Sporen van God in het leven van alledag Kerk Samenleving Stichting bidt om wonder voor heiligverklaring Titus Brandsma Noor gekozen tot presiT zevendedagsadventisL ZATERDAG 6 MAART 1999 RUSWLtK ANP De behoudende Titus Brandsma Stichting heeft haar 6000 sym pathisanten opgeroepen te bidden om een wonder dat nodig is voor de heiligverklaring van pater Titus Brandsma. De Friese kar meliet, die in 1942 door de nazi's in Dachau is vermoord, werd in 1985 zalig verklaard. Sindsdien voert de stichting actie voor de heiligverklaring van Brandsma. Een handtekeningenactie heeft sinds 1997 ongeveer 2000 steunbetuigingen uit de hele wereld opgeleverd, aldus se cretaris G. Wessels. De stichting heeft het Vaticaan verteld dat er ook veel verzoekschriften zijn binnengekomen. Maar de paus kan pas tot heiligverklaring overgaan als de be trokkene na de zaligverklaring door zijn voorspraak een wonder heeft bewerkstelligd, schreef de cohgregatie voor de heiligverkla ringen in een brief aan de stichting. Daarom spoort de stichting iedereen aan daarvoor te bidden. „Laten we daarbij niet het accent leggen op het wonder dat de Kerk verlangt, maar eenvoudig bidden om de heiligverklaring, zo God ons die wil geven. Dan komt dat gevraagde wonder ook wel", schrijven de voorzitter en secretaris in het informatiebulle tin De Brandende Lamp. Ze putten hoop uit de recente erken ning door de Rooms-Katholieke Kerk van het 66e wonder in het Franse Maria-bedevaartsoord Lourdes. Dit wonder deed zich twaalf jaar geleden voor. Enkele uren na dat een door multiple sclerose aan een rolstoel gekluisterde man van een reis naar Lourdes was teruggekeerd, stond hij op en kon weer lopen. „Als er dan in Lourdes 5 minstens 66 echte wonde ren op voorspraak van Maria zijn gebeurd, zouden wij dan niet om één wonder mogen vragen op voorspraak van pater Titus Brandsma die altijd zo voor de Moeder Gods heeft geijverd?" De stichting wil paus Johannes Paulus II vragen Brandsma te vereren als patroon van de goede pers, als voorbeeld in de strijd tegen drugs en als beschermheilige van de slachtoffers van eutha nasie. Als aalmoezenier van de Nederlandse pers had de pater ran de bisschoppen de opdracht de rooms-katholieke bladen te waarschuwen dat zij geen propaganda voor het nationaal-socia- lisme mochten maken. In 1942 arresteerden de nazi's Brandsma vanwege dit werk. De pater overleëd in het concentratiekamp Da chau nadat een verpleegster hem een fenolinjectie had toege diend. De Nederlandse provincie van de karmelieten zet zich overigens ook in voor de heiligverklaring van hun ordegenoot. REDACTIE DICK V WASHINGTON ANP De Noor dr. Jan Paulsen is de nieuwe president van de Kerk van de zevendedagsadventis ten. De 244 leden van het alge meen bestuur kozen hem in Washington uit elf kandidaten tot opvolger van de Amerikaan Robert Folkenberg, die onlangs opstapte na beschuldigingen van dubieuze zakelijke transac ties. Dat meldt de adventistische persdienst APD. Ik Paulsen is de zestii dent van het ruim t|d< leden tellende y schap. Hij is tevenT niet-Amerikaan in diw De Kerk van de zcqj- adventisten heeft ir£ ongeveer 15.000 1^ merken van het 6n schap zijn de verwT de spoedige wedef Christus en de vieioi rustdag op zaterdag^ Leidsch Dagblad Foto uit de archieven Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 1 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr. 18.00-19 30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071 -512 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE F. Blok, chef eindredactie algemeen T Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en-Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties: 071- 5323! Familieberichten: 023- 53 023- 5320 216 Redactie: 071- 5321 921 Hoofdredactie: 071-531! ADVERTENTIE Maandag t/m vrijdag vi 071- 5356 230 RUBRIEKSADVERT Maandag t/m vrijdag v; 071- 5143 545 ABONNEMEN1 bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtig» het automatisch afschrijven v; abonnements- geld, ontvangen betaling. VERZENDING PER-1 Voor abonnementen die per pcfi worden verzonden geldt ei aan portokosten per verschijnd LEIDSCH DAGBLAD OP CA Voor mensen die moeilijk lea hebben of blind zijn (of een leeshandicap hebben), is een van het regionale nieu Dagblad op geluidscassette b informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lei ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth'. 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezon feestdagén). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111. ANNO 1899 Maandag 6'maart NOORDWIJKERHOUT - Op Donderdag 16 dezer, des voormiddags te 9 uren, zal in het lokaal het oude school gebouw gelegenheid worden gegeven tot kostelooze inen ting en herinenting aan de ingezetenen-, die zich daartoe ter secretarie aanmelden vóór of op Zaterdag 11 dezer tot des namiddags één uur. HAZERSWOUDE - Het jongste nummer van "Ons Stre ven", periodiek blad gewijd aan de belangen van land bouw en nijverheid, het volgende: "Voor het keuren van vleesch en spek interesseert men zich bijzonder veel den laatsten tijd, en dat juichen we toe, indien de billijkheid en rechtvaardigheid niet uit 't oog worden verloren; maar zou 't voor de volksgezondheid niet even goed, zoo niet beter zijn, ook eens scherp toe te zien op de Boterverval- sching? Mij dunkt, slechte boter is evenzeer schadelijk voor de gezondheid als slecht vleesch. In slechte boter, grootendeels uit margarine samenge steld (herkomstig van bedorven vet), zijn zoowel zeer schadelijke ziekte-bacillen als in 't vleesch. Van waar dan die eenzijdigheid? Is het bij 't eene niet goed, dan deugt 't ook bij 't andere niet. Laat men de volksgezond heid bedreigen door een product geheel of gedeeltelijk van de koe afkomstig, wat zal dan de scherpste controle en de meest nauwlettende keuring baten op het vleesch van de koe? Zou het niet hetzelfde zijn of we door de bo ter of door het vleesch vergiftigd worden? Laten de hee- ren leden van den Gemeenteraad te Leiden daar eens ernstig over nadenken. Er komt geregeld nog altijd veel bedroven en min goede qualiteit boter in het Waagge bouw." ADVERTENTIE - Oude Pannen te koop gevraagd. Aan biedingen aan het Bureel van dit blad. ANNO 1974 Donderdag 7 maart. LEIDEN - Er wordt bij tijd en wijle in de molen "De Valk" behalve baldadigheid ook ero tiek bedreven. Vooral dat laat ste is volgens drs. M. L. Wurf- bain nogal gênant voor andere rnolenbezoekers. De directeur heeft daarom in samenspraak met de politie een plan ont wikkeld, dat zowel aan het ge vrij als aan het gesteel van al lerlei voorwerpen een einde moét maken. Het plan behelst het aanbrengen van een geslo ten televisiecircuit, waarbij het blauwe oog van de monito ren wakend zullen toezien. KATWIJK - Vrijdag moet de Katwijkse bevolking een ton uit de beurs schudden. Ten minste, als men de oude Dorpskerk aan het Kerkplein in het Rijndorp niet verloren wil laten gaan. Tussen zeven en acht uur zullen een groot aantal banken en schoolge bouwen'in Katwijk worden ge opend, waar iedereen zijn of baargeld in een stembus kan deponeren. De restauratie van de kerk gaat 1,6 miljoen gul den kosten