Een grijze muis van 80 miljoen TV WEER f Het Gesprek van de Dag Harmonie op het ijs Terrasweer ZATERDAG 13 MAART 1999 COMMENTAAR Het commerciële schaatsteam van SpaarSelect heeft de schaats bond KNSB met de onvriendelijke overname van de zeer succes volle sprintploeg de genadeklap gegeven. Nu de muren rond het instituut kernploegen zijn geslecht, is voor de KNSB het moment aangebroken de realiteit onder ogen te zien. De toekomst is aan de commerciële ploegen. Dat is al decennia een feit in de voetbal- en de wielersport, maar de wereldwijd min der populaire schaatssport heeft veel langer de oude conventies kunnen cultiveren. Eén van die conventies in de schaatssport was de kernploeg van de KNSB, maar die is nu achterhaald door de tijdsgeest. Commercie en bewegingsvrijheid zijn de verworvenhe den van de moderne sporter. De KNSB is onderhand wel verplicht de commerciële schaats teams meer vrijheden te geven. De verdeling van de vijf sponsorui tingen op het nationale wedstrijdpak stamt uit de middeleeuwen: vier voor KNSB-sponsor Aegon, één voor de privé-sponsor. De ver houding correspondeert niet met de guldens die door de diverse sponsors worden geïnvesteerd in de schaatssport. De KNSB is een traditioneel onbuigzame organisatie, met een be leid dat er op is gericht om vooral 'breedtesponsor' Aegon maar niet tegen zich in het harnas te jagen. Maar op dat vlak valt een verandering te bespeuren. De KNSB en Aegon lijken onder druk van de meest recente ontwikkelingen bereid concessies te doen. z\egon moet wel, want het bedrijf koopt er weinig voor symbool te staan voor de nationale boeman op ijs. De drie partijen - KNSB. Aegon en de Vereniging van Professionele Schaatsteams - hebben hun mond vol van het 'harmoniemodel'. KNSB-voorzitter Wim Schenk heeft een gezamenlijk belang gevon den: medailles winnen. Het heeft er de schijn van dat de schaats sport de zwaarste stormen achter zich heeft en dat er stabieler weer op komst is. Dat is vooralsnog de enige zegen van de vercom mercialisering. Vragen bij het NOS-Journaal Ooit was het NOS-Journaal een baken in de duisternis. Oud- RTL4-directeur Bert van der Veer noemt het in zijn boek Mies voor de kijkcijfers een 'televisie-monument'. Maar deze week riep het Journaal vragen op. Her monument is in verval Een paar keer werd de kijker getracteerd op een zwart beeld met witte letters. Er was sprake van een werkonderbreking meldde de tekst. Bij het Acht Uur Journaal moesten wij ander halve minuut geduld betrachten, om tien uur slechts dertig se conden. Of wij daar maar begrip voor wilden hebbenvroeg de redactie. Nu ben ik bereid om voor tal van zaken begrip te hebben, maar dan wil ik wel weten waar het over gaat. Goed. er stond ook nog dar werkgevers en werknemers van de publieke om roep met elkaar in de clinch lagen over de G40. Maar daar hield de informatie op. De vragen warrelden door mijn hoofd. Wat was het breekpunt geweest in de onderhandelingen? Wilden de werknemers van 'de publieke' platweg meer salaris? Verdienen zij soms minder dan hun collega's bij de commerciëlen? Of ging het om de se cundaire arbeidsvoorwaarden? Een fijnere bureaustoel? Een grotere auto-cue?En waarom duurde die werkonderbreking om acht uur anderhalve minuut en om tien uur maar een half minuutje? Zou de Journaal-redactie ons een onderiverp onthouden, of las Hennie Stoel haar teksten wat sneller om de verloren tijd in te halen? En als je eenmaal begint met vragendan blijf je bezig. Bon den en werkgeversorganisaties hadden deze week geheim overleg met het kabinet, vertelde Hennie Stoel. Weten hun achterbannen daarvan, vroeg ik mij af. Het kabinet wil de po litiek van loonmatiging ook in de volgende eeuw voortzetten, zei Hennie. Ik dacht: de héle volgende eeuw? De vragen bleven maar komen. De hele week al miste ik Phi lip Freriks, die toch door de NOS is aangetrokken als hét ge zicht van het Acht Uur Journaal. Is deze taal-verhaspelaar na zijn 813de verspreking in tweehonderd journaals soms gede gradeerd tot bureauklerk, vroeg ik mij af. Of is hij gewoon op vakantie? Is Hennie