Lydia van Dam stort zich op songs van Joni Mitchell Ferdinand Hodler schilderde met een boodschap Meer kwaliteit in tweede voorronde cabaretfestival Cultuur Kunst Oprechte voorstelling Benny Neyman vonkt Urk woedend over AD-sonnet Komrij 'Overheid streeft vrijheid van kunsten amper na' (OENSDAG 17 FEBRUAR11999 Expositie 'Rijn Gouwe Lijn' verlengd iden Naar aanleiding van het verschijnen van een nieuw rap port over dë 'Rijn Gouwe Lijn' heeft het Leids Modelbouwmu seum besloten de expositie over de sneltram te verlengen tot 15 maart 1999. Het rapport komt tot een aantal positieve aanbeve lingen ten aanzien van de light-railverbinding die moet gaan rij den van Gouda, Alphen aan den Rijn, Leiden, Katwijk aan Zee Noordwijk, waardoor de expositie een actuele meerwaarde krijgt. Op de expositie zijn voorbeelden te zien van sneltram- mertuigen uit Karlsruhe en Saarbrücken zoals die ook voor de spoorverbinding tussen Gouda en Noordwijk zijn bedacht en soortgelijke voertuigen die in het verleden dienst hebben ge daan bij de Haagse Tram maatschappij en de NZH. Het model- bouwmuseum is gevestigd in de voormalige 'Kweekschool voor Zeevaart' aan het Noordeinde 2a in Leiden. Den Haag stemt in met benefietconcert wn haag Het voor vrijdag en zaterdag in Den Haag geplande benefietconcert voor de Molukken gaat door. De gemeente beeft gisteren besloten toch een vergunning te verlenen voor iet evenement op het Malieveld. Samen met de organisatoren luigt Den Haag zich vandaag over de te nemen veiligheids maatregelen. De stad komt daarmee terug op het aangekondig- |e verbod op het evenement, afgelopen vrijdag, toen bleek dat irgeen vergunning was aangevraagd. Met het benefietconcert ml de organisatie de slachtoffers van de onlusten op de Indone sische eilanden ondersteunen. Verscheidene popgroepen en lansgezelschappen maken hun opwachting, waaronder Massa- la, De initiatiefnemers verwachten tussen de vijf- a zesduizend «zoekers. FOTO RUUD GROSSE muziek recensie sabine van den berg »i5telling 'Crème de la crème' door nny Neyman. Gehoord 16/2, Stadsge hoorzaal, Leiden. kent zijn publiek als geen ider. En zit al vijfentwintig ir in de showbizz. 'Ben-ny. n-ny' scandeert het Stadsge- «rzaalpubliek na afloop van b concert. Opnieuw zet de renkoppige Neyman band ider leiding van gitarist Freek cke in. en de zaal zingt mee. 'Crème de la crème' kijkt de iDandse chansonnier terug zijn carrière met meezingers "Waarom fluister ik jouw am nog' en 'Vrijgezel' ver ia in een medley Daarnaast sseert voldoende 'vers' reper- de revue. Zoals het num- ;n 'Ik wil je terug' van het ju- eumalbum dat volgende lek verschijnt. Benny Neyman omringt zich ft een steengoede band en uitbundige lichtshow. Hij rtelt wat hij het leukste vindt zijn vak; zelf liedteksten rijven. „Ik moet op zoek ar mijn eigen liedjes. Nie- and komt ze brengen." Zo tgt hij een wervelende coun- üraker waarbij zelfs de toet- ven bijspringt om een ialtje linedancing te demon eren en 'Weet je nog'; een flodietje dat hij aan het begin zijn loopbaan opving uit Berlijnse jukebox. Subtiel en met allure beweegt zanger zich over het podi- n, maar onthoudt zich daar- itegen niet van luchtig gebab- met het publiek. Want na- müjk willen ze ook wat 'per- onlijke' details horen. Dus strooit hij er kwistig mee in het rond: dat hij het moeilijk vindt om met de roddelbladen om te gaan. En dat hij grecofiel is, maar dat wisten we al. Wel zingt hij nu voor het eerst ook in het Grieks. Het beheerste ge mak waarmee Neyman zich in het theater