'Rinus moet nu eerherstel krijgen' Anna Karenina: prachtig maar pijnloos 'Dansen? Dat doen we hier al de hele middag! Cultuur Kunst Het ultieme middel om nader tot Gerard Reve te komen Tongen Los irriteert snel Spitsvondig ^vermaak in 'Bermuda 5 driehoek' —BANDAG 1 MAART 1999 ij rijsdam. 071 -5356444, plv. chef annet van aarsen 071 -5356443 ,eidse voorwerpen in Pulchri den/ den haag Voorwerpen uit de collecties van de Leidse liversiteit zijn van 6 tot en met 28 maart te zien in de Haagse ilchri Studio. De tentoonstelling wordt aan de Lange Voor- >ut 15 in de residentie gehouden omdat de universiteit aan itzelfde Voorhout een dependance opent. Verschillende Leid- onderzoeksinstellingen zullen zich de komende maanden in !ze Haagse vestiging van de universiteit presenteren. In Pul- iri Studio is de komende weken van alles uit de zichtbare uni- rsitaire nalatenschap te zien. iaker brengt succesnummers weer uit )uda» Zanger George Baker wil oude succesnummers als Una iloma Blanca en Little Green Bag opnieuw uitbrengen. Directe jileiding is het succes van de Amerikaanse film Reservoir Dgs, waar Little Green Bag in de openingsscène is te horen. 3or de film staat het nummer, dat dertig jaar geleden een top- i-notering behaalde in Amerika, internationaal opnieuw in de [langstelling. Met name in Japan, waar het nummer wordt ge- uikt voor een reclamecampagne van een whiskymerk. Little :een Bag, Bakers eerste grote hit, komt waarschijnlijk in maart de Nederlandse markt. Reve-krant nummer 1 is uit leiden pablo cabenda Niet alleen de bibliofiele edities van zijn boeken, ook brieven, gedichten, memo's, grammofoon platen, diploma's en tegeltjes staan erin vermeld. Een weldaad aan Reve-curiosa en alledaage bij zonderheden. Zo'n beetje alles, dat door de volksschrijver is beademd en op papier staat, heeft zijn plekje gevonden in de eerste editie van wat het lijfblad van de Reve-verzamelaar moet worden. Het ultieme middel om 'Nader tot hem' te komen. En dat is tegelijk de titel van het blaad je dat niet mag ontbreken op de koffietafel van elke zichzelf respecterende Reviaan. De Reve-krant in stemmig zalmroze, oogt als een simpele maar met veel liefde, vlijt en accura tesse vormgegeven blad. Zoals de meester het zou willen zien. Het ademt de onbereikbare lief de voor volledigheid die fanatische bewonde raars eigen is. Zaterdag presenteerde Piet van Winden, Reve-liefhebber en eigenaar van het Leidse antiquaraat Aioloz het eerste exemplaar. De eerste editie van 'Nader tot hem' is voorlopig de meest complete catalogus van Reve parafer nalia die Aioloz in bezit heeft, voor fans een ver langlijst met maar liefst 357 collectors items. Het is niet eens de totale inventaris. „We hebben ons nog behoorlijk moeten inhouden en ons moeten concentreren op alleen de geschriften van Reve", zegt Van Winden. De volgende edities van de Re ve-krant zullen meer secundair werk bevatten. Interviews en publicaties die hij heeft gehad in bijvoorbeeld 'Ruim Baan' en de 'Vrije Katheder" aldus Van Winden. En daarbij sluit hij ook niet uit dat andere schrijvers bijdragen zullen leveren aan latere edities. De Reve-krant is min of meer het logische ge volg is van de oprichting van het Gerard Reve Ge nootschap dat sinds '97 zo'n 500 leden telt. Het genootschap werd in '97 geboren in de Amster damse Vondelkerk tijdens de viering van de vijf tigste verjaardag van de Avonden. De familie Van Winden (Piet en zijn vrouw