Stoel de nieuwe Philip Freriks? Die ver spreekt zich in elk geval zelden. Maar ze kijkt altijd zo boos. Wie zich wel versprak was Marga van Praag. Maar ja, dat was bij het economische nieuws, daar raak je gauw van in de war. „Wallstreet kende gisteren een record-shot", meldde zij, kippig turend naar haar auto-cue. „Eh... record-slot" Moet Marga een brilletje? Is ze daar te ijdel voor? Kan ze geen con tactlenzen verdragen? Het was een weekje van vragen zonder antwoorden. Da's niet best voor een nieuws-medium. Een paar dagen geleden was een winterjas geen overbodige luxe; gisteren en vandaag zijn de weersomstandigheden gunstig genoeg voor terras of tuinstoel. In het Limburgse Nijswiller werd vrijdag middag al de 20 graden overschreden. Vandaag zijn in het zuid oosten opnieuw dergelijke maxima mogelijk. Bij ons wordt het maximaal 15-17 graden. De dag begint overigens met enkele wol kenvelden die samenhangen met een schampend front. Later op de ochtend en vanmiddag komt de zon tevoorschijn. De wind is zwak tot matig en waait uit zuidelijke richtingen. Mocht de wind iets ruimen, wat bepaald niet uitgesloten moet worden geacht, dan wordt het in de kustgebieden niet veel zachter dan 10-11 graden. Vanavond begint het front aan een langzame tocht over Neder land. Daardoor neemt de bewolking toe en waarschijnlijk vallen er ook enkele buien. Een onweerskans is daarbij niet geheel uitgeslo ten. Morgen is het eerst nog bewolkt maar in de middag breekt, eerst aan zee, de zon door. De temperaturen komen uit op onge veer 11-12 graden en er waait een zwakke tot matige wind uit het noordwesten. Na het weekeinde gaat de wind uit het oosten waaien en komt de aanvoer van droge lucht op gang. Dat betekent gedurende een groot deel van de week perioden met zonneschijn bij temperatu ren omstreeks 11-12 graden. Later in de week wordt het waarschijnlijk even wat zachter. Gisteren een fraaie dag met flink wat zon. Soms ging de zon even schuil achter dikke partijen en 's middags ont stonden er enkele buitjes waarvan de neerslag evenwel niet of nauwelijks het aardoppervlak bereikte. Dankzij de aflandige wind en de gunstige ondergrond (zand) werd het duinstation van het KNMI te Bloemendaal het mildste plekje met 15,2 graad. Op Valkenburg werd het maximaal 13,5 en Schiphol kwam uit op 14,3 graad. Op de Wadden en in het noordoosten van het land haalde het kwik plaatselijk de 10 graden niet. Zo werd het op Terschelling maar 9,4 graad. Jan Maarten Boll: man van de Mondriaan De man van tachtig miljoen. Zo wordt hij genoemd sinds hij voor dat bedrag een Mondriaan naar Nederland haalde. Jan Maarten Boll, lid van de Raad van State, bevlogen kunstliefhebber en voorzitter van een ver eniging en een fonds die Nederland willen verrijken met openbaar kunstbezit. „Thuis kun je eigenlijk geen Rembrandt hebben, maar in een museum kan iedereen ernaar kijken. Kunst is niet elitair. Kunst be vrijdt." 1 5 -■a PW,-» rt De Victory Boogie Woogie: „Muziek, dans en de overwinning op de Duitsers." foto reuters „Tegenover u zit de grootste dubieuze schuldenaar van Ne derland. Ik moet nog een reke ning van tachtig miljoen gulden betalen. Pas in mei van dit jaar wordt op de jaarvergadering van de Nederlandsche Bank de finitief beslist of de schenking van 110 miljoen gulden voor onder meer de aankoop van de Mondriaan doorgaat." Jan Maarten Boll (57) kijkt on deugend uit de ogen. Grijs pak. Bescheiden. Bedachtzaam for mulerend als het wetgeving be treft; jongensachtig enthousiast pratend over kunst. Echt zorgen maakt hij zich niet over de 'openstaande rekening'. „Ik zie Mondriaan als de groot ste crediteur." Wel hoopt hij zo'n mega-aankoop 'nooit meer mee te maken'. „De norm der dingen is niet tachtig mil joen gulden. Dat is gewoon vre selijk. Een zware last om daar de samenleving mee op te za delen, maar soms moet het." Omringd door moderne doeken en klassieke portretten blikt de kunstminnaar in zijn werkka mer bij de Raad van State terug op een roerig jaar, waarin hij de sleutelfiguur was in de spraak makendste kunstaankoop voor Nederland. Maar