beweegt, behoort tot een van de kwaliteiten die zijn optredens de moeite waard maken. Naast het warme timbre dat hem daar al die jaren houdt. Doorvoeld en doorleefd zingt hij over verloren liefdes, maar ondanks de tragische inhoud van de stukken blijft .de voor stelling oprecht. Hij daagt zijn luisteraars graag'een beetje uit: .Alle goede zangers komen toch uit Amerika?", speelt met ze, maar houdt van ze. En zij overhandigen hem bloemen. Ladingen. De kans om hun idool even van dichtbij te zien. Bandleider Freek Dicke bege leidt 'Samen zijn we rijk' prach tig op akoestisch gitaar en de andere bandleden verlaten een ogenblik het podium. Een ja renlange samenwerking tussen muzikant en zanger is muzikaal duidelijk merkbaar. Het vonkt. Ook als de band even later weer opduikt. Allen zijn nodig om de overige speelse arrangementen waarin talrijke instrumenten aan bod komen uit te voeren. Nee, als hij terugblikt op de afgelopen jaren maakte hij op professioneel en persoonlijk vlak van alles mee. „Het "waren tropenjaren." Maar de zanger is gebleven. Naast de vleugel zingt hij een ingetogen: 'Zul je nog naast me staan, als de veer kracht uit mijn huid en haar verdwijnt?' De zaal staat. Bij de ovatie. Zangeres Lydia van Dam brengt zaterdag in het Alphense Parktheater eigen interpretaties van songs van Joni Mitchell. De afgelopen maanden was de meest gestelde vraag aan zaqgeres Lydia van Dam: „Zou je dit nu wel doen?" Voor haarzelf was de cd 'Both sides now' met eigen interpre taties van songs van Joni Mitchell en de daaraan gekop pelde tournee een logische stap. „Een terugkeer naar roots." Het waren vooral andere mensen die het in- ikkeld maakten, zegt Van Dam. y den run/amsterdam zag de 35-jarige zangeres beren op de weg. Haar en thousiasme over haar Mitchell- projict, waarmee ze zaterdag het Alphense Parktheater met saxofonist Yuri Ho- in haar band. is groot, doen de vele bedenkingen an uit haar directe omge- :ijn geuit niets aan af. Ook na d afgelasting van het twee de concert - in Assen - is van Dam niet aan het twijfelen ge bracht. De kaartverkoop bleef in de Drentse hoofdstad bij zo n Vijftien steken maar zulke tegenvallers brengen de zange res, die zich er terdege van be wust is dat ze het grote publiek niet (zo snel zal bereiken, niet van naar stuk. Tqch is haar avontuur niet zonqer risico's. Uitgesproken Van Dam-fans horen liever haar eigen songs waarmee ze al twee cd's heeft gevuld. Weliswaar zou ne naam Joni Mitchell, die groter is dan die van haarzelf, extra bezoekers en cd-kopers op de been kunnen brengen, maar de Amsterdamse heeft Mitchells songs zo drastisch verbouwd dat juist dit deel van het publiek wel eens zou kun nen afhaken. Van Dam: „Ik zing heel anders dan Joni Mitchell. Zij heeft geen powerstem, ik wel. Binnen de mogelijkheden die ze heeft, blijft ze toch een genuanceerd verhaal vertellen. Ik zoek wat meer de extremen op. In m'n voordeel is dat ik in theaters optreed. Daar gaat het er wel wat stijver aan toe dan in jazzclubs maar het vangen en vasthouden van de aandacht is juist weer wat eenvoudiger. De deels klassiek geschoolde Van Dam noemt de muziek van haar in 1943 geboren Canadase voorbeeld, waarin folk en jazz ingenieus met elkaar zijn ver weven, tijdloos en origineel. Ze is heel nieuwsgierig naar Mit chells oordeel. ,,Er zijn plannen om haar iets op te sturen maar ik kan niet van haar eisen dat ze reageert." En dan ineens heel onzeker: „Misschien vindt ze het wel verschrikkelijk wat ik doe." Voor de zangeres stond van jongs