Monique) besloten om in december '98 een tiental geestdriftige Re vianen te vragen een nieuw bestuur samen te stellen voor een Reve Genootschap. Van Winden zelf is bewust niet in het bestuur is gaan zitten. „Ik heb toch gemerkt dat sommige mensen den ken dat het genootschap een soort vehikel is om mijn bedrijf te runnen. Het is blijkbaar moeilijk te begrijpen dat een eigenaar van een antiquari aat om andere dan commerciële redenen gepas sioneerd kan zijn over boeken." Iets dat door een uitspraak van zijn collega's wel eens wordt gelo genstraft. "Van Winden maakt zijn boeken zo duur, omdat hij ze zelf wil houden.' theater '.ecensie sabine van den berg •stelling: 'Wrakhout' van Steven Ber door Toneelgroep Tongen Los. Re- Piet Spee. Gezien 28/2, Imperium Theater, Leiden. i dagje naar het strand met e asociale stelletjes. In akhout' ligt het toneel be id met zand, lege batterijen, ;jes en ander afval. Het vier- is immers uit en denkt dat wereld van hen is. Hoewel: den, de vlotte van het stel, beert de ongenuanceerde roordelen van haar vrien- i regelmatig te ontkrachten, let stuk van Steven Berkoff stampvol schuttingtaai om platvloerse karakter van de sonages te onderstrepen, en begint vrijwel direct te irri- in. Vooral omdat de acteurs r ook nog een accent bij zoe- en het extreme doordrijven, eten fastfood en zoeken ru- met elkaar, maar ook met tenstaanders. Ze maken dis- ninerende opmerkingen Hyuir homoseksuelen en zwar- uit baldadigheid, uit verve- laatj, omdat ze dom zijn en om- ze niets anders te doen heb- i op zo'n lui dagje behalve in schriften bladeren en roken, nen zijn zij één groot cliché. ke Dinie, gespeeld door Trui Lil »ergen, overstemd haar on- erheid met een grote mond ARA^r geeft tussen neus en lip- i door toe dat zij een pro- ;m maakt van haar gewicht. recensie wunand zeilstra ïSstelling: Bermuda driehoek, produc- ^Nan en door Han Römer, Titus Tiel \>nestege en Maike Meijer Gezien rig ruzie maken over gries- elpudding met bessensap. enlijk te gênant voor woor- i. Maar als Han Römer en is Tiel Groenestege dat doen toneel, wordt het vanzelf k. Samen hebben ze al vaker t dit soort dialoogspelletjes toneel gestaan. In het suc- volle 'Ockhams Scheermes' _zoen 91/92) gingen ze voor op de filosoferende toer en in Vfl kwalitatief mindere 'Oli- S tsdracht' (seizoen 93/94) aiden hun gesprekjes dol in i merkwaardige verhaallijn, nneer in hun toenmalig ver- d een vrouw voorkwam, elde meestal Titus deze rol ravestie. lat is nu niet nodig, want ac- e Maike Meijer heeft de ge- eren versterkt. Ze spelen in i heuse driehoeksverhou- g. Zo'n relatie, waarbinnen J mannetjes tegen elkaar eten opboksen, levert vol- inde stof voor rake dialogen I Dat Römer en Groenestege I lar op dat terrein perfect p tvoelen, wisten we inmid- 5. Nu blijkt ook Maike Meijer beide heren uitstekend van liek te kunnen dienen. I^le motor van het geheel is p eens een sterke verhaallijn. zijn losse dialoogjes met i paar spitsvondigheden die' verrassende wijze aan elkaar tden gekoppeld. Daarbij uwen ze woordspelerige jjpen niet. )e drie acteurs vertellen een haal, spelen delen uit dat haal en geven elkaar en zich- j af en toe hardop regie-aan- ringen. Deze grappige com- atie is de motor die het ge il voortstuwt en je voortdu- er jp alert houdt. 