Marlayne nu zelf op de voorgrond C TV WEER Het Gesprek van de Dag Tubby toetje De langste dag MAANDAG 15 MAART 1999 COMMENTAAR Keine Experimente De reactie van Duisenberg was veelzeggend. Geen woord van dank, spijt of medeleven voor Lafontaine. maar slechts felicitaties voor zijn opvolger. De twee hebben dan ook alleen maar lijnrecht tegen over elkaar gestaan. Geheel haaks op de Duitse opvatting tot dan toe stelde Lafontaine dat de Europese Centrale Bank niet alleen moet letten op de hard heid van de euro, maar ook op de effecten van het monetaire be leid op de werkgelegenheid. En aangezien de Duitse economie wel een oppepper kan gebruiken, moest Frankfurt de rente maar verla gen om het geld goedkoper te maken. Dat was meteen zo ongeveer het enige dat de Europese bankiers niet meer konden doen zonder hun geloofwaardigheid als onafhankelijke hoeders van de euro in gevaar te brengen. Niet alleen bij de euro ging Lafontaine dwars tegen de tijdgeest in. In Duitsland zelf toonde hij een heilig geloof in het idee dat je de economie kunt aanjagen do.or de bestedingen te stimuleren. Om dat Duitsland maar ternauwernood voldeed aan de euronormen, kon hij het geld daarvoor niet uit de schatkist halen. In hun verkie zingsprogramma hadden de sociaal-democraten vastgelegd dat ze dat geld vooral bij de grote(re) bedrijven wilden halen. Toen puntje bij paaltje kwam, bleek Lafontaine een van de weinigen die daar aan wilde vasthouden. Strikt genomen had Lafontaine het gelijk aan zijn zijde: hij wilde immers doen wat zijn partij de kiezers had beloofd. Anderzijds hebben de SPD-plannen (ook) bij de sociaal-democratische zuster partijen vooral gefronste wenkbrauwen opgeleverd: dit klonk toch wel erg als een echo uit een voorbije tijd. De vraag blijft of dat echt zo is. Het gedachtengoed van de econoom Keynes over de sturende rol van de overheid in de econo mie, de inspiratiebron van de SPD-plannen, is niet zo gedateerd als menigeen wil doen geloven. Zo laten we bijvoorbeeld in Nederland op dit moment het tekort wat oplopen om de afvlakkende groei geen extra opdoffer te geven. Al zou het interessant zijn om te zien hoe Lafontaines ideëen in de praktijk zouden uitwerken, is het geen ramp dat dat niet gebeurt. Als die plannen op een mislukking uitlopen, heeft dat door het gro te economische gewicht van Duitsland immers ook in andere Eu ropese landen (grote) gevolgen. De val van Lafontaine heeft tenslotte nog een wel uiterste ironische kant. 'Keine Experimente' was het motto waarmee Kohl ten onder ging tegen Schroder. Ironisch genoeg blijkt precies dat nu het mot to waarmee diezelfde Schroder nu verder gaat. Een van de belangrijkste redenen voor ons om elk jaar weer het Na tionaal Songfestival te kijken, is dat het zo heerlijk uitnodigt tot af kraken. Gezellig op de bank, bakje chips en een pilsje erbij en katten maar. Niet op het programma zelf hoor, want het is doorgaans een vlot gepresenteerde show. En met Paul de Leeuw en Linda de Mol kan het sowieso nooit echt misgaan. Hoewel hun grapjes gisteren wel een beetje van het schoolkrant-niveau waren 'We kunnen jul lie onmogelijk naar Israël sturen hoor, met die witte pakken aan'. Ook de jury-keuze leidt bij ons doorgaans tot weinig discussie. Met het winnende liedje 'One Good Reason' van Marlayne waren we be hoorlijk tevreden. Hoewel we nog moeten zien hoe ze zich overeind houdt als ze het straks in Jeruzalem moet opnemen tegen de Ierse jankebrokken en gepensioneerde Britse popsterren die normaal dit festival winnen hoewel we natuurlijk altijd nog het gerucht kun nen verspreiden dat Marlayne een geblondeerde transseksueel is. Maargoed, het hoogtepunt van het programma zijn de beroerde kandidaten. En op de één of andere manier slaagt de organisatie er elk jaar weer in een paar zangers en zangeressen op de kop te tikken die je kippenvel bezorgen. Van het soort, welteverstaan, dat je ook krijgt als iemand met zijn nagels overeen schoolbord krast. De \rolendamse Tamara Tol was een van deze in het oog springende kandidaten. Dat iemand zulke mallotige teksten uit haar keel kan krijgen! Tm coming home through stormy nights across the sea. I'm homeward bound to you again'. Dat is trouwens wel een nadeel, dat er nu in het Engels mag worden gezongen. Iedereen verstaat