af aan vast dat ze de mu ziek in zou gaan. „Het enige al ternatief dat ik kon bedenken is archeologie." Op jonge leeftijd kreeg ze blokfluitles. Halverwe ge haar opleiding aan het con servatorium, nam haar loop baan een verrassende wending: „Ik ga dit geen vijf jaar volhou den met al die oude muziek, dacht ik. Ik heb toen bijna drie jaar als gezinsverzorgster ge werkt maar op m'n 19de begon ik aan een conservatoriumop leiding lichte muziek in Hilver sum." Tegenwoordig is ze do cente aan het Sweelinckconser- vatorium in Amsterdam. De vraag of ze daar haar eigen con currentie opleidt, houdt haar niet bezig: „Of ik nu muziek maak of als docent aan het werk ben, ik geef alles. Ik leer zelf ook weer van lesgeven." In het muzikale gezin Van Dam, zingt moeder in een koor, is vader organist en zingt de tien jaar oudere zus van Lydia klassieke stukken. Het was de vriendin van haar zus die pla ten had van Mitchell. Op het pubermeisje Lydia maakten die een grote indruk. Vijftienjarigen die Mitchell op de juiste waarde schatten zijn bijzonder maar Van Dam ziet dat niet zo. „Ik heb haar muziek nooit zo moei lijk gevonden. Juist niet. Mit chells muziek ^s geschikt voor alle leeftijden. Ook haar tek sten, dikwijls hele lappen, blij ven tot de verbeelding spre ken." Van Dam wijst erop dat hoe wel ze te boek staat als jazz zangeres, geïmproviseerde mu ziek haar 'slechts' op school is geleerd. „Jazz is niet mijn roots. Pop, zoals Mitchell, wel. Daar ga ik nu naar terug met de taal me is bijgebracht Zo gaat het bijna altijd, dat je de dingen die je hebt geleerd, toepast in de stijl waarmee je bent opge groeid." .Als mensen nu in mij geïn teresseerd raken omdat ze lief hebber zijn van Joni Mitchells muziek, is dat een leuke bij komstigheid. Maar ik heb het daar niet om gedaan. Sterker nog, ik sluit niet uit dat de Mit- chell-fans onder de bezoekers van mijn concerten of kopers van mijn cd zeer verrast zullen zijn. En verrassingen kunnen ook onaangenaam zijn. Ik heb Mitchell bepaald niet gecoverd. Ik heb de stukken die ik heb uitgekozen een flinke draai ge geven. Maar met behoud van respect voor haar songs. Haar muziek verdient het dubbel en dwars om weer in de belang stelling te komen." 'mtoonstelling in Haags Gemeentemuseum «nadette van der goes een denkt zelden aan de Md, de ander staat ermee op ermee naar bed. De ritserse schilder Ferdinand Klier (1853-1918) behoorde l de laatste categorie. Met 150 hilderijen en tekeningen ont het Gemeentemuseum in tn Haag Hodlers fascinatie »r het leven, sterven en wat arna komt. Hodler wordt meestal inge leid bij de stroming van het nd 19de eeuwse symbolisme, aar zijn tijdgenoten zagen dat al anders. Kandinsky noem- 'hem de gids voor het expres- nisme, in Duitsland werd hij aen als de gelijke van Cézan- anderen vonden hem een jefing van het realisme van Mrbet of lijfden hem in bij de endstil. lp de overgang tussen twee uwen werkte Hodler in een van grote veranderingen, alles wel binnen zekere enzen, want het kubisme en abstracte kunst sloeg hij Hij maakte kunst met een todschap en daarvoor moest s zichtbare werkelijkheid 'ereind blijven. Door de din- n intens te observeren en Kr te geven, wilde hij ze tot mbolen verheffen. Dit leverde hilderijen op waarin niets al en maar zichzelf is. Bloeiende lfnen beelden meer uit dan zachte, fleurige schoonheid i de lente. Ze staan voor de Geldige groeikracht van de tour. die zo sterk en weelde- is dat het lijkt alsof de tak- nuit hun voegen barsten. de mannen en vrouwen hij op zijn