Populariteit christelijke mannenbeweging groeit Kerk Samenleving Boom voor bisschop Bomers CD s in verkoop Theologen komen met bijbelvertali 'Oecumenische vrouwenbeweging heeft wel degelijk iets bereikt' Kerken luiden klokken tegen landmijn DINSDAG 16 FEBRUARI 1999 979 REDACTIE DICK VAN DER PUS, 07' Bloemen in het vuur dindoriGelovigen in het Indiase dorp Dindori gooien bloemen in het vuur tijdens een hindoe-ritueel. Bij de ceremonie werden ongeveer 150 christenen bekeerd tot het hindoeïsme, foto ap Broodje niet te koop in Vaticaan rome Het Vaticaanse broodje van liefdadigheid, dat Italiaanse bakkers sinds oktober verkopen, is uitgerekend in het Vaticaan niet te koop. Van elk broodje dat over de toonbank gaat, komt 100 lire (iets meer dan een dubbeltje) ten goede aan arme men sen. De pauselijke raad Cor Unum en het comité dat het Heilig laar 2000 voorbereidt, hebben het initiatief voor de actie geno men. De pauselijke bakker' in de supermarkt van het Vaticaan moet echter 'nee' verkopen. In de eerste drie maanden dat het broodje te koop was, is de opbrengst voor een hulpverlenings project in Afrika al 500 miljoen lire (ruim een half miljoen gul den), schrijft de Italiaanse krant II Messaggero. Het ronde broodje, dat verdeeld is in twaalf stukken met een cirkel in het midden, symboliseert Jezus en de twaalf apostelen. De verkoop eindigt op de laatste dag van het jaar 2000. Paus naar Slovenië Vaticaanstad Paus Johannes Paulus II bezoekt op 19 septem ber Slovenië. Hij zal daar de 19e-eeuwse bisschop Anton Martin Slomsek zalig verklaren. Dat deelde een woordvoerder van het Vaticaan gisteren mee. Slomsek was van 1846 tot 1862 bisschop van Maribor. De paus bezocht Slovenië voor het eerst in 1996. Hij waarschuwde toen tegen het verval van waarden en normen in Europa en tegen valse ideologieën die in de plaats van het verslagen communisme dreigen te komen. Ook haalde hij uit naar het 'ongebreidelde kapitalisme' dat voormalige commu nistische landen in zijn greep krijgt. De Heilige Stoel was in 1991 de eerste staat die de onafhankelijkheid van Slovenië er kende. Nieuwe leider voor sikhs amritsar De wereldwijde sikh-gemeenschap heeft sinds giste ren een nieuwe leider. Puran Singh aanvaardde in Amritsar, hoofdstad van de Indiase deelstaat Punjab, het geestelijk en we reldlijk leiderschap van de ruim negentien miljoen sikhs. De kersverse leider moest na de ceremonie in de Gouden Tempel onmiddellijk met hartklachten naar het ziekenhuis. De benoe ming van Puran Singh (51) volgt op de afzetting van zijn voor ganger, Ranjit Singh, als gevolg van een interne strijd in de ge meenschap. Ranjit Singh maakt deel uit van een radicale groep in de sikh-gemeenschap, die zich keert tegen gematigde mede gelovigen. Het interne conflict doet sommigen vrezen voor een opleving van het geweld, dat in de jaren tachtig aan ongeveer 25.000 mensen het leven kostte. Aan de bloedige strijd voor een onafhankelijke staat kwam in 1993 een einde. Zangavond met verzoeknummers katwukaan zee» In het Maranathacentrum aan de Poolster in Katwijk aan Zee is woensdag een zangavond, georganiseerd door de Contactcommissie van de wijkgemeente Rehoboth. Be zoekers v an de avond kunnen verzoeknummers uit de bundels opgeven. Voor de muzikale begeleiding zorgen organist Johan Haasnoot en een gitaargroep. Het thema van de bijeenkomst, die om acht uur begint, is 'op weg naar het voorjaar'. