Kunst VSB oor Stelling 'Alles met humor weglachen, zo groeide ik op' Dragelijk leed in 'Music for a while' 's Werelds edelste musicus schone Schijn Hoe defect lampje de evolutie naar God hielp Yehudi Menuhin 1916-1999 Al geruime tijd geleden was zijn viool hem 'ongemerkt uit handen gegleden', zoals Yehudi Menuhin het vorig jaar zo mooi zei. De gisteren op 82-jarige leeftijd aan een hartaanval overleden musicus miste zijn instrument de laatste jaren eigenlijk niet meer. „Er is zoveel voor in de plaats gekomen. Ik dirigeer nu. Trouwens, ik ben nooit een slaaf van mijn viool geweest, al dacht iedereen dat wel." Denken we aan Yehudi Menuhin als won derkind, dan komt tegelijk het beeld van een Mozart of een Mendelssohn voor de geest. Zulke muzikale talenten komen misschien eenmaal per generatie voor. De hele wereld genoot. Yehudi in korte broek, spelend met de beroemdste orkesten en dirigenten. Zie de foto waarop hij met Mengelberg staat, de oude maestro vader lijk kijkend, het wonderkind vol ontzag. Yehudi Menuhin speelde - in dezelfde kor te broek - het kolossale Vioolconcert van Elgar. De componist, die dirigeerde, was sprakeloos. Menuhin was een humanist, die zich op talrijke manieren heeft ingezet voor de verdrukte medemens. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gaf hij ontelbare concerten in kampen, in ziekenhuizen etcetera. En hij, de beroemdste joodse violist, was kort na de oorlog bereid zich te verzoenen met de vroegere vijanden van zijn ras. Hij trad al snel weer in Duitsland op met de diri gent Wilhelm Furtwangler. Naarmate hij ouder werd, werd er met groeiend respect geluisterd naar deze wij ze musicus. Of het hem niet langzamer hand ging irriteren om steeds maar als een equivalent van moeder Teresa te worden afgeschilderd, was de vraag tijdens een in terview, anderhalf jaar geleden. „Ach, ik ben geen heilige. Maar ik probeer zo wei nig mogelijk slechte dingen te doen", zei -de aimabele grijsaard. Voor talloze muziekliefhebbers is vioolspel een synoniem voor Yehudi Menuhin ge worden. Ook als beeld. Menuhin met zijn serene blik en fijn besneden gelaat... Aan hem werd het edelste en meest verhevene toegeschreven dat de mens door middel van muziek kan ondergaan. Soms werd dat werkelijkheid, wanneer hij er in slaag de zijn instrument zijn wil op te leggen. AAP VAN DER VEN/GPD Jl JAN RIJSDAM, 071 -5356444, PLV. CHEF* ANNET VAN AARSEN 071 -5356443 ,eids Festival van het Levenslied V iden Inschrijven voor het Leids Festival van het Levenslied ook via internet. Een inschrijfformulier kan per e-mail F igevraagd via: Levenslied@leidenpromotie.nl. Informatie over Ft festival waarvan de voorrondes worden gehouden op 12 en j mei, is verkrijgbaar op de site van Leiden Promotie VVV, na- elijk: www.leiden.nl. Bij dit festival strijden amateurzangers in ie cafés om een plaats in de finale. Die finale wordt gehouden p 18 september in de Leidse Schouwburg. De winnaar krijgt ehalve de Mary Bey Bokaal ook een cd-registratie van zijn of 4-1 iarlied. Concert Tarkan in Rotterdam W ytfRDAM De Turkse megaster Tarkan komt naar Nederland jÓrëên eenmalig concert op 12 april in Ahoy'. Kaartverkoop ij de grote postkantoren. •eldentuin in Nieuw Buitenzorg 1\ Leiderdorpse huis voor meervoudig gehandicapte deren, Nieuw Buitenzorg, krijgt beeldende kunst in en ar tuin. De Leidse Galerie Stelling krijgt een ton subsi voor dit project waarbij kunstenaars speciale objec- maken voor de 'zintuigen- of belevingstuin' van puw Buitenzorg. Plannen voor een dergelijke speciale ninrichting zijn er al jaren, maar het idee strandde >ens gebrek aan geld en begeleiding. Het is de bedoe- dat de gehandicapte kinderen de kunst aan den lijve men beleven door eraan te voelen, te ruiken en ervan iroeven. Leidse