Elim is allang geen paradijselijke oase meer 'Joodse jongeren worstelen met identite Kerk Samenleving 51 ZATERDAG 13 MAART 1999 redactie dick van der pu frankfurt De skyline van Frankfurt wordt allang niet meer be paald door de torens van de kerken. De ene na de andere kan toorkolos drukt de oorspronkelijke bebouwing weg. Voor de drie glazenwassers op deze foto begint het echte werk pas als ze de spits van dit godshuis zijn gepasseerd. foto reuters Gebrek aan solidariteit gehekeld brussel De rooms-katholieke bisschoppen in de Europese Unie hebben het gebrek aan solidariteit met asielzoekers en vluchtelingen gehekeld. In de voorstellen voor een nieuwe Eu ropese asielwetgeving is nauwelijks nog sprake van solidariteit met de betrokkenen. De vervolgden moeten worden beschermd en hun mensenrechten moeten worden gegarandeerd, aldus de commissie van de bisschoppenconferenties in de Europese Unie in de verklaring Een n oord over de vrededie gisteren in Brussel werd gepresenteerd. De bisschoppen roepen verder de lidstaten van de Europese Unie op de kosten van het opnemen van asielzoekers gezamenlijk te dragen. Nieuwe Jezus op Passiespelen tegelen De stichting Passiespelen Tegelen heeft nieuwe acteurs gevonden voor de rollen van Jezus en Judas voor de uitvoerin gen van het beroemde vijfjaarlijkse openluchtspektakel in het jaar 2000. De acteurs die deze rollen aanvankelijk zouden spe len hadden zich teruggetrokken, omdat ze zich niet konden vin den in de nieuwe opzet van regisseur Ben Verbong. Werd in de traditionele passiespelen uitgegaan van de zucht naar geldelijk gewin bij Judas, die tot de arrestatie van Jezus leidt, in de nieu we versie verschillen de mannen van mening over hoe de we reld te verbeteren. Jezus wil dat dit meer bij de mens van bin nenuit zal gebeuren. Judas denkt aan aardse middelen. Daar door raken de Verlosser en zijn uiteindelijke verrader in conflict. Jezus wordt in 2000 gespeeld door de 49-jarige etaleur Cor van Leipsig uit Venlo, Judas wordt vertolkt door de 30-jarige verko per Erik Derikx uit Heerlen. Gratis bijbels voor asielzoekers haarlem Het Nederlands Bijbelgenootschap verstrekt gratis ruim duizend bijbels in verschillende talen aan openbare bi bliotheken. De bijbels worden vooral verstrekt in talen die ge sproken worden door asielzoekers. Inmiddels hebben al hon derd bibliotheken positief gereageerd op het aanbod van het NBG. De actie staat in het kader van het Jaar met de bijbel, waarvan het bijbelgenootschap een van de initiatiefnemers is. Het NBG stelt per bibliotheek slechts één bijbel beschikbaar. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Bedankt: voor Wierden (wijk 3 - Noord): C.B. Stam te Harderwijk. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Leimuiden: mw. J Paans-Spoelstra. kandidaat uit Kampen, die dit beroep heeft Beroepbaar: mw. G. Jongsma (tot febr. 1999 zendingspredikant in Indonesia). Basilius van Brug- gelaan 2, 5363 VA Velp (N.Br.), tel. 0486 475798. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepbaarstelling: W.L. de Graaft, Melis Stokelaan 324, 1813 DT Alkmaar, tel. 072 5406138. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen: te Kruimngen: M. Mondria te Waardenburg; te Nieuw-Beijerland: J.J. Tams te Middelburg-Centrum. elim koos bulsma/gpd Elim is een bijbelse term voor paradijselijke oase. Maar in de hervormde gemeente Elim in Drenthe gaat het al lang niet meer zo paradijselijk toe. Al tien jaar zijn er wrijvingen in deze achthonderd leden tellende gemeente. Vanouds is hervormd Elim 'goed confessio neel', zoals voorganger drs. L. van Bruggen (32) het noemt. De afgelopen jaren is de gemeente een nóg behoudender koers gaan varen. Dat gaat sommige gemeenteleden te ver. Ze zouden vaker gezangen willen zingen in de zon dagse eredienst, vrouwen willen toelaten tot het kerkelijke ambt en in Samen op Weg-verband ook toenadering zoeken tot de plaatselijke gere formeerde kerk. Dat heeft geleid tot botsingen tussen de twee stromingen. De meningsverschillen in de kerken raad slepen al zo lang voort, dat sommige leden op uit elkaar uitgekeken zijn geraakt. ..Als be stuursorgaan is de kerkenraad