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Diever (parttime), mw. F. Damman-Verboom uit Dwingeloo, die dit beroep heeft aangenomen; te Wierden (wijk 3 - Noord), C.B. Stam te Harder wijk. Bedankt: voor Strijen (wijkgem 1), A.D. Goijert te Bunschoten. GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen: te Venlo, J A. Roose te Brouwershaven. Aangenomen: naar Roden, Jac Ophoff te Siegerswoude-Frie- schepalen, die bedankte voor Hattem en voor Ridderkerk. Bedankt: voor Bergentheim, R de Graaf te Rouveen. CHRISTELIJK GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Broek op Langedijk, J. Germs te Zwolle. Aangenomen: naar Delfzijl, P. Lubbinge te Pretoria (Meyers- parkgemeente; Gereformeerde Kerke in Suid-Afrika (GKSA)). GEREFORMEERDE GEMEENTEN IN NEDERLAND Bedankt: voor Vlaardingen, J Roos te Opheusden. Werkgroepen schieten als paddestoelen uit de grond De christelijke mannenbeweging in Nederland wint aan populariteit. In navolging van de Amerikaanse beweging Promise Keepers zoeken christenmannen elkaar steeds vaker op voor wederzijdse steun in him christenzijn. heerenveen anp „De mannenbeweging is groot geworden, maar misschien is dat juist gekomen doordat het een beweging is van mannen die heel klein zijn geworden voor God", schrijft publicist H.P. Medema in het boek Als één man, dat zaterdag in Urk wordt gepresenteerd. Vooral mannen tussen de dertig en vijftig komen op de bijeenkomsten af. Volgens Me dema stappen zij bewust even uit de de dagelijkse drukte en stress om zich met geloofsza ken bezig te houden. Zang, ge bed, een stichtelijk woord en ontmoeting vormen de ingredi ënten van de mannenconferen- ties. De bijeenkomsten worden georganiseerd door regionale werkgroepen, die de afgelopen jaren als paddestoelen uit de grond schoten. Het platform Mannen in beweging, dat bijna twee jaar bestaat, coördineert hun werkzaamheden. Neder land telt nu enkele tientallen werkgroepen, schat Medema. Het is niet mogelijk om lid te worden van een regionale werkgroep of het platform. De initiatiefnemers willen geen pa pieren leden, maar actieve deelnemers. Het platform wil een zinvolle invulling geven aan de traditio nele waarden van huwelijk en gezin. Veel aandacht is er bij voorbeeld voor de vaderrol. Door een drukke baan besteedt de man vaak weinig aandacht aan zijn gezin, wat een negatie ve invloed heeft op de relatie met zijn kinderen. Ook op een kleinere schaal zoeken mannen naar eenheid door bijvoorbeeld mannenre- traites. Leden van een kerkelijke gemeente trekken zich tijdens de retraite samen terug om zich te wijden aan geloofszaken. De kracht van de dagen is volgens Mannen in beweging de geloofseenheid die ervaren wordt. De hervormde predikant Wim Bouw pleit in het boek voor meer eenheid onder chris tenen. Hij schrijft dat versplin tering van kerken veel schade heeft aangericht. „Een grotere eenheid onder christenen hoeft niet altijd te betekenen dat we ons in één kerkgebouw vereni gen, maar in ieder geval wel dat we elkaar respecteren." Ook in het buitenland zijn bijeenkomsten van christen mannen in trek. De Amerikaan se mannenbeweging Promise Keepers telt duizenden leden. In 1997 kwamen honderddui zenden mannen naar een bij eenkomst in Washington voor gebed, boetedoening en beke ring. Daarmee was het een van de grootste religieuze gebeurte nissen in Amerika ooit. KATWUK AAN ZEE haarlem anp In het Beatrixbos in Noord-Is- raël staat sinds kort een boom ter nagedachtenis aan de vorig jaar overleden bisschop Bo mers van Haarlem. Het echt paar Scheerboom uit Laren heeft daartoe het initiatief ge nomen. Het Beatrixbos bij Nazareth werd in het kader van een her bebossingsprogramma op 30 april 1980 bij de inhuldiging van koningin Beatrix in het le ven geroepen. De koningin en prins Claus bezochten het bos in 1995. Het telt inmiddels bijna 13.000 bomen. Het echtpaar Scheerboom ziet de aanplant van de boom voor Bomers als „een gebaar ter ere van iemand die voor ons bisdom Haarlem van zeer grote betekenis is geweest, al werd dit niet altijd naar waarde ge taxeerd." De ambtsperiode van Bomers (1983-1998) kenmerkte zich