Cultuur Kunst Probleem Stadsgehoorzaal jas in 2002 uit de wereld Mooie lichamen in choreografie Rogie 'Ik wil de herinnering aan de anjerrevolutie levend houden' ROSITA STEENBEEK Schone Schijn Geen pleintje voor hartstochtelijke liefde Ouders op drift bij schoolbandjesstrijd vidre iTERDAG 20 FEBRUARI 1999 jan rijsdam, 071 -5356444, plv. chef annet van aarsen 071 -5356443 Lydia van Dam ziek uphen aan den run Het optreden van jazz-zangeres Lydia van }am, vanavond in het Alphense Parktheater is afgelast. Op het programma stonden bewerkingen van songs van Joni Mitchell, naar Van Dam moet verstek laten gaan wegens ziekte. Zij wordt lervangen door Carmen Gomez die in haar show 'Night Day" gillie Holiday en Ella Fitzgerald tot leven brengt. Aanvang: 20.30 Robbie Williams als gigolo 4_; De Britse popmuzikant Robbie Williams wordt getipt als de belangrijkste kandidaat voor de rol van een homoseksue le gigolo in een film met voormalig Friends-ster Helen Baxenda- le. Het ex-lid van Take That wilde al een tijd dolgraag een film carrière beginnen, maar tot nog toe bleef het bij het schrijven can een lied voor een Britse gangstercomedy. De Millennium zanger hoopt dat de nieuwe film, die nog geen naam heeft, de grote doorbraak wordt. De opnames beginnen in de herfst van lit jaar, na de komende tournee van Williams. Het script is ge schreven door Baxendale's partner David Williams. Uitstel voor NewMetropolis imsterdam De bewindvoerder die is aangesteld in verband met Jonge fado-zangeres Cristina Branco niet bang voor traditie amsterdam de financiële perikelen rond NewMetropolis, heeft alle beschik bare tijd nodig om tot een oplossing voor het wetenschapsmu seum te komen. Op zijn verzoek is daarom door de rechtbank een vergadering van schuldeisers uitgesteld tot 12 mei. De be windvoerder, R. de Ruuk, heeft dat gisteren meegedeeld. Vorige week werd bekend dat het attractie- en evenementenbedrijf Li- bema interesse voor NewMetropolis heeft. Er zouden nog circa iien andere gegadigden zijn. Volgens De Ruuk beginnen bin nenkort gesprekken met een aantal partijen. Door overheidsbij dragen kan het museum, dat in surseance van betaling verkeert en een schuld van 11,5 miljoen heeft, tot 31 maart openblijven. BURCHT LITERAIR presenteert Dr. Ruurd B. Halbertsma (RMO) interviewt schrijfster/vertaalster over Etrusken, liefde en de dood Entree Do. 25 februari Sociëteit de Burcht, f 5'"'f }®j' 10IS uur Burgsteeg 14 071-5110495 peter bruyn 'Murmurios', het eind vorig jaar verschenen tweede album van de jonge Portugese zangeres Cristina Branco werd unaniem geprezen. De komende weken is ze voor een dozijn concerten in ons land. Ze praat honderd uit over fado, weemoed, en de invloed van het dictatoriale ver leden op de Portugese muziek. „Vroeger, toen de Portugese mannen uitvoeren om de we reld te veroveren, bleven de vrouwen achter en zongen lie deren. Over de hoop op terug keer en het noodlot dat onver mijdelijk was," vertelt de vedet te. „Daar ligt volgens mij de oorsprong van de fado en van het begrip 'saudade', dat daar onverbrekelijk mee verbonden is. Maar ik hou mij niet al te veel bezig met die theorieën. Het gaat mij toch vooral om het gevoel." Er zijn meer verhalen over het ontstaan van de melancho lieke Portugese klaagzang, die de wereld heeft leren kennen onder de naam 'fado' en die er gens in de eerste helft van de vorige eeuw voor het eerst moet hebben geklonken. Zo wordt er ook wel gezegd dat het wee moedige 'saudade'-gevoel van de fado gestalte kreeg, toen de Portugezen hun imposante we reldrijk zagen afbrokkelen tot er vrijwel alleen nog maar dat stukje op het Iberisch schierei land overbleef. De 26-jarige Branco haalt de schouders op bij het horen van deze interpre tatie. „Dat is ook een perspec tief. Maar wat maakt het uit?" Fado laat zich gemakkelijk - misschien wel iets te gemakke lijk - omschrijven als de 'Portu gese blues'. Melancholiek en ontstaan in de kroegen van de volkswijken in de grote steden, zoals ook de tango in Argenti nië, de rembetika in