enorme doeken toeldt, zijn geen individuen tot dragers van een diepere, iversele betekenis. Om hun gevoelens zuiverder te kunnen uitdrukken, veranderde Hodler hen in symbolen. Want het ging hem niet om het toevallige en anekdotische, maar om de gro te waarheden. Of in zijn eigen woorden: „om wat voor ieder van ons gelijk is". Hodler was ervan overtuigd dat alle men sen dezelfde gevoelens hebben. Elk leven draait om geboorte, liefde, vreugde, wanhoop, leed en sterven. Door die gemeen schappelijke ervaringen zou ie dereen zijn kunst moeten kun nen begrijpen. Hoe hij zich dat voorstelde, wordt duidelijk aan de hand van het schilderij 'Levensmoe' uit 1887. Een oude grijsaard zit ineengedoken, uitgeblust en treurig op een steen. „Deze ke rel zal je ingewanden omwoe len, in je spieren gaan zitten, je ruggengraat breken, je gewrich ten uit het lood halen; hij zal je laten sidderen; hij zal je tot het laten van winden, tot spuwen en kotsen aanzetten", schreef Hodler erover aan een vriend. Opgroeiend onder armoedige omstandigheden, kwam Hodler al op jonge leeftijd in aanraking met de dood. Zijn vader stierf toen hij zeven jaar was en zijn moeder overleed op zijn veer tiende. Tussen 1861 en 1885 verloor hij zijn vier broers en enige zus. Zwervend van het ene naar het andere adres, leer de hij het schildersvak bij ver schillende kleine meesters. Zijn moeizame jeugd maakte hem tot een gedrevene, bezeten op zoek naar de juiste vorm om zijn ervaringen uit te drukken, zich te ontworstelen aan de duistere macht van de dood. In het begin wemelt het dan ook in zijn kunst van de gestorven jongelingen, bedroefde vrou wen en schimmen. Daarin komt pas verandering als hij in 1891 plotseling internationaal doorbreekt. Nadat zijn schilde rij 'De Nacht' in eigen land voor opschudding heeft gezorgd, brengt hij het naar Parijs en oogst in symbolistische kring veel lof. Na die tijd volgden ex- chef jan rijsdam, 071-5356444. plv chef annet van aarsen 071-5356443 cabaret recensie pablo cabenda Tweede voorronde Leids Cabaret Festival Gezien: 16/2, Leidse Schouwburg. Nog te zien donderdag 18/2 halve finale, zater dag 20/2 finale. Als Maarten Westra, van het duo Maarten en Chiel, besluit een nummertje interactieve grappenmakerij weg te geven, citeert hij kwistig uit de bedui melde handleiding van de stand up comedian. Hij presen teert clichématige intro's als 'Kwam ik laatst in Leiden...' of serveert een smakelijke hapje publieksbelediging: 'zo gauw het smerig wordt, vinden jullie het wel leuk hè.' Alleen, de ne gentienjarige cabaretier doet het met zo een ontwapenende onhandigheid dat het publiek zich bij voorbaat al gewonnen geeft. Gebruik voor de grap je gebrek, lijkt het devies. En Westra doet meer dan dat. Hij cultiveert het. Want hij weet dat gebreken voor een cabaretier dienen voor zelfspot. Dus rela tiveert hij zijn dyslexie en be zingt liever zijn wiskundige be gaafdheid in een liedje waar in het altijd rijmt en het antwoord ook klopt. En het wordt weer iets leuker. De tweede voorronde van het eenentwintigste Leids Cabaret Festival stemt hoopvoller dan de eerste. Wat misschien ook blijkt uit het juryrapport. Alleen Remymartijn en De Spekmen- nen zijn heelhuids uit de eerste voorronde gekomen. Drie acts van de tweede dag gaan door naar de halve finale. Miel Ik, Maarten Chiel en Eeef Co. Het duo Miel Ik bewijst over aardig acteertalent te beschik ken en tegelijkertijd gewoon goed te zijn in grappen te plaat sen. Een stuk conventioneler dan wat er tot dan toe te zien