door grote tegenstellingen tussen behoudende en vernieu wingsgezinde gelovigen in het bisdom. De commissie Mannenzang- avond Katwijk verkoopt vrijdag en zaterdag de CD's en muziek- cassettes die 22 januari werden gemaakt in de Nieuwe Kerk. Een koor van zo'n 1800 man nen zong die avond over 'pasen en wederkomst'. De verkoop vindt vrijdagavond van zeven tot negen en zaterdagochtend van tien tot half een plaats in wijkgebouw 't Kerkhaventje aan de Boulevard. De opbrenst gaat naar evangelisatiewerk in Ka- zachstan en de restauratie van het orgel van de Pniëlkerk. amsterdam anp Niet tevreden met de huidige bijbelvertalingen werkt een Amsterdams vakgezelschap van theologen aan een eigen verta ling van oudtestamentische bij belboeken. Na Hooglied ver schenen in de serie 'Een verta ling om voor te lezen' de eerste drie hoofdstukken van Genesis. Karei Deurloo, een van de vertalers, vergelijkt de uitgave met de Duitse bijbelvertaling van de joodse godsdienstfilo- soof Martin Buber (1878-1965). Links staat de oorspronkelijke Hebreeuwse tekst, rechts is de vertaling van de theologen te vinden. Predikanten die 'een goede tekst willen', kunnen volgens Deurloo, kerkelijk hoogleraar aan de Universiteit van Amster dam (UvA), goed uit de voeten met de nieuwe vertaling. De tekst blijft zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke tekst om zo het eigene van de Hebreeuwse woorden weer te geven. De ver talers willen zoveel mogelijk verbanden en verwijzingen uit de grondtekst laten doorklin ken. Als Godsnaam hebben de vertalers, op advies van He breeuwse tekstgeleerden, geko zen voor Heer. Ook de vertalers van de Nieuwe Bijbelvertaling die in de maak is, kozen die naam, maar kregen daarop veel kritiek. De naam zou te manne lijk zijn. Deurloo erkent dat 'Heer' een verlegenheidsoplossing is en zegt achteraf de Godsnaam toch liever onvertaald als JHWH te willen laten staan. Dat is de God tel aanduiding voor de in de Hebreeuwse door de joden uit eerb:> wordt uitgesproken. Erg te spreken over de belboeken die eind vorig de Nieuwe Bijbelvertali; schenen, is Deurloo niet is niet zo gek, maar Pi wordt onrecht aangedi Jona is helemaal verwoe denkt niet dat de vertal zijn vakgezelschap de M vervangen. „Men vindt te dicht bij de bronteksti Het vakgezelschap f Hebraica Amstelodamer staat uit oud-testamenti de Vrije Universiteit end Ze zijn nu bezig met de ling van Jozua en Pi Deurloo gaat ervan uit, nog lang zal duren voot uitkomen. driebergen anp De oecumenische vrouwenbeweging heeft wel degelijk iets bereikt. „Te veel kijken wij in de vrouw- en geloofsbeweging naar wat er nog niet is. We moeten vanuit onze eigenwaarde duide lijk maken wat we wel voor elkaar hebben ge kregen", vindt voorzitter Annego Hogebrink van de stichting Oecumenische Vrouwensyno de (OVS). Na wat Hogebrink noemt een 'ongelooflijk taaie strijd' van veertien jaar heeft de wouwen beweging toch de nota over seksueel misbruik tegen wouwen op de agenda gekregen van de laatste Samen op Weg-synode. De synode heeft met de aanbevelingen uit de nota ingestemd. Met nog meer applaus werd vorige week op een symposium van de stichting in Driebergen de mededeling verwelkomd, dat de organisato ren van de Nieuwe Bijbelvertaling een extra uit zendkracht in dienst hebben genomen, die alle brieven moet beantwoorden waarin wordt ge protesteerd tegen het feit dat God in die nieuwe vertaling consequent wordt benoemd als 'Heer'. Aanleiding voor het symposium over de uit dagingen van de oecumenische wouwenbewe- ging in het volgende millennium was het nood gedwongen ontslag vorig najaar van de twee stafleden van de wouwensynode, Annelies Knoppers en Joke Koehler. Onder meer de Sa men op Weg kerken zijn niet bereid veel geld te steken in projecten buiten