ultuur Kunst Van Leidse Beppies tot Turkse Troel p lijholt en Van der Klei ellen teleur in musical >CHONE 3 CHIJN Rhythm blues van top tot teen 'We kunnen niet bang zijn voor tijgers' Je moet toch kunnen zien wat het voorstelt? RDAG 6 MAART 1999 LNRUSDAM. 071-5356444 PLV CHEF ANNEX VAN AARSEN 071 -5356443 Sight of Comedy naar Leiden 'A Night of Comedy', een optreden van bekende stand- omedians dat nu al wordt gehouden in Theater Pepijn in Haag en in theaters in andere steden, komt naar Leiden, enaar René Vallentgoed is over het evenement, dat moet i plaats vinden in de Burcht Sociëtiet, in onderhandeling e organisatie. Vallentgoed brengt aanstaande dinsdag- id in het Leidse café Sus Antigoon al een voorproefje van 'A tof Comedy', een programma met drie jonge stand-up co- ians. Robert Spaapen, Jim Speelmans en Jasper Valstar zul- folgens de bijsluiter 'de mondhoeken doen scheuren' van jchen. Aanvang: 22.00 uur, de toegang is gratis. ;uwe dichtbundel Jaap Montagne De Leidse dichter Jaap Montagne presenteert zijn nieu- ichtbundel morgenmiddag in Q-bus/het Muziekhuis aan iterstegracht 142. De bundel getiteld 'De stad danst altijd' jn loodzware kost maar meer 'humor met inhoud'. Voor de kale omlijsting zorgt de band 'Jatwerk' waarin Jaap Mon- zelf bas speelt. Aanvang: 14.00 uur. Stamppot van exotische ingrediënten tijdens Leidse manifestatie Colour your Mind' THEATER RECENSIE SUSANNE LAMMERS ing 'En nu wij' door Willem Nij- 'an der Klei. Gezien 5/3, chouwburg Nog te zien- van daag, aldaar. ig spelen ze het de laat- r: twee oude, bijna verlo- irren die nog een keer sa- p moeten treden. Willem en Gerrie van der Klei •n zelf met het idee voor eepersoons-musical 'En Kosten noch moeite gespaard, maar het re- stelt teleur. begint prachtig, twee ';ende krengen die el- Ie zenuwen op het lijf ja- ijholt kankert prachtig en er Klei treft feilloos de loon: messcherp, volko- Is. Maar het verhaal is om niet te zeggen gé- ^dun en ongeloofwaardig, bij musical wel vaker, lier gaat het samen met joosheid, die niet door de terren gecompenseerd Site en Jules waren ooit wd, maar nadat Jules de PENING LEIDSE JOEKENWEEK! MARTIN ROS (DY v/d PAARDT Woensdag 10 maart Aanvang 20.00 uur jsprek met elkaar en het jliek over het favoriete I 'Familie-portret' [Nederlandse literatuur Toegang 5.-* [perkt aantal kaarten!) tan 10 t/m 20 maart is het weer BOEKENWEEK I natuurlijk bij: JKU.R uw Libris bockhandel vrijer van Lisette overnam, kwam het niet meer goed. Nu moeten ze weer samen op, tij dens een jubileumgala voor een honderdjarige toneeldiva, over wie ze natuurlijk ook een hoop nare dingen zeggen, en tussen het schminken en optreden door vereffenen ze de rekening. Als Nijholt gevoelige liedjes zingt, schakelt hij met de auto matische piloot over op 'gevoe lig' - en dan is het dat dus niet. Grappig staat hier gelijk met platte grappen, liefst over seks. Het venijn storten ze veel te ge routineerd over elkaar heen. Maniertjes zie je, met toneel heeft het niets te maken. De prettigste en aanstekelijk- ste momenten zijn het mini-re- vuetje dat ze voor de vedette opvoeren. Van der Klei zingt onder andere een prachtige booze-blues, de 'Wankele dans', "en Nijholt imponeert met 'Allemaal show' en That's life'. Met hun zingen en dansen laten ze zien dat ze niet de min sten zijn, maar je zou toch van twee vaklui van hun statuur en leeftijd verwachten dat ze wat meer inhoud en wat meer zelfspot toonden. Wie zich altijd heeft afge vraagd hoe cabaret uit Turkije eruitziet. Wie op zijn Soedanees wil feesten, of zich op lyrische wijze wil uitdrukken tegen het racisme komt binnenkort aan zijn culturele trekken op "Colour your Mind". 