'Wat is er mis t een mooi verhaal?', vraagt ner op een gegeven moment °R Groenestege, en die vraag len al geeft eigenlijk de es- el gtie van deze produktie aan. het nu gaat om de eerste moeting, waarin Römer be- Ert de vrouw in haar bil ge- I dii£n te hebben, tot en met de ismeelpuddingruzie en het prek over de symmetrie van jaartal 1961 dat je ook op i kop kunt lezen. En zo kabbelen de loze dialo gen voort. Meer diepte krijgen de eenzijdige rollen niet. Als Arie en Eddie, losers die denken dat ze 'megacool' zijn, het homopaar tegenkomen dat volgens Arie naar Dinie zat te loeren omdat ze zo baggervet is, worden deze agressief en slaan de helft van het koppel, dat juist meende dat Dinie hen aanstaarde, in elkaar. Dorien roept later dat ze hem best mochten kreukelen of verma nen, maar dat ze nu te ver zijn gegaan. Deze Dorien discrimi neert zelf ook, maar in mindere mate. Saskia van Wezel typeert haar vooral goed in houding en gebaar. Het ligt er allemaal zo vet bo venop, en toch blijft de exacte bedoeling van het stuk scheme rig: vooroordelen en gebrek aan communicatie leiden tot ge weld, die boodschap is overdui delijk maar de verpakking van deze boodschap roept vragen op. Vier strandstoelen op een rij waarin de acteurs recht de zaal inkijken is een gewaagde op stelling, als je bedenkt dat hier amateurs aan het werk zijn. Het blijkt geen belofte. Toneelgroep Tongen Los probeert in een uurtje 'Wrakhout' verwoed van alles te zeggen, maar slaagt er niet in een blik onder de opper vlakte te gunnen. En dat ligt niet alleen aan hen. Misschien hadden ze gewoon een ander stuk moeten kiezen. Gedenksteen Marinus van der Lubbe nabij Morspoort onthuld „Het is allemaal wel mooi, hoor, die stenen in Leipzig, Leiden en Berlijn, maar ze moeten Rinus nu eens einde lijk eerherstel geven. Zowel de Duitse als de Nederlandse regering. En ook Leiden zou dat officieel moeten be krachtigen. Ik vind het laf dat dat niet gebeurt. Als hij een van de eersten is geweest die heeft gewaarschuwd tegen de nazi's, is hij niet alleen maar een willoos slacht offer maar een verzetsman van het eerste uur. Waarom heeft hij voor de daad die hij heeft gesteld in een her opend proces in Duitsland in de jaren zeventig dan toch nog acht jaar gekregen? Die straf moet hem officieel worden kwijtgescholden." leiden cees van hoore vervolg van voorpagina P.H.J. Vollebregt is niet alleen een keurige, Haagse heer die naar de onthulling van de Leid se gedenksteen voor Marinus van der Lubbe is gekomen, hij is ook nog eens een achterneef van Rinus. Met tal van familie leden is hij naar de plechtigheid nabij de Leidse Morspoort ge togen. Alle lof voor de steen, vindt hij, maar er is ook nog dat eerherstel. En dat is noch door Leidens burgemeester Postma, noch door wethouder Laurier, naar voren gebracht. De onthulling van de tweede gedenksteen voor Marinus van der Lubbe trok zaterdagmiddag ondanks de stortregen een groot aantal belangstellenden. Voordat de tocht naar het mo nument werd ingezet, gaven de organisatoren van de stichting 'Een graf voor Marinus' een persconferentie in het Leidse Stedelijk Museum De Lakenhal. Wethouder Laurier karakteri seerde Marinus als een figuur die „als eerste een waarschu wingssignaal heeft afgegeven aan de wereld." "Met deze ge denksteen doen wij recht aan de positie van Van der Lubbe," zei Laurier. Hij noemde hem een moedig man en verwees het praatje dat Marinus niet he lemaal bij zinnen zou zijn ge weest naar het rijk der fabelen. Toen er in de zaal een discus sie ontstond over de vraag waarom burgemeester en wet houders zonder de familie te raadplegen hadden