'We kunnen maar tot een bepaalde hoogte denkei Kerk Samenleving Menem biedt paus excuus aan Templetonprijs voor Ian Barb( VRIJDAG 12 MAART 1999 redactie dick van der pi, Voettocht naar Jeruzalem saloniki De Franse pelgrim lean Claude Edaubriel (60) knielt voor een heiligenbeeld in de Griekse stad Saloniki. Edaubriel loopt van zijn woonplaats Alby naar Jeruzalem. FOTO AP Gezinsdienst van Philadelphia katwijk Philadelphia, de protestants christelijke vereniging voor mensen met een verstandelijke handicap, hun ouders, fa milie en vrienden, houdt zondag 14 maart een aangepaste ge zinsdienst in de Maranathakerk aan de Poolster in Katwijk. De titel van de preek van dominee A. Beens is: ,,En de haan kraai de.'' De dienst begint om drie uur. Mee naar de Stille Omgang leiden/alphen Leidenarer; die mee willen naar de jaarlijkse Stille Omgang in Amsterdam kunnen zich zondag na de hoogmis van 10 uur opgeven in de Gerfkamer van de pastorie van de Lode- wijkskerk aan de Steenschuur. De Stille Omgang, die dit jaar het thema 'God tegemoet' draagt, wordt in de nacht van zaterdag 20 op zondag 21 maart gehouden in de Onze Lieve Vrouwekerk aan de Keizersgracht in .Amsterdam. Ook uit Alphen gaan jaar lijks veel parochianen voor de Stille Omgang naar de hoofdstad. Wie vijftien gulden stort op gironummer 5365322 ten name van Stille Omgang, Plutostraat 228 te Alphen aan den Rijn kan op 20 maart mee met de bus. Die haalt zijn klanten om kwart over acht op bij De Bron, om 20.20 uur bij de Pius X-kerk en om half negen bij de Bonifaciuskerk. Gereformeerd Kerkkoor 40 jaar alphen aan den run Het Alphens Gereformeerd Kerkkoor viert zondagavond 14 maart zijn 40-jarig bestaan met een feestelijke zangdienst in de Salvatorikerk aan de Willem de Zwijgerlaan. Behalve het jubilerende koor treedt daar ook Laus Deo uit Ze venhoven op. Onder leiding van dirigent Cees Verhagen heeft het koor voor de jubileumdienst een aantal bijzondere liederen ingestudeerd. Alle oud-leden en oud-dirigenten zijn uitgeno digd voor het feest. In de dienst, die om zeven uur begint, gaan de dominee's Wilschut en San ting voor. Evangelisatiewerk in Amsterdam noordwuk» Een medewerker van de vereniging Tot Heil des Volks vertelt zondagavond in evangelisch ontmoetingscentrum De Ark in Noordwijk over het evangelisatiewerk in Amsterdam. Hij doet dat tijdens een thema-avond in het centrum aan het Picképlein 1De bijeenkomst begint om zeven uur. De toegang is vrij, maar er wordt wel gecollecteerd. Vastenactie dekenaat Zoeterwoude zoeterwoude Het onderwijs aan de Macuxi- en WapLxana-in- dianen in Brazilië is dit jaar het goede doel van de Vastenactie in het dekenaat Zoeterwoude, dat naast Zoeterwoude-dorp.de gemeenten Stompwijk en Rijnwoude omvat. Het leefgebied van de indianen wordt vernield door goudzoekers en door grote veebedrijven, die delen van het tropisch regenwoud platbran den. Op de scholen waar het geld van de Vastenactie naartoe gaat worden jongeren opgeleid tot verpleegkundige, landbou wer of veeteler. De 'vastenzakjes' worden volgende week in het dekenaat bezorgd en een week later weer opgehaald. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Aagtekerke, L.J.Th. Heuvelman, kandidaat uit Utrecht. Aangenomen: naar Hardenberg (wi|kgem. 3), P. Langbroek te De Krirr GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen: te Bergentheim, S.W. de Boer te Leek GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen: te Kapelle-Biezelmge, A.J. Gunst te Benthuizen. BUENOS AIRES RTR President Menem van Argenti nië heeft zich bij paus Johannes Paulus II verontschuldigd voor een brief van de Dwaze Moe ders. Die hadden de kerkvorst de mantel uitgeveegd, omdat hij pleitte voor vrijlating van de Chileense ex-dictator Pinochet. „Bedroefd richt ik me tot U voor de denigrerende wijze. waarop de Moeders van het Plaza de Mavo zich over U heb ben uitgelaten", schrijft Me nem. „Hun woorden zijn een belediging voor de plaatsver vanger van Christus." De moeders, van wie kinde ren tijdens de militaire dicta tuur tussen 1976 en 1983 ver dwenen, protesteerden bij de paus tegen de interventie van het Vaticaan ten gunste van Pinochet. Zij noemden het „een schande dat de paus, die geen elektrische schokken, marteling of verkrachting aan den lijve heeft ondervonden, in Christus' naam genade voor die moorde naar durfde te vragen". De 83- jarige Pinochet wordt verant woordelijk gehouden voor de dood van 3000 Chilenen. Span je heeft Engeland om zijn uitle vering gevraagd. new york dpa De Templetonprijs voor religie is dit jaar toege kend aan de Amerikaanse natuurkundige en theoloog Ian Barbour. Hij is emeritus-hoogle raar voor wetenschap, technologie en samenle ving aan het Carleton College in Norihfield (Minnesota). Barbour bracht ruim dertig jaar geleden de dialoog tussen wetenschap en reli gie op gang. Hij pleitte bij herhaling voor ethi sche grenzen in wetenschappelijk onderzoek. Ook onderzocht hij de invloed van de techniek op het milieu. De laatste jaren hield Barbour zich de ethische aspecten van onder n bouw. computertechnologie en klont steedde hij aandacht aan de religiei van de oerknal en de evolutie. De jaarlijkse prijs, waaraan een b 2,5 miljoen gulden is verbonden, we ingesteld door de rijke Britse zakenm Templeton. De eerste die de prijs o moeder Teresa. Later kregen onder ai ly Graham en Aleksander Solzjenitsy Limbur ger C.F.F. Nieraad (52 jaar) werkte ja ren als gezinspsycho loog voor de Riagg, voordat hij drie jaar geleden tot diaken werd gewijd. Nu werkt hij zowel voor de Riagg als voor de parochie in Lisse. Dertig jaar geleden had hij de kerk eigen lijk vaarwel gezegd. Dat was een tijd waarin het bon ton was je tegen de kerk af te zetten. Nieraad zegt daarin te zijn meegegaan. „Ik ge loofde wel in God, maar verloo chende Hem. De om slag volgde in de ja ren tachtig, toen hij met zijn vrouw een kinderkerk opzette voor zo'n vijftig kin deren uit Lisse, waar onder zijn drie eigen geadopteerde kinde ren. Een vriend raad de hem aan zijn werk en affiniteit met de zwakken, zieken en minderbedeelden in de samenleving van uit een kerkelijk ambt voor te zetten. ONNO VAN 'T KLOOSTER C en kerkelijk ambt aanvaarden is J_/ net zoiets als trouwen met de kerk. Je doet een gelofte en dat is voor het leven. Ik kan mij herinneren dat mijn vrouw mijn beslissing zag als een vorm van vreemdgaan. Na een aantal gesprekken zei ze: „ok, ga maar eens naar die opleiding toe. Kijk of het wat voor je is." Later ging ze zelfs wel eens mee. Ik ben geboren en getogen in Venrav, Limburg. Mijn ouders zich lieten scheiden toen ik vijf jaar was. Ik kwam in enkele kindertehuizen terecht, en op mijn achtste jaar in een pleeggezin. Mijn pleegouders hadden zes eigen kinderen en drie geadopteerde. Daarnaast woonde er een volwas sen psychiatrisch patiënte bij ons in, Anneke. Ze hielp in de huishouding. Dat was in die tijd heel gewoon in Venray omdat daar twee grote psychi atrische instellingen zaten, geleid overigens door religieuzen. Daarbij zaten er ook nog enkele kloosters, dus