Museum Naturalis. Ook Mitsy Groenendijk uit Amster dam heeft een idee ingediend. Zij exposeerde met haar 'poe delsculpturen' in Voorschoten. De Gruiter: „Zij heeft verrijdba re plantenbakken bedacht voor de beeldentuin. Bakken in de vorm van schaapjes waar je aan kunt voelen. In die bakken zit ten eetbare plantjes zoals aard beien. Ook denkén we aan spe ciale klimrekken." De kinderen in Nieuw Bui tenzorg hebben veelal last van meerdere handicaps, zowel geestelijk als lichamelijk. Vaak reageren zij totaal niet op taal. Sommigen zijn doof en blind. De Gruiter: „Deze kinderen zijn erg zintuigelijk ingesteld. Het is nadrukkelijk de bedoeling dat zij kunnen genieten van de beelden die we willen maken. De kunstenaars zelf vinden het om die reden ook heel belang rijk om mee te doen. Het is toch weer iets heel anders dan een kunstobject in een bejaarden huis of ziekenhuis." Nieuw Bui tenzorg vraagt zelf ook subisi- dies aan zodat de nieuwe beel dentuin goed kan worden on derhouden. :rie Stelling bedacht het om kunstenaars in te scha- n voor de inrichting van de uigentuin en vroeg subsidie bij verschillende subsidie- 1 ers. Het VSB Fonds heeft in- Idels een ton toegezegd. ing denkt vier ton nodig te it iben om alle ideeën voor de dentuin te realiseren. Aan aantal bekende kunste- s is gevraagd ideeën voor iroject uit te werken. 3, Die moeten aansluiten bij mensen willen", aldus Joy- i de Gruiter van Stelling. „We ken aan een 'Japanse gelui - en aan een 'tastroute' g; ii de hele tuin heen. We zijn met deze subsidie want we f .en de kunstenaars nu al- betalen voor het voorwerk ~ie doen. We streven ernaar eerste kunsttoepassingen ;end jaar in de zomer in de i te hebben." 9 telling heeft de beeldend B istenaars Hans van Bentem Rotterdam, Theo Schepens Amsterdam en Martin Rie- uit Breda benaderd. Rie- exposeerde onlangs met egende installaties in het Kleine dieren, gladde naakten BEELDENDE KUNST RECENSIE SILVAN SCHOONHOVEN Expositie: Schilderijen in Oostindische inkt van Kumi Kuwara. Te zien: t/m 30/3, Ga lerie Zóne, Nieuwstraat 17b, Leiden. In Japan had men haar gewaar schuwd voor het gevaarlijke Amsterdam. Dat bleek een on schuldig plattelandsdorp te zijn, waar de inwoners vooral bezeten lijken te zijn van die ren. De Japanse kunstenares Kumi Kuwara viel het op dat Nederlanders over niets anders lijken te praten dan over alles wat hen om de oren vliegt en voor de voeten loopt. Een in vloed waar ze zich niet aan kon onttrekken toen ze zich hier in 1991 vestigde; sindsdien wordt haar rijstpapier veelvuldig be volkt door padden, katten, vo gels, ratten en geiten. Naakten zijn het onderwerp van haar oudere werk, en dat is opvallend anders van stijl en' techniek dan de dierenschilde- rijen. Want komen die laatste pluizig op papier in grijsvlak- ken, de sobere contouren van de naakten komen hard en zwart uit het droge penseel. Ku wara beperkt de fijnvoering dan tot een minimum en laat het penseel alleen het papier raken als het echt niet anders kan. Op de Japanse academie leer de ze de klassieke technieken om in kleur te werken. De kleur is inmiddels uit Kuwara's werk" verdwenen. Alleen de signering, een compacte calfigrafie van Ja panse karakters, is in rode inkt op het papier gestempeld. Maar ook het werken in zwar te oostindische inkt op flinter dun rijstpapier stelt hoge eisen. De moeilijkheid van deze tech niek vormt meteen de charme ervan: inkt en papier zijn on verbiddelijk en geen enkele fout, hoe klein ook, kan her steld of overgeschilderd wor- den. Met name bij de schaarse fijnen waarmee Kuwara haar naakten neerzet ontstaat hier door een strak en direct effect. De spontaniteit van de tech- - niek legt wel bloot dat de kun- j stenares af en toe worstelt met I de anatomie. Een