'Als een systeem slecht is rukt de commercie op' LATER WORDT Cultuur Kunst Indiaanse verteltraditie bron van inspiratie Fun Party Holiday Inn n rijsdam, 071-5356444, plv chef annet van aarsen 071-f Over de passie van een ziekenhuisdirecteur Kees Leijte had zeven jaar terug een droom. Hij wilde eens iets anders en Spanje was het land waarmee hij zich verbonden voelde. En de functie, directeur van een privé-ziekenhuis in Marbella, leek hem wel wat. „Ik zag het ook helemaal voor me, zo'n mooi wit zonovergoten gebouwencom plex waar alles gestroomlijnd zou verlopen." De plannen namen al vaste vormen aan. Totdat één van de financiers onverwachts overleed en het plan als een kaartenhuis ineenstortte. „Misschien was het maar goed dat het bij een droom is geble ven, want we hadden dan moeten verhuizen en m'n vrouw voelde er weinig voor in Spanje te gaan wonen. Misschien had ik, als de plannen concreter waren geworden, ook problemen gekregen met m'n geweten, omdat ik diep in mijn hart vind dat gezondheidszorg voor iedereen toegankelijk moet zijn. Maar eerlijk is eerlijk', het was een mooie droom. Zoals je ook wel eens droomt over een hele mooie auto." Aanbiedingen via headhunters om elders te gaan werken sloeg hij af, omdat zijn ver bondenheid met het Diaconessenhuis groot was en nog steeds is. Het ziet er nu naar uit dat Leijte, 54 jaar, tot zijn pensionering in dit ziekenhuis blijft. Leijte is een man die je niet snel betrapt op wulps gedrag of ondoordachte uitspraken. Hij is het pro totype van de geslaagde ziekenhuisdirecteur. Als de verantwoordelijke voor de bedrijfsvoering van het Diaconessenhuis zet hij zich in voor een algemene gezondheidszorg. Het solidariteitsprincipe, een goede zorg voor iedereen, vindt hij 'zo gek nog niet'. Maar. realist als hij is, ervaart hij steeds vaker dat het zo 'simpel' niet is. De grens van wat accep tabel is, is voor hem bereikt. „Tien jaar terug waren er geen wachtlijsten en hoefden we geen verpleeghuispatiënten hier te houden, omdat er elders geen plaats voor hen was. We zijn het laatste decennium op bepaalde punten dus achteruit geboerd. Geheel in tegenstelling tot wat had gekund, want de economische boom was vooral de afgelopen zeven jaar enorm. Hij maakt zich over die ontwikkeling 'echt kwaad' en legt de volledige schuld daarvan bij de overheid. Een over heid die de afgelopen tien jaar alleen maar op de gezondheidszorg heeft bezuinigd en maar roept dat het geld op is, is voor hem niet meer geloof waardig. „Er wordt voortdurend gesuggereerd dat die bezui nigingen van invloed zijn op het betalingstekort van de overheid, maar bestedingen in de gezond heidszorg hebben geen enkele invloed op de over heidsgelden. Met uitzondering van de AWBZ-zorg komen de kosten van de zorg volledig op het conto van de gebruikers. Wordt dus betaald door de zie kenfondsen en de particuliere verzekeraars. Het is een schandaal, dat de overheid ons maar blijft voorhouden dat er een direct verband bestaat tus sen bezuinigen op het overheidbudget en de uitga ven aan bijvoorbeeld het personeel van de zieken huizen. De overheid betaalt de onderwijzers, de politiemensen, niet de verpleegkundigen." Het idee om regionale budgetten in te stellen, is volgens de directeur geen oplossing voor de finan ciële problemen. Met dit systeem, waarbij vooral de bureaucratie toeslaat, krijgt elke regio een be paald budget toegewezen en moeten de instellin gen zien daar van rond te komen.Als dat plan wordt ingevoerd, gaan we terug naar Engeland in 1970. Dan weten we zeker dat de privé-klinieken als paddestoelen uit de grond gaan schieten, want hoe slechter een systeem, hoe eerder de commer cie om de hoek komt kijken." De Nederlander is volgens Leijte bereid meer te be talen voor goede gezondheidszorg en ziet langza merhand in dat de reguliere gezondheidszorg niet altijd en overal optimale zorg biedt. En zoekt daar om steeds vaker, als hij daarvoor tenminste geld heeft, zijn heil in het commerciële circuit. Zijn eigen Diaconessenhuis heeft, om de financiën Toen zijn moeder op sterven lag, schakelde hij particuliere verpleging in. Voor een ziekenhuisdirecteur die - in principe - een warm voorstander is van een algemene gezondheidszorg, lijkt dat opmerkelijk. Maar dat ligt genuanceerder, vertelt hij in een openhartig gesprek, waarin zijn dromen, daden en passies aan de orde komen. Drs. C.P. Leijte is directeur bedrijfsvoering van het Diaconessenhuis in Leiden. Hoewel we geen recht op gezondheid