die stad draaide voor een groot deel om religie en psychiatrie. Alles was verwe ven met die psychiatrische instellingen. Het voet balveld stond bijvoorbeeld op dat terrein, de plaatselijke toneelclub en nog meer van die din gen. Iedereen kende elkaar, en je kende ook de psychiatrische patiënten. Je kon aan de kleding van de mensen zien waar ze vandaan kwamen: of het patiënten waren, re ligieuzen of burgers. Het was er ook streng ka tholiek: mensen gingen elke dag naar de kerk. In die sfeer grootgebracht was het niet verwonder lijk dat ik begon te werken in de verpleging. Later koos ik voor de sociale academie en weer later De Lissesse diaken C. Nieraad: „Een kerkelijk ambt aanvaarden is net zoiets als trouwen met de kerk, voor de specialisatie maatschappelijk werk en ge zinstherapie. We spreken dan al over de jaren zestig. In de meest roerige tijd zat ik nog in Lim burg. Daar was men nog wat meer-behoudend. We zagen wel eens wat op de televisie over de toestanden in het Westen. En ach, ik heb toen ook wel eens een standbeeld in het toiletpapier gewikkeld. Maar ik was in die tijd nog niet echt politiek geëngageerd. Begin jaren zeventig, mijn jaren op de sociale academie, veranderde dat. Maatschappelijk werk stond gelijk aan progressiviteit, maatschappijkri tisch zijn. In het begin voelde ik mij nog een beetje een boer uit Limburg. Ik was ook wat ou der dan de gemiddelde student en kwam bijvoor beeld in een kostuum met stropdas binnen. Vol komen fout. Ik kan mij herinneren dat ik een paar jaar daarna ook 'een roze overal' heb aange daan. Vreselijk. Eigenlijk zelfverraad. Ik geloofde wel, maar heb God verloochend. Net als Petrus riep ik 'nee, ik niet'. Diep iri mijn hart had ik daar de pest over in. Ik was onecht bezig - wilde die stomme Limbur ger aanpassen aan het Westen. Zodoende heb ik wel beschouwd de secularisatie zelf meege maakt. Het was voor ons ook een tijd van idealis me. In de jaren negentig hadden die idealisten van toen goede banen en dito inkomens gekre gen. Ze waren, net als de hele hulpverleningsec tor verzakelijkt. De eerste vraag in de hulpverle ning is tegenwoordig: 'wat kost het?'. En aan de hand van het kostenplaatje wordt gekeken wat doen we niet en wel. Wat dat betreft heb ik de ja ren zestig in m'n bloed zitten en kan ik die zake lijke mentaliteit nog altijd zeer moeilijk verkrop pen. Als diaken heb je het voordeel dat je niet op je horloge hoeft te kijken. Je hoeft niet te scoren voor bijvoorbeeld het ziekenfonds. Ik ben er ge woon en krijg er geen salaris voor. Daarom hecht ik aan die traditie van de katholieke kerk. Zonder de sacramenten, de mystiek en het idealisme ver val je misschien in die zakelijkheid: van negen tot vijf je werkt doen, en niet verder gaan dan je budgettaire grenzen. In het geloof en evangelie spreekt mij heel erg aan dat Jezus nu niet bepaald de hogere ambte naren opzocht. Ik vind het geloof bij de drugsver slaafden, bij iedere psychiatrische patiënt, bij de mente ouderen. Daar kom je Christus in de men sen tegen. Mijn werk als diaken en bij de Riagg vloeien, voor wat betreft contacten met deze mensen, in elkaar over. Wat ik door de week meemaak, wil ik zondag mee naar het altaar ne men, in de liturgie. Het was tijdens de opleiding tot diaken dat ik de waarde van de traditionele kerk opnieuw ontdek te. Werd ik in mijn beroep als hulpverlener met ellende en onrecht geconfronteerd, tijdens mijn stage op Perron Nul was het nog veel erger. Ik was best wel wat gewend, maar pas daar heb ik