het ook meteen. En door types als Tamara krijgen ze zo nog het idee dat we een volk van brabbelende idioten zijn. Heel fijn was ook het groepje Colours met Positivity. Vijf jongelui met een dansje zoals je dat ook wel eens ziet tijdens het Eurovisie Songfestival bij vertegenwoordigers uit de Balkan, en met de uitstra ling van een Tubbytoetje. Maar de absolute topper was Double Date: een duo gevormd door de leden van een eeneiige tweeling, die ook inderdaad heel veel met elkaar gemeen hadden. Een stuitend gebrek aan smaak bijvoorbeeld, een voorkeur voor de sufste dansjes van de ze eeuw en de totale afiuezigheid van enig zangtalent. De selectiecommissie moet aan ons hebben gedacht toen ze dit stel toelieten tot de finale van het Nationale Songfestival. Wil Buys Wisselvallig We hebben enkele fraaie dagen achter de rug maar in tegenstelling tot wat zich eind vorige week liet aanzien, houdt het vriendelijke weer niet lang stand. De brug tussen een krachtig Russisch hogedrukge- bied en een hoog boven de Kanaalregio (later op het midden van de Oceaan) is te wankel voor een week voorjaarsachtig weer. Reeds mor gen aan het einde van de middag of tijdens de avonduren kan een uit loper van een depressie bij IJsland tot onze omgeving doordringen met als gevolg enige regen. Daarna wordt de regenkans weer iets klei ner en gaat de temperatuur omhoog. Deze ontwikkeling is echter geen voorbode van wat komen gaat. Aan het einde van de week wordt tussen een depressie boven het noorden van Europa en een hogedrukgebied bij de Azoren een westcirculatie in de steigers gezet. Deze ontwikkeling loopt uit op wisselvallig weer met van tijd tot tijd regen, meer wind en lagere temperaturen. Mo gelijk komen er ook maartse buien opdraven. De komende nacht is er over het algemeen weinig bewolking en daalt de temperatuur plaatselijk tot iets onder nul. Wel kan er, net als de afgelopen nacht, opnieuw mist ontstaan. Na het op trekken van de mist is er morgen eerst zonneschijn. Later op de dag neemt de bewolking toe en zou er, tegen of tijdens de avond, enige regen kunnen vallen. De temperaturen ko men morgenmiddag uit op maximaal 11 graden. De wind gaat uit zuidelijke richtingen waaien maar wordt niet sterker dan kracht 2-3. Tijdens het afgelopen weekeinde is het vooral zaterdag zacht weer geweest. Op de meeste plaatsen scoorde het kwik een graad hoger dan vrijdag. Zo werd het op Schip hol 15,4 graad. Vlak aan zee werd het minder zacht door dat de wind 's middags naar het zuidwesten tot westen ruimde en de bewolking toenam. Later kreeg ook elders het kwik een flinke tik. Gisteren was het tijdens de ochtend mis tig maar 's middags brak de zon door. De maximumtempera turen waren echter beduidend lager dan vrijdag en zaterdag. Bloemendaal aan Zee haalde met moeite de 10 graden en op Schiphol werd maximaal 12,3 graad gemeten. De zinken teil vormde het epicentrum van de verjaar dagspartijtjes uit mijn jongelingsjaren. Naar de bodem van deze half met water gevulde kuip werd een snoepje afgezonken, waarna het de bedoeling was dar de feest gangers dit kleinood met de mond weer opvisten. Als we daarmee klaar waren hapten we de rest van de middag naar snijkoek aan een touwtje of speelden we Ezeltje-Prik. Tegenwoordig is het kinderpartijtje een vorm van totaaltheater. De Endemol-generatie wordt ver maakt met disco-bowlen, fimo-kleien onder be geleiding of een rondtocht langs de vaderlandse pretparken. Van een collega hoorde ik over de dochter van een gefortuneerde hotelhouder die met haar vriendinnetjes in een privé- -vliegtuig naar het zeehondencentrum in Pieterburen vloog. Ecotoerisme, noemen ze dat tegenwoordig. In de Margriet van afgelopen week wer den al oproepen gedaan voor zelfhulp groepen van ouders die zich maanden van tevoren het hoofd breken overeen zinvolle besteding van de verjaardag van hun kroost. Want er kan zoveel misgaan. Een nichtje van elf (type jazzballet, wil later kapster worden) heeft de afgelopen zes maanden bij wisselende vriendinnen al vijf keer een bezoek moeten brengen aan het nationaal natuurhistorisch museum Natu- ralis. Ze ontwikkelt inmiddels spontaan uitslag bij de aanblik van opgezette dieren en heeft op doktersadvies al haar knuffels her huis uitgedaan. Nog verschrikkelijker is het relaas van