Grieken land en de raï in Algerije. Tientallen jaren was de fado in Portugal uit de gratie. Sinds halverwege dit decennium is er echter sprake van een opvallen de opleving met artiesten als Canamé en Madredeus, maar het meest succesvol zijn de vrouwen, zoals Cristina Branco, Misia en de meer pop-gerichte Dulce Pontes, die het best om schreven kan worden als een Portugese Céline Dion. Dat de fado uitgerekend nu weer zo in de belangstelling staat is niet toevallig. Menigeen associeerde het Portugese le venslied automatisch met de fascistische dictator Salazar, die graag met de vlag van de fado als nationaal cultuurgoed wap perde. En na de Anjerrevolutie van 1974 keerden velen deze mu ziek de rug toe als een relikwie van een periode in de Portuge )e laad- en losproblematiek van de Stadsgehoorzaal ordt op z'n vroegst in 2002 opgelost. Dat zegt cultuur wethouder A. Pechtold (D66) in een reactie op het con- ert donderdagavond in de muziektempel aan de Bree- iraat van Boudewijn de Groot. Het voor zeven miljoen gulden gerestaureerde gebouw is een favoriete speelplek (gebleven) voor tal van artiesten, vertelt Unger. Het water loopt hen voor het optreden al uit de mond, zo zijn ze te spreken over de akoestiek. Voor technici is de concertzaal een gruwel. Backstage wordt de arbowet met voeten getreden. Al zijn er volgens Unger zalen in het land waar de misstanden talrijker en groter zijn. De directeur heeft in deze krant al eens alarm geslagen. Volgens haar kan de dag niet ver weg meer zijn of een con cert moet worden afgelast. zanger en zijn band moes- het die avond stellen zon- fr decor. De stukken waren iet geen mogelijkheid tijdig op ft podium te krijgen. Dat had' les te maken met de gebrekki- bevoorradingsfaciliteiten an de Aalmarktzijde van de ladsgehoorzaal. Binnen een aar jaar zegt Pechtold ("Ik ga nog meemaken als wethou- er cultuur") komt er een mo- lent waarop directeur P. Un- fr zich niet meer hoeft te [hamen voor de kruip-door- uip-door-routes die technici loeten Want behalve backstage gaat er ook nogal eens wat mis met de versleten verwarmingsinstal latie en heeft Unger ook klach ten over de weinig strategische verspreiding van de 'natte groe pen' voor dames en heren. Pechtold kent het wensenlijst van Unger uit zijn hoofd. „Maar de verbeteringen worden mee genomen bij de uitvoering van de zogeheten tweede fase waar in de tweede zaal ook aan de orde komt. Die tweede fase is volgens Pechtold sinds het nieuwe col lege van burgemeester en wet houders is aangetreden een stuk concreter. Voordien was er maar een dikke miljoen gulden beschikbaar, afkomstig van sponsors. In het collegepro gramma van de huidige wet- houdersploeg is er tussen de vijf en zes miljoen gulden voor uitgetrokken. Het wachten is, zegt de wet •at de zee hier nog aan land ril komen. Dat is de eerste ge- lachte die je bevangt wanneer f de Katwijkse boulevard be- ijkt. Alleen het beeld van de eemansvrouw die samen met aar zoontje nu al jaren over de aren staat uit te kijken naar man die maar niet terug- omt, is het bekijken waard op leze boulevard. Welbeschouwd ias de Atlantikwall mooier, laar er is hoop voor Katwijk, let Baljuwplein, gelegen op én hengelworp afstand van de oulevard, wordt verfraaid. Er 'een prijsvraag uitgeschreven faarbij iedereen ideeën mag andragen over wat er moet ge beuren met de ruimte die nu iet foeilelijke postkantoor in- leemt. In deze atoomvrije kei- Ier, die ze per ongeluk boven Ie grond hebben laten staan, aat binnenkort de slopersbal dus is er plek voor iets üeuws. ja, dat Baljuwplein. Niet be- aald een plein dat door corn- listen zal worden bezongen Is het plein waarop ze hun fand amour beleefden. We lebben daar de Vredeskerk, en wel aardig gebouw, waar in het toegangshek momen cel wordt versperd door een met de tekst: 'Verkoop leer fisuède 100 gulden korting', ien bord dat Gods geseling van Ie wisselaars in de tempel in edachten roept. Ie hebt er wat itakterloze huisjes en er is een linie parkeerplaats met veel Het Baljuwplein in Katwijk: een