echte ellende gezien. Vooral de machteloosheid waarmee je wordt geconfronteerd. Je ziet jonge mensen die je kinderen konden zijn, met open benen, als opgejaagde dieren. Je ziet ze kapot- gaan en moet machteloos toezien. Denk maar niet dat je ze kunt ompraten, of ze helpen om van de drugs af te komen. Daar komt ook het verhaal van dominee Hans Vi daan dat hij zware gevallen van gratis voorzien. Het gaat om mensen woon doodgaan. Als je injectienaalde uitdelen bent denk je: 'waar ben ik m Maar de realiteit is dat ze anders van een vieze spuit pakken en een HIV-ii pen. Het enige wat je kunt doen is ko of soep aanbieden en schone spuiu je met lege handen. Ik voelde mij da: zo 'klein', als je moet zeggen: 'ik kan 1 doen?' In het begin kon ik nauwelijks lende uit de voeten. Gelukkig had ik geneeskundige kennis, dus ging ik bi schoonmaken, wonden verbinden en spuiten uitdelen. Die tijd vormde ach wel de doorslag voor mij - daarom he kenopleiding afgemaakt. Als diaken ben ik weliswaar ook veell de zwakkeren en zieken, maar aan de kant ook met gewone parochianen. N loyaal meedoen als ze bijvoorbeeld w vraagd vooreen actie ten behoeve va Amerika, maar die de diepste vragen men als hun vader dood gaat: waar is waar ga ik naar toe als ik dood ga? Es gen over angst, pijn en hoop. Dat beu mij dat het geloof niet dood is, alleen versluierd door onze welvaart. In die: welvaart de opium van het volk, en niet de kerk. We kunnen maar tot ei bepaalde hoogte denken, maar het laat niemand los wat dan dat on denkbare kan zijn. Leidsch Dagblad Foto uit de archieven Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque (geen overschrijvingskaart) ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op te stu ren naar het Leidscn Dagblad, t.a.v. Leidsch Dagblad Archieven, Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvang de foto binnen drie weken. ANNO 1899 Maandag 13 Maart NOORDWIJKERHOUT - "Vadèr! Vadè..rü Vadè...rü! Ik moet naar den Ruigenhoek! Je ken meerijen!" Zoo riep Hannes, die zijn vader den koopman Koos Turenhout pleizier wilde doen. Koos had een zware kriel op den rug en de Ruigenhoek was een heel eind. Hij nam dus het aanbod dankbaar aan en nam plaats achter op den wagen, het oog steeds gevestigd houdende op zijn kriel, die zoo dicht mogelijk bij hem stond, want daarin bevond zich onder meer een kostbare taart. Nu kan men zeer wel een goed zoon zijn en toch niet goed met den krommen dissel kunnen rijden, althans in een oog wenk lag wagen en al ten onderste boven en Koos er onder. Hij had bepaald een benauwde positie, maar er niet aan denkende zich er onder uit te sleepen en zoo het veege lijf te bergen, was het eerste, waaraan hij dacht, de taart. Nu was het een heerlijke taart, een pracht exemplaar, een ideaal-taart, enfin, een taart om in op te gaan, - en, hoewel in levensgevaar verkeerende, zei hij met een diepe stem: "Denk om mijn taart". Nadat hij deze gedenkwaardige woorden geëindigd had, de boel beredderd en een onderzoek ingesteld was, kon tot Turerjhout's'groote blijdschap worden geconsta teerd, dat de schade zich alleen bepaalde tot zijn neus. Die was leelijk geschonden, maar dat was minder, meende hij. GEMENGD NIEUWS - Het bestuur van den Haagschen Voetbalbond heeft den Minister van Binnenlandsche Zaken weder openstelling verzocht van het Malieveld voor het voetbalspel, voornamelijk ten behoeve van de volksklasse en den arbeidenden stand, die er geen ei gen speelterrein op kunnen nahouden. ANNO 1974 Dinsdag 12 maart L&IDEN - De