van Elim helemaal verlamd zegt scriba L. Giethoorn van de Pro vinciale Kerk Vergadering in Groningen en Dren the (PKV). Voorjaar 1998 werd de PKV gealarmeerd over de zorgelijke situatie in de Drentse gemeente. Volgens Giethoorn staat dominee Van Bruggen buiten het conflict. Hij dreigde gemangeld te worden tussen de strijdende partijen. Dat was voor de predikant, die nu drie jaar aan Elim is verbonden, reden om de synode toestemming te vragen binnen de officiële ambtstermijn van vier jaar naar elders te mogen vertrekken. Op dit mo ment heeft hij een beroep uit het Friese Wijnje- woude in beraad. Giethoorn zegt dat zijn organi satie van alles heeft ondernomen om de strijden de partijen bij elkaar te brengen. Daarbij is gegre pen naar het instrument van de buitengewone visitatie: ambtsdragers uit andere gemeenten kwamen naar Elim om zich in de problematiek te verdiepen en bemiddelend op te treden. Reeds een jaar geleden had de kerkenraad overigens zelf het idee opgevat om en bloc af te treden en op die manier plaats te maken voor een nieuwe lichting. De PKV-scriba doet liever geen uitspraak over de slagingskans van deze manoeuvre. ,,Ik weet niet of het lukt om zoveel nieuwe ambtsdragers te vinden." Hij benadrukt dat het conflict niet te rug te voeren is op de inhoud van de prediking. De onderlinge verschillen hebben inj maken met de praktische uitwerking li pes op het gemeenteleven: ook wel genaamd. Een vergelijking met situi Groninger hogeland, zoals in WageL Stedum, waar de (behoudende) Gei Jl Bond 'geregisseerde' pogingen zou vormde gemeenten voor zich te uj volgens Giethoorn niet op. „In Wag het de voormalige predikant ds.Feit- lid van de Gereformeerde Bond, diedl van kleur heeft doen veranderen. In E U behoudende krachten werkzaam bn meente." De PKV-scriba wil in algent spreken van 'verrechtsing' van de 5 hervormde kerk. „Elders zie je tendf v genovergestelde richting." Menachem Sebbag morgen geïnstalleerd als jongerenrabbijn Joodse jongeren worstelen met hun identiteit. In het dagelijks leven in een niet-joodse omgeving weten ze zich vaak geen raad met hun jood-zijn. Door een gebrek aan kennis over het jodendom dreigen ze bovendien hun eigen cultuur te verliezen. Dat zegt jongerenrabbijn Menachem Sebbag (30), die zondag in Amsterdam wordt geïnstalleerd. Veel jongeren en studenten weten wel dat ze joods zijn, maar „voelen zich er niet lekker bij". Anderen zijn er juist trots op, maar doen er niets aan. Weer anderen weten niet wat het betekent jood te zijn. „Iedereen worstelt met de vraag: wat ben ik nou?" Die en andere vragen stellen, is gezond, vindt Sebbag. De meeste jongeren met wie hij contact heeft, zijn niet opge groeid in de joodse traditie. Ve len gaan eens in het jaar, op Grote Verzoendag, naar de sy nagoge. „Hun ouders zijn blij zonder na te denken. Die zeg gen: we hebben een religie, dan moet ik x, x en x doen om joods te blijven. De jongeren vragen zich af waarom ze dat en dat moeten doen. Ze zijn nieuws gierig naar de achtergronden." Daarnaast speelt het probleem van de aanpassing aan de Ne derlandse cultuur, die vaak ge paard gaat met het verliezen van de joodse identiteit. Oor zaak van de assimilatie is vol gens Sebbag een gebrek aan kennis over de joodse religie en cultuur en een gemis aan jood se opvoeding en omgeving. Daarom wil hij er alles aan doen om het „echte gezicht van de joodse traditie" door te ge ven. Het jodendom is gegeven om ervan te genieten. „Het is niet claustrofobisch." In zijn contacten met jongeren benadrukt Sebbag dat aanpas sing aan een cultuur wel dege lijk kan samengaan met behoud van de eigen identiteit. „Waar om niet? Dat is mijn vraag. Het enige antwoord daarop is: om dat het moeilijk is. Dan zeg ik: het is de moeite waard." De rabbijn hoopt dat jongeren door zijn toedoen weer een „goed gevoel" krijgen, dat hij ze „uit de verwarring" kan halen door hen de juiste kennis bij te brengen. Sinds het vertrek van de vorige jongerenrabbijn. ruim vijftien Jongerenrabbijn Menachem S jaar geleden, klonk herhaalde lijk de roep om een eigen rab bijn met wie jongeren hun vra gen en problemen kunnen be spreken. De drempel van