hersenknerser voor de creatieve geest. FOTO DICK HOGEWONING afvalvangend struweel. Voor de rest is er niet veel. Een grauw pleintje, met van die stenen in zelfmoordgrijs. Een moe plein tje. Geen vlees en geen vis. En dat plein moeten inventieve geesten nu gaan opleuken. Een dilemma van de eerste orde. Hoe maak je van een Weh- kamp-pak een creatie van Ar mani? ik ben bang dat er, be halve het postkantoor, nog veel meer tegen de vlakte moet op het Baljuwplein. Dat er van dat Wehkamp-pak, om maar even in die termen te blijven, niet meer dan een korte broek overblijft. Cabaretnetniet Hij zei het. Maar wij hebben het altijd al gedacht. Er is te weinig jeugd in de theaters. En in een even onnavolgbaar als geniaal plan heeft staatssecretaris Van der Ploeg dat probleem opge lost. Als ze niet in de zaal willen zitten, dan moeten ze maar op het podium staan. En om een toneelcarrièrre wat aantrekkelijker voor ze te ma ken (want voor jongeren moet alles aantrekkelijker worden ge maakt) heeft de kunstbaas iets nieuws uitgevonden om de enorme afgrond tussen school- toneel en grote-mensen-theater op te vullen. Een afgrond die al leen nog wordt overtroffen door een jaren vijftig genera tiekloof. Hij-die-altijd-hardop- denkt verzon een briljante tus senvorm als vangnet, stageplek, ervaringsplaats, werkruimte, slangenkuil. Sinds kort in een theater dicht bij u: het 'Cabaretnetniet'. Vori ge week de Leidse Schouwburg, morgen Nederland. Een volle dig nieuwe en verbeterde thea tervorm voor hen die puberteit- uit en cabaret-in een net iets te grote stap vinden. Cabaretnetniet is eigenlijk het zelfde als cabaret, maar ook weer net niet. Het ruikt naar ca baret, het smaakt naar cabaret, se geschiedenis die men maar het liefste vergat. Zelfs Amalia Rodrigues, die toch beschouwd wordt als een 'Portugese Piaf, moest ervaren dat haar reputa tie een gevoelige knauw kreeg doordat zij wat al te naïef in de nationalistische etalage van Sa lazar had geëxposeerd. Inmiddels is echter een gene ratie zangers en zangeressen opgestaan die de Anjerrevolutie slechts als peuter of helemaal niet hebben meegemaakt en de fado weer los van de nationalis tische vaandelzwaaierij kunnen „Maar er is meer aan de hand," zegt Branco. „In de ja ren vijftig en zestig kon je als fa do- artiest niet iedere tekst zin gen die je wilde. Nu zijn die be perkingen er niet meer. Er is in tegenstelling tot toen geen en kele censuur." Het is dan ook niet toevallig dat Cristina op haar nieuwe al bum een lied zingt van José Alf onso, in de jaren zestig een van de belangrijke strijders tegen de Portugese dictatuur. „Dat is een oude liefde van mij. Ik wil ook heel bewust de herinnering le vend houden aan wat er des tijds gebeurd is. Ja, noem het maar een boodschap. Een groot deel van de jonge generatie in Portugal weet helemaal niets van de Anjerrevolutie en wat daar aan voorafging. Dat ik mij daar wel van bewust ben komt Cristina Branco: José Alfonso is een oude liefde van mij." omdat mijn ouders mij daar benadrukken wat vrijheid van heel veel over verteld hebben, spreken en vrijheid van keuze Zij waren destijds ook actief be- is." trokken bij het verzet. Vandaar dat ik ook in mijn muziek wil Cristina Branco op tournee, o.a. zondag 21 feb. in Haarlem (Concertgebouw), vrijdag 26 feb. in Utrecht (Vredenburg) en zondag 28 feb. in Amster dam (Kleine Komedie). houder, op het Aalmarktpro ject. „Maar die cv-ketel, toilet ten en een los- en laadperron komen uiteraard niet als laatste aan de beurt." Volgens Pecht old bestaat nog altijd de moge lijkheid om de bevoorradings problemen van Stadsgehoor zaal, Leids Vrijetijdscentrum (gesteld dat dat niet hoeft te verkassen) en Vroom Drees- mann met één gezamenlijke voorziening op te lossen. Bin nen het college bestaat volgens Pechtold maar weinig waarde ring voor de oplossingen die de plannenmakers van het Aal marktproject hebben bedacht: „Een enorm gat in de gevel aan de Breestraat met een joekel van een rolluik ervoor. Dat is verre van aantrekkelijk. Los nog van de