besloten af te zien van een herbegrafenis van Van der Lubbe in Leiden, smoorde Laurier de discussie met een beroep op het respect van de aanwezigen. „Ik vind dit niet de plaats om over een her begrafenis te praten." Behoed door paraplu's trok de stoet vervolgens langs het woonhuis van Marinus in de Leidse Morsstraat naar de Mor spoort. Daar wachtte een kin derkoor om met het ontroeren de lied 'De brand van Berlijn' Marinus' lijdensweg in herinne ring te roepen. Mevrouw Derix- Sjardijn, de Duitse nicht van Van der Lubbe, trok het laken Fijnzinnige, meesterlijke Russische ironie verpakt in wonderschoon licht en geluid en met breedtespel als oprukkende linies. foto gpd Tolstoi door het RO Theater. Gezien 27/2, RO Theater, Rotterdam Nog te zien aldaar: 3 t/m 7 maart en 1 t/m 15 Anna Karenina met twee voet jes op de bank getrokken grijpt de leuning die het verst van haar echtgenoot vandaan is en kromt zich als een slakkenhuis. Met diepe minachting in haar ogen gooit ze het eruit. 'Ik heb hem lief, ik haat je'. Hij zwijgt en antwoordt zeer, zeer be heerst: 'Zelden richtte een vrouw zo openhartig het woord tot haar man...' Ziedaar de klas sieke tragedie tussen man en vrouw, oneindig ver uit elkaar op dezelfde bank. In 'Anna Karenina' lopen vele anekdotes lopen door elkaar en zijn aaneengeweven tot een su persoap, waarin alle grote en kleine problemen van de men sen zijn samengebald. Verstand tegenover gevoel, fatsoen te genover integriteit, communis me tegenover katholicisme. Tolstoj begint al op de eerste pagina met superieure ironie en zodra het RO Theater een paar regels voorleest, zit je er meteen in. Je hoort: de heer des huizes is vreemd gegaan en de hele familie is ontredderd, in clusief het personeel. Vooral dat personeel, dat kietelt. Maar daarna gaat het boek dicht en duurt het vrij lang eer je er weer net zo diep in zit. Want die fijn zinnige, meesterlijke Russische ironie is heel moeilijk op toneel te krijgen. Regisseur Guy Cassiers ver pakt het drama in wonder schoon licht en geluid en met breedtespel als oprukkende li nies. Zelden stonden zo vaak zo veel mensen schitterend naast elkaar. Links op het podium trouwt een dolverliefd jong stel, rechts ligt Anna Karenina afge takeld in een bank en in het midden zit haar ontredderde minnaar Wronski. In e'e'n ma gistraal beeld brengt het RO vlak voor de pauze alle stadia van de liefde bij elkaar: de ver wachtingen, de mislukkingen, de wanhoop. Het werkt omdat er heel zui ver wordt geacteerd. Catherine ten Bruggencate legt aan de lo pende band verbluffend geme ne accenten waarmee ze haar man volledig de grond inboort. Joop Keesmaat zet de echtge noot van de trouweloze dame superieur neer. Een klassieke gedistingeerde stijfkop die zich houdt aan de fatsoensnonnen, maar uiteindelijk altijd redelijk blijft. Zijn lijden is echt. Je voelt met hem mee, juist omdat hij zich niet laat gaan en toch steeds bereid is toe te geven. Maar waar is de ware liefde? Tussen minnaar Cees Geel en Catherine ten Bruggencate voel je het niet. Geel blijft een beetje uit de buurt terwijl Ten Brug gencate problemen met hoofd letters acteert. Er is zelfs meer chemie tussen haar en haar ex. Wel ontroerend is hoe de we reldverbeteraar Lewin zijn meisje ten huwelijk vraagt. Op een bankje, het niet durven te zeggen, daarom de letters van de woorden met een vinger te kenen. Frappant genoeg komen de mannen er het beste uit. De da mes roddelen, konkelen en