hebben, zo is zijn visie, hebben we wel recht op optimale zorg. Desondanks loopt hij geregeld tegen de grenzen van de zorg op. Want enerzijds moet hij in zijn eigen ziekenhuis verpleeghuispatiënten vasthouden omdat er voor hen elders geen plaats is en anderzijds nieuwe patiënten vanwege ruimtegebrek op de stoep laten staan. Aan het ziekenhuis mag hij dan z'n hart hebben verpand, echte passie voelt hij voor Spanje. Niet alleen voor het klimaat, de flamenco en de taal, het hele leven bevalt hem daar zeer. „Je bent er anders. Hier wacht ik bescheiden op m'n beurt, maar als ik in Spanje in een kroeg sta, schreeuw ik ook luidkeels om een drankje." FOTO MARK LAMERS niet verder te laten stijgen, het zogeheten Leidse Verwijsproject in het leven geroepen. Dit houdt in dat de huisarts en de specialist van de patiënt nauw overleg hebben, zodat er efficiënter en pati ëntvriendelijker met onderzoeken wordt omge gaan. Er hebben, weet hij zeker, vandaag de dag in zijn ziekenhuis geen onnodige onderzoeken meer plaats. Dit houdt in dat er met de bestaande capa citeit meer zorg kan worden gegeven. Leijte is opgegroeid in Maarssen. Zijn vader was in specteur bij de spoorwegen. Het was een protes tants-christelijk milieu. Toen hij in het begin van de jaren zeventig in de Leidse Merenwijk kwam wonen, ging hij zich ook daar voor de kerk inzet ten. Dit was de Regenboogkerk, een oecumenische geloofsgemeenschap. „Ik peuterde geld los bij de verschillende groeperingen, onder meer bij kardi naal Simonis. Enerzijds wilde hij niks weten van de oecumene, anderzijds moest hij het wel gedogen en steunen." Hij weet eigenlijk niet hoe het nu pre cies met zijn geloofsbeleving zit. „Ik ga af en toe, hier in het ziekenhuis, naar de kerk. Ik voel me ver bonden, maar het hele intensieve gevoel is weg geëbd." Zijn vader overleed toen hij 29 jaar was. „Tijdens zijn ziekbed heb ik nooit durven beginnen over de naderende dood. We hebben geen afscheid van el kaar genomen, terwijl daar wel alle gelegenheid voor was, want hij heeft vele maanden op bed gele gen. Ik heb daar achteraf diepe spijt van en heb er jaren mee geworsteld. Elke dag, zeker twintig jaar lang, dacht ik aan hem. Toen het er naar uitzag daf mijn moeder zou overlijden, hetgeen in oktober van het afgelopen jaar is gebeurd, wilde ik per se van haar wel afscheid nemen. Ik had altijd het ge- k voel dat ik als oudste zoon, geboren aan het eind van de oorlog, anders was dan mijn drie broers. Ik voelde me altijd een beetje buiten gezet. Ik vroeg me af of ik eigenlijk wel een goed contact met haar; had gehad. Ik probeerde over al die zaken te pra ten, maar dat is helaas niet gelukt... Zo gaat dat blijkbaar...i' Het lukte hem wel de verzorging rond het ziekte en sterfbed van zijn moeder goed te regelen. „Ze wilde - volkomen terecht - niet naar een verpleeg huis. Thuiszorg was niet a la minute te regelen. Als familie hebben we toen een particulier bureau in geschakeld. Medewerkers daarvan hebben moedei thuis tot het laatst toe kunnen verzorgen." De ziekenhuisdirecteur weet dus, ook uit zijn pri- véleven, dat de commercialisering in de gezond- heidszorg niet meer is tegen te gaan. „Want het zaJ je moeder maar wezen die op een bepaald mo ment geen adequate hulp kan krijgen! Natuurlijk ben ik tegen die tweedeling, maar ik maak er dus u wel gebruik van als het nodig is. Naarmate de structuur binnen de zorg minder goed werkt, rukt de commercie op. Misschien geen oplossing die w graag willen, maar wel een tendens die niet meer tl ontkennen is. Het bloed kruipt waar het niet gaan '5 kan." Zijn fascinatie met Spanje is totaal. Ooit begonnen als een jeugdliefde, ebde die eerste fixatie enkele jaren weg, Maar sinds tien jaar heeft Spanje hem weer totaal in de greep. Het klimaat, de taal. de muziek, de dans, de literatuur, al die facetten heb ben zijn volle aandacht. „Ik heb daar meer energie Hier ben ik nogal stresserig en denk wel eens 'hoe kom ik de dag door' met al die afspraken. Ik mop- ,0 per nogal veel, hoewel ik van m'n werk hou. Maar als ik in Spanje ben, voel ik me iemand anders, ik ben daar natuurlijk altijd op vakantie, dus hele maal vergelijken kun je het niet. Ik ben er soms '0 met m'n vrouw, soms met één van mijn kinderen - een dochter werkt in Madrid - soms alleen. Ook da voelt goed." „Er wordt daar intenser geleefd, meer ge schreeuwd. Hier wacht ik altijd bescheiden op m'n beurt, daar schreeuw ik ook om een drankje. Je leert daar meer van je af te bijten. Dat