21 Maart is de Internationale Dag tegen Racisme, en daaromheen zal het in Lei den gonzen van de activi teiten. LEIDEN PABLO CABENDA Hij begrijpt best dat je zo geen directe omslag kan bewerkstel ligen in menselijk gedrag. Het gaat er bij 'Colour your Mind' om dat je een sfeer oproept waarbij men een wat minder stereotype beeld krijgt van al lochtonen. ,,Een draagvlakver breding bij de Leidse bevolking door cultuur." Festival coördi nator John Witteman verbeeldt met zijn handen maar meteen dat draagvlak om zijn goede be doelingen aanschouwelijk te maken. Volgende week heeft het anti-racisme festival plaats. En wie kan er beter meehelpen aan culturele draagvlakverbre ding dan staatssecretaris Rick van der Ploeg. Op 14 maart opent hij waarschijnlijk het 'Colour your mind' festival in Leiden. Het startsein voor de landelijke campagne waarin zo wel autochtonen als allochto nen op moeten gaan in een cul turele stamppot met exotische ingrediënten. Zo'n festival is geen overbo dige luxe als je de festival-orga nisatie mag geloven. De aan meldingen bij het Meldpunt Discriminatie Leiden zijn het afgelopen jaar dan wel gedaald, landelijk is er sprake van een stijgende lijn. Voor Leiden, dat de reputatie heeft van vluchte- lingenstad, geen reden om niet De cabaretgroep Turkse Troel, voor wie zich altijd heeft afgevraagd hoe cabaret uit Turkije eruitziet. FOTO PR de diversiteit aan culturen in culturele instelling in Leiden ken. In totaal vijftien organisa- Nederland te vieren. En van die doordrongen. Van Stichting Te- ties zullen zich van 13 tot 21 overtuiging is zo'n beetje elke genbeeld tot de Raad van Ker- maart op één of andere wijze anti-racistisch roeren. Een goede zaak volgens coör dinator John Witteman. „Men heeft mede door de media een negatief beeld van etnische minderheden. Als je hard ge noeg roept dat elke asielzoeker een economische vluchteling is, gelooft iedereen dat. En alle Marokkanen zijn tegenwoordig boefjes. Terwijl zoveel culturen onder handbereik voor Neder landers ook een enorme verrij king kan betekenen." Dat bleek vorig jaar al toen het festival voor de eerste maal werd gehouden. Het werd met een een groot succes. Tijdens de wereldmaaltijd schoven zo'n 300 mensen aan tafel. De fo rumdiscussie, waaraan onder anderen schrijfster Anja Meu- lenbelt deelnam, was één van de hoogtepunten. „Misschien was dat een beetje zwaar. Dit jaar wordt het wat speelser." Dus is er didactisch interac tief 'inspringtheater'. In het atrium van het Stadsbouwhuis kunnen de ambtenaren van de Leidse Welzijnsorganisatie zo het toneel opspringen als het stuk een racistische wending neemt. Het forum wordt ver vangen door een talkshow in de Burcht onder leiding van Ivette Forster. presentatrice van het tv-programma Jules Unlimited. Het praatprogramma krijgt de lichtvoetige titel 'Geintje joh' en het thema is humor. „Maar dan wel humor met een serieuze ondertoon. Er wordt gediscus sieerd over wanneer een grapje geen grapje meer is. Onder het mom van 'het is maar een gein tje' of 'je kunt tegenwoordig ook niets meer zeggen' probe ren mensen soms hun dubieu ze uitspraken of daden te recht vaardigen. Maar diezelfde gein tjes zijn er ook de oorzaak van dat slachtoffers zich soms ge dwongen voelen ontslag te ne men. Aan de andere kant is hu mor natuurlijk ook een machtig wapen tégen discriminatie." De cabaretgroep Turkse Troel, het duo Nilgün Yerli en Mark Koudijs, hanteert het hu morwapen om vooroordelen over allochtonen te pareren. Net als de Marokkaanse cabare tier Karim Mounir. De Leidse band De Beppies zorgt voor muziek. Ander hoogtepunt van het festival wordt volgens Witte man de theatervoorstelling Ping Pong. Een stuk dat door dertig bewoners van het asielzoekers centrum in Crailo wordt ge speeld. Nederlanders worden voor een keer ontvangen door asielzoekers die een indruk ge ven van hun verlangens, hun angsten en hun hoop. Mensen die een stukje van hun leven en een stukje van een huiskamer delen met andere mensen die een andere taal spreken, een ander geloof hebben en tot overmaat van ergernis ook nog naar een ander televisiestation willen