hij wil vooral vooruit kijken. „Er moet nog zoveel gebeuren voor het open baar kunstbezit van ons land. Nederland moet geen saaie uit hoek van Europa worden. We moeten hier prettig kunnen wonen en cultuur is daarvoor van belang. Men moet ook van elders komen om hier onze kunst te bewonderen." Vorig jaar werd hij als voorzitter van de omstreden stichting Na tionaal Fonds Kunstbehoud in een klap wereldberoemd. Voor het in ogen van velen astrono mische bedrag van tachtig mil joen gulden haalde hij Mondri- aans onvoltooide "Victory Boo gie Woogie' uit de NewYorkse slaapkamer van de schatrijke familie Newhouse naar het Haagse Gemeentemuseum. Heel Nederland was in rep en roer. „De kritiek was ook dat een schilderij dat in een slaap kamer hing niet zoveel waard kon zijn, maar ik heb het daar thuis zien hangen en het was de plek waar het mooiste licht viel; de grootste hulde die je een kunstenaar kunt geven." Alle aandacht is Boll niet in de kouwe kleren gaan zitten. „Ik ben het liefst anoniem, een grij ze muis. Zoals de meeste men sen. Ik heb de publieke aan dacht ervaren als een groot na deel, maar het was onvermijde lijk. Je kunt niet zeggen: 'nu is er tegenwind en geef ik maar op'. Een kunstwerk en zeker een abstract werk wordt niet door iedereen begrepen. Kunst roept vaak discussie op, vooral eigentijdse. Maar discussie legt ook de basis voor waardering. Naast het vermeend hoge prijs niveau oogstte vorig jaar met name de manier waarop de aankoop werd gefinancierd kri tiek: met gemeenschapsgeld. De Nederlandsche Bank wilde het naderende afscheid van de gulden als munteenheid mar keren door met een symbolisch gebaar de aanschaf van een meesterwerk van een Neder landse kunstenaar mogelijk te maken. Naast groot enthousias me waren er veel mensen die vonden dat dat geld beter had kunnen worden besteed. Ten onrechte meent Boll. „Het is ontzettend veel geld, maar het gaat om een van de belangrijk ste werken van de twintigste eeuw en de hele wereld weet dat het werk nu in Nederland is en je niet hoeft door te dringen tot in een slaapkamer. Het is geluk dat wij het konden kopen. Er zit rechtvaardigheid in het toeval. Ik heb geen moment getwijfeld aan de juistheid van de aan koop. Er is veel geld in ons land. Ik heb iets gedaan dat we verplicht zijn tegenover de gro te kunstenaar, anders waren we geen knip voor de neus waard geweest. Ik vind en vond mijn rol niet duister en zie niet dat ik iets fout heb gedaan. Door lega ten hebben we bovendien de meeste Mondriaans voor een belachelijk lage prijs verkregen. Het moeilijkste vond ik eigenlijk dat ik zelf niet kon vertellen waarom iets mooi is. Omdat de politiek zich erover boog, paste dat niet." Volgens Boll is er bovendien, na de beroering over de aankoop van de Mondriaan, uit de inter nationale kunstwereld volop belangstelling getoond om het Haags Gemeentemuseum in de gelegenheid te stellen het schil derij weer voor een aanzienlijk hoger bedrag door te verkopen. Zowel vanuit de VS als Europa. „Men wilde substantieel meer betalen: zestig a zeventig mil joen dollar." Alle belangstelling ten spijt: „We verkopen het nooit meer. Het is nu Nederlands cultureel erfgoed." Een object voor na tionale identificatie, net als de Nachtwacht. „We moeten be grijpen dat kunst van belang is voor iedereen. Niet alleen voor de elite. Het gaat niet alleen om mooi; het vertelt verhalen, legt dingen uit. Je moet ogen heb ben die ontvankelijk zijn voor beelden. Je moet een nieuws gierigheid en een bevlogenheid hebben. Daar zit ook een ele ment van volksopvoeding in. Ik wil de mensen leren kijken en laten ontdekken dat er meer is dan de eerste noden van het bestaan. Het gaat om kennis overdracht en overdracht van liefde. Kunst heeft ook met normbesef te maken, het is een middel om de gelijkheid binnen de bevolking tot stand te bren gen. Dat is ook het mooie van de Victory Boogie Woogie. Die verwijst naar muziek, dans en de overwinning op de Duitsers, maar ook naar het onverdraag zame van het nazisme. Een werk als spil tussen figuratief en abstract. Het gaat niet alleen