het eigen erf, aldus OVS-bestuurslid Nynke Gemtsma. Knoppers wees op het belang van het zoeken naar bondgenoten. „We kunnen het niet alleen, maar we hoeven het ook niet alleen te doen." In dit verband pleitte Hogebrink ervoor ook man nen in een nieuw te benoemen adviesraad op te nemen. Er kwam geen protest van de ruim vijf tig aanwezigen, onder wie heel weinig jonge wouwen. Er zijn in Nederland drie oecumenische wou wensynodes gehouden: 1987, 1992 en 1997. Vrouwensynodes waren er ook in Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland en Engeland. In 1996 was er een Europese oecumenische wouwensy node. geneve eni Het klokgebeier is I een ondersteuning vanb drag ook een protest teg feit dat landmijnen nog dood en verderf zaaieaj vinden ruim 20.000 rr.en dood of raken gewond. elke twintig minuten éér wouw of kind", aldus Hi Het Guinness Book of ft heeft volgens Hillman ai resse getoond voor de x 1 maart. Een record klokken houdt echter niet lang verwacht Hillman. Va overgang naar het va millennium zijn namelijl gelijke plannen in de ma; Kerken luiden op 1 maart we reldwijd de klokken om te vie ren, dat het verbod op landmij nen op die dag in werking treedt. Tegelijkertijd is het klok gebeier een oproep aan landen als de Verenigde Staten, die het verdrag van Ottawa nog niet hebben ondertekend, om dat alsnog te doen. Het verdrag van Ottawa uit 1997 verbiedt productie, opslag, gebruik en export van landmij nen en voorziet in de vernieti ging van de bestaande voorra den. Het geldt vanaf 1 maart van dit jaar voor de ruim veertig landen die het hebben geratifi ceerd. Het is door 133 landen ondertekend. De Verenigde Sta ten en China horen daar niet bij. Kerken in de Verenigde Sta ten, Brazilië, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Zwitserland hebben al aangekondigd hun klokken op het middaguur te zullen luiden, aldus David Hill man van de Britse Werkgroep landmijnen. Kerken in hoofd steden wordt gewaagd hun klokken gezamenlijk om 12 uur GMT (13 uur Nederlandse tijd) te laten klinken. Of ook de Ne derlandse kerken meedoen is niet duidelijk. Foto uit de archieven Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque (geen overschrijvingskaart) ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op te stu ren naar het Leidsch Dagblad, tav Leidsch Dagblad Archieven, Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvang de foto binnen drie weken. ANNO 1899 Donderdag 16 Februari LEIDEN Den eerste keurmeester van vee en vleesch, G. Pol der, mocht het gisteren alhier gelukken twee gestorven nuchtere kalveren in beslag te nemen, welke voor mensche- lijk gebruik zijn afgekeurd. Als curiositeit kan dienen, dat de vervoerder niet eens wist, dat hij gestorven kalveren vervoerde. LEIDEN Onder No. 336 is de heer Th.P. Van der Steen, aan de Hoogewoerd, aangesloten aan het telephoonnet alhier. ROELOF-ARENDSVEEN Alhier circuleert een adres, dat al- gemeene instemming ondervindt, aan de directie der stoomboot-maatschappij 'Carsjens', waarin verzocht wordt, dat de boot, die kwartier vóór vijven uit Leiden vertrekt, richting Oude-Wetering, vandaar nog doorstoome naar hier, waarmede èn de algemene belangen, en die van te Leiden inrichtingen van onderwijs bezoekende kinderen zeer zou den worden gebaat. ZOETERWOUDE Het aantal schoolgaande kinderen in de gemeente zelve bedroeg op 1 Jan. j.l. 99 jongens en 110 meisjes, totaal 209, terwijl de scholen in de omliggende ge meenten bezocht worden door 80 jongens en 93 meisjes, totaal 173 kinderen dezer gemeente. Het totaal aantal kin deren, zich in de gemeente bevindende boven de 6 en be neden de 12 jaren, bedroeg op 1 Jan. 197 jongens en 230 meisjes, totaal 427, zoodat op 1 Januari geen onderwijs ontvingen 18 jongens en 27 meisjes, tezamen 