het rabbinaat bleek en blijkt te hoog. Jongeren kunnen volgens Sebbag jaren met een probleem rondlopen zonder aan te klop pen bij een rabbijn. Die wordt nog altijd gezien als een oude man, met een lange baard, die uit de vorige eeuw komt. Met de aanstelling van de licht bebaarde Sebbag hoopt het Ne- „ledereen worstelt met de vraag: wat ben ik nou?" derlands-Israëlietisch Kerkge nootschap weer aansluiting bij jongeren te vinden. De Brit, die sinds 1991 in Amsterdam woont, noemt zichzelf „zwaar orthodox". Hij probeert te le ven volgens de halacha, de joodse leefregels zoals God die voorschreef. Sebbag draagt een zwart keppeltje, eet kosjer en zegt: „Ik zou liever doodgaan dan op sabbat in een auto stap pen." De jongste rabbijn van Amster dam moest de eerste maanden na zijn benoeming, vorig jaar september, gebruiken om bij jongeren het stigma weg te ne men dat iedere orthodoxe jood „extreem" is. „Ik wil geen ziel tjes winnen of een fundamen talist van iemand maken.". Sebbag nodigt de jongeren thuis uit, maar hij ontmoet ze het liefst in hun eigen omge ving. Vaak wordt hij gebeld om even te komen „babbelen" in de kroeg. „Na een, twee biertjes komt het eruit." Jongeren staan open voor bijna alle onderwerpen, concludeert Sebbag op basis van de inmid dels honderden gesprekken die hij met jongeren en studenten heeft gevoerd. Maar ze praten nog altijd nauwelijks over de traumatische ervaringen in de Tweede Wereldoorlog. Ook op het onderwerp homoseksuali teit rust een taboe. De rabbijn kent een paar jongeren die ho mo zijn. Hij keurt hun gedrag af, maar ze „blijven voor mij als persoon dezelfde". Tijdens al zijn ontmoetingen probeert Sebbag dn scheid tussen de me ;ri daden te maken. de ot tora, de wet van Moj >t< doet me veel pijn at r de verkeerde keuzei z maar ik accepteer hi D niet om mensen tei jn Ik probeer te helpee s geren voldoening et i het leven krijgen." g< Sebbag schat dat rut ?n cent van de joodsej i Nederland in Amste in woont. Ongeveer 20 zijn daar lid van de; is meenschap of aangi een van de drie jong t gingen (Ijar, Sjoecht iei Maar ook talloze nic i streerde joodse jong idi een beroep op 'hun e De hoofdstad telt vt i bag hooguit vijftig a z jongeren. Die vertre h\ naar levende, bloeit ie gemeenschappen ii Verenigde Staten en In Amsterdam ontbi g( hen de juiste facilite o voldoende kosjere r ip „Het is moeilijk om Ni dox te zijn en hier tl )g weet de rabbijn. hi In zijn omgang mei laat Sebbag zich leid t voorbeeld van zijn was rabbijn en werl n joodse jongeren die ver van het geloof1! >oi ging onbevooroordi 'ai hen om en waardee voor wie ze waren wat ze deden Sebbag blijft doceni nis en joodse wet derlands-Israëlietist rium en rabbijn van ge aan de Gerard D n: had me nooit tot do om rabbijn te won De samenkomsten! goge zijn volgens hi P' laagdrempelig en o ivc gen, in de hoop dal ren zich thuisvoeli chris bakker Leidsch Dagblad Foto uit deiarchieven Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque (geen overschrijvingskaart) ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op te stu ren naar het Leidsch Dagblad, t a v. Leidsch Dagblad Archieven, Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvang de foto binnen drie weken. ANNO 1899 ANNO 1974 Maandag 13 Maart WARMOND - Een schoon eeuwfeest in het gezicht! In de volgende maand zal het honderd jaren gele den zijn, dat het Groot-Seminarie, werd geopend. Klein en zorgvol was hier de aanvang. De Fran- sche revolutie deed de beroemde Roomsche Uni versiteit van Leuven, in 1425 door Jan Van'Bra- band gesticht, te niet gaan, en de Hollandsche jon gelingen, die aldaar voor het priesterschap studeer den, zagen 'nu in hun nabijheid teevergeefs om naar een priesterschool, zooals de algemeene kerkverga dering van Trente die voorgeschreven heeft in haar 23ste zitting. Minstens moest de hoofdafdeeling van zulke priesterschool of seminarie, dadelijk, ter studie van de godgeleerdheid, ingericht, terwijl ook de zorg voor een onderafdeeiing niet mocht verge ten, waar de meer gymnasiale studiën met eenige uitbreiding te huis behooren. Want dezelfde revolutie, die Leuven sluiten deed, had, hier te lande, bijgedragen