volgens de huidige opstelling. Van dat bedrag Theoloog Erik Borgman zoekt naar 'nieuwe verhalen moet de hervormde kerkvoog dij van Katwijk aan den Rijn tien procent of wel 1,6 ton be talen, plus de zo geheten niet- subsidiabele kosten. Dat zijn de kosten bijvoorbeeld voor de montage en de demontage van het orgel dat tijdens de restauratie uit het bedehuis moet worden gehaald. Derge lijke kosten worden door het rijk niet gesubsidieerd. Voor de restauratie moet dus twee ton op tafel komen. SCHIPHOL-Fokker heeft een contract gesloten met de Au stralische regering voor de le vering van drie Fokker Fellow ships. De vliegtuigen zullen worden gebruikt voor de kali- bratie van navigatieappara- tuur en andere grondhulpmid- délen voor de luchtvaart. De eerste machine zal in januari 1976 worden afgeleverd, waarna de volgende twee ma- chihes snel volgen. Als theoloog is hij in dienst van de orde der Dominicanen in Nederland en daarnaast werkt Erik Borgman aan een studie over Edward Schillebeeckx, de Nijmeegse theoloog van het naoorlogse •Nederlandse katholicisme, die wereldwijd grote bekendheid verwierf. Zelf staat Erik Borgman bekend als de 'huistheoloog' van de Acht Mei Beweging, het platform van katholieke vernieuwingsgezinde organisaties. Hij behoort tot een nieuwe generatie theologen die het niet tot hun taak rekent in het postchristelijke tijdperk de christelijke traditie onverkort te herhalen. „Ik ben op zoek naar nieuwe verhalen." Drie dagen in de week werkt hij in Nij megen. Daar op de zeventiende verdie ping van het Erasmusgebouw van de Ka tholieke Universiteit Nijmegen stelt hij het Tijdschrift voor Theologie samen en legt hij de laatste hand aan het eerste deel van zijn studie over Edward Schillebeeckx. De ze zomer moet die 'intellectuele biografie' verschijnen. Wat Borgman in Schillebeeckx zo boeit? „Als persoon heeft Schillebeeckx altijd uit gestraald dat een intellectueel modem kan zijn en toch katholiek. Hij heeft altijd ge tracht het menselijk bestaan en de cultuur gelovig te begrijpen. Hij heeft me erop ge wezen dat het de cultuur zelf is, die de echte theologische vragen stelt." De andere twee dagen van de week werkt Borgman thuis in Utrecht. Hij"past er als huisman op zijn kinderen op, hij werkt aan een lezing of artikel voor een tijd schrift, of hij bereidt zich als voorganger van de Amsterdamse Dominicusgemeente voor op de diensten van dat weekend. Borgman is ook betrokken bij de theologi sche studiecommissie van de Acht Mei Be weging. Die kerkelijke hervormingsbeweging heeft dringend een nieuwe impuls nodig, vindt de grijsbebaarde theologische intellectueel (42). Immers het ledenbestand vergrijst, het aantal bezoekers aan de jaarlijkse ma nifestatie daalt gestaag, en 'echte resulta ten in de zin van kerkelijke hervormingen zijn niet geboekt. De politiek van kerkher vorming acht Erik Borgman een te smalle basis voor de Acht Mei Beweging. „Zeker, zaken als de vrouw in het ambt en de be voegdheden van pastoraal werkers in rela tie tot priesters blijven van belang. Maar de grote theologische vragen stellen zich ook buiten het kerkelijke circuit. Hoe leef je? Waar leef je voor? Waar gaat het met mijn bestaan en de wereld naar toe? De vragen worden door mensen tegenwoor dig ook buiten de kerkelijke kaders opge lost. Als het christendom enige toekomst heeft, dan zal de christelijke traditie zoda nig met deze vragen bezig moeten zijn dat het voor deze mensen iets verheldert. De vraag naar de toekomst van het christen dom is daarom ook de vraag van de Acht Mei Bèweging geworden." Concrete