kijken. Dan kan een ping pong-tafel uitgroeien tot een interculturele vredespijp. „Bij de opvoering van zo'n stuk snijdt het zwaard aan twee kanten. Het publiek krijgt in de eerste plaats een beeld van, en hopelijk ook meer begrip voor, vluchtelingen. Aan de andere kant is het stuk voor de spelers zelf een welkome afleiding voor het lange wachten in een asiel zoekerscentrum. Wat we te zien krijgen zien is geen middelma tig schooltoneel. Mensen verge ten vaak dat er onder al die vluchtelingen professionele kunstenaars zijn. Men staat er nooit bij stil staat dat iedere vluchteling naast al zijn sores ook een koffer vol culturele ba gage meeneemt. Cineasten, schilders, theatermakers, beeld houwers, noem maar op. Zo gauw ze in een andere cultuur belanden, worden ze vaak in de eerste plaats als lid van een et nische minderheid gezien. Dat is soms wel heel tragisch." MUZIEK RECENSIE HANS KFUZERS Jools Holland Rhythm Blues Quintet, gastvocalist Sam Brown Gezien 5/3, LVC, Leiden De oudjes kennen hem van Squeeze, de jongeren van het beste popprogramma van de televisie 'Later...with' en de ware muziekliefhebbers van dat karakteristieke pianorie deltje op The The's 'Uncertain Smile'. Twee jaar geleden stond het LVC volgeplamuurd met Jules Orchestra, inmid dels tourt hij met zijn quintet in basale rocksetting. Het is even schrikken want hield Jules Holland in zijn vo rige band stijf zijn mond dicht en liet het koperwerk schitte ren, vanavond neemt hij niet alleen het pianowerk voor zijn rekening maar ook de voca len. Mak is de zang van Hol land, maar daar let je in eerste instantie niet op. Goed, we wisten kort tevoren dat Sam Brown een gastoptreden zou doën, maar achter de piano, is dat niet Mick Talbot? Volledig verdwenen van het popspec trum na het splitten van de Style Council duiken na tien jaar de karakteristieke zwieri ge keyboardpartijen van Tal bot op bij Holland. Jules Holland grossiert in klassiekers en laat zijn bonki ge down to basic bluesstijl in alle registers weerklinken, maar juist de afwisseling van de avond maakt het concert zo speciaal. Waar de gentle man Holland een aantal ste ken laat vallen met de zang, neemt Sam Brown, ook al ie mand die bijna uit het graf is opgestaan, met haar bluesy zwoele stem bij 'Milk' en een ronduit schitterend gezongen 'Stop' het estafettestokje over. Bijzonder hecht klinkt de band, met uitgekiende basic gitaarsoli, heerlijk afwisselen de strakke dan weer speelse drums, gecombineerd met de intense orgelklanken van Mick Talbot. Jules Holland kiest voor publieksparticipatie en hij hoeft er geen enkele moei te voor te doen. 'I'm in the dancin mood' zingt het hele LVC en 'From the head till my shoes, I've got rhythm blues'. Je ziet het en je voelt het, inderdaad tot in je tenen. Indonesische dichter Rendra drie maanden in Leiden LEIDEN CEES V jjkwade van Turijn het !van Jezus ook werkelijk pdekt, zullen we nooit jterheid weten. MaarTu- ir trots op. En ook in an- êreldsteden wordt alles et stadsbestuur aange- om zich heiligen of his- belangrijke figuren een toe te eigenen. Een van de profeet, het ver- freiligbeen van een paus, ste bolus van Karolus, naar op. :de Leidse cultuurwet- Alexander Pechtold. In heeft jarenlang een van piters van De Stijl ge en gewerkt en dan zegt Leiden niet opgescheept (orden met diens oud- jontwerp voor een fon- ij zegt vierkant nee tegen an Doesburgs creatie nt in vierkant'. Hij wil de i niet voor het Stations liet achter dat plein, niet in het station, niet er bo- hij wil hem nergens. Hij [geen three coins in the j» steken. Laat Leeuwar- jor welke stad het kunst- brspronkelijk was ont- dit blokkendoosgefrö- ar neerzetten, vindt hij. iwe dood, dan Friezen •d. die Pechtold. Je kunt ai zeggen wat je wilt, iet dat hij onduidelijk tot. Zoiets noemen ze nu wen je mening geven. t;.v »-»^r*" I—I" i *21 Geen diplomatiek gedraai, geen mits-en en