om het beeld dat je ziet, maar vooral om de beelden die het oproept en de denkbeelden waar het voor staat. Zichtbare beelden zonder denkbeelden zijn pover.Daarom was ik ook zo gelukkig dat de Mondriaan werd aangeboden op de ver jaardag van koningin Wilhelmi- na. Die stond ook voor vrijheid, was eerst een beeldschoon jong koninginnetje, toen een plom pe oudere vrouw, maar wel een kerel." Als jongetje raakte de Amers- Jan Maarten Boll: „De Victory Boogie Woogie verkopen we nooit meer." foto gpd roland de bruin foortse Jan Maarten Boll al in de ban van kunst. Toch besloot hij zijn grote voorliefde voor het verleden en de verbeelding daarvan niet tot zijn professie te maken. „Het leuke is juist dat het een liefhebberij is geble ven." Zijn eerste kunstwerk kocht hij, 25 jaar oud, op een rommelmarkt. „Een Cobra achtig dingetje voor 17,50 gul den. Daar ben ik nog steeds heel tevreden mee." Boll rondde in Leiden een rech tenstudie af en zwierf een jaar door Parijs, aan de vooravond van '68, „het jaar waarin de ver beelding aan de macht kwam." Daarna werd het serieus en stapte hij de advocatuur in om uiteindelijk zes jaar geleden lid van de Raad van State te wor den. Na de grote Rembrandtten- toonstelling in 1968 besloot Boll lid te worden van de Ver eniging Rembrandt, in 1883 op gericht toen een ware uitver koop van Nederlandse kunst naar het buitenland op gang kwam. „Een aantal Amster dammers heeft toen de handen ineen geslagen en uit nationa listische gevoelens de vereni ging opgericht." Inmiddels is Boll opgeklommen tot voorzit ter van de 5000 leden tellende vereniging („veel te weinig") die in haar bestaan 1100 be langrijke objecten aankocht voor zo'n honderd musea. Een Vermeer, een Andy Warhol, een Willem de Kooning, soms zelfs hele collecties. „Wij zijn de eni ge vereniging die al 115 jaar aan de overheid geeft. De laatste aankoop van de Ver eniging Rembrandt betreft een sculptuur van Van Bossuit uit de late 17e eeuw. „Dat hebben we voor het Rijksmuseum ver worven, een beeld van Mars in ivoor. Een mevrouw had ons maar liefst een miljoen gulden geschonken, daardoor kon het." In alle stilte werd de aan koop van de sculptuur door het Rijksmuseum voorbereid. „Dan moet je snel zijn. Als ze er lucht van hadden gekregen dat het Rijksmuseum belangstelling had, was de prijs direct enorm gestegen." Wat de nieuwe stichting Natio naal Fonds Kunstbehoud gaat doen met het bedrag van dertig miljoen gulden dat nog rest van de gift van de Nederlandsche Bank, blijft nog in nevelen ge huld. „In principe geven we al leen de rente op het geld in het fonds uit, maar we hebben wel besloten dat als er iets echt groots voorbijkomt ook die der tig miljoen mag worden aange sproken. Stel dat het zelfportret van Vermeer, dat verloren is ge gaan, toch nog bestaat en op eens opduikt. Dat zou je moe ten hebben." De Ebony-paradox Een groep mensen doet iets. Niemand van hen is er toe verplicht. Niemand heeft er trek in. En toch doen ze het. Ziedaar de Ebony-paradox. Het klassieke voorbeeld van deze paradox werd afgelopen zon ing op de televisie gegeven door een hoogleraar: een echtpaar gaat op een zondagmiddag op be zoek bij de ouders van de vrouw. Om zes uur zegt haar vader: „Laten we met zijn allen een hapje gaan eten in Ebony. Daar heeft eigenlijk niemand zin in. Ebony is een eind weg het is warm en de airconditioning van de auto is stuk Maar niemand wil spelbreker zijn en men wil de oude man niet voor het hoofd stoten. Ook al heeft die zijn t voorstel alleen gedaan om ook eens wat te zeggen. En dus hervindt de fa milie zich tot niemands vreugde een uur later in een lege snackbar in Ebony. Laten we deze paradox eens toepassen op het correctief referendum (c.r.) waar zo'n ophef over is. Zelfs als u onlangs D'66 hebt gestemd, weet u waarschijnlijk niet precies wat zo'n referendum inhoudt. Zeer in het kort komt het hier op neer: als u tegen een wet bent die door het parle ment is aangenomen, kunt u over die wet een referendum laten houden. U moet dan binnen drie weken 30.000 handtekeningen verzameld hebben. Daarna binnen