voet is dan wat ongelukkig aan het lichaam verbonden of een ruglijn niet raak getroffen. Sommige van de dierportretten zijn ook sterker dan andere. Een knaagdierpor tret verliest zich bijvoorbeeld in zijn grijswaarden en komt daar door niet helemaal uit de verf. Andere schilderijen staan daar entegen weer als een huis, zoals de afbeelding van een geit die stevig op de grond geplant staat met vier poten waartussen enonne uiers bungelen. Natuurhistorisch Museum Na turalis. En die lampjes, die doen het niet. Vorig jaar maakte de kunstena res een begin met haar verbeel ding van de evolutietheorie. Een astronomisch aantal led lampjes moest in een steeds complexer wordend patroon van aan- en uitgaan de biologi sche processen van natuurlijke selectie op artistieke wijze na bootsen. Het moest als kleine beestjes gaan krioelen en groei en, draaien en zwaaien dat het een lieve lust was. Een beetje als mijn kerstverlichting maar dan onder hoogspanning. Aan het begin van dit jaar bleek dat Giny's elektronische evolu tie tot een voortijdig halt was gekomen. De lampjes waren uit en ze bleven uit. De oorzaak bleek niet in de hi-tech soft ware te zitten maar een doodordinaire kortsluiting had het proces naar God geholpen. Een dwarsliggend ledlampje in de raderen van de machinerie. Nu moet Giny, als ze het ten minste zelf gaat doen, op zoek naar de zwakke schakel, de mis sing link die roet in haar oer soep heeft gegooid. 100.000 Lampjes. Volgens mijn eenvou dige rekensom betekent dat precies 8750 minuten of een dikke 146 uur zoeken, draaien en controleren. Er is natuurlijk een verschil tus sen Giny's lampjes en die van mij. De lampjes van Giny zullen niet twee keer gecontroleerd worden omdat ze niet verdekt opgesteld staan tussen de tak ken en de muur. Daar staat te genover dat het controleren van elk ledje een ingewikkelder pro ces is dan het simpel draaien aan een kerstboomfichtje, en dat op een hoogte van 60 meter onder akelige weersomstancjig- heden. Dat zou wel eens meer dan 146 uur kunnen duren. Te gen die tijd zijn de herdertjes allang naar bed gegaan en zijn in serie geschakelde kerst boomlampjes in een trial and error-proces allang vervangen door parallelle schakelingen. Wat evolutie allemaal niet ver mag. PABLO CABENDA Belgische komiek Urbanus werd volwassen met cynische grappen Concert in Tuinzaal Hooglandse Kerk geeft beeld van zestiende eeuwse muziekpraktijk Twaalf jaar heeft de Belgische komiek Urbanus niet in thea ters opgetreden. Hij hield zich bezig met visuele humor. Film, televisie en strips. Maar hij is terug. Met zijn tweede pro gramma 'Ik ben een plastiek zakske' trekt hij door ons land. „Het theater is zo mooi direct. Als je voor tv iets wilt verande ren, moet je er eerst vijfendertig man van op de hoogte bren gen." Urbanus komt het podium oprennen onder het uitroepen van de woorden: 'Ik heb zojuist de honderd meter gelopen in vier minuten. Ik wist een korte re weg.' Het publiek kan direct beginnen met het stillen van de ergste lach-honger. Die gekke Belg toch. Wat doet-ie weer druk. Wat staat hij daar weer in zo'n gezellige rood kostuum. Een jasje dat verdeeld is in vak jes waarop diverse voorbeelden van groente en fruit staan afge beeld. En wat heeft-ie weer een eigenaardig hoofddeksel op. Een raar vliegenierspetje waar op bij wijze van voelsprieten twee afwasborstels zijn gesto ken.... Typisch een opkomst van Ur banus. De drukke Belg in het quasi-chaotische toneelbeeld. De vleugel, lam in een hoek van het podium. Alsof ze vergeten zijn het instrument weg te rol len. Een werkbank als blikvan ger pontificaal in het midden van het toneel waarop een ge reedschapskist vol spiekbriefjes en een onuitputtelijke hoeveel heid geinige nutteloosheid. Terwijl menig artiest blij is enkele dagen in dezelfde plaats te kunnen optreden om zich dan in alle rust op de voorstel ling te kunnen voorbereiden, rijdt Urbanus na elk optreden naar zijn boerderij, een kilome ter of veertig ten zuiden van Brussel. De veestapel moet ten slotte ook worden verzorgd: twintig schapen, drie koeien. En dan bivakkeert daar ook het gezin nog met vrouw, dochter (8) en zoontje (3). „Ik vind het doodvermoeiend om een dag door een stad te moeten slente ren waar ik 's avonds optreed. Ik rij liever naar huis. 