maar-en, gewoon: neen! Het is duidelijk: hij vind het ontwerp kloten van de bok. Die eerlijkheid is te prijzen in de jonge D66'er. Maar Pechtold is inmiddels door de commissie cultuur teruggefloten. Die com missie wil het kunstwerk wel. Het is nu alleen nog zoeken naar een plek waar de 5 ton kostende fontein moet komen te staan. Pechtold laat zich met zijn standpunt behoorlijk in de kaart kijken. Maar hij is tegelij kertijd ook slim. Sinds de narig heid rondom het abstracte Vre- desmonument, weet hij natuur lijk ook wel dat de meeste Lei- denaren niet wéér zo'n 'vreemd kunstwerk' in hun stad willen hebben. Zet er toch een mooi ding neer. met spuitende engel tjes en niet zo'n betonnen bal- lenbad! Je moet toch kunnen zien wat het voorstelt, niet dan. ja toch?De Leidenaar wil le vensechte kunst. Een 'menselij ke' fontein. En als straks weer het gekrakeel losbreekt over Van Doesburgs abstracte werk - en dat breekt los - kan Pechtold zeggen dat hij het niet heeft ge wild. Ex-wethouder en columnist Cees Waal heeft zich inmiddels aangesloten bij de stichting die de bouw van de fontein in Lei den propageert. Ongetwijfeld vanuit de gedachte dat Van Doesburg een belangrijke ver nieuwer in de kunst is geweest en dat De Stijl erg belangrijk was. Waal wil de fontein achter het station. Omdat de gemeen te geen cent bijdraagt aan de fontein, mag hij straks met de collectebus langs de deur bij de Leidenaren. Advies: schoenen met stalen neuzen aantrekken, Cees! Je hebt zomaar een paar gekneusde tenen. Tja, die Waal. Tijdens zijn wet houderschap is hij het geweest die de slopersbal in de Van Nel- le-fabriek aan de Leidse Aal markt heeft laten jagen. Die fa briek was een treffend staaltje van De Stijl-architectuur. Ons is verteld dat hij, voor hij deel ging uitmaken van de vereni ging Oud Leiden, daarvoor zijn excuses bij het bestuur heeft moeten aanbieden. Hoe zit dat toch met wethou ders? Zal Alexander Pechtold straks ook als eerste de broeks pijpen opstropen om te gaan pootjebaden in die mooie, mooie, fontein en zijn voeten wassen in onschuld? De Indonesische dichter Ren dra is op uitnodiging van het International Institute for Asian Studies drie maanden in Ne derland. Hij leeft al jaren in on min met de regering van zijn land. Zijn subversieve gedich ten werden verboden door het Sukarno-regime en ook Suharto's paladijnen hielden hem scherp in het oog. Tijdens een lezing, waarbij zo'n drie duizend mensen aanwezig wa ren, onder wie talloze moeders met baby's, werd er door zijn tegenstanders een ammoniak - bom naar het podium gegooid. Maar gecensureerd wordt Ren dra tegenwoordig niet meer. Hij vraagt zich af: hoe lang? Rendra blijft ten strijde trekken tegen de misstanden in zijn land. „De politieke situatie is een jungle. Er zijn veel tijgers in het kamp van de tegenstander. Maar wij kunnen ons niet veroorloven bang te zijn voor tijgers." BOEKENWEEK 99 Activiteiten Kooyker Ginsberg J Heen Montijn verzorgt een lezing n.a.v. haar boek 'Leven op stand, 1890-1940' over het huiselijk leven van de Nederlandse bovenlaag in de eerste helft van de 20e eeuw. (Toegang:/ 7,50) Za. 13 maart, 14.00-15.30 Pauline Slot signeert haar debuut roman 'Zuiderkruis' Frank van Rijn (de reizende fietser) vertelt over zijn ontdekkingsreis per fiets door China/Toegang:f 7,50) U bent van harte welkom! Begane Grond, Breestraat 93, Leiden Een keurig appartement in Leiden, eenvoudig gemeubi leerd. Buiten, over de Rijnsbur- gerweg, gromt het verkeer, maar binnen weet de dichter met zijn handgebaren en zijn stem vol geheimzinnige intona ties een bijna gewijde stilte op te roepen. Alsof we een zonsop gang beleven in de buurt van een heldere, stille, bron. De dichter straalt rust uit, rust die voortkomt uit vastberadenheid. „Ik wist toen ik jong was. niet wat ik moest worden", zegt hij. „Liep weg van huis, de bergen in. Ik vastte negen dagen. Als je dat deed, zou God je een ant woord op je vragen geven. Door het vasten werden je zintuigen gescherpt en kon je Zijn bood schappen beter opvangen. Maar hoe ik ook bad, er kwam geen antwoord. Op een dag zag ik een man die kolen aan het delven was, een zwaar en vies werk. Ik sprak met hem. Hij no digde me uit om bij hem thuis de lunch te gebruiken. 