voorstellen om de katholieke vernieuwingsbeweging van een nieuwe impuls te voorzien heeft Erik Borgman niet direct voorhanden. In het doorgaan met een jaarlijkse manifestatie zoekt hij het niet. Eerder denkt hij aan congresach tige bijeenkomsten op het raakvlak van cultuur en religie, die bijdragen aan het in tellectuele en maatschappelijke debat in Nederland. „Neem het asielbeleid. Allerlei vrijwilligers op en buiten het kerkelijke erf zijn bezig met de opvang van asielzoekers. Hun motivatie is niet op naïeviteit geba seerd, maar is ook inhoudelijk te recht vaardigen. Hun verhalen doen niet on der voor die van Melkert en Dijkstal. Maak dat zichtbaar." Het beïnvloeden van het intellectuele debat in Nederland zou een speerpunt van de Acht Mei Be weging moeten worden. Hoe Erik Borgman als vertegenwoordi ger van een jongere generatie theologen zelf de theologie beoefent? „Ik ben op zoek naar nieuwe verhalen", legt hij uit. Hij stelt vast dat voor mensen in de te genwoordige postmoderne en post christelijke cultuur de grote oriëntaties weggevallen zijn, zowel in de klassiek re ligieuze als in de geseculariseerde vor men. „Ieder mens moet persoonlijk de vraag naar de zin, het doel en het waar om van zijn bestaan beantwoorden. Die antwoorden zitten in de persoonlijke verhalen die mensen vertellen. Of in de verhalen van mensen die voor anderen, en soms zelfs voor henzelf verborgen blijven. Het is volgens mij een belangrij ke taak voor de theologie die naar boven te halen." Zoeken naar de sporen van God, noemt Erik Borgman dat. „Zo las ik het verhaal over een jongen die ernstig ziek was. Hij zag hoe de gemeente de kanten van de sloten schoonmaakte met grote graaf- en grijpmachines. Hij zag hoe alles ka potgemaakt werd en vooral de woon plekken van de vis. Die leggen daar hun kuit, vinden er hun voedsel, schuilen in het groen. Die jongen was zeventien jaar. Hij wierf honderd donateurs, stapte naar de gemeente om te vragen het voortaan met de hand te mogen doen. Dat gebeurt sindsdien. Negentien jaar oud stierf de jongen aan kanker." Dat verhaal heeft hem zeer geraakt. Om de betekenis daarvan te verhelderen, verweeft Borgman het met elementen uit de christelijke traditie. „De bedreigde vissen worden een symbool van taaie hoop, laten de afwezigheid zien van de situatie waarin het leven erkend en be schermd wordt in zijn heiligheid. Het dwingt de jongen ertoe zich samen met anderen in te zetten om voor dit heilige ook daadwerkelijk ruimte te maken. Dat lukt soms. Maar het lukt slechts in alle beperktheid, zoals de dood van de jon gen onontkoombaar duidelijk maakt." Het is een heel andere manier van theo logie bedrijven dan de gebruikelijke, geeft Erik Borgman toe. „Ik zie het niet als de taak van de theologie om te her halen wat in de christelijke traditie ge zegd is. Ik probeer sporen van God te la ten oplichten in het leven van mensen. Daar wordt duidelijk wat waar en zinvol is, bij die levens ligt de bewijslast van de waarheid. En dus niet in de overeen komst met de christelijke traditie of bij het kerkelijk leergezag." Erik Bo „Schillf heeft a straald mod err toch ka De Voorschotense vestiging van de Nederlandse Middenstandsbank heeft ter gelegenheid van de opening van het bankgebouw in de Schoolstraat een hoeveelheid balletjes in de etalage laten zien. De juiste hoe veelheid was 282 stuks, d^t niemand had geraden. Enkele 'neuzenplakdrukkers' waren tot 286 gekomen. Gisteren werden de prijzen uitgereikt. foto archief leidsch dagblad

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 26