45 kinderen, en waarvan het niet bekend is, dat zij zich niet meer in de gemeente bevinden. GEMENGD NIEUWS Het paste niet. Een ingezetene van Hoogvliet liet de vorige week des nachts een raamgordijn op de bleek liggen: de volgende morgen was het verdwenen en geen spoor was er van te vinden. Na een dag of vier komt men in den tuin en jawel, daar ligt het bewuste gordijn weer, met een briefje er op genaaid, waarop geschreven stond: ,,Het paste bij mij niet." ANNO 1974 Zaterdag 16 februari LEIDEN - In het Academisch Ziekenhuis te Leiden is gister middag een vierling geboren: twee meisjes en twee jongens. De moeder, de 33-jarige mevrouw M. A. C. Wit-Sit uit Venhuizen (Noord-Holland) en de kinderen - in de couveuse - maken het prima, verzekerde ons de vader, de heer C. de Wit (33). Mevrouw De Wit wil voorlo pig echter niet met haar telg jes op de foto. Het echtpaar had al een dochtertje dat in mei twee jaar zal worden. Om 15.49 uur werd het eerste meisje geboren: Angelique (1780 gram, 44 cm): om 15.52 kwam de eerste zoon ter wereld, die Niels zal wor den genoemd. Niels woog 1700 gram en is 41 cm lang. Zijn broer Rober kwam vier minuten later en bleek 1470 gram te wegen bij een lengte van 43 cm. Zijn derde zuster volgde hem op de voet: een minuut later. Dat was Jacque line. Haar maten zijn 1870 gram en 44 cm lang. De heer De Wit, die in Ven huizen bloembollenkweker is, Al sinds lange jaren - om precies te zijn 26 jaar - maakt de bridgeclub DDS de kaarttafels onveilig in Lei den en omgeving met hun scherpe biedingen en onverbiddelijke afspeeltechnieken. DDS betekent 'De Down Slag'. De vaste speelzaal van DDS is in het Parlement op de Nieuwe Rijn, waar gisteravond een gecostumeerd bridgefeest werd gehouden. foto archief leidsch dagblad zei nog dat men hem in het ziekenhuis had verteld, dat er in Nederland per jaar 200.000 geboorten plaats hebben. Een vierling komt voor op el ke ruim 500.000 geboorten, dus eens in de drie jaar. LEIDEN-DS 70 heeft op de kandidatenlijst voor de Provin ciale Staten de Leidenaar S. Sannes op de vierde plaats staan terwijl de Voorschote naar D. C. Hoek een tiende plaats op de ranglijst inneemt. DS 70 - een afsplitsing van de PvdA wordt aangevoerd door de 31-jarige George Ver berg uit Den Haag. Deze werkt momenteel bij het ministerie van Onderwijs en Weten schappen als hoofd van de af deling planning post-secun- dair onderwijs. L O F O LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging Ma. t/m/ vr. 18.00-19 30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-512 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE F Blok, chef eindredactie algemeen T Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D C van der Plas, chef eindredactie regio J Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties: 071- 5323 508 Familieberichten: 023— 5317 33? 023- 5320 216 Redactie: 071-5321 921 Hoofdredactie: 071- 5315921 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 toll' 071- 5356 230 RUBRIEKSADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 071-5143 545 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging veis!' het automatisch afschrijven van het abonnements- geld, ontvangen Vb betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (biiW worden verzonden geldt een toeslagfl aan portokosten per verschijndag. LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTB Voor mensen die moeilijk lezen, sW hebben of blind zijn (of een andere leeshandicap hebben), is eer van het regionale nieuws uit het Led Dagblad op geluidscassette beschikt) informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectuur, W Auteursrechten voorbehoud* Dagbladuitgeverij Damiat' E K E N H U I Z E ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14