'Wat zou jij nu het liefst willen worden?', vroeg ik hem, nadat we hadden gegeten. 'Een nog betere kolen- delver', zei hij. Ik was verbluft. Daar stond een man voor me die in alle ee'rlijkheid en vrijheid zijn beroep uitvoerde. Dat wil de ik ook. Ik had al poëzie ge schreven. Ik kom uit een aristo cratische Javaanse familie en als je bij ons een brief schrijft naar je familie of je vrienden, is het onbeleefd om dat in proza, in gewone taal dus. te doen. Mijn leraren hadden me gezegd dat ik talent had. Na die ont moeting met die man in de ber gen, wist ik het: ik zou dichter worden. In mijn gedichten kon ik net als die man mezelf zijn." Rendra is door de kritiek wel de 'dichter van de rechtelozen' genoemd. In het gedicht 'Ge bed in Rotterdam van een jon geman uit Rangkasbitung' ziet hij met lede ogen toe hoe de In donesische cultuur wordt ver kwanseld door het kapitaal. Meisjes van de dessa vluchten naar de stadwerken in massa gesalons. alle naar de stad vluchtende mannen worden landlopers. „Door het subversieve karak ter van mijn poëzie, ben ik meerdere malen opgepakt en gevangen gezet", zegt Rendra. „Na de verhoren kwamen mijn ondervragers naar me toe om te vragen of ik een foto van mezelf wilde signeren voor hun vrouw, omdat die een fan van me was. Toen ik hen uiüegde dat ik juist voor die door hun vrouwen be wonderde poëzie was gearres- Rendra: „Ik zal mijn stem altijd blijven verheffen. teerd. keken ze me ongelovig aan. Gek. ja. Maar er zijn ook vreselijke dingen gebeurd. Ik stond eens voor te lezen voor een publiek van zo'n driedui zend mensen. Er waren moe ders met baby's aanwezig, die me vroegen of ik hun kind een naam wilde .geven. Ik legde mijn hand op het hoofdje van die baby's en zei: 'Jou noem ik Vrijheid, merdeka. En jou noem ik Onafhankelijkheid', en zo ging ik door. Toen ik weer op het podium stond, werd er op eens een ammoniakbom ge gooid. Ik dacht meteen: 'O, God, die baby's!' Ze waren ge lukkig ongedeerd. Maar de bom had wel het gezicht van een vrouw verminkt." „Wij zijn een vredelievend volk, niet aggressief. Maar nu is de maat vol. Ik heb de gevech ten en de plunderingen gezien. Het leger werkte met napalm. Dat was zo ongelooflijk heet dat de lijken van de mensen ver schrompelden en vastkleefden aan het asfalt. Een verschrikke lijke gezicht: die kleine, verkool de, volwassenen." „De huidige president is een marionet van het oude regime. Een banale man. Banaal. Heeft geen enkel gevoel voor priori- FOTO HIELCO KUIPERS teiten. Als minister van onder wijs, liet hij grote onderzoeksin stituten bouwen met de allure van Grand Hotels, met prachti ge ruimten waarin het perso neel tussen de middag een dut je kon doen. Maar hij heeft daarmee zoveel miljarden roepia's verkwist dat er geen geld meer was om onderzoek te financieren. Bizar. Hij heeft een kerncentrale laten boLiwen in de buurt van een vulkaan. Die vulkaan zou slapen, maar ie dereen weet dat dat niet zo is. Maar goed: de censuur is voor lopig voorbij. Nu is het tijd dat de mensenrechten in Indonesië worden geëerbiedigd. En daar toe zal het individu zijn stem moeten verheffen. Maar velen durven dat nog niet. Het volk is machteloos. Ik zal mijn stem al tijd blijven verheffen." „Ik geloof in een soort levens lot. Geboorte en dood zijn be paald. U bent hier geboren en kunt niet ineens een Eskimo worden. Moet je bang zijn voor de dood? Nee. Een zonsopgang is mooi maar ook een zonson dergang. .Als je leeft als een laf aard. sterf je ook als een laf aard."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 13