was op het festival, maar ook effectiever. In een consistente vorm waarbij uitgewerkte korte sketches worden afgewisseld met liedjes en gedichten. Zo is er de klaagzang van de man die met vrouwlief op zaterdag kle ding moet gaan kopen. „Nee schat het staat je beeldig en het maakt je echt niet dik. Tenmin ste als je het mij zou vragen, maar ja wie ben ik." Klein leed, breed uitgemeten. Eeef Co geven een gesubli meerd potje Nederland-België weg. Eeef in het rood van de duivels en Co in oranje. Tiental len fragmentjes als losse associ aties zijn aan elkaar gekit met als enige constante factor de gekte die langs hysterie scheert en de competitie tussen de twee dames. Hoewel ze al dui delijk een vorm hebben gevon den willen ze teveel in te korte tijd proppen en vertrouwen te veel op effect. Als keihard door de boxen het thema van de film Fame klinkt zakt het in en wor den de dames twee meisjes die een gek dansje doen. Te zien op een willekeurig uit de hand ge lopen studentenfeestje. Dufrain en de De Wit uit Bel gië doen ook gek als Barbie en Ken en een liedje waarbij de streking is dat iedereen over water kan lopen zolang het maar bevroren is. Ja, de flauwi teiten vliegen je om de oren, soms zelfs in de vorm van ver haspelde vogelnamen als de verkoolmees en de zwaailuw. En dat waren nog de leukste. Maar cabaret hoeft niet altijd leuk te zijn. Linda Geerdink was er voor het stichtelijk woord. En hoewel ze veelbelovend begon, met een fantasie over duizend naakte negers in het Ikea bal- lenbad en Adam die aan Mies Boumans lopende band de din gen voor het eerste moet be noemen, werd het daarna seri eus, erg serieus. Geerdink wil vertellen wat we hebben verlo ren in onze moderne mensen maatschappij en wat we daar aan moeten doen. En daar is op zich niets mis mee als je er ook om kan lachen. Maar een klein- kunstenares met een wereld- verbeteraarsdwangneurose die vertelt ze dat we dingen op nieuw moeten uitvinden, moe ten denken, moeten doen is heavy. Heavy humor om niet te lachen. posities in binnen- en buiten land, kreeg hij opdrachten om gebouwen te decoreren, werd zijn werk goed verkocht en ging hij de toon aangeven in de Zwitserse moderne kunst. Door te geloven in de verjon gende kracht van de natuur overwon Hodler zijn doods angst. De dode jongelingen, verdrietige vrouwen en schim men verdwijnen. Ze maken plaats voor mensen die zich op richten, ontwaken, leven. Het zijn ernstige, vaak plechtige schilderijen, waarin dezelfde fi guur dikwijls meerdere malen voorkomt. Door die herhaling komt de boodschap sterker over. Maar dat is niet het enige. Hodler gebruikt de herhaling vooral omdat hij daarmee de eindeloos terugkerende patro nen in de natuur wil weerge ven. Ook daar komen bomen, bergen, bloemen en menselijke gevoelens talloze malen voor en zijn ze altijd hetzelfde. Hodler ziet dat als een bewijs voor de goddelijke orde en eenheid in de natuur, die door hem ook wel wordt aangeduid met het Al. Soms keert de dood in zijn werk terug. In 1913 schenkt zijn minnares, Valentine Godé-Da- rel, het leven aan hun dochter tje. Kort daarna blijkt dat Valen tine kanker heeft. Aan haar ziekbed maakt Hodler een serie tekeningen en schilderijen van het verloop van haar ziekte. Daarmee maakt hij haar tot symbool voor het sterven, naar zijn mening het gemeenschap pelijke doel van het leven. De tentoonstelling 'Ferdi nand Hodler, retrospectief is tot en met 2 mei te zien in Ge meentemuseum Den Haag, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Dinsdag tot en