zwart/witte, dat extreme trekt me blijkbaar aan. Passie boeit I me." Geen wonder dus dat hij een dichter als SlauerhoffJ* en schrijvers als Dostojewski en Marquez waar deert. „Prachtig, zij beschrijven hoe mensen volle--* dig ten onder kunnen gaan aan hun passies. Ik ben* altijd gefascineerd door mensen die door emoties worden meegezogen." Het ligt voor de hand dat Leijte, eenmaal gepensio^ neerd, zich in Spanje vestigt. „Ik weet niet of het i daar wel van komt. Misschien is het beter om bii Spanje te beschouwen als het land waar ik een deegt van mezelf kan ontplooien. Extreem gezegd, Span-»t je is het land van mijn emoties en Nederland het ev land van mijn verstand. In Nederland verlang ik 3o naar Spanje, in Spanje niet zo naar Nederland..." sp fell muziek* recensie ken vos Concert. Ab Baars Trio. Gezien 28/2, Rijksmuseum voor Volkenkunde, Leiden Het is puur toeval dat het trio van rietblazer Ab Baars nu een toernee maakt met een op Noord-Amerikaanse Indiaanse thema's gebaseerd programma en tegelijkertijd in het volken kundig museum de tentoon stelling Indianenverhalen te zien is. Door dit toeval kan een publiek dat niet zo gauw naar geïmproviseerde muziek luis tert, eens kennismaken met een kunstvorm waarin uitheemse culturele verschijnselen op een indirecte wijze worden ver werkt. Ab Baars, al sinds zijn jeugd gefascineerd door de In dianen, verwerkte muzikale bronnen van verschillende In dianenvolken in een gevarieerd programma. Ook de vaak hu moristische verhalen uit de In diaanse verteltraditie waren voor hem een bron van inspira tie. Daarnaast vormt het beken de keelzangspel van Inuit-vrou- wen (vroeger werden ze door buitenstaanders Eskimo's ge noemd) de basis van één stuk. De kale zaal waar later dit jaar de Indonesië-opstelling moet staan, vormde een onver wacht goede akoestische omge ving voor het al jaren op elkaar ingespeelde trio. Er werd zon der versterking gespeeld, maar doordat het geluid niet alle kan ten opvloog, konden de musici elkaar goed horen. Zoals op een zondag in het museum onver mijdelijk is, werd een deel van de grote ruimte door ouders met hun kinderen gevuld. Ab Baars heeft door een wisselen de instrumentatie - hijzelf was op tenorsax, klarinet, es-klari net en diverse percussie-instru menten te horen - en een tel kens andere opbouw voor veel variatie gezorgd. Bewust kiest Baars daarnaast ook voor ver schillende embouchures op de tenorsax. Voor de meeste kin deren echter was deze veelvor migheid al gauw te moeilijk, zo dat velen de zaal gedurende de beide sets vroegtijdig verlieten. Zijn de meeste stukken geba seerd op authentiek materiaal van de Kwakiutl, Winnebago, Cheyenne, Hopi, Navajo, Dako ta, Penobscot en Abenaki, een vreemde eend in de bijt is de compositie 'Indiaan' van Guus Janssen waarin filmmuziekcli- chés afgebroken en gerecon strueerd worden. Ook werd de jazz-standard 'Cherokee' op bijna onherkenbare, maar des te spannender wijze omge bouwd door het trio, waarvan de leden telkens van rol verwis selden. Opvallend strak en ge concentreerd klonken slagwer ker Martin van Duynhoven en contrabassist Wilbert de Joode het ene moment, om vervol gens met een korte solo alle aandacht naar zich toe trekken. Eén van de hoogtepunten was het door De Joode geheel in fla geoletten gestreken 'Wolf Song'. Ook dramatisch geslaagd was de verbeelding van de stormgo- den rond Mount Washington waarmee elke set werd afgeslo ten. Het trio overtuigde ook dit maal door gedegen muzikale kwaliteit en gevoel voor op bouw, maar of we nu meer we ten van het belang van de Indi aanse muziekcultuur is nog maar zeer de vraag. MË leiden - In het Leidse Holliday Inn werd zaterdag een Fun Party ge houden. De top-act van de avond was Cherwin, de winnaar van de Soundmix-show, ook wel bekend als de Nederlandse 'Seal'. De or ganisatoren hadden hun best ge daan om er een swingend feest van te maken. Voor eerder op de avond waren onder anderen de Soca Boys gecontracteerd. FOTO MARK LAMERS Nieuw. 10% korting op gesprekken met vrienden en familie binnen Nederland. Of u nu uw beste vriendin, een familielid of mischien wel uw Internet-provider kiest, vanaf nu belt u met 10% korting naar uw drie favoriete telefoonnummers op het vaste telefoonnet. En daarvoor betaalt u eenmalig slechts f 10,-. Meer weten? Bel gratis 0800-1717, of kijk op Internet: www.tarieven.kpn-telecom.nl ^"53 altijd dichtbij. AD AD AD AD mgii 02 tc 06.0 Iding

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14