een kennis van mijn vrouw, die voor haar zoontje van tien een trip naar het Legermuseum had georganiseerd. Of de uitno diging wat onduidelijk was geweest of dat de gasten een hele eigen interpretatie hadden van dit partijtje zal wel nooit helemaal duidelijk worden, maar een feit is dat de negen cultuursnuivers klokslag 14.00 uur in ca mouflagekleding en in woeste kleuren beschilderd bij de jarige hun opwachting maakten. Het museum ver anderde in de loop van de middag in Klein-Kosovo, waar wapentuig met historische waarde door de kindsoldaten in een oogwenk gebruiksklaar werd ge maakt. Veteratien die zonder een spier te vertrekken le dematen hadden afgestaan op de brandhaarden van deze wereld, meldden zich daags na hun vrijwillige suppoostdienst op deze eigentijdse versie van 'De Lang ste Dag' bij de afdeling traumaverwerking van het Cen trum '40-'4 5. Kindervel jaardagen onderga ik gewoonlijk zoals ik de militaire dienst heb ondergaan, je kunt er niet onder uit, maar je kunt je wel zoveel mogelijk drukken. Op de dag zelf (mijn dochtertje was afgelopen woensdagjarig: alle scholen 's middags vrij) kwam ik nog goed weg. „Nee, ik kan geen vrij nemen. Er is één collega op va kantie en een ander moet naar een slipcursus.(Dat was zo bizar dat ik er niet eens voor hoefde te liegen). Maar aan zaterdag zat ik vast. Voor het vervoer naar de sportschool waar we onze opwachting maakten vooreen middagje kinder-aerobic was het complete wagenpark van de familie nodig. Ik was ingeroosterd voor wagen tiuee. Het partijtje had vooraf alles in zich om een door slaand succes te worden, zeker van mijn kant. Na een korte ontvangst voor het uitwisselen van de cadeautjes en het wegwerken van limonade en taart (14.00 -14.30 uur) stond een lange verplaatsing per auto op het pro gramma (14.30-15.15 uur), daarna omkleden (15.15- 15.30 uur) vijf kwartier dansen en springen (15.30- 16.45 uur), vervolgens de terugtocht van een uitgeput en uitgeblust gezelschap (16.45 -17.30 uur), twintig minuten frituren (17.30 -17.50 uur) en tien minuten patat met kip fingers eten met de blik gehypnotiseerd op Pocahontas 17.50 -18.00 uur). Waarna voor mij om streeks 18.30 uur het hoogtepunt moest volgen: ieder een weer naar huis. Zo had het inderdaad moeten gaan als de jarige voor het begin van de aerobic-les bij het inspringen met de skippyballen niet meteen klap tegen de vloer was ge slagen, enkele minuten zonder adem bleef wegens een dichtgeklapt middenrif en veivolgens (weereen beetje bij stem) op de klanken van de disco-installatie een uur lang tranen met tuiten huilde. Volgend jaar komt de zinken teil weer van zolder. Nieuwe regels zorgen nog niet voor definitieve breuk met verleden Het vrolijke 'One good reason' van Allen Mi chael en Tjeerd van Zanen is de Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival, dat op 29 mei in Jeruzalem wordt gehouden. Het door de zangeres Marlayne vertolkte nummer werd zowel door de vak- als de publieksjury als beste liedje van het Nationaal Songfestival aan gewezen. Marlayne is vooral bekend als achter grondzangeres bij artiesten als Rene Froger, Ruth Jacott en Anita Meijer. Al direct bij de toekenning van de punten was duidelijk dat het vlotte nummer hoog zou kun nen eindigen. Marlayne had nog even concurrentie te duch ten van de zangeres Jane, de groep Colours en, vooral dank zij de volgens presentatoren Paul de Leeuw en Linda de Mol 4 miljoen televotende kijkers, de geweldig klinkende groep De- Ante. maar met 245 punten liet zij de rest van het veld ver ach ter zich. DeAnte werd tweede met 103 punten. Coulours der de met 96 punten. Met de keus voor Marlayne kwam toch een vrij verrassend slot aan een eerder spannend dan mooie wedstrijd. Lang zag het er naar dat deze nationale finale een definitieve breuk met het verleden zou betekenen, vooral als gevolg van de nieuwe regels. Zingen in de landstaal is niet langer verplicht - de be langrijkste tegenstander daar van, Boris Dittrich van D66, mocht de uiteindelijke winnaar bekend maken - en er speelt geen orkest meer mee, en in veel bijdragen leidde dat tot een idioom dat ver van de traditio nele festivalnummers afstaat. De tijd van de klassieke festival liedjes leek even voorbij, want meer dan ooit bleken de inzen ders contact met de muziek van nu te zoeken. Niet geheel toe vallig - Edsilia Rombley en Ruth Jacott waren er eerder al suc cesvol mee - speelden veel van die liedjes zich binnen de wei nig verrassende regels van het R &B-genre af. De toon wat dat betreft werd gezet door de opener All Mixed Up, een jongensgroep die niet alleen met een haperende ge luidstechniek maar ook met een mager liedje - 'Forever night and day' - had te kampen. Van de groep Colours werd veel ver wacht, niet in het minst omdat Borsato-componist John Ew- bank en de topproducers Eric van Tijn en Jochem Fluitsma zich hoogst persoonlijk over de ze groep hadden ontfermd. 