met zon dag van 11.00 tot 17.00 uur. cees van hoore De gemeente Urk is woedend op het Algemeen Dagblad en de schrijver Gerrit Komrij, die zijn wekelijkse sonnet op de voorpagina van het AD afge lopen maandag besluit met de hartenkreet; 'En dat er een atoombom valt op Urk'. Vol gens voorlichter Eef de Vries van de gemeente Urk is dit de zoveelste in een reeks van grievende media-uitingen. Hij vindt dat het een keer moet ophouden. De gemeente acht juridische stappen tegen het AD niet onmogelijk. „We hebben hier al van al les gehad", zegt De Vries. „Kranten die wensen dat er een El Al-Boeing op ons dak terechtkomt, de burgemeester die wordt vergeleken met de duivel, maar dit overtreft echt alles. Het Algemeen Dagblad en de schrijver kennen hun eigen grenzen niet. Je moet toch wel heel naar in elkaar zitten als je iemand zoiets toewenst. Het moet nu een keer ophouden. We beraden ons hier intern nog over maar het is niet ondenkbaar dat we juridische stappen zullen ne men." In de reeks '52 Sonnetten bij het verglijden van deze eeuw' schrijft Gerrit Komrij elke maandag een sonnet voor de voorpagina van het AD. 'Nirwana' het sonnet van afgelopen maandag, ein digt hij met de regels: Heel kort verkeer je in het paradijs- .[Wees zalig. Maak jezelf voor één keer wijs/Dat kwaad gelijk staat met verdommenis,/Dat Holland geregeerd wordt door een Turk, (Dat er een God van liefde en vrede is/En dat er een atoombom valt op Urk. De hoofdredactie van het AD onthoudt zich van com mentaar, al wil de secretares se van hoofdredacteur Peter van Dijk wel kwijt dat colum nisten „tot een zekere grens natuurlijk een bepaalde vrij heid hebben." „Maar van dit gedicht is niets gezegd. Het is gewoon geplaatst." De schrijver Gerrit Komrij was niet bereikbaar voor commentaar. leiden anp De reeds in 1862 door Thorbec- ke gepropageerde afstand tus sen overheid en kunsten is soms ver te zoeken. Naar vrij heid voor de kunsten wordt niet echt gestreefd, terwijl dat toch van oudsher wordt gezien als ideaal. Dat stelt de Leidse weten schapster Aletta Winsemius in haar proefschrift 'De overheid in spagaat; Theorie en praktijk van het Nederlandse kunstbe leid'. Ze hoopt er morgen op te promoveren. Er is duidelijk sprake van sturing door de overheid, schrijft Winsemius. Die creëert immers niet alleen voorwaarden voor de kunstwe reld, maar geeft ook richtingen en ambities aan. „Grote afwezige is het vrij- heidsstreven. De doelstellingen zijn duidelijk gericht op onder steuning van de kunstsectoren. Ook sturen de instrumenten van het kunstbeleid de activitei ten duidelijk in een bepaalde richting, bijvoorbeeld bij de be vordering van kwaliteit, pluri formiteit en participatie", schrijft de promovenda. „Geen van de doelstellingen verwijst naar het creëren of beschermen van de ruimte van kunstenaars en kunstinstellingen om op ei gen wijze ideeën vorm te geven en uit te voeren." Het parlement kan gemakke lijk kunstzaken naar zijn hand zetten, zonder dat het erop wordt aangesproken. „De be sluitvorming over het muziek- bestel 'in Oost-Nederland werd gekenmerkt door interventies van de Tweede Kamer. Artis- tiek-inhoudelijke argumenten van de toenmalige Raad voor de Kunst, overgenomen door de minister, werden door Ka merleden terzijde geschoven. Op grond van spreidlngsdoelen prevaleerden regionale belan gen. De vrijheid van de kunst wereld om keuzes te maken die de Nederlandse kunst en de ontwikkeling daarvan aangaan, werd erdoor beperkt."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21