's Nachts is er nooit veel verkeer. Dan kan ik mooi afstand nemen van de show en dan is mijn hoofd schoon voor de volgende dag. Je moet het zo bekijken: ik sta twee uur op het podium en als ik in totaal zes uur met de reis bezig ben dan heb ik een werk dag van acht uur. Dat is toch normaal?" Urbanus: Het publiek kan direct beginnen met het stillen van de ergste lach-honger. Die gekke Belg toch. Wat doet-ie weer druk. foto gpd Urbanus is een komiek die niet uit is op actuele grappen. „Ik ben zeker niet geëngageerd. Er zit in mijn verhalen wel eni ge actualiteit, maar ik ga daar nooit echt op in. Het blijft alle maal redelijk universeel. In mijn nieuwe programma komt de Bijlmerramp wel ter sprake, maar het zit zo verstopt in een verhaal dat als iedereen die af faire allang is vergeten, het ver haal toch nog goed te volgen blijft. Ik zie mezelf ergens tus sen André van Duin en Youp van 't Hek inzitten. De kunst van een komiek is om een act van een ander uit het chassis te halen en er een andere carros serie omheen te plaatsen. Dat moet je zodanig doen, dat die persoon van wie alles gestolen is er nog om moet lachen ook." „Mijn natuur is dat als ik op straat een oud vrouwtje zie struikelen, ik haar eerst ga uitla chen en dan maar eens zie of ik haar misschien kan helpen. Dat heeft er altijd ingezeten. Ik groeide op in een milieu waar alles met humor werd weggela chen, Er werd gespot met alles en iedereen. Gevoelens als lief de of verdriet dorst je niet te to nen, je schaamde je ervoor. Wij waren elkaar voortdurend aan het beledigen met cynische hu mor. Voorbeeld: mijn moeder had twee jaar gespaard om een mooi dressoir te kunnen kopen. Apetrots was ze op dat meubel. Vraagt ze aan mijn oom wat hij van die kast vindt. Zegt die man dat het handig is om er konij nen in te stoppen. In zo'n om geving groeide ik op. Een com plimentje was gênant." „Ik weet nog dat toen mijn grootvader was gestorven mijn tante doodverdrietig achter de lijkkist liep. Achteraf zeiden wij tegen elkaar dat ze zo triest met haar hoofd naar beneden ach ter die kist had gelopen, dat ze het niet eens gemerkt zou heb ben als er een boer met een strontkar tussendoor was gere den. Zou ze zo achter die strontkar aangelopen zijn." igjaar nieuwe kerstboom- is pjes gekocht. Van die hele s )ie waarij de lichtjes als een ien disco-orgel op de maat de 'De herdertjes' aan- en li loeien. Na een lange wor- ing met dennetakken en in- lure kunststofklemmetjes eindelijk elk lampje zijn gevonden in het feestelijke •en en kon het moment su- me aanbreken. De stekker in het stopcontact en -Niets. De stille nacht feen donkere nacht. klassiek probleem. Wat t de trotse eigenaar van vijf- wntig Hema kerstboom- I Pjes die, in weerwil van de nijke doos en dito reclame- ir, dienst weigeren? Die niet terug naar de winkel f eh te-beklagen over de te waar, nee die gaat den en draaien tot hij een weegt. Elk minuscuul gloei- ttje wordt aan een empi- n onderzoek onderworpen te kijken waar de schoen I 'gt. Want iedereen die iets tvan elektrische seriële delingen weet ook dat elke nzo sterk is als zijn zwakste ikel, En je hoeft dat schakel- Heen maar op te zoeken, te zetten en voila! Er is weer tin de duisternis. I lang duurt het gemiddeld