zeuren maar zullen nooit een millimeter veranderen of leren van hun fouten. De heren zijn bereid, met moeite maar toch, om nu en dan een concessie te doen. Minnaar Wronski op den duur nog het minst, maar daar door pleegt Anna Karenina dan ook zelfmoord. Een van de minst indrukwekkende mo menten trouwens. Tussen de prachtige beelden blijft de vraag wat het RO met dat boek wil hangen. Er kan nog het nodige uit en de scenes zijn vaak erg fragmentarisch. Je krijgt nauwelijks de kans om met zo'n personage mee te denken over wat je zelf zou hebben gedaan. Op het einde zien we hoe het konkelen voor de betere baantjes doorgaat ter wijl op de Balkan oorlog uit breekt, zoals altijd. De muziek neemt in volume toe. Je kunt ook fluisterend besluiten en ook dan is het obligaat om de zaak ineens die maatschappe lijke kant op te trekken. Wat ontbreekt is de pijn van het zoeken naar dat ene, dat wat het leven niet biedt. En daar gaat het toch om bij zo'n le venssoap. van de steen weg en legde de gedicht 'Schoonheid' van Mari- bloemen. Burgemeester Postma nus van der Lubbe, waarvan de ging in zijn toespraak in op het tweede strofe op de steen in Leiden staat gebeiteld. „Schoonheid", zo zei Postma, „ligt dicht naast waarheid. Ma rinus was een zoeker. En zoals wij allen weten, heeft hij de waarheid over de nazi's al in een vroeg stadium gevonden." Tijdens de plechtigheid sprong de acteur Fedja van Huet, com- pleet met grintkleurige jas en pet, op de steen om vanaf deze 'zeepkist' een redevoering a la Van der Lubbe af te steken. De 904 kilo wegende gedenk steen nabij de Morspoort is ge- maakt van Oberkirchner zand steen, dezelfde soort steen als waaruit het gebouw van de Duitse Rijksdag is opgetrokken. Het ontwerp van het kunste naarsduo Sluik/Kurpershoek is stevig op een sokkel gezet door Frans Smit en Peter Kapel, werkzaam bij de Dienst Milieu en Beheer van de gemeente Leiden. Het cement in de voe gen is door Frans Smit, zo grap- te hij zaterdagmiddag, ver- mengd met as van de Rijksdag brand. En in de sokkel zelf heeft hij een lucifersdoosje verbor gen. De tekst in de steen is aan gebracht door de steenhouwers Peter van Laar en Britt Nele mans. In het Spaanse restau- rant La Plancha signeerde jour- nalist Martin Schouten na af loop van de plechtigheid zijn uitputtende biografie over Van der Lubbe. Bij café-restaurant Het Huis De Bijlen speelde de groep 'Rinus'enkele nummers die in het teken stonden van de Leidse held. De zanger van de groep gaf de belangstellenden de raad mee: 'Vrij niet met ido- I len, vrij liever met mij.' Cowboys op Indorockfestival in Groenoordhallen leiden caroline van overbeeke Kleren maken de man (m/v) en dat geldt zeker voor cowboys &girls). In je dagelijks kloffie binnenstappen in de Groen oordhallen die voor deze gele genheid zijn omgetoverd tot een enorme saloon, is er zater dag dan ook niet bij. Cowboy laarzen, hangers, hoeden, zil ver/goudbeslag en leren hesjes met franjes maken de dienst uit op het tweede Indorock/coun- tiy&western-festival dat in Lei den wordt gehouden. Een vrouw met een uitbundi ge rode haardos slentert met haar partner - dito haardos maar dan in blonde versie - langs de stalletjes met spek koek, cd's, gado-gado en patat frites. Ze zijn gekleed in zwarte broek en blouse met glimmen de puntjes aan de boord, cow boylaarzen, brede riem met glimmende gesp en leren jack. Een cowboyhoed, in alle soor ten en maten, mét en zonder berenstaart te koop