het orgaan van Corti. Idee en
script Stef van den Eijnden en Felix Strategier Regie Mi
chael Helmerhorst, Aike Dirkzwager. Gezien: 11/3, LAK
theater, Leiden (première). Tournee, 24/3, Stadstheater,
Zoetermeer; 7/4, Parktheater, Alphen aan den Rijn.
Een jaar of tien geleden maakte de Leidse
theatergroep Eccenntric Steady Stand
Haarlemmerstraatrapsodie, een voorstel
ling die uitging van alledaags winkelstraat
geluid. Het is onwaarschijnlijk dat de ge
broeders Flint die voorstelling zagen, maar
hun idee is hetzelfde.
Het orgaan van Corti is het deel van het
slakkenhuis in het oor dat de geluidsprik
kels doorstuurt naar de gehoorzenuw.
Door de gelijknamige voorstelling realiseer
je je weer eens dat iedereen permanent
blootstaat aan een herriebombardement. 's
Morgens begint het met wekkers, geeuwen,
vastzittende hoest, tandengepoets, brieven-
busgeklepper, fluitketelgefluit, serviesge-
kletter, enzovoort enzovoort. De gebroe
ders Flint vestigen subtiel de aandacht op
hun onderwerp door Stef van den Eijnden
aan de ontbijttafel te zetten met een och
tendhumeur dat geen geluid verdraagt. Zijn
tafelgenoten Felix Strategier en Beppe Cos
ta ontbijten op hun tenen en durven alleen
een beschuitje te pakken als hij een nieuwe
bladzijde van de leant opslaat. Dat valt na
tuurlijk niet vol te houden en al snel neemt
de kakofonie het weer over.
Meer dan voor de Leidse groep destijds is
het voor De gebroeders Flint zaak om pu
bliek te trekken. Hun portret van de Haar
lemmerstraat is dan ook een stuk minder
abstract. Geluid op zich is niet dramatisch,
dus daar moet je wat op verzinnen: een
liedje, een toneelstukje. Hun vondsten zijn
verwant aan bijvoorbeeld de vroege Hauser
Orkater, een Miles Davisplaat als You're un
der arrest, De nieuwe snaar, maar ook vau
deville a la het zomerse theaterfestival De
Parade. Een straatzanger zingt
cho, de man van de hakkenl
na op zijn apparatuur terwijl
op haar pump wacht. Dionyi]
zorgt van achter een batterij geil
tuur en instrumenten voor de
geluiden.
De echte leut komt in de
doordat een Pakistaanse goeroe'
voorgaan in een meditatieoef
klankschalen en boterhamzakjt
vermijdelijke muzikale inca's ei
podium van café 't Zonnetje nu
spannen kermispresentator zijni
lig-
Het orgaan van Corti is een vt
van vaak vermakelijke scènes,
voorstelling mist een dramatisd
blijft daardoor niet lang hangt
jeuk in je oren, en het besef dail 11
terde orgaan vaker verwend W
worden.
muziek
recensie hans keuzers
De Grote prijs van Zuid-Holland, haJve fi
nale Popjacht '99, met Hyperdrive, Car
thago, Jimmyhat, Doodoo's Coffee. Grif
fin', Rubber King, Nosferato. Gezien
13/3, LVC, Leiden.
Het is voor de Popjacht
'99-bandjes nog een weekje
duimendraaien en zenuwen in
bedwang houden. De jury-uit
slag van deze Grote prijs van
Zuid-Holland komt pas na de
tweede halve finale in het Paard
volgende week. De Leidse for
matie Jimmyhat hoeft zich niet
ongerust te maken en kan met
een gerust hart de tickets voor
de finale bestellen. Met Dennis
Holswilder heeft de band een
dynamische zanger in haar
midden die de lekkere scherpe
gitaarrock naar een hoger plan
brengt. Tel daarbij op de stu
wende baslijnen, de heerlijke
tweede stem van drummer Lo-
dewijk Schutte en het degelijke
songmateriaal. De opbouw van
de nummers is echter weinig
gevarieerd. Het laatste heeft
dan weer een perfecte rustige
break en een prachtige climax.
Het wordt alleen te lang uitge
molken.
De Popunie selecteerde ze
ven groepen met volstrekt ver
schillende stijlen. De jury moet
weer de bekende appels met
peren vergelijken en zal daar
nog een hele dobber aan heb
ben. Hyperdrive combineert
Dance-muziek met felle gitaar
partijen en ondersteunt dit met
zeer geraffineerde percussie. De
band gebruikte elementen van
de groep Air, maar dan vertolkt
in de vierde versnelling. Het
rinkelen van een telefoon, het
gebruik van een speaker en het
laten gaan van een sirene klinkt
allemaal wat oubollig, maar de
sound, uit de bekende key
boarddoosjes, is meer dan
dansbaar.
Carthago begint met een in
strumentaal nummer. Een
prachtige heldere melodie met
mooie klankkleur, maar het
voegt bijzonder weinig toe aan
het uitgekauwde symfo-rock
genre. De Katwijkse formatie
heeft met de zangeressen Stella
de Ruiter en Margreet van Duij-
venbode twee sterke troeven
achter de hand. De variatie in
stemgebruik - Stella de Ruiter
klinkt soms als een mysterieuze
Kate Bush in haar jonge jaren -
doet de songs goed.
Geen popprijs zonder verlie
zer. De post-grunge van Griffin,
Nosferatu's noise-p
onbeduidende verkJe eüel
van Rubber King do®
zonder meer mee
troostprijzen. Twijfel
ven de jonge honden
doo's Coffee. Ze liei^gew
ze met hun i w
punk en psychedel
spelen en overtuigt gen.
Nanko Huisman otf en
de zaal met zijn vt" ffe
nen, maar over hei
werden de nummefl
muurd met ideeën w
goede richting aan
Een twijfelgeval vooi "et
lev
Eén naam kan ali k a
op het affiche van- eijff
meld worden. Jimm acht
op zeker in de final< luHi|
town. Daar kun je^1 J"ei
op innemen.
Lan;
haai