verkeersproblemen. Als Boudewijn de Groot zijn decor stukken aan de Breestraatkant staat uit te laden, rijdt er geen bus meer op tijd." Tweede High School Music Competition in Kasteel en LVC regio/leiden wim koevoet Voor het gezin is het bandje waarin zoon- of dochterlief speelt een onuitputtelijke bron van conflicten. Te hard, te laat, te la ge rapportcijfers en te weinig huiswerk, ldagen pa en ma. Maar ze draaien om als een blad aan een boom als het school- bandje van hun kinderen iets kan winnen. Dan zijn ouders in staat om met beschil derd gezicht en gewapend met spandoe ken hun kroost te komen aanmoedigen. Saboteren ze desnoods de PA van de con currentie en intimideren ze de juryleden. Dit zijn geen verhalen uit de grote duim maar ervaringsgegevens, bevestigt Merel Kortekaas van de Popunie, de organisator van de High School Music Competition. Vijf poppodia in de provincie Zuid-Hol land, waaronder het Leidse LVC en het Al phense Kasteel kunnen hun borst natma ken. Zij doen de komende maanden dienst als arena voor deze muzikale strijd. Tot 1 maart kan worden ingeschreven voor de tweede aflevering van deze nieu we loot aan de talentenjachtboom. Vorig jaar gingen de prijzen naar het Alphense Nosferato dat in noise, pop, punk en rock grossiert. Behalve de eretitel 'beste schoolband van Zuid-Holland 1998', sleepten de Alphenaren een geldbedrag van 2500 gulden in de wacht. Wat minder tastbaar maar daarom niet minder belangrijk, oordeelt Kortekaas van de Popunie, is de naamsbekendheid die het winnen van de High School Music Competition met zich meebrengt. Voor Nosferato leidde deze tot een opzienba rend optreden in het Provinciehuis in Den Haag en deelname aan de Popjacht, het voorportaal van de bekendste talen tenjacht, de Grote Prijs van Nederland. Aan de eerste High School Music Com petition deden veertig bandjes mee. Min der dan twee weken voor het sluiten van de inschrijvingstermijn is dat aantal voor deze jaargang nog lang niet in zicht, maar Kortekaas weet bijna wel zeker dat op het allerlaatste moment de inschrijfformulie ren en demo's/geluidsbanden met vele tegelijk op haar bureau zullen neerplof fen. Ook dat is een ervaringsgegeven, zegt ze. „Zo ging het de eerste keer ook en in 2000 zal het niet anders zijn." De deelnemers worden over vier regio nale voorrondes uitgesmeerd. Die strijden in april en mei in Dordrecht, Delft, Al phen aan den Rijn en Gouda om de fina leplaatsen. Het Leids Vrijetijdscentrum is op 19 juni, net als vorig jaar, het strijdto neel voor de finale. Daar moet het Zuid hollandse antwoord klinken op de jeugdi ge Amerikaantjes van Hanson en Silver- chair, de beroemdste kiddie-bands van dit moment. De jury stond vorig jaar te kijken van het niveau. Uit de mond van de spreek buis van de Nederlandse Popunie tekende deze krant op dat schoolbandjes in Zuid- Holland met hun zelfgeschreven liedjes het experiment durven aan te gaan, plat getreden paden mijden, terwijl deelne mers aan de hoger aangeslagen Grote Prijs van Nederland louter consolideren. Deelnemende bandjes hoeven geen ty pische schoolbandjes te zijn. „Een of twee bandleden moeten op de middelbare school zitten, dus tussen de twaalf en ne gentien jaar oud zijn. Ze hoeven ook niet op dezelfde school te zitten. Tussen het publiek bevinden zich meer mensen van een en dezelfde school, dan er op het po dium staan. De ervaring leert dat een bandje dat aan de weg timmert al snel hele schoolbevol kingen tot z'n aanhang mag rekenen. Vandaar dat zalen snel en gemakkelijk vollopen voor de High School Music Competition." het ziet eruit als cabaret en dat is voldoende. Uitleggen wat nou exact de essentie is van ca baretnetniet, is niet zo eenvou dig. Misschien helpt een voor beeld. Komt er een typische ca- baretnetnieter op het toneel, gooit hij een krop sla naar zijn partner. U denkt 'Hee cabaret' vervolgens zegt hij, (ik noem maar wat hoor), 'Ik sla je op je bek' en u denkt 'nee net, niet'. De Cabaretnetnieter speelt al leen op effect. De cabaretnet nieter is zich heden ten dage