in de vele kledingstalletjes, zou hun outfit completeren, maar de haardos sen van dit stel zijn te omvang rijk voor dit hoofddeksel. Even later duiken ze op voor de grote houten dansvloer. Het tweetal staart naar de vele tientallen mensen die in rijen hun inge wikkelde line-dance pasjes doen. Chris Watson, alias Jerry Lee Lewis, inspireert veel cow boys girls in de leeftijd van 3 tot zo'n 75 jaar - inclusief rol stoelers - hun kunnen op de dansvloer te showen. Luc Leihitu is de grote man achter het Indorock Country Westernfestival. De Leidse Mo- lukker combineerde de uitster vende Indorock - muziek van Chubby Checker, Elvis Presley, Fats Domino en Jerry Lee Lewis met Indonesische invloeden - heel slim met Country Wes tern die zich mag verheugen in een schare trouwe fans. Deze combinatie trok vorig jaar al veel bezoekers en ook dit jaar verwacht organisatie Tamalin- da Productions ongeveer 4500 mensen naar de Groenoordhal len te halen. Uit Brabant zijn twee Indi sche vrouwen gekomen om het Leidse festival ,,'s mee te ma ken". „We zijn vorig jaar naar het countryfestival in Roosen daal geweest. We zijn echte fans. Country is onze muziek, de muziek van de Aziaten. Wij Chris Watson, alias Jerry Lee Lewis, inspireert veel cowboys girls in de leeftijd van 3 tot zo'n 75 jaar hun kunnen op de dansvloer te showen. foto hielco kuipers zijn opgevoed met Indo-rock- avonden, weet u." De vrouwen dragen een leren hes met de onafscheidelijke franje en een cowboyhoed. „Dansen? Dat doen we al de hele middag!" Op het podium maakt de swingende Chris Watson plaats voor Savannah. Als deze band een langzaam nummer speelt van de Dire Straits. Ticket to heaven, weten de line-dancers even niet wat ze moeten doen. Als de voeten het ritme weer hebben opgepakt, verschijnen twee cowboys die regelrecht zijn weggelopen uit de firn On ce upon a time in the west... Ze begeven zich op de dansvloer, de rand van hun hoed diep over de ogen getrokken. Twee grote mannen met baarden in donke re regenjassen. Daaronder zijn puntige laarsen en een paar centimeter van leren zadelbe schermers nog net zichtbaar. Het tweetal heeft het dansen aardig te pakken. Ze schuiven door het publiek, hun voeten keurig op de maat bewegend. Als Savannah het voor gezien houdt en er even een cd'tje wordt gedaaid, gaan ze rustig door. Oefening baart kunst. Even later krijgen ze gezel schap van een dame in een wit j Elvis Presleypak waarover ze i een leren cowbovpak draagt, zodanig dat haar achterste goed zichtbaar blijft. Ze gooit de be- i nen los en showt een paar puntige veterlaarsjes. Moe ge worden van het dansen verpo zen de cowboys zich met bier I aan de tafels voor het podium. Verderop zitten hele families. de thermos koffie bij de hand. i en een weekendtas vol voedsel 1 naast zich. Dit festival mag je als country-muziekliefhebber niet missen, zo staat op him ge- zichten te lezen. Maar de hele dag saté en nassi rames eten, gaat wat in de papieren lopen. 1 Bij de kraampjes achterin de hal laat een echtpaar zich ver eeuwigen in een miniatuur-sa- i loon met een echt paardenza- del en een houten reling, waar een echte cowboy ontspannen zijn ellebogen op kan steunen, een biertje in de hand. „We moeten nog een lot kopen, Henk", zegt de vrouw tegen haar man. „We kunnen een tic ket naar Bali winnen." Acteur Fedja van Huet stak een redevoering a la Van der Lubbe af foto hielco kuipers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 29