tot het losmaken van den staatsdwang over den godsdienst. En van die vrijheid gebruik makende, werd, in 1799, door de zorg van den hoogeerwaarde heer H.F. Ten Hulscher, Aartspriester van Holland, Zeeland en West-Friesland, onder medewerking van de zeereer- waarde heeren Henricus Beukman en Gerardus He geman, pastoors te Amsterdam, en van den zeereer- waarde heer Bernardus Ocke, pastoor te Leiden, een Seminarie voor zijn kerkdistrict in dat aloude Warmond geopend, onder welks lommerrijke dre ven, reeds vóór de reformatie, zooveel achtbare kloosterlingen hadden gewoond. ADVERTENTIE-Te koop gevraagd door B. van der Plas, Landbouwer te Noordwijk: een flinken 4-Roe- den-Hooiberg. met of zonder roeden. Woensdag 13 maart DEN HELDER/KATWIJK - De Russische hektreiler ..Morshank" met dertig man aan boord is van morgen overvaren door het uit Griekenland afkomstige schip Natal. Het Katwijkse vissersschip KW 125 „Maarten Sr." heeft de dertig bemanningsleden opge pikt. Later zijn de dertig Russen overgestapt op een Russisch schip, dat koers zette naar Rot terdam. Schipper Haasnoot van de KW 125 voer juist in de buurt van de Russische hektreiler, toen de aanvaring plaats had. „Haasnoot zag op zijn radar de twee schepen in elkaar vloeien", vertelde de Katwijker Kuyt, firmant van de rederij Haasnoot en Kuyt, die vanmorgen de gesprekken met Radio Scheveningen volgde. „Hij was net bezig met het optrekken van het net. Hij is er direct naar toe gevaren. Toen hij aankwam zat de achterkant van het Rus sisch schip al onder water. De bemanning zat al in de dingy." De aanvaring gebeurde vanmor gen rond elf uur in dichte mist, dertig mijl ten oosten van Den Helder. Schipper Haasnoot is mede-eigenaar van de KW 125. LEIDEN - Burgemeester Vis heeft gistermiddag het totaal vernieuwde pand van Peek en Cloppenburg aan de Bree- straat geopend. Nieuw is de afdeling voor de vrouw. De gehele begane grond is voor haar gereserveerd. De heren zullen voortaan hun heil op de eerste etage moeten zoeken. foto archief leidsch dagblad De KW 125 haalde voor de eerste keer tijdens deze reis het net op. NOORDWIJK-De afdeling Noordwijk van Philatelica heeft gisteren het honderdste lid kun nen verwelkomen. Het is de heer Kroon uit de Bernhardstraat. Aanbrenger Van Duin ontving het uitgeloofde kroningszegel uit 1898. LEIDERDORP - De oudste in woonster van Leiderdorp, me vrouw Th. de Wolf-Dagelet aan de Steenbakkerslaan 24 kreeg op haar 97e verjaardag gistermiddag bezoek van burgemeester Van der Have, die Leiderdorps oudste een presentje kwam brengen. NANCY - Een caféhoudster in Nancy is gisteren veroordeeld tot tien dagen voorwaardelijk en 300 franc boete omdat zij tijdens een ruzie de rechtertepel van een vrouwelijke klant had afgebeten. LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) (lii KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/ vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-512 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.MJ. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE F Blok, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden telefmi Advertenties 071 - 5323J Familieberichten: 023- 5320216 Redactie: 071- 5321 92j Hoofdredactie. 07l-53f advertenlf Maandag t/m vrijdag v« 071- 5356 230 RUBRIEKSADVEI Maandag t/m vrijdag van! 071- 5143 545 ABONNEME» ger bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro' per jaar (acceptgiro) Abonnees die oi het automatisch afschrijvenv: abonnements- geld, ontvanf betaling. VERZENDING PE Voor abonnementen die pen worden verzonden geldt er aan portokosten per vers# P LEIDSCH DAGBLAD Of Me Voor mensen die moeilijk I m hebben of blind zijn (of eet leeshandicap hebben), isee van het regionale ni Dagblad op geluidscassette informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproker KhD (UV K N H U I ONGEVALLEN DIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgez: n jp feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendierf INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545 Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111. W

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 24