volledig bewust van de betrek kelijkheid van de clou en laat die dan ook vaak achterwege. Een gemiddelde cabaretnetnie ter komt bij de dokter, zegt 'dokter, dokter' en doet vervol gens een dansje op een house- plaatje. Als het maar snel en overtuigend is. Bij cabaretnet niet is het namelijk zaak dat de beoefenaars van het genre zich voornamelijk bekwamen in de techniek van het cabaret. Zoals daar zijn het synchroonsnellul- len (Lebbisjansisme), lekker gek doen (Brigitneurose) opgelegd engagement (freekpreek) en modieus schelden (youp-poup) en dan volgt de rest vanzelf wel. En materiaal? Ach van materi aal zaagt men planken, hele dikke. Vandaag wordt in de Leidse Schouwburg de koning/konin gin van het nieuwe genre geko zen. Maar het is treurig want sommige deelnemers, (nee we zeggen niet wie) neigen nog naar dat degelijke ouderwetse cabaret. Het soort dat een jaar geleden bij het Leids Cabaret Festival zulke goede kritieken scoorde, maar nu natuurlijk al hopeloos gedateerd is. Maar nostalgie is iets van gisteren en vandaag is dat het net niet. cees van hoore pablo cabenda dans recensie maarten baanders Voorstelling: 'Lichaam' door Rogie Company. Gezien 19/2 LAKtheater Lei den. Aldaar nog te zien: 20/2. 'Dit is mijn lichaam,' staat ge projecteerd op de plooien van een wit gordijn. Ze hebben een religieuze lading, maar in de loop van de voorstelling brok kelt er telkens een woord af, totdat alleen de titel van de voorstelling overblijft: 'Li chaam'. Zo word je naar de es sentie geleid: concentreer je op het menselijk lichaam en je ontdekt een rijkdom aan kwali teiten en schoonheid. Er is in 'Lichaam' zoveel te zien, dat deze boodschap goed over komt. Choreograaf Piet Rogie bouwt de solo's, duetten en trio's prachtig op met markan te, afgewogen posities, die re gelmatig terugkeren en in rustig Overzicht van werk Frank Lloyd Wright amsterdam De Beurs van Berlage in Am sterdam organiseert in juni voor het eerst in Nederland een groot overzicht van het werk van Frank Lloyd Wright (1867- 1959), één van de grondleggers van de architectuur van deze eeuw. De tentoonstelling biedt tekeningen, foto's maquettes, filmfragmenten en meubelen. tempo worden uitgevoerd. Het zijn heldere gebaren, ingenieus, maar toch met een eenvoudige uitstraling. Mooi is het telkens weer te zien hoe een danseres langs haar partner heen haar been de lucht in steekt: mooi is het ook als danser en danseres eikaars handen vasthouden en hun lichamen zover mogelijk van elkaar bewegen. De dans wordt veelvuldig met filmbeelden gecombineerd. Hierop zien we de dansers en de danseressen naakt lopen, douchen of slapen, alleen of sa men in allerlei combinaties. De concentratie op het lichaam krijgt een hoogtepunt in het deel 'mijn lichaam'. Danseres Johanna Laber bevindt zich al leen op het toneel en maakt nauwelijks dansbewegingen. Haar naakte aanwezigheid al leen al is boeiend genoeg. Film beelden tonen haar samen met naakte oude mensen. Associa ties met vergankelijkheid, waar aan het lichaam nu eenmaal onderworpen is, worden ver sterkt door de opgezette zwarte vogel waarmee Laber op het witte doek te zien is. De opna mes zijn mooi en verrassend. In korte flitsen laten ze je bijvoor beeld beseffen dat bewegende vingers ook een boeiend onder deel van het naakte lichaam zijn. Het is jammer dat 'Lichaam' na de solo van Laber verslapt. Er breekt een dynamische scè ne aan die afglijdt in een chaos die te groot is om de spanning op peil te houden. De vinding rijkheid van de choreograaf lijkt hier uitgeput, vooral in de slotscène met de stoelen: hier zien we geen verrassingen meer 1 en de verstandhouding tussen de dansers eindigt na een om helzing toch in het vage. 1 Spiegelwanden 1 Spiegels op maat 1 Spiegels met lijst I Glazen meubelen I Vitrines l Tafels volgens model I Motiefstralen I Hardglazen deuren I Alles uit eigen atelier VORMGEVER VAN GLAS EN SPIEGEL Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) Telefoon 071-5218055

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 13