dat je dat lampje hebt ge- 'den? Als we ervan uitgaan keen gemiddeld Neder- 's huishouden ben (en dat ik), dat genoegen neemt .een slinger van 36 lichtjes, »et testen van één lampje leveer anderhalve seconde jft (met stopwatch gecheckt) het zoeken naar een lampje mddeld twee seconden Een ontwerp van Alexander McQueen voor de wintercollectie van Gi- venchy. De jurk is bedrukt met motieven van elektronische printplaten. Typisch iets voor Giny Vos om de klus bij Naturalis te lijf te gaan. foto reuters duurt, en dat de helft van de lichtjes tweemaal bezocht wordt (wanordelijke boom, dito opstelling, menselijke vergeet achtigheid). Dan neemt het he le proces 3 minuten en 15 se conden in beslag. Een uitkomst voortgekomen uit proefonder vindelijk realistische schattin gen. Heeft u nu bijvoorbeeld een hele grote boom en heel veel lichtjes dan kunt u zelf uit rekenen of het de moeite loont om een nieuwe set te kopen of minutenlang te draaien. De Amsterdamse kunstenares Giny Vos heeft niet zo'n grote kerstboom (misschien ook wel, maar daar weet ik niets van) maar wel 100.000 lampjes. Die zijn bevestigd aan de zilveren toren van het Leidse Nationaal Het is lente. Meteorologisch gesproken ten minste; buiten valt er - een enkele zonnige dag uitgezonderd - nog maar weinig van te merken. Grijze luchten en natte broeken maken een mens tegenwoordig 'depres sief. Vier eeuwen geleden niet. Toen was men melancholiek. Melancholie was een serieuze, maar ook chique en niet geheel onmodieuze aandoe ning. De belangrijkste boosdoener was de liefde, vooral de onbeantwoorde. Als zwart galligheid door liefde veroorzaakt werd, was het maar het beste je zo snel mogelijk met je geliefde te verenigen. Gezelschap en afleiding wilden ook wel eens helpen. En daar hoort muziek bij. Het concert 'Music for a while', vandaag in de Tuinzaal van de Hooglandse Kerk, zou wel eens een aardig beeld kunnen ge ven van de sfeer van de zestiende- en ze- ventiende-eeuwse muziekpraktijk. Het en semble 'Petr'Arta' (de naam verwijst naar oprichter Piet Kunst) vertolkt Engelse 'con sort music' van Dowland, Wilbye en Pur- cell, met hapjes en drankjes om de zwaar moedigheid te bestrijden. Verder zingen sopraan Liesbeth Houdijk en bas Hans Brons 'songs and ayres' van Purcell en Dowland, begeleid op kistorgel door Joop Brons. Daarnaast staan instrumentale dan sen op het programma, zoals Peter Philips' Pavan Galliard dolorosa. „Muzikaal banket is wellicht een wat weidse naam", zegt Hans Brons. „Maar het gaat om de sfeer. De Tuinzaal van de Hooglandse Kerk is bij uitstek geschikt voor een intiem concert met dit repertoire." Hij legt uit dat de muziek is geschreven voor zeventiende-eeuwse huiskamers. Dow- lands 'Books of Songs' werden zo uitgege ven dat de melodie-stem en de luitbegelei ding op de linkerpagina stonden en de drie andere stemmen, vocaal of instrumentaal i naar verkiezing, op de rechterpagina; één" gewoon, één dwars en één op zijn kop. Leg het boek opengeslagen op tafel, zet de zan gers of muzikanten eromheen en iedereen kan zijn partij zien. Brons: „Het wordt geen tranendal, hoor - de helft van het programma is tamelijk op- gewekt - maar de grootste opdracht van een componist destijds was nu eenmaal1 door de ziel te snijden. En in deze opzet blijft het leed hopelijk draaglijk." Music for a while, Engelse 'consort music' uit de 16e en 17e eeuw door Ensemble Pe tr'Arta' o.l.v. Trudy van der Wulp. Muziek van Dowland, Wilbye, PhiJps, Jenkins,6 Purcell e.a. M.m.v. Liesbeth Houdijk (so praan), Hans Brons (bas) en Joop Brons (kistorgel). 13 maart, Tuinzaal Hoogland se Kerk, ingang Hooglandse Huys. Aan vang: 20.15 uur. Reserveren: beheerder Hooglandse Kerk, 5149636.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 13