'Po sitivity' swingde, het zag er pret tig uit, redelijk gezongen ook, maar een minuut na de slotnoot was er eigenlijk al niets meer van blijven hangen. Ook hele maal van deze tijd - dus luchtig en vTolijk zonder overdreven veel diepgang - bleek de jon gensgroep All of Us, die zich in Hilversum presenteerde als een Nederlandse equivalent van Boyzone. Ook hier gold: aardig, maar toch vooral het andere oor uit, nog voordat het het ene oor was binnengedrongen. Zowel de vakjury als het publiek bleek het daarmee eens te zijn. De nationale voorronde sloot ook af met twee liedjes die op de huidige hitlijsten niet zou den misstaan. Daarvan bleek vooral 'We don't live too long' van DeAnte een ware voltreffer: mooie donkere stemmen van vier mooie donkere jongens in perfecte samenzang. De afslui ter 'One good reason' van Fro- gette Marlayne was er tenslotte weer één van het soort Snel Doorspoelen. De frisse uitstra ling van de zangeres en het snel in het geheugen gewortelde re freintje moeten uiteindelijk toch de doorslag hebben gegeven. En zowaar: er viel tijdens het Nationaal Songfestival ook nog heel wat te lachen. Natuurlijk met presentator Paul de Leeuw, die aan de zijde van Linda de Mol weer de show stal: „Deze jongens hebben er alles voor over om naar Israel te gaan, zelfs een besnijdenis is be spreekbaar." Maar ook twee in zendingen zorgden voor veel hi lariteit op de tribunes, en zeer waarschijnlijk ook in de vader landse huiskamers. Het Volen- damse zangeresje Tamara mocht het proberen met een tranentrekker in onvervalste pa- lingsound-stijl, afkomstig van de mannen achter BZN. Het moet iedereen duidelijk zijn ge weest dat Nederland zich met dit 'Coming home' in Jeruzalem volslagen belachelijk zou heb ben gemaakt. Net als met 'Email to Berlin' van de tweeling Double Date trouwens. Niet eens vanwege het liedje van Jeroen Flamman, Jeff Porter en tekstschrijver Jan Rot: wel van wege de, om het voorzichtig te zeggen, wat wankele intonatie, die zelfs met boe-geroep werd beloond. Inderdaad een uitvoe ring om je Rot te lachen. Jam mer eigenlijk, want het nummer was het enige liedje dat zich door vorm en inhoud onder scheidde, en zo iets afweek van de rest van de inzendingen. Uiteindelijk waren er toch ook nog twee 'klassieke' festivalbal- lads, die misschien wel te smaakvol waren om werkelijk tot de kanshebbers te behoren. Zangeres Jane maakte indruk met een liedje van Tom Bakker, de zoon van dirigent Dick Bak ker van het Metropole Orkest. Mooi gezongen, mooi van op bouw, kortom een productie waar we ons internationaal niet voor hadden hoeven te scha men. Dat gold ook voor de fraaie ballad die Tjeerd - Total Touch - Oosterhuis liet zingen door Roger Happel: 'Where is the time'. Het gemak waarmee Happel. verleden jaar nog in het koortje van Edsillia Romley, het nummer op zeer overtuigende wijze zong was verbluffend. Jammer genoeg voor hem kon hij niet tegen de inzending van Allen Michael en Tjeerd van Za nen op. Paul de Leeuw en Linda de Mol gingen uiteraard ook nog even in op de revolutionaire ontwik kelingen die zich in Songfesti- valland hebben afgespeeld. Om helemaal in stijl te blijven be gonnen ze met een volledig En gelstalige aankondiging. Even later werd ook Dick Bakker van het Metropool Orkest, dat er voor het eerst dus niet bij was, in de uitzending betrokken. Hij kreeg een dirigeerstokje, voor het geval hij het toch niet kon laten... TOM RUIJFROK» Marayne zingt 'One Good Reason', dat zowel door de vak- als nende liedje van het nationale songfestival. de publieksjury werd verkozen tot het win- FOTO ANP/RAYMOND RUTTING L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 2