zes we- ken 600.000. En ten slotte hebt u in het stemhokje nog eens 3,5 miljoen medestanders nodig. Let wel er is een aantal onderwerpen, zoals begrotingen en ko ninklijk huis, waarop het c.r. geen vat heeft. Als staatkundige vernieuwingen de kroonjuwelen van D'66 zijn, is het correctief referendum een na- maakparel van twee kwartjes. Die imitatie hebben Van Mierlo en de zijnen indertijd cadeau gekregen van Paars I. Als beloning voor het oprichten van de club. Natuurlijk zeggen de democraten nu dat ze groot belang hechten aan deze kwestie. Je kunt moei lijk voorstellen om met zijn allen naar Ebony te gaan en dan halverwege zeggen: ,Ach, voor mij hoeft het eigenlijk ook niet, laten we maar weer omkeren." Maar her is toch bijna niet te geloven dat er iemand echt wakker ligt vcui dit uitgeklede referendum over spek- en bonen wetjes. Tijdens de laatste verkiezingscampagne voor de Tweede Kamer werd aan mevrouw Borst gevraagd wat zij van die D'66-kroon juwelen vond. „Die moe ten wij zeker koesteren", antwoordde zij, „maar u weet hoe het is met kroonjuwelen, men bewaart ze het beste achter slot en grendel. Wijze woorden, vind ik. Was iedereen maarzo ver standig. Dan zat politiek Den Haag nu tenminste niet tegen zijn zin in een lege snackbar in Ebony. NB.: Een paar weken geleden ging het op deze plek over talent. Ik mocht er een aantal reacties op ont vangen. Komende week hierover meer. Tot dan. JOOST PRINSEN MENSELIJK De Britse Elvisfan en souvenirverkoper SID SHAW heeft een jarenlang jurk Hl vecht met de erfgenamen van Elvis Presley het recht behouden om zijn pn The King te blijven verkopen. Het hof van beroep in Londen wees gisteren van de machtige Elvis Presley Enterprises (EPE) uit Memphis, in de Amen hi Tennessee, van de hand. Die eiste dat Shaw ophield de naam van de rock 'er gende te gebruiken. De rechters van het Appeal Court bepaalde dat ,,de ro w Presley door het gebruik van zijn naam niet wordt verminderd, maar juist* Sid, met Elvis' look-alike Leyton Sommers aan zijn zijde, toonde zich overj de bijbel won David de strijd met Goliath slechts één keer. Ik moest tweer den", zei hij in een verwijzing naar zijn al zeventien jaar durende juridisch EPE. Shaw verkoopt in het Trocadero-centrum bij Piccadilly een uitgebreit ment Elvis-artikelen, zoals horloges, zonnebrillen en cosmetica. De trots* lectie is de beker met opschrift: Elvis Leeft. Zodra het kopje wordt gevuldjj bij een wonder een beeld van The King. Circa 30 procent van de Nederlandse kinderen tussen 5 en 11 jaar weet da de premier van Nederland is. De kennis op dit terrein wijkt nogal af in vergj andere kinderen in Europa. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek van detj zender Cartoon Network onder duizenden moeders en kinderen uit EngelaiJ marken, Zweden, Frankrijk, Italië, Spanje, Polen en Nederland. De Nederf steekt wat magertjes af tegen de Franse. Premier Chirac kan bogen op een j naamsbekendheid van liefst 76 procent onder de 5- tot 11-jarigen. Toni Br Groot-Brittannië (42 procent) en José Maria Aznar van Spanje (55 procent) aanmerkelijk beter dan Kok onder hun jeugdige landgenoten. De Europese jeugd is eensgezinder als het gaat om de favoriete tekenfilms n Jerry staan onbedreigd aan kop. r De Verenigde Naties kijken niet op een paar centen als het erom gaat het l> n) tier in New York te beschermen tegen explosieven. Op de begroting staat ee ]g 300.000 gulden voor de huur van een speurhond. Niemand twijfelt eraanc noodzakelijk is, maar de hoogte van het bedrag riep deze week wel veel vrai hoofd van de administratieve en budgettaire commissie, de Costaricaansel 'j INCERA, vroeg zich af of er wel een openbare inschrijving was geweest voc' van de hond en of kopen niet een stuk goedkoper was dan huren. Een VN ster probeerde uit te leggen waarom de huur van de speurhond zo hoog uit* en begeleider blijken 120 gulden per uur te kosten. De hond werkt tien uil gedurende 252 dagen in het jaar. Totaal: 151.200 dollar, ofwel bijna heb een ondersecretaris-generaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 2