leden van de Ka tholieke Volks Partij (KVP) zul len woensdagavond in de kof fiekamer van café-restaurant De Burcht stemmen over de volgorde die de kandidaten van hun partij voor de komende ge meenteraadsverkiezingen op de CDA-lijst zullen innemen. Waarmee uiteraard nog niet vaststaat welke plaatsen de KVP'ers op deze lijst zullen in nemen, omdat de verdeelsleu tel daarvoor nog gevonden moet worden. WASSENAAR - Zolang er geen nieuwe vier- of zesbaansweg evenwijdig aan de kust en ten westen van de bestaande spoorlijn als verbinding tussen Den Haag en Leiden is aange legd, is een grotere verkeers veiligheid op de Rijksstraatweg door Wassenaar (rijksweg 44) niet mogelijk. Pas als deze weg er is zullen Wassenaar en ook Voorschoten en Leidschendam ontlast worden van het door gaande verkeer, dat thans nog via de Veurse straatweg door de bebouwde kommen wordt afgewikkeld. De heer Leendert Zwanenburg werd in juli van het vorig jaar 65 jaar, maar hij wilde doorwerken tot hij 50 hele jaren in dienst zou zijn van de firma De Nie, die zaken heeft aan het Kort Rapenburg en de Morsweg. Nu zijn de vijftig jaren om en houdt Zwanenburg er definitief mee op. Een afscheidsreceptie in 'Het Parle ment' en een mooi cadeau, dat hem in staat stelt een auto te kunnen kopen waren zijn deel. FOTO ARCHIEF LEIDSCH DAGBLAD G.S. stellen Provinciale Sta ten voor dit te antwoorden aan de Werkgroep Milieubeheer van de Leidse Universiteit, die een aantal suggesties had ge daan om de verkeersveiligheid op de Rijksstraatweg te bevor deren. Aan het sluipverkeer in Was senaar zal pas een einde kun nen komen als de Noordelijke Randweg (tertiaire weg 13) en/of secundaire weg 4 zijn aangelegd, aldus 't college. De aanleg van de Noordelijke Randweg staat voor de periode '74-'75 gepland. G.S. wijzen er voorts op dat het aanbren gen van verbeteringen op de Rijksstraatweg, alsmede de eventuele aanleg van een vrije tram- of busbaan een zaak van het rijk is en niet van de pro vincie. LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12 00 uur 071-5128 030 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J Bouterse (ad/unct) J. Kiel adjunct HOOFDREDACTIE J.G. Majoor. T. van Brussel (adjunct) L.F. Klem Schiphorst (adjunct) W. F REDACTIE F Blok, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D C van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W Spierdijk, chef sportredactie E Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W F Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties: 071- 53231 Familieberichten: 023-5! 023- 5320 216 Redactie: 071- 532 1 921 Hoofdredactie: 071-531 ADVERTENT! Maandag t/m vrijdag vanHJ 071- 5356 230 RUBRIEKSADVER' Maandag t/m vrijdag van 8. 071-5143 545 ABONNEMEK" bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtig het automatisch afschrijven vr abonnements- geld, ontvang» betaling. VERZENDING PB Voor abonnementen die perpC worden verzonden geldt een b aan portokosten per verschijnt LEIDSCH DAGBLAD 0P0 Voor mensen die moeilijk It" hebben of blind zijn (of een. leeshandicap hebben), ise? van het regionale nieuwsu< Dagblad op geluidscassette: informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken 1» I E 3 E N H U I 1 ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. DiaconessenhuiS: maandag t